https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerkquote:'Jongen in 's-Gravendeel raakt negen vingers kwijt door vuurwerk'
Op de Vlasakker in 's-Gravendeel is vanmiddag een jongen ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Volgens ooggetuigen is het slachtoffer ongeveer 17 jaar en heeft hij negen vingers verloren.
De politie kent die verhalen, maar kan ze niet bevestigen. De traumahelikopter landde in 's-Gravendeel om eerste hulp te verlenen. Het toestel heeft de jongen daarna naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.
Agenten waren in het dorpje in de Hoeksche Waard bezig met het afhandelen van een klein brandje. Iemand sprak ze aan en vertelde van het gewonde slachtoffer.
Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
FEE / Vuurwerkverbod in 19 gemeenten...quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:08 schreef Mikeytt het volgende:
Hier in Rotterdam gelukkig verboden. Snap niet dat deze wapens niet landelijk verboden zijn.
Maar dat er in je geliefde Amerika meer vuurwapens dan mensen zijn, waar elke week wel een een kind door zijn broertje of zusje wordt doodgeschoten, omdat ze denken dat het (door)geladen pistool dat pappa in zijn nachtkastje bewaard speelgoed is, dat is heel normaalquote:Op dinsdag 31 december 2024 15:08 schreef Mikeytt het volgende:
Hier in Rotterdam gelukkig verboden. Snap niet dat deze wapens niet landelijk verboden zijn.
Dus nog even afwachten voordat ik mijn pittige mening deel.quote:Het is onduidelijk of de jongen het vuurwerk zelf afstak of dat iemand anders dat deed.
Illegaal spul, stomme spelletjes/challenges die mensen met vuurwerk doen, veel pubers die vuurwerk afsteken etc..quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:19 schreef littlemindy het volgende:
Blijf het bijzonder vinden dat ondanks alle waarschuwingen mensen het nog voor elkaar krijgen gewond te raken en/of anderen te verwonden.
Jammer he, kunnen we nog niet 'Net goed!! Ik hoop dat hij levenslang zwaar verminkt is!" roepen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:27 schreef superniger het volgende:
[..]
Dus nog even afwachten voordat ik mijn pittige mening deel.
Geliefde AmeriKKKa? Waar haal je dat vandaan?quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:24 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maar dat er in je geliefde Amerika meer vuurwapens dan mensen zijn, waar elke week wel een een kind door zijn broertje of zusje wordt doodgeschoten, omdat ze denken dat het (door)geladen pistool dat pappa in zijn nachtkastje bewaard speelgoed is, dat is heel normaal
Ze zien de gevaren niet op die leeftijd van dit illegale gekopieerde explosief.quote:
Ze hadden de gewone kartonnen rotjes niet moeten verbieden. Het land wordt overspoeld met illegale zooi.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:46 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Weer een rund erbij helaas.
Kortzichtige spuit 11.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:08 schreef Mikeytt het volgende:
Dit stukje is wel wat ongelukkig gekopieerd en geplakt. Het lijkt nu net alsof Van Weel dat heel gevoelloos zegt n.a.v. de situatie van dit jongetje.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:05 schreef Momo het volgende:
Een eventueel vuurwerkverbod is geen oplossing voor mensen die misbruik maken van vuurwerk, zegt justitieminister David van Weel, zo is te zien in bovenstaande video.
Ik lees al langer mee en lichtelijk idolaat van Amerika ben je wel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Geliefde AmeriKKKa? Waar haal je dat vandaan?
Neen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:49 schreef halfway het volgende:
[..]
Ze hadden de gewone kartonnen rotjes niet moeten verbieden. Het land wordt overspoeld met illegale zooi.
Heel verstandig.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:27 schreef superniger het volgende:
[..]
Dus nog even afwachten voordat ik mijn pittige mening deel.
Welke waarschuwingen? Beter komen de "je bent een rund" spotjes weer terug. Desnoods ook op social media.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:19 schreef littlemindy het volgende:
Blijf het bijzonder vinden dat ondanks alle waarschuwingen mensen het nog voor elkaar krijgen gewond te raken en/of anderen te verwonden.
Amper dus, of je moet elke dag hun kamer geheel doorzoeken ofzo..quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:06 schreef bleiblei het volgende:
Ik hou mijn hart vast voor het moment dat de jongeheren hier in huis oud genoeg zijn om te achterhalen waar je die cobra zooi koopt. Zijn er eigenlijk hier ouders die weten dat hun kind die zooi koopt? Ik vraag mij echt af hoe je dat als ouder onder controle houdt.
Ik heb net toevallig gezien dat je die ook online kan bestellen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:06 schreef bleiblei het volgende:
Ik hou mijn hart vast voor het moment dat de jongeheren hier in huis oud genoeg zijn om te achterhalen waar je die cobra zooi koopt. Zijn er eigenlijk hier ouders die weten dat hun kind die zooi koopt? Ik vraag mij echt af hoe je dat als ouder onder controle houdt.
Die zijn er gewoon weer;quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:06 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Welke waarschuwingen? Beter komen de "je bent een rund" spotjes weer terug. Desnoods ook op social media.
Ik heb die van mij altijd ernstig gedreigd met allerlei ongein mochten ze zich ooit inlaten met die troep, er is iig nooit iets gebeurd.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:06 schreef bleiblei het volgende:
Ja, dat is dus het probleem. Ze komen er zo makkelijk aan. Deze webshop zit wel in België trouwensquote:Op dinsdag 31 december 2024 16:08 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik heb net toevallig gezien dat je die ook online kan bestellen.
https://vuurwerkkopen.online/product/cobra-6-3pcs-vuurwerk-kopen/
(en ik denk dat ze dan wel slim genoeg zijn om ze bij iemand anders te laten bezorgen)
Dweilen met de kraan open dus.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het probleem. Ze komen er zo makkelijk aan. Deze webshop zit wel in België trouwens.
Echt nergens gezien...quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die zijn er gewoon weer;
https://www.rijksoverheid(...)-2024---handletsel-1
https://www.rijksoverheid(...)e-2024---oogletsel-1
Daar heb ik een hele interessante documentaire over gezien. Die jongens voelen daar niks bij. Als ze het verkocht hebben, is het hun verantwoordelijkheid niet meer.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:19 schreef Momo het volgende:
Wat ik begreep is dat een aantal jaar geleden mensen in de buurt cobras kochten via de lokale drugsdealer junk die ook wiet en pillen verkocht. Gedeelte zal dan wel weer via via gaan met oudere broers en vrienden. Vraag mij af of je enig schuld betreft als volwassene als je een cobra verkoopt aan een 13 jarige die zichzelf daarna daaraan verwond of zelfs komt te overlijden.
Als hij het zelf heeft afgestoken en het is illegaal vuurwerk, dan is het wel een beetje het risico van het vak. Hopelijk herstelt de jongen en heeft hij geen anderen in gevaar gebracht.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:24 schreef superniger het volgende:
[..]
In dat geval heb ik weinig medelijden. Uiteraard is het wel een trieste situatie.
Strijkers en neutraatjes gebruikte ik op die leeftijd. En dat haalde ik bij oudere vrienden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:06 schreef bleiblei het volgende:
Die zijn verboden Hans, zie hier het resultaat.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:31 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Waar is de tijd van doodgewone rotjes, knalmatten en romeinse kaarsen toch gebleven?
Mijn zoon is dus 13 (net als het slachtoffer) hij vindt vuurwerk reuze interessant dus hem ervan weghouden werkt averechts. Dus ik steek met hem legaal siervuurwerk af, of ja ik steek af en hij mag buiten kijken op afstand en met vuurwerkbril. Cat. 1 fonteintjes en grondbloemen mag hij zelf afsteken maar alleen als ik erbij ben. Ik probeer hem mee te geven dat illegaal spul levensgevaarlijk is en dat hij daarvan af moet blijven.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:06 schreef bleiblei het volgende:
Dat was te verwachten. Alleen in Nederland, waar puberjochies de dienst uitmaken en hiërarchie helemaal weg is. Zie ook de fatbike. Tijdje geen zakgeld zal hem leren.quote:
Daar mocht mijn zoon mee op de dag dat het mocht, en die heeft nooit behoefte gehad aan cobra's.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:31 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Waar is de tijd van doodgewone rotjes, knalmatten en romeinse kaarsen toch gebleven?
Ik vermoed dat deze webshop nep is, want ook in België is dit illegaal. Zou zomaar een webshop van politie/justitie kunnen zijn om kopers op te sporen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, dat is dus het probleem. Ze komen er zo makkelijk aan. Deze webshop zit wel in België trouwens.
Hoe weet jij dat, want ze zouden in Polen moeten zitten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:40 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat deze webshop nep is, want ook in België is dit illegaal. Zou zomaar een webshop van politie/justitie kunnen zijn om kopers op te sporen.
Net als deze fakesite
https://bombasshop.com/
Joh doe jij 's effe een beetje normaal. We maken elke dag verkeerde en domme beslissingen, ook jij hoor, maar zolang dat om ongevaarlijke dingetjes gaat kraait er geen hond naar. Om dan vanaf je morele paard je goedkeuring uit te spreken over de helse pijn en wat niet meer van een knaapie van dertien.... Je bent echt geen millimeter meer volwassen als dat ventje met zo' n reactiequote:Op dinsdag 31 december 2024 16:02 schreef Lurf het volgende:
Net goed. Hopelijk hebben de omstanders er ook nog wat geleerd en weten die nu ook hoe ze zichzelf op moeten blazen. Hier is het ook al de hele dag oorlogsgebied met een grote groep opgeschoten jongens die de speeltuin aan het slopen zijn en af en toe een rookbom afsteken zodat de hele straat kan meegenieten. Politie en handhaving rijden regelmatig langs, maar doen niets. Prima boodschap voor de asocialen dezer aarde.
Weet ik dat? Ik vermoed het.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:43 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat, want ze zouden in Polen moeten zitten.
Maar in de documentaire van Danny Ghosens worden die Cobra's verkocht uit garageboxen.
Ik denk niet dat politie en justitie zo te werk gaan, want dat zou uitlokking zijn, en dat is geen toegestane opsporingsmethode.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:40 schreef tja77 het volgende:
Zou zomaar een webshop van politie/justitie kunnen zijn om kopers op te sporen.
Het probleem ligt hem er ook in dat dit soort knaldingen vooral een grote aantrekkingskracht hebben op jongetjes die juist het verantwoordelijkheidsgevoel missen om er mee om te gaan. Zie ook: vechthonden, fatbikes, GTI's.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:50 schreef Momo het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Lekker stoer doen natuurlijk met dingen, geen fuck geven om je omgeving
Er staat gewoon een CE keurmerk op.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:50 schreef rutger05 het volgende:
Er is allerlei wet- en regelgeving in de EU m.b.t. de veiligheid voor producten, maar toch bestaat het dat deze gevaarlijke explosieven gewoon in bepaalde EU-landen vrij verhandeld mogen worden, waarna deze troep ook in Nederland terecht komt.
Ik mag hopen dat een slachtoffer eens een producent succesvol weet aan te klagen voor het verkopen van deze zeer gevaarlijke rotzooi.
https://tweakers.net/nieu(...)rk-op-te-sporen.htmlquote:Op dinsdag 31 december 2024 16:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk niet dat politie en justitie zo te werk gaan, want dat zou uitlokking zijn, en dat is geen toegestane opsporingsmethode.
Waalse site gemaakt om Nederlanders te vermoorden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:08 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik heb net toevallig gezien dat je die ook online kan bestellen.
https://vuurwerkkopen.online/product/cobra-6-3pcs-vuurwerk-kopen/
(en ik denk dat ze dan wel slim genoeg zijn om ze bij iemand anders te laten bezorgen)
Ik zou zeggen, doe hier een bestelling en trek zelf je conclusie.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik denk niet dat politie en justitie zo te werk gaan, want dat zou uitlokking zijn, en dat is geen toegestane opsporingsmethode.
CE wordt door de producent zelf bepaald, er zijn geen instanties die dit afgeven.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:59 schreef halfway het volgende:
[..]
Er staat gewoon een CE keurmerk op.
Als je kleuter van 8 gaat jongleren met jouw Japanse Santoku en zich verminkt, ga je ook die Japanse smid aanklagen?quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:50 schreef rutger05 het volgende:
Er is allerlei wet- en regelgeving in de EU m.b.t. de veiligheid voor producten, maar toch bestaat het dat deze gevaarlijke explosieven gewoon in bepaalde EU-landen vrij verhandeld mogen worden, waarna deze troep ook in Nederland terecht komt.
Ik mag hopen dat een slachtoffer eens een producent succesvol weet aan te klagen voor het verkopen van deze zeer gevaarlijke rotzooi.
Je reageert op MikeyTeringTrollquote:Op dinsdag 31 december 2024 15:24 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maar dat er in je geliefde Amerika meer vuurwapens dan mensen zijn, waar elke week wel een een kind door zijn broertje of zusje wordt doodgeschoten, omdat ze denken dat het (door)geladen pistool dat pappa in zijn nachtkastje bewaard speelgoed is, dat is heel normaal
quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:08 schreef Mikeytt het volgende:
De Santoku wordt niet verkocht om er mee te jongleren, maar er is echter bij mij ook zo geen incident mee bekend. Met die gevaarlijke explosieven zijn vele incidenten bekend waarbij mensen, waaronder kinderen, dood of ernstig verminkt zijn geraakt of dat er grote schade is ontstaan. De producent van deze explosieven weet donders goed dat deze gevaarlijke troep illegaal wordt gebruikt en profiteert hier financieel van.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:08 schreef tja77 het volgende:
[..]
Als je kleuter van 8 gaat jongleren met jouw Japanse Santoku en zich verminkt, ga je ook die Japanse smid aanklagen?
Er zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij onjuist gebruik van een gebruiksvoorwerp ernstige gevolgen heeft. Dus ook voor keukenmessen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:19 schreef rutger05 het volgende:
[..]
De Santoku wordt niet verkocht om er mee te jongleren, maar er is echter bij mij ook zo geen incident mee bekend. Met die gevaarlijke explosieven zijn vele incidenten bekend waarbij mensen, waaronder kinderen, dood of ernstig verminkt zijn geraakt of dat er grote schade is ontstaan. De producent van deze explosieven weet donders goed dat deze gevaarlijke troep illegaal wordt gebruikt en profiteert hier financieel van.
Het is nutteloze gevaarlijke troep die de Nederlandse samenleving al heel veel ellende heeft opgeleverd. Ik mag hopen dat in de EU eens maatregelen worden genomen om te zorgen dat deze explosieven niet meer in de handen van gewone consumenten kunnen belanden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij onjuist gebruik van een gebruiksvoorwerp ernstige gevolgen heeft. Dus ook voor keukenmessen.
Vuurwerk is ter vermaak, het knalt of doet wat anders. Er zijn gasten die 100en of zelfs 1000en cobra’s hebben afgestoken, en dat zonder ongelukken. Er is een reden waarom er een minimum leeftijd vermeld staat op die cobra’s. Als je dat kreng vasthoudt en het ontploft dan ben je een deel van je hand kwijt. Zet je het ding op de grond en steekt het met gestrekte arm aan, dan is er veel minder schade.
Het is vuurwerk, geen gevaarlijke troep. Het is professioneel vuurwerk met een reden maar ga het ajb niet omdopen tot troep. Het is een zeer krachtig stuk vuurwerk dat in de handen van een kind gevaarlijk is maar dat geldt voor nog veel meer zaken.
De onzincampagne dat een cobra de explosieve kracht heeft van een handgranaat werpt in ieder geval z’n vruchten af bij het meeloopvolk.
Eens! Dus meer vuurwerk legaliseren zodat die domkoppen geen reden meer hebben om te grijpen naar dit moordwapen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:32 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het is nutteloze gevaarlijke troep die de Nederlandse samenleving al heel veel ellende heeft opgeleverd. Ik mag hopen dat in de EU eens maatregelen worden genomen om te zorgen dat deze explosieven niet meer in de handen van gewone consumenten kunnen belanden.
Waarom moet de EU maatregelen treffen voor een probleem dat zich hoofdzakelijk in Nederland afspeelt?quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:32 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het is nutteloze gevaarlijke troep die de Nederlandse samenleving al heel veel ellende heeft opgeleverd. Ik mag hopen dat in de EU eens maatregelen worden genomen om te zorgen dat deze explosieven niet meer in de handen van gewone consumenten kunnen belanden.
Het soort vuurwerk waar dit over gaat is landelijk verboden, maar wat heeft zo'n verbod voor zin als mensen het over de grens kopen en men niet handhaaft?quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:08 schreef Mikeytt het volgende:
Het soort vuurwerk waar dit over gaat is landelijk verboden, maar wat heeft zo'n verbod voor zin als mensen het over de grens kopen en men niet handhaaft?quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:08 schreef Mikeytt het volgende:
Illegaal vuurwerk dus.quote:
Dan verschillen wij hierover duidelijk van mening.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom moet de EU maatregelen treffen voor een probleem dat zich hoofdzakelijk in Nederland afspeelt?
Dat jij iets nutteloos en gevaarlijk vindt, wil niet zeggen dat het dat ook is hè…
Ja, als je als 13-jarig ventje iets doms doet waardoor je zwaargewond raakt of wellicht zelfs overlijdt, is dat je verdiende loon!quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:02 schreef Lurf het volgende:
Net goed. Hopelijk hebben de omstanders er ook nog wat geleerd en weten die nu ook hoe ze zichzelf op moeten blazen. Hier is het ook al de hele dag oorlogsgebied met een grote groep opgeschoten jongens die de speeltuin aan het slopen zijn en af en toe een rookbom afsteken zodat de hele straat kan meegenieten. Politie en handhaving rijden regelmatig langs, maar doen niets. Prima boodschap voor de asocialen dezer aarde.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:42 schreef Scjvb het volgende:
*Je bent een rund als je met vuurwerk stunt!*
Zo de tering.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:50 schreef Momo het volgende:
Lekker stoer doen natuurlijk met dingen, geen fuck geven om je omgeving
Die is ver weg door het geknal met die dingen hier 24/7.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:08 schreef Gunner het volgende:
Ondanks dat het idd dom is, is er wel heel weinig empathie hier.
Vraag me idd af wat treuriger is, deze 13-jarige die met een traumahelikopter moet worden weggevoerd of het niveau van sommige users hier.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:08 schreef Gunner het volgende:
Empathie voor een dombo die het zelf doet en nu een ziekenhuis bed bezet houd?quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:08 schreef Gunner het volgende:
Ik ga er vanuit dat jij volwassen bent maar het is gewoon een feit dat het brein van kinderen niet volgroeid is en de gevolgen van sommige dingen niet kunnen overzien. dus ze zien dingen niet zo rationeel als jij en ik. daarom kan ik er nog wel een greintje medelijden voor vinden. Iemand voor het leven getekend Het is gewoon triest.quote:
Nou dat is wel waar..quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat jij volwassen bent maar het is gewoon een feit dat het brein van kinderen niet volgroeid is en de gevolgen van sommige dingen niet kunnen overzien. dus ze zien dingen niet zo rationeel als jij en ik. daarom kan ik er nog wel een greintje medelijden voor vinden. Iemand voor het leven getekend Het is gewoon triest.
Het is zijn eigen schuld, alleen zijn de gevolgen te erg om geen empathie/medelijden te hebben. Lijkt mij.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vraag me idd af wat treuriger is, deze 13-jarige die met een traumahelikopter moet worden weggevoerd of het niveau van sommige users hier.
Ik heb gelukkig een dochter die bij het kleinste stukje vuurwerk met een vuurwerkbril op een afstand staat met de vingers in haar oren en die liever van achter de ramen kijkt. Daar ben ik dus blij mee. Maar iemand met tienerzonen is al een stuk lastiger om ze later in toom te houden, dat begrijp ik ook wel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:21 schreef achtja het volgende:
[..]
Nou dat is wel waar..
Dan moeten ze die ouders straffen, en de ouders van die vriendjes, etc..
Vandaag heeft mijn kind gewoon vuurwerk af kunnen steken! Veilig en nadenken.. net zoals bij rekenen moet.
Een totaalverbod is makkelijk te handhaven. Hier in Rotterdam centrum nog héél weinig vuurwerk gehoord. Het kan dus wel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het soort vuurwerk waar dit over gaat is landelijk verboden, maar wat heeft zo'n verbod voor zin als mensen het over de grens kopen en men niet handhaaft?
China Export?quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:59 schreef halfway het volgende:
[..]
Er staat gewoon een CE keurmerk op.
Zag je ook tijdens Corona. Er was wel wat vuurwerk maar veel minder dan normaal.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Een totaalverbod is makkelijk te handhaven. Hier in Rotterdam centrum nog héél weinig vuurwerk gehoord. Het kan dus wel.
Ook veel minder slachtoffers door vuurwerk in die jaren. Scheelt ook weer iets op de zorgpremie.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:27 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zag je ook tijdens Corona. Er was wel wat vuurwerk maar veel minder dan normaal.
Verboden werken.
"Goedenavond, politie hier. Bent u de ouders van de 13-jarige jongen die zwaargewond met een traumahelicopter naar het ziekenhuis is afgevoerd?"quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:21 schreef achtja het volgende:
[..]
Nou dat is wel waar..
Dan moeten ze die ouders straffen, en de ouders van die vriendjes, etc..
Vandaag heeft mijn kind gewoon vuurwerk af kunnen steken! Veilig en nadenken.. net zoals bij rekenen moet.
Wat? Zowaar wijze woorden van iemand van de politie? Ongekend.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:05 schreef Momo het volgende:
Een eventueel vuurwerkverbod is geen oplossing voor mensen die misbruik maken van vuurwerk, zegt justitieminister David van Weel, zo is te zien in bovenstaande video
Genoeg kinderen van die leeftijd anders die met criminele activiteiten bezig zijn.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat jij volwassen bent maar het is gewoon een feit dat het brein van kinderen niet volgroeid is en de gevolgen van sommige dingen niet kunnen overzien. dus ze zien dingen niet zo rationeel als jij en ik. daarom kan ik er nog wel een greintje medelijden voor vinden. Iemand voor het leven getekend Het is gewoon triest.
Ik ben blij dat ik die emotie in ieder geval nog ken i.p.v zo gevoelloos.
Daar is niet iedereen het mee eens:quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:27 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zag je ook tijdens Corona. Er was wel wat vuurwerk maar veel minder dan normaal.
Verboden werken.
quote:In de meeste plaatsen grijpen handhavers wel in als ze zien dat er vuurwerk wordt afgestoken, maar is de pakkans klein omdat dit op heterdaad moet gebeuren. Bovendien is er in de meeste gemeenten te weinig capaciteit om te handhaven en zijn er andere prioriteiten. Daardoor wordt het verbod in de meeste plaatsen niet echt nageleefd. ‘Het beeld is dat vooral rond middernacht veel Amsterdammers “gewoon” vuurwerk hebben afgestoken’, zegt een woordvoerder over de vorige jaarwisseling, die ‘zeer onrustig’ verliep. De hoofdstad dringt dan ook bij het kabinet aan op een snelle invoering van een landelijk vuurwerkverbod.
Ja maar wat doet dat af aan m’n punt?quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:11 schreef -river- het volgende:
[..]
Genoeg kinderen van die leeftijd anders die met criminele activiteiten bezig zijn.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Kosten transport en ziekenhuis niet vergoeden btw
Tuurlijk wel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:05 schreef Momo het volgende:
Een eventueel vuurwerkverbod is geen oplossing voor mensen die misbruik maken van vuurwerk, zegt justitieminister David van Weel, zo is te zien in bovenstaande video.
Zeker, daardoor is een joch van die leeftijd zelf verantwoordelijk in mijn ogen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:11 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ja maar wat doet dat af aan m’n punt?
De jaarlijkse shellkopper…quote:
Jawel maar neemt niet weg dat door z’n niet volgroeide brein de risico’s niet kan inschattenquote:Op dinsdag 31 december 2024 19:13 schreef -river- het volgende:
[..]
Zeker, daardoor is een joch van die leeftijd zelf verantwoordelijk in mijn ogen.
Ja, laten we mensen wiens 13-jarige zoon iets doms heeft gedaan en daardoor nu zwaargewond in het ziekenhuis ligt, ook nog even op hoge kosten jagen. Dat zal ze leren!quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Kosten transport en ziekenhuis niet vergoeden btw
Leuke ideeen maar ons justitiële apparaat is daar niet op berekend.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tuurlijk wel.
Landelijk verbieden, zware boetes, dagen ervoor afsteken tot na oud en nieuw een cel in, Verkoop zwaar vuurwerk als zware misdaad zien, met vuurwerk gooien naar anderen, politie en hulpverleners is terrorisme. Met vuurwapen te beantwoorden, gericht schieten.
Hoe komt dat kind aan zwaar vuurwerk, kreeg hij het van zijn ouders dan zijn hun verantwoordelijk. Heeft hij het zelf kunnen kopen op zo een jonge leeftijd dan is hij ook zelf verantwoordelijk. Laat het ze maar eens leren.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:15 schreef Gunner het volgende:
[..]
Jawel maar neemt niet weg dat door z’n niet volgroeide brein de risico’s niet kan inschatten
Net zo min als een volwassene met een paar bakkies teveel op dat niet kan.
Bij een jongen van 13. Tuurlijk joh. De empathie druipt er weer vanaf.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Door de daders laten betalen. Leg maar beslag op auto, huis, bankrekeningen.
Als hij het van z’n ouders heeft gekregen, dan kan ik er nog in meegaan. Welke ouder laat z’n kind met dit soort vuurwerk omgaan?quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:17 schreef -river- het volgende:
[..]
Hoe komt dat kind aan zwaar vuurwerk, kreeg hij het van zijn ouders dan zijn hun verantwoordelijk. Heeft hij het zelf kunnen kopen op zo een jonge leeftijd dan is hij ook zelf verantwoordelijk. Laat het ze maar eens leren.
Precies. Op school of via buurtvriend jantje die het via internet besteld heeft.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Als hij het van z’n ouders heeft gekregen, dan kan ik er nog in meegaan. Welke ouder laat z’n kind met dit soort vuurwerk omgaan?
Waarschijnlijk stiekem gekocht op school zonder dat de ouders het wisten. Moet je dan die ouders naast een verminkt kind dan ook nog opzadelen met 10.000en Euro’s onkosten? Ik vind dat wel heel erg.
Die zijn er wel hoor." Is toch leuk, hebben we vroeger ook zelf gedaan hoor! Toen ging Papa ook met strijkers op pad" "Wel voorzichtig zijn met dat zware spul he schat"quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Als hij het van z’n ouders heeft gekregen, dan kan ik er nog in meegaan. Welke ouder laat z’n kind met dit soort vuurwerk omgaan?
Het zijn de personen voor hem in de verkoopketen, de volwassenen tot de producent aan toe die hier financieel beter van worden die schuldig, zeker in moreel opzicht, zijn.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bij een jongen van 13. Tuurlijk joh. De empathie druipt er weer vanaf.
Ik zeg nergens dat hun voor de kosten op moeten draaien. Ik zeg dat het kind zelf verantwoordelijk is dat hij gewond is geraakt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk stiekem gekocht op school zonder dat de ouders het wisten. Moet je dan die ouders naast een verminkt kind dan ook nog opzadelen met 10.000en Euro’s onkosten? Ik vind dat wel heel erg.
Ouders hebben een taak. En medelijden? Nee, geen millimeter. Maar ga gerust pamperen en begrijpen, dat is wat er al decennia mis is in NL/.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bij een jongen van 13. Tuurlijk joh. De empathie druipt er weer vanaf.
Empathie is wat anders dan pamperenquote:Op dinsdag 31 december 2024 19:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ouders hebben een taak. En medelijden? Nee, geen millimeter. Maar ga gerust pamperen en begrijpen, dat is wat er al decennia mis is in NL/.
Ach ja, kutjoch is ziehielugquote:Op dinsdag 31 december 2024 19:28 schreef Gunner het volgende:
[..]
Empathie is wat anders dan pamperen
Medelijden of empathie hoeft ook niet. Kan wel, is ook niet verkeerd wat mij betreft, maar hoeft niet.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ouders hebben een taak. En medelijden? Nee, geen millimeter. Maar ga gerust pamperen en begrijpen, dat is wat er al decennia mis is in NL/.
Is beter dan de maatschappij er mee op te zadelen, en als ouders weten dat dit soort ongein hun op kosten jaagt is dat een motivatie om het hun kids beter op te voeden. Mensen moeten leren dat actie consequentie heeft en verantwoordingen te dragen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:37 schreef Repentless het volgende:
[..]
Medelijden of empathie hoeft ook niet. Kan wel, is ook niet verkeerd wat mij betreft, maar hoeft niet.
Geen medelijden hebben is echter wat anders dan reageren in de trant van "lekker voor je" en de drang om ouders hier op de koop toe eens lekker voor te gaan bestraffen.
Je vindt een zwaargewonde zoon van 13 die met een traumahelicopter is afgevoerd niet genoeg qua voelbare consequenties?quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is beter dan de maatschappij er mee op te zadelen, en als ouders weten dat dit soort ongein hun op kosten jaagt is dat een motivatie om het hun kids beter op te voeden. Mensen moeten leren dat actie consequentie heeft en verantwoordingen te dragen.
Het is net als met drugs, ook de gebruikers zijn verantwoordelijk voor de ellende die het veroorzaakt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:25 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het zijn de personen voor hem in de verkoopketen, de volwassenen tot de producent aan toe die hier financieel beter van worden die schuldig, zeker in moreel opzicht, zijn.
Nee. Die helikopter en dat ziekenhuis moet betaald worden, door de ouders, niet door de maatschappij.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je vindt een zwaargewonde zoon van 13 die met een traumahelicopter is afgevoerd niet genoeg qua voelbare consequenties?
LOLquote:Op dinsdag 31 december 2024 19:47 schreef Gunner het volgende:
Communisme zou misschien wat voor je zijn met zulke denkbeelden.
Hier ga je echt te ver.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:47 schreef Gunner het volgende:
Communisme zou misschien wat voor je zijn met zulke denkbeelden.
Dat ben ik met je eens, maar bedenk wel dat het hier nog gaat om een kind.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het is net als met drugs, ook de gebruikers zijn verantwoordelijk voor de ellende die het veroorzaakt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 31 december 2024 17:10 schreef schommelstoel het volgende:
Zouden de reclames van vroeger weer terug moeten?
Met zwaar illegaal vuurwerk.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:49 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar bedenk wel dat het hier nog gaat om een kind.
Die lijn is in dit topic al een tijdje uit zicht dus doe ik ff mee.quote:
Ouders hebben een taak ja, heb je zelf kinderen?quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jij speelt op de man, hij geeft gewoon zijn mening.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:50 schreef Gunner het volgende:
[..]
Die lijn is in dit topic al een tijdje uit zicht.
Die dooddoener over ouders leer je snel af als je zelf kids hebt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar toch hij is nog maar dertien jaar.quote:
Ik denk dat Jan_Onderwater altijd heeft geluisterd naar z’n ouders, nooit een leugentje heeft verteld en altijd braaf is geweest.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:53 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Die dooddoener over ouders leer je snel af als je zelf kids hebt.
Je kan echt niet 24x7 bovenop je kids zitten. Zeker niet zodra ze boven de 10/12 komen en meer hun eigen weg beginnen te gaan
Taak van de ouders, of ja nu even van het ziekenhuis en dat had niet gehoeven.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:54 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar toch hij is nog maar dertien jaar.
De maatschappij moet tegen deze rotjochies met zwaar vuurwerk worden beschermd, maar op die leeftijd moet je ook worden beschermd tegen jezelf.
Oké. Je zoon van 13 doet iets doms buiten, zonder dat je wellicht weet dat hij dat van plan is of dat spul in handen heeft kunnen krijgen. Resultaat: hij wordt zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee. Die helikopter en dat ziekenhuis moet betaald worden, door de ouders, niet door de maatschappij.
Dan weet je duidelijk niet wat voor dom volk er rond loopt op straat.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:19 schreef littlemindy het volgende:
Niet stiekem gerookt, of gedronken enzo. Of heel stout een fikkie gestoken..quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:55 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik denk dat Jan_Onderwater altijd heeft geluisterd naar z’n ouders, nooit een leugentje heeft verteld en altijd braaf is geweest.
mooie afleidingsmanoeuvre. Iets met pot en ketel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk hoe men niet verder komt dan op de persoon spelen.
In mijn beleving speel ik niet op de persoon in de discussie met jou. Maar goed, als je dit nu eens breder trekt:quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijk hoe men niet verder komt dan op de persoon spelen.
Moeten ze hun kind maar beter opvoeden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:16 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, laten we mensen wiens 13-jarige zoon iets doms heeft gedaan en daardoor nu zwaargewond in het ziekenhuis ligt, ook nog even op hoge kosten jagen. Dat zal ze leren!
Wat is een vuurwerkbal?quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Update:
Vuurwerkbal ontploft in gezicht van Nijverdaller (23), zwaar gewonde man inmiddels buiten levensgevaar
https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerkquote:'Jongen in 's-Gravendeel raakt negen vingers kwijt door vuurwerk'
Op de Vlasakker in 's-Gravendeel is vanmiddag een jongen ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Volgens ooggetuigen is het slachtoffer ongeveer 17 jaar en heeft hij negen vingers verloren.
De politie kent die verhalen, maar kan ze niet bevestigen. De traumahelikopter landde in 's-Gravendeel om eerste hulp te verlenen. Het toestel heeft de jongen daarna naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.
Agenten waren in het dorpje in de Hoeksche Waard bezig met het afhandelen van een klein brandje. Iemand sprak ze aan en vertelde van het gewonde slachtoffer.
Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
Ja, erg realistisch allemaal.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:28 schreef superniger het volgende:
[..]
Moeten ze hun kind maar beter opvoeden.
Het is echt net of de jochies die met zwaar vuurwerk aan de gang gaan zich niets aantrekken van zo'n oproepje van meneer de burgemeester he.quote:Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
En de tegenstanders zullen met deze onbetrouwbare poll wapperen om hun zin door te drammen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:29 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Vuurwerk is voor een derde van NL wel essentieel
Jeetje, negen vingers kwijt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:31 schreef Momo het volgende:
17-jarige in Gravendeel
[..]
https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerk
Wow dat is echt ergquote:Op dinsdag 31 december 2024 20:31 schreef Momo het volgende:
17-jarige in Gravendeel
[..]
quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:31 schreef Momo het volgende:
17-jarige in Gravendeel
[..]
Meestal gesproken door mensen zonder opvoedervaring. Ik vind het een waardeloos argument, maar het gaat wel door mijn hoofd als je dat soort kortzichtigheid leest. Stuurlui en wal etc etc.quote:
Ik moest lachen, kan er niets aan doen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:37 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Wow dat is echt ergDan kun je niet eens meer met je vingers tellen hoeveel vingers je kwijt bent
Je kan als je graag wilt ze ook bij jezelf inbrengen,quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:44 schreef HiDiHo het volgende:
Ik heb nog een partij cobra 20 te koop
Dat gaat niet hé, daar zijn ze te groot voorquote:Op dinsdag 31 december 2024 20:46 schreef -river- het volgende:
[..]
Je kan als je graag wilt ze ook bij jezelf inbrengen,
Oh sorryquote:Op dinsdag 31 december 2024 20:48 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Dat gaat niet hé, daar zijn ze te groot voor
Daarbij is iedereen zelf toch ook jong geweest? Dat betekent niet dat iedereen standaard domme dingen doet op die leeftijd. De een maakt wat meer brokken op die leeftijd, de ander is wat braver en rustiger.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:40 schreef Gunner het volgende:
[..]
Meestal gesproken door mensen zonder opvoedervaring. Ik vind het een waardeloos argument, maar het gaat wel door mijn hoofd als je dat soort kortzichtigheid leest. Stuurlui en wal etc etc.
https://www.omroepbrabant(...)eeft-geen-prioriteitquote:Burgemeester Tilburg: 'Handhaven afsteekverbod heeft geen prioriteit'
Hulpverleners in Tilburg hebben het met de jaarwisseling al druk genoeg met het voorkomen van ongelukken of optreden tegen ongeregeldheden. Daarom heeft de handhaving van het afsteekverbod van vuurwerk geen prioriteit, zegt burgemeester Theo Weterings.
Toen de gemeenteraad van Tilburg in mei 2023 instemde met een vuurwerkverbod, was de vraag aan de burgemeester of het afsteekverbod gehandhaafd kan worden tijdens de jaarwisseling om 12 uur. “Ik heb gezegd: nee, dat is niet mogelijk. Het is altijd al een gevaarlijke nacht”, zegt Weterings.
Veel risico’s
“Veel hulpverleners zijn al op pad om ongelukken te voorkomen of moeten optreden omdat er ongeregeldheden zijn. Helaas, want dat is heel vervelend. Maar dat heeft wel de prioriteit. En handhaven op het verbod om vuurwerk af te steken, heeft geen prioriteit.”
Toch is het afsteekverbod voor de burgemeester belangrijk. “We vinden dat het afsteken van vuurwerk veel risico’s met zich meebrengt voor de veiligheid. Maar ook het milieu aantast. Daarom heeft de gemeenteraad ook uitgesproken dat we naar een vuurwerkvrij Tilburg willen werken”, vertelt Weterings.
Activiteiten in gemeente
De gemeente zet in op activiteiten rondom de jaarwisseling om het gemeenschapsgevoel te versterken. Een daarvan is een centrale vuurwerkshow, die op oudjaarsavond wordt gehouden. Oorspronkelijk zou dat om middernacht zijn, maar vanwege het weer is de vuurwerkshow van 00.00 uur afgelast. De show van 19.00 uur kon wel doorgaan.
“Als er risico’s zijn dat het vuurwerk terechtkomt op plekken waar het helemaal niet moet, dan neem je dat besluit”, zegt de burgemeester. Bij de centrale vuurwerkshow zit ook voor een deel een show met lichten en lasers. “Dat willen we ook in de toekomst doen, omdat licht minder gevoelig is voor het weer dan vuurwerk.”
De burgemeester zegt dat de gemeente het afsteekverbod van de andere kant is gaan benaderen. “Wat kunnen we stimuleren rondom de jaarwisseling, om extra activiteiten te hebben. Waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar gezelligheid is. Dat hoort ook bij oud en nieuw”, aldus burgemeester Weterings.
"Als je wijst naar de ander, wijzen er 3 vingers naar jezelf"quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:37 schreef butz0rs het volgende:
Wow dat is echt ergDan kun je niet eens meer met je vingers tellen hoeveel vingers je kwijt bent
Schietlont en dan met je kop erboven zitten is wel een rookie fout.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:13 schreef tja77 het volgende:
[..]
De jaarlijkse shellkopper…
Elk jaar is er weer iemand die persé wil kijken of hij een hardere kop heeft dan een shell die met 500 km/uur de lucht in gaat.
Of te snel een nieuwe shell laten zakken in de buis terwijl er nog gloeiende delen in de buis zitten van de vorige shell.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:12 schreef PirE het volgende:
[..]
Schietlont en dan met je kop erboven zitten is wel een rookie fout.
Hopelijk blijft het hierbij en hoeft de TT niet verder aangepast te wordenquote:Op dinsdag 31 december 2024 21:19 schreef Momo het volgende:
TT aangepast naar dode in Rotterdam, en twee andere zwaargewonde kinderen
Iedereen lekker doen waar hij zin in heeft, heerlijk.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:20 schreef core2duo het volgende:
Hoe kan het nou zijn dat we hoog in de ranglijstjes van gelukkigste mensen ter wereld staan, terwijl het fatsoensniveau hier, grosso modo, zo ongeveer het laagst ter wereld is. Geen respect meer voor regels en gezag.
En we zijn nog niet eens begonnen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:19 schreef Momo het volgende:
TT aangepast naar dode in Rotterdam, en twee andere zwaargewonde kinderen
Zeer triest inderdaad nu al.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:20 schreef Arizona het volgende:
[..]
Hopelijk blijft het hierbij en hoeft de TT niet verder aangepast te worden
Bij jong en oud helaas.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:20 schreef core2duo het volgende:
Hoe kan het nou zijn dat we hoog in de ranglijstjes van gelukkigste mensen ter wereld staan, terwijl het fatsoensniveau hier, grosso modo, zo ongeveer het laagst ter wereld is. Geen respect meer voor regels en gezag.
Veel testosteron, weinig denkvermogen. Nare combi.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:27 schreef Arizona het volgende:
[..]
Het zijn jonge kinderen, die overzien de gevaren niet
Volgende keer beter.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:27 schreef Arizona het volgende:
[..]
Het zijn jonge kinderen, die overzien de gevaren niet
Vind je dit nu zelf niet schromelijk overdreven? Het is hier toch niet een of andere anarchie t.o.v. de rest van de wereld?quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:20 schreef core2duo het volgende:
Alleen als er vervolgens veel strakker wordt gehandhaafd.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:30 schreef Hoppahop het volgende:
De vraag is of een vuurwerkverbod slachtoffers van illegaal kunnen voorkomen.
https://www.medischcontac(...)t-veel-jonge-vingersquote:Zorgwekkend is dat de slachtoffers steeds jonger zijn en dat bij steeds meer van hen het letsel ernstig is. De Cobra 6, een populair soort knalvuurwerk, speelt hierbij een steeds grotere rol. De Cobra 6 heeft de explosieve kracht van een handgranaat en is relatief gemakkelijk via social media te bestellen. Meer dan de helft van de gebruikers van dit type vuurwerk is minderjarig. Bij ongelukken zijn de verwondingen vaak zeer ernstig; maar liefst 80 procent van de gevallen resulteert in een amputatie.
Walgelijk spul idd.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:32 schreef Momo het volgende:
[..]
https://www.medischcontac(...)t-veel-jonge-vingers
Nee, in eerste instantie niet. Maar de cultuur is nu wel dat een lont aansteken op 31 december als een cultureel dingetje wordt beschouwd. En dat resulteert voor pubers natuurlijk als snel dat de knal harder en groter moet. Beetje domino-effect. Als je er van af wilt moet je de cultuur proberen dood te laten bloeden en dan is een algeheel verbod wel een logische eerste stap.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:30 schreef Hoppahop het volgende:
Nou die vraag is er niet, want dat gaat natuurlijk geen reet helpen. Die knakkers die cobra’s afsteken en shells schieten geven geen ruk of er wel of geen verbod is. Het handhaven is toch geen haalbare kaart.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:30 schreef Hoppahop het volgende:
Neequote:Op dinsdag 31 december 2024 21:30 schreef Hoppahop het volgende:
Minder zwaar spul is er ook nog wel hoor, maar je moet er ook bij horen. Cobra's zijn stoer en iedereen op TikTok doet aan Cobra's. Rotjes zijn voor 10-jarigen!quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:35 schreef butz0rs het volgende:
Vroeger had je astronauten en andere rotjes. Nu kun je die niet meer kopen en moet je maar cobra's van de buurman kopen.
In heel veel Europese landen wordt door particulieren vuurwerk afgestoken. Niet altijd met oud en nieuw maar soms met nationale feestdagen of speciale streek gebonden festivals. Ik zie dat niet snel veranderen. Dus zie zo'n verbod er niet snel komen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:34 schreef GM78 het volgende:
[..]
Nee
Het is net als met roken. Ze maken het stervens duur, en er wordt geen peuk minder gerookt want iedereen gaat de grens over.
Je zal het dan echt Europees moet verbieden. En dan nog zal je het niet voorkomen, hooguit misschien wat minder slachtoffers omdat je er net wat moeilijker aan kan komen
Jij zou aan zijn ziekbed nog komen met “ je had op je vingers kunnen natellen dat ditzou gebeuren.”quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:37 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik vooral dat de ouders en nog twee generaties erboven van mening zijn dat het erbij hoort op de leeftijd, geboren uit de ervaring dat iedereen het doet en ermee wegkomt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:33 schreef ForzaCaptian het volgende:
Je zou zeggen dat je de term illegaal ook wel begrijpt op je 14de.
Doen ze meestal maar in 1 context.
Ja, en toch… 14 jaar is wel hele jong. Dan overzie je de gevolgen niet en ben je nog zo beïnvloedbaar…quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:36 schreef StephanL het volgende:
Zal wel eigen schuld zijn en voor die familie zal het in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn, oud en nieuw.
Dan bestellen ze het wel bij TEMU.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:34 schreef GM78 het volgende:
[..]
Je zal het dan echt Europees moet verbieden. En dan nog zal je het niet voorkomen, hooguit misschien wat minder slachtoffers omdat je er net wat moeilijker aan kan komen
Dus ligt de verantwoordleijkheid nog bij de ouders. Die dat ook niet aankunnen. Vandaar in Brussel dus een avondklok, kennelijk kan het niet anders.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, en toch… 14 jaar is wel hele jong. Dan overzie je de gevolgen niet en ben je nog zo beïnvloedbaar…
Gewone rotjes zijn niet meer te koop in de vuurwerkwinkels…quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Minder zwaar spul is er ook nog wel hoor, maar je moet er ook bij horen. Cobra's zijn stoer en iedereen op TikTok doet aan Cobra's. Rotjes zijn voor 10-jarigen!
14 is niet HEEL jong. Dat is bijna volwassen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, en toch… 14 jaar is wel hele jong. Dan overzie je de gevolgen niet en ben je nog zo beïnvloedbaar…
Hoe wil je handhaven?quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alleen als er vervolgens veel strakker wordt gehandhaafd.
Ik lees dat alles wat ik vroeger als kind had nu verboden is, knalvuurwerk, babypijltjes en vuurpijlen, Romeinse kaarsen...quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Minder zwaar spul is er ook nog wel hoor, maar je moet er ook bij horen. Cobra's zijn stoer en iedereen op TikTok doet aan Cobra's. Rotjes zijn voor 10-jarigen!
Dit heeft natuurlijk niks te maken met het al dan niet verbieden van siervuurwerk, dat weet iedereen met een IQ > 85 nog.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:08 schreef Mikeytt het volgende:
Als je kijkt naar regio15 en dat soort kanalen staan er ook meerdere voertuigen al in de fik.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:40 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Komen nog wat slachtoffers bij jongens. Wat een heerlijk feest allen, dat 31 december.
Nou ja ook dat dus.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:35 schreef butz0rs het volgende:
Vroeger had je astronauten en andere rotjes. Nu kun je die niet meer kopen en moet je maar cobra's van de buurman kopen.
Ach joh, dat is echt heel ver bezijden de feiten. 14 is zo ongeveer de ergste tijd wat betreft inschattend vermogen voor jongens.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:40 schreef Evangelion het volgende:
[..]
14 is niet HEEL jong. Dat is bijna volwassen.
Jep, kennis van me werkt bij brandweer Loosduinen. Medelijden met hem.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Als je kijkt naar regio15 en dat soort kanalen staan er ook meerdere voertuigen al in de fik.
Never forget die ene keer dat ik de aansteker weggooide ipv de astronautquote:Op dinsdag 31 december 2024 21:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nou ja ook dat dus.
Een astronaut of rotje dat in je klauwen klapte deed wel pijn ja. De jeugd was er in 9 van de 10 gevallen tevreden mee. Illegaal spul maakte een veel kleiner deel uit van het vuurwerk dan dat het vandaag de dag doet.
Al het knalvuurwerk dat je nu kunt krijgen kost je meerdere vingers als het in je hand ontploft.
Strijkers had je vroeger ook maar die zag je lang niet zoveel als die nitraten, vlinders en cobra’s vandaag de dag.
Nou, dit dus. Nog lang niet volwassen dus.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:42 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ach joh, dat is echt heel ver bezijden de feiten. 14 is zo ongeveer de ergste tijd wat betreft inschattend vermogen voor jongens.
Ze snappen best de gevolgen van het ontploffen van een cobra in hun hand.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:42 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ach joh, dat is echt heel ver bezijden de feiten. 14 is zo ongeveer de ergste tijd wat betreft inschattend vermogen voor jongens.
Vroeger kocht je groene, zwarte of rode strijkers.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:35 schreef butz0rs het volgende:
Te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:42 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je was al stoer als je strijkers had, toen bestonden dingen als cobra’s nog niet. En die strijkers waren harde klappers, maar kwamen niet in de buurt van die cobras van tegenwoordig.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nou ja ook dat dus.
Een astronaut of rotje dat in je klauwen klapte deed wel pijn ja. De jeugd was er in 9 van de 10 gevallen tevreden mee. Illegaal spul maakte een veel kleiner deel uit van het vuurwerk dan dat het vandaag de dag doet.
Al het knalvuurwerk dat je nu kunt krijgen kost je meerdere vingers als het in je hand ontploft.
Strijkers had je vroeger ook maar die zag je lang niet zoveel als die nitraten, vlinders en cobra’s vandaag de dag.
Klopt. Dat hele zware knalvuurwerk is echt uit de hand gelopen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nou ja ook dat dus.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Klopt. Dat hele zware knalvuurwerk is echt uit de hand gelopen.
De Watergeusstraat... Daar is het wel vaker bal met explosies lees ik...quote:
Ik heb een keer zo'n babypijltje dat knalde in de hand laten ontploffen. Mijn duim was een paar uur lang gevoelloos.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:43 schreef Arizona het volgende:
[..]
Never forget die ene keer dat ik de aansteker weggooide ipv de astronaut![]()
Deed pijn, maar je bleef wel heel.
Wubbo of Andre?quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:44 schreef Document1 het volgende:
Ik heb vroeger wel eens een astronaut in m’n handen gehouden.
Het is alleen maar erger geworden sinds het verbod op knalvuurwerkquote:Op dinsdag 31 december 2024 21:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, in eerste instantie niet. Maar de cultuur is nu wel dat een lont aansteken op 31 december als een cultureel dingetje wordt beschouwd. En dat resulteert voor pubers natuurlijk als snel dat de knal harder en groter moet. Beetje domino-effect. Als je er van af wilt moet je de cultuur proberen dood te laten bloeden en dan is een algeheel verbod wel een logische eerste stap.
Hier voor het huis knapen die een kop kleiner zijn dan m’n zoon die nitraten afsteken. Dat waren vroeger astronauten, rotjes en babypijlen..maar ja die zijn verboden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Klopt. Dat hele zware knalvuurwerk is echt uit de hand gelopen.
quote:
Dit is precies wat er mis is. Weekje vastzetten.quote:Na onderzoek bleek het om vuurwerk te gaan en niet om een schietincident. De twee personen zijn direct weer heengezonden.
Bah, naar. Ik had steken in mijn hand en een piep in mijn oor. Maar ook na een paar uur gelukkig weer overquote:Op dinsdag 31 december 2024 21:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik heb een keer zo'n babypijltje dat knalde in de hand laten ontploffen. Mijn duim was een paar uur lang gevoelloos.
En weet je waar de ouders wonen van die kinderen? Zijn het bekenden? Ik heb ze ook wel gezien met zwaar illegaal spul, ik schat een jaar of 11.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Hier voor het huis knapen die een kop kleiner zijn dan m’n zoon die nitraten afsteken. Dat waren vroeger astronauten, rotjes en babypijlen..maar ja die zijn verboden.
Als m’n zoon dat zou doen dan kreeg die een trap onder z’n hol zo hard dat die een week niet kan zitten.
Vooral die autobanden rookten fijnquote:Op dinsdag 31 december 2024 21:49 schreef Haags het volgende:
Als je twittert op 112 Den Haag dan zie je dat het al de hele avond bal is hier.
Nu heeft Den Haag van oudsher al een bedenkelijke reputatie op 31-12 maar dit gaat echt nergens over.
Hier knalde eerder vanavond ook iets in de straat waarvan de ruiten trilden…quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Hier voor het huis knapen die een kop kleiner zijn dan m’n zoon die nitraten afsteken. Dat waren vroeger astronauten, rotjes en babypijlen..maar ja die zijn verboden.
Als m’n zoon dat zou doen dan kreeg die een trap onder z’n hol zo hard dat die een week niet kan zitten.
Nederland op de 31:quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:49 schreef Haags het volgende:
Als je twittert op 112 Den Haag dan zie je dat het al de hele avond bal is hier.
Nu heeft Den Haag van oudsher al een bedenkelijke reputatie op 31-12 maar dit gaat echt nergens over.
Krijg je ervan als je je eeuwige haat jegens vuurwerk erdoorheen drukt als politicus.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:49 schreef Haags het volgende:
Ja, dat lijkt me logisch want nu mag er nog iets. En wie weet is er volgend jaar een algeheel verbod dus dit jaar moeten we nog meer inslaan dan vorig jaar. Feit blijft dat als je een bepaald onderdeel binnen een cultuur wilt uitbannen je van de lange adem moet zijn.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is alleen maar erger geworden sinds het verbod op knalvuurwerk
Leuk experiment: proberen het gesprek aan te gaan met die ouders.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:50 schreef Momo het volgende:
[..]
En weet je waar de ouders wonen van die kinderen? Zijn het bekenden? Ik heb ze ook wel gezien met zwaar illegaal spul, ik schat een jaar of 11.
Triest.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:49 schreef Haags het volgende:
In gesprek gaan met tokkie ouders.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Leuk experiment: proberen het gesprek aan te gaan met die ouders.
"Ja, ik kan ze toch niet binnenhouden?!"
"Ben je vroeger nooit jong geweest?" "Toch leuk een beetje knallen met je vriendjes?" "Mijn zoon let altijd goed op en zou nooit rare dingen met cobra's doen"quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je mag dan aangifte doen. Een jongen in de buurt mocht toen naar bureau Halt. Als je het ziet, bel de politie.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Om die vervolgens om het jaar af te gelasten omdat het een beetje waait. En uiteindelijk helemaal niet meer te doen omdat duur.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:53 schreef MissButterflyy het volgende:
En je moet met een goed alternatief komen: mooie vuurwerkshows en nieuwjaarsfeesten.
Dat is niet zomaar geregeld.
In elke wijk een buurtfeest met fikkie in vaten, drank en harde muziek.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Triest.
Toch denk ik dat een vuurwerkverbod weinig uit gaat halen als omringende landen het gewoon blijven verkopen.
En je moet met een goed alternatief komen: mooie vuurwerkshows en nieuwjaarsfeesten.
Zijn van die rugzak jongeren, komen vast ergens uit de buurt maar ik (her)ken ze niet. Dit is een kwestie van tijd tot er 1 een paar vingers mist.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:50 schreef Momo het volgende:
[..]
En weet je waar de ouders wonen van die kinderen? Zijn het bekenden? Ik heb ze ook wel gezien met zwaar illegaal spul, ik schat een jaar of 11.
Verschillende vuurwerkshows zijn al afgelast vanwege de wind. De show in Rotterdam is dit jaar voor het laatst want een vuurwerkshow geven blijkt toch wel een behoorlijke koste post te zijn voor een gemeente. Dus dat zoethoudertje gaat ook niet echt op.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Triest.
Toch denk ik dat een vuurwerkverbod weinig uit gaat halen als omringende landen het gewoon blijven verkopen.
Ik zou de nek omdraaien van die van mij als ze met cobras aan komen zetten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:53 schreef Momo het volgende:
[..]
"Ben je vroeger nooit jong geweest?" "Toch leuk een beetje knallen met je vriendjes?" "Mijn zoon let altijd goed op en zou nooit rare dingen met cobra's doen"
Dat is ook weer waar.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:55 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Verschillende vuurwerkshows zijn al afgelast vanwege de wind. De show in Rotterdam is dit jaar voor het laatst want een vuurwerkshow geven blijkt toch wel een behoorlijke koste post te zijn voor een gemeente. Dus dat zoethoudertje gaat ook niet echt op.
Je weet ook wie dat geregeld heeft hoop ik, Die heks zit nu in het kabinetquote:Op dinsdag 31 december 2024 21:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me logisch want nu mag er nog iets. En wie weet is er volgend jaar een algeheel verbod dus dit jaar moeten we nog meer inslaan dan vorig jaar. Feit blijft dat als je een bepaald onderdeel binnen een cultuur wilt uitbannen je van de lange adem moet zijn.
Benieuwd hoe ze dat gaan handhaven, of het een succes is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dus ligt de verantwoordleijkheid nog bij de ouders. Die dat ook niet aankunnen. Vandaar in Brussel dus een avondklok, kennelijk kan het niet anders.
Maar stel dat je zoon (die ook 13 is las ik) afgelopen middag naar buiten is gegaan en van anderen een Cobra in z'n handen gedrukt had gekregen. Hij weet dat jij hem verteld hebt dat hij dat niet moet afsteken en dat je hem een trap onder zijn hol geeft.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:48 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat zouden ze hier ook wel mogen doen. Niks polderen, maar daadkracht ❤quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dus ligt de verantwoordleijkheid nog bij de ouders. Die dat ook niet aankunnen. Vandaar in Brussel dus een avondklok, kennelijk kan het niet anders.
De politie heeft helemaal geen tijd voor dit soort meldingen deze week joh. En ik heb zelf ook geen tijd of zin meer om er drie weken energie in te steken om aangifte te komen doen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je mag dan aangifte doen. Een jongen in de buurt mocht toen naar bureau Halt. Als je het ziet, bel de politie.
De politie spreekt dan verder met de ouders.
Maakt niet uit wie het regelt. Het is geen schuldvraag of daderherkenning. De traditie met vuurwerk zoals ie nu is is onhoudbaar. En dat wordt ieder jaar herhaald door verschillende soorten artsen, brandwondencentra, politie/brandweer/ambulance etc. En nogmaals: het zit zo verankerd in onze maatschappij dat je niet spreekt over een jaar of jaren, maar eerder decennia voor het eruit is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:57 schreef halfway het volgende:
[..]
Je weet ook wie dat geregeld heeft hoop ik, Die heks zit nu in het kabinet
Is ook zo. NRC heeft een mooi verhaal gedeeld over de jongen die vorig jaar om het leven kwam door een cobra die in zijn gezicht ontplofte.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:00 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar stel dat je zoon (die ook 13 is las ik) afgelopen middag naar buiten is gegaan en van anderen een Cobra in z'n handen gedrukt had gekregen. Hij weet dat jij hem verteld hebt dat hij dat niet moet afsteken en dat je hem een trap onder zijn hol geeft.
Maar hij doet het om een of andere reden toch en het resultaat is dat hij per traumaheli zwaargewond naar het ziekenhuis moet. Volgens sommigen hier ligt het dan aan jouw opvoeding en mag je daarom lekker opdraaien voor alle kosten. Bovenop het drama van je zoon die zwaargewond in het ziekenhuis ligt.
Ik vind het echt van alle realiteit en redelijkheid losgeslagen.
Je kunt altijd de politie informeren. Bij voorbaat zeggen dat ze toch geen tijd hebben is een gemiste kans denk ik.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De politie heeft helemaal geen tijd voor dit soort meldingen deze week joh. En ik heb zelf ook geen tijd of zin meer om er drie weken energie in te steken om aangifte te komen doen.
Bij voorbaat of uit ervaring?quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je kunt altijd de politie informeren. Bij voorbaat zeggen dat ze toch geen tijd hebben is een gemiste kans denk ik.
Dat ben ik met je eens, ik druk hem elk jaar KEER op KEER op z’n hart dat hij van vuurwerk af moet blijven. Ik ben heel vrij in m’n opvoeding naar hem toe maar met vuurwerk ben ik ontzettend streng en rechtlijnig. Je blijft er ALTIJD met je poten vanaf. Zal hij luisteren? Ik hoop het, zeker weten doe ik het nooit.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:00 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar stel dat je zoon (die ook 13 is las ik) afgelopen middag naar buiten is gegaan en van anderen een Cobra in z'n handen gedrukt had gekregen. Hij weet dat jij hem verteld hebt dat hij dat niet moet afsteken en dat je hem een trap onder zijn hol geeft.
Maar hij doet het om een of andere reden toch en het resultaat is dat hij per traumaheli zwaargewond naar het ziekenhuis moet. Volgens sommigen hier ligt het dan aan jouw opvoeding en mag je daarom lekker opdraaien voor alle kosten. Bovenop het drama van je zoon die zwaargewond in het ziekenhuis ligt.
Gewoon, iedereen die onder de 18 is en zonder zijn ouders op straat loopt inladen en tot morgenmiddag vastzetten. Succes gegarandeerd, want als die jongeren niet op straat lopen kunnen ze ook niet gaan rellen of de halve stad opblazen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Benieuwd hoe ze dat gaan handhaven, of het een succes is.
Heb ik ook gelezen. Die jongen was 19 jaar. Hij was om 23:15 naar een vriend gegaan. Net na de jaarwisseling stond de politie op de stoep om te vertellen dat hun zoon dood was.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is ook zo. NRC heeft een mooi verhaal gedeeld over de jongen die vorig jaar om het leven kwam door een cobra die in zijn gezicht ontplofte.
De familie heeft meegewerkt aan het verhaal, om anderen te waarschuwen. Heel verdrietig.
Het centrale punt is dat de politie gewoon niet de capaciteit heeft om het monster dat de jaarwisseling is geworden nog te managen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:05 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Gewoon, iedereen die onder de 18 is en zonder zijn ouders op straat loopt inladen en tot morgenmiddag vastzetten. Succes gegarandeerd, want als die jongeren niet op straat lopen kunnen ze ook niet gaan rellen of de halve stad opblazen.
Het is een monster geworden omdat iedereen maar mag doen wat ie wil. Alcohol, drugs, vuurwerk. Daar moeten we dus vanaf.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het centrale punt is dat de politie gewoon niet de capaciteit heeft om het monster dat de jaarwisseling is geworden nog te managen.
Ja, zijn gezicht was helemaal ingepakt, hij zag er uit als een mummie. Was niet meer aantoonbaar.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:05 schreef Repentless het volgende:
[..]
Heb ik ook gelezen. Die jongen was 19 jaar. Hij was om 23:15 naar een vriend gegaan. Net na de jaarwisseling stond de politie op de stoep om te vertellen dat hun zoon dood was.
Stukje The Purge.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:07 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het is een monster geworden omdat iedereen maar mag doen wat ie wil. Alcohol, drugs, vuurwerk. Daar moeten we dus vanaf.
Weet niet wat voor vrienden jouw kinderen hebben maar vrienden die gratis cobras uitdelen zijn dun gezaaid.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:00 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar is dat niet al heel lang zo?quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het centrale punt is dat de politie gewoon niet de capaciteit heeft om het monster dat de jaarwisseling is geworden nog te managen.
Nee, omdat iedereen kan doen wat ie wil rond oud en nieuw, want de pakkans is nihil.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:07 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het is een monster geworden omdat iedereen maar mag doen wat ie wil. Alcohol, drugs, vuurwerk. Daar moeten we dus vanaf.
Niet aleen de jaarwisseling... oa het indammen van de dagelijkse "gewone" voordeurexplosies, tegengaan van overlast door verwarde mensen en onderzoeken van kleine misdaad lukt ook niet erg. Dat reken ik de politie overigens niet aan, er is gewoon heel veel op het bordje van de politie (en het onderwijs, en de zorg, etc) geschoven en tegen beter weten in gehoopt dat die het allemaal wel zouden bolwerken.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, eens.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet aleen de jaarwisseling... oa het indammen van de dagelijkse "gewone" voordeurexplosies, tegengaan van overlast door verwarde mensen en onderzoeken van kleine misdaad lukt ook niet erg. Dat reken ik de politie overigens niet aan, er is gewoon heel veel op het bordje van de politie (en het onderwijs, en de zorg, etc) geschoven en tegen beter weten in gehoopt dat die het allemaal wel zouden bolwerken.
Ik heb geen kinderen. Maar is het echt zo onvoorstelbaar dat binnen een groepje vrienden, waarvan er een cobra's blijkt te hebben die ze samen aan het afsteken zijn, ze elkaar er een laten afsteken?quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Weet niet wat voor vrienden jouw kinderen hebben maar vrienden die gratis cobras uitdelen zijn dun gezaaid.
Dat heeft allemaal geen effect. De meeste jongeren hebben toch de houding van: 'rot voor hem maar mij overkomt dat niet'quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gewoon beginnen met ieder jaar in december kinderen op lagere en middelbare school hyperrealistische filmpjes laten zien van ontploffende handen, uiteengereten gezichten, ijselijk gegil, zodanig dat ze het in hun broek doen en wekenlang nachtmerries hebben.
Ik hoop het ook voor je.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:04 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, ik druk hem elk jaar KEER op KEER op z’n hart dat hij van vuurwerk af moet blijven. Ik ben heel vrij in m’n opvoeding naar hem toe maar met vuurwerk ben ik ontzettend streng en rechtlijnig. Je blijft er ALTIJD met je poten vanaf. Zal hij luisteren? Ik hoop het, zeker weten doe ik het nooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |