Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitzendingen kan je met beeld terugkijken via uitzending gemist van Ziggo
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Dat er 11 van hem boven deze staan vind ik op z’n minst bizar.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Afhankelijk van wie het zegt ben ik of een milennial of een Gen Z'er. Maar ik heb totaal geen affiniteit met die tweede groep eerlijk gezegd. Ik ben van 1995 wat een beetje het 'cusp' jaar is tussen de twee, dus kan beide I guess.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Wat is Generatie Y en Z? Generatie X: geboren tussen 1956-1970. De Xennial: geboren tussen 1971-1985. Generatie Y (beter bekend als Millennials): geboren tussen 1986 – 2000. Generatie Z: geboren vanaf 2001 – 2015.
Op zondag 29 december 2024 19:41 schreef Diaan73 het volgende: Wat is Generatie Y en Z? Generatie X: geboren tussen 1956-1970. De Xennial: geboren tussen 1971-1985. Generatie Y (beter bekend als Millennials): geboren tussen 1986 – 2000. Generatie Z: geboren vanaf 2001 – 2015.
Ik vind de jeugd van 24/25 jaar oud toch echt geen millenials meer hoor
Trotste mama van Ambar Het officiële liefje van @Monitor O+
Op zondag 29 december 2024 19:41 schreef Diaan73 het volgende: Wat is Generatie Y en Z? Generatie X: geboren tussen 1956-1970. De Xennial: geboren tussen 1971-1985. Generatie Y (beter bekend als Millennials): geboren tussen 1986 – 2000. Generatie Z: geboren vanaf 2001 – 2015.
Op zondag 29 december 2024 19:41 schreef hollandia02 het volgende: Eigenlijk is Gen Z gewoon de generatie die nooit een tijd voor de computer gekend heeft. Dat is wat ze onderscheid met milennials.
Gen Alpha die erna komt nooit een tijd zonder de iPad etc
Maar is ook de generatie die niets snapt van computers en alleen maar apps snapt. True story. Moet je een Gen-Z dubbelklikken uit gaan leggen
Die leeftijdsgrenzen zijn bijna per bron weer anders. Bij andere bronnen val ik als in 1981 geborene juist weer onder de Millenials.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Cilke Sijben is echt gruwelijk genaaid door Ruud de Wild (gewoon de laan uit laten sturen, heel zijn team op straat gezet of laten zetten) en daar heb ik hem eigenlijk nooit voor vergeven.
Op zondag 29 december 2024 19:43 schreef ArnieAlberts het volgende: Cilke Sijben is echt gruwelijk genaaid door Ruud de Wild (gewoon de laan uit laten sturen, heel zijn team op straat gezet of laten zetten) en daar heb ik hem eigenlijk nooit voor vergeven.
Ja dat blijft een raar verhaal
[..] Maar is ook de generatie die niets snapt van computers en alleen maar apps snapt. True story. Moet je een Gen-Z dubbelklikken uit gaan leggen
Wij zijn echt de ultieme generatie. Onze ouders geven hun geld aan Nigeriaanse prinsen en alles wat na ons komt snapt niet dat je met een beetje googlen 99% van je computerproblemen kan oplossen.
[..] Wij zijn echt de ultieme generatie. Onze ouders geven hun geld aan Nigeriaanse prinsen en alles wat na ons komt snapt niet dat je met een beetje googlen 99% van je computerproblemen kan oplossen.
[..] Nou ja hij had toen een relatie met Olcay Gulsen en die was zo goed met de zus van Cabau, dus die kwam er toen bij. En nog wat andere mensen.
De zus van Olcay kwam er zelf toch bij
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
@PippenScottie, toch heeft Taylor wel een paar feministische liedjes gemaakt. Ik vind The Man een prachtig lied Luister daar maar eens naar in het nieuwe jaar.
Op zondag 29 december 2024 19:46 schreef ieniminimuis het volgende: We hadden op werk nog een pc met windows 95 of 98. IT wilde er niets meer mee. Geen probleem joh, we konden alle issues met dat ding oplossen
Zo zie je maar wanneer een generatie die zich 20 voelt toch echt 40 is gezien ze niet met hun tijd willen meegaan ha ha ha
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk. Jules Deelder, may he rest in peace
[..] Wij zijn echt de ultieme generatie. Onze ouders geven hun geld aan Nigeriaanse prinsen en alles wat na ons komt snapt niet dat je met een beetje googlen 99% van je computerproblemen kan oplossen.
Hup wij!
Ik ben op zich niet ontevreden met de tijd waarin ik geboren ben. Ik was als kind al bekend met de computer en zo ging het vanzelf later makkelijker met alle nieuwe technische snufjes die erna kwamen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op zondag 29 december 2024 19:45 schreef BillDauterive het volgende: @:Pippenscottie, toch heeft Taylor wel een paar feministische liedjes gemaakt. Ik vind The Man een prachtig lied Luister daar maar eens naar in het nieuwe jaar.
Will do, Billy. Maar stuur me 2 januari een reminder
Ruud de Wild heeft vanmiddag in zijn programma op NPO Radio 2 gereageerd op het plotselinge vertrek van zijn sidekicks Cielke Sijben en Thijs Maalderink. “We zijn op het allerbeste moment gestopt met elkaar”, zei hij. “Ik heb onwijs leuk gewerkt met Thijs en Cielke, maar op een gegeven moment gaan mensen hun eigen weg.”
Cielke en Thijs zijn sinds vorige week maandag niet meer te horen in het middagprogramma van Radio 2. Ruud zat de afgelopen week ziek thuis vanwege corona en dus kon hij pas vandaag reageren op het vertrek van zijn sidekicks. “Er is afscheid genomen van Cielke en Thijs door KRO-NCRV. Ze werken hier inmiddels niet meer.”
Volgens de Radio 2-dj was het de bedoeling dat de twee tot eind dit jaar voor het programma zouden blijven werken. “We zouden de komende tijd met elkaar uit gaan vinden hoe we een nieuw programma zouden gaan maken, dat in januari van start zou gaan. Dat kwam heel lelijk op straat te liggen en dat heeft ons er toe gebracht dat we eerder gingen stoppen.”
Het middagprogramma van Ruud gaat vanaf januari op de schop. “Er komt een ander soort programma, ik ga wat anders doen in mijn leven. Maar daarover later meer”, zei hij.
NelisGod. Die zwaai ik ook weer uit, die hoogste erken ik niet.
Ik was vandaag jaar oud dat je de bandnaam INXS als 'In excess' uit spreekt.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Laatst nog eens dat tv programma teruggekeken waarmee Cielke en Frank van 't Hof bekend werden. Grappigst achteraf is dat Wout Frank moest beoordelen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op zondag 29 december 2024 19:46 schreef ieniminimuis het volgende: We hadden op werk nog een pc met windows 95 of 98. IT wilde er niets meer mee. Geen probleem joh, we konden alle issues met dat ding oplossen
We hadden voordat het bedrijf waar ik werk ging fuseren nog een Compaq(?) laptop met MS-DOS, die nog met regelmaat gebruikt werd
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
Op zondag 29 december 2024 19:48 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Laatst nog eens dat tv programma teruggekeken waarmee Cielke en Frank van 't Hof bekend werden. Grappigst achteraf is dat Wout Frank moest beoordelen.
Op zondag 29 december 2024 19:48 schreef Gretzl het volgende: “Tijd voor Nelis Diamant, zoals Neil Diamond had geheten als ie in de polder was geboren.”
- Emmely, 2024
V(l)oer me af luitjes
Zij leest gewoon mee
Het smakeloze klootjesvolk moest weer op zwetende bbb-mevrouw stemmen ja
Ze zeggen dat Duitsers geen humor hebben, maar Oostenrijkers kunnen er ook wat van.
Die zijn allen een stuk beter dan de meeste die er nu zijn ja. De Evelien haat heb ik nooit echt begrepen. Cielke was sowieso erg leuk. En Marisa had echt een hele mooie radiostem.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] We hadden voordat het bedrijf waar ik werk ging fuseren nog een Compaq(?) laptop met MS-DOS, die nog met regelmaat gebruikt werd
Ohja die zwierf bij ons ook nog ergens rond een pc met MS-DOS. Zelf niet meegewerkt, maar labapparatuur wat er bij hoorde werd te oud en moest vervangen worden. Dus daar hoorde ook niet software en nieuwe pc bij.
Ja, goeie vraag..iets met nieuwe DJs bij BNN. Martijn Muis was ook 1 van de kandidaten
[..] Die zijn allen een stuk beter dan de meeste die er nu zijn ja. De Evelien haat heb ik nooit echt begrepen. Cielke was sowieso erg leuk. En Marisa had echt een hele mooie radiostem.
Marisa was inderdaad prettig om naar te luisteren. Cielke was scherp en snel, en niet altijd schijtlollig.
[..] Oh was dat iets uit rond 2004? Heb ik wel eens over gehoord. Nooit gezien.
Yep, ga t even opzoeken voor je
[..] Maar niemand overtreft Marisa Heutink die Twister ging spelen in een leeg en verlaten, druk in schoonmaak zijnde Top 2000 Café
TIJDENS ECHOES!
Destijds konden ze natuurlijk in de nacht ook wel echt bijzondere dingen doen. Nu er constant publiek is, is dat haast onmogelijk. Ik mis die charme van het lege café wel.
[..] Destijds konden ze natuurlijk in de nacht ook wel echt bijzondere dingen doen. Nu er constant publiek is, is dat haast onmogelijk. Ik mis die charme van het lege café wel.
Dit was destijds de soundtrack bij een van de (matige) Batman films. Bij het deel erna was dat een Smashing Pumpkins nummer dat helaas kansloos is om erin te komen.
Scheelt wel dat ik in een studentendorp woon, dat ik er nog uitziet als student en ik dus best en een fles wodka of tequila kan kopen naast 6 flessen wijn
571 Wake Me Up When September…Green Day 570 Hald Mich 's Vas Neet Oét Lottum 569 Levels Avicii 568 L.A. Woman The Doors 567 Halt Mich Herbert Grönemeyer 566 Unfinished Sympathy Massive Attack 565 Rockin' In The Free World Neil Young 564 Stick Season Noah Kahan 563 Layla (Unplugged) Eric Clapton 562 Joan Of Arc (Maid Of Orleans) OMD 561 Thunder Road Bruce Springsteen
Misschien heeft hij dezelfde ochtendhobby als @peaceman?
571 Wake Me Up When September Ends Green Day 2005 570 Hald Mich 's Vas Neet Oét Lottum 2004 569 Levels Avicii 2011 568 L.A. Woman The Doors 1971 567 Halt Mich Herbert Grönemeyer 1988 566 Unfinished Sympathy Massive Attack 1991 565 Rockin' In The Free World Neil Young 1989 564 Stick Season Noah Kahan 2023 563 Layla (Unplugged) Eric Clapton 1992 562 Joan Of Arc (Maid Of Orleans) Orchestral Manoeuvres In The Dark 1982 561 Thunder Road Bruce Springsteen 1975