abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 april 2025 @ 12:39:47 #187
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217478501
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 11:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen pensioenwet hebben is een nationale ramp.

De "pensioenwet" regelt de controle op een correcte belastingafdracht, van het uitgesteld loon. want dat geld is eigendom van de overheid, verder niks
Dus ingeval van emigratie etc

Nationale ramp dat weet ik niet
De watersnood van 1953 dat was echt een nationale ramp
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 11:59 schreef Hanca het volgende:
De zin "Ik wil helemaal niet dat de overheid zo'n hap uit mijn inkomen neemt" is exact de reden waarom de pensioenwet een goed idee is.
De overheid neemt geen hap uit je inkomen, jij laat dat pensioen spaarfonds van je een hap uit je belastbaar inkomen nemen voor je eigen pensioen spaarpot , omdat je een CAO hebt bij je werkgever waar dat in staat

Sommige CAOs hebben geen pensioenregeling , die laten dat aan de werknemers zelf over, die regelen alleen de salaris aanpassing

Inhuurkrachten bij de overheid die doen niet mee aan pensioenspaarfonds, die sparen zelf of niet, wat ze maar leuk vinden

--------------------------------------------------------------------

De overheid die neemt wel een hap uit je inkomen voor de AOW, dat is verplicht

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioenwet
quote:
Pensioen was en bleef een secundaire arbeidsvoorwaarde waarvoor werkgever en werknemers verantwoordelijk bleven.

Net als onder de Psw is in de Pensioenwet een pensioenregeling niet verplicht,

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 29-04-2025 02:42:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 29 april 2025 @ 02:35:28 #188
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217490918
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 11:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Iedereen in het parlement begrijpt dat het paternalisme is, maar dat is ook exact de bedoeling.
Pensioen sparen is geen paternalisme, pensioensparen is niet verplicht , pensioensparen is een civiele zaak
De overheid verplicht niemand tot pensioensparen, AOW premie betalen wel

Je doet pensioensparen omdat je bij een vakbond bent aangesloten en die vakbond heeft pensioensparen opgeschreven in jouw CAO , waar eigenlijk alleen de salaris aanpassing in hoort te staan

Er zijn ook onderlinge CAO s afgesloten tussen ondernemingsraad en directie waar pensioensparen niet in staat
Die laat het aan de werknemer over zoals bij de NPO en de IT bedrijven

Ook de inhuur bij de overheid die mag het pensioensparen, ja dan nee, zelf beslissen

De overheid bied een fiscale mogelijkheid om tot 30% van je salaris belastingvrij weg te zetten voor later, hoe je dat doet dat moet je zelf weten, tot zover de rol van de overheid inzake pensioen

https://www.degiro.nl/pensioenrekening
Er is een ongeoorloofde financiële relatie tussen vakbonden en pensioenfondsen ontstaan waar de werknemer de dupe van is
Ook het aantal pensioenfondsen blijft fors aangroeien , het schijnt een verdienmodel te zijn geworden
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 03-05-2025 08:49:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 3 mei 2025 @ 08:52:12 #189
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217523249
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 16:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:

Dat maakt de noodzaak voor dit nieuwe stelsel niet minder, het nieuwe stelsel is gewoon nodig voor de huidige generatie werkenden.
nee dat is onzin
pi_217523395
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 12:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als je bij een bedrijf werkt die geen vakbond heeft als IT ofzo dan mag je die 30% zelf belastingvrij sparen, dan heb je geen spaarplicht bij een pensioenvereniging fonds

Of als je voor jezelf werkt ,of inhuur bij de NPO of inhuur bij de overheid dan ook niet
Wat is toch steeds jouw vreemde focus op “inhuur bij de NPO”. Op de hele beroepsbevolking waar dit over gaat (10 miljoen mensen ofzo) focus je steeds op een groepje van misschien enkele tientallen mensen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 4 mei 2025 @ 22:46:02 #191
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217541287
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:
En was het Omtzigt zelf niet die uitgebreid betoogde dat het huidige stelsel in elk geval niet kon voortbestaan?

Ja, hij was ook tegen het nieuwe, maar hij roept al meer dan 15 jaar dat het pensioenstelsel hervormd moet worden.
Daar had Omtzigt wel gelijk in , dat zijn we wel eens denk ik
Het pensioensysteem moet aangepast aan de moderne tijd, met keuze voor de werknemer, net als een ZZP.er

Het pensioensparen moet uit de CAO, dat hoort niet als dwingend iets in een CAO maar als keuze in de IAO
dat moet een bedrijf bij de aanstelling als keuze aan de werknemers laten, net als fietsplan, leaseauto en thuiswerken

De CAO is net een kerstboom met allerlei zaken die helemaal niet meer thuis horen in een Collectieve Arbeid Overeenkomst, zaken die een keuze zijn en die keuze heeft in de Individuele Arbeid Overeenkomst wel een juiste plek

Tegenwoordig in het computertijdperk is dat prima individueel te regelen, dat moet niet collectief als de jaren 60 van de vorige eeuw
Wilt u dat wij voor u pensioensparen ? Zo ja , hoeveel maandelijks en waar ??
Geen waardeoverdracht meer, omdat je bij de buurman gaat werken

quote:
De cao is achterhaald, ouderwets en past niet meer bij deze tijd, wordt wel gezegd.
Maar is dat zo?
Robert Schuurman pleit voor het moderniseren van de CAO in plaats van die zo maar weg te gooien
Een gemoderniseerde versie van de cao is een beter antwoord op de veranderende arbeidsmarkt dat het sec afschaffen daarvan..
quote:
Een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) is een schriftelijke overeenkomst waarin afspraken over arbeidsvoorwaarden staan.
Bijvoorbeeld over loon, toeslagen, betaling van overwerk, scholing, werktijden, proeftijd, opzegtermijn of pensioen.
quote:
In een individuele arbeidsovereenkomst staan individuele keuzes van de werknemer
Een werknemer sluit bij de indiensttreding bij een werkgever een individuele arbeidsovereenkomst af.
Hierin staan zaken vermeld zoals de functiebeschrijving, het specifieke uurloon, leaseauto, pensioenvorm, en het aantal arbeidsuren.
De individuele arbeidsovereenkomst moet altijd voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt binnen de overkoepelende cao.

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 06-05-2025 08:44:05 ]
  donderdag 8 mei 2025 @ 14:07:37 #192
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217575213
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:05 schreef Caland het volgende:
Overwegend achterlijke mensen laten stemmen over een extreem complex iets als het pensioenstelsel lijkt me geen geweldig plan, eigenlijk.
wat is er zo extreem complex aan een spaarsaldo , dat overwegend achterlijke kiezers er niets van snappen ??

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 09-05-2025 00:07:11 ]
  maandag 12 mei 2025 @ 17:43:59 #193
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217611622
https://www.telegraaf.nl/(...)brief-eigen-minister

Ik zou zeggen , laat maar doorgaan ,
als de modernisering van het ouderwetse pensioen systeem maar door blijft gaan dus niet stopt met deze wisseltruc

1 vrije keuze van pensioenuitvoerder,
2 spaarder moet eigenaar zijn van het spaarsaldo
3 meenemen van het spaarsaldo naar een derde pijler pensioen uitvoerder
4 pensioensparen moet uit de CAO en in de IAO
5 gelijk percentage pensioensparen voor alle fondsen in de tweede pijler , en gelijk aan de AOW van 17,9 %

kan niet zo zijn dat de wet toekomst pensioenen hierna niet verder gaat

en de dekkingsverplichting is niet meer nodig te vermelden , aangezien er geen verplichting meer is

https://www.abp.nl/over-abp/financiele-situatie/dekkingsgraad

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 13-05-2025 21:39:58 ]
  maandag 12 mei 2025 @ 22:10:43 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217614591
Stemming wordt uitgesteld om gevolgen te "bestuderen"
https://www.nu.nl/politie(...)-steeds-onzeker.html

Zal wel afstel worden
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:12:38 #195
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217632505
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 22:10 schreef Hexagon het volgende:
Stemming wordt uitgesteld om gevolgen te "bestuderen"
https://www.nu.nl/politie(...)-steeds-onzeker.html

Zal wel afstel worden
het hinderen van deze pensioenwisseltruc middels een referendum heeft geen enkel nut

voortgang van de modernisering van het pensioen is belangrijk , niet in de jaren 60 blijven hangen

Dat pensioenfondsen net als woningbouwverenigingen op weg zijn naar commercieel verzelfstandiging is een goede zaak , maar de spaarverplichting moet er af en de deelnemers moet eigenaar worden van hun spaarsaldo

Daarnaast moet iedereen zelf weten hoeveel ie maandelijks in het pensioensaldo stort , soms is er geen geld om in het pensioen spaarpotje te doen , nou ok, dan sla je een jaartje over
Dat doet een ZZP er ook
De tweede pijler en derde pijler gaan samen

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 17-05-2025 01:57:15 ]
  zondag 18 mei 2025 @ 20:22:35 #196
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_217682695
Ik zie wel wat er gebeurt.
Kan nu toch niet aan dat geld komen.
Overzetten naar een andere pensioenfonds doe ik ook niet.
Omdat ze nog steeds geen bedrag over compensatie gaan uitvoeren.
Dus als ik het over zet naar een andere fonds , welke fonds gaat die compensatie dan vergoeden?

Juist omdat het nu niet duidelijk is laat ik het maar staan .
Omdat er dadelijk word gezegd dan had u het maar niet over moeten zetten .

Pensioen, bank , leningen het zijn net zulke kont draaiers als onze politiek.

Spaar nu zelf via crypto.
Gewoon een klein bedrag elke maand en laat het maar staan .
Zo lang het nog geen 50k is dan is er ook geen belasting er over .
  maandag 19 mei 2025 @ 17:48:19 #197
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217690578
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 20:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ik zie wel wat er gebeurt.
Kan nu toch niet aan dat geld komen.
Overzetten naar een andere pensioenfonds doe ik ook niet.
Omdat ze nog steeds geen bedrag over compensatie gaan uitvoeren.
Dus als ik het over zet naar een andere fonds , welke fonds gaat die compensatie dan vergoeden?

Juist omdat het nu niet duidelijk is laat ik het maar staan .
Omdat er dadelijk word gezegd dan had u het maar niet over moeten zetten .

Pensioen, bank , leningen het zijn net zulke kont draaiers als onze politiek.

Spaar nu zelf via crypto.
Gewoon een klein bedrag elke maand en laat het maar staan .
Zo lang het nog geen 50k is dan is er ook geen belasting er over .
Je moet wel het hele verhaal vertellen

Je bent dus bij een andere werkgever gaan werken, en je valt nu onder een andere CAO

Door dit volstrekt gestoorde antieke systeem zijn pensioenen van werknemers aan CAO s gekoppeld , en iedere CAO
van elke vakbond heeft weer haar eigen pensioenfonds 8)7 8)7 8)7

Dit collectieve CAO systeem stamt uit de jaren 50 van de vorige eeuw , toen werknemers nog geen eigen bankrekening hadden en de werkgever alles regelde

Maar je moet nu dus waardeoverdracht gaan doen naar een ander pensioenfonds
En je weet niet wat verstandig is in jouw situatie ivm een eventuele rendement correctie van het huidige pensioenfonds

Nu als ik jou was dan zou ik het allemaal ook even aankijken

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-05-2025 18:18:06 ]
  maandag 19 mei 2025 @ 19:19:42 #198
136 V.
Like tears in rain...
pi_217691354

Hoog tijd dat ik mijn lidmaatschap van de PvdD ga heroverwegen.

[ Bericht 78% gewijzigd door V. op 19-05-2025 19:25:13 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 09:45:25 #199
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
  dinsdag 20 mei 2025 @ 09:46:46 #200
136 V.
Like tears in rain...
pi_217695415
Ja inderdaad, V. ja.
pi_217695423
quote:
Die zullen vast niet voor de geruisloze optie gaan (verwerpen).
  dinsdag 20 mei 2025 @ 16:53:37 #202
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_217699241
Verworpen.

Topic kan gesloten worden. ;).
  dinsdag 20 mei 2025 @ 16:59:52 #203
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217699350
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 16:53 schreef freako het volgende:
Verworpen.

Laat maar gaan .
Als men maar door gaat met modernisering van het pensioen stelsel

dat is eigenlijk veel belangrijker
Men moet eigenaar zijn van het pensioensaldo en niet een vage deelnemer

Dan heeft iedereen wat ie wil

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2025 17:26:45 ]
pi_217699498
*O*
pi_217699549
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 16:53 schreef freako het volgende:
Verworpen.

Eigenlijk had TS dit topic niet hoeven te starten want geen meerderheid.
pi_217699595
Kan het NSC überhaupt iets anders dan falen?
  dinsdag 20 mei 2025 @ 17:18:59 #207
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217699629
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:14 schreef Nielsch het volgende:
https://pieteromtzigt.nl/(...)n-van-de-pensioenwet

25% van 1800 miljard weg en de rest dat zie je maar te krijgen , we moeten snel stoppen met deze marktwerking

het is de grootste diefstal ooit,
voor de gepensioneerden die al 20 jaar geen inflatie compensatie kregen , maar ook voor de pensioenspaarders
quote:
De regering heeft weliswaar zo ongeveer elke mogelijkheid tot bezwaar door deelnemers afgeschaft, maar toch zullen mensen juist vanwege het gebrek aan bezwaarmogelijkheden naar de rechter willen stappen.

U vraagt een voorbeeld? Het ABP bracht afgelopen jaren de persoonlijke pensioenvermogens van deelnemers in beeld. Met de nieuwe pensioenwet die ieders toegezegde uitkering standaard omzet in persoonlijke pensioenpotten natuurlijk bijzonder interessant om eens te bekijken.

Ik heb brieven ontvangen van mensen die in januari 2023 nog een bedrag hadden staan van 900.000 euro (een mooi kapitaal voor een flink pensioen) maar dit bedrag in april 2023 ineens nog maar 600.000 euro was.

Waarop deze geschrokken deelnemer vervolgens van ABP geen goede verklaring kreeg voor de daling van het pensioenpotje.

Sinds 25 mei is de berekening van het pensioenpotje bij ABP vervolgens voor iedereen offline gehaald.
Laat dat op u inwerken: we gaan over op individuele pensioenpotten in het nieuwe stelsel en het grootste pensioenfonds haalt de berekening hoeveel er in de pot per deelnemers gereserveerd is, offline.
pi_217699642
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:14 schreef Nielsch het volgende:
Hopelijk niet, laat ze bij hun andere belangrijke punt, de verandering van het kiesstelsel, ook maar falen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 20 mei 2025 @ 17:30:07 #209
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217699755
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hopelijk niet, laat ze bij hun andere belangrijke punt, de verandering van het kiesstelsel, ook maar falen.
weet jij hoe hoog je spaar saldo is en was ??
pi_217699871
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
weet jij hoe hoog je spaar saldo is en was ??
Niemand die wist hoe hoog het was, juist één van de problemen van het oude stelsel: je had geen persoonlijk spaarsaldo.

En begin nou niet over wisselen van pensioenfonds en die berekeningen, die hebben er niets mee te maken. Je hebt onder het oude stelsel geen persoonlijke pot.

Ik heb het hier zo uitgelegd dat ook jij het moet snappen en daar moet je het mee doen: Hanca in POL / Nederlandse Politiek #504
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 20 mei 2025 @ 17:45:08 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217699890
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niemand die wist hoe hoog het was, juist één van de problemen van het oude stelsel: je had geen persoonlijk spaarsaldo.

En begin nou niet over wisselen van pensioenfonds en die berekeningen, die hebben er niets mee te maken. Je hebt onder het oude stelsel geen persoonlijke pot.

Ik heb het hier zo uitgelegd dat ook jij het moet snappen en daar moet je het mee doen: Hanca in POL / Nederlandse Politiek #504
ik wel , vroeger kom je jou saldo exact zien op de site

vind jij het normaal dat je het spaar saldo niet meer kan zien ??

bij een scheiding moet je dat spaarsaldo verdelen
pi_217699909
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik wel , vroeger kom je jou saldo exact zien op de site
Je liegt gewoon. Hou daar mee op, lees mijn uitleg.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 17:48:28 #213
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217699920
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je liegt gewoon. Hou daar mee op, lees mijn uitleg.
ook in de derde pijler kun je het saldo zien

wil jij het spaarsaldo nooit meer kunnen zien dan ??

vroeger stond je saldo op het UFO overzicht
Uniform Pensioen Overzicht, maar de rechter heeft onlangs verklaard dat je daar geen rechten meer aan kunt ontlenen
https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/
quote:
Ik heb brieven ontvangen van mensen die in januari 2023 nog een bedrag hadden staan van 900.000 euro (een mooi kapitaal voor een flink pensioen) maar dit bedrag in april 2023 ineens nog maar 600.000 euro was.

Waarop deze geschrokken deelnemer vervolgens van ABP geen goede verklaring kreeg voor de daling van het pensioenpotje.

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2025 17:57:19 ]
pi_217699929
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 09:47 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Die zullen vast niet voor de geruisloze optie gaan (verwerpen).
Wel dus :P
pi_217699941
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Wel dus :P
wtf ik hou van Denk nu
  dinsdag 20 mei 2025 @ 17:59:05 #216
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217700004
Mooi dat DENK het plan van deze pensioenhooligan naar de prullenbak heeft gestemd.
pi_217700185
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 17:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
https://pieteromtzigt.nl/(...)n-van-de-pensioenwet

25% van 1800 miljard weg en de rest dat zie je maar te krijgen , we moeten snel stoppen met deze marktwerking

het is de grootste diefstal ooit,
voor de gepensioneerden die al 20 jaar geen inflatie compensatie kregen , maar ook voor de pensioenspaarders
[..]

Je hebt helemaal gelijk.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')