Eigenlijk zou de doorzoekbaarheid ook op slachtoffernaam moeten kunnen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Er zijn nog best veel families die willen weten wie hun verraden heeft. En alle informatie die er mogelijk is. Omdat het een gat in zo'n familie is. Omdat ze het verhaal willen weten.
Radio uitzending laast:
Twee joodse ouders in Amsterdam laten hun 3 jarig kind op een ander adres onderduiken dan waar ze zelf zitten. Vader en moeder worden opgepakt en afgevoerd.
Het onderduikadres van het meisje wordt later verraden en zij wordt los van haar ouders gedeporteerd naar Sobibor.
Alleen de vader komt terug uit de oorlog. En wacht op zijn gezin.
Als er niemand meer terug komt, heeft hij niets meer in Amsterdam en verhuist naar Israël. Daar hertrouwt hij, en krijgt een zoon.
Deze zoon vraagt zich altijd af wat er met zijn halfzusje en het andere gezin gebeurd is. En laat dit uiteindelijk onderzoeken in dit archief. Hij huurt daar mensen voor in. Omdat hij zelf niet in NL woont. Een kostbare zaak.
Uiteindelijk krijgt ie genoeg informatie om het verhaal van zijn familie te reconstrueren en zo heling te vinden. Hij weet zelfs de naam wie zijn halfzusje verraden heeft en wat er zo ongeveer gebeurd moet zijn. Daar doet hij verders niets mee. Maar het is voor die familie ongelooflijk belangrijk dat deze pagina ingevuld wordt.
Hij vertelde ook dat hij deel is van een groep kinderen van nabestaanden in Israel die allemaal met dit soort vragen rondlopen. Niet alleen wat betreft Nederland.
Het niet openen van dit soort dossiers (of met heel veel moeite toegang krijgen en niet goed kunnen zoeken) is dus gewoon het beschermen van daders. Ik vind dat heel jammer.
Ah check, ik snap wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Er zijn nog best veel families die willen weten wie hun verraden heeft. En alle informatie die er mogelijk is. Omdat het een gat in zo'n familie is. Omdat ze het verhaal willen weten.
Radio uitzending laast:
Twee joodse ouders in Amsterdam laten hun 3 jarig kind op een ander adres onderduiken dan waar ze zelf zitten. Vader en moeder worden opgepakt en afgevoerd.
Het onderduikadres van het meisje wordt later verraden en zij wordt los van haar ouders gedeporteerd naar Sobibor.
Alleen de vader komt terug uit de oorlog. En wacht op zijn gezin.
Als er niemand meer terug komt, heeft hij niets meer in Amsterdam en verhuist naar Israël. Daar hertrouwt hij, en krijgt een zoon.
Deze zoon vraagt zich altijd af wat er met zijn halfzusje en het andere gezin gebeurd is. En laat dit uiteindelijk onderzoeken in dit archief. Hij huurt daar mensen voor in. Omdat hij zelf niet in NL woont. Een kostbare zaak.
Uiteindelijk krijgt ie genoeg informatie om het verhaal van zijn familie te reconstrueren en zo heling te vinden. Hij weet zelfs de naam wie zijn halfzusje verraden heeft en wat er zo ongeveer gebeurd moet zijn. Daar doet hij verders niets mee. Maar het is voor die familie ongelooflijk belangrijk dat deze pagina ingevuld wordt.
Hij vertelde ook dat hij deel is van een groep kinderen van nabestaanden in Israel die allemaal met dit soort vragen rondlopen. Niet alleen wat betreft Nederland.
Het niet openen van dit soort dossiers (of met heel veel moeite toegang krijgen en niet goed kunnen zoeken) is dus gewoon het beschermen van daders. Ik vind dat heel jammer.
Het idee was dat het doordoekbaar zou zijn op alles. En zo is het ook gedigitaliseerd. Maar helaas is het nu niet zo ontsloten.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Eigenlijk zou de doorzoekbaarheid ook op slachtoffernaam moeten kunnen.
Als je googelt op de naam van je overgrootvader + overgrootmoeder, of op één van de 2 met geboortedatum (als je die weet), vind je met geluk wel ergens een online stamboom, bijvoorbeeld op https://www.genealogieonline.nl/quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Is er een plek waar je je familie stamboom kan terugvinden? Ik heb een achternaam die niet heel gek vaak voorkomt, maar heb geen idee of de glazenmakertjes op de website fam zijn. Mijn moeder heeft daarentegen misschien wel de meest voorkomende achternaam dus dat schiet al helemaal niet op.
Laten we het omdraaien:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ah check, ik snap wat je bedoelt.
Eerlijk gezegd vind ik de casus zoals je hem nu schets wel lastiger. Ik heb geen familie dat verraden is, of ooit een ander verraden heeft zover ik weet dus ik kan er niet over meepraten. Dus ik kan niet invoelen dat nabestaanden nog zo'n drang hebben om alle historische feiten bij elkaar te krijgen.
Maar dit is wel duidelijk een pijnlijker verhaal, stel dat je in een familie bent opgegroeid die wel anderen hebben verraden dan kan daar wel degelijk nog schaamte leven. Ik zou die schaamte wel enigszins voelen. En al die informatie is dan voor iedereen ineens openbaar. Ik was iets teveel gefocussed op mensen die (actief) lid waren voor de NSB, zitting namen in het bestuur, bedrijven die gretig handelde met Duitsers, beetje dat werk.
Deze feiten kunnen een hoop rancune opwekken (rancune is menselijk, heeft iedereen) en daar moet je delicaat mee omgaan.
Dit is wel lastig.
Wat ik bedoel te zeggen, je wordt wel kwetsbaar op die manier als je uit een familie komt dat anderen heeft verraden.
Daar kom je een heel eind mee, op veel plekken staan die gewoon onlinequote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
doop of trouwakte op de online archieven
Of wie er anno 2025 lid was van de PVV?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Gaan we dit trouwens ook doen over 75 met de corona crises, zijn er al lijsten met mensen die geen mondkapje droegenof teveel wc papier kochten
Dat weten we al.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:18 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Of wie er anno 2025 lid was van de PVV?
Begint het met een g en eindigt het op eert?quote:
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten we het omdraaien:
Stel dat jouw zus of broer vermoord is, vind jij dat je recht hebt om te weten wie dat gedaan heeft, en met welke motieven? Of vind je dat justitie jou niets hoeft te vertellen en alles, ook processtukken, geheim moeten blijven?
Of de mensen met alle OMT adviezen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Gaan we dit trouwens ook doen over 75 met de corona crises, zijn er al lijsten met mensen die geen mondkapje droegenof teveel wc papier kochten
Is gewoon een oud fout liedje man.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:08 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
In jouw geval zou me dat niks verbazen nee, de appel valt niet ver van de boom.
Dat is kwalijk eigenlijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:23 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Het gaat alleen om verdachten en niet om veroordeelden. Eigenlijk weet je nog niks.
Met dit in het nieuws wordt er vast veel in klaslokalen gezocht op vriendjes of (niet zo) vriendjes. Gelijk pestammunitie.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..
Wat wel kan is dat je bij zulke delicate vraagstukken in contact moet treden met dat oorlogsarchief die je dan screen of je ook echt belanghebbende bent van de stukken, en dat je deze dan mag inzien. Dat is nu ook het geval, maar ik vermoed dat deze stukken over een tijdje allemaal online gaan. En nu hoef je alleen maar aan te geven dat je belanghebbend bent, maar daar wordt niet op gecontroleerd. Maar ik zag dat je ook geen afspraak kan maken omdat alles is volgeboekt.
Die zijn er dan ook vooral voor zichzelf.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:53 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Meest bizarre is nog wel dat deze schimmigheid juist komt door de Autoriteit Persoonsgegevens.
Dat kun je inderdaad verwachten. Maar ook onder volwassenen, iedereen gaat bij iedereen neuzenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Met dit in het nieuws wordt er vast veel in klaslokalen gezocht op vriendjes of (niet zo) vriendjes. Gelijk pestammunitie.
Iedereen die toen meerderjarig was zou nu boven de 100 zijn, en de kans is groot dat niemand van degenen waar het om gaat nog leeft.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef Nyamuk het volgende:
De meest interessante timing.
Benieuwd wat daar achter zit.
Nee. Je kunt nu alleen op dader zoeken. Dus als familie van een slachtoffer heb je pech, of je moet geluk hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah, stel je voor dat je nu kind zou zijn en de hele klas zou weten dat je familie iemand verraden heeft. Ik weet wel wat voor reacties dat gaat geven..
Wat wel kan is dat je bij zulke delicate vraagstukken in contact moet treden met dat oorlogsarchief die je dan screen of je ook echt belanghebbende bent van de stukken, en dat je deze dan mag inzien. Dat is nu ook het geval, maar ik vermoed dat deze stukken over een tijdje allemaal online gaan. En nu hoef je alleen maar aan te geven dat je belanghebbend bent, maar daar wordt niet op gecontroleerd. Maar ik zag dat je ook geen afspraak kan maken omdat alles is volgeboekt.
Dat is niet waar. Processtukken, als iemand veroordeeld is, zitten er ook in.quote:
Oude Nazi's worden anders vaak verotte oud.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Iedereen die toen meerderjarig was zou nu boven de 100 zijn, en de kans is groot dat niemand van degenen waar het om gaat nog leeft.
Dat is waarom het nu kan.
Het gaat ook over veroordeelden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:23 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Het gaat alleen om verdachten en niet om veroordeelden. Eigenlijk weet je nog niks.
Die zullen er vast bij zitten ja, maar voor dat belangrijke details moeten mensen dan weer naar het archief in Den Haag. Als over 100 jaar de taplijst van de AIVD geopenbaard wordt staan we er waarschijnlijk allemaal op.quote:
Zelfs de veroordelingen zijn niet openbaar.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:18 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Die zullen er vast bij zitten ja, maar voor dat belangrijke details moeten mensen dan weer naar het archief in Den Haag. Als over 100 jaar de taplijst van de AIVD geopenbaard wordt staan we er waarschijnlijk allemaal op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |