In Duitsland en Vlaanderen vragen politie en burgemeesters ook om een verkoopverbod. Ga in overleg en regel het. Dan moet je dus al naar Polen, dat zal echt niet zo'n grote hoeveelheid zijn.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb toch wel het idee dat dit significant minder is. Maar hoe je het ook wendt of keert, als je wat wilt doen aan vuurwerk met oud en nieuw, dan is dat iets dat een lange adem vereist. Een verkoopverbod in Nederland zou al een goede eerste stap zijn, maar met open grenzen is import uit buurlanden nog steeds vrij eenvoudig. Dat zal het aantal potentiële afstekers wel terugdringen, maar het zal nog wel een tijd een hardnekkig probleem blijven.
Ja dat zal waarschijnlijk al meer effect hebben. En natuurlijk breid je op die manier waarschijnlijk de illegale handel wel wat uit in eerste instantie, maar als het afsteken van vuurwerk geleidelijk aan wordt gedenormaliseerd dan zal dat in mijn ogen ook wel gaan afnemen. Het staat of valt allemaal een beetje bij het draagvlak onder de bevolking. Volgens mij is er al wel een meerderheid van de bevolking voorstander van het aan banden leggen van vuurwerk, als de opiniepeilingen een beetje representatief zijn.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Duitsland en Vlaanderen vragen politie en burgemeesters ook om een verkoopverbod. Ga in overleg en regel het. Dan moet je dus al naar Polen, dat zal echt niet zo'n grote hoeveelheid zijn.
Coke moet ook van ver komen en toch gebruiken mensen het.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Duitsland en Vlaanderen vragen politie en burgemeesters ook om een verkoopverbod. Ga in overleg en regel het. Dan moet je dus al naar Polen, dat zal echt niet zo'n grote hoeveelheid zijn.
Via tiktok en telegram schijn je heel eenvoudig illegaal vuurwerk uit Polen of Italië te kunnen bestellen. Ligt dan een paar dagen later in een discrete verpakking op de mat…quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fractie van wat nu wordt afgestoken. De traditie verdwijnt dan, de pubers van de toekomst steken niet op hun 8e/9e samen legaal vuurwerk af met hun vader en zullen dan ook minder snel overstappen op illegaal.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Via tiktok en telegram schijn je heel eenvoudig illegaal vuurwerk uit Polen of Italië te kunnen bestellen. Ligt dan een paar dagen later in een discrete verpakking op de mat…
Dat soort rommel geeft de meeste problemen.
Maar het aan banden leggen van vuurwerk (wel sier, geen knal, dat soort zaken) is toch wel significant lastiger dan het afschaffen van vuurwerk omdat je de illegaliteitsvraag er tussenuit haalt. Natuurlijk zal er nog steeds worden afgesproken maar je zit met denormalisatie en handhaving wat nou eenmaal makkelijker is bij een droog verbod.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja dat zal waarschijnlijk al meer effect hebben. En natuurlijk breid je op die manier waarschijnlijk de illegale handel wel wat uit in eerste instantie, maar als het afsteken van vuurwerk geleidelijk aan wordt gedenormaliseerd dan zal dat in mijn ogen ook wel gaan afnemen. Het staat of valt allemaal een beetje bij het draagvlak onder de bevolking. Volgens mij is er al wel een meerderheid van de bevolking voorstander van het aan banden leggen van vuurwerk, als de opiniepeilingen een beetje representatief zijn.
Precies; de nieuwe traditie wordt dat iedereen met een glaasje havermelk op 't nieuwe jaar toast, daarbij boeten doende voor de erfzonden der voorouderen, en de wens uitspreekt dat het allemaal nog inclusiever, diverser, toleranter en klimaatneutraal mag worden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fractie van wat nu wordt afgestoken. De traditie verdwijnt dan, de pubers van de toekomst steken niet op hun 8e/9e samen legaal vuurwerk af met hun vader en zullen dan ook minder snel overstappen op illegaal.
Tja dat jouw soort mensen overdadig veel drank, geweld, mishandeling van beesten, vervuiling en discriminatie van mensen nodig hebben om een leuke tijd te hebben kunnen wij niet helpen natuurlijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies; de nieuwe traditie wordt dat iedereen met een glaasje havermelk op 't nieuwe jaar toast, daarbij boeten doende voor de erfzonden der voorouderen, en de wens uitspreekt dat het allemaal nog inclusiever, diverser, toleranter en klimaatneutraal mag worden.
Moet echt een feest worden.
Dit is waarom Nederland steeds minder zin heeft in jullie; mijn goedheid wat een arrogantie en wereldvreemdheid.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja dat jouw soort mensen overdadig veel drank, geweld, mishandeling van beesten, vervuiling en discriminatie van mensen nodig hebben om een leuke tijd te hebben kunnen wij niet helpen natuurlijk.
Veel mensen kunnen ook best feest vieren zonder dat ze perse bezopen hoeven te zijn, huisdieren hoeven te kwellen of de omgeving te vervuilen.
Dat mag jij invoeren in jouw familie als jij dat wil. Ik kijk meer naar Utrecht: https://www.volkskrant.nl(...)te-slijten~ba3a3dd9/quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies; de nieuwe traditie wordt dat iedereen met een glaasje havermelk op 't nieuwe jaar toast, daarbij boeten doende voor de erfzonden der voorouderen, en de wens uitspreekt dat het allemaal nog inclusiever, diverser, toleranter en klimaatneutraal mag worden.
Moet echt een feest worden.
Wat?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dwt mag jij in oeren in jouw familie als jij dat wil. Ik kijk meer naar Utrecht: https://www.volkskrant.nl(...)te-slijten~ba3a3dd9/
DJ's, lichtshows (ik zelf vind de Chinese droneshows schitterend, mooier dan welk vuurwerk ook, dar verdringt de drone het vuurwerk al), op de dag zelf organiseerden ze sporttoernooien en spelavonden. Open buurthuizen tot 2 uur 's nachts.
Een fractie van het totaal allicht. Maar als het gaat over schade aan bijvoorbeeld prullenbakken, verkeersborden en voordeuren wel vele malen belangrijker dan legaal vuurwerk.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fractie van wat nu wordt afgestoken. De traditie verdwijnt dan, de pubers van de toekomst steken niet op hun 8e/9e samen legaal vuurwerk af met hun vader en zullen dan ook minder snel overstappen op illegaal.
Toch wel met politiek beladen cabaret hopelijk?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat mag jij invoeren in jouw familie als jij dat wil. Ik kijk meer naar Utrecht: https://www.volkskrant.nl(...)te-slijten~ba3a3dd9/
DJ's, lichtshows (ik zelf vind de Chinese droneshows schitterend, mooier dan welk vuurwerk ook, daar verdringt de drone het vuurwerk al), op de dag zelf organiseerden ze sporttoernooien en spelavonden. Open buurthuizen tot 2 uur 's nachts.
Die mythe zie je hier steeds opduiken, maar is gewoon onwaar.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En het legale vuurwerk mag al amper meer knallen, dus dat zou wel goed moeten komen.
Dit lijkt me echt verschrikkelijk. Vuurwerk is dè traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vuurwerk is nog maar een jaar of 40 traditie, dus dat valt allemaal wel mee. Oliebollen en kniepertjes zijn wat dat betreft meer dé traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit lijkt me echt verschrikkelijk. Vuurwerk is dè traditie.
Dat bepaal jij?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vuurwerk is nog maar een jaar of 40 traditie, dus dat valt allemaal wel mee. Oliebollen en kniepertjes zijn wat dat betreft meer dé traditie.
Drone shows zijn ieg geen traditie.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vuurwerk is nog maar een jaar of 40 traditie, dus dat valt allemaal wel mee. Oliebollen en kniepertjes zijn wat dat betreft meer dé traditie.
Auto's in de fik steken ook niet.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Drone shows zijn ieg geen traditie.
Nee, tradities worden vaak bepaald door de lengte van het gebruik. Onze opa's en oma's hadden nog nooit gehoord van vuurwerk in hun tienerjaren, dat is in elk geval duidelijk.quote:
Dan ken jij de traditionele nieuwjaarsrellen in Den Haag niet.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Auto's in de fik steken ook niet.
Misschien zijn ze over 50 jaar wel cultureel erfgoed.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Drone shows zijn ieg geen traditie.
Welk serieus knallend legaal vuurwerk bestaat er dan nog?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die mythe zie je hier steeds opduiken, maar is gewoon onwaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |