abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216150252
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Zojuist mijn opa gevonden waarschijnlijk, geen geintje. Denk dat mijn vadertje en ik binnenkort een tripje naar Den Haag gaan maken dan -O-

Oh en ik ben ooit mod geweest hier ja. Het zat er toen al in.
Die zit nu veilig in Argentinië van zijn pension te genieten?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 19:27:45 #102
236264 crew  capricia
pi_216150496
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:46 schreef Starhopper het volgende:
Als ik zoek op Faber kom ik meerdere Fabers tegen in Amersfoort. De geboorteplaats van onze minister. En opvallend, dat zijn allemaal vrouwen.
Er zijn er meer aan het grasduinen geslagen.
twitter

Wat vind jij, had alles digitaal beschikbaar moeten zijn gemaakt? Zoals eerst ook de bedoeling was.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:28:09 #103
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216150505
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Peppert het volgende:

[..]
De Duitsers van de jaren 30 en 40 zijn alleen als het ''kwaad'' in Engelse, Duitse en Nederlandse historieboeken terecht gekomen omdat ze de oorlog hebben verloren. Niet meer en niet minder. Als ze hadden gewonnen dan had jij heel anders over jouw opa gedacht en gesproken.
Ja. En dan hadden we nu op Fok.de gezeten :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:29:20 #104
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216150526
quote:
83s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:27 schreef capricia het volgende:

[..]
[ x ]

Wat vind jij, had alles digitaal beschikbaar moeten zijn gemaakt? Zoals eerst ook de bedoeling was.
Wat mij betreft is dit goed geregeld zo.
Meer openheid zou betekenen dat je publiekelijk aan de schandpaal genageld kan worden door anderen, voor iets dat minimaal 1 generatie geleden is gebeurd.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_216150601
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Meer openheid zou betekenen dat je publiekelijk aan de schandpaal genageld kan worden door anderen, voor iets dat minimaal 1 generatie geleden is gebeurd.
Gebeurt nu nog steeds, blijkens dat bericht op X. Had alles online gestaan, had men zich in ieder geval kunnen 'verdedigen' door middel van de context die uit de archiefstukken blijkt.

Voor zover iemand al de behoefte voelt zich te verdedigen voor daden van (verre) voorvaderen.
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 19:34:42 #106
236264 crew  capricia
pi_216150610
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik sta er dubbel in.
Openheid vind ik wel belangrijk. En voor veel families die nu bijv in Israël wonen, is een tripje naar het archief niet zo eenvoudig.

En het nieuwtje om familienamen er doorheen te halen, is er binnen een dag wel weer vanaf.

Maar dat het dus negatief neer kan slaan op iemands kinderen of kleinkinderen, is echt wel heel naar.

Ben benieuwd of de wet dit jaar nog gewijzigd gaat worden, zoals de minister aangaf. Zodat het wel digitaal doordoekbaar wordt zoals de bedoeling was.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:36:00 #107
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216150634
quote:

[..]
[ x ]

Bij deze 4 verwacht je ook niets anders :')

Ja. Alles digitaal graag. Dat scheelt weer een ritje naar Den Haag.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 19:38:43 #108
236264 crew  capricia
pi_216150685
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog wel een aantal grote verhalen te vertellen zijn als het volledig digitaal in te zien en doordoekbaar is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:41:23 #109
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216150727
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat er nog wel een aantal grote verhalen te vertellen zijn als het volledig digitaal in te zien en doordoekbaar is.
Ja. Het zijn nu allemaal losse snippers die je opvraagt. Als het allemaal digitaal is, is het veel makkelijker door te spitten.
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:45:11 #110
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216150792
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Wat verwacht je te vinden? Ik meen bij jou een gretigheid te vinden die erin gelegen zit dat jij een verband ziet tussen bepaalde politieke partijen en vermeende oorlogsmisdaden in 40/45?

Newsflash: vele honderdduizenden Nederlanders hebben zich in meer of mindere mate gecollaboreerd met de Duitsers of ander sinds dubieus gehandeld. Soms onwetendheid, soms oppertunisme, en soms ideologisch. Ik zal de naam niet noemen, maar in het koninklijk huis hadden wij een Ferrari liefhebber zitten.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:47:00 #111
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216150838
edit, nee toch niet
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 19:48:56 #112
236264 crew  capricia
pi_216150873
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat verwacht je te vinden? Ik meen bij jou een gretigheid te vinden die erin gelegen zit dat jij een verband ziet tussen bepaalde politieke partijen en vermeende oorlogsmisdaden in 40/45?

Newsflash: vele honderdduizenden Nederlanders hebben zich in meer of mindere mate gecollaboreerd met de Duitsers of ander sinds dubieus gehandeld. Soms onwetendheid, soms oppertunisme, en soms ideologisch. Ik zal de naam niet noemen, maar in het koninklijk huis hadden wij een Ferrari liefhebber zitten.
425.000 Nederlanders.
Op een bevolking van 8,8 miljoen.
Ik vind dat best wel veel. Maar heb er ook geen objectieve maatstaf voor, of het ook echt veel is?

quote:
Na de Tweede Wereldoorlog werden ongeveer 425.000 personen verdacht van samenwerking met de Duitse bezetter (collaboratie), zoals NSB-lidmaatschap, verraad, of het in dienst gaan bij het Duitse leger. Zij werden strafrechtelijk onderzocht binnen de bijzondere rechtspleging.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 02-01-2025 19:54:42 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:54:09 #113
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216150982
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:48 schreef capricia het volgende:

[..]
425.000 Nederlanders.
[..]

Dat, you can do the math... In elke familie moeten er wel haast sporen zitten.
Iedereen bleek na de oorlog in het verzet te hebben gezeten :')

Iets anders: ik was in het museum de strafkolonie in Veenhuizen, en daar stond op een plakkaat dat ook de (verre) familie van Lubbers, Pechthold, Andre kuipers, en nog wel meer.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 19:58:22 #114
236264 crew  capricia
pi_216151044
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat, you can do the math... In elke familie moeten er wel haast sporen zitten.
Iedereen bleek na de oorlog in het verzet te hebben gezeten :')

Iets anders: ik was in het museum de strafkolonie in Veenhuizen, en daar stond op een plakkaat dat ook de (verre) familie van Lubbers, Pechthold, Andre kuipers, en nog wel meer.
Ik kan het archief niet inzien. Helaas. Dus ik weet ook niet wat de 'gemiddelde' collaboratie geweest is van de mensen in dat archief.
Is dat je fabriek openhouden (zodat onderduikers er een plekje achterin hebben) en daarom lid geworden van de NSB? Of het het letterlijk allemaal verraad en kopgeld innen?
Of alles er tussenin.

Geen idee.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 02-01-2025 20:07:27 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 19:58:27 #115
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216151045
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik vind het wel interessant om te weten.

Misschien zit er wel een verband tussen foute familie in WOII en fout zijn nu. Best onderzoekswaardig lijkt mij.
  donderdag 2 januari 2025 @ 20:20:35 #116
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216151415
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Misschien zit er wel een verband tussen foute familie in WOII en fout zijn nu. Best onderzoekswaardig lijkt mij.
Best interessant om te onderzoeken.
Ik verwacht dat relatief gezien er vaker collaborateurs te vinden zijn bij partijen die sociaal economisch zwakkeren trekken. Tegelijkertijd zijn sociaal economisch zwakkeren niet bepalen wat er gebeurt, het wordt ondersteunt door de hogere kaste. En het wordt vooral interessant om te zien hoe we die tijd kunnen vertalen naar de onze.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 20:23:55 #117
236264 crew  capricia
pi_216151468
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Best interessant om te onderzoeken.
Ik verwacht dat relatief gezien er vaker collaborateurs te vinden zijn bij partijen die sociaal economisch zwakkeren trekken. Tegelijkertijd zijn sociaal economisch zwakkeren niet bepalen wat er gebeurt, het wordt ondersteunt door de hogere kaste. En het wordt vooral interessant om te zien hoe we die tijd kunnen vertalen naar de onze.
Volgens mij waren bijv de aanhangers van het communisme toen der tijd altijd wel fel anti nazi. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 02-01-2025 20:32:15 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216151484
quote:
9s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als ze de oorlog hadden gewonnen, hadden we de Holocaust gevierd!
Niet perse gevierd maar dan was het meer een grijs hol leeg nummer van slachtoffers geweest die hoorde bij een oorlog in plaats van een enorme groots tragedie zoals het nu is. Hell, het woord genocide is zelfs een construct die pas na WOII een enorme vlucht nam. Dat is onderdeel van de constructie tot tragedie. Dat men het als tragedie ervaart is het gevolg van de politieke beslissingen die men in Europa heeft genomen om verhalen en historie te construeren om de generaties die volgden het als tragedie in te prenten met onder andere monumenten en herdenkingen (het is een onderdeel van de politieke en onderwijspropaganda en die zijn altijd aan politieke beslissingen en kleuren onderhevig van hoe willen we dat onze maatschappij uit ziet en denkt: maakbaarheid) na het verlies van Duitsland in 1945.
pi_216151683
Npo2 kijk nu 20.30
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 20:35:54 #120
236264 crew  capricia
pi_216151720
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:34 schreef Bluesdude het volgende:
Npo2 kijk nu 20.30
Dank. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216151746
Goede uitleg aan het begin in ieder geval.
  donderdag 2 januari 2025 @ 20:42:51 #122
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216151892
quote:

[..]
425.000 Nederlanders.
Ik vind dat best wel veel. Maar heb er ook geen objectieve maatstaf voor, of het ook echt veel is?
[..]

425.000 verdachten. Er zitten ook mensen bij waarvan gebleken is dat de verdenking totaal ongegrond was.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_216151907
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
425.000 verdachten. Er zitten ook mensen bij waarvan gebleken is dat de verdenking totaal ongegrond was.
Sterker nog, de meerderheid. 25% van de verdachten is maar voor de rechter gekomen.
pi_216151937
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee, geen 425.000 verdachten. Het is weer politiek gekleurd om ze als verdachten aan te stempelen. Ze deden gewoon wat normaal was in die tijd zoals we allemaal doen wat normaal is in onze tijd en we kijken met een bril van 2024 2025 naar 1940. Het waren gewoon 425.000 mensen zoals jij en ik die gewoon hun ding deden: net zoals een vis in het water leeft. Normaal. Het is niks bijzonders. Het is heel makkelijk om afkeurend en een grote mond op te zetten als de specifieke zittende macht en dito enorme controlerende achterban (sociale maatschappelijke druk) waar we het nu over hebben al lang van het straatbeeld zijn verdwenen. Ik kan ook wel tegen een lijk aanschoppen. Het maakt mij niet kosher/held/braaf/moedig. We gaan allemaal mee met de zittende macht: dissidenten zijn uitzonderlijk. Heel uitzonderlijk. Kijk naar Julian Asssange als ze te machtig worden. De sterken bepalen en in dit geval ging het om de zittende macht/regering. De mensen willen verder met hun leven en het boeit de meesten geen zak wat de eigen overheid uitvoert als ze maar verder kunnen met hun leven.

[ Bericht 10% gewijzigd door Peppert op 02-01-2025 20:53:28 ]
pi_216152034
quote:

[..]
[ x ]

Wat een vreselijk dom wijf.
Ik hoop werkelijk dat één van de honderden van Dam's famillie van haar is. En dat daar dan een heel erg dik dossier van is.
-
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 20:48:07 #126
236264 crew  capricia
pi_216152040
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:47 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik hoop werkelijk dat één van de honderden van Dam's famillie van haar is.
_O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 20:49:11 #127
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216152070
Even voor de duidelijkheid.

Een CABR onderzoek betekend niet dat je ook fout was. Het betekend alleen dat er onderzoek is gedaan.

1 op de 20 Nederlanders zijn onderzocht.
  donderdag 2 januari 2025 @ 20:49:32 #128
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216152085
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:24 schreef Peppert het volgende:

[..]
Niet perse gevierd maar dan was het meer een grijs hol leeg nummer van slachtoffers geweest die hoorde bij een oorlog in plaats van een enorme groots tragedie zoals het nu is. Hell, het woord genocide is zelfs een construct die pas na WOII een enorme vlucht nam. Dat is onderdeel van de constructie tot tragedie. Dat men het als tragedie ervaart is het gevolg van de politieke beslissingen die men in Europa heeft genomen om verhalen en historie te construeren om de generaties die volgden het als tragedie in te prenten met onder andere monumenten en herdenkingen (het is een onderdeel van de politieke en onderwijspropaganda en die zijn altijd aan politieke beslissingen en kleuren onderhevig van hoe willen we dat onze maatschappij uit ziet en denkt: maakbaarheid) na het verlies van Duitsland in 1945.
Ieder normaal mens vindt het afslachten van ruim 11 miljoen mensen een tragedie, ongeacht de afloop van een conflict.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 20:52:23 #129
236264 crew  capricia
pi_216152175
Npo2

Directeur Nationaal Archief:
Er zijn ook vrouwen met een joodse man, die om die man te redden met een Duitse officier mee gegaan zijn. Die zitten ook in dit archief. En zijn bijv ook kaalgeschoren na de oorlog.

Wat een klote keuzes zo'n oorlog :{
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 20:54:25 #130
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_216152221
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:58 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Fout zijn nu :')

Dus omdat mensen een andere mening hebben dan jij, zijn ze maar fout? Mijn hemel, wat een bekrompen gedachtengang heb jij toch. Werkelijk niet normaal.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  donderdag 2 januari 2025 @ 20:57:15 #131
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216152298
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:44 schreef Peppert het volgende:

[..]
Nee, geen 425.000 verdachten. Het is weer politiek gekleurd om ze als verdachten aan te stempelen. Ze deden gewoon wat normaal was in die tijd zoals we allemaal doen wat normaal is in onze tijd en we kijken met een bril van 2024 2025 naar 1940. Het waren gewoon 425.000 mensen zoals jij en ik die gewoon hun ding deden: net zoals een vis in het water leeft. Normaal. Het is niks bijzonders. We gaan allemaal mee met de zittende macht: dissidenten zijn uitzonderlijk. Heel uitzonderlijk. Kijk naar Julian Asssange als ze te machtig worden. De sterken bepalen en in dit geval ging het om de zittende macht/regering. De mensen willen verder met hun leven en het boeit de meesten geen zak wat de eigen overheid uitvoert als ze maar verder kunnen met hun leven.

[ afbeelding ]
Wel 425.000 verdachten (toen).
Verder is wat je zegt nonsens.

Die 425.000 varieren van volkomen onschuldig tot volkomen schuldig en alles er tussenin.

En schuldigen die dingen gedaan hebben uit ideologie, uit geldelijk gewin, uit opportunisme etc..

Maar (zoals net op tv vermeld werd) dus ook vrouwen die getrouwd waren met een Joodse man en die wilden beschermen door aan te pappen met nazi's en NSB kopstukken om hun man te beschermen. Zijn die te beschouwen als "schuldig"?

Het is complex, niet zwart-wit.
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 20:59:10 #132
236264 crew  capricia
pi_216152374
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wel 425.000 verdachten (toen).
Verder is wat je zegt nonsens.

Die 425.000 varieren van volkomen onschuldig tot volkomen schuldig en alles er tussenin.

En schuldigen die dingen gedaan hebben uit ideologie, uit geldelijk gewin, uit opportunisme etc..

Maar (zoals net op tv vermeld werd) dus ook vrouwen die getrouwd waren met een Joodse man en die wilden beschermen door aan te pappen met nazi's en NSB kopstukken om hun man te beschermen. Zijn die te beschouwen als "schuldig"?

Het is complex, niet zwart-wit.
Heel complex ja. Echt al die verhalen over soms onmogelijke keuzes.

Ik zou graag willen dat het volledig openbaar is. Maar ik heb ook de indruk dat veel mensen daar nog niet aan toe zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216152472
Deze mevrouw komt niet echt sterk over.
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:03:11 #134
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216152481
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Heel complex ja. Echt al die verhalen over soms onmogelijke keuzes.

Ik zou graag willen dat het volledig openbaar is. Maar ik heb ook de indruk dat veel mensen daar nog niet aan toe zijn.
Voornamelijk mensen die nabestaanden van verdachten (of daadwerkelijk schuldigen) vanalles gaan nadragen. Wat totaal onterecht zou zijn.

En voor die nabestaanden van verdachten (en daadwerkelijk schuldigen) die er dus niks aan kunnen doen wat hun voorouder gedaan heeft (of van verdacht werd). Maar nu wel geconfronteerd gaan worden met de daden van hun voorouders/waar hun voorouders van verdacht werden. Die kunnen daar ook psychische klachten van krijgen.
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 21:06:31 #135
236264 crew  capricia
pi_216152579
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Voornamelijk mensen die nabestaanden van verdachten (of daadwerkelijk schuldigen) vanalles gaan nadragen. Wat totaal onterecht zou zijn.

En voor die nabestaanden van verdachten (en daadwerkelijk schuldigen) die er dus niks aan kunnen doen wat hun voorouder gedaan heeft (of van verdacht werd). Maar nu wel geconfronteerd gaan worden met de daden van hun voorouders/waar hun voorouders van verdacht werden. Die kunnen daar ook psychische klachten van krijgen.
Jammer hè.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:11:00 #136
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216152694
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Jammer hè.
Het is voor veel mensen best heftig. Zowel voor nabestaanden van slachtoffers als voor nabestaanden van verdachten en schuldigen.

En dan heb je dus nog idioten die nabestaanden van verdachten/schuldigen gaan nawijzen alsof die er iets aan konden doen of alsof zij "dus" wel dezelfde denkbeelden zullen hebben als hun voorouder |:(
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:16:55 #137
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_216152884
Weet iemand hier hoe dit soort dingen in de diverse buitenlanden is geregeld?
Vind de huidige oplossing niet zo vreemd, maar lijkt mij wel typisch Nederlands.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:22:46 #138
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216153046
quote:

[..]
425.000 Nederlanders.
[..]

Klinkt als vrij veel. Even wat bierviltjes berekeningen: stel een familie bestaat uit 20 personen, 8,8 mln delen door 20 komt uit 440.000. Een familie is vaak wel groter dan 20... dus je verwacht minder dan 440.000

Betekent dat als uitgaat dat mensen die fout waren in de oorlog normaal verdeeld zijn in elke familie voorkomen. Echter moeten we er wel rekening mee houden dat in sommige families misschien wel de helft fout was. Maar dan nog, er zullen maar weinigen een schoon blazoen hebben..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:24:02 #139
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216153069
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens mij waren bijv de aanhangers van het communisme toen der tijd altijd wel fel anti nazi. :D
Mwoah, de intellectuele elite misschien. De gemiddelde stereotype communist in die tijd is gewoon tegen de werkgever, voor prijsregulatie, en alles herverdelen tot aan de moeder toe.

Tegen de nazi´s zijn was vooral een intellectuele hobby, en niet een speeltje van de ongeschoren shage socialist.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216153226
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mwoah, de intellectuele elite misschien. De gemiddelde stereotype communist in die tijd is gewoon tegen de werkgever, voor prijsregulatie, en alles herverdelen tot aan de moeder toe.

Tegen de nazi´s zijn was vooral een intellectuele hobby, en niet een speeltje van de ongeschoren shage socialist.
Je kleineert en beledigt veel mensen. Ook de meeste gewone niet-intellectuele communisten waren anti-nazi. Velen waren in verzet, werden gepakt, gemarteld en vermoord.
Had je gelijk dan was dat allang bekend... ver voor je geboorte. Maar je hebt ongelijk.

Verder ... kleineer je ook de wat meer gestudeerden. Alsof die bezig waren met een hobby.... leuk tijdverdrijf enzo.
Ook zij die in verzet gingen namen risico's
Hannie Schaft werd vermoord.... voor daden wat jij noemt haar hobby.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 02-01-2025 21:37:23 ]
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:46:41 #141
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216153614
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je kleineert en beledigt veel mensen. Ook de meeste gewone niet-intellectuele communisten waren anti-nazi. Velen waren in verzet, werden gepakt, gemarteld en vermoord.
Had je gelijk dan was dat allang bekend... ver voor je geboorte. Maar je hebt ongelijk.

Verder ... kleineer je ook de wat meer gestudeerden. Alsof die bezig waren met een hobby.... leuk tijdverdrijf enzo.
Ook zij die in verzet gingen namen risico's
Hannie Schaft werd vermoord.... voor daden wat jij noemt haar hobby.
Moet ik dit serieus nemen?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216153616
quote:

[..]

Schaam je. Diep.
-
pi_216153674
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Moet ik dit serieus nemen?
Nee hoor...... dat is onmogelijk voor jou.
Die sociale intelligentie heb je niet
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:51:55 #144
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216153734
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Nee hoor...... dat is onmogelijk voor jou.
Die sociale intelligentie heb je niet
Bedoel je niet de USSR die inderdaad een enorm tegenoffensief zijn begonnen?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216153780
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bedoel je niet de USSR die inderdaad een enorm tegenoffensief zijn begonnen?
Ik bedoel dat jij niet de sociale vaardigheden heb mijn posting serieus te nemen en je ongelijk toe te geven
  donderdag 2 januari 2025 @ 21:58:15 #146
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216153855
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 21:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik bedoel dat jij niet de sociale vaardigheden heb mijn posting serieus te nemen en je ongelijk toe te geven
Dat zegt de grootste dronken klaphark van FOK!
Schijt toch uit man
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 2 januari 2025 @ 22:04:11 #147
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216154002
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 22:04:14 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216154006
quote:

[..]

hoe verklaar je dan de februari stakingen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 2 januari 2025 @ 22:06:38 #149
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216154075
quote:
88s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:04 schreef sp3c het volgende:

[..]
hoe verklaar je dan de februari stakingen?
Wat moet ik daaraan verklaren?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 22:09:48 #150
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216154120
amsterdamse ijshockeyclub was vorig jaar 75 jaar oud

in werkelijkheid is het 1 van de oudste clubs van Nederland maar in de oorlog was het bestuur fout, veel nsb'ers en ze huurden ook Duitse spelers

de Nederlandse spelers vonden dat niks en richtte Amsterdam ijsvogels op en die wilden dan niet tegen Amsterdam spelen net als de rest van de Nederlandse teams dus deden ze niet, gegeven moment hebben de moffen de competitie verboden omdat irritant, verzet, die zijn toen ondergronds verder gegaan

de vereniging zwijgt dat dood, 75 jaar oud *O*, ik vind dat onzin, geschiedenis is gewoon wat het is
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 22:10:13 #151
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216154128
quote:
7s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat moet ik daaraan verklaren?
je moet niks maar dat was duidelijk niet de intellectuele elite
  donderdag 2 januari 2025 @ 22:13:07 #152
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216154185
Jammer, geen foute familie gevonden.
pi_216154274
quote:
88s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja
Ok. Blij dat ik niet teleurgesteld ben dan.
pi_216154426
quote:
88s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja
Zoek eens op namen van vroeger, mensen die je nog van naam kent. Namen van het heden mag ook, dan maken we daar een NIOD verhaal van.
pi_216154580
Ik kan totaal 5 ooms van mijn grootouders terugvinden. Van 1 wist ik al wel dat hij een NSBer was.
Een aangetrouwde oom van wie ik ook zeker weet dat hij fout was kan ik dan weer niet terugvinden (maar ik geloof dat nog niet alles online staat)
pi_216154584
quote:

[..]
[ x ]

Ik vind dit behoorlijk fout van deze Sandra van Dam, maar goed deze onfrisse actie heeft zij door haar eigen tweet nu zelf vastgelegd voor de toekomst.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  donderdag 2 januari 2025 @ 22:38:04 #157
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216154745
Mijn opa was een NSB'er. Maar dat wist ik al enkele jaren. Het zij zo, heb hem nooit gekend.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 2 januari 2025 @ 22:40:15 #158
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216154796
quote:
88s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:09 schreef sp3c het volgende:
amsterdamse ijshockeyclub was vorig jaar 75 jaar oud

in werkelijkheid is het 1 van de oudste clubs van Nederland maar in de oorlog was het bestuur fout, veel nsb'ers en ze huurden ook Duitse spelers

de Nederlandse spelers vonden dat niks en richtte Amsterdam ijsvogels op en die wilden dan niet tegen Amsterdam spelen net als de rest van de Nederlandse teams dus deden ze niet, gegeven moment hebben de moffen de competitie verboden omdat irritant, verzet, die zijn toen ondergronds verder gegaan

de vereniging zwijgt dat dood, 75 jaar oud *O*, ik vind dat onzin, geschiedenis is gewoon wat het is
Ze hadden de vereniging op moeten heffen en verder moeten gaan onder de naam Amsterdam IJsvogels.
pi_216154840
quote:
19s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
[ x ]

https://oorlogvoorderechter.nl/zoeken/?term=van+der+plas

Iemand een idee wat de naam van d'r Opa was? Zou mij helemaal niets verbazen namelijk.
Dat is online goed terug te vinden, en hij staat niet in het register van Oorlog voor de Rechter.

Vergeet niet dat de Duitsers vaak ook gewoon huisvaders etc waren die verplicht waren om mee te gaan en mee te doen. Haar verhaal lijkt gewoon waarheidsgetrouw. In onze familie ook zo'n verhaal over een soldaat die steeds naar mijn oma keek, toen een meisje met vlechten, en zei dat ze leek op zijn dochter die met haar moeder was omgekomen bij een bombardement op Berlijn.
  Moderator donderdag 2 januari 2025 @ 22:42:51 #160
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216154845
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:40 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ze hadden de vereniging op moeten heffen en verder moeten gaan onder de naam Amsterdam IJsvogels.
dat hebben ze gedaan

imo hadden ze dat niet moeten doen, is een mooi verhaal, hele vroege vorm van verzet

einde van de oorlog kwam er niet mee dichterbij maar dat moet je niet doodzwijgen, Nederlanders waren fout in de oorlog, sommigen, dat is geschiedenis, dat hoort erbij imo
pi_216154876
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:40 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Die Fokkers kwam ik ook tegen in het CARP, in de opmaat naar de volgende oorlog.
  donderdag 2 januari 2025 @ 22:48:15 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216154972
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:46 schreef Starhopper het volgende:
Als ik zoek op Faber kom ik meerdere Fabers tegen in Amersfoort. De geboorteplaats van onze minister. En opvallend, dat zijn allemaal vrouwen.
Behalve dat Faber de naam van haar man is....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216155043
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kon ze haar meisjesnaam verbergen toen ze in ICT ging werken.
pi_216155695
Starhopper is begonnen aan heksenjacht, doe normaal
pi_216155771
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 23:26 schreef PotjeSambal het volgende:
Starhopper is begonnen aan heksenjacht, doe normaal
Jodenjacht bedoel je. Van partij gewisseld.
  donderdag 2 januari 2025 @ 23:36:45 #166
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216155840
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 22:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt
  Moderator / Redactie Sport donderdag 2 januari 2025 @ 23:37:25 #167
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_216155851
Mn achternaam komt 3x voor voor collaboratie.
Had het gewoon online gegooid, dan zou ik het kunnen zien.
Na 75 jaar zou het archief online kunnen wmb.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 3 januari 2025 @ 00:20:15 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216156326
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 23:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Klopt
Haar meisjesnaam komt niet voor in Amersfoort, en daar woonde haar familie ook in de oorlog al.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216156365
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Haar meisjesnaam komt niet voor in Amersfoort, en daar woonde haar familie ook in de oorlog al.
Er is er wel eentje overleden, in Amersfoort. Haar naam komt daar dus wel voor als verdachte.

Albertina Hendrika Maria
van de Klashorst
https://oorlogvoorderechter.nl/verdachte/?id=304896

Dossier is van de toenmalige Politieke Recherche Amersfoort. Dus @Starhopper kan zomaar iets op het spoor zijn.. :+
  vrijdag 3 januari 2025 @ 00:23:44 #170
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216156366
Damn. Er zijn niet eens datums om te reserveren.
lekker geregeld weer hoor.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 3 januari 2025 @ 00:37:18 #171
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216156481
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:47 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik hoop werkelijk dat één van de honderden van Dam's famillie van haar is. En dat daar dan een heel erg dik dossier van is.
Dit is geen vrouw. Dit is totaaldebiel Pavel.

Zit de hele dag op internet en is al zo vaak ontmaskerd met allerlei verzinsels.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 00:37:32 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216156484
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:23 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Er is er wel eentje overleden, in Amersfoort. Haar naam komt daar dus wel voor als verdachte.

Albertina Hendrika Maria
van de Klashorst
https://oorlogvoorderechter.nl/verdachte/?id=304896
Geboren in Ede, zou kunnen, maar wel bijzonder.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 3 januari 2025 @ 00:39:58 #173
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216156501
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nogmaals.

Een CABR onderzoek betekend niet dat je ook fout was. Het betekend alleen dat er onderzoek is gedaan.

vrijdag 3 januari 2025 @ 00:41:54 #174
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216156509
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:39 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Nogmaals.

Dat. Eigenlijk moet iedereen in elke familie wel een verdachte hebben.
En dan nog los van alle mensen die nooit onderzocht zijn in die hectische periode.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216156513
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het onderzoek is in Amersfoort gedaan. Dus kennelijk woonde ze daar toen, tijdens/vlak na de oorlog.

quote:
Politieke Recherche Afdeling Amersfoort
De Politieke Recherche Afdeling (PRA) Amersfoort was een bijzondere politiedienst voor het opsporen en verhoren van verdachten van collaboratie. De PRA’s volgden vanaf 1 maart 1946 de Politieke Opsporings Diensten (POD’s) op. Per 1 januari 1948 nam de reguliere politie de taken van de PRA’s over.
pi_216156539
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:39 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Nogmaals.

Veroordelingen zullen er ook in staan, neem ik aan?
pi_216156542
quote:
16s.gif Op donderdag 2 januari 2025 23:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Klopt
Dat stomme wijf is een honeypot
  vrijdag 3 januari 2025 @ 00:48:58 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216156554
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:42 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het onderzoek is in Amersfoort gedaan. Dus kennelijk woonde ze daar toen, tijdens/vlak na de oorlog.
[..]

Klopt, ze trouwde in 1937 in Amersfoort.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216156558
Het blijft de vraag of A. H. M.
van de Klashorst familie is van M. H. M. van de Klashorst.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 00:55:29 #180
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216156575
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:46 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Veroordelingen zullen er ook in staan, neem ik aan?
Er staan bv mensen in die na het onderzoek een lintje hebben gekregen.

Dus het hebben van een CABR-dossier zegt niets over fout zijn geweest.
pi_216156586
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:55 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Er staan bv mensen in die na het onderzoek een lintje hebben gekregen.

Dus het hebben van een CABR-dossier zegt niets over fout zijn geweest.
Het is goed om je te verdiepen in hoe het CABR heeft gefunctioneerd na de oorlog, en welke grappen neo-nazi's die de dans ontsprongen (doodstraf) daar gebruik van hebben gemaakt.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 01:00:17 #182
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216156593
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:58 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Het is goed om je te verdiepen in hoe het CABR heeft gefunctioneerd na de oorlog, en welke grappen neo-nazi's die de dans ontsprongen (doodstraf) daar gebruik van hebben gemaakt.
Kromme zinnen. Je bent een kletsmajoor.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 01:01:26 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216156597
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:50 schreef Black_Baron het volgende:
Het blijft de vraag of A. H. M.
van de Klashorst familie is van M. H. M. van de Klashorst.
Ik gok een zus van haar opa.
Een oudtante dan dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216156598
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 01:00 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Kromme zinnen. Je bent een kletsmajoor.
Een hele grote, klopt. Vinden sommige mensen niet leuk zoveel kletsen over "Ruttedamnese mensch"
pi_216156611
mogelijk is Faber de slechtste minister ooit voor asiel en migranten, maar wat oudooms/oudtantes/etc ook gedaan hebben, zij is niet verantwoordelijk voor hen maar alleen voor haar eigen daden.
pi_216156634
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 01:06 schreef poemojn het volgende:
mogelijk is Faber de slechtste minister ooit voor asiel en migranten, maar wat oudooms/oudtantes/etc ook gedaan hebben, zij is niet verantwoordelijk voor hen maar alleen voor haar eigen daden.
Faber is naar voren geschoven vanwege ICT connecties. Moest Wilders doen. Israëls orders.
pi_216156654
Twee van m'n overgrootouders staan erin. :')
pi_216156694
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 01:16 schreef Lt.Bookman het volgende:
Twee van m'n overgrootouders staan erin. :')
Al mijn buren en kennissen staan er in. Mijn familie ook. Maar die hadden toen al een nickname. Onbeperkt kunnen graaien in dit dossier. Dossiers kwijtmaken ook.
pi_216157287
Beveiliging is niet echt op orde :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216157365
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 08:21 schreef raptorix het volgende:
Beveiliging is niet echt op orde :')
Qua? Wat kun je zien wat niet hoort?
pi_216157371
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 08:39 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Qua? Wat kun je zien wat niet hoort?
Dat valt wel mee, maar het is wel makkelijk te spideren, wat me niet te bedoeling lijkt.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 08:59:06 #193
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216157454
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 01:06 schreef poemojn het volgende:
Precies haar huidige status en acties maken haar voldoende slecht, daar heeft ze geen familie die fout in de oorlog was voor nodig.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_216157532
Volgens mij kan je nu net zo goed alles openbaar maken. Je krijgt alleen maar spookverhalen nu.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 09:16:16 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216157585
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:10 schreef XSbig het volgende:
Volgens mij kan je nu net zo goed alles openbaar maken. Je krijgt alleen maar spookverhalen nu.
Nu pas?
pi_216157623
quote:
88s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Nu pas?
Vergis je niet dat er nog enorm veel kinderen van NSB'ers leven, ik had zelf een collega met een hele foute vader die daar enorm veel last van heeft gehad als kind.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 09:21:56 #197
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216157630
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Vergis je niet dat er nog enorm veel kinderen van NSB'ers leven, ik had zelf een collega met een hele foute vader die daar enorm veel last van heeft gehad als kind.
Ik bedoel meer dat het rijkelijk laat is om nu nog spookverhalen te verzinnen, die waren er vast al. Nu worden ze aangewakkerd door een linkje op een site.
pi_216157640
quote:
88s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik bedoel meer dat het rijkelijk laat is om nu nog spookverhalen te verzinnen, die waren er vast al. Nu worden ze aangewakkerd door een linkje op een site.
Ja eens hoor, het is nu een beetje een halfslachtige oplossing, wat mij betreft had dit beter helemaal achterwegen kunnen worden gelaten.
pi_216157791
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 00:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat. Eigenlijk moet iedereen in elke familie wel een verdachte hebben.
En dan nog los van alle mensen die nooit onderzocht zijn in die hectische periode.
Helemaal eens. Die nuance is inderdaad wel belangrijk. En dan nog: we waren er niet bij, dus het is verdomd moeilijk om over iedereen (over sommigen natuurlijk wél) in die tijd en de beweegredenen van diegene een oordeel te geven.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:44:01 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216157792
Zoals ik het heb begrepen gaat het om iedereen die na de oorlog vervolgt is voor collaboratie en niet alleen om NSBers. Niet iedere NSBer collaboreerde en niet iedere collaborateur was NSBer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')