In Duitsland en Vlaanderen vragen politie en burgemeesters ook om een verkoopverbod. Ga in overleg en regel het. Dan moet je dus al naar Polen, dat zal echt niet zo'n grote hoeveelheid zijn.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb toch wel het idee dat dit significant minder is. Maar hoe je het ook wendt of keert, als je wat wilt doen aan vuurwerk met oud en nieuw, dan is dat iets dat een lange adem vereist. Een verkoopverbod in Nederland zou al een goede eerste stap zijn, maar met open grenzen is import uit buurlanden nog steeds vrij eenvoudig. Dat zal het aantal potentiële afstekers wel terugdringen, maar het zal nog wel een tijd een hardnekkig probleem blijven.
Ja dat zal waarschijnlijk al meer effect hebben. En natuurlijk breid je op die manier waarschijnlijk de illegale handel wel wat uit in eerste instantie, maar als het afsteken van vuurwerk geleidelijk aan wordt gedenormaliseerd dan zal dat in mijn ogen ook wel gaan afnemen. Het staat of valt allemaal een beetje bij het draagvlak onder de bevolking. Volgens mij is er al wel een meerderheid van de bevolking voorstander van het aan banden leggen van vuurwerk, als de opiniepeilingen een beetje representatief zijn.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Duitsland en Vlaanderen vragen politie en burgemeesters ook om een verkoopverbod. Ga in overleg en regel het. Dan moet je dus al naar Polen, dat zal echt niet zo'n grote hoeveelheid zijn.
Coke moet ook van ver komen en toch gebruiken mensen het.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Duitsland en Vlaanderen vragen politie en burgemeesters ook om een verkoopverbod. Ga in overleg en regel het. Dan moet je dus al naar Polen, dat zal echt niet zo'n grote hoeveelheid zijn.
Via tiktok en telegram schijn je heel eenvoudig illegaal vuurwerk uit Polen of Italië te kunnen bestellen. Ligt dan een paar dagen later in een discrete verpakking op de mat…quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fractie van wat nu wordt afgestoken. De traditie verdwijnt dan, de pubers van de toekomst steken niet op hun 8e/9e samen legaal vuurwerk af met hun vader en zullen dan ook minder snel overstappen op illegaal.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Via tiktok en telegram schijn je heel eenvoudig illegaal vuurwerk uit Polen of Italië te kunnen bestellen. Ligt dan een paar dagen later in een discrete verpakking op de mat…
Dat soort rommel geeft de meeste problemen.
Maar het aan banden leggen van vuurwerk (wel sier, geen knal, dat soort zaken) is toch wel significant lastiger dan het afschaffen van vuurwerk omdat je de illegaliteitsvraag er tussenuit haalt. Natuurlijk zal er nog steeds worden afgesproken maar je zit met denormalisatie en handhaving wat nou eenmaal makkelijker is bij een droog verbod.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja dat zal waarschijnlijk al meer effect hebben. En natuurlijk breid je op die manier waarschijnlijk de illegale handel wel wat uit in eerste instantie, maar als het afsteken van vuurwerk geleidelijk aan wordt gedenormaliseerd dan zal dat in mijn ogen ook wel gaan afnemen. Het staat of valt allemaal een beetje bij het draagvlak onder de bevolking. Volgens mij is er al wel een meerderheid van de bevolking voorstander van het aan banden leggen van vuurwerk, als de opiniepeilingen een beetje representatief zijn.
Precies; de nieuwe traditie wordt dat iedereen met een glaasje havermelk op 't nieuwe jaar toast, daarbij boeten doende voor de erfzonden der voorouderen, en de wens uitspreekt dat het allemaal nog inclusiever, diverser, toleranter en klimaatneutraal mag worden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fractie van wat nu wordt afgestoken. De traditie verdwijnt dan, de pubers van de toekomst steken niet op hun 8e/9e samen legaal vuurwerk af met hun vader en zullen dan ook minder snel overstappen op illegaal.
Tja dat jouw soort mensen overdadig veel drank, geweld, mishandeling van beesten, vervuiling en discriminatie van mensen nodig hebben om een leuke tijd te hebben kunnen wij niet helpen natuurlijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies; de nieuwe traditie wordt dat iedereen met een glaasje havermelk op 't nieuwe jaar toast, daarbij boeten doende voor de erfzonden der voorouderen, en de wens uitspreekt dat het allemaal nog inclusiever, diverser, toleranter en klimaatneutraal mag worden.
Moet echt een feest worden.
Dit is waarom Nederland steeds minder zin heeft in jullie; mijn goedheid wat een arrogantie en wereldvreemdheid.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja dat jouw soort mensen overdadig veel drank, geweld, mishandeling van beesten, vervuiling en discriminatie van mensen nodig hebben om een leuke tijd te hebben kunnen wij niet helpen natuurlijk.
Veel mensen kunnen ook best feest vieren zonder dat ze perse bezopen hoeven te zijn, huisdieren hoeven te kwellen of de omgeving te vervuilen.
Dat mag jij invoeren in jouw familie als jij dat wil. Ik kijk meer naar Utrecht: https://www.volkskrant.nl(...)te-slijten~ba3a3dd9/quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies; de nieuwe traditie wordt dat iedereen met een glaasje havermelk op 't nieuwe jaar toast, daarbij boeten doende voor de erfzonden der voorouderen, en de wens uitspreekt dat het allemaal nog inclusiever, diverser, toleranter en klimaatneutraal mag worden.
Wat?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dwt mag jij in oeren in jouw familie als jij dat wil. Ik kijk meer naar Utrecht: https://www.volkskrant.nl(...)te-slijten~ba3a3dd9/
DJ's, lichtshows (ik zelf vind de Chinese droneshows schitterend, mooier dan welk vuurwerk ook, dar verdringt de drone het vuurwerk al), op de dag zelf organiseerden ze sporttoernooien en spelavonden. Open buurthuizen tot 2 uur 's nachts.
Een fractie van het totaal allicht. Maar als het gaat over schade aan bijvoorbeeld prullenbakken, verkeersborden en voordeuren wel vele malen belangrijker dan legaal vuurwerk.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fractie van wat nu wordt afgestoken. De traditie verdwijnt dan, de pubers van de toekomst steken niet op hun 8e/9e samen legaal vuurwerk af met hun vader en zullen dan ook minder snel overstappen op illegaal.
Toch wel met politiek beladen cabaret hopelijk?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat mag jij invoeren in jouw familie als jij dat wil. Ik kijk meer naar Utrecht: https://www.volkskrant.nl(...)te-slijten~ba3a3dd9/
DJ's, lichtshows (ik zelf vind de Chinese droneshows schitterend, mooier dan welk vuurwerk ook, daar verdringt de drone het vuurwerk al), op de dag zelf organiseerden ze sporttoernooien en spelavonden. Open buurthuizen tot 2 uur 's nachts.
Die mythe zie je hier steeds opduiken, maar is gewoon onwaar.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En het legale vuurwerk mag al amper meer knallen, dus dat zou wel goed moeten komen.
Dit lijkt me echt verschrikkelijk. Vuurwerk is dè traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vuurwerk is nog maar een jaar of 40 traditie, dus dat valt allemaal wel mee. Oliebollen en kniepertjes zijn wat dat betreft meer dé traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit lijkt me echt verschrikkelijk. Vuurwerk is dè traditie.
Dat bepaal jij?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vuurwerk is nog maar een jaar of 40 traditie, dus dat valt allemaal wel mee. Oliebollen en kniepertjes zijn wat dat betreft meer dé traditie.
Drone shows zijn ieg geen traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vuurwerk is nog maar een jaar of 40 traditie, dus dat valt allemaal wel mee. Oliebollen en kniepertjes zijn wat dat betreft meer dé traditie.
Auto's in de fik steken ook niet.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Drone shows zijn ieg geen traditie.
Nee, tradities worden vaak bepaald door de lengte van het gebruik. Onze opa's en oma's hadden nog nooit gehoord van vuurwerk in hun tienerjaren, dat is in elk geval duidelijk.quote:
Dan ken jij de traditionele nieuwjaarsrellen in Den Haag niet.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Auto's in de fik steken ook niet.
Misschien zijn ze over 50 jaar wel cultureel erfgoed.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Drone shows zijn ieg geen traditie.
Welk serieus knallend legaal vuurwerk bestaat er dan nog?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die mythe zie je hier steeds opduiken, maar is gewoon onwaar.
In sommige plaatsen welquote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Auto's in de fik steken ook niet.
Cakes.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Welk serieus knallend legaal vuurwerk bestaat er dan nog?
Denk het niet.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien zijn ze over 50 jaar wel cultureel erfgoed.
Dat stelt toch weinig voor? In elk geval is het van een totaal ander karakter dan Cobra’s, strijkers of rotjes.quote:
Je kunt naar een centrum toe gaan, dat is wereldwijd sowieso traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk het niet.
Je hebt er namelijk niets aan als je niet in een centrum woont.
Met de auto?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt naar een centrum toe gaan, dat is wereldwijd sowieso traditie.
Op oudjaarsavond met je gezin van Montfoort naar het centrum van Utrecht. Of van een of ander buitengebied. Met zijn allen. Dat gaat de nieuwe traditie worden. In plaats van thuis oliebollen en gewoon normaal vuurwerk?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt naar een centrum toe gaan, dat is wereldwijd sowieso traditie.
Ik zie het in Nederland ook niet gebeuren. Maar in veel landen is op net stads- of dorpsplein verzamelen om samen de jaarwisseling te vieren wel de traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Op oudjaarsavond met je gezin van Montfoort naar het centrum van Utrecht. Of van een of ander buitengebied. Dat gaat de nieuwe traditie worden. In plaats van thuis oliebollen en gewoon normaal vuurwerk.
Dit is toch niet reëel.. kom op zeg.
In Italië, Spanje, Frankrijk is het wel reëel, waarom denk jij als Voltstemmer plots zo binnenlands?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Op oudjaarsavond met je gezin van Montfoort naar het centrum van Utrecht. Of van een of ander buitengebied. Met zijn allen. Dat gaat de nieuwe traditie worden. In plaats van thuis oliebollen en gewoon normaal vuurwerk?
Is voor het millliieejeu en het klimaaaaaat.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Op oudjaarsavond met je gezin van Montfoort naar het centrum van Utrecht. Of van een of ander buitengebied. Met zijn allen. Dat gaat de nieuwe traditie worden. In plaats van thuis oliebollen en gewoon normaal vuurwerk?
Naast dat het voor de hulpverleners is, is het inderdaad zeker dat als je naar 0 uitstoot wil je geen vuurwerk meer kunt afsteken, klopt.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Is voor het millliieejeu en het klimaaaaaat.
Mensen zijn een beetje klaar met dat gedram.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Naast dat het voor de hulpverleners is, is het inderdaad zeker dat als je naar 0 uitstoot wil je geen vuurwerk meer kunt afsteken, klopt.
Dat zijn heel andere landen met heel andere culturen. In Frankrijk op het platteland steken ze vuurwerk af als je jarig bent.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Italië, Spanje, Frankrijk is het wel reëel, waarom denk jij als Voltstemmer plots zo binnenlands?
Moet vervelend zijn, een hekel hebben aan jezelf. Sterkte daarmee.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mensen zijn een beetje klaar met dat gedram.
Ik heb geen hekel aan een bewoonbare planeet, ik heb een hekel aan hypocrieten.
I.t.t. Rob Jetten en Dolf Jansen heb ik nog nooit in een vliegtuig gezeten.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moet vervelend zijn, een hekel hebben aan jezelf. Sterkte daarmee.
Nou, nee. De meeste mensen zijn er niet voor verzekerd als hun auto schade heeft door vuurwerk. Die zijn hun geld gewoon kwijt. Alleen bij All Risk keert de verzekering uit.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:01 schreef Origami94 het volgende:
We moeten ook wel een beetje stoppen met non-discussies over wat de een leuk vindt en de ander niet. Vuurwerk is zo'n onzinnige discussie. En voor de schade ben je verzekerd.
Geitenmelk en akoestische kumbaya gitaren.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, nee. De meeste mensen zijn er niet voor verzekerd als hun auto schade heeft door vuurwerk. Die zijn hun geld gewoon kwijt. Alleen bij All Risk keert de verzekering uit.
Daarbij is 'voor verzekerd' alleen een teken dat het door iedereen wordt betaald in plaats van alleen door de persoon die schade heeft. Dus dan kost het de maatschappij nog geld, met minder schade kunnen de premies omlaag.
Stop eens met trollen of verlaat POL.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geitenmelk en akoestische kumbaya gitaren.
Laten we gezellige nieuwe tradities bedenken.
carbidschietenquote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geitenmelk en akoestische kumbaya gitaren.
Laten we gezellige nieuwe tradities bedenken.
Is gewoon een koddige samenvatting van de verbodsfetisj zoals we die op de 'progressieve' flank nu al een paar jaar waarnemen. Of het nu tradities betreft of gewoon economie 101 ("U kunt toch ook gewoon met een soort van handkar de stad in"?), de betweterige, testosteron-en-oestrogeendodende sloopzucht m.b.t. alles wat iets van doen heeft met het normale leven van Jan en Truus Modaal opgelegd door de dames/heren/het/x/y/hullie-"wij weten wat goed voor u is"-brigade begint gewoon wat te irriteren... ook in de erogene zone.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stop eens met trollen of verlaat POL.
Is minder vervuilend en minder overlastgevend dan vuurwerk. En hulpverleners er mee beschieten gebeurt ook niet. En het aantal ongevallen valt ook mee. Ik zie de lol niet, maar dat is nou een vrij onschadelijke hobby.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 20:08 schreef capricia het volgende:
[..]
carbidschieten
19e eeuwse traditie in sommige buitengebieden.
Zelfs in Bunnik onder de rook van Utrecht deden we dat vroeger.![]()
Kan geen drone tegenop.
Het is waarschijnlijk net zo vermakelijk om alle toekomstangsten van conservatieve Victorianen terug te lezen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet waar ik mijn huis heb. Ik heb dit nog nooit gehoord. Vuurwerk op 14 juli in de dorpen/ steden, van de gemeente uit. En niet op het platteland (al is het bepaald niet plat), die boeren staan echt niet te springen om hun beestenboel op hol te jagen of de kippen van de leg. Ik heb al heel wat verjaardagen en andere feesten (bruiloften, doop, kerst, driekoningen, maria hemelvaart, 14 juli, 8 mei, 11 november) meegemaakt, maar nog nooit iemand zelf vuurwerk zien afsteken in 15 jaar.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zijn heel andere landen met heel andere culturen. In Frankrijk op het platteland steken ze vuurwerk af als je jarig bent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |