Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitzendingen kan je met beeld terugkijken via uitzending gemist van Ziggo
Voor mij is dit een beetje verbonden met Mercy van Duffy, die staat er helaas niet meer in.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op zondag 29 december 2024 21:42 schreef Scorpion_17 het volgende: Concert van Amy in hmh in 2009 was lange tijd t slechtste dat ik bezocht. Totdat Rodriguez meer dood dan levend op BKS het podium werd opgeduwd
Was ik ook bij, helaas een van de mindere concerten die ik van haar heb gezien idd
Volgens mij was ze niet heel goed bij stem toen, spijtig genoeg
Op zondag 29 december 2024 21:42 schreef LTVDK het volgende: Beetje jammer dat mijn vaatwasser begint te piepen dat die klaar is terwijl die zweefgenot bezig is
[..] De helft van jouw posts komen echt rechtstreeks van het labeltje van een theezakje hè (Geintje, ik vind het altijd wel leuk )
Ik heb tijdens de intro van de universiteit wel een tijdje in het washok van een studentenhuis gebivakkeerd. Like 5 of 6 nachten.
Misschien spaart PippenScottie wijsheden van gelukskoekjes?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
In een tentje midden in een weiland in Duitsland waar ik met een vriend gestrand was onderweg naar een andere vriend die ergens verder op de camping stond. Daar was toevallig een Duits scoutingclubje met een hele jongerendag of zoiets neergestreken en die nodigden ons uit om dan maar een tentje te gebruiken. 's Morgens wakker gemaakt door de koeien die tegen de tent stonden te loeien.
Heerlijk ontbijt gehad in de grote zaal stal voor we weer verder trokken
Un dann rettet kein Kavallerie, keine Zorro kümmert sich dodrömm. Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
2008-2011 ongeveer als ik het zo goed zeg uit mijn hoofd
Tijdje informatiekunde gestuurd in Nijmegen, omdat ik niet wist wat ik wilde doen, toen vooral met bestuur etc. bezig geweest en veel gefeest Vrienden voor het leven gemaakt bij Karpe Noktem wel (en Thalia, studievereniging informatiekunde).
[..] Ik kan het zeker iedereen aanraden. Prachtig pitoresque land met heerlijk eten en fijne mensen.
Absoluut! Ben er zelf nu 4 keer geweest, o.a. in Ljubljana, Kranj, Bled en Postojna. De zuidoostelijke hoek ken ik nog niet, dus die moet ik nog eens checken
Op Corsica, boot was te laat, had geen hotel, halve nacht op het eiland rondgereden om uiteindelijk maar op een parkeerplaats te gaan slapen. En dan de volgende ochtend zo wakker worden
Op de bank in de huiskamer van een onbekende vrouw in Brussel nadat een vriend en ik naar Luxemburg waren gelift. Daar konden we maar geen slaapplek vinden, dus met de trein naar Brussel gegaan en daar bij het uitgaan een vrouw van 50 leren kennen waar we wel op de bank mochten crashen
[..] Absoluut! Ben er zelf nu 4 keer geweest, o.a. in Ljubljana, Kranj, Bled en Postojna. De zuidoostelijke hoek ken ik nog niet, dus die moet ik nog eens checken
[..] Absoluut! Ben er zelf nu 4 keer geweest, o.a. in Ljubljana, Kranj, Bled en Postojna. De zuidoostelijke hoek ken ik nog niet, dus die moet ik nog eens checken
De (kleine) kust is ook een aanrader. Piran
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Op de bank in de huiskamer van een onbekende vrouw in Brussel nadat een vriend en ik naar Luxemburg waren gelift. Daar konden we maar geen slaapplek vinden, dus met de trein naar Brussel gegaan en daar bij het uitgaan een vrouw van 50 leren kennen waar we wel op de bank mochten crashen
Dit staat echt belachelijk hoog. Boven een klassieker als Born in the USA. Echt belachelijk.
En ik heb op een parkeerplaats in Oostenrijk geslapen omdat ik vond dat het niet meer verantwoord was om na 10 uur rijden nog langer achter het stuur te zitten
Ik vond zelf Maribor en Tolmin erg mooi. Ljubljana ook wel maar ik heb toch wat liever met die kleinere plekken in de bergen.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Ik wil ooit nog naar Triëst vliegen, daar een auto huren en dan de hele Adriatische kust afrijden. Aan de oostzijde uiteraard. Vanuit huis daarheen rijden vind ik te ver.
[..] Op de bank in de huiskamer van een onbekende vrouw in Brussel nadat een vriend en ik naar Luxemburg waren gelift. Daar konden we maar geen slaapplek vinden, dus met de trein naar Brussel gegaan en daar bij het uitgaan een vrouw van 50 leren kennen waar we wel op de bank mochten crashen
Oh ja nu je dat zegt. Een keer in Zagreb stonden we (Ik en vriendin) ergens te klooien met een tentje op een parkeerplaats toen een jong stel vroeg waar we in hemelsnaam mee bezig waren. Zo goed en zo kwaad als mogelijk in gebrekkig Engels duidelijk gemaakt dat we niks anders hadden om te slapen. KOnden we met ze mee daar in het appartement op de bank slapen. Supervriendelijke lui.
Toen was het nog Joegoslavie overigens
Un dann rettet kein Kavallerie, keine Zorro kümmert sich dodrömm. Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
[..] Die staat idd ook nog op mijn verlanglijstje.
Ik wil ooit nog naar Triëst vliegen, daar een auto huren en dan de hele Adriatische kust afrijden. Aan de oostzijde uiteraard. Vanuit huis daarheen rijden vind ik te ver.
Klinkt als een zeer mooie trip.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Een huisje in Cuba. Met houten shutters, maar geen ramen. Aan de rand van het oerwoud waar Fidel ooit zat. In de nacht naar de wc, schrok me dood: toen ik het licht aan deed zat er een enorme kikker vlak naast mijn hoofd. Met een shampooflesje naar buiten gewerkt. Later die nacht sprong er nog een kakkerlak op mijn gezicht, terwijl ik sliep. Gelijk wakker. Wat een nacht! Zie je normaal alleen in films.
That's history. I say history because it happened in the past. Murray Walker
[..] Oh ja nu je dat zegt. Een keer in Zagreb stonden we (Ik en vriendin) ergens te klooien met een tentje op een parkeerplaats toen een jong stel vroeg waar we in hemelsnaam mee bezig waren. Zo goed en zo kwaad als mogelijk in gebrekkig Engels duidelijk gemaakt dat we niks anders hadden om te slapen. KOnden we met ze mee daar in het appartement op de bank slapen. Supervriendelijke lui.
Op zondag 29 december 2024 21:49 schreef DecoAoreste het volgende: Na vanavond herinner ik me weer waarom we allemaal ook alweer zo klagen op Bruce ja. Dit is echt teveel van het redelijke maar niet uitmuntende.
Ik kan me nog vorige jaren herinneren dat er elk uur een Broes was op een gegeven moment (zoals nu), echt om gek van te worden.
Gekste plek voor mij was op een snelweg in Noorwegen, in een auto, tijdens een sneeuwstorm, omdat weg was afgesloten. Gelukkig stonden wij bij een soort van ANWB gebouw waar wij naar de wc konden en informatie kregen over wat de bedoeling was
Op zondag 29 december 2024 21:49 schreef DecoAoreste het volgende: Na vanavond herinner ik me weer waarom we allemaal ook alweer zo klagen op Bruce ja. Dit is echt teveel van het redelijke maar niet uitmuntende.
Mja deze is dan weer echt te veel er aan en dan krijgen we nog saaie troep als Philadelphia, pedobroes, zijn thusstad en toffer
Het is wel jammer dat doordat Bruce wat veel noteringen heeft iedereen gaat doen alsof hij en zijn e-street band alleen maar kutnummers hebben gemaakt
Op zondag 29 december 2024 21:54 schreef Mexicanobakker het volgende: Het is wel jammer dat doordat Bruce wat veel noteringen heeft iedereen gaat doen alsof hij en zijn e-street band alleen maar kutnummers hebben gemaakt
Dat effect krijg je helaas wel.
Opvallend dat bjna alle livenummers in de Top 2000 door Bruce niet van hem waren (heeft Fire m wel eens gehaald?)
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Ik vergeet nooit die legendarische avond waar we de verboden woorden 'ja' en 'drinken' hadden, en de regels dat je niet mocht schelden of iemands naam mocht noemen.
Dus ik keek degene met Snake Eyes aan, zegt diegene 'Ja! Deco! Drinken! KUT!'
Op zondag 29 december 2024 21:54 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Opvallend dat bjna alle livenummers in de Top 2000 door Bruce niet van hem waren (heeft Fire m wel eens gehaald?)
Fire heeft er wel eens in gestaan ja, en War dus ook. Volgens mij alle 4 covers dus al is dat bij Fire natuurlijk dubieus, of mis ik er een?
Op zondag 29 december 2024 21:54 schreef Mexicanobakker het volgende: Het is wel jammer dat doordat Bruce wat veel noteringen heeft iedereen gaat doen alsof hij en zijn e-street band alleen maar kutnummers hebben gemaakt
Tja ik moet ook eerlijk bekennen dat ik buiten deze week nauwelijks iets van zijn muziek hoor, de irritatiefactor ligt me ook eerder aan het aantal nummers. Ik mute een nummer van hem ook verder niet of zo, het doet me verder gewoon vrij weinig.
Ik vergeet nooit die legendarische avond waar we de verboden woorden 'ja' en 'drinken' hadden, en de regels dat je niet mocht schelden of iemands naam mocht noemen.
Dus ik keek degene met Snake Eyes aan, zegt diegene 'Ja! Deco! Drinken! KUT!'
[..] Fire heeft er wel eens in gestaan ja, en War dus ook. Volgens mij alle 4 covers dus al is dat bij Fire natuurlijk dubieus, of mis ik er een?
Fire is wel een cover maar weer door hem geschreven, de rest zijn echte covers ja
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Ooit voor een Volendams bedrijf gewerkt. Op personeelsfeestjes daardoor Jan Smit, BZN, Jan Keijzer solo, Nick en Simon, The Cats allemaal live gezien
Je zou voor minder een brug opzoeken
[..] Tja ik moet ook eerlijk bekennen dat ik buiten deze week nauwelijks iets van zijn muziek hoor, de irritatiefactor ligt me ook eerder aan het aantal nummers. Ik mute een nummer van hem ook verder niet of zo, het doet me verder gewoon vrij weinig.
Muten doe ik eigenlijk ook niet in deze lijst, enige uitzondering is Bruno Sars, daarvoor gooi ik desnoods de aardlekschakelaar voor om als ik de afstandsbediening niet snel genoeg kan vinden
[..] Ooit voor een Volendams bedrijf gewerkt. Op personeelsfeestjes daardoor Jan Smit, BZN, Jan Keijzer solo, Nick en Simon, The Cats allemaal live gezien
Lokaal erg veel keus voor het schnabbelcircuit daar
Remember the jester that showed you tears The script for tears
De (relatief) vele slapeloze nachten dit jaar. Weet ook niet precies waar het door komt, mogelijk door stress, mogelijk door een slecht matras. Merk dat het gewoon regelmatiger is geweest dit jaar en dat hakt er toch wel in
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
Geen echte dieptepunten gehad, het was een redelijk stabiel jaar. Dieptepunt is een groot woord, maar sinds half november last van mijn SI-gewrichten/bekken waardoor elke dag pijn en binnenkort naar orthopeed.
550 Fantasy Earth, Wind & Fire 549 Under The Pressure The War On Drugs 548 Limburg (Live) Rowwen Hèze 547 Lullaby The Cure 546 Het Werd Zomer Rob de Nijs 545 Hometown Glory Adele 544 Seventeen Going Under Sam Fender 543 Cardigan Taylor Swift 542 One More Light Linkin Park 541 Wild Horses The Rolling Stones 540 Old Man Neil Young
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer Ik niet meer kan, Niet meer ik Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani