21% btw. 40% belasting. Je houdt 420k over.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:46 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Duur zeg, maar helaas marktconform in deze regio. Hier woon ik ook.
Interessant project, hoe heb je daar vergunningen (2x woonbestemming) voor gekregen , ging dat makkelijk? Of zit er nog een project ontwikkelaar tussen?quote:Op zaterdag 11 januari 2025 22:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wij hebben ze vraagprijs 850k 2100(?)m2. Nabij Leiden.
Daar moesten de stallen en schuren e.d. voor naar beneden "ruimte voor ruimte".quote:Op zondag 12 januari 2025 23:42 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Interessant project, hoe heb je daar vergunningen (2x woonbestemming) voor gekregen , ging dat makkelijk? Of zit er nog een project ontwikkelaar tussen?
Er zijn kopers die het niet eerlijk vinden als een verkoper dikke winst maakt, die hij/zij moet betalen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 13:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en 20 jaar geleden nóg goedkoper. Wat is het doel van je opmerking, anders dan even te komen trollen?
Whutquote:Op maandag 13 januari 2025 09:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn kopers die het niet eerlijk vinden als een verkoper dikke winst maakt, die hij/zij moet betalen.
Iemand die ik ken was jaren terug in een nieuwbouw appartement gaan wonen, echt zeer luxe. Toen haar man kwam te overlijden wilde zij verkopen, maar het appartement was inmiddels een ton meer waard geworden. De koper stelde voor deze winst te delen. Echt! Hoe denk je dan? Uiteraard is zij hier niet in mee gegaan; er kwam een andere koper.
Ja, er zijn ook niet-verkopers die het niet trekken als verkopers dikke winst maken. Iets met aan de zijlijn staan en niet kunnen verkroppen dat anderen wél iets hebben wat jij niet hebt.quote:Op maandag 13 januari 2025 09:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn kopers die het niet eerlijk vinden als een verkoper dikke winst maakt, die hij/zij moet betalen.
Iemand die ik ken was jaren terug in een nieuwbouw appartement gaan wonen, echt zeer luxe. Toen haar man kwam te overlijden wilde zij verkopen, maar het appartement was inmiddels een ton meer waard geworden. De koper stelde voor deze winst te delen. Echt! Hoe denk je dan? Uiteraard is zij hier niet in mee gegaan; er kwam een andere koper.
Ja, serieus. Verkoper was een oudere dame. Mogelijk dacht de koper dat die daar wel gevoelig voor zou zijn. Wist ook niet wat ik hoorde toen ze dit vertelde. Is alweer jaren geleden, maar zoiets vergeet je niet.quote:
WOZ is vaak ver onder de taxatiewaarde. In ons geval in elk geval wel. Geen zin om dit te veranderen. Er wordt gekeken naar vergelijkbare woningen in dezelfde buurt, maar die zijn hier niet.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lekker de erfbelasting ook delen, want die wordt gewoon op de WOZ gebaseerd.
Jaloezie ten top wel eigenlijkquote:Op maandag 13 januari 2025 10:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, serieus. Verkoper was een oudere dame. Mogelijk dacht de koper dat die daar wel gevoelig voor zou zijn. Wist ook niet wat ik hoorde toen ze dit vertelde. Is alweer jaren geleden, maar zoiets vergeet je niet.
Wij hebben ons huis gekocht voor 240, het is anderhalf jaar geleden getaxeerd voor 465. Zal nu dik boven het half miljoen zijn. Maar goed, we hebben niets aan die overwaarde op dit moment, we hebben al verduurzaamd en het huis is levensloopbestendig met een slaapkamer en badkamer beneden. Vrijstaand op een ruim perceel in het centrum van de stad. Woon hier prima. Maar als we ooit verkopen dan is het aan de hoogste bieder.
Ik snap wel dat je daar van baalt. Maar een huis kopen is een grote stap, dus als je daar bang voor bent dan moet je het niet doen. Maar het kan vriezen en dooien, en soms pakken beslissingen goed uit, en soms ook niet.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:03 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Een oude vriend van me vervloekt zichzelf nog steeds dat hij geen huis heeft gekocht in de periode dat ik dat deed. Die krijgt gewoon niets betaalbaars gevonden.
Ik vind dit toch wel erg kort door de bocht en niet echt getuigen van besef van hoeveel problemen de huidige woningmarkt voor een grote groep mensen oplevert. Ik denk dat het over het algemeen niet zozeer gaat om niet kunnen verkroppen dat anderen iets hebben wat jij niet hebt, maar om grote zorgen over hoe die mensen een voor hen betaalbare woning (appartement, etc) kunnen vinden. Wat niet gek is, want nogal een vrij cruciaal dingetje, een dak boven je hoofd.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, er zijn ook niet-verkopers die het niet trekken als verkopers dikke winst maken. Iets met aan de zijlijn staan en niet kunnen verkroppen dat anderen wél iets hebben wat jij niet hebt.
Dat ben ik ook met je eensquote:Op maandag 13 januari 2025 10:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap wel dat je daar van baalt. Maar een huis kopen is een grote stap, dus als je daar bang voor bent dan moet je het niet doen. Maar het kan vriezen en dooien, en soms pakken beslissingen goed uit, en soms ook niet.
Maar balen van dat je destijds een keuze hebt gemaakt (als het toen een keuze wás ipv simpelweg niet kúnnen) is niet hetzelfde als anderen die dat wél konden of durfden misgunnen dat zij daar nu de vruchten van plukken.
Ja, het maakt ook niet uit wat voor hem de situatie destijds was, want het resultaat wordt er niet anders van. Ja, daar heb jij nu profijt van.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:12 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dat ben ik ook met je eens
Ik weet ook niet of hij het kon of durfde op dat moment. Dat ik de stap toen wel heb gewaagd heb ik nu profijt van.
Vooral niet kopen, en in juli 2013 nog een "kun je nog onder de koop uit?!" omdat de prijzen nog veel verder zouden dalen "advies".quote:Op maandag 13 januari 2025 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, het maakt ook niet uit wat voor hem de situatie destijds was, want het resultaat wordt er niet anders van. Ja, daar heb jij nu profijt van.
Ik kan me de 'glazen bol' discussies uit 2011 en de jaren daarna nog meer dan prima herinneren, net als @:Leandra denk ik.
Ja, als huizenbezitter leef ik toch erg mee met die mensen. Ik zou graag willen dat huizen weer betaalbaar worden, ook als ik daardoor fictief een ton kwijt raak (als in: mijn stenen worden minder waard, maar qua huis maakt dat geen verschil). De kloof tussen 'al een huis gekocht voor 2020' en mensen die dat niet hebben, bijvoorbeeld omdat ze jong zijn en in 2020 nog gewoon bewust thuis woonden, is schrikbarend groot geworden. De eerste categorie kan ook lekker doorschuiven in de huizenmarkt, de tweede categorie komt er niet tussen.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:12 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik vind dit toch wel erg kort door de bocht en niet echt getuigen van besef van hoeveel problemen de huidige woningmarkt voor een grote groep mensen oplevert. Ik denk dat het over het algemeen niet zozeer gaat om niet kunnen verkroppen dat anderen iets hebben wat jij niet hebt, maar om grote zorgen over hoe die mensen een voor hen betaalbare woning (appartement, etc) kunnen vinden. Wat niet gek is, want nogal een vrij cruciaal dingetje, een dak boven je hoofd.
Ik denk dat veel mensen het prima zouden vinden als een ander twee ton winst pakt op een woning, als zij zelf nog steeds een voor hen te betalen woning kunnen vinden.
Dat kan toch?quote:Op maandag 13 januari 2025 11:27 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik hoorde van een makelaar dat er iemand was komen kijken en die vond het te klein voor zichzelfDat kan, moest er een beetje om lachen.
Ja, maar die verwachtte voor het bedrag een enorm paleis denk ik.quote:
Kreeg ik ook te horen toen ik in 2011 met 25 jaar een appartement kocht, niet alleen hier maar ook irl familie/collega's enzo . We zouden ons leven lang vast zitten aan dat appartement....quote:Op maandag 13 januari 2025 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, het maakt ook niet uit wat voor hem de situatie destijds was, want het resultaat wordt er niet anders van. Ja, daar heb jij nu profijt van.
Ik kan me de 'glazen bol' discussies uit 2011 en de jaren daarna nog meer dan prima herinneren, net als @:Leandra denk ik.
Dit is toch een geweldige plek? Mooi aan het water.quote:Op zondag 12 januari 2025 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/deta(...)zuid-204-b/43737680/
Ja. Maar een erg druk punt. De N201 raast daar via de brug over de Amstel, denk dat je erg veel verkeersherrie hebt daar.quote:Op maandag 13 januari 2025 19:32 schreef Rozenbloem het volgende:
[..]
Dit is toch een geweldige plek? Mooi aan het water.
Helaas kan ik het never nooit betalenWel heel benieuwd hoe snel het wordt verkocht.
Noordse woelmuis? Een taxon daarvan is endemisch voor Nederland, dus moet naar gekeken worden. Maar lijkt me dat dat wel bekend is, dus hoeft ook weer niet 1300 euro te kosten (als ie er niet zit).quote:Op maandag 13 januari 2025 06:41 schreef ludovico het volgende:
Ecologisch onderzoek vanwege muis X of wat dan ook. 1300¤? Ook weleens meer dan absurd te noemen, naar mijn mening.
Rare brug zit daar…quote:Op maandag 13 januari 2025 20:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja. Maar een erg druk punt. De N201 raast daar via de brug over de Amstel, denk dat je erg veel verkeersherrie hebt daar.
Stel samenleving denkende vindt dat je niet dubbel hoeft te profiteren van je vermogen. De facto.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 23:11 schreef ludovico het volgende:
https://www.taxlive.nl/nl(...)-families-en-bvs-af/
Stel communisten vindt dat je je geldt niet vrij mag besteden. Defacto.
Tbf, zoveel is 1300¤ ook weer niet. Daar zit je tegenwoordig zo aan.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 23:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Noordse woelmuis? Een taxon daarvan is endemisch voor Nederland, dus moet naar gekeken worden. Maar lijkt me dat dat wel bekend is, dus hoeft ook weer niet 1300 euro te kosten (als ie er niet zit).
Alhoewel ik overwaarde meer waarde toe schrijf dan menig persoon hier, ben ik het met je eens. Als mensen in mijn omgeving een woning kunnen krijgen als ik een ton inlever, take it.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, als huizenbezitter leef ik toch erg mee met die mensen. Ik zou graag willen dat huizen weer betaalbaar worden, ook als ik daardoor fictief een ton kwijt raak (als in: mijn stenen worden minder waard, maar qua huis maakt dat geen verschil). De kloof tussen 'al een huis gekocht voor 2020' en mensen die dat niet hebben, bijvoorbeeld omdat ze jong zijn en in 2020 nog gewoon bewust thuis woonden, is schrikbarend groot geworden. De eerste categorie kan ook lekker doorschuiven in de huizenmarkt, de tweede categorie komt er niet tussen.
Daarentegen is het mij in die tijd wel overkomen dat mijn woning zo achterlijk veel kelderde. Uiteindelijk goedkoop van de bank gehuurd, ander verhaal, i know. Maar ook niet de Hallelujah verhalen die je soms leest.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vooral niet kopen, en in juli 2013 nog een "kun je nog onder de koop uit?!" omdat de prijzen nog veel verder zouden dalen "advies".
Keihard gelachen, toen al, nu moet ik uitkijken dat ik er niet in blijf.
Wat mooi dat je op dit moment zegt, want uiteindelijk geeft het je ook veel vrijheid in je leven. Of je er nu interesse in hebt of niet is een tweede, die ruimte is wel heerlijk.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, serieus. Verkoper was een oudere dame. Mogelijk dacht de koper dat die daar wel gevoelig voor zou zijn. Wist ook niet wat ik hoorde toen ze dit vertelde. Is alweer jaren geleden, maar zoiets vergeet je niet.
Wij hebben ons huis gekocht voor 240, het is anderhalf jaar geleden getaxeerd voor 465. Zal nu dik boven het half miljoen zijn. Maar goed, we hebben niets aan die overwaarde op dit moment, we hebben al verduurzaamd en het huis is levensloopbestendig met een slaapkamer en badkamer beneden. Vrijstaand op een ruim perceel in het centrum van de stad. Woon hier prima. Maar als we ooit verkopen dan is het aan de hoogste bieder.
vind an sich de logica niet meteen heel verkeerd, het is bijzonder dat er vaak in dit soort familie leningen via de schenkings methode in combinatie met hypotheek rente aftrek ervoor gezorgd wordt dat de belastingdienst bijdraagt aan aflossing van lening zonder dat de verstrekker van de lening er slechter van wordt...quote:Op woensdag 15 januari 2025 01:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Stel samenleving denkende vindt dat je niet dubbel hoeft te profiteren van je vermogen. De facto.
eens. maar dat hoeft helemaal niet nodig te zijn. er kunnen in NL onder gemeentelijke regulering prima huizen gebouwd worden die toegankelijk zijn voor starters met simpele bepalingen ingebouwd. niet verkopen binnen X jaar, toch verkopen binnen X jaar dan voor max prijs Y of winstdeling met gemeente etc. etc. en daarmee kunnen gemeentes de prijzen kunstmatig omlaag gaan drukken van starters woningen. iedereen blij. maar dat levert de gemeentes veel te weinig op, dat is het probleem. nu verdienen gemeentes goed aan de WOZ en terreinen die naar project ontwikkelaars gaan etc... daar zit voor mij een stuk falen. er zijn genoeg oplossingen die niet meteen iedereen een (fictieve) ton hoeven te kosten en toch haalbaar zijn.quote:[..]
Tbf, zoveel is 1300¤ ook weer niet. Daar zit je tegenwoordig zo aan.
[..]
Alhoewel ik overwaarde meer waarde toe schrijf dan menig persoon hier, ben ik het met je eens. Als mensen in mijn omgeving een woning kunnen krijgen als ik een ton inlever, take it.
dat vind ik dus het risico van in de markt gaan rommelen, de hele markt omlaag te drukken om zo starters meer kans te geven. richt je op puur de starterswoningen met regels omtrent maximale prijzen en regels omtrent doorverkoop en dan kom je een heel eind. en dat hoeft dan weinig impact te hebben op de gehele markt. want we kunnen wel heel erg afgeven dat die fictieve winst in je overwaarde zoveel voordeel geeft, diezelfde groep stond ook een kleine 20 jaar geleden ook niet klaar om de huizenbezitters waarvan sommige tonnen zagen verdampen terwijl de hypotheek wel betaald moest worden om voor hen in de bres te springen. en ja, op de lange termijn zullen huizen altijd meer waard worden. maar op korte termijn is en blijft het speculerenquote:[..]
Daarentegen is het mij in die tijd wel overkomen dat mijn woning zo achterlijk veel kelderde. Uiteindelijk goedkoop van de bank gehuurd, ander verhaal, i know. Maar ook niet de Hallelujah verhalen die je soms leest.
helemaal mee eens. op dit moment heb je een fictief bedrag verdiend. niemand weet wat morgen brengt of wat je moet doen morgen. wellicht moet je morgen naar een verzorgingshuis. kopen om te wonen. en binnen je macht kopen.quote:[..]
Wat mooi dat je op dit moment zegt, want uiteindelijk geeft het je ook veel vrijheid in je leven. Of je er nu interesse in hebt of niet is een tweede, die ruimte is wel heerlijk.
je maakt gelijkere kansen door een familie niet dubbel te laten profiteren. De poster waar ik op reageerde ziet het gezin of de familie als een financiële eenheid, nou Gefeliciteerd. Dubbele winst, Neen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:11 schreef freak1 het volgende:
[..]
vind an sich de logica niet meteen heel verkeerd, het is bijzonder dat er vaak in dit soort familie leningen via de schenkings methode in combinatie met hypotheek rente aftrek ervoor gezorgd wordt dat de belastingdienst bijdraagt aan aflossing van lening zonder dat de verstrekker van de lening er slechter van wordt...
maar het uitgangs punt van de redenatie vind ik scheef.
in feite zegt de beste man
"als je geld gaat lenen mag een bank daar best op verdienen, maar familie niet". hypotheekrente aftrek afschaffen op familie leningen en niet op bancaire leningen gaat namelijk exact dat effect hebben, dat mensen weer bij banken gaan lenen, of juist minder kunnen lenen en dan gaan we er de facto geen mm op vooruit.
liever dan hypotheekrente aftrek helemaal weg.
schijnbaar zijn die oplossingen er niet. Maar daargelaten, dat soort terugkoop regelingen enzo zijn er wel geweest. Hier volgens mij ook wel eens besproken inclusief alle rechtszakenquote:[..]
eens. maar dat hoeft helemaal niet nodig te zijn. er kunnen in NL onder gemeentelijke regulering prima huizen gebouwd worden die toegankelijk zijn voor starters met simpele bepalingen ingebouwd. niet verkopen binnen X jaar, toch verkopen binnen X jaar dan voor max prijs Y of winstdeling met gemeente etc. etc. en daarmee kunnen gemeentes de prijzen kunstmatig omlaag gaan drukken van starters woningen. iedereen blij. maar dat levert de gemeentes veel te weinig op, dat is het probleem. nu verdienen gemeentes goed aan de WOZ en terreinen die naar project ontwikkelaars gaan etc... daar zit voor mij een stuk falen. er zijn genoeg oplossingen die niet meteen iedereen een (fictieve) ton hoeven te kosten en toch haalbaar zijn.
het grootste deel van die groep was 20 jaar geleden nog niet eens 16. Raar he dat die niet klaar stonden om te helpen. Overigens was het geen klaagzang, enkel een referentie dat het wel kan gebeuren. Ik heb toen prima goedkoop van de bank gehuurd aan t einde van de ritquote:[..]
dat vind ik dus het risico van in de markt gaan rommelen, de hele markt omlaag te drukken om zo starters meer kans te geven. richt je op puur de starterswoningen met regels omtrent maximale prijzen en regels omtrent doorverkoop en dan kom je een heel eind. en dat hoeft dan weinig impact te hebben op de gehele markt. want we kunnen wel heel erg afgeven dat die fictieve winst in je overwaarde zoveel voordeel geeft, diezelfde groep stond ook een kleine 20 jaar geleden ook niet klaar om de huizenbezitters waarvan sommige tonnen zagen verdampen terwijl de hypotheek wel betaald moest worden om voor hen in de bres te springen. en ja, op de lange termijn zullen huizen altijd meer waard worden. maar op korte termijn is en blijft het speculeren
Nee kopen, en daarmee op termijn overwaarde opbouwen, is een stuk zekerheid en vrijheid die je verkrijgt. Het is niet enkel een fictief bedrag. Het geeft je mogelijkheden, die je zonder gewoon niet hebt.quote:[..]
helemaal mee eens. op dit moment heb je een fictief bedrag verdiend. niemand weet wat morgen brengt of wat je moet doen morgen. wellicht moet je morgen naar een verzorgingshuis. kopen om te wonen. en binnen je macht kopen.
ah, snap je punt. vind het dan wel een aanname dat iedere "rijke" een paar ton ter lening heeft liggen.. veelal zijn deze constructies gebruikt om de kinderen ook aan een woning te helpen. ik betwijfel terdege of de woningen goedkoper worden als deze constructies worden afgeschaft... ben benieuwd hoeveel er van deze leningen bestaan.. vanuit de BV aan jezelf lenen vind ik niet zo spannend dat bestaat voor ondernemers al sinds jaar en dag... maar die familie leningen die de kosten zouden opdrijven, daar zou ik wel eens cijfers van willen zien.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
je maakt gelijkere kansen door een familie niet dubbel te laten profiteren. De poster waar ik op reageerde ziet het gezin of de familie als een financiële eenheid, nou Gefeliciteerd. Dubbele winst, Neen.
Plus woningen worden er duurder van omdat gunstigere leningen. Plus kansenongelijkheid. Hra weg, sure. Maar dat staat voor mij echt wel los van de vraag of rijken dubbel zouden mogen profiteren.
zeker niet zonder issues. dat geef ik grif toe. maar dat moet dicht te timmeren zijn. naar mijn mening is het grote issue ermee dat de gemeentes dit niet willen want het brengt vele malen minder geld in het laatje dan de dure projecten zonder restricties laten ontwikkelen.quote:[..]
schijnbaar zijn die oplossingen er niet. Maar daargelaten, dat soort terugkoop regelingen enzo zijn er wel geweest. Hier volgens mij ook wel eens besproken inclusief alle rechtszaken
ik beticht jou nergens van, het was voor mij de algehele klaagzang over dat huizenbeziutters alleen maar winst draaien. dat is naar mijn mening gewoon pertinent onwaar. we blijven maar focussen op alle voordelen van huizenbezit en laten planmatig onderhoud en dergelijke daarbij voor het gemak achterwege. evenals het risico van waarde daling. als er geld verdiend wordt is er al snel sprake van dat dat gestopt moet worden maar als er zaken geld kosten, dan is dat het probleem van die persoon.quote:[..]
het grootste deel van die groep was 20 jaar geleden nog niet eens 16. Raar he dat die niet klaar stonden om te helpen. Overigens was het geen klaagzang, enkel een referentie dat het wel kan gebeuren. Ik heb toen prima goedkoop van de bank gehuurd aan t einde van de rit
zeker is dat zekerheid en vrijheid. zeker bij aflossen., geheel mee eens. maar de overwaarde in je huis op het moent dat je niet verkoopt is gewoon fictief. vandaag gewonnen, morgen verloren.quote:[..]
Nee kopen, en daarmee op termijn overwaarde opbouwen, is een stuk zekerheid en vrijheid die je verkrijgt. Het is niet enkel een fictief bedrag. Het geeft je mogelijkheden, die je zonder gewoon niet hebt.
Wederom, dat je geen interesse hebt in die mogelijkheid of het gewoon niet gebruikt. Dat is een tweede, maar fictief zijn de voordelen zeker niet.
Dubbel profiteren van je eigen vermogen? Klinkt als manna uit de hemel.quote:Op woensdag 15 januari 2025 01:50 schreef investeerdertje het volgende:
Stel samenleving denkende vindt dat je niet dubbel hoeft te profiteren van je vermogen. De facto.
Dagje arbeid, ik verdien het niet, dus het zijn wel degelijk absurde kosten die toch aan onze welvaart snijden.quote:Op woensdag 15 januari 2025 01:50 schreef investeerdertje het volgende:
Tbf, zoveel is 1300¤ ook weer niet. Daar zit je tegenwoordig zo aan.
Het moet gewoon zakelijk zijn en daar heeft de belastingdienst ook gewoon middelen voor... Als je dit wilt indammen kom je met minder ingrijpende oplossingen zoals het vaststellen van een bandbreedte per jaar door een of ander instituut op basis van hypotheekrentes.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:11 schreef freak1 het volgende:
vind an sich de logica niet meteen heel verkeerd, het is bijzonder dat er vaak in dit soort familie leningen via de schenkings methode in combinatie met hypotheek rente aftrek ervoor gezorgd wordt dat de belastingdienst bijdraagt aan aflossing van lening zonder dat de verstrekker van de lening er slechter van wordt...
maar het uitgangs punt van de redenatie vind ik scheef.
in feite zegt de beste man
"als je geld gaat lenen mag een bank daar best op verdienen, maar familie niet". hypotheekrente aftrek afschaffen op familie leningen en niet op bancaire leningen gaat namelijk exact dat effect hebben, dat mensen weer bij banken gaan lenen, of juist minder kunnen lenen en dan gaan we er de facto geen mm op vooruit.
liever dan hypotheekrente aftrek helemaal weg.
We doen een hoop, zoals sparen voor kinderen, dus ja, daar zit eenheid in.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:39 schreef investeerdertje het volgende:
je maakt gelijkere kansen door een familie niet dubbel te laten profiteren. De poster waar ik op reageerde ziet het gezin of de familie als een financiële eenheid, nou Gefeliciteerd. Dubbele winst, Neen.
Alle vraag leidt tot oververhitting toch, tis allemaal een druppel.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:46 schreef freak1 het volgende:
ah, snap je punt. vind het dan wel een aanname dat iedere "rijke" een paar ton ter lening heeft liggen.. veelal zijn deze constructies gebruikt om de kinderen ook aan een woning te helpen. ik betwijfel terdege of de woningen goedkoper worden als deze constructies worden afgeschaft... ben benieuwd hoeveel er van deze leningen bestaan.. vanuit de BV aan jezelf lenen vind ik niet zo spannend dat bestaat voor ondernemers al sinds jaar en dag... maar die familie leningen die de kosten zouden opdrijven, daar zou ik wel eens cijfers van willen zien.
zeker is t allemaal een druppel..quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alle vraag leidt tot oververhitting toch, tis allemaal een druppel.
Er is toch heel veel belasting op verschuiven van vermogen, en terecht, kijk naar erfbelasting.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
We doen een hoop, zoals sparen voor kinderen, dus ja, daar zit eenheid in.
Maar anders gesteld, als een transactie niet met winst gepaard gaat, maar puur verschuiven is van vermogen, dan vind ik dat geen grond om over te belasten.
Daar valt eigenlijk ook enigszins overdrachtsbelasting onder.
als er geld van de een naar de ander gaat dan is dat inkomen voor die ander, of het een neef is of een buurman doet er niet toequote:Op woensdag 15 januari 2025 09:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er is toch heel veel belasting op verschuiven van vermogen, en terecht, kijk naar erfbelasting.
geldt uitlenen aan jezelf , dat moet mogelijk blijven , Defactoquote:Op dinsdag 14 januari 2025 23:11 schreef ludovico het volgende:
https://www.taxlive.nl/nl(...)-families-en-bvs-af/
Stel communisten vindt dat je je geldt niet vrij mag besteden. Defacto.
sowieso subsidie op geld lenen afschaffen enquote:Schaf eigenwoningrenteaftrek bij leningen binnen families en bv's af'
quote:Vermogensongelijkheid wordt naar mijn mening hierbij verder vergroot en daarom zou ik ervoor willen pleiten om eigenwoningrenteaftrek bij familiehypotheken (evenals bij eigenwoningleningen bij de bv) af te schaffen", schrijft fiscalist en docent Gerard Staats in het Vakblad Financiële Planning.
Ja, maar onterecht, het teert in op je eigendom. Je begint met 100% en het wordt minder dan 100%.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er is toch heel veel belasting op verschuiven van vermogen, en terecht, kijk naar erfbelasting.
Ja dat is het idee met belasting. Je draagt wat af.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, maar onterecht, het teert in op je eigendom. Je begint met 100% en het wordt minder dan 100%.
Onze Hoge Raad met kerstarrest vindt dat soort zaken een te grote aantasting van het eigendomsrecht. Tamelijk fundamenteel recht is dat.
ja, als je de luxe hebt zoiets te doen ben je rijk.quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
ah, snap je punt. vind het dan wel een aanname dat iedere "rijke" een paar ton ter lening heeft liggen..
ja, dat was het punt. Het is aan de kinderen. Maar ja, ze worden goedkoper want er is minder geld beschikbaarquote:veelal zijn deze constructies gebruikt om de kinderen ook aan een woning te helpen. ik betwijfel terdege of de woningen goedkoper worden als deze constructies worden afgeschaft...
meer geld is duurder huis.quote:ben benieuwd hoeveel er van deze leningen bestaan.. vanuit de BV aan jezelf lenen vind ik niet zo spannend dat bestaat voor ondernemers al sinds jaar en dag... maar die familie leningen die de kosten zouden opdrijven, daar zou ik wel eens cijfers van willen zien.
jongeren willen het eigenlijk ook niet. Want met een woning bouw je vermogen op.quote:[..]
zeker niet zonder issues. dat geef ik grif toe. maar dat moet dicht te timmeren zijn. naar mijn mening is het grote issue ermee dat de gemeentes dit niet willen want het brengt vele malen minder geld in het laatje dan de dure projecten zonder restricties laten ontwikkelen.
oh neu, het hoeft van mij niet gestopt te worden. Maar het is niet zo dat die groep toen überhaupt in de gelegenheid was.quote:[..]
ik beticht jou nergens van, het was voor mij de algehele klaagzang over dat huizenbeziutters alleen maar winst draaien. dat is naar mijn mening gewoon pertinent onwaar. we blijven maar focussen op alle voordelen van huizenbezit en laten planmatig onderhoud en dergelijke daarbij voor het gemak achterwege. evenals het risico van waarde daling. als er geld verdiend wordt is er al snel sprake van dat dat gestopt moet worden maar als er zaken geld kosten, dan is dat het probleem van die persoon.
Nee het is niet enkel fictief. Zoals ik eerder omschreef heb je een onderpand als je iets wil. Dat is niet fictief. Dat is feitelijk en realistisch.quote:[..]
zeker is dat zekerheid en vrijheid. zeker bij aflossen., geheel mee eens. maar de overwaarde in je huis op het moent dat je niet verkoopt is gewoon fictief. vandaag gewonnen, morgen verloren.
Hoezo? Het is toch gezinsgeld in jouw ogen. Je roept altijd dat het gezin je economische eenheid is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dubbel profiteren van je eigen vermogen? Klinkt als manna uit de hemel.
Dag arbeid, verwerking, acquisitie, pensioenen enz. Risico van een verklaring.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dagje arbeid, ik verdien het niet, dus het zijn wel degelijk absurde kosten die toch aan onze welvaart snijden.
En in dit voorbeeld, zit er winst in de transactie voor de kinderen. Maar we gaan het er nooit eens over worden. Dus laten we het er maar bij houdenquote:Op woensdag 15 januari 2025 09:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
We doen een hoop, zoals sparen voor kinderen, dus ja, daar zit eenheid in.
Maar anders gesteld, als een transactie niet met winst gepaard gaat, maar puur verschuiven is van vermogen, dan vind ik dat geen grond om over te belasten.
Daar valt eigenlijk ook enigszins overdrachtsbelasting onder.
Alleen jammer dat rente altijd terug geschonken word anders gaan banken er eigenlijk niet in mee.quote:Op woensdag 15 januari 2025 09:49 schreef freak1 het volgende:
[..]
zeker is t allemaal een druppel..
maar ben het zeker met je eerste punt eens. als er een lening geboden wordt tegen een marktconform tarief dan moet het geen fluit uitmaken waar dat geld vandaan komen. zogauw er ineens allerlei beperkingen gelegd worden op de bron van dat geld gaat dat de verkeerde kant op.. ben het volledig met je eens.
Je bent dood. Je hebt geen eigendom meer. Joe!quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, maar onterecht, het teert in op je eigendom. Je begint met 100% en het wordt minder dan 100%.
Onze Hoge Raad met kerstarrest vindt dat soort zaken een te grote aantasting van het eigendomsrecht. Tamelijk fundamenteel recht is dat.
Makelaar is geweest, ik denk wel dat we het gaan redden.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 08:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is het waarschijnlijk de kavel die ik denk dat het is, en die is idd hemels.
Zou voor mij wel boven bugdet zijn overigens, gezien het feit dat ik nog zeker 600-650K kwijt zou zijn aan bouwkosten.
Voor de zekerheid met de bovengrens rekenend gaat m dat voor mij niet worden.
mooi eigen geitenveidje , tennisveld , perceel splitsen mogelijkheden voldoendequote:Op woensdag 15 januari 2025 19:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Makelaar is geweest, ik denk wel dat we het gaan redden.
Nu nog mijn vrouw overtuigen
Oeh....quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Makelaar is geweest, ik denk wel dat we het gaan redden.
Nu nog mijn vrouw overtuigen
Staat letterlijk in de zinnen ervoor uitgelegd.quote:Op woensdag 15 januari 2025 16:04 schreef Adames het volgende:
[..]
Ja dat is het idee met belasting. Je draagt wat af.
Wat het kerstarrest hier nou weer te maken heeft is een raadsel, dat is een heel ander verhaal.
Tenzij je de overeenkomst belasting wilt benoemen, waarvan akte.
even los van dat het uiteraard debiel is dat je beslissingen neemt op halve cijfers, probeer ik te snappen wat het issue is als particuliere beleggers de boel te koop (moeten) zetten.quote:Op zondag 19 januari 2025 06:41 schreef ludovico het volgende:
https://vastgoedinsider.n(...)l-hoger-dan-gedacht/
Vanwege belastingdruk een pand dat bestemd was voor verhuur moeten verkopen.
Door domme privé verzinsels van incapabele Hugo.
Tis nogal wat
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |