Zojuist mijn opa gevonden waarschijnlijk, geen geintje. Denk dat mijn vadertje en ik binnenkort een tripje naar Den Haag gaan maken danquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:42 schreef kurk_droog het volgende:
Op de website van het Nationaal Archief is het erg druk met mensen die een dossier willen opvragen uit het grootste oorlogsarchief van Nederland. Het namenregister uit dit archief staat sinds vanochtend online.
Het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) bevat de namen van overleden Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog met de bezetter zouden hebben gecollaboreerd, of daarvan verdacht werden. Wie vanochtend op de website van het archief wilde komen, zag dat er duizenden wachtenden waren. Inmiddels zijn er al zo'n 5000 aanvragen gedaan om een dossier in te zien.
Zo, alle modjes van fok vallen dus even door de mand nu.
https://nos.nl/artikel/25(...)vragen-voor-dossiers
Zelfs als ik familie erin zou zien staan zou het mij echt totaal niet boeien, Ja leuk om de achtergrond even te kennen maar meer niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zojuist mijn opa gevonden waarschijnlijk, geen geintje. Denk dat mijn vadertje en ik binnenkort een tripje naar Den Haag gaan maken dan![]()
Oh en ik ben ooit mod geweest hier ja. Het zat er toen al in.
Je bent ook de enige (ex)mod die het nog meegemaakt heeftquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zojuist mijn opa gevonden waarschijnlijk, geen geintje. Denk dat mijn vadertje en ik binnenkort een tripje naar Den Haag gaan maken dan![]()
Blijft geschiedenis, fout of niet fout in de oorlogquote:Op donderdag 2 januari 2025 14:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zelfs als ik familie erin zou zien staan zou het mij echt totaal niet boeien, Ja leuk om de achtergrond even te kennen maar meer niet.
Jij ondeugd!quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je bent ook de enige (ex)mod die het nog meegemaakt heeft
In dit geval is het wel boeiend, omdat hij zelf altijd zei in het verzet te hebben gezeten.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zelfs als ik familie erin zou zien staan zou het mij echt totaal niet boeien, Ja leuk om de achtergrond even te kennen maar meer niet.
Jaquote:Op donderdag 2 januari 2025 14:27 schreef GereDathan het volgende:
Is het vreemd als je teleurgesteld bent dat je voorvaderen niet in de lijst staan?
Probleem is alleen dat het met de kennis van nu helemaal niet zo zwart wit is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Blijft geschiedenis, fout of niet fout in de oorlog
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen idee waarom ie er zo’n lange link van maakt
Over kinderen van ouders die iets met de duitsers gedaan hebben en daardoor fout waren. Terwijl die kinderen niks te maken hadden met wat hun ouders (soms voordat die kinderen geboren waren) uitgespookt hadden.
Maar voor iedereen waren ze “fout”
quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat het met de kennis van nu helemaal niet zo zwart wit is.
Luister de podcast “Fout” maar eensOok een mooie docu "Zwarte soldaten" over Nederlanders die bij de SS gingen. Zelfs daar was het niet zwart-wit, hoe fout hun keuze ook was.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen idee waarom ie er zo’n lange link van maakt
Over kinderen van ouders die iets met de duitsers gedaan hebben en daardoor fout waren. Terwijl die kinderen niks te maken hadden met wat hun ouders (soms voordat die kinderen geboren waren) uitgespookt hadden.
Hier ook gelukkigquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:02 schreef monkyyy het volgende:
Toch even gezocht op de naam van mijn Opa.![]()
Geen hits.
Doe een stamboom onderzoek, begin bij je ouders en opa en oma en zoek in de archieven van de plaatsen waar ze geboren zijn naar geboorte of trouwactes. Best leuk om te doen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:16 schreef phpmystyle het volgende:
Interessant, ik zit ook te neuzen.
Maar hoe kun je nu in godsnaam weten of iemand een bloedverwant van je is?
Nou, je pa zal het wel geweten kunnen hebben hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:26 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In dit geval is het wel boeiend, omdat hij zelf altijd zei in het verzet te hebben gezeten.
Waartegen, daar praatte hij dan weer niet over. Hihaho.
Bij het inzien van het dossier staat dat er toch wel?quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Zie nog wel wat bekende voornamen bij de achternaam van mijn moeder geboren in mijn geboortestad. Eens navragen of dat familie is. Maar inderdaad onderzoek naar collaboratie zegt niets over de uitkomst.
Mark Rutte?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Of zoek contact met die verre neef die het al gedaan heeft
Ja dan wel maar dan moet je wel naar den haag willen om het dossier in te zien.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bij het inzien van het dossier staat dat er toch wel?
Ik kom ook de opa van mijn vader tegen in de archieven, met als opmerking dat hij onderzocht is op collaboratie. Dit terwijl hij voorzitter van het plaatstelijke verzet is geweest (zijn schriftelijke verklaringen van de geallieerden van) en er vanuit andere verzetslieden ook verklaringen zijn gedaan dat de beste man in het verzet zat.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:26 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In dit geval is het wel boeiend, omdat hij zelf altijd zei in het verzet te hebben gezeten.
Waartegen, daar praatte hij dan weer niet over. Hihaho.
Nee nee, niks althansquote:
Het is hem niet aan te zien dat het zoveel scheelt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:27 schreef xpompompomx het volgende:
Ik sta er ook in! Althans, iemand met dezelfde voorletter + achternaam, maar dan geboren in 1880 ipv 1980.
Eisernes Kreuz ?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:32 schreef capricia het volgende:
Ook even de namen er doorheen gehaald. Niets.
En dat verbaast me niet. Bijna allemaal dragers van het verzetsherdenkingskruis.
Die staan dus in het andere archief.![]()
Dat iemand in deze lijst staat, betekent nog niet gelijk dat hij/zij schuldig is aan collaboratie. Er is alleen onderzoek naar gedaan destijds. Kan net zo goed loos alarm zijn. Daarom wil ik later dit jaar eens het archief in om te kijken wat er in de dossiers zelf staat.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:45 schreef probeer het volgende:
Mogelijke broer/neef/achterneef van mijn opa aan vaders kant. Achternaam en geboortedorp kloppen. Eens voorzichtig navragen bij mijn oom.
Ik weet dat het een lijst met verdachten is, en niet louter schuldigen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:48 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Dat iemand in deze lijst staat, betekent nog niet gelijk dat hij/zij schuldig is aan collaboratie. Er is alleen onderzoek naar gedaan destijds. Kan net zo goed loos alarm zijn. Daarom wil ik later dit jaar eens het archief in om te kijken wat er in de dossiers zelf staat.
En ik weet dat sommigen verre familie zijn omdat ik (net als enkele andere familieleden) best goed onze stamboom heb uitgeplozen.
WA was de knokploeg van de NSBquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:48 schreef Bluesdude het volgende:
Een dochter van eerdergenoemd gezin huwde met NSB-kameraad WA-NSKK .
Herkent iemand de afkortingen.?
Zij werd genoemd kameraadske en lid van het bruine fornuis.
Dit in een advertentie in Volk en Vaderland
NSKK-Staffel des Wehrmachtsbefehlshabers Niederlande :quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:48 schreef Bluesdude het volgende:
Een dochter van eerdergenoemd gezin huwde met NSB-kameraad WA-NSKK .
Herkent iemand de afkortingen.?
Zij werd genoemd kameraadske en lid van het bruine fornuis.
Dit in een advertentie in Volk en Vaderland
Nee, wist hij niet. Dat je onderzocht bent wil ook niet zeggen dat je echt "fout" was, zie verhaal hierboven over de opa van de vader van Cofi.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou, je pa zal het wel geweten kunnen hebben hoor.
In die tijd werden ook vrienden/familie behoorlijk nagewezen als je gecollaboreerd had.
Het is sowieso familie van Wilders. Of het familie is van Geert Wilders dat weet je niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:27 schreef Starhopper het volgende:
Gezien de geboorteplaats en woonplaats is dit familie van Wilders.
https://oorlogvoorderechter.nl/verdachte/?id=543886
Hihi gelukkig maar.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, wist hij niet. Dat je onderzocht bent wil ook niet zeggen dat je echt "fout" was, zie verhaal hierboven over de opa van de vader van Cofi.
Inmiddels blijkt dat het mijn opa niet was, maar iemand anders met een voornaam uit de categorie Jan, Piet, Klaas met een extreem veel voorkomende achternaam met ook nog een identieke geboortedatum. Geboorteplaats klopte niet, was even twijfel gezien de regio.
Dusss mijn nsb-vibes kan ik alleen mezelf aanrekenen helaas.
Dus?quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:27 schreef Starhopper het volgende:
Zal wel de broer zijn van zijn vader: Zijn vader, Johannes Henricus Andreas Wilders, werd geboren in Maasbree,quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:28 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is sowieso familie van Wilders. Of het familie is van Geert Wilders dat weet je niet.
Schilpadsoep!quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:32 schreef Caland het volgende:
Over landverraders gesproken
[ x ]
BernhardGod was een standaard drinker@:maxi-mus
Als je klaar bent met het kabinet waar begin je dan aan? Voetballers?quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:46 schreef Starhopper het volgende:
Als ik zoek op Faber kom ik meerdere Fabers tegen in Amersfoort. De geboorteplaats van onze minister. En opvallend, dat zijn allemaal vrouwen.
Zoek maar eens op Klaas Carel Faber (en zijn broer Pieter Johan Faber).quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:46 schreef Starhopper het volgende:
Als ik zoek op Faber kom ik meerdere Fabers tegen in Amersfoort. De geboorteplaats van onze minister. En opvallend, dat zijn allemaal vrouwen.
Is dat familie van haar?quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Zoek maar eens op Klaas Carel Faber (en zijn broer Pieter Johan Faber).
Gewoon op google.
Beide veroordeelde oorlogsmisdadigers.
Verzetsheldenquote:Op donderdag 2 januari 2025 16:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je klaar bent met het kabinet waar begin je dan aan? Voetballers?
En Peter Faber.. wat die allemaal wel niet deed, oh wachtquote:Op donderdag 2 januari 2025 16:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Zoek maar eens op Klaas Carel Faber (en zijn broer Pieter Johan Faber).
Gewoon op google.
Beide veroordeelde oorlogsmisdadigers.
Als je er eentje hebt met een directe link naar Frans Timmermans, kom maar doorquote:Op donderdag 2 januari 2025 16:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dus?
Deze oliebol komt maarliefst 239 keer voor
https://oorlogvoorderecht(...)ermans&mode=personen
Mijn opa staat er niet inquote:Op donderdag 2 januari 2025 16:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan kun je beter neit op je eigen achternaam zoeken
Dat weet ik niet. Ik neem aan van niet.quote:
Max Havelaar.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En Peter Faber.. wat die allemaal wel niet deed, oh wacht
quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat het met de kennis van nu helemaal niet zo zwart wit is.
Luister de podcast “Fout” maar eensnou zo bedoel ik het niet, Hitler was een hele vervelende man met hele vervelende plannetjes, de Duitsers hebben dat uitgevoerd en hun vrienden waren net zo fout, dat is voor mij echt 100% zwart/witSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen idee waarom ie er zo’n lange link van maakt
maar het verhaal is geschiedenis en geschiedenis is interessant
ook van nsb'ers wil ik weten waarom ze het deden en hoe ze het beleefd hebben, ook van die SS'ers waar @Qarrad het over had, waar zijn ze geweest, wat hebben ze gedaan, dat is geschiedenis, dat is niet goed of fout maar gewoon wat er gebeurd is, als je in fout of niet fout of zwart of wit denk moet je het gewoon niet uitzoeken
mijn opa was OVW in Nederlands Indie, daar praten we niet graag over maar ik heb dat een keer uitgepluisd, defensie zegt alleen Piet? die kennen we 2-7 RI, Tijger divisie .. goede gasten man! bedankt tot ziens
en meer krijg je niet maar er is zoveel meer informatie beschikbaar, ik heb zijn hele veldtocht terug kunnen velden van de boot heen tot de boot terug
1 exces waar hij bij aanwezig moet zijn geweest, vuurwapengeweld met 3 slachtoffers (drie koeien)
is machtig interessantOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
De Duitsers van de jaren 30 en 40 zijn alleen als het ''kwaad'' in Engelse, Duitse en Nederlandse historieboeken terecht gekomen omdat ze de oorlog hebben verloren. Niet meer en niet minder. Als ze hadden gewonnen dan had jij heel anders over jouw opa gedacht en gesproken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:27 schreef Starhopper het volgende:
quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dus?
Deze oliebol komt maarliefst 239 keer voor
https://oorlogvoorderecht(...)ermans&mode=personen
Dit soort toetsenbord-spitwerk geeft mooi aan hoe zinloos dit soort openheid is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je er eentje hebt met een directe link naar Frans Timmermans, kom maar door
DIe heb ik niet, net zoals jij geen directe link hebt naar politici. Ja obv van naam en afkomst, maar dat is ridicuul.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je er eentje hebt met een directe link naar Frans Timmermans, kom maar door
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
Eens. Je moet er ook in duiken om echt betekenis te vinden. En dan ook het rapport inzien in Den Haag, anders heb je er helemaal niks aan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:05 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
Dit soort toetsenbord-spitwerk geeft mooi aan hoe zinloos dit soort openheid is.
Een geopend archief waar iedereen naar toe kan voor (serieus) onderzoek was ook prima geweest.
je houdt toch wel van mequote:
quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
DIe heb ik niet, net zoals jij geen directe link hebt naar politici. Ja obv van naam en afkomst, maar dat is ridicuul.
Ik kan ook wel een Timmermans vinden bij de geboorteplaats van Frans Timmermans. En dan? Dan heb ik precies niks aangetoond.Vind dat ook nogal flauw. Andersom hetzelfde, interessant als mijn overgroot opa in het verzet had gezeten, maar zegt niets over mij als persoon.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de jaren '70 van de vorige eeuw leerde ik op school dat de NSB ooit begonnen was als een gewone politieke partij en dat velen te laat in de gaten kregen dat het helemaal de verkeerde kant op ging.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef sp3c het volgende:
ook van nsb'ers wil ik weten waarom ze het deden en hoe ze het beleefd hebben,
Ik heb er ook een paar. Ook zelfde omgeving waar m'n familie vandaan komt. Hoe dan ook, een nicht van m'n opa is bezig met een stamboek van onze familie en de namen die ik in dit archief tegen kom zitten daar niet in, dus het moet wel echt verre familie zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Zie nog wel wat bekende voornamen bij de achternaam van mijn moeder geboren in mijn geboortestad. Eens navragen of dat familie is. Maar inderdaad onderzoek naar collaboratie zegt niets over de uitkomst.
Ga je het opvragen?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:26 schreef summer2bird het volgende:
Wat de fuck.
Er waren al geruchten in mijn familie maar holy shit.
Aan beide kanten van mijn ouders! Wtf!
Dit verklaart wel het een en ander, oa waarom niemand in mijn familie wilt praten over vroeger, al helemaal mijn grootouders
wellicht. Ik wil ooit nog stamboomonderzoek doen maar den haag is een flink stuk reizen dus wss maar niet snelquote:
Door z’n knieën schietenquote:Op donderdag 2 januari 2025 17:33 schreef de_boswachter het volgende:
M’n buurman blijkt een NSB’er te zijn :’)
EN NU????
Goede podcast ookquote:Op donderdag 2 januari 2025 14:02 schreef thedeedster het volgende:
Geïnteresseerden raad ik het boek “Verraad van de Jordaan” van Stephanie Biesheuvel aan.
Jij woont op het kerkhof?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:33 schreef de_boswachter het volgende:
EN NU????
De schavuit van Oranje.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:32 schreef Caland het volgende:
Over landverraders gesproken
[ x ]
BernhardGod was een standaard drinker@:maxi-mus
Zou het wel doen als het je dwarszit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:32 schreef summer2bird het volgende:
[..]
wellicht. Ik wil ooit nog stamboomonderzoek doen maar den haag is een flink stuk reizen dus wss maar niet snel
quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:23 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Het gaat alleen om verdachten en niet om veroordeelden. Eigenlijk weet je nog niks.
Ik heb wat willekeurige namen aangeklikt en bij veel namen zie je 1 dossier staan, de kans is daar reëel dat het een onderzoek is geweest wat niks opgeleverd heeft.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:48 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Dat iemand in deze lijst staat, betekent nog niet gelijk dat hij/zij schuldig is aan collaboratie. Er is alleen onderzoek naar gedaan destijds. Kan net zo goed loos alarm zijn. Daarom wil ik later dit jaar eens het archief in om te kijken wat er in de dossiers zelf staat.
En ik weet dat sommigen verre familie zijn omdat ik (net als enkele andere familieleden) best goed onze stamboom heb uitgeplozen.
Misschien ging hij als verzetsman in dienst bij de Duitsers om zo een betere informatiepositie te verkrijgen. In dat geval is het logisch dat ze je hem dan ook even doorlichtenquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:24 schreef cofi het volgende:
[..]
Ik kom ook de opa van mijn vader tegen in de archieven, met als opmerking dat hij onderzocht is op collaboratie. Dit terwijl hij voorzitter van het plaatstelijke verzet is geweest (zijn schriftelijke verklaringen van de geallieerden van) en er vanuit andere verzetslieden ook verklaringen zijn gedaan dat de beste man in het verzet zat.
Dit alles in een relatief klein dorp. Als hij echt gecollaboreerd zou zijn, verwacht ik niet dat hij na de oorlog gezellig in het dorp was blijven wonen.
Toch wel nieuwsgierig hoe dit in elkaar steekt.
Zou inderdaad kunnen. Wat ik mij echter afvraag is hoe die database werkt. Wat nou als die voorvader een verklaring heeft afgelegd over bijv. een NSB’er, komt zijn naam waarschijnlijk ook in de archieven voor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Misschien ging hij als verzetsman in dienst bij de Duitsers om zo een betere informatiepositie te verkrijgen. In dat geval is het logisch dat ze je hem dan ook even doorlichten![]()
Dat is in ieder geval niet zoals de NOS de inhoud van het archief omschrijft.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:30 schreef cofi het volgende:
[..]
Zou inderdaad kunnen. Wat ik mij echter afvraag is hoe die database werkt. Wat nou als die voorvader een verklaring heeft afgelegd over bijv. een NSB’er, komt zijn naam waarschijnlijk ook in de archieven voor.
In zijn kont plassen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:33 schreef de_boswachter het volgende:
EN NU????
Goh zeg, zo heb ik er nog nooit over nagedacht!quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Peppert het volgende:
[..]
De Duitsers van de jaren 30 en 40 zijn alleen als het ''kwaad'' in Engelse, Duitse en Nederlandse historieboeken terecht gekomen omdat ze de oorlog hebben verloren. Niet meer en niet minder. Als ze hadden gewonnen dan had jij heel anders over jouw opa gedacht en gesproken.
Als ze de oorlog hadden gewonnen, hadden we de Holocaust gevierd!quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Goh zeg, zo heb ik er nog nooit over nagedacht!
Bedoel je dat de overwinnaars de geschiedenis schrijven?
Jeetje pietje, wat een fris idee.
Als ze de oorlog hadden gewonnen, dann hätten wir gestern Silvester gefeiert!quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als ze de oorlog hadden gewonnen, hadden we de Holocaust gevierd!
Goed punt. Toch maar een bezoekje plannen, anders blijft het gis werkquote:Op donderdag 2 januari 2025 18:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat is in ieder geval niet zoals de NOS de inhoud van het archief omschrijft.
"Het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) bevat de namen van overleden Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog met de bezetter zouden hebben gecollaboreerd, of daarvan verdacht werden."
Jouw redenering volgend zou deze database dus vol met namen van verzetsmensen moeten zitten. Dat lijkt me bijzonder ongewenst, verwarrend en daarmee lijnrecht tegenover het doel met het openbaren van dit archief.
Wat komt daarna?quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:47 schreef Cockwhale het volgende:
NSB, dat is toch de voorganger van NSC?
Die zit nu veilig in Argentinië van zijn pension te genieten?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er zijn er meer aan het grasduinen geslagen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:46 schreef Starhopper het volgende:
Ja. En dan hadden we nu op Fok.de gezetenquote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Peppert het volgende:
[..]
De Duitsers van de jaren 30 en 40 zijn alleen als het ''kwaad'' in Engelse, Duitse en Nederlandse historieboeken terecht gekomen omdat ze de oorlog hebben verloren. Niet meer en niet minder. Als ze hadden gewonnen dan had jij heel anders over jouw opa gedacht en gesproken.
Wat mij betreft is dit goed geregeld zo.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn er meer aan het grasduinen geslagen.
[ x ]
Wat vind jij, had alles digitaal beschikbaar moeten zijn gemaakt? Zoals eerst ook de bedoeling was.
Gebeurt nu nog steeds, blijkens dat bericht op X. Had alles online gestaan, had men zich in ieder geval kunnen 'verdedigen' door middel van de context die uit de archiefstukken blijkt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dit goed geregeld zo.
Meer openheid zou betekenen dat je publiekelijk aan de schandpaal genageld kan worden door anderen, voor iets dat minimaal 1 generatie geleden is gebeurd.
Ik sta er dubbel in.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dit goed geregeld zo.
Meer openheid zou betekenen dat je publiekelijk aan de schandpaal genageld kan worden door anderen, voor iets dat minimaal 1 generatie geleden is gebeurd.
Bij deze 4 verwacht je ook niets andersquote:Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef capricia het volgende:
[..]
[ x ]
Wat vind jij, had alles digitaal beschikbaar moeten zijn gemaakt? Zoals eerst ook de bedoeling was.
Ik denk dat er nog wel een aantal grote verhalen te vertellen zijn als het volledig digitaal in te zien en doordoekbaar is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij deze 4 verwacht je ook niets anders![]()
Ja. Alles digitaal graag. Dat scheelt weer een ritje naar Den Haag.
Ja. Het zijn nu allemaal losse snippers die je opvraagt. Als het allemaal digitaal is, is het veel makkelijker door te spitten.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog wel een aantal grote verhalen te vertellen zijn als het volledig digitaal in te zien en doordoekbaar is.
Wat verwacht je te vinden? Ik meen bij jou een gretigheid te vinden die erin gelegen zit dat jij een verband ziet tussen bepaalde politieke partijen en vermeende oorlogsmisdaden in 40/45?quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij deze 4 verwacht je ook niets anders![]()
Ja. Alles digitaal graag. Dat scheelt weer een ritje naar Den Haag.
425.000 Nederlanders.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat verwacht je te vinden? Ik meen bij jou een gretigheid te vinden die erin gelegen zit dat jij een verband ziet tussen bepaalde politieke partijen en vermeende oorlogsmisdaden in 40/45?
Newsflash: vele honderdduizenden Nederlanders hebben zich in meer of mindere mate gecollaboreerd met de Duitsers of ander sinds dubieus gehandeld. Soms onwetendheid, soms oppertunisme, en soms ideologisch. Ik zal de naam niet noemen, maar in het koninklijk huis hadden wij een Ferrari liefhebber zitten.
quote:Na de Tweede Wereldoorlog werden ongeveer 425.000 personen verdacht van samenwerking met de Duitse bezetter (collaboratie), zoals NSB-lidmaatschap, verraad, of het in dienst gaan bij het Duitse leger. Zij werden strafrechtelijk onderzocht binnen de bijzondere rechtspleging.
Dat, you can do the math... In elke familie moeten er wel haast sporen zitten.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
425.000 Nederlanders.
Op een bevolking van 8,8 miljoen.
[..]
Ik kan het archief niet inzien. Helaas. Dus ik weet ook niet wat de 'gemiddelde' collaboratie geweest is van de mensen in dat archief.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat, you can do the math... In elke familie moeten er wel haast sporen zitten.
Iedereen bleek na de oorlog in het verzet te hebben gezeten
Iets anders: ik was in het museum de strafkolonie in Veenhuizen, en daar stond op een plakkaat dat ook de (verre) familie van Lubbers, Pechthold, Andre kuipers, en nog wel meer.
Ik vind het wel interessant om te weten.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat verwacht je te vinden? Ik meen bij jou een gretigheid te vinden die erin gelegen zit dat jij een verband ziet tussen bepaalde politieke partijen en vermeende oorlogsmisdaden in 40/45?
Newsflash: vele honderdduizenden Nederlanders hebben zich in meer of mindere mate gecollaboreerd met de Duitsers of ander sinds dubieus gehandeld. Soms onwetendheid, soms oppertunisme, en soms ideologisch. Ik zal de naam niet noemen, maar in het koninklijk huis hadden wij een Ferrari liefhebber zitten.
Best interessant om te onderzoeken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik vind het wel interessant om te weten.
Misschien zit er wel een verband tussen foute familie in WOII en fout zijn nu. Best onderzoekswaardig lijkt mij.
Volgens mij waren bijv de aanhangers van het communisme toen der tijd altijd wel fel anti nazi.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Best interessant om te onderzoeken.
Ik verwacht dat relatief gezien er vaker collaborateurs te vinden zijn bij partijen die sociaal economisch zwakkeren trekken. Tegelijkertijd zijn sociaal economisch zwakkeren niet bepalen wat er gebeurt, het wordt ondersteunt door de hogere kaste. En het wordt vooral interessant om te zien hoe we die tijd kunnen vertalen naar de onze.
Niet perse gevierd maar dan was het meer een grijs hol leeg nummer van slachtoffers geweest die hoorde bij een oorlog in plaats van een enorme groots tragedie zoals het nu is. Hell, het woord genocide is zelfs een construct die pas na WOII een enorme vlucht nam. Dat is onderdeel van de constructie tot tragedie. Dat men het als tragedie ervaart is het gevolg van de politieke beslissingen die men in Europa heeft genomen om verhalen en historie te construeren om de generaties die volgden het als tragedie in te prenten met onder andere monumenten en herdenkingen (het is een onderdeel van de politieke en onderwijspropaganda en die zijn altijd aan politieke beslissingen en kleuren onderhevig van hoe willen we dat onze maatschappij uit ziet en denkt: maakbaarheid) na het verlies van Duitsland in 1945.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als ze de oorlog hadden gewonnen, hadden we de Holocaust gevierd!
Dank.quote:
425.000 verdachten. Er zitten ook mensen bij waarvan gebleken is dat de verdenking totaal ongegrond was.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
425.000 Nederlanders.
Ik vind dat best wel veel. Maar heb er ook geen objectieve maatstaf voor, of het ook echt veel is?
[..]
Sterker nog, de meerderheid. 25% van de verdachten is maar voor de rechter gekomen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
425.000 verdachten. Er zitten ook mensen bij waarvan gebleken is dat de verdenking totaal ongegrond was.
Nee, geen 425.000 verdachten. Het is weer politiek gekleurd om ze als verdachten aan te stempelen. Ze deden gewoon wat normaal was in die tijd zoals we allemaal doen wat normaal is in onze tijd en we kijken met een bril van 2024 2025 naar 1940. Het waren gewoon 425.000 mensen zoals jij en ik die gewoon hun ding deden: net zoals een vis in het water leeft. Normaal. Het is niks bijzonders. Het is heel makkelijk om afkeurend en een grote mond op te zetten als de specifieke zittende macht en dito enorme controlerende achterban (sociale maatschappelijke druk) waar we het nu over hebben al lang van het straatbeeld zijn verdwenen. Ik kan ook wel tegen een lijk aanschoppen. Het maakt mij niet kosher/held/braaf/moedig. We gaan allemaal mee met de zittende macht: dissidenten zijn uitzonderlijk. Heel uitzonderlijk. Kijk naar Julian Asssange als ze te machtig worden. De sterken bepalen en in dit geval ging het om de zittende macht/regering. De mensen willen verder met hun leven en het boeit de meesten geen zak wat de eigen overheid uitvoert als ze maar verder kunnen met hun leven.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
425.000 verdachten. Er zitten ook mensen bij waarvan gebleken is dat de verdenking totaal ongegrond was.
Wat een vreselijk dom wijf.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef capricia het volgende:
[..]
[ x ]
quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wat een vreselijk dom wijf.
Ik hoop werkelijk dat één van de honderden van Dam's famillie van haar is.
Ieder normaal mens vindt het afslachten van ruim 11 miljoen mensen een tragedie, ongeacht de afloop van een conflict.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:24 schreef Peppert het volgende:
[..]
Niet perse gevierd maar dan was het meer een grijs hol leeg nummer van slachtoffers geweest die hoorde bij een oorlog in plaats van een enorme groots tragedie zoals het nu is. Hell, het woord genocide is zelfs een construct die pas na WOII een enorme vlucht nam. Dat is onderdeel van de constructie tot tragedie. Dat men het als tragedie ervaart is het gevolg van de politieke beslissingen die men in Europa heeft genomen om verhalen en historie te construeren om de generaties die volgden het als tragedie in te prenten met onder andere monumenten en herdenkingen (het is een onderdeel van de politieke en onderwijspropaganda en die zijn altijd aan politieke beslissingen en kleuren onderhevig van hoe willen we dat onze maatschappij uit ziet en denkt: maakbaarheid) na het verlies van Duitsland in 1945.
Fout zijn nuquote:Op donderdag 2 januari 2025 19:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik vind het wel interessant om te weten.
Misschien zit er wel een verband tussen foute familie in WOII en fout zijn nu. Best onderzoekswaardig lijkt mij.
Wel 425.000 verdachten (toen).quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:44 schreef Peppert het volgende:
[..]
Nee, geen 425.000 verdachten. Het is weer politiek gekleurd om ze als verdachten aan te stempelen. Ze deden gewoon wat normaal was in die tijd zoals we allemaal doen wat normaal is in onze tijd en we kijken met een bril van 2024 2025 naar 1940. Het waren gewoon 425.000 mensen zoals jij en ik die gewoon hun ding deden: net zoals een vis in het water leeft. Normaal. Het is niks bijzonders. We gaan allemaal mee met de zittende macht: dissidenten zijn uitzonderlijk. Heel uitzonderlijk. Kijk naar Julian Asssange als ze te machtig worden. De sterken bepalen en in dit geval ging het om de zittende macht/regering. De mensen willen verder met hun leven en het boeit de meesten geen zak wat de eigen overheid uitvoert als ze maar verder kunnen met hun leven.
[ afbeelding ]
Heel complex ja. Echt al die verhalen over soms onmogelijke keuzes.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wel 425.000 verdachten (toen).
Verder is wat je zegt nonsens.
Die 425.000 varieren van volkomen onschuldig tot volkomen schuldig en alles er tussenin.
En schuldigen die dingen gedaan hebben uit ideologie, uit geldelijk gewin, uit opportunisme etc..
Maar (zoals net op tv vermeld werd) dus ook vrouwen die getrouwd waren met een Joodse man en die wilden beschermen door aan te pappen met nazi's en NSB kopstukken om hun man te beschermen. Zijn die te beschouwen als "schuldig"?
Het is complex, niet zwart-wit.
Voornamelijk mensen die nabestaanden van verdachten (of daadwerkelijk schuldigen) vanalles gaan nadragen. Wat totaal onterecht zou zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Heel complex ja. Echt al die verhalen over soms onmogelijke keuzes.
Ik zou graag willen dat het volledig openbaar is. Maar ik heb ook de indruk dat veel mensen daar nog niet aan toe zijn.
Jammer hè.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voornamelijk mensen die nabestaanden van verdachten (of daadwerkelijk schuldigen) vanalles gaan nadragen. Wat totaal onterecht zou zijn.
En voor die nabestaanden van verdachten (en daadwerkelijk schuldigen) die er dus niks aan kunnen doen wat hun voorouder gedaan heeft (of van verdacht werd). Maar nu wel geconfronteerd gaan worden met de daden van hun voorouders/waar hun voorouders van verdacht werden. Die kunnen daar ook psychische klachten van krijgen.
Het is voor veel mensen best heftig. Zowel voor nabestaanden van slachtoffers als voor nabestaanden van verdachten en schuldigen.quote:
Klinkt als vrij veel. Even wat bierviltjes berekeningen: stel een familie bestaat uit 20 personen, 8,8 mln delen door 20 komt uit 440.000. Een familie is vaak wel groter dan 20... dus je verwacht minder dan 440.000quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
425.000 Nederlanders.
Ik vind dat best wel veel. Maar heb er ook geen objectieve maatstaf voor, of het ook echt veel is?
[..]
Mwoah, de intellectuele elite misschien. De gemiddelde stereotype communist in die tijd is gewoon tegen de werkgever, voor prijsregulatie, en alles herverdelen tot aan de moeder toe.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij waren bijv de aanhangers van het communisme toen der tijd altijd wel fel anti nazi.
Je kleineert en beledigt veel mensen. Ook de meeste gewone niet-intellectuele communisten waren anti-nazi. Velen waren in verzet, werden gepakt, gemarteld en vermoord.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwoah, de intellectuele elite misschien. De gemiddelde stereotype communist in die tijd is gewoon tegen de werkgever, voor prijsregulatie, en alles herverdelen tot aan de moeder toe.
Tegen de nazi´s zijn was vooral een intellectuele hobby, en niet een speeltje van de ongeschoren shage socialist.
Moet ik dit serieus nemen?quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kleineert en beledigt veel mensen. Ook de meeste gewone niet-intellectuele communisten waren anti-nazi. Velen waren in verzet, werden gepakt, gemarteld en vermoord.
Had je gelijk dan was dat allang bekend... ver voor je geboorte. Maar je hebt ongelijk.
Verder ... kleineer je ook de wat meer gestudeerden. Alsof die bezig waren met een hobby.... leuk tijdverdrijf enzo.
Ook zij die in verzet gingen namen risico's
Hannie Schaft werd vermoord.... voor daden wat jij noemt haar hobby.
Schaam je. Diep.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwoah, de intellectuele elite misschien. De gemiddelde stereotype communist in die tijd is gewoon tegen de werkgever, voor prijsregulatie, en alles herverdelen tot aan de moeder toe.
Tegen de nazi´s zijn was vooral een intellectuele hobby, en niet een speeltje van de ongeschoren shage socialist.
Bedoel je niet de USSR die inderdaad een enorm tegenoffensief zijn begonnen?quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor...... dat is onmogelijk voor jou.
Die sociale intelligentie heb je niet
Ik bedoel dat jij niet de sociale vaardigheden heb mijn posting serieus te nemen en je ongelijk toe te gevenquote:Op donderdag 2 januari 2025 21:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bedoel je niet de USSR die inderdaad een enorm tegenoffensief zijn begonnen?
Dat zegt de grootste dronken klaphark van FOK!quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik bedoel dat jij niet de sociale vaardigheden heb mijn posting serieus te nemen en je ongelijk toe te geven
hoe verklaar je dan de februari stakingen?quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat moet ik daaraan verklaren?quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
hoe verklaar je dan de februari stakingen?
je moet niks maar dat was duidelijk niet de intellectuele elitequote:Op donderdag 2 januari 2025 22:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat moet ik daaraan verklaren?
Zoek eens op namen van vroeger, mensen die je nog van naam kent. Namen van het heden mag ook, dan maken we daar een NIOD verhaal van.quote:
Ik vind dit behoorlijk fout van deze Sandra van Dam, maar goed deze onfrisse actie heeft zij door haar eigen tweet nu zelf vastgelegd voor de toekomst.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef capricia het volgende:
[..]
[ x ]
Ze hadden de vereniging op moeten heffen en verder moeten gaan onder de naam Amsterdam IJsvogels.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:09 schreef sp3c het volgende:
amsterdamse ijshockeyclub was vorig jaar 75 jaar oud
in werkelijkheid is het 1 van de oudste clubs van Nederland maar in de oorlog was het bestuur fout, veel nsb'ers en ze huurden ook Duitse spelers
de Nederlandse spelers vonden dat niks en richtte Amsterdam ijsvogels op en die wilden dan niet tegen Amsterdam spelen net als de rest van de Nederlandse teams dus deden ze niet, gegeven moment hebben de moffen de competitie verboden omdat irritant, verzet, die zijn toen ondergronds verder gegaan
de vereniging zwijgt dat dood, 75 jaar oud, ik vind dat onzin, geschiedenis is gewoon wat het is
Dat is online goed terug te vinden, en hij staat niet in het register van Oorlog voor de Rechter.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
[ x ]
https://oorlogvoorderechter.nl/zoeken/?term=van+der+plas
Iemand een idee wat de naam van d'r Opa was? Zou mij helemaal niets verbazen namelijk.
dat hebben ze gedaanquote:Op donderdag 2 januari 2025 22:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ze hadden de vereniging op moeten heffen en verder moeten gaan onder de naam Amsterdam IJsvogels.
Die Fokkers kwam ik ook tegen in het CARP, in de opmaat naar de volgende oorlog.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ze hadden de vereniging op moeten heffen en verder moeten gaan onder de naam Amsterdam IJsvogels.
Behalve dat Faber de naam van haar man is....quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:46 schreef Starhopper het volgende:
Kon ze haar meisjesnaam verbergen toen ze in ICT ging werken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat Faber de naam van haar man is....
Jodenjacht bedoel je. Van partij gewisseld.quote:Op donderdag 2 januari 2025 23:26 schreef PotjeSambal het volgende:
Starhopper is begonnen aan heksenjacht, doe normaal
Kloptquote:Op donderdag 2 januari 2025 22:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat Faber de naam van haar man is....
Haar meisjesnaam komt niet voor in Amersfoort, en daar woonde haar familie ook in de oorlog al.quote:
Er is er wel eentje overleden, in Amersfoort. Haar naam komt daar dus wel voor als verdachte.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Haar meisjesnaam komt niet voor in Amersfoort, en daar woonde haar familie ook in de oorlog al.
Dit is geen vrouw. Dit is totaaldebiel Pavel.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wat een vreselijk dom wijf.
Ik hoop werkelijk dat één van de honderden van Dam's famillie van haar is. En dat daar dan een heel erg dik dossier van is.
Geboren in Ede, zou kunnen, maar wel bijzonder.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:23 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Er is er wel eentje overleden, in Amersfoort. Haar naam komt daar dus wel voor als verdachte.
Albertina Hendrika Maria
van de Klashorst
https://oorlogvoorderechter.nl/verdachte/?id=304896
Nogmaals.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geboren in Ede, zou kunnen, maar wel bijzonder.
Dat. Eigenlijk moet iedereen in elke familie wel een verdachte hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:39 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Nogmaals.
Even voor de duidelijkheid.
Een CABR onderzoek betekend niet dat je ook fout was. Het betekend alleen dat er onderzoek is gedaan.
1 op de 20 Nederlanders zijn onderzocht.
Het onderzoek is in Amersfoort gedaan. Dus kennelijk woonde ze daar toen, tijdens/vlak na de oorlog.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geboren in Ede, zou kunnen, maar wel bijzonder.
quote:Politieke Recherche Afdeling Amersfoort
De Politieke Recherche Afdeling (PRA) Amersfoort was een bijzondere politiedienst voor het opsporen en verhoren van verdachten van collaboratie. De PRA’s volgden vanaf 1 maart 1946 de Politieke Opsporings Diensten (POD’s) op. Per 1 januari 1948 nam de reguliere politie de taken van de PRA’s over.
Veroordelingen zullen er ook in staan, neem ik aan?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:39 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Nogmaals.
Even voor de duidelijkheid.
Een CABR onderzoek betekend niet dat je ook fout was. Het betekend alleen dat er onderzoek is gedaan.
1 op de 20 Nederlanders zijn onderzocht.
Klopt, ze trouwde in 1937 in Amersfoort.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:42 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het onderzoek is in Amersfoort gedaan. Dus kennelijk woonde ze daar toen, tijdens/vlak na de oorlog.
[..]
Er staan bv mensen in die na het onderzoek een lintje hebben gekregen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:46 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Veroordelingen zullen er ook in staan, neem ik aan?
Het is goed om je te verdiepen in hoe het CABR heeft gefunctioneerd na de oorlog, en welke grappen neo-nazi's die de dans ontsprongen (doodstraf) daar gebruik van hebben gemaakt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:55 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Er staan bv mensen in die na het onderzoek een lintje hebben gekregen.
Dus het hebben van een CABR-dossier zegt niets over fout zijn geweest.
Kromme zinnen. Je bent een kletsmajoor.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Het is goed om je te verdiepen in hoe het CABR heeft gefunctioneerd na de oorlog, en welke grappen neo-nazi's die de dans ontsprongen (doodstraf) daar gebruik van hebben gemaakt.
Ik gok een zus van haar opa.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:50 schreef Black_Baron het volgende:
Het blijft de vraag of A. H. M.
van de Klashorst familie is van M. H. M. van de Klashorst.
Een hele grote, klopt. Vinden sommige mensen niet leuk zoveel kletsen over "Ruttedamnese mensch"quote:Op vrijdag 3 januari 2025 01:00 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Kromme zinnen. Je bent een kletsmajoor.
Faber is naar voren geschoven vanwege ICT connecties. Moest Wilders doen. Israëls orders.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 01:06 schreef poemojn het volgende:
mogelijk is Faber de slechtste minister ooit voor asiel en migranten, maar wat oudooms/oudtantes/etc ook gedaan hebben, zij is niet verantwoordelijk voor hen maar alleen voor haar eigen daden.
Al mijn buren en kennissen staan er in. Mijn familie ook. Maar die hadden toen al een nickname. Onbeperkt kunnen graaien in dit dossier. Dossiers kwijtmaken ook.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 01:16 schreef Lt.Bookman het volgende:
Twee van m'n overgrootouders staan erin.
Dat valt wel mee, maar het is wel makkelijk te spideren, wat me niet te bedoeling lijkt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 08:39 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Qua? Wat kun je zien wat niet hoort?
Precies haar huidige status en acties maken haar voldoende slecht, daar heeft ze geen familie die fout in de oorlog was voor nodig.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 01:06 schreef poemojn het volgende:
mogelijk is Faber de slechtste minister ooit voor asiel en migranten, maar wat oudooms/oudtantes/etc ook gedaan hebben, zij is niet verantwoordelijk voor hen maar alleen voor haar eigen daden.
Nu pas?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:10 schreef XSbig het volgende:
Volgens mij kan je nu net zo goed alles openbaar maken. Je krijgt alleen maar spookverhalen nu.
Vergis je niet dat er nog enorm veel kinderen van NSB'ers leven, ik had zelf een collega met een hele foute vader die daar enorm veel last van heeft gehad als kind.quote:
Ik bedoel meer dat het rijkelijk laat is om nu nog spookverhalen te verzinnen, die waren er vast al. Nu worden ze aangewakkerd door een linkje op een site.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vergis je niet dat er nog enorm veel kinderen van NSB'ers leven, ik had zelf een collega met een hele foute vader die daar enorm veel last van heeft gehad als kind.
Ja eens hoor, het is nu een beetje een halfslachtige oplossing, wat mij betreft had dit beter helemaal achterwegen kunnen worden gelaten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat het rijkelijk laat is om nu nog spookverhalen te verzinnen, die waren er vast al. Nu worden ze aangewakkerd door een linkje op een site.
Helemaal eens. Die nuance is inderdaad wel belangrijk. En dan nog: we waren er niet bij, dus het is verdomd moeilijk om over iedereen (over sommigen natuurlijk wél) in die tijd en de beweegredenen van diegene een oordeel te geven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat. Eigenlijk moet iedereen in elke familie wel een verdachte hebben.
En dan nog los van alle mensen die nooit onderzocht zijn in die hectische periode.
Je kan de jaren 30 niet vergelijken met nu. De crisis sloeg keihard toe en de NL regering had een totaal verkeerd beleid door vast te willen houden aan de goudstandaard. Dit verdiepte de crisis verder en trof heel veel mensen. Verder, Winterswijk was de gemeente met het hoogste aantal NSB stemmers van Nederland. Dit kwam vooral door een zeer geliefde (en goede) veearts, Willem Bos. Tegelijkertijd zaten en ook nergens zoveel mensen ondergedoken als in Winterswijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Best interessant om te onderzoeken.
Ik verwacht dat relatief gezien er vaker collaborateurs te vinden zijn bij partijen die sociaal economisch zwakkeren trekken. Tegelijkertijd zijn sociaal economisch zwakkeren niet bepalen wat er gebeurt, het wordt ondersteunt door de hogere kaste. En het wordt vooral interessant om te zien hoe we die tijd kunnen vertalen naar de onze.
Ik vind het prima dat familieleden de dossiers in kunnen zien. De manier waarop dit echter nu gebeurd gaat IMHO vooral spookverhalen ophalen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja eens hoor, het is nu een beetje een halfslachtige oplossing, wat mij betreft had dit beter helemaal achterwegen kunnen worden gelaten.
Maar werd je al vervolgd dan als je alleen al lid was van de NSB?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zoals ik het heb begrepen gaat het om iedereen die na de oorlog vervolgt is voor collaboratie en niet alleen om NSBers. Niet iedere NSBer collaboreerde en niet iedere collaborateur was NSBer
Sowieso kun je erg je bedenkingen hebben van al die zaken, het is over algemeen nou niet heel nauwkeurig gedaan, en het was een ideale manier om iemand waar je een hekel aan had er bij te lappen. Nog maar niet te spreken van dat voor veel mensen het praktisch niet mogelijk was om niet met Duitsers samen te werken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat familieleden de dossiers in kunnen zien. De manier waarop dit echter nu gebeurd gaat IMHO vooral spookverhalen ophalen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Lunsquote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar werd je al vervolgd dan als je alleen al lid was van de NSB?
Sorry, jij post boude uitspraken in dit topic zonder die website überhaupt te hebben bekeken??? Sorry, maar waarom zouden we je dan serieus moeten nemen als je niet weet waar je het over hebt, noch de moeite hebt genomen je daarin te verdiepen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar werd je al vervolgd dan als je alleen al lid was van de NSB?
Klikquote:Na de Tweede Wereldoorlog werden ongeveer 425.000 personen verdacht van samenwerking met de Duitse bezetter (collaboratie), zoals NSB-lidmaatschap, verraad, of het in dienst gaan bij het Duitse leger. Zij werden strafrechtelijk onderzocht. Niet iedereen werd veroordeeld of bleek schuldig. In het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) (archiefnummer 2.09.09) zitten de dossiers van de onderzochte personen.
In jouw geval zou me dat niks verbazen nee, de appel valt niet ver van de boom.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:01 schreef Harvest89 het volgende:
Opa war Sturmfuhrer bei der SS
Sturmfuhrer, Sturmfuhrer bei der SS
Ik bedoel het serieus. Je kan, zoals al geschreven is lid zijn geweest van de NSB zonder dat je de Duitse inval goedkeurde. Iemand die lid werd 1936 wist minder dan iemand die lid werd in 1942.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Luns
Je zegt gewoon: Ah joh mijn broer had me stiekem opgegeven!
Je moet helemaal niks. Ik zou wel liever hebben dat je je bek houdt als jij mijn vraag niet goed leest, en dus niet begrijpt, en o.b.v. daarvan concludeert dat ik een vraag stel die te vinden zou zijn op de website.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sorry, jij post bande uitspraken in dit topic zonder die website überhaupt te hebben bekeken??? Sorry, maar waarom zouden we je dan serieus moeten nemen als je niet weet waar je het over hebt, noch de moeite hebt genomen je daarin te verdiepen?
[..]
Klik
Als iedereen die lid was van de NSB daadwerkelijk zou zijn veroordeeld dan zouden we nogal wat gevangenissen te kort zijn gekomen. Daarnaast was het ook nog eens zo: Het land moest door, we hadden veel werk te doen, dus het merendeel is zeker niet veroordeeld.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik bedoel het serieus. Je kan, zoals al geschreven is lid zijn geweest van de NSB zonder dat je de Duitse inval goedkeurde. Iemand die lid werd 1936 wist minder dan iemand die lid werd in 1942.
Heren, Heren!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je moet helemaal niks. Ik zou wel liever hebben dat je je bek houdt als jij mijn vraag niet goed leest, en dus niet begrijpt, en o.b.v. daarvan concludeert dat ik een vraag stel die te vinden zou zijn op de website.
Dat Luns een NSB mentaliteit had mag alleen al blijken uit hoe hij Willem Oltmans decennialang dwars zatquote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Luns
Je zegt gewoon: Ah joh mijn broer had me stiekem opgegeven!
Als je mijn vraag echt niet begrijpt mag je mij een dm sturen. Maar dat is niet iets voor hier.quote:
Apart, ze lijkt er weinig mee op te hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Halsema haar familie is joods
Mijn vader noemen ze altijd ouwe jood, ben ik nu ook Joods?quote:
Joods zijn loopt over de moederlijke lijnquote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn vader noemen ze altijd ouwe jood, ben ik nu ook Joods?
Anti joods?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Halsema haar familie is joods
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:20 schreef phpmystyle het volgende:
Bij Halsema wel 11 findings in Amsterdam e.o
quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga mee in zijn trollen en betichtingen. Zie zijn posts waar ik op reageer.quote:
Voor de tewerkgestelden zijn andere Archieven.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:31 schreef RealistAtheist het volgende:
Helaas niks gevonden. Ik weet dat mijn Opa tewerkgesteld is in Duitsland. Maar blijkbaar zijn die gegevens verloren gegaan. Bij mijn schoonfamilie hebben wij het vermoeden dat er wel wat collaborateurs bij zaten (een vlak na de oorlog geboren kind nog Adolf genoemd), maar ook daar vind ik niks van terug. Of er is toch geen vermoeden geweest van collaboratie of ook die gegevens zijn verloren gegaan.
Of ik kan niet zoeken. Maar ik vind iig niks interessants.
En die 1% die over is?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:37 schreef raptorix het volgende:
Op de vraag hoeveel van die 450.000 nu daadwerkelijk zijn gestraft:
[ afbeelding ]
Hier wat meer achtergrond: https://oorlogvoorderechter.nl/de-bijzondere-rechtspleging/quote:
Ik bedoel als je die staartgrafiek optelt kom je op 99%quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hier wat meer achtergrond: https://oorlogvoorderechter.nl/de-bijzondere-rechtspleging/
Hj overleed onder verdachte omstandigheden in juni 1945. Wellicht dat daarom er geen dossier is,quote:Meinoud Marinus Rost van Tonningen
Er is geen dossier over deze persoon bekend
Deze persoon staat als verdachte in de database van het CABR, maar er is geen dossier. Personen kunnen om verschillende redenen geen dossier hebben. Bekijk voor meer informatie deze veelgestelde vraag
De meest verdachte families zijn degenen die totaal niet voorkomen in de lijst. Die hebben hun naam gezuiverd en zullen daar hun redenen voor gehad hebbenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:41 schreef Bluesdude het volgende:
https://oorlogvoorderechter.nl/verdachte/?id=40633
Meinoud Marinus Rost van Tonningen
Deze persoon staat als verdachte in de database van het CABR, maar er is geen dossier. Personen kunnen om verschillende redenen geen dossier hebben
Rost van Tonningen pleegde ook zelfmoord op zijn Russisch zullen we maar zeggen. Daar is meer geheim gehouden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:41 schreef Bluesdude het volgende:
https://oorlogvoorderechter.nl/verdachte/?id=40633
Meinoud Marinus Rost van Tonningen
Deze persoon staat als verdachte in de database van het CABR, maar er is geen dossier. Personen kunnen om verschillende redenen geen dossier hebben
Daar is een mooie andere tijden over, het mijnen opruimen kosten nogal veel levens, toen dacht iemand: Hey laat dat die Duitsers doen, echter krijgsgevangen mogen geen gevaarlijk werk doen, een slimme jurist kwam erachter: Duitsland bestaat formeel niet meer, dus zijn het ook geen soldaten meer.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mensen die tewerk werden gesteld (een milde uitdrukking voor wat in weze slavernij was) is natuurlijk wat anders dan verdacht worden van collaboratie.
Iets anders, krijgsgevangen inzetten in tewerkstelling gebeurde ook op grote schaal, het beeld in oorlogsfilms is niet correct, een beetje in Barakken je ontsnapping plannen, dat waren officieren, Jan Soldaat werd maar al te vaak tewerk gesteld, en dat mag volgens de conventie van Genève.
In latere tijden ook, Michel Stokx, omgekomen toen hij met een fles terpentine speelde. Gelukkig had niemand behoefte aan heel veel dieper onderzoek.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Rost van Tonningen pleegde ook zelfmoord op zijn Russisch zullen we maar zeggen. Daar is meer geheim gehouden.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Rost van Tonningen pleegde ook zelfmoord op zijn Russisch zullen we maar zeggen. Daar is meer geheim gehouden.
De reden waarom R van T niet te vinden is, is waarschijnlijk dezequote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
In latere tijden ook, Michel Stokx, omgekomen toen hij met een fles terpentine speelde. Gelukkig had niemand behoefte aan heel veel dieper onderzoek.
quote:Ik kan een verdachte niet vinden. Hoe kan dat?
Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:
[knip]
3. Het dossier is verloren gegaan of overgedragen aan een andere instantie
Het CABR is onvolledig. Er zijn dossiers verloren gegaan én er zijn dossiers overgedragen aan andere overheidsinstanties. Deze overgedragen dossiers zijn niet altijd in het CABR opgenomen. Zo zijn dossiers van personen die niet in Nederland waren geboren soms overgedragen aan de Rijksvreemdelingendienst.
Ik moet de definities nog even opzoeken wat het precies inhoudt. Maar veel sepo's dus.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:37 schreef raptorix het volgende:
Op de vraag hoeveel van die 450.000 nu daadwerkelijk zijn gestraft:
[ afbeelding ]
Zie de link verderop, daar staat het wat beter uitgelegt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik moet de definities nog even opzoeken wat het precies inhoudt. Maar veel sepo's dus.
Blijft de vraag of die sepo's juist of onjuist waren. Veel bewijsmateriaal zal natuurlijk verdonkeremaant zijn.
Denk dat ze er geen zin meer in hadden en/of het teveel geld ging kosten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik moet de definities nog even opzoeken wat het precies inhoudt. Maar veel sepo's dus.
Blijft de vraag of die sepo's juist of onjuist waren. Veel bewijsmateriaal zal natuurlijk verdonkeremaant zijn.
Met zijn snikkel tussen twee grote granaten?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gestruikeld over de balustrade van de gevangenis.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:56 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Met zijn snikkel tussen twee grote granaten?
Niet meegekregen dat het in Rusland nogal eens voorkomt dat mensen die kritisch zijn op Putin ineens "uit het raam springen"quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:56 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Met zijn snikkel tussen twee grote granaten?
"Verzelfmoord" noemde zijn vrouw het.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gestruikeld over de balustrade van de gevangenis.
Ah, die fiets. Parachute springen zónder.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Niet meegekregen dat het in Rusland nogal eens voorkomt dat mensen die kritisch zijn op Putin ineens "uit het raam springen"
Nog wat duiding voor de jongere Fokkers, zijn weduwe heeft nooit afstand genomen van zijn gedachtegoed en organiseerde eind twintigste eeuw bijeenkomsten bij haar thuis voor Rechts Radicalen, ze heeft ook altijd het pensioen van haar man behouden die immers nooit veroordeeld is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:58 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
"Verzelfmoord" noemde zijn vrouw het.
Die trouwens haar leven lang een dik weduwepensioen kreeg.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:58 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
"Verzelfmoord" noemde zijn vrouw het.
Net als Myriam von Fürstenberg ook een weduwepensioen kreeg wier man wel veroordeeld werdquote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog wat duiding voor de jongere Fokkers, zijn weduwe heeft nooit afstand genomen van zijn gedachtegoed en organiseerde eind twintigste eeuw bijeenkomsten bij haar thuis voor Rechts Radicalen, ze heeft ook altijd het pensioen van haar man behouden die immers nooit veroordeeld is.
En zeer regelmatig bezoek kreeg midden in de nacht met 'wat vragen' onder de omstandigheden die we nu martelen zouden noemenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die trouwens haar leven lang een dik weduwepensioen kreeg.
Je kan altijd nog op haar graf pissen. Begraafplaats Heiderust in Rheden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog wat duiding voor de jongere Fokkers, zijn weduwe heeft nooit afstand genomen van zijn gedachtegoed en organiseerde eind twintigste eeuw bijeenkomsten bij haar thuis voor Rechts Radicalen, ze heeft ook altijd het pensioen van haar man behouden die immers nooit veroordeeld is.
Schiet haar hand omhoog en trekt je aan je wiener mee naar de Helquote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Je kan altijd nog op haar graf pissen. Begraafplaats Heiderust in Rheden.
Vrienden van Theo Hiddema toch? 'Ze is een enig mens'quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb de man wel eens in een kroeg gesproken, wat een arrogante lul is het.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Vrienden van Theo Hiddema toch? 'Ze is een enig mens'
Graf is bovengronds in juli 2023 geruimd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Je kan altijd nog op haar graf pissen. Begraafplaats Heiderust in Rheden.
Vooropgesteld dat ik voor volledige openheid ben, ik zie namelijk weinig bezwaren. Collobaratie zat verweven in de hele samenleving en in elke familie zal iets te vinden zijn, dus van grootste schaamte kan geen sprake zijn. De mensen die fout zijn geweest zijn overleden, en de nazaten op hoge leeftijd. Dus openheid kan ook niet leiden tot vetes of wat.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:38 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk is het raar dat al die namen zo lang beschermd zijn.
Klinkt een beetje als West Duitsland na de oorlog. Dat na de initiële processen er zo ongeveer niemand meer vervolgd werd, of dat er belachelijk lage straffen gegeven werden.
Zolang deze dossiers niet volledig openbaar zijn, zijn wij nog lang niet klaar met die periode.
En de slachtoffers, waarvan de nabestaanden bijv in Israël wonen, hebben het nakijken.
Ik denk een groot complot!quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef Nyamuk het volgende:
De meest interessante timing.
Benieuwd wat daar achter zit.
Genoeg horrorverhalen over hoe de kinderen van foute Nederlanders decennia later nog steeds geterroriseerd werden door de nazaten van mensen die in de oorlog geen poot hadden uitgestoken. Ik snap het wel.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:38 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk is het raar dat al die namen zo lang beschermd zijn.
Klinkt een beetje als West Duitsland na de oorlog. Dat na de initiële processen er zo ongeveer niemand meer vervolgd werd, of dat er belachelijk lage straffen gegeven werden.
Zolang deze dossiers niet volledig openbaar zijn, zijn wij nog lang niet klaar met die periode.
En de slachtoffers, waarvan de nabestaanden bijv in Israël wonen, hebben het nakijken.
Ja had opzich wel handig geweest als er bij stond, schuldig bevonden of niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Genoeg horrorverhalen over hoe de kinderen van foute Nederlanders decennia later nog steeds geterroriseerd werden door de nazaten van mensen die in de oorlog geen poot hadden uitgestoken. Ik snap het wel.
Wat ik raar vindt is hoe ze deze openbaring doen. Slechts 1 op de 5 mensen in deze databank is ooit veroordeeld. Je ziet hier allemaal mensen zwart gemaakt worden na hun dood terwijl er een hele goede kans is dat ze niks fout gedaan hadden. De enige manier om hun (on)schuld te checken is fysiek afreizen naar het archief. Koekoek.
Wat is er volgens jou zo bijzonder ad timing?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef Nyamuk het volgende:
Een al jarenlang lopend proces dat in de media goed gevolgd is. Je kan hier dus prima je EiGuH OndeRsoEK doen naar wat achter de timing zit.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef Nyamuk het volgende:
Dat er maar 1 op de 5 is veroordeeld betekent niet dat ze onschuldig waren. Denk dat velen de dans zijn ontsprongen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Genoeg horrorverhalen over hoe de kinderen van foute Nederlanders decennia later nog steeds geterroriseerd werden door de nazaten van mensen die in de oorlog geen poot hadden uitgestoken. Ik snap het wel.
Wat ik raar vindt is hoe ze deze openbaring doen. Slechts 1 op de 5 mensen in deze databank is ooit veroordeeld. Je ziet hier allemaal mensen zwart gemaakt worden na hun dood terwijl er een hele goede kans is dat ze niks fout gedaan hadden. De enige manier om hun (on)schuld te checken is fysiek afreizen naar het archief. Koekoek.
Nee. Zo'n stamboom moet je zelf maken. Maar je kunt het geluk hebben dat iemand in je familie die ooit al gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Is er een plek waar je je familie stamboom kan terugvinden? Ik heb een achternaam die niet heel gek vaak voorkomt, maar heb geen idee of de glazenmakertjes op de website fam zijn. Mijn moeder heeft daarentegen misschien wel de meest voorkomende achternaam dus dat schiet al helemaal niet op.
Meest bizarre is nog wel dat deze schimmigheid juist komt door de Autoriteit Persoonsgegevens.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja had opzich wel handig geweest als er bij stond, schuldig bevonden of niet.
Wiki niet helemaal up to date dus. Of eigenlijk onvolledig.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:32 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Graf is bovengronds in juli 2023 geruimd.
En zie hier waarom de lijst pas na de dood van de betrokkenen openbaar is geworden.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat er maar 1 op de 5 is veroordeeld betekent niet dat ze onschuldig waren. Denk dat velen de dans zijn ontsprongen.
Dat is gewoon realistisch. Er was onvoldoende capaciteit en middelen om dit goed en zorgvuldig uit te zoeken.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En zie hier waarom de lijst pas na de dood van de betrokkenen openbaar is geworden.
Ja. Er zijn nog best veel families die willen weten wie hun verraden heeft. En alle informatie die er mogelijk is. Omdat het een gat in zo'n familie is. Omdat ze het verhaal willen weten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vooropgesteld dat ik voor volledige openheid ben, ik zie namelijk weinig bezwaren. Collobaratie zat verweven in de hele samenleving en in elke familie zal iets te vinden zijn, dus van grootste schaamte kan geen sprake zijn. De mensen die fout zijn geweest zijn overleden, en de nazaten op hoge leeftijd. Dus openheid kan ook niet leiden tot vetes of wat.
Maar zouden er echt nog mensen zijn die nog iets zoeken? Wat ik vooral naar vind is dat sommige dossiers bewust missen of bij andere organisaties zijn ondergebracht. Ook de rol van "opa Benno" graag openbaar.
Eigenlijk zou de doorzoekbaarheid ook op slachtoffernaam moeten kunnen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Er zijn nog best veel families die willen weten wie hun verraden heeft. En alle informatie die er mogelijk is. Omdat het een gat in zo'n familie is. Omdat ze het verhaal willen weten.
Radio uitzending laast:
Twee joodse ouders in Amsterdam laten hun 3 jarig kind op een ander adres onderduiken dan waar ze zelf zitten. Vader en moeder worden opgepakt en afgevoerd.
Het onderduikadres van het meisje wordt later verraden en zij wordt los van haar ouders gedeporteerd naar Sobibor.
Alleen de vader komt terug uit de oorlog. En wacht op zijn gezin.
Als er niemand meer terug komt, heeft hij niets meer in Amsterdam en verhuist naar Israël. Daar hertrouwt hij, en krijgt een zoon.
Deze zoon vraagt zich altijd af wat er met zijn halfzusje en het andere gezin gebeurd is. En laat dit uiteindelijk onderzoeken in dit archief. Hij huurt daar mensen voor in. Omdat hij zelf niet in NL woont. Een kostbare zaak.
Uiteindelijk krijgt ie genoeg informatie om het verhaal van zijn familie te reconstrueren en zo heling te vinden. Hij weet zelfs de naam wie zijn halfzusje verraden heeft en wat er zo ongeveer gebeurd moet zijn. Daar doet hij verders niets mee. Maar het is voor die familie ongelooflijk belangrijk dat deze pagina ingevuld wordt.
Hij vertelde ook dat hij deel is van een groep kinderen van nabestaanden in Israel die allemaal met dit soort vragen rondlopen. Niet alleen wat betreft Nederland.
Het niet openen van dit soort dossiers (of met heel veel moeite toegang krijgen en niet goed kunnen zoeken) is dus gewoon het beschermen van daders. Ik vind dat heel jammer.
Ah check, ik snap wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Er zijn nog best veel families die willen weten wie hun verraden heeft. En alle informatie die er mogelijk is. Omdat het een gat in zo'n familie is. Omdat ze het verhaal willen weten.
Radio uitzending laast:
Twee joodse ouders in Amsterdam laten hun 3 jarig kind op een ander adres onderduiken dan waar ze zelf zitten. Vader en moeder worden opgepakt en afgevoerd.
Het onderduikadres van het meisje wordt later verraden en zij wordt los van haar ouders gedeporteerd naar Sobibor.
Alleen de vader komt terug uit de oorlog. En wacht op zijn gezin.
Als er niemand meer terug komt, heeft hij niets meer in Amsterdam en verhuist naar Israël. Daar hertrouwt hij, en krijgt een zoon.
Deze zoon vraagt zich altijd af wat er met zijn halfzusje en het andere gezin gebeurd is. En laat dit uiteindelijk onderzoeken in dit archief. Hij huurt daar mensen voor in. Omdat hij zelf niet in NL woont. Een kostbare zaak.
Uiteindelijk krijgt ie genoeg informatie om het verhaal van zijn familie te reconstrueren en zo heling te vinden. Hij weet zelfs de naam wie zijn halfzusje verraden heeft en wat er zo ongeveer gebeurd moet zijn. Daar doet hij verders niets mee. Maar het is voor die familie ongelooflijk belangrijk dat deze pagina ingevuld wordt.
Hij vertelde ook dat hij deel is van een groep kinderen van nabestaanden in Israel die allemaal met dit soort vragen rondlopen. Niet alleen wat betreft Nederland.
Het niet openen van dit soort dossiers (of met heel veel moeite toegang krijgen en niet goed kunnen zoeken) is dus gewoon het beschermen van daders. Ik vind dat heel jammer.
Het idee was dat het doordoekbaar zou zijn op alles. En zo is het ook gedigitaliseerd. Maar helaas is het nu niet zo ontsloten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Eigenlijk zou de doorzoekbaarheid ook op slachtoffernaam moeten kunnen.
Als je googelt op de naam van je overgrootvader + overgrootmoeder, of op één van de 2 met geboortedatum (als je die weet), vind je met geluk wel ergens een online stamboom, bijvoorbeeld op https://www.genealogieonline.nl/quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Is er een plek waar je je familie stamboom kan terugvinden? Ik heb een achternaam die niet heel gek vaak voorkomt, maar heb geen idee of de glazenmakertjes op de website fam zijn. Mijn moeder heeft daarentegen misschien wel de meest voorkomende achternaam dus dat schiet al helemaal niet op.
Laten we het omdraaien:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ah check, ik snap wat je bedoelt.
Eerlijk gezegd vind ik de casus zoals je hem nu schets wel lastiger. Ik heb geen familie dat verraden is, of ooit een ander verraden heeft zover ik weet dus ik kan er niet over meepraten. Dus ik kan niet invoelen dat nabestaanden nog zo'n drang hebben om alle historische feiten bij elkaar te krijgen.
Maar dit is wel duidelijk een pijnlijker verhaal, stel dat je in een familie bent opgegroeid die wel anderen hebben verraden dan kan daar wel degelijk nog schaamte leven. Ik zou die schaamte wel enigszins voelen. En al die informatie is dan voor iedereen ineens openbaar. Ik was iets teveel gefocussed op mensen die (actief) lid waren voor de NSB, zitting namen in het bestuur, bedrijven die gretig handelde met Duitsers, beetje dat werk.
Deze feiten kunnen een hoop rancune opwekken (rancune is menselijk, heeft iedereen) en daar moet je delicaat mee omgaan.
Dit is wel lastig.
Wat ik bedoel te zeggen, je wordt wel kwetsbaar op die manier als je uit een familie komt dat anderen heeft verraden.
Daar kom je een heel eind mee, op veel plekken staan die gewoon onlinequote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
doop of trouwakte op de online archieven
Of wie er anno 2025 lid was van de PVV?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Gaan we dit trouwens ook doen over 75 met de corona crises, zijn er al lijsten met mensen die geen mondkapje droegenof teveel wc papier kochten
Dat weten we al.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:18 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Of wie er anno 2025 lid was van de PVV?
Begint het met een g en eindigt het op eert?quote:
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten we het omdraaien:
Stel dat jouw zus of broer vermoord is, vind jij dat je recht hebt om te weten wie dat gedaan heeft, en met welke motieven? Of vind je dat justitie jou niets hoeft te vertellen en alles, ook processtukken, geheim moeten blijven?
Of de mensen met alle OMT adviezen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Gaan we dit trouwens ook doen over 75 met de corona crises, zijn er al lijsten met mensen die geen mondkapje droegenof teveel wc papier kochten
Is gewoon een oud fout liedje man.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:08 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
In jouw geval zou me dat niks verbazen nee, de appel valt niet ver van de boom.
Dat is kwalijk eigenlijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:23 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Het gaat alleen om verdachten en niet om veroordeelden. Eigenlijk weet je nog niks.
Met dit in het nieuws wordt er vast veel in klaslokalen gezocht op vriendjes of (niet zo) vriendjes. Gelijk pestammunitie.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..
Wat wel kan is dat je bij zulke delicate vraagstukken in contact moet treden met dat oorlogsarchief die je dan screen of je ook echt belanghebbende bent van de stukken, en dat je deze dan mag inzien. Dat is nu ook het geval, maar ik vermoed dat deze stukken over een tijdje allemaal online gaan. En nu hoef je alleen maar aan te geven dat je belanghebbend bent, maar daar wordt niet op gecontroleerd. Maar ik zag dat je ook geen afspraak kan maken omdat alles is volgeboekt.
Die zijn er dan ook vooral voor zichzelf.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:53 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Meest bizarre is nog wel dat deze schimmigheid juist komt door de Autoriteit Persoonsgegevens.
Dat kun je inderdaad verwachten. Maar ook onder volwassenen, iedereen gaat bij iedereen neuzenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met dit in het nieuws wordt er vast veel in klaslokalen gezocht op vriendjes of (niet zo) vriendjes. Gelijk pestammunitie.
Iedereen die toen meerderjarig was zou nu boven de 100 zijn, en de kans is groot dat niemand van degenen waar het om gaat nog leeft.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef Nyamuk het volgende:
Nee. Je kunt nu alleen op dader zoeken. Dus als familie van een slachtoffer heb je pech, of je moet geluk hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..
Wat wel kan is dat je bij zulke delicate vraagstukken in contact moet treden met dat oorlogsarchief die je dan screen of je ook echt belanghebbende bent van de stukken, en dat je deze dan mag inzien. Dat is nu ook het geval, maar ik vermoed dat deze stukken over een tijdje allemaal online gaan. En nu hoef je alleen maar aan te geven dat je belanghebbend bent, maar daar wordt niet op gecontroleerd. Maar ik zag dat je ook geen afspraak kan maken omdat alles is volgeboekt.
Dat is niet waar. Processtukken, als iemand veroordeeld is, zitten er ook in.quote:
Oude Nazi's worden anders vaak verotte oud.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Iedereen die toen meerderjarig was zou nu boven de 100 zijn, en de kans is groot dat niemand van degenen waar het om gaat nog leeft.
Dat is waarom het nu kan.
Het gaat ook over veroordeelden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:23 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Die zullen er vast bij zitten ja, maar voor dat belangrijke details moeten mensen dan weer naar het archief in Den Haag. Als over 100 jaar de taplijst van de AIVD geopenbaard wordt staan we er waarschijnlijk allemaal op.quote:
Zelfs de veroordelingen zijn niet openbaar.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:18 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Die zullen er vast bij zitten ja, maar voor dat belangrijke details moeten mensen dan weer naar het archief in Den Haag. Als over 100 jaar de taplijst van de AIVD geopenbaard wordt staan we er waarschijnlijk allemaal op.
Veruit de meeste NSBers waren dan ook rancuneuze mensen met een achtergrond van mislukkingen in sociaal of economisch opzicht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:42 schreef kurk_droog het volgende:
Op de website van het Nationaal Archief is het erg druk met mensen die een dossier willen opvragen uit het grootste oorlogsarchief van Nederland. Het namenregister uit dit archief staat sinds vanochtend online.
Het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) bevat de namen van overleden Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog met de bezetter zouden hebben gecollaboreerd, of daarvan verdacht werden. Wie vanochtend op de website van het archief wilde komen, zag dat er duizenden wachtenden waren. Inmiddels zijn er al zo'n 5000 aanvragen gedaan om een dossier in te zien.
Zo, alle modjes van fok vallen dus even door de mand nu.
https://nos.nl/artikel/25(...)vragen-voor-dossiers
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |