https://www.ad.nl/economi(...)s-positief~a780640f/quote:Nu de zorgverzekering snel duurder wordt, gaan meer stemmen op voor een premie die afhankelijk is van het inkomen. Wat dat anno 2025 zou betekenen, berekende vergelijkingssite Zorgverzekeringwijzer.nl.
Met een premie van rond de 160 euro per maand die steeds lastiger op te brengen wordt voor mensen met een lager inkomen, gaan steeds meer stemmen op om die premie wél volledig afhankelijk te maken van het inkomen. Want waarom betaalt iemand met een bruto salaris van twee ton per jaar hetzelfde als iemand die pak-m-beet 30.000 euro per jaar verdient?
Uit een peiling van Zorgverzekeringwijzer.nl onder ruim 3300 respondenten blijkt dat bijna 60 procent voor zo’n inkomensafhankelijke zorgpremie is. Vooral jongeren en ouderen blijken voorstander te zijn van een inkomensafhankelijke zorgpremie. Niet zo gek, zegt Frans Kooning van Zorgverzekeringwijzer.nl en zelf verpleegkundige op de spoedeisende hulp: ,,Zij hebben lagere inkomens en hoeven dan minder te betalen. Veel werkenden zijn geen voorstander.”
Omdat een inkomensafhankelijke zorgpremie eerder op tafel lag, besloot de site die optie te onderzoeken. In 2012 brachten het toenmalige kabinet met VVD en PvdA al eens een voorstel tot stemming waarin de premie van de zorgverzekering gekoppeld zou worden aan het inkomen. Het voorstel haalde het niet.
Berekeningen anno 2025
De vergelijkingssite gebruikte de gegevens uit het regeerakkoord van 2012 en ontwikkelde een rekentool met de actuele cijfers voor 2025, om te berekenen hoeveel iedereen zou gaan betalen als de zorgpremie volledig inkomensafhankelijk zou worden. Nu betalen werkenden ook al 5,62 procent aan zorgkosten via het inkomen. Dat zou omhoog gaan naar 11,1 procent. Mensen met een bruto inkomen van 2000 euro per maand hoeven nog slechts 32 euro af te dragen. Voor mensen die 5000 euro bruto per maand verdienen, gaat de premie omhoog naar 355 euro. En wie een salaris heeft van 8000 euro bruto per maand moet 671 euro aan zorgpremie betalen.
,,Of dit gaat gebeuren, weten we niet. Maar er zal iets moeten veranderen. We zien al jaren dat de zorgkosten hard toenemen en de basisverzekering omhoog gaat. Dat wordt onhoudbaar”, zegt Kooning.
Zelf merkt de verpleegkundige ook dat de zorg verandert. Patiënten die tien jaar geleden met flinke buikpijn op de spoedeisende hulp belandden, kregen bij godsgratie een bloedonderzoek en een klysma mee naar huis. ,,Nu doen we bloedonderzoek, maken een echo, waar nodig een CT-scan en gaan mensen alsnog met een klysma naar huis”, beschrijft hij. ,,Mensen nemen geen genoegen meer met een arts die zegt: het is waarschijnlijk niets. Die willen een oorzaak voor hun klachten en vragen meer onderzoek. Dus ja, tot op zekere hoogte werken we zelf mee aan hogere zorgkosten.”
Ach, het is een kwestie van tijd voordat die middenlaag vervangen gaat worden door een AI oplossing. Dat zie je nu al gebeuren in de IT sector, kwestie van tijd voordat het doorgetrokken gaat worden naar andere sectoren.quote:Op maandag 30 december 2024 22:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, klinkt naar. Enorm kut zo'n situatie.
Zeker komen die ten goede, maar er is ook zoiets als common knowledge als je het nieuws volgt, er mee te maken hebt en ook best wat zorgmensen je directe omgeving hebt zitten.
Er is een hoop te winnen in die 3 velden wat ik eerder noemde.
In principe niet, maar als ik het kan betalen kan ik het betalen. Is het eerlijk dat iemand in een appartement honderden euro's meer per maand betaalt dan zijn buurman voor identieke woonruimte? Is het eerlijk dat vrouwen (schijnbaar) nog steeds minder verdienen dan mannen op vergelijkbare posities? Is het eerlijk dat werkdruk en verantwoordelijkheid niet de basis legt voor het salaris in het algemeen? We kunnen alles ter discussie stellen hier, maar het komt altijd weer neer op een gevoel van onrecht. Alsof de behoevende het zoveel beter heeft dan degene die heeft moeten betalen en er niet van heeft kunnen "profiteren".quote:Op maandag 30 december 2024 22:31 schreef Seven. het volgende: [..] Ik kijk voor de oplossing niet naar de mensen met een lager inkomen dan ikzelf. Maar vertel mij eens: zou jij er helemaal OK mee zijn om dik 500 euro meer zorgpremie te betalen als je eenmaal boven een magische inkomensgrens terechtkomt?
Mensen met ffies ruim 2x zoveel bruto mogen dan 10x meer premie betalen.quote:Op maandag 30 december 2024 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Onder de 27690 bruto per jaar ga je 33 euro p/m betalen volgens de rekentool uit de OP.
De zorg is geen product was ooit een slogan van de SP. Daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op maandag 30 december 2024 22:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik kijk voor de oplossing niet naar de mensen met een lager inkomen dan ikzelf. Maar vertel mij eens: zou jij er helemaal OK mee zijn om dik 500 euro meer zorgpremie te betalen als je eenmaal boven een magische inkomensgrens terechtkomt?
Tikkeltje kort door de bocht om daarmee dan een 22 hogere premie te rechtvaardigen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
In principe niet, maar als ik het kan betalen kan ik het betalen.
Jij vult als goedverdienende zelf je belastingformulier in? Wat vreemd.quote:Op maandag 30 december 2024 22:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Denk dat het tijd wordt dat je eens wat bronnen voor die borrelpraat van je gaat gebruiken, want dit soort laaggeletterdenpraatjes komen dit topic niet ten goede.
Helemaal eens met jouw mening.quote:Op maandag 30 december 2024 22:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/economi(...)s-positief~a780640f/
Nee, absoluut niet doen.
Ik rechtvaardig er helemaal niets mee, integendeel.quote:Op maandag 30 december 2024 22:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tikkeltje kort door de bocht om daarmee dan een 22 hogere premie te rechtvaardigen.
Daar is het eigen woning forfait al voor bedachtquote:Op maandag 30 december 2024 22:44 schreef Cruzinats het volgende:
Prima idee, maar alleen als kapitaal zoals afbetaalde huizen bij het inkomen worden bijgeteld.
Nederland stopt boomers al genoeg geld toe, het moet een keer ophouden met die ongein.
Merendeel van de Nederlanders likken de hielen van de miljardairs van het koningshuis, dus gaat nooit gebeuren.quote:Op maandag 30 december 2024 22:43 schreef Aberkullie het volgende:
Wat zou het toch mooi zijn als we de allerrijksten flink konden laten dokken om flink te investeren in onder andere de zorg.
Maar nee we laten vooral de middeninkomens de lasten dragen.
[ afbeelding ]
Joh.quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef capricia het volgende:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ons hele zorg-systeem niet houdbaar is.
Het gaat niet over het totaal, het gaat er om hoeveel je over houd als je vergelijkbaar leeft. Alhoewel je natuurlijk vind dat je recht hebt op al die extra luxe.quote:Op maandag 30 december 2024 22:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mensen met ffies ruim 2x zoveel bruto mogen dan 10x meer premie betalen.
Dan denk je 'mwuah kan best?'. Maar die 2x zoveel bruto is lang zo veel netto niet.
Totale bullshit dit voorstel.
Doe je dat vaker, doelpalen verschuiven als mensen je aanspreken op je praatjes?quote:Op maandag 30 december 2024 22:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vult als goedverdienende zelf je belastingformulier in? Wat vreemd.
Ook weer zoiets wat Stevie Wonder 10 jaar geleden al zag aankomen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef capricia het volgende:
In de OP gaat het over de 160 in de maand die mensen te duur vinden, dus moeten andere mensen met meer geld het maar betalen (wat eigenlijk al via de zorgtoeslag gebeurt).
We weten allemaal dat het niet bij die 160 euro gaat blijven. Dat wordt de komende jaren zo 200 euro. En daarna 300 euro per maand.
En dat moet allemaal maar solidair door mensen met een hoger inkomen opgebracht gaan worden, voor mensen die het niet hebben.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ons hele zorg-systeem niet houdbaar is.
Daarom moeten we de zorg weer nationaliseren en betalen van de inkomstenbelasting. Dan moet die wel eerlijk progressief zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 22:41 schreef quo_ het volgende:
[..]
De zorg is geen product was ooit een slogan van de SP. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar een zorgverzekering is wel een product. Daarom onbegrijpelijk en onverteerbaar dat de een daar 30 euro voor moet betalen en de ander 671. Een factor 22 verschil. Bezopen gewoonweg.
Dat klopt, maar om dan blindelings meer geld uit de zakken van mensen te trekken zonder een breed pakket aan ondersteunende maatregelen en wijzigingen te introduceren is typisch overheidsdenken.quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef capricia het volgende:
Efficiëntie substantieel verbeteren zie ik onder de huidige minister niet gebeuren.quote:
Dus het mag wel meer kosten, maar dan moet je er ook veel meer voor terugkrijgen?quote:Op maandag 30 december 2024 22:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat klopt, maar om dan blindelings meer geld uit de zakken van mensen te trekken zonder een breed pakket aan ondersteunende maatregelen en wijzigingen te introduceren is typisch overheidsdenken.
Waarom ga je er vanuit dat mensen met een hoger inkomen die dik 500 euro wel ff op kunnen hoesten?quote:Op maandag 30 december 2024 22:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
In principe niet, maar als ik het kan betalen kan ik het betalen. Is het eerlijk dat iemand in een appartement honderden euro's meer per maand betaalt dan zijn buurman voor identieke woonruimte? Is het eerlijk dat vrouwen (schijnbaar) nog steeds minder verdienen dan mannen op vergelijkbare posities? Is het eerlijk dat werkdruk en verantwoordelijkheid niet de basis legt voor het salaris in het algemeen? We kunnen alles ter discussie stellen hier, maar het komt altijd weer neer op een gevoel van onrecht. Alsof de behoevende het zoveel beter heeft dan degene die heeft moeten betalen en er niet van heeft kunnen "profiteren".
Niets van wat we nu doen is houdbaar, vandaar dat we ook moeten innoveren en aanpassen. Het idee achter wat we nu doen blijft wel essentieel en moeten we niet vergeten. Geld is een middel en geen doel.quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef capricia het volgende:
In de OP gaat het over de 160 in de maand die mensen te duur vinden, dus moeten andere mensen met meer geld het maar betalen (wat eigenlijk al via de zorgtoeslag gebeurt).
We weten allemaal dat het niet bij die 160 euro gaat blijven. Dat wordt de komende jaren zo 200 euro. En daarna 300 euro per maand.
En dat moet allemaal maar solidair door mensen met een hoger inkomen opgebracht gaan worden, voor mensen die het niet hebben.
Het is vooral electoraal denken. De stemmen van de groep die de meeste zorgkosten maakt is namelijk nogal belangrijk. Dus vanuit dat oogpunt is doorkloten met de kaasschaaf veel verstandiger dan daadwerkelijk een plan voor de toekomst maken.quote:Op maandag 30 december 2024 22:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat klopt, maar om dan blindelings meer geld uit de zakken van mensen te trekken zonder een breed pakket aan ondersteunende maatregelen en wijzigingen te introduceren is typisch overheidsdenken.
Welke kant denk jij op om dit probleem te tackelen?quote:Op maandag 30 december 2024 22:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wat als ik 'als rijke' (bovenmodaal) maandelijks 99,9% van mijn inkomen opmaak aan allerlei vaste en incidentele lasten als de hypotheek, kinderopvang, zorgkosten, etc. etc.? En dus eigenlijk niks overhou onderaan de streep?quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat niet over het totaal, het gaat er om hoeveel je over houd als je vergelijkbaar leeft. Alhoewel je natuurlijk vind dat je recht hebt op al die extra luxe.
Nationaliseren is links en in de huidige, zeer rechtse maatschappij niet meer te verkopen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is vooral electoraal denken. De stemmen van de groep die de meeste zorgkosten maakt is namelijk nogal belangrijk. Dus vanuit dat oogpunt is doorkloten met de kaasschaaf veel verstandiger dan daadwerkelijk een plan voor de toekomst maken.
Waar heb ik het precies over nationaliseren?quote:Op maandag 30 december 2024 22:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nationaliseren is links en in de huidige, zeer rechtse maatschappij niet meer te verkopen.
Misschien na de enorme administratie voor de zorgverzekeraars en de overige verdienmodellen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:53 schreef capricia het volgende:
De stijging zit hem voornamelijk in de ouderenzorg.
Vertel ons even hoe het eerlijke systeem eruit ziet: hoe woont iedereen dan en wat is dan luxe die niemand dan nog zou moeten krijgen?quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat niet over het totaal, het gaat er om hoeveel je over houd als je vergelijkbaar leeft. Alhoewel je natuurlijk vind dat je recht hebt op al die extra luxe.
Nergens. Hoe wil jij de marktwerking dan indelen?quote:Op maandag 30 december 2024 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar heb ik het precies over nationaliseren?
Ik had het even puur over mezelf. Het hele idee van inkomensafhankelijke zorgpremie staat mij gevoelsmatig ook niet aan.quote:Op maandag 30 december 2024 22:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waarom ga je er vanuit dat mensen met een hoger inkomen die dik 500 euro wel ff op kunnen hoesten?
Nee, er ver voor.quote:Op maandag 30 december 2024 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Misschien na de enorme administratie voor de zorgverzekeraars en de overige verdienmodellen.
Wat een rare vraag voor iemand die zich vermeend onder de rijken begeeft.quote:Op maandag 30 december 2024 22:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus het mag wel meer kosten, maar dan moet je er ook veel meer voor terugkrijgen?
Hoe groot is je huis en hoe duur is je auto? Dan zal Fok jou vertellen of het terecht is dat jij 671 euro moet betalen straks.quote:Op maandag 30 december 2024 22:52 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En wat als ik 'als rijke' (bovenmodaal) maandelijks 99,9% van mijn inkomen opmaak aan allerlei vaste en incidentele lasten als de hypotheek, kinderopvang, zorgkosten, etc. etc.? En dus eigenlijk niks overhou onderaan de streep?
Vind je het dan nog steeds terecht?
Je bepaalt wat de eerste levensbehoeften zijn en betaalt die via de belastingen? Dan is het maar de vraag wat je wel en niet allemaal primaire levensbehoeften vind. Is goede zorg daar onderdeel van?quote:Op maandag 30 december 2024 22:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vertel ons even hoe het eerlijke systeem eruit ziet: hoe woont iedereen dan en wat is dan luxe die niemand dan nog zou moeten krijgen?
De kosten van behandelingen gaan blijven stijgen en het daarvoor benodigde personeel gaat een derde van de arbeidsmarkt leeg trekken, tenzij we andere keuzes gaan maken in wat we wel en niet willen 'zorgen'. De verdeling van die kosten over verschillende groepen mensen zijn slechts een rookgordijn dat het onderliggende probleem op geen enkele manier oplost. En de overheadkosten klein bier. Niet dat je daar niet iets aan zou kunnen of moeten doen - maar het is maar een klein deel van het koekoeksjong.quote:Op maandag 30 december 2024 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nergens. Hoe wil jij de marktwerking dan indelen?
En hoe wilde je dat dan oplossen?quote:Op maandag 30 december 2024 22:54 schreef descon het volgende:
Altijd mooi om de focus op de rijken te leggen ipv je eigen inefficiëntie op te lossen.
De eigen inefficiëntie hier is vooral het circus van toeslagen, hoe het zorgmanagement werkt en het gebrek aan voorbereiden op de vergrijzing.
Die zooi zal alleen nog maar erger worden want die grijze dakduiven hebben ook stemrecht en die zullen nooit op een partij stemmen wat ten nadele van hun is....en die groep word alleen maar groter de komende jaren
Twee onder 1 kapwoning, Volkswaden Touareg, hypotheeklasten van 2k per maand.quote:Op maandag 30 december 2024 22:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe groot is je huis en hoe duur is je auto? Dan zal Fok jou vertellen of het terecht is dat jij 671 euro moet betalen straks.
Dat zal uiteindelijk tot een neergang leiden; wanneer je met een hbo opleiding of wo studie en een met veel stress en verantwoordelijkheid gepaard gaande baan maandelijks hooguit een paar tientjes meer te besteden hebt dan iemand met een mbo opleiding en daarbij behorende baan gaat natuurlijk niemand zich die stress op de hals halen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
In principe niet, maar als ik het kan betalen kan ik het betalen. Is het eerlijk dat iemand in een appartement honderden euro's meer per maand betaalt dan zijn buurman voor identieke woonruimte? Is het eerlijk dat vrouwen (schijnbaar) nog steeds minder verdienen dan mannen op vergelijkbare posities? Is het eerlijk dat werkdruk en verantwoordelijkheid niet de basis legt voor het salaris in het algemeen? We kunnen alles ter discussie stellen hier, maar het komt altijd weer neer op een gevoel van onrecht. Alsof de behoevende het zoveel beter heeft dan degene die heeft moeten betalen en er niet van heeft kunnen "profiteren".
Neem al die "extra luxe" weg en er is geen enkele motivatie meer voor mensen om de kop boven het maaiveld uit te steken.quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoeveel van die kosten zijn extra verdienmodellen? Ik hoorde zo ook, dat al die extra administratie nodig is om de kwaliteit van de zorg te kunnen waarborgen. En dat er anders niet genoeg geïnvesteerd word in nieuwe benadelingen. Of dat een geneesmiddelentekort beter is dan er meer dan het minimum voor te betalen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De kosten van behandelingen gaan blijven stijgen en het daarvoor benodigde personeel gaat een derde van de arbeidsmarkt leeg trekken, tenzij we andere keuzes gaan maken in wat we wel en niet willen 'zorgen'. De verdeling van die kosten over verschillende groepen mensen zijn slechts een rookgordijn dat het onderliggende probleem op geen enkele manier oplost. En de overheadkosten klein bier. Niet dat je daar niet iets aan zou kunnen of moeten doen - maar het is maar een klein deel van het koekoeksjong.
We kunnen daar een heel groot apart topic voor optuigen, maar ik ben het eigenlijk wel eens met SymbolicFrank; zorg, woningbouw en openbaar vervoer zijn primaire zaken die niet aan vrije marktwerking onderhevig zouden moeten zijn.quote:Op maandag 30 december 2024 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Welke kant denk jij op om dit probleem te tackelen?
Miss is de zorg in het buitenland goedkoper, Spanje of zo?
Dit is dus precies dat gevoel van onrecht. "Hij heeft geen stress en ik wel." Hoe meet je dit? Ik heb redelijk wat te besteden door lage hypotheeklasten. Wellicht meer dan iemand met een universitaire achtergrond in een vrije sector huurwoning. Heel dat inkomen en status op basis van functie vind ik in zijn geheel niet boeiend.quote:Op maandag 30 december 2024 22:59 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat zal uiteindelijk tot een neergang leiden; wanneer je met een hbo opleiding of wo studie en een met veel stress en verantwoordelijkheid gepaard gaande baan maandelijks hooguit een paar tientjes meer te besteden hebt dan iemand met een mbo opleiding en daarbij behorende baan gaat natuurlijk niemand zich die stress op de hals halen.
Ik denk echter dat Nederland er niet bij gebaat is wanneer mensen liever geen mentaal zware of complexe functie meer willen bekleden omdat zo'n baan enkel nog de lasten biedt en niet de (financiële) lusten.
Vergelijkbare situatie hier.quote:Op maandag 30 december 2024 22:58 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Twee onder 1 kapwoning, Volkswaden Touareg, hypotheeklasten van 2k per maand.
En? Is het nu terecht dat ik 671 euro moet gaan betalen?
Een Ateca is noodzaak, een Touareg is roeien met de riemen die je hebt.quote:Op maandag 30 december 2024 23:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vergelijkbare situatie hier.
Maar dus kijkend naar primaire levensbehoeften: met een appartement is wel voldaan aan die primaire levensbehoefte. En een Touareg is ook geen noodzaak natuurlijk.
Eerlijk is eerlijk @Mutsaers__78 een Touareg is er wel een beetje overquote:Op maandag 30 december 2024 23:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Een Ateca is noodzaak, een Touareg is roeien met de riemen die je hebt.
quote:Op maandag 30 december 2024 23:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk @:mutsaers__78 een Touareg is er wel een beetje over. Kom op, man.
Daar komt bij dat mensen die onder die grens zitten meestal een sociale huurwoning huren, waarbij ze dus naast de zorgtoeslag ook nog eens huurtoeslag krijgen. En Jan Modaal wordt ff flink uitgeknepen als dit door zou gaan.quote:Op maandag 30 december 2024 22:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mensen met ffies ruim 2x zoveel bruto mogen dan 10x meer premie betalen.
Dan denk je 'mwuah kan best?'. Maar die 2x zoveel bruto is lang zo veel netto niet.
Totale bullshit dit voorstel.
Alleen ben je volgens politiek den haag al 'allerrijkst' als je 2x modaal pakt.quote:Op maandag 30 december 2024 22:43 schreef Aberkullie het volgende:
Wat zou het toch mooi zijn als we de allerrijksten flink konden laten dokken om flink te investeren in onder andere de zorg.
Maar nee we laten vooral de middeninkomens de lasten dragen.
[ afbeelding ]
Welke arme mensen heb je het over. De meeste krijgen dan zorgtoeslag ongeacht leeftijd. Dat chronisch zieken niet alle zorgkosten kunnen betalen is sowieso onmogelijk. Dat zou wel eens kunnen gaan om duizenden euro's per jaar. Daarom ook het collectief en dat is prima omdat je je gezondheid niet altijd voor het uitzoeken hebt.quote:Op maandag 30 december 2024 23:05 schreef probeer het volgende:
Dus de zorgkosten niet inkomensafhankelijk op burgers verhalen, maar wel collectief houden?
Ouderen en chronisch zieken hoeven niet volledig voor hun eigen zorgkosten op te draaien, maar armere mensen moeten er wel voor de volle mep aan meebetalen?
Raar.
Gezinnetje, 3 koters.quote:Op maandag 30 december 2024 22:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tikkeltje kort door de bocht om daarmee dan een 22 hogere premie te rechtvaardigen.
De kantoren met raamambtenaren moeten vol zitten...quote:Op maandag 30 december 2024 22:46 schreef Evangelion het volgende:
Ja waarom makkelijk doen (inkomensbelasting aanpassen) als het moeilijk kan
Ja ergerlijk gewoon hoe mensen heel makkelijk er van uit durven te gaan dat je bij een goed inkomen wel even 1000 euro extra per maand per maand kunt ophoesten om daarmee de mensen te ontzien die toch al niet of nauwelijks bijdragen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:59 schreef capricia het volgende:
De vraag is wat we onbetaalbaar vinden.
Ook bij mensen met een beter inkomen is de solidariteit en portemonnee niet oneindig diep.
Is het ook niet.quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef capricia het volgende:
Ja dat heb ik want ik werk er voor met mn eigen klauwen en hersenen.quote:Op maandag 30 december 2024 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dit ja.quote:Op maandag 30 december 2024 23:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja ergerlijk gewoon hoe mensen heel makkelijk er van uit durven te gaan dat je bij een goed inkomen wel even 1000 euro extra per maand per maand kunt ophoesten om daarmee de mensen te ontzien die toch al niet of nauwelijks bijdragen.
Even een rekenvoorbeeldje.
In een gezin (V M K K) waar geen flikker uitgevoerd wordt kan aan uitkering, toeslagen en tegemoetkomingen wel 2500 euro binnen geharkt worden.
Een zelfde gezin waarin heel traditioneel pa zich de pleuris werkt (45 uur werk en 15 uur reizen) voor 2x modaal komt er ongeveer 2000 euro per maand meer binnen.
Dat wordt ze blijkbaar niet gegund want 60% van de nederlanders vindt het geen probleem om dit gezin nog eens 1000 euro afhandig te maken voor extra zorgpremie.
Voor de overblijvende 1000 extra euro is pa iedere maand zo'n 250 uur bezig. Hoera dat is wel 4 euro per uur netto.
In zo'n kutland zou je toch niet meer aan het werk gaan.
?quote:Op maandag 30 december 2024 23:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezinnetje, 3 koters.
3.000 euro per maand zorgpremie.
Waarom werken we ook alweer?
Moeten ze wel 18+ zijn. Maar ik ben het verder volledig met je eens hoor. Je bent met een beetje inkomen al gauw een paar duizend euro kwijt aan hypotheek en paar duizend euro aan kinderopvang. Als daar dan ook nog een vermogen aan zorgkosten bij optelt ben je in feite alleen aan het werk voor je primaire levensbehoeften.quote:Op maandag 30 december 2024 23:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezinnetje, 3 koters.
3.000 euro per maand zorgpremie.
Waarom werken we ook alweer?
Het blijft allemaal lastig. Het uitgangspunt is dat sowieso iedereen naar zijn inkomen leeft. Je kunt niet van een chirurg verwachten dat hij drie hoog achter in een flatje gaat wonen. Dan veranderen de regels ook nog eens constant.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Moeten ze wel 18+ zijn. Maar ik ben het verder volledig met je eens hoor. Je bent met een beetje inkomen al gauw een paar duizend euro kwijt aan hypotheek en paar duizend euro aan kinderopvang. Als daar dan ook nog een vermogen aan zorgkosten bij optelt ben je in feite alleen aan het werk voor je primaire levensbehoeften.
Dat klopt, en vind ik prima. Een solidair zorgstelsel waarbij we de kosten collectief verdelen, en daarin rekening houden met het inkomen van mensen. Via bv zorgtoeslag, of een inkomensafhankelijke zorgpremie (wat op hetzelfde neer komt, alleen dan een stukje directer).quote:Op maandag 30 december 2024 23:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welke arme mensen heb je het over. De meeste krijgen dan zorgtoeslag ongeacht leeftijd. Dat chronisch zieken niet alle zorgkosten kunnen betalen is sowieso onmogelijk. Dat zou wel eens kunnen gaan om duizenden euro's per jaar. Daarom ook het collectief en dat is prima omdat je je gezondheid niet altijd voor het uitzoeken hebt.
Dat de opvang een paar 1000 moet kosten, is al bizar. Dan vraag ik me af waarom 1 iemand niet gewoon thuis is. Of half half over beide partners.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Moeten ze wel 18+ zijn. Maar ik ben het verder volledig met je eens hoor. Je bent met een beetje inkomen al gauw een paar duizend euro kwijt aan hypotheek en paar duizend euro aan kinderopvang. Als daar dan ook nog een vermogen aan zorgkosten bij optelt ben je in feite alleen aan het werk voor je primaire levensbehoeften.
De bijdrage aan ons zorgstelsel is al inkomensafhankelijk. Ten eerste via de belastingen en ten tweede via de werkgeversafdracht. Dit laatste merk je niet direct maar komt uiteindelijk gewoon uit de loonruimte die er voor een werknemer is.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:19 schreef probeer het volgende:
Er lijken hier echter toch een paar mensen rond te lopen, waaronder bv OP, die die inkomensafhankelijkheid maar niets vinden.
Inkomensafhankelijk is er altijd al geweest. Daarom is het in Nederland nog lang niet zo slecht. Maar ik merk dat er grenzen worden bereikt. Daar zul je toch iets mee moeten doen. Ik zou niet weten hoe want de maatschappij is het individualisme enorm aan het toenemen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat klopt, en vind ik prima. Een solidair zorgstelsel waarbij we de kosten collectief verdelen, en daarin rekening houden met het inkomen van mensen. Via bv zorgtoeslag, of een inkomensafhankelijke zorgpremie (wat op hetzelfde neer komt, alleen dan een stukje directer).
Er lijken hier echter toch een paar mensen rond te lopen, waaronder bv OP, die die inkomensafhankelijkheid maar niets vinden.
En dat gaat dus niemand met een beetje verstand doen. Niemand gaat zich het schompes werken om er hooguit een marginaal hoger welvaartsniveau als zijn of haar steuntrekkende buren op na te kunnen houden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Klopt. En ten derde dus via de zorgtoeslag.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:27 schreef quo_ het volgende:
[..]
De bijdrage aan ons zorgstelsel is al inkomensafhankelijk. Ten eerste via de belastingen en ten tweede via de werkgeversafdracht. Dit laatste merk je niet direct maar komt uiteindelijk gewoon uit de loonruimte die er voor een werknemer is.
Geld van een ander is altijd heel makkelijk uitgeven.quote:Op maandag 30 december 2024 23:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja ergerlijk gewoon hoe mensen heel makkelijk er van uit durven te gaan dat je bij een goed inkomen wel even 1000 euro extra per maand per maand kunt ophoesten om daarmee de mensen te ontzien die toch al niet of nauwelijks bijdragen.
Even een rekenvoorbeeldje.
In een gezin (V M K K) waar geen flikker uitgevoerd wordt kan aan uitkering, toeslagen en tegemoetkomingen wel 2500 euro binnen geharkt worden.
Een zelfde gezin waarin heel traditioneel pa zich de pleuris werkt (45 uur werk en 15 uur reizen) voor 2x modaal komt er ongeveer 2000 euro per maand meer binnen.
Dat wordt ze blijkbaar niet gegund want 60% van de nederlanders vindt het geen probleem om dit gezin nog eens 1000 euro afhandig te maken voor extra zorgpremie.
Voor de overblijvende 1000 extra euro is pa iedere maand zo'n 250 uur bezig. Hoera dat is wel 4 euro per uur netto.
In zo'n kutland zou je toch niet meer aan het werk gaan.
Gaan we toch lekker parttime werken met zijn allen?quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:39 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
En dat gaat dus niemand met een beetje verstand doen. Niemand gaat zich het schompes werken om er hooguit een marginaal hoger welvaartsniveau als zijn of haar steuntrekkende buren op na te kunnen houden.
Ik neem aan dat een inkomensafhankelijke zorgpremie, dan de inkomensafhankelijke zorgtoeslag zal vervangen ...?quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:50 schreef Momo het volgende:
Ja, laten we mensen die al een reeks aan allerlei toeslagen hebben, woonlasten onder de 1000 euro bebben nog meer voordeeltjes geven. Mensen die fulltime werken en modaal tot net iets boven modaal verdienen gaan het natuurlijk betalen, niet de echt rijke mensen.
Dan doe jij dat toch lekker.quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaan we toch lekker parttime werken met zijn allen?Net onder die grens van al die toeslagen en inkomensafhankelijke prijzen. Het heeft toch geen zin om meer te werken.
Wat een land zijn we aan het worden.
Dit moet je gewoon niet willen.
Is die burger arm of werkt die bewust 20 uur zodat toeslagen blijven? Waarom al die toeslagen? Betaal mensen die meer werken gewoon beter.quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat een inkomensafhankelijke zorgpremie, dan de inkomensafhankelijke zorgtoeslag zal vervangen ...?
Dus ik snap niet zo wat het probleem nou is. Of de overheid de arme burger geld geeft zodat die daarmee grotendeels zijn (wettelijk verplichte) zorgverzekering kan betalen. Of dat de overheid bij arme burgers rechtstreeks grotendeels de zorgverzekering betaalt.
Er zullen er vast een aantal zijn die bewust wat minder werken zodat ze net even wat meer recht hebben op zaken.quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Is die burger arm of werkt die bewust 20 uur zodat toeslagen blijven? Waarom al die toeslagen? Betaal mensen die meer werken gewoon beter.
quote:Op maandag 30 december 2024 18:04 schreef Bosbeetle het volgende:
allemaal harde werkers hier die het verdienen een makkelijk leven te hebben
in tegenstelling tot luiaards die het grove lef hebben om te kiezen voor een leven zonder welvaart... Want iedereen met een uitkering kiest daar gewoon voor door inherente luiheid.
En dan hebben we het nog niet eens over chronisch zieken want die hebben wel hele rare keuzes gemaakt in hun leven...
En ook voor jou ... Dan ga je toch lekker minder werken. Veel plezier in toeslagen-luilekkerland. Waar je geen zak hoeft uit te voeren en andermans geld binnenstroomt. Ge-wel-dig, dát is pas het echte leven.quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Is die burger arm of werkt die bewust 20 uur zodat toeslagen blijven? Waarom al die toeslagen? Betaal mensen die meer werken gewoon beter.
Het probleem is vooral dat de hogere inkomens er nu ook bij betrokken gaan worden. Die moeten enorm veel meer gaan betalen, terwijl er voor de lagere inkomens feitelijk niets verandert (de inkomensafhankelijke premie is ongeveer gelijk aan de oude premie minus zorgtoeslag).quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat een inkomensafhankelijke zorgpremie, dan de inkomensafhankelijke zorgtoeslag zal vervangen ...?
Dus ik snap niet zo wat het probleem nou is. Of de overheid de arme burger geld geeft zodat die daarmee grotendeels zijn (wettelijk verplichte) zorgverzekering kan betalen. Of dat de overheid bij arme burgers rechtstreeks grotendeels de zorgverzekering betaalt.
Ik had het specifiek over de opvang in het voorbeeld dat je aanhaalt (3 kinderen).quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat de opvang een paar 1000 moet kosten, is al bizar. Dan vraag ik me af waarom 1 iemand niet gewoon thuis is. Of half half over beide partners.
4,6 miljoen mensen krijgen zorgtoeslag. Die mensen verdienen dus ¤ 37.496 zonder partner en ¤ 47.368 met partner.quote:Op maandag 30 december 2024 23:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welke arme mensen heb je het over. De meeste krijgen dan zorgtoeslag ongeacht leeftijd. Dat chronisch zieken niet alle zorgkosten kunnen betalen is sowieso onmogelijk. Dat zou wel eens kunnen gaan om duizenden euro's per jaar. Daarom ook het collectief en dat is prima omdat je je gezondheid niet altijd voor het uitzoeken hebt.
Om één of andere reden houden mensen niet van communisme.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:19 schreef probeer het volgende:
Het probleem is dat ik die 500 euro extra met 2x modaal helemaal niet kan ophoesten. En velen met mij. 617 euro zorgpremie per maand is gewoon idioot veel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik hoor de have-more's helemaal niet klagen dat de have-less' teveel hebben.quote:Op dinsdag 31 december 2024 02:18 schreef probeer het volgende:
De have-more's die klagen dat de have-less' eigenlijk nog te veel hebben. Bah.
De ex van mijn man werkt niet en heeft elke maand 2500 euro te besteden. Als ze wel gaat werken, dan valt ze onmiddellijk terug naar minder dan 2000 euro. Ze kan het zich letterlijk niet veroorloven om te gaan werken.quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom noemen we het überhaupt inhaligheid van bovenmodaal verdienenden? Het is verdorie geld dat je zelf hebt verdiend. We moeten eens stoppen met die verderfelijke, socialistische prietpraat.quote:Op dinsdag 31 december 2024 07:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik hoor de have-more's helemaal niet klagen dat de have-less' teveel hebben.
Dit gaat niet over inhaligheid van mensen die boven modaal verdienen. Sterker nog: ik zou wel willen beargumenteren dat de inhaligheid bij de mensen die beneden modaal verdienen in deze tenenkrommend is.
Hoeveel ga jijzelf eigenlijk meer of minder betalen in dit 'eerlijke' systeem?
En kan je nagaan: ik stem steevast links vanuit de overtuiging dat mensen met een hoger inkomen relatief en absoluut best meer bij kunnen dragen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 07:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom noemen we het überhaupt inhaligheid van bovenmodaal verdienenden? Het is verdorie geld dat je zelf hebt verdiend. We moeten eens stoppen met die verderfelijke, socialistische prietpraat.
Je hebt helemaal gelijk: de inhaligheid komt van mensen die menen recht te hebben op wat anderen verdienen.
Als je je medemens werkelijk een plezier wilt doen, dan stop je met links stemmen. Leestip: Economics in one lesson. Ook nog eens gratis, wel zo prettig voor ons Dagobert Duckjes.quote:Op dinsdag 31 december 2024 08:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
En kan je nagaan: ik stem steevast links vanuit de overtuiging dat mensen met een hoger inkomen relatief en absoluut best meer bij kunnen dragen.
Als me dat nog eens dik 500 euro per maand gaat kosten en ik zelf de eindjes niet meer aan elkaar geknoopt krijg, dan is het einde van deze solidariteit wel bereikt.
Het is wat ik in het eerste topic al zei:quote:Op dinsdag 31 december 2024 07:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom noemen we het überhaupt inhaligheid van bovenmodaal verdienenden? Het is verdorie geld dat je zelf hebt verdiend. We moeten eens stoppen met die verderfelijke, socialistische prietpraat.
Je hebt helemaal gelijk: de inhaligheid komt van mensen die menen recht te hebben op wat anderen verdienen.
quote:Op maandag 30 december 2024 16:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is afgunst, omdat anderen voor dezelfde prijs gebruik mogen maken van hetzelfde zorgstelsel maar meer onder de streep over houden EN DAT IS GODVERDOMME NIET EERLIJK JA WANT HIJ HEEFT AL MEER DAN IK HEB!!!!
Dan zou ik daar maar eens snel mee ophouden. Ik ben na 2012 gestopt met SP stemmen toen dit voorstel ook voorbij kwam en men dit binnen die club zonder enig voorbehoud een geweldig idee vond.quote:Op dinsdag 31 december 2024 08:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
En kan je nagaan: ik stem steevast links vanuit de overtuiging dat mensen met een hoger inkomen relatief en absoluut best meer bij kunnen dragen.
Als me dat nog eens dik 500 euro per maand gaat kosten en ik zelf de eindjes niet meer aan elkaar geknoopt krijg, dan is het einde van deze solidariteit wel bereikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |