1) Een algeheel verbod kan zorgen voor een normverschuiving waarbij de traditie van oud en nieuw met vuurwerk langzaam verdwijnt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het vuurwerk wat overlast geeft en gevaarlijk is, is al algeheel verboden om te verkopen, kopen, bij je te hebben of af te steken.
Wat helpt een verkoopverbod als het al verboden is? Je zal het toch echt op straat moeten afdwingen.
U zult vuurwerk stom vinden. Gaat dat niet vanzelf, dan leggen we dat repressief op.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
1) Een algeheel verbod kan zorgen voor een normverschuiving waarbij de traditie van oud en nieuw met vuurwerk langzaam verdwijnt.
2) Een algeheel verbod maakt handhaving in ieder geval een stuk makkelijker. De politie hoeft niet meer uit te zoeken of het vuurwerk wel/niet illegaal is. Iedereen die vuurwerk afsteekt overtreed de wet.
Maar zelf voel ik ook meer voor het flink verhogen van de straffen voor illegaal vuurwerk. 1e keer: minimaal 500 euro, 2e keer minimaal 1000 euro, enzovoort. Plus een vermelding op het strafblad.
En aangezien de grenscontroles van Faber natuurlijk een grandioos succes worden kan wellicht de pakkans ook wel wat worden vergroot
Ik wil eigenlijk honden ook wel verbieden, op hulphonden na dan. Poepen op de stoep, rennen op je af en springen tegen je aan. En soms bijten ze mensen. En zijn ook nog milieubelastend.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:41 schreef Perrin het volgende:
Als je je dan per sé met normverschuivingen wil bezighouden als overheid, doe dan een totalverbot op alcohol.
Dat is pas echt een groot maatschappelijk probleem.
Dan moet je Cat I ook meepakken. Plus wat als men zelf gaat knutselen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:
2) Een algeheel verbod maakt handhaving in ieder geval een stuk makkelijker. De politie hoeft niet meer uit te zoeken of het vuurwerk wel/niet illegaal is. Iedereen die vuurwerk afsteekt overtreed de wet.
Onze geliefde overheid bepaalt onze normen voor de komende vijf jaar in het glorieuze vijfjarenplan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
U zult vuurwerk stom vinden. Gaat dat niet vanzelf, dan leggen we dat repressief op.
Ik heb ook een forse wensenlijst voor dingen die verboten moeten worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik wil eigenlijk honden ook wel verbieden, op hulphonden na dan. Poepen op de stoep, rennen op je af en springen tegen je aan. En soms bijten ze mensen. En zijn ook nog milieubelastend.
Dat verbieden is toch meer een christen hobby. Krijg altijd een CDA CU gevoel bij verboden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb ook een forse wensenlijst voor dingen die verboten moeten worden.
Ja mensen die een zure smaak in de mond krijgen bij het liberalisme.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat verbieden is toch meer een christen hobby. Krijg altijd een CDA CU gevoel bij verboden.
Het grappige is dat de SGP achterban een van de grootste tegenstanders is van een vuurwerkverbod. Een van de dingen die wel mogen gaat dan weg.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat verbieden is toch meer een christen hobby. Krijg altijd een CDA CU gevoel bij verboden.
Gij zult niet...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja mensen die een zure smaak in de mond krijgen bij het liberalisme.
Sowieso wensdenken. En dat wil je überhaupt omdat? Ligt het probleem echt bij Piet die een paar potjes siervuurwerk afsteekt om het nieuwe jaar in te luiden, of ligt het probleem bij degenen die nu al met illegaal spul bezig zijn?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
1) Een algeheel verbod kan zorgen voor een normverschuiving waarbij de traditie van oud en nieuw met vuurwerk langzaam verdwijnt.
En waarom verwacht je dat gezien het feit dat er al massaal vuurwerk wordt gebruikt buiten de toegestane afsteektijden en de handhaving dan ook al totaal niet van de grond komt?quote:2) Een algeheel verbod maakt handhaving in ieder geval een stuk makkelijker. De politie hoeft niet meer uit te zoeken of het vuurwerk wel/niet illegaal is. Iedereen die vuurwerk afsteekt overtreed de wet.
Zul je wel eerst wat aan handhaving moeten doen. Wellicht daar eerst eens mee beginnen voordat wel allemaal nog extra extra dingen gaan verbieden?quote:Maar zelf voel ik ook meer voor het flink verhogen van de straffen voor illegaal vuurwerk. 1e keer: minimaal 500 euro, 2e keer minimaal 1000 euro, enzovoort. Plus een vermelding op het strafblad.
En hoe denk je dat de komende jaarwisselingen gaan verlopen bij een totalverbod en harde handhaving?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
De huidige problemen van met name het zware vuurwerk heeft de politiek aan zichzelf te danken door allerlei regels te stellen en niet te handhaven.
Het vuurwerk verbod in Rotterdam was een lachertje, maandenlang gingen er cobra's af. Al jaren kan je alles doen wat je wilt, de geloofwaardigheid is helemaal weg. Dat een geheel verbod iets makkelijker te handhaven is, niet veel, maakt geen klap meer uit. De geest is al zo ver uit de fles, die krijg je daar niet mee terug als je niet heel hard handhaaft. En dan nog gaat het een paar jaar duren.
Kijk maar in de ziekenhuizen, dat is gewoon 50/50 aan slachtoffers. Voor de knallen die uit de cakes komen zijn (oudere) mensen, huisdieren en wilde dieren net zo bang. Legaal vuurwerk is ook niet minder vervuilend dan illegaal vuurwerkquote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat mag er nog wel verkocht worden wat gevaarlijk is en overlast geeft?
Een verbod moet in ieder geval ook een basis hebben in de samenleving. Pas als een duidelijke meerderheid voorstander is van een verbod en/of aangeeft er last van te hebben, kun je nadenken over een verbod. Maar voor die minderheid die vuurwerk wel leuk vindt zal het aanvoelen als repressie inderdaad.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:53 schreef Hexagon het volgende:
Maar even serieuzer. Ik schrik ook van mensen die ineens een "cultuurverandering" vanuit de politiek willen opleggen met repressie. Helaas ook bij mijn eigen partij. Daar bloedt mijn liberale hart van.
Als er ergens een doos granaten liggen dan stuurt men de dsi er op af, doe dat ook lekker bij de categorie cobra. Mensen bij wie de dsi binnen vallen laten het wel en dat kan wel eens goede afschrikkende werking hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Sowieso wensdenken. En dat wil je überhaupt omdat? Ligt het probleem echt bij Piet die een paar potjes siervuurwerk afsteekt om het nieuwe jaar in te luiden, of ligt het probleem bij degenen die nu al met illegaal spul bezig zijn?
Waarom verwacht je dat als Piet zijn sierpotjes niet meer af kan steken dat degenen die met illegaal spul bezig zijn dan vanzelf wel gaan stoppen?
[..]
En waarom verwacht je dat gezien het feit dat er al massaal vuurwerk wordt gebruikt buiten de toegestane afsteektijden en de handhaving dan ook al totaal niet van de grond komt?
[..]
Zul je wel eerst wat aan handhaving moeten doen. Wellicht daar eerst eens mee beginnen voordat wel allemaal nog extra extra dingen gaan verbieden?
Het in bezit hebben van één cobra staat overigens al een taakstraf van 60 uur voor, bij recidive gevangenisstraf van een maand. Dus daar ligt het echt niet aan.
Oh net zo, en misschien nog wel vervelender. Overigens, ik ben niet voor een totaalverbod. De politiek is compleet ongeloofwaardig, het heeft zelf de situatie van nu gecreëerd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
En hoe denk je dat de komende jaarwisselingen gaan verlopen bij een totalverbod en harde handhaving?
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kijk maar in de ziekenhuizen, dat is gewoon 50/50 aan slachtoffers. Voor de knallen die uit de cakes komen zijn (oudere) mensen, huisdieren en wilde dieren net zo bang. Legaal vuurwerk is ook niet minder vervuilend dan illegaal vuurwerk
https://www.parool.nl/ams(...)ps://www.google.com/quote:Oogletsel
De ambulance is in Amsterdam 275 keer uitgerukt voor spoedritten. Het aantal mensen in Amsterdam dat met de jaarwisseling oogletsel heeft opgelopen, valt dit jaar mee, meldt het Amsterdam UMC. Dat was verrassend. Vanwege de harde wind was het ziekenhuis voorbereid op erger.
In totaal zijn deze nieuwjaarsnacht dertig mensen op de spoedeisende hulp van Amsterdam UMC behandeld, van wie vijf met ernstig letsel. Vijftien personen bezochten de spoedeisende hulp vanwege drank- of drugsgebruik. Tien personen verschenen bij de spoedeisende hulp in het ziekenhuis vanwege klachten die niet gerelateerd zijn aan nieuwjaarsnacht.
Het OLVG meldt dat opvallend veel jongeren binnen kwamen die dronken van een fatbike of een e-bike waren gevallen. Exacte aantallen gewonden heeft het ziekenhuis echter nog niet. Voor overige zaken ziet het OLVG een ‘relatief normale oud-en-nieuwnacht, aan de drukke kant, maar niet extreem veel drukker’.
Het lijstje van dingen die verboden zouden moeten worden is schier oneindig.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
[..]
https://www.parool.nl/ams(...)ps://www.google.com/
Cijfers van één ziekenhuis maar de helft kwam er vanwege drank/drugsTuurlijk, het zou schelen een vuurwerkverbod... mits men dan niet iets anders geks gaat doen natuurlijk.
In een doorsnee winter lopen ruim 7000 mensen ernstig letsel op tijdens de wintersport.
https://www.parool.nl/wer(...)-kant-zien~bab128a2/
7000 met ERNSTIG letsel. Verbieden!
Je enige valide argument is impact op natuur. De rest is natuurlijk flauwekul om een verbod voor in het leven te roepen. Als we met ieders angsten rekening moeten houden dan is het hek van dam. Bovendien zie je in veel steden al vuurwerkvrije zones rondom verzorgingshuizen bijv. Als ik in Amsterdam zou wonen zou ik ook vluchten met Koningsdag maar om dan voor een verbod te gaan pleiten. Leven en laten leven. Het is één fucking dag.
Het is allemaal heel simpel. In vrijwel alle gevallen is de mens het probleem. Dus, mensen verbieden!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het lijstje van dingen die verboden zouden moeten worden is schier oneindig.
OVERHEID DOE ER WAT AAN!!!1!
Ik ben niet voor een verhogen van straffen voor illegaal vuurwerk. Simpelweg omdat je rond die dagen praktisch niet goed 'hands-on' op kommaproblemen kunt handhaven en het alleen maar symboolpolitiek wordt. Iemand kan een mix van legaal en illegaal hebben. Je kunt simpelweg niet bij iedere groep een adminstratiewerkje bij gaan houden. Dat is leuk voor de show, maar dan komen we nog steeds handen te kort omdat je nog steeds "heel Nederland" toestaat om wat af te steken. Met het illegaal maken van vuurwerk in het algemeen wordt het verschuilen steeds moeilijker.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Maar zelf voel ik ook meer voor het flink verhogen van de straffen voor illegaal vuurwerk. 1e keer: minimaal 500 euro, 2e keer minimaal 1000 euro, enzovoort. Plus een vermelding op het strafblad.
En aangezien de grenscontroles van Faber natuurlijk een grandioos succes worden kan wellicht de pakkans ook wel wat worden vergroot
Haha, dat zou vermoedelijk inderdaad meer zoden aan de dijk zetten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik wil eigenlijk honden ook wel verbieden, op hulphonden na dan. Poepen op de stoep, rennen op je af en springen tegen je aan. En soms bijten ze mensen. En zijn ook nog milieubelastend.
Helemaal mee eens. Ik zou wel eens cijfers willen zien van hoeveel kinderen er vermoord worden door honden en hoeveel door vuurwerk en dit dan vergelijken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
vuurwerkquote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik zou wel eens cijfers willen zien van hoeveel kinderen er vermoord worden door honden en hoeveel door vuurwerk en dit dan vergelijken.
Of doe-het-zelf apparatuur. Al die amateurs die met boren, elektrische zagen en gasbranders gaan klooien.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Haha, dat zou vermoedelijk inderdaad meer zoden aan de dijk zetten.
laat dat maar aan mij over idd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Of doe-het-zelf apparatuur. Al die amateurs die met boren, elektrische zagen en gasbranders gaan klooien.
Le-vensgevaarlijk.
Komt door die in de bijbel beschreven klappers bij Sodom en Gomorra.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het grappige is dat de SGP achterban een van de grootste tegenstanders is van een vuurwerkverbod. Een van de dingen die wel mogen gaat dan weg.
Alle rechtsen zijn tegen een vuurwerkverbod, en SGP'ers zijn extreemrechtse christenfundamentalisten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het grappige is dat de SGP achterban een van de grootste tegenstanders is van een vuurwerkverbod. Een van de dingen die wel mogen gaat dan weg.
Nou nee, de meerderheid van de PVV achterban is volgens peilingen voor.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Alle rechtsen zijn tegen een vuurwerkverbod, en SGP'ers zijn extreemrechtse christenfundamentalisten.
Dat verbaast me ten zeerste. Bij PVV ers denk ik aan vuurwerktokkies.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee, de meerderheid van de PVV achterban is volgens peilingen voor.
Masturbatie. Zinloze verspilling van procreation resources.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Of doe-het-zelf apparatuur. Al die amateurs die met boren, elektrische zagen en gasbranders gaan klooien.
Le-vensgevaarlijk.
Nou ja, dit dus. Ik heb zelf niks met vuurwerk, maar ik vind het zwaar overdreven om het te willen verbieden. Die ene dag per jaar een paar knallen, dat is toch peanuts? Laat die mensen toch hun lolletje beleven, denk ik dan. Er zijn wel belangrijkere zaken op de agenda, lijkt me.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Leven en laten leven. Het is één fucking dag.
Nee, we staan niet heel Nederland toe om wat af te steken. Dat is alleen maar tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur en niet eens meer overal. Daarbuiten mag niemand wat afsteken, toch gebeurt dit massaal. Je kunt je dan al niet 'verschuilen', maar ook dan komt de handhaving niet van de grond. Dus waarom verwacht je dat je als je nu voor 8 uurtjes gaat verbieden dat er sierpotjes kunnen worden afgestoken dat de handhaving dan wel opeens gaat lukken, ook tijdens die tijden waar alles al verboden is?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben niet voor een verhogen van straffen voor illegaal vuurwerk. Simpelweg omdat je rond die dagen praktisch niet goed 'hands-on' op kommaproblemen kunt handhaven en het alleen maar symboolpolitiek wordt. Iemand kan een mix van legaal en illegaal hebben. Je kunt simpelweg niet bij iedere groep een adminstratiewerkje bij gaan houden. Dat is leuk voor de show, maar dan komen we nog steeds handen te kort omdat je nog steeds "heel Nederland" toestaat om wat af te steken.
Met het illegaal maken van vuurwerk in het algemeen wordt het verschuilen steeds moeilijker.
Ik gooi hem er toch maar weer even in (want een antwoord komt er nooit). Waarom lukte het in 2007 nog wél om 5000+ mensen naar Halt te sturen en komen we nu niet boven de 1000 uit?quote:Er zijn geen honden die het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk ruiken en als agent wil je niet controleren terwijl er net een cobra tussen de legale partijen wordt afgestoken of daar een bepaald risico toe is, zeker niet bij groepen die van stunten houden en je tijdelijk als vijand zien. 'Risico van het vak' geldt niet voor pamperbeleid op iets wat fysiek gevaarlijk is. Voor iedereen die meent dat dit goed te handhaven is; draai even met de hulpdiensten mee ipv vanaf de zijlijn.
Nee ook de afgunstige, verbitterde burger die anderen dingen misgunt voelt zich er vaak goed thuis.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:20 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat verbaast me ten zeerste. Bij PVV ers denk ik aan vuurwerktokkies.
Hierbij denk ik vaak aan d66quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee ook de afgunstige, verbitterde burger die anderen dingen misgunt voelt zich er vaak goed thuis.
Jij ook een gelukkig 1934.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:35 schreef mcmlxiv het volgende:
We laten achterbuurt-randdebielen onze samenleving verzieken zonder dat we door hebben dat alleen draconische maatregelen begrepen worden. Die mensen zijn te stom om anders te begrijpen.
- Gericht schieten op mensen die hulpverleners lastigvallen. Na enkele doden zal dat gedrag veranderen.
- Financieel kaalplukken bezitters van cobra's en andere vormen die eigenlijk gewoon explosieven zijn
- Volledige levenslang vuurwerkverbod voor overtreders van elke vorm van vuurwerk-wetgeving
- Register van deze vuurwerk-overtreders, raadpleegbaar door vuurwerkverkopers
- Steekproeven bij vuurwerkverkopers op handhaving van controle van het register
- Vuurwerkverkopers die niet handhaven financieel kaalplukken
- Preventief opsluiten van bekende zware overtreders van vuurwerk-wetgeving
- Meldingsplicht voor lichtere overtreders en onverwachte controles op bezit inclusief huiszoekingen
Randdebielen moeten weer hun plaats leren kennen. Alleen dan kunnen normale mensen op het normale tijdstip normaal (legaal) vuurwerk afsteken.
Het is wel fascistisch om je eigen burgers willekeurig dood te schieten op straat.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:48 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Want het is fascistisch om misdadigers als misdadigers te behandelen?
Die Endlösung der Feuerwerksfrage!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:35 schreef mcmlxiv het volgende:
We laten achterbuurt-randdebielen onze samenleving verzieken zonder dat we door hebben dat alleen draconische maatregelen begrepen worden. Die mensen zijn te stom om anders te begrijpen.
- Gericht schieten op mensen die hulpverleners lastigvallen. Na enkele doden zal dat gedrag veranderen.
- Financieel kaalplukken bezitters van cobra's en andere vormen die eigenlijk gewoon explosieven zijn
- Volledige levenslang vuurwerkverbod voor overtreders van elke vorm van vuurwerk-wetgeving
- Register van deze vuurwerk-overtreders, raadpleegbaar door vuurwerkverkopers
- Steekproeven bij vuurwerkverkopers op handhaving van controle van het register
- Vuurwerkverkopers die niet handhaven financieel kaalplukken
- Preventief opsluiten van bekende zware overtreders van vuurwerk-wetgeving
- Meldingsplicht voor lichtere overtreders en onverwachte controles op bezit inclusief huiszoekingen
Randdebielen moeten weer hun plaats leren kennen. Alleen dan kunnen normale mensen op het normale tijdstip normaal (legaal) vuurwerk afsteken.
Jij bent toch tegen een vuurwerkverbod? Wil je daadwerkelijk geen algemeen verbod, dan is alleen het echt aanpakken van dit soort pisvlekken op een manier die dit soort zwakzinnigen begrijpen het enige alternatief.quote:
Ik ben zelf geen kenner hoor maar die cobra's haal je er toch zo uit?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ben niet voor een verhogen van straffen voor illegaal vuurwerk. Simpelweg omdat je rond die dagen praktisch niet goed 'hands-on' op kommaproblemen kunt handhaven en het alleen maar symboolpolitiek wordt. Iemand kan een mix van legaal en illegaal hebben. Je kunt simpelweg niet bij iedere groep een adminstratiewerkje bij gaan houden. Dat is leuk voor de show, maar dan komen we nog steeds handen te kort omdat je nog steeds "heel Nederland" toestaat om wat af te steken. Met het illegaal maken van vuurwerk in het algemeen wordt het verschuilen steeds moeilijker.
Er zijn geen honden die het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk ruiken en als agent wil je niet controleren terwijl er net een cobra tussen de legale partijen wordt afgestoken of daar een bepaald risico toe is, zeker niet bij groepen die van stunten houden en je tijdelijk als vijand zien. 'Risico van het vak' geldt niet voor pamperbeleid op iets wat fysiek gevaarlijk is. Voor iedereen die meent dat dit goed te handhaven is; draai even met de hulpdiensten mee ipv vanaf de zijlijn.
Niet om het een of ander, maar anderen wat aan doen is al verboden, he.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Of moet ik begrijpen dat jij geweld tegen hulpverleners, aanslagen met illegaal vuurwerk en het verwonden van onschuldigen en dieren wel een goed idee vindt?
Klopt. Maar zelfs een ouderwets rotje is al een aantal jaar illegaal. De hardste knallen die nog mogen zijn van het niveau trektouwtje, klappertjespistool of knalerwt (het categorie 1 vuurwerk wat het hele jaar door mag).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:10 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik ben zelf geen kenner hoor maar die cobra's haal je er toch zo uit?
Dat is echt onzin, je kunt meer kopen dan enkel categorie 1 vuurwerk, je kan ook legale vuurpijlen kopen en dergelijke.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt. Maar zelfs een ouderwets rotje is al een aantal jaar illegaal. De hardste knallen die nog mogen zijn van het niveau trektouwtje, klappertjespistool of knalerwt (het categorie 1 vuurwerk wat het hele jaar door mag).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |