abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:04:11 #276
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216159066
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Er zijn nog best veel families die willen weten wie hun verraden heeft. En alle informatie die er mogelijk is. Omdat het een gat in zo'n familie is. Omdat ze het verhaal willen weten.
Radio uitzending laast:

Twee joodse ouders in Amsterdam laten hun 3 jarig kind op een ander adres onderduiken dan waar ze zelf zitten. Vader en moeder worden opgepakt en afgevoerd.

Het onderduikadres van het meisje wordt later verraden en zij wordt los van haar ouders gedeporteerd naar Sobibor.
Alleen de vader komt terug uit de oorlog. En wacht op zijn gezin.

Als er niemand meer terug komt, heeft hij niets meer in Amsterdam en verhuist naar Israël. Daar hertrouwt hij, en krijgt een zoon.
Deze zoon vraagt zich altijd af wat er met zijn halfzusje en het andere gezin gebeurd is. En laat dit uiteindelijk onderzoeken in dit archief. Hij huurt daar mensen voor in. Omdat hij zelf niet in NL woont. Een kostbare zaak.

Uiteindelijk krijgt ie genoeg informatie om het verhaal van zijn familie te reconstrueren en zo heling te vinden. Hij weet zelfs de naam wie zijn halfzusje verraden heeft en wat er zo ongeveer gebeurd moet zijn. Daar doet hij verders niets mee. Maar het is voor die familie ongelooflijk belangrijk dat deze pagina ingevuld wordt.

Hij vertelde ook dat hij deel is van een groep kinderen van nabestaanden in Israel die allemaal met dit soort vragen rondlopen. Niet alleen wat betreft Nederland.

Het niet openen van dit soort dossiers (of met heel veel moeite toegang krijgen en niet goed kunnen zoeken) is dus gewoon het beschermen van daders. Ik vind dat heel jammer.
Eigenlijk zou de doorzoekbaarheid ook op slachtoffernaam moeten kunnen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 3 januari 2025 @ 12:07:45 #277
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216159093
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Er zijn nog best veel families die willen weten wie hun verraden heeft. En alle informatie die er mogelijk is. Omdat het een gat in zo'n familie is. Omdat ze het verhaal willen weten.
Radio uitzending laast:

Twee joodse ouders in Amsterdam laten hun 3 jarig kind op een ander adres onderduiken dan waar ze zelf zitten. Vader en moeder worden opgepakt en afgevoerd.

Het onderduikadres van het meisje wordt later verraden en zij wordt los van haar ouders gedeporteerd naar Sobibor.
Alleen de vader komt terug uit de oorlog. En wacht op zijn gezin.

Als er niemand meer terug komt, heeft hij niets meer in Amsterdam en verhuist naar Israël. Daar hertrouwt hij, en krijgt een zoon.
Deze zoon vraagt zich altijd af wat er met zijn halfzusje en het andere gezin gebeurd is. En laat dit uiteindelijk onderzoeken in dit archief. Hij huurt daar mensen voor in. Omdat hij zelf niet in NL woont. Een kostbare zaak.

Uiteindelijk krijgt ie genoeg informatie om het verhaal van zijn familie te reconstrueren en zo heling te vinden. Hij weet zelfs de naam wie zijn halfzusje verraden heeft en wat er zo ongeveer gebeurd moet zijn. Daar doet hij verders niets mee. Maar het is voor die familie ongelooflijk belangrijk dat deze pagina ingevuld wordt.

Hij vertelde ook dat hij deel is van een groep kinderen van nabestaanden in Israel die allemaal met dit soort vragen rondlopen. Niet alleen wat betreft Nederland.

Het niet openen van dit soort dossiers (of met heel veel moeite toegang krijgen en niet goed kunnen zoeken) is dus gewoon het beschermen van daders. Ik vind dat heel jammer.
Ah check, ik snap wat je bedoelt.
Eerlijk gezegd vind ik de casus zoals je hem nu schets wel lastiger. Ik heb geen familie dat verraden is, of ooit een ander verraden heeft zover ik weet dus ik kan er niet over meepraten. Dus ik kan niet invoelen dat nabestaanden nog zo'n drang hebben om alle historische feiten bij elkaar te krijgen.

Maar dit is wel duidelijk een pijnlijker verhaal, stel dat je in een familie bent opgegroeid die wel anderen hebben verraden dan kan daar wel degelijk nog schaamte leven. Ik zou die schaamte wel enigszins voelen. En al die informatie is dan voor iedereen ineens openbaar. Ik was iets teveel gefocussed op mensen die (actief) lid waren voor de NSB, zitting namen in het bestuur, bedrijven die gretig handelde met Duitsers, beetje dat werk.

Deze feiten kunnen een hoop rancune opwekken (rancune is menselijk, heeft iedereen) en daar moet je delicaat mee omgaan.

Dit is wel lastig.

Wat ik bedoel te zeggen, je wordt wel kwetsbaar op die manier als je uit een familie komt dat anderen heeft verraden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:10:12 #278
236264 crew  capricia
pi_216159109
quote:
88s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Eigenlijk zou de doorzoekbaarheid ook op slachtoffernaam moeten kunnen.
Het idee was dat het doordoekbaar zou zijn op alles. En zo is het ook gedigitaliseerd. Maar helaas is het nu niet zo ontsloten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216159116
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Is er een plek waar je je familie stamboom kan terugvinden? Ik heb een achternaam die niet heel gek vaak voorkomt, maar heb geen idee of de glazenmakertjes op de website fam zijn. Mijn moeder heeft daarentegen misschien wel de meest voorkomende achternaam dus dat schiet al helemaal niet op.
Als je googelt op de naam van je overgrootvader + overgrootmoeder, of op één van de 2 met geboortedatum (als je die weet), vind je met geluk wel ergens een online stamboom, bijvoorbeeld op https://www.genealogieonline.nl/
Anders vind je wel een geboorte, doop of trouwakte op de online archieven, en dan kun je gaan puzzelen.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:16:02 #280
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216159155
Gaan we dit trouwens ook doen over 75 met de corona crises, zijn er al lijsten met mensen die geen mondkapje droegen ;) of teveel wc papier kochten ;)
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:16:05 #281
236264 crew  capricia
pi_216159156
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ah check, ik snap wat je bedoelt.
Eerlijk gezegd vind ik de casus zoals je hem nu schets wel lastiger. Ik heb geen familie dat verraden is, of ooit een ander verraden heeft zover ik weet dus ik kan er niet over meepraten. Dus ik kan niet invoelen dat nabestaanden nog zo'n drang hebben om alle historische feiten bij elkaar te krijgen.

Maar dit is wel duidelijk een pijnlijker verhaal, stel dat je in een familie bent opgegroeid die wel anderen hebben verraden dan kan daar wel degelijk nog schaamte leven. Ik zou die schaamte wel enigszins voelen. En al die informatie is dan voor iedereen ineens openbaar. Ik was iets teveel gefocussed op mensen die (actief) lid waren voor de NSB, zitting namen in het bestuur, bedrijven die gretig handelde met Duitsers, beetje dat werk.

Deze feiten kunnen een hoop rancune opwekken (rancune is menselijk, heeft iedereen) en daar moet je delicaat mee omgaan.

Dit is wel lastig.

Wat ik bedoel te zeggen, je wordt wel kwetsbaar op die manier als je uit een familie komt dat anderen heeft verraden.
Laten we het omdraaien:
Stel dat jouw zus of broer vermoord is, vind jij dat je recht hebt om te weten wie dat gedaan heeft, en met welke motieven? Of vind je dat justitie jou niets hoeft te vertellen en alles, ook processtukken, geheim moeten blijven?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:17:40 #282
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216159168
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
doop of trouwakte op de online archieven
Daar kom je een heel eind mee, op veel plekken staan die gewoon online :Y Een site als alledrenten als je uit drente komt is ook heel handig. (oh wacht die site bestaat niet meer en is nu gewoon drents archief)
pi_216159180
quote:
88s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Gaan we dit trouwens ook doen over 75 met de corona crises, zijn er al lijsten met mensen die geen mondkapje droegen ;) of teveel wc papier kochten ;)
Of wie er anno 2025 lid was van de PVV?
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:18:32 #284
236264 crew  capricia
pi_216159188
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:18 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Of wie er anno 2025 lid was van de PVV?
Dat weten we al. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:18:55 #285
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216159190
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat weten we al.
Begint het met een g en eindigt het op eert?
  vrijdag 3 januari 2025 @ 12:21:23 #286
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216159221
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Laten we het omdraaien:
Stel dat jouw zus of broer vermoord is, vind jij dat je recht hebt om te weten wie dat gedaan heeft, en met welke motieven? Of vind je dat justitie jou niets hoeft te vertellen en alles, ook processtukken, geheim moeten blijven?
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..

Wat wel kan is dat je bij zulke delicate vraagstukken in contact moet treden met dat oorlogsarchief die je dan screen of je ook echt belanghebbende bent van de stukken, en dat je deze dan mag inzien. Dat is nu ook het geval, maar ik vermoed dat deze stukken over een tijdje allemaal online gaan. En nu hoef je alleen maar aan te geven dat je belanghebbend bent, maar daar wordt niet op gecontroleerd. Maar ik zag dat je ook geen afspraak kan maken omdat alles is volgeboekt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 3 januari 2025 @ 12:22:09 #287
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216159226
quote:
88s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Of de mensen met alle OMT adviezen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 3 januari 2025 @ 12:29:30 #288
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_216159299
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:08 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
In jouw geval zou me dat niks verbazen nee, de appel valt niet ver van de boom.
Is gewoon een oud fout liedje man.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 12:41:19 #289
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216159398
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:23 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Het gaat alleen om verdachten en niet om veroordeelden. Eigenlijk weet je nog niks.
Dat is kwalijk eigenlijk.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 12:48:37 #290
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216159469
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..

Wat wel kan is dat je bij zulke delicate vraagstukken in contact moet treden met dat oorlogsarchief die je dan screen of je ook echt belanghebbende bent van de stukken, en dat je deze dan mag inzien. Dat is nu ook het geval, maar ik vermoed dat deze stukken over een tijdje allemaal online gaan. En nu hoef je alleen maar aan te geven dat je belanghebbend bent, maar daar wordt niet op gecontroleerd. Maar ik zag dat je ook geen afspraak kan maken omdat alles is volgeboekt.
Met dit in het nieuws wordt er vast veel in klaslokalen gezocht op vriendjes of (niet zo) vriendjes. Gelijk pestammunitie.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 12:51:56 #291
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_216159493
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Meest bizarre is nog wel dat deze schimmigheid juist komt door de Autoriteit Persoonsgegevens.
Die zijn er dan ook vooral voor zichzelf.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 13:00:18 #292
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216159556
quote:
88s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Met dit in het nieuws wordt er vast veel in klaslokalen gezocht op vriendjes of (niet zo) vriendjes. Gelijk pestammunitie.
Dat kun je inderdaad verwachten. Maar ook onder volwassenen, iedereen gaat bij iedereen neuzen :D
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 3 januari 2025 @ 13:06:07 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216159597
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef Nyamuk het volgende:
De meest interessante timing.

Benieuwd wat daar achter zit. :Y
Iedereen die toen meerderjarig was zou nu boven de 100 zijn, en de kans is groot dat niemand van degenen waar het om gaat nog leeft.

Dat is waarom het nu kan.
Ik verwacht niet dat ze het toegankelijk hadden gemaakt als er nog levende personen bij zaten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 13:11:21 #294
236264 crew  capricia
pi_216159643
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nee. Je kunt nu alleen op dader zoeken. Dus als familie van een slachtoffer heb je pech, of je moet geluk hebben.

Dat was nu juist het mooie van het archief volledig digitaal doordoekbaar maken. Dan kon je ook op adres of slachtoffer zoeken. Of op datum. Etc.

Dus ja, ik vind dat het volledig openbaar moet. Het is 80 jaar geleden. En mensen willen nog steeds de puzzelstukjes van hun familie weten. Van mij mogen ze.

Voor de draad ermee. Stop met het beschermen van daders.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 13:14:59 #295
236264 crew  capricia
pi_216159692
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:41 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat is kwalijk eigenlijk.
Dat is niet waar. Processtukken, als iemand veroordeeld is, zitten er ook in.

En ook dat is nu niet openbaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 3 januari 2025 @ 13:15:16 #296
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216159695
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Iedereen die toen meerderjarig was zou nu boven de 100 zijn, en de kans is groot dat niemand van degenen waar het om gaat nog leeft.

Dat is waarom het nu kan.

Oude Nazi's worden anders vaak verotte oud.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 13:15:18 #297
236264 crew  capricia
pi_216159696
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:23 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Het gaat alleen om verdachten en niet om veroordeelden. Eigenlijk weet je nog niks.
Het gaat ook over veroordeelden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216159725
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Het gaat ook over veroordeelden.
Die zullen er vast bij zitten ja, maar voor dat belangrijke details moeten mensen dan weer naar het archief in Den Haag. Als over 100 jaar de taplijst van de AIVD geopenbaard wordt staan we er waarschijnlijk allemaal op.
pi_216159763
op dader maar ook plaatsnaam. Een gehucht als Leens, nog geen 2000 inwoners nu, heeft flink wat treffers.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 13:22:27 #300
236264 crew  capricia
pi_216159777
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:18 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:

[..]
Die zullen er vast bij zitten ja, maar voor dat belangrijke details moeten mensen dan weer naar het archief in Den Haag. Als over 100 jaar de taplijst van de AIVD geopenbaard wordt staan we er waarschijnlijk allemaal op.
Zelfs de veroordelingen zijn niet openbaar.

Bizar eigenlijk.
Zelfs de Stasi archieven waren zo ongeveer direct openbaar. Maar bij ons kan dat niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')