abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216199749
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die 3% is echt oud. Ze zitten inmiddels boven de 150% van het BBP en rond de 5% rente. Dan betaal je gewoon ongeveer 10% van het BBP aan rente.
https://www.tijd.be/polit(...)8-jaar/10569800.html

3 maanden oud.

En weet je wel hoe die schulden werken? 10 jaars rente staat nu op 4.6% voor de VS. Je sluit elke dag/week/maand nieuwe schulden af waardoor je een hele mix aan verschillende rentepercentages hebt.

Dit is mijn laatste post, dit is Nederland topic.
pi_216199777
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:30 schreef BEFEM het volgende:

[..]
https://www.tijd.be/polit(...)8-jaar/10569800.html

3 maanden oud.

En weet je wel hoe die schulden werken? 10 jaars rente staat nu op 4.6% voor de VS. Je sluit elke dag/week/maand nieuwe schulden af waardoor je een hele mix aan verschillende rentepercentages hebt.
Klopt dat het zo werkt, maar die 10 jaars rente staat al meer dan een jaar op of rond de 5%, zelfs een aantal keer er goed boven. En in die tijd is de schuld enorm gestegen, dat zijn dus allemaal nieuwe leningen. 3% kan niet kloppen en dat weet jij ook wel. Misschien is het momenteel nog maar 6 of 7%, maar het gaat in elk geval hard richting die 10%.

En geen enkele econoom zal zo'n molensteen adviseren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 7 januari 2025 @ 09:43:46 #53
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216199902
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 17:55 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Wat voor een geweldigs heeft de PVV al gedaan?
Geluisterd! Verder er niets mee gedaan, maar oh wat hebben ze geluisterd.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_216199948
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die 3% is echt oud. Ze zitten inmiddels boven de 150% van het BBP en rond de 5% rente. Dan betaal je gewoon ongeveer 10% van het BBP aan rente.
3,3 % in oktober 24.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 09:48:24 #55
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216199962
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt dat het zo werkt, maar die 10 jaars rente staat al meer dan een jaar op of rond de 5%, zelfs een aantal keer er goed boven. En in die tijd is de schuld enorm gestegen, dat zijn dus allemaal nieuwe leningen. 3% kan niet kloppen en dat weet jij ook wel. Misschien is het momenteel nog maar 6 of 7%, maar het gaat in elk geval hard richting die 10%.

En geen enkele econoom zal zo'n molensteen adviseren.
Ik denk dat je begrotingsuitgaven van de overheid en BBP hier door elkaar haalt in de percentages - rentelast tov BBP is volgens mij geen courante metriek, in tegenstelling tot de ratio Rente-uitgaven/Overheidsuitgaven. Zoals die hier wordt behandeld:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)aar-is-relatief-laag

quote:
In vergelijking met andere landen van de EU zijn de rentelasten van de Nederlandse overheid relatief laag. Voor de hele EU lag het aandeel van de rentelasten in de overheidsuitgaven in 2023 namelijk op 3,5 procent, ruim het dubbele van Nederland. De verschillen tussen de lidstaten zijn echter groot. Luxemburg en Estland kennen de laagste rente-uitgaven van de EU, waarbij deze minder dan een procent van de overheidsuitgaven vormen. Daartegenover staan voornamelijk Zuid-Europese landen waar de rentelasten beduidend zwaarder op de begroting drukken. Met een aandeel van 9,6 procent van de overheidsuitgaven kende in 2023 de Hongaarse overheid echter de hoogste rentelast.

[ Bericht 11% gewijzigd door VoMy op 07-01-2025 09:55:37 ]
Antifa
  dinsdag 7 januari 2025 @ 09:49:15 #56
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216199973
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 12:07 schreef Fretwork het volgende:
Heeft iemand Geert W. al aangesproken op zijn bewezen onterechte opruiende tweets in de nasleep van de aanslag in Maagdenburg? Zal wel weer niet opgevolgd worden door het reces, daar heeft hij een handje van.
Het is voor de PVV-stemmers heel simpel. Is het iemand die eruit ziet als een buitenlander (ook al is ie hier geboren)? Dat telt ie gewoon mee in de groep migranten en asielzoekers, omdat dit effect heeft. Dingen over Moslims roepen bracht net niet genoeg stemmers op, maar migranten en asielzoekers trekt ook de alfa's aan van alle demografen. Kijk ook in de USA naar welke groepen op Trump hebben gestemd. Veel daarvan zijn uiteindelijk ook onderdeel van 'buitenlanders moeten weg', maar ook daar is men er achter gekomen dat migranten meer effect heeft dan de demografen benoemen, al heeft men dat wel jaren geprobeerd.

'First they came for..'
pi_216200020
quote:
7s.gif Op maandag 6 januari 2025 20:12 schreef nostra het volgende:

40, liefst 30 procent, is verder natuurlijk prachtig in zijn algemeenheid. Dank aan twintig jaar VVD in vak K. ;)
Ben wel benieuwd naar de komende begrotingsronde met BBB en NSC die meer uit willen geven omdat de ramingen te conservatief zijn.
pi_216200126
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 16:36 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Nee hoor want die adresseren wel de relevante problemen. PvdA/GL niet.
de problemen waar PVV-stemmers mee zitten, worden gehoord door dit kabinet. Niet door Timmermans c.s want die hebben het er niet over. PvdA/GL snapt totaal niet wat echt belangrijk is voor dit land. Dus opheffen maar.
Wat heb je eraan als ze het horen maar er vervolgens geen flikker mee doen
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216200468
Dit kabinet gaat vallen over de inflatie
pi_216200585
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 10:32 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Maar het kabinet doet er juist alles aan inflatie hoog te houden?
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 10:45:28 #61
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216200654
Binnenkort de eerste uitzending van 'Gehoord Nederland'.
pi_216200797
quote:
Als VVD slim is laten ze het kabinet in elk geval op financiën vallen, zet de PVV weg als partij die niet goed op de staatskas past, dat vinden veel Nederlanders toch wel erg belangrijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 7 januari 2025 @ 11:42:50 #63
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216201392
quote:
De staatsschuld wordt er wel relatief lager van B-)
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:21:54 #64
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203460
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 06:44 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je kunt van de VS vinden wat je wilt, maar economisch gaat het daar gewoon een stuk beter dan hier om heel veel redenen. En daar speelt overheidsstimulans zeker een rol bij. Ik denk wel dat de juiste balans ergens tussen de Nederlandse en de Amerikaanse schuld ligt qua percentage van het BBP, maar economen hebben een iets ander beeld bij wat houdbaar is qua staatschuld dan de huishoudboekjesdenkers.
Ik weet niet of het economisch daar beter gaat als ze daar weer op Trump stemmen, ceo's vermoorden en het land technisch failliet is waar er meer aan rente wordt betaald dan elk andere begroting die ze hebben
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:28:23 #65
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203541
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 07:47 schreef Hanca het volgende:
En er wordt weer eens gratis geld uitgedeeld in de toeslagenaffaire aan oplichters die mee willen doen aan de regeling zonder ooit een toeslag te hebben ontvangen: https://www.volkskrant.nl(...)genaffaire~be62db21/

Wat mij betreft betalen zulke oplichters niet alleen elke cent terug, ook voor hen gemaakte kosten zouden ze moeten vergoeden. De hoeveelheid oplichters is de echte reden dat het systeem is vastgelopen.
Van wat ik kan vinden is die 15k een maximum dwangsom. En terecht. Bizar dat 7 jaar later er nog steeds zo weinig is opgelost.

P.s: Artikel gelezen en gewoon hardstikke terecht. 78 weken doen over een bezwaar is gewoon verre van fatsoenlijk bestuur, de RVS heeft hier een terechte dwangsom voor neergelegd. Dat de rechtbanken dat deels weer terug draaien want het zou te veel geld kosten is onfatsoenlijk bestuur en weer een schande. De rechterlijke macht mag echt een keer kritisch belicht worden.

Ik ken mensen die bij UHT werken en vraag mij af wat ze doen als ze daar bijna anderhalf jaar doen om een bezwaar te behandelen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Origami94 op 07-01-2025 14:38:51 ]
pi_216203617
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:28 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Van wat ik kan vinden is die 15k een maximum dwangsom. En terecht. Bizar dat 7 jaar later er nog steeds zo weinig is opgelost.
Dan kun je dat dus niet goed vinden, er zijn er die wel 4 keer die 15k krijgen, na eerder al die 30k te hebben gehad. En dat zijn degenen met de betere advocaten, dat zijn echt niet de grootste slachtoffers van de toeslagenaffaire.

Het is inderdaad een schande dat het zo lang duurt, maar dat het zo lang duurt komt met name omdat meer dan de helft van de aanmeldingen (de staatssecretaris had het laatst zelfs over 70%) geen slachtoffer is. Een heel deel heeft zelfs nooit toeslagen gehad of geen kinderen, terwijl ze in het programma van de kinderopvangtoeslag zitten. Die kosten alleen maar heel veel tijd en heel veel geld. En dat kan niet besteed worden aan de echte slachtoffers.

Achteraf hadden ze beter iedereen die in die periode ooit toeslagen heeft moeten terugbetalen een ruime vergoeding kunnen geven. Geen aanmeldingen en alleen als je dat gehad hebt kun je eventueel naar een volgende procedure om te bewijzen dat je recht hebt op meer.
pi_216203629
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:28 schreef Origami94 het volgende:

[..]

Ik ken mensen die bij UHT werken en vraag mij af wat ze doen als ze daar bijna anderhalf jaar doen om een bezwaar te behandelen.
Je snapt dat ze er geen anderhalf jaar over doen, maar dat je gewoon onderop een stapel van anderhalf jaar komt?
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:41:59 #68
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203653
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:39 schreef Hanca het volgende:
Het is inderdaad een schande dat het zo lang duurt, maar dat het zo lang duurt komt met name omdat meer dan de helft van de aanmeldingen (de staatssecretaris had het laatst zelfs over 70%) geen slachtoffer is. Een heel deel heeft zelfs nooit toeslagen gehad of geen kinderen, terwijl ze in het programma van de kinderopvangtoeslag zitten. Die kosten alleen maar heel veel tijd en heel veel geld. En dat kan niet besteed worden aan de echte slachtoffers.
Laten we maar niet zo voorbarig zijn om te stellen dat 70% oplichters zijn. Zeker als dat misschien van een VVD'er komt
quote:
Achteraf hadden ze beter iedereen die in die periode ooit toeslagen heeft moeten terugbetalen een ruime vergoeding kunnen geven. Geen aanmeldingen en alleen als je dat gehad hebt kun je eventueel naar een volgende procedure om te bewijzen dat je recht hebt op meer.
Dan had je alsnog hetzelfde gezeik gehad. Het duurt gewoon erg lang en UHT verslindt geld maar is verre van effectief.
pi_216203674
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:41 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Laten we maar niet zo voorbarig zijn om te stellen dat 70% oplichters zijn. Zeker als dat misschien van een VVD'er komt
[..]
Het was dacht ik Achachbar, kan ook Palmen zijn geweest. In elk geval NSC.

En deze cijfers gaan al heel lang rond, meer dan de helft heeft nooit een toeslag gehad en kan dus ook geen slachtoffer zijn.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:44:28 #70
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203676
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je snapt dat ze er geen anderhalf jaar over doen, maar dat je gewoon onderop een stapel van anderhalf jaar komt?
Van wat ik begreep ging het best snel vanwege alle commotie. 5 a 10 dossiers per dag per werknemer, maar ergens is er weer iets mis gegaan en zijn het echte ambtenaren geworden. Veel lullen, weinig doen. Heb dat zelf ondervonden
pi_216203679
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 08:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de minister van economische zaken (Beljaarts) zou gaan maar is teruggefloten door Wilders.

https://www.ad.nl/politie(...)-alsnog-af~a0c95afa/
Ah alweer zo'n fantastisch voorbeeld van hoe het kabinet nu op afstand staat van de Kamer.

Ik denk zo dat de distantie een heel stuk groter was onder Rutte. Nu zit een deel letterlijk aan als een trekpop aan een touwtje bij 1 persoon.

Alle mooie woorden van Omtzigt ten spijt geeft hij er keer op keer blijk van er vrij weinig van te begrijpen met "oplossingen" die op de beste dagen papieren tijgers zijn.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:45:46 #72
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203683
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:44 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ah alweer zo'n fantastisch voorbeeld van hoe het kabinet nu op afstand staat van de Kamer.

Ik denk zo dat de distantie een heel stuk groter was onder Rutte. Nu zit een deel letterlijk aan als een trekpop aan een touwtje bij 1 persoon.

Alle mooie woorden van Omtzigt ten spijt geeft hij er keer op keer blijk van er vrij weinig van te begrijpen met "oplossingen" die op de beste dagen papieren tijgers zijn.
Dat krijg je met een partij als Wilders zonder bestuur en met maar een lid. Wilders bepaalt wat zijn bewindslieden doen.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:47:09 #73
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_216203695
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

En deze cijfers gaan al heel lang rond, meer dan de helft heeft nooit een toeslag gehad en kan dus ook geen slachtoffer zijn.
Zulke figuren kan je toch veel sneller uit filteren? Aantal checks invoeren. Heeft mevrouw of meneer x ooit toeslag gehad?

Nee.

Brief sturen u komt niet in aanmerking.

Ja zal wat meer voorwaarden bij zitten maar zulke eerste slag kan je toch wel slaan door wat datasets te combineren. De inhoudelijke beslissing volgt daarna.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:48:20 #74
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203707
quote:
Dan kun je dat dus niet goed vinden, er zijn er die wel 4 keer die 15k krijgen, na eerder al die 30k te hebben gehad. En dat zijn degenen met de betere advocaten, dat zijn echt niet de grootste slachtoffers van de toeslagenaffaire.
Zou dat betekenen dat de Volkskrant bij VWS ook al een aardige paar miljoen bij elkaar gesprokkeld heeft?
pi_216203711
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:45 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dat krijg je met een partij als Wilders zonder bestuur en met maar een lid. Wilders bepaalt wat zijn bewindslieden doen.
Nee dit krijg je bij bewindspersoon zonder ruggengraat.

Overigens is een uitspraak als die van Wilders dat daar geen PVV lieden heen gaan an sich al staatsrechtelijk bedenkelijk.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 14:50:56 #76
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203729
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Zulke figuren kan je toch veel sneller uit filteren? Aantal checks invoeren. Heeft mevrouw of meneer x ooit toeslag gehad?

Nee.

Ja zal wat meer voorwaarden bij zitten maar zulke eerste slag kan je toch wel slaan door wat datasets te combineren. De inhoudelijke beslissing volgt daarna.
Ho ho daarvoor moet er gewerkt worden. :{w

Zag laatst een debat van Omtzigt terug waarin hij klaagde dat er meer geld gaat naar de werknemers dan de slachtoffers gaat. Met 78 weken kan je aardig wat uren cashen.
pi_216203735
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Nee.

Datasets van de belastingdienst combineren? Tja, daar ligt nou net het probleem...

Nee, alles moet handmatig. En ja, natuurlijk kun je zo iemand er wel vrij snel uit gooien, het probleem is alleen dat het er verschrikkelijk veel zijn en ze ook nog regelmatig in beroep gaan.

Ik heb echt medelijden met de slachtoffers van de toeslagenaffaire, ik ken er zelf een aantal. Al zijn degenen die ik ken met alle standaard vergoedingen (die 30k, later nog bedragen voor de kinderen) ruimschoots gecompenseerd. Maar ik zie ook dat de overheid hier vastloopt door de hebberigheid van een stel gewetenloze mensen die andermans ellende misbruiken.
pi_216203923
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:52 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd naar de komende begrotingsronde met BBB en NSC die meer uit willen geven omdat de ramingen te conservatief zijn.
Je kan nu best uitgeven, als het maar een doel heeft en óf niet structureel is óf vind maar een gat. We hoeven als Nederland ook niet over-conservatief te zijn, we staan er echt subliem voor - ik denk dat alleen de Nordics en Baltische landen ons achter zich laten - maar laat dat niet een vrijbrief zijn om dan maar aan een spending spree te beginnen. Wat wél moet is geld uitgeven aan waar de overheid hoort te zijn, ik noem een GGZ of defensie. Daar betalen we belasting voor en dat moet ook niet geleend worden.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
Visions of greed you wallow
  dinsdag 7 januari 2025 @ 15:22:07 #79
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216203938
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Datasets van de belastingdienst combineren? Tja, daar ligt nou net het probleem...

Nee, alles moet handmatig. En ja, natuurlijk kun je zo iemand er wel vrij snel uit gooien, het probleem is alleen dat het er verschrikkelijk veel zijn en ze ook nog regelmatig in beroep gaan.

Ik heb echt medelijden met de slachtoffers van de toeslagenaffaire, ik ken er zelf een aantal. Al zijn degenen die ik ken met alle standaard vergoedingen (die 30k, later nog bedragen voor de kinderen) ruimschoots gecompenseerd. Maar ik zie ook dat de overheid hier vastloopt door de hebberigheid van een stel gewetenloze mensen die andermans ellende misbruiken.
Het gebeurt vaker dat de overheid "vastloopt". Stikstof is net zo'n probleem en gaat het kabinet misschien over vallen. In Groningen pompen ze nog steeds gas. De politieke belangen en die van grote bedrijven gaan gewoon voor. Toen ASML wou vertrekken was het binnen een paar weken geregeld dat ze konden blijven en met een zak geld twv 10 miljard om te investeren. Idem dito met Tata Steel.

Bij de overheid zijn er ook een stel graaiers. De zoveelste adviseur die gaat adviseren dat het allemaal sneller moet in een vergadering.
pi_216203996
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:22 schreef Origami94 het volgende:

[..]
In Groningen pompen ze nog steeds gas.
Dat is alleen in heel strikte zin van het woord waar. Het groninger gasveld is dicht. Daar wordt helemaal niks meer uit gepompt en dat kan ook niet meer, de locaties zijn volgestort met beton (zelf zien gebeuren). Wat nog gebeurt is dat er, net als in letterlijk alle andere provincies van Nederland, uit een klein gasveld aan de rand van Groningen die niet in verbinding staat met het gasveld van de aardbevingen gas wordt gehaald. Maar dat veld is niet groter dan het gasveld onder Rotterdam waar ook gas wordt gewonnen.
pi_216204145
Het 'oplossen' van de toeslagenaffaire is echt zo amateuristisch aan zowel de kant van beleid als van de uitvoering dat dit de beste reclame is om gewoon de helft van de overheid weg te snijden in 1x en opnieuw te beginnen. Een cultuurprobleem kan je niet op een andere manier oplossen.

En je zou mensen ook gewoon aansprakelijk moet stellen voor zoveel incompetentie met het geld van anderen.

Elke andere manier is gewoon met dronk een glas men deed een plas en alles bleef zoals het was.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 15:40:21 #82
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216204155
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:38 schreef BEFEM het volgende:
Het 'oplossen' van de toeslagenaffaire is echt zo amateuristisch aan zowel de kant van beleid als van de uitvoering dat dit de beste reclame is om gewoon de helft van de overheid weg te snijden in 1x en opnieuw te beginnen. Een cultuurprobleem kan je niet op een andere manier oplossen.

En je zou mensen ook gewoon aansprakelijk moet stellen voor zoveel incompetentie met het geld van anderen.

Elke andere manier is gewoon met dronk een glas men deed een plas en alles bleef zoals het was.
Gelukkig kiezen we ook totaal incompetente politici om het feest der democratie compleet te maken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216204163
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:40 schreef Perrin het volgende:

[..]
Gelukkig kiezen we ook totaal incompetente politici om het feest der democratie compleet te maken.
Het zijn niet alleen de politici maar ook de ambtenaren en de gehele overheidscultuur.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 15:54:16 #84
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216204474
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:40 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het zijn niet alleen de politici maar ook de ambtenaren en de gehele overheidscultuur.
Ja dat krijg je met monopolies, die modderen ongestraft een beetje aan bij gebrek aan concurrentie.

Maar de burger, in al zijn wijsheid, installeert PVV, BBB en NSC lui om daar eens goed de bezem door te halen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 7 januari 2025 @ 15:57:08 #85
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216204530
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is alleen in heel strikte zin van het woord waar. Het groninger gasveld is dicht. Daar wordt helemaal niks meer uit gepompt en dat kan ook niet meer, de locaties zijn volgestort met beton (zelf zien gebeuren). Wat nog gebeurt is dat er, net als in letterlijk alle andere provincies van Nederland, uit een klein gasveld aan de rand van Groningen die niet in verbinding staat met het gasveld van de aardbevingen gas wordt gehaald. Maar dat veld is niet groter dan het gasveld onder Rotterdam waar ook gas wordt gewonnen.
Zouden ze weer kunnen pompen indien het geschikt wordt geacht?
pi_216204762
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:57 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Zouden ze weer kunnen pompen indien het geschikt wordt geacht?
Dan moeten ze opnieuw boren en dat kost een smak geld, denk niet dat dat ooit gaat gebeuren. De vergunning is ook weg, dus dan zou er een hele nieuwe procedure moeten worden begonnen.
pi_216204890
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:22 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Het gebeurt vaker dat de overheid "vastloopt". Stikstof is net zo'n probleem en gaat het kabinet misschien over vallen. In Groningen pompen ze nog steeds gas. De politieke belangen en die van grote bedrijven gaan gewoon voor. Toen ASML wou vertrekken was het binnen een paar weken geregeld dat ze konden blijven en met een zak geld twv 10 miljard om te investeren.
Dat ASML verhaal zie je echt verkeerd: dat is juist een voorbeeld van een regio die was vastgelopen de afgelopen jaren.

Te weinig woningbouw, stijgende woningprijzen, infra niet op orde, gedoe met stikstof. Doordat het vastliep dreigde ASML met dat vertrek en toen kon ineens wat al een decennium eerder had gemoeten.

Dat geld gaat naar de regio, niet naar ASML.
pi_216204924
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 15:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan nu best uitgeven, als het maar een doel heeft en óf niet structureel is óf vind maar een gat. We hoeven als Nederland ook niet over-conservatief te zijn, we staan er echt subliem voor - ik denk dat alleen de Nordics en Baltische landen ons achter zich laten - maar laat dat niet een vrijbrief zijn om dan maar aan een spending spree te beginnen. Wat wél moet is geld uitgeven aan waar de overheid hoort te zijn, ik noem een GGZ of defensie. Daar betalen we belasting voor en dat moet ook niet geleend worden.
Lenen mag ook best als het maar voor een investering is. Van mijn part lenen ze miljarden en knappen het stroomnet op.

Alleen niet voor cadeaus en de structurele zorguitgaven want dat is geen investering.
pi_216205348
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 16:19 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Lenen mag ook best als het maar voor een investering is. Van mijn part lenen ze miljarden en knappen het stroomnet op.

Alleen niet voor cadeaus en de structurele zorguitgaven want dat is geen investering.
Je mag spenden als het een investering is (tenminste, zo zie ik het). Kan je nog discussiëren over wat een nuttige investering is natuurlijk; maar er valt genoeg te reparereren anders dan die enge zwarten die maar binnendruppelen. Ik mag zelf als commissaris van een ambulancedienst een "dagje" (14-22) meelopen, supervet. Die mensen met rust laten natuurlijk, maar daar doe ik het wel voor, dat we dat kunnen als Nederland. _O_ :+

[ Bericht 5% gewijzigd door nostra op 07-01-2025 17:20:01 ]
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
Visions of greed you wallow
pi_216205426
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 08:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je weet dat de max 60% van de EU juist bij economen vandaan komt?

Geen enkele goede econoom zal een staatsschuld van rond of zelfs over de 100% van het BBP adviseren en de VS zit daar ver boven.
Dat lijkt me extreem sterk. Dat geen enkele goede econoom te vinden is met een alternatieve visie op een vraagstuk als staatsschuld. Waarom doe je dat soort rare uitspraken?

Als Nederland schuld aangaat om een investeringen in bijvoorbeeld onderwijs of infrastructuuur zoals OV te doen is dat gewoon slimmer dan de zoveelste bezuinigingsronde.

Daarbij gaat het ook om het principe, als je investeert in zekerheidjes is het helemaal geen slecht idee om daar schulden voor aan te gaan. Denk bijvoorbeeld hoe elke huizenkoper een hypotheek neemt.
Hoe meer schuld je aan kan gaan voor die zekerheidjes hoe meer winst je in de toekomst gaat hebben. Bij hoge inflatie nog aantrekkelijker want de schuld wordt ook daaroor minder waard, is dus makkelijker terug te betalen.
Toch gek dat goede economen de basis niet eens begrijpen blijkbaar. Sowieso gaan economen natuurlijk helemaal niet over de 60% die je noemt dat zijn politici geweest.

Je kunt ook naar een land als Duitsland kijken, heel goed in conservatief begroten. Nu zorgenkindje van Europa, als ze nou geinvesteerd hadden in plaats van op hun centen zitten stonden ze er veel beter voor.

Nederland heeft ook véél meer staatsschuld gehad dan nu.
quote:
In het verleden ligt de overheidsschuld geruime tijd op een veel hoger niveau dan momenteel. Zo was de overheidsschuld in de eerste helft van de negentiende eeuw, na de Belgische opstand, opgelopen tot bijna 250% bbp. Nederland slaagde erin om gedurende lange tijd begrotingsoverschotten te realiseren en de schuld te verlagen tot minder dan 100% bbp tussen 1870 en 1930. Na de Tweede Wereldoorlog was het schuldniveau weer hoog opgelopen. Maar de schuld liep als percentage van het tijdens de wederopbouw snel gestegen bbp snel terug, om pas tijdens de crisis van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig weer op te lopen.
Als er een linkse regering komt zou ik zeker zeggen zo snel mogelijk richting de 100%+ Zeker gezien we in de EU zitten is dat vrijwel risicoloos, Nederland kán als onderdeel van de eurozone niet eens echt failliet gaan. Maar je kunt dus ook zien dat in de geschiedenis Nederland wel vaker een hoge staatsschuld heeft goedgemaakt.
pi_216205549
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat lijkt me extreem sterk. Dat geen enkele goede econoom te vinden is met een alternatieve visie op een vraagstuk als staatsschuld. Waarom doe je dat soort rare uitspraken?
Het tegenovergestelde zou eerder een zeer rare uitspraak zijn. De zorgenkindjes van de EU zijn dan ook de landen met de hoge staatsschuld, niet Duitsland. Waarom doe jij zulke rare uitspraken? Het enige probleem in Duitsland is de verouderde economie die steunt op industriën die niet meer rendabel zijn, maar de problemen in pakweg België en Italië zijn echt vele malen groter.
pi_216205669
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het tegenovergestelde zou eerder een zeer rare uitspraak zijn. De zorgenkindjes van de EU zijn dan ook de landen met de hoge staatsschuld, niet Duitsland. Waarom doe jij zulke rare uitspraken? Het enige probleem in Duitsland is de verouderde economie die steunt op industriën die niet meer rendabel zijn, maar de problemen in pakweg België en Italië zijn echt vele malen groter.
Wat een onzin, de problemen zijn er alleen omdat die landen richting de 60% moeten. Engeland zit even hoog als Italie en Belgie. Canada en Amerika zitten boven de 100%, China zit boven de 100%, Japan zit op 250%

Dat Duitsland geen zorgenkindje zou zijn is ook nogal een fantasme.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)vier-jaar-geen-groei
https://accountantweek.nl(...)echt-door-het-putje/
https://www.nytimes.com/2(...)udget-elections.html
https://www.goldmansachs.(...)-economy-bounce-back

Om gewoon maar even wat godmansachs te quoten
quote:
Jari Stehn: In terms of the debt levels, government debt accounts for 64% of Germany’s GDP, almost half of what you're seeing in the US. And the trajectory is very different because that figure is falling in Germany while it’s rising in the US. So there clearly is space.

That said, Germany is constrained by the constitutional debt brake, which allows only for a small bit of borrowing when you adjust the deficit for the cycle. This has led to very tight policy over the last few years, particularly now that you have significant costs related to defense, to Ukraine, and then also to all of these challenges that we talked about, which all need investment to be addressed.
Maar die zullen wel geen goede economen rond hebben lopen.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 17:29:08 #93
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_216205687
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 09:43 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Geluisterd! Verder er niets mee gedaan, maar oh wat hebben ze geluisterd.
Dat niet alleen, ze hebben het ook benoemd.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_216205968
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat een onzin, de problemen zijn er alleen omdat die landen richting de 60% moeten. Engeland zit even hoog als Italie en Belgie. Canada en Amerika zitten boven de 100%, China zit boven de 100%, Japan zit op 250%
Wat een nonsens, jij mist dit soort verhalen?

https://eenvandaag.avrotr(...)italie-is-kwetsbaar/
https://www.beleggersbela(...)probleem-van-europa/
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-eu-binnen-drie-jaar

Sowieso is weinig zo asociaal als een hoge staatsschuld, dus een echte socialist zal daar niet voor zijn.
pi_216206363
quote:
Het kabinet heeft zich – letterlijk – rijk gerekend, maar hoe realistisch is bijvoorbeeld het veel kleinere budget voor asiel?

+ Leeslijst
ANALYSE
Financiën De financiële positie van het kabinet lijkt uitstekend: een lage staatsschuld en een bescheiden tekort. Maar in de coalitie lopen de spanningen over het geld al op.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-voor-asiel-a4878746

@nostra nog steeds zo overtuigd van Heinen?
pi_216206556
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-voor-asiel-a4878746

@:nostra nog steeds zo overtuigd van Heinen?
Als ze die coalitieafspraak houden dat ze dan gaan bezuinigen gebeurt er niet zoveel hoor.

Kan wellicht de opzet zijn: straks moet bezuinigd worden waar het de PVV pijn doet, die trekt dat niet en de VVD heeft een val op hun onderwerp.
  Moderator dinsdag 7 januari 2025 @ 18:51:36 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216206617
Ik vergeet wel eens dat de VVD ook gewoon in deze regering zit :@
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_216207998
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een nonsens, jij mist dit soort verhalen?

https://eenvandaag.avrotr(...)italie-is-kwetsbaar/
https://www.beleggersbela(...)probleem-van-europa/
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-eu-binnen-drie-jaar

Sowieso is weinig zo asociaal als een hoge staatsschuld, dus een echte socialist zal daar niet voor zijn.
:') Nou prima als een echte socialist liever een lage staatsschuld heeft en dan later aan de kinderen die slecht onderwijs hebben genoten, geen woning kunnen krijgen en verneukt klimaat erven zegt ja we hadden dit wel kunnen regelen. Maar dan was de staatsschuld hoger geweest dan zal ik wel geen echte socialist zijn.

Je artikelen zijn verder weinig verhelderend. Voornamelijk bangmakerij. Als munteenheid zouden we sowieso gezamelijk obligaties moeten uitgeven. Dus niet meer dat Italië slechtere financiering voor de staatsschuld heeft dan Duitsland, gewoon eurobonds.
Landen als Italië, Griekenland, Spanje zitten ook in de problemen omdat ze in de munteenheid zitten, aan veel te strenge begrotingsregels moeten voldoen en hun munt niet kunnen devalueren. Omdat wij weigeren een realistisch begrotingstekort te runnen maar liever ons groeipotentieel kapotbezuinigen.

Als de schuld echt een probleem is is hij ook vrij makkelijk af te lossen. Gewoon Europees een vlakke eenmalige tax op vermogen. Ik geloof dat Piketty berekende dat als iedereen 15% van zijn vermogen afstaat we alle Europese staatsschulden volledig kunnen aflossen. Het mooie is dan ook dat de bijstandsmoeder dan niets hoeft te betalen maar een Heineken flink aftikt.
pi_216208071
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 14:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar zoiets moet toch super simpel te achterhalen zijn?
Ik ga er vanuit dat er wel ergens vastligt of iemand een toeslag heeft gehad, dus dat je binnen een uurtje wel kan achterhalen?
  dinsdag 7 januari 2025 @ 21:09:58 #100
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_216208282
Zou de regering Schoof in de gaten hebben dat de inflatiecijfers voor NL een steeds groter probleem beginnen te worden?
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')