Ga langs adviseur. Onafhankelijke heeft mijn voorkeur boven die van je bank. Ga dus langs beiden.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.
Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?
Hoe hebben jullie dat met jullie eerste huisje gedaan?
Danku.
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.
Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?
Hoe hebben jullie dat met jullie eerste huisje gedaan?
Danku.
Vast een goed advies.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.
Ja het kost je geld, maar die onderhandelt beter dan de gemiddelde persoon, adviseert over een bouwkundig rapport etc.
Sommige mensen kunnen het best zelf hoor, maar dan moet je wel beslagen ten ijs komen.
Dit is wat duidelijker.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Als je weet tot hoeveel je kan lenen en kopen (dat weet je dus inmiddels), dan kan je afspraak maken voor het bezichtigen en eventueel een bod obv financiering doen. Let wel op kosten koper wat erbij komt. Ongeveer 10%. Dan afspraak maken bij de bank en financiering regelen. Aankoopmakelaar is niet perse nodig.
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:59 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit is wat duidelijker.
Die kosten koper komt alleen erbij nadat mijn bod geaccepteerd wordt, ik een lening krijg en het huis officieel koop niet?
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:05 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:16 schreef June. het volgende:
Daarnaast kan je wel een bod doen, maar je krijgt van de bank alleen een hypotheek tot.max 100% van de taxatiewaarde. Bied je daar dus boven, dan zul je dat extra moeten betalen uit eigen vermogen. Daar bovenop komt dan nog kosten koper.
Zoals al eerder gezegd, gezien de vragen die je stelt: ga naar een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is gratis. Dan heb je meer een idee. Wat je kan en wil lenen.
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:17 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:
[..]
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?
Volgens mij is hypoheekadvies, afgezien van het eerste vrijblijvende gesprek, nooit meer gratis.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:
[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.
Mits reden valide is dacht ik.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Gelijk ingewikkeld geworden zeg.
Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?
Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehequote:Op vrijdag 27 december 2024 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk zomaar dat het in jouw geval, gezien de vragen die je stelt, een uitermate goed idee is om een hypotheek gesprek aan te gaan.
Ja. Dat moet.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:
[..]
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?
Gratis mag niet meer.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:
[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden excl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?
Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.
Maar je denkt te weten wat je kan lenen. Die online formuliertjes willen er wel eens wat naast zitten.
[..]
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehe
[..]
Ja. Dat moet.
[..]
Gratis mag niet meer.
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden incl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.
Bij "De hypotheker" betaal je volgens mij standaard 3000 euro all inn.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:52 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.
Ik zie dat overdrachtsbelasting 2% is. Dus bij woning van 300k is dat al gelijk 6k wat er bovenop komt. Je zal wel in de buurt van bijna 10k k.k. komenquote:Op vrijdag 27 december 2024 23:52 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.
Die bank gaat dat hooguit bij benadering voor je uitrekenen als je gratis advies vraagt.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:52 schreef Werkperd het volgende:
[..]
En dat mag je volgens mij niet meer mee financieren.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Ik zie dat overdrachtsbelasting 2% is. Dus bij woning van 300k is dat al gelijk 6k wat er bovenop komt. Je zal wel in de buurt van bijna 10k k.k. komen
Yepquote:Op zaterdag 28 december 2024 00:03 schreef Droopie het volgende:
[..]
En dat mag je volgens mij niet meer mee financieren.
Tis 100% van de kosten van het huis en de rest mag je zelf ophoesten.
Krijg je wel weer gedeeltelijk terug van de belasting.
100% van de waarde van het huis.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:03 schreef Droopie het volgende:
[..]
En dat mag je volgens mij niet meer mee financieren.
Tis 100% van de kosten van het huis en de rest mag je zelf ophoesten.
Krijg je wel weer gedeeltelijk terug van de belasting.
Tenzij de koper onder de 35 jaar oud is, dan is de overdrachtsbelasting 0%. Scheelt in dit geval toch 6kquote:Op vrijdag 27 december 2024 23:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Ik zie dat overdrachtsbelasting 2% is. Dus bij woning van 300k is dat al gelijk 6k wat er bovenop komt. Je zal wel in de buurt van bijna 10k k.k. komen
Goede aanvulling.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tenzij de koper onder de 35 jaar oud is, dan is de overdrachtsbelasting 0%. Scheelt in dit geval toch 6k
En die zijn er ook niet bij nieuwbouw, toch?quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tenzij de koper onder de 35 jaar oud is, dan is de overdrachtsbelasting 0%. Scheelt in dit geval toch 6k
Nee die zitten dan gewoon bij de prijs in (btw)quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:09 schreef Droopie het volgende:
[..]
En die zijn er ook niet bij nieuwbouw, toch?
Gaat TS waarschijnlijk niet meer redden.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nee helaas net te laat.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gaat TS waarschijnlijk niet meer redden.
Een bank adviseert alleen over hun eigen hypotheekopties.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:26 schreef Werkperd het volgende:
Dat hele hypotheekadvies gebeuren brengt mij helemaal door de war.
Moet ik nu eerst naar de bank of naar een hypotheekadviseur? Wie is eigenlijk zo'n hypotheekadviseur? Staat hij los van de bank of wat?
Je moet naar een hypotheekadviseur, echter sommige banken hebben zo’n vogel ook zelf in huis. Nadeel: vaak niet volledig onafhankelijk advies. En je zit nog meer aan je bank vastgebakken.quote:Moet ik nu eerst naar de bank of naar een hypotheekadviseur? Wie is eigenlijk zo'n hypotheekadviseur? Staat hij los van de bank of wat?
Een hypotheekadviseur doet veel meer, ze rekenen ook voor je door wat er gebeurt als je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt of werkeloos raakt. Tevens adviseren over welke verstrekker het goedkoopste is voor jou (en welke hypotheekvorm het handigste is in jouw geval).quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:50 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.
Begin er nu al hoofdpijn van te krijgen zeg. Gedoe allemaal.
En zaken als meenemen van de hypotheek bij verkoop etc etcquote:Op zaterdag 28 december 2024 07:56 schreef Managarm het volgende:
[..]
Een hypotheekadviseur doet veel meer, ze rekenen ook voor je door wat er gebeurt als je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt of werkeloos raakt. Tevens adviseren over welke verstrekker het goedkoopste is voor jou (en welke hypotheekvorm het handigste is in jouw geval).
Je hebt sowieso eigen geld nodig voor de extra kosten: overdrachtsbelasting (2%), akte van levering, hypotheekakte en diverse inschrijvingskosten in het kadaster. Plus lopende kosten voor gemeentelijke belastingen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:26 schreef Werkperd het volgende:
Dat hele hypotheekadvies gebeuren brengt mij helemaal door de war.
Moet ik nu eerst naar de bank of naar een hypotheekadviseur? Wie is eigenlijk zo'n hypotheekadviseur? Staat hij los van de bank of wat?
Wij hebben destijds ook veel informatie via Vereniging Eigen Huis verkregen: website, een workshop en een handig boek. Dat e-book via jouw link is vast de up-to-dateversie van dat boek.quote:Op zaterdag 28 december 2024 10:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Begin eens te lezen bij Vereniging Eigen Huis
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/een-huis-kopen-in-7-stappen
Zij bieden trouwens ook hypotheekadvies, is ons goed bevallen.
Ook van belang, welk afbetaling stelsel van de stufi val je onder. Iets wat een online tool ook negeertquote:Op zaterdag 28 december 2024 11:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Een eerste gesprek bij een hypotheekadviseur is vrijwel altijd gratis. Zowel bij je eigen bank als bij een onafhankelijk adviseur.
Wanneer je voorafgaand aan dat gesprek je inkomsten, vaste lasten, leningen (inclusief studieschuld), bedrag aan spaargeld en eventueel te betalen alimentatie netjes op een rijtje zet en bij het gesprek die gegevens aan de adviseur overhandigd, dan zal de adviseur alvast een vrij nauwkeurige berekening kunnen maken van wat je maximaal kunt (mag) lenen.
Wanneer je de gegevens paraat hebt, is dat namelijk simpelweg een kwestie van gegevens intikken en tadaaa.
Vervolgens kunnen fluctuaties is de hypotheekrente voor kleine veranderingen zorgen in het bedrag wat je kan lenen.
Nieuwe leen-normen kunnen een grotere verandering geven. Maar die normen veranderen volgens mij meestal maar 1x per jaar (1 januari) dus als je na de jaarwisseling het eerste gesprek aan gaat zullen ze al rekening houden met de normen die heel 2025 gelden.
Veranderingen in inkomen kunnen ook aardig meetellen.
Maar het belangrijkste: lopende leningen en alimentatie drukken zwaar op de maximale hypotheek die je kunt krijgen. Als je bijvoorbeeld je telefoon-krediet, private-lease auto, studielening of alimentatie tijdens het eerste gesprek vergeet op te geven bij de adviseur, zal het uiteindelijke bedrag wat je mag lenen veel lager uitvallen dan bij de eerste berekening.
Mijn broer is een zeer goede makelaar die zijn geld doorgaans terugverdiend, heeft ook 1 van de hoogste waarderingen op Funda. Uiteraard is het wel belangrijk dat een makelaar zijn werk doet, maar ik zou daarvoor vooral varen op ervaringen met makelaars in de kennissenkring. Wat tegenwoordig ook erg belangrijk is, is dat een makelaar goede kennis heeft van de Erfpachtregeling en de status van de VVE.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vast een goed advies.
Maar zelf nog nooit een aankoopmakelaar gezien die buiten het zogenaamde betere onderhandelen iets deed wat zijn geld waard was. Huis inspecties waarbij schades niet gezien worden. Asbest clausules die niet in contracten hoorden te staan. Verwacht er dus ook weer niet teveel van.
Ja, dit. Want ik heb geen zin om elke keer die offtopic en alle reacties daarop te moeten verwijderen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 11:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een suggestie: laten we nou eens met z’n allen die achtja negeren, hij loopt ieder topic te verkloten
Tussen stap 2 en 3, voorlopig koopcontract tekenen en notaris kiezen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Bedankt allemaal. Het is nu een beetje inzichtelijk geworden.
Stap 1 is dus eerst langs een adviseur gaan die tijdens eerste gesprek in grote lijnen vertelt waar ik op moet letten, wat ik ongeveer zou kunnen lenen en aan welke extra kosten ik zou moeten denken
Stap 2: op basis van bovenstaande informatie huizen bekijken en bij serieuze interesse een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering.
Stap 3: bij akkoord terug naar de hypotheekadviseur en alle zaken laten regelen
Stap 4: wonen
Klopt dit ongeveer?
Ja bij stap 3 ook nog taxatie en notaris regelen. Kan je alvast onderzoek naar doen welke je eventueel wilt gebruiken als het concreet wordt.quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Stap 1 is dus eerst langs een adviseur gaan die tijdens eerste gesprek in grote lijnen vertelt waar ik op moet letten, wat ik ongeveer zou kunnen lenen en aan welke extra kosten ik zou moeten denken
Stap 2: op basis van bovenstaande informatie huizen bekijken en bij serieuze interesse een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering.
Klopt dit ongeveer?
Het taxatierapport voor de hypotheek zit er ook nog bij. Naast het financieringsvoorbehoud zou je "onder voorbehoud van een bouwkundige keuring" kunnen opnemen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Klopt dit ongeveer?
Hoofdpijn komt vanzelf wel, tot je 3 x om een nieuwe werkgeversverklaring moet vragen omdat een stempeltjequote:Op vrijdag 27 december 2024 23:50 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.
Taxatiewaarde ja, niet wat je ervoor gaat geven.quote:Op zaterdag 28 december 2024 00:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
100% van de waarde van het huis.
Heb je nu al enig idee van je leencapaciteit, wat je daarvoor kunt (en: wilt!) kopen plus wat je nog verder nodig hebt voor de aankoop en de jaren daarna? We zitten hier het proces voor je uit te leggen, maar het productresultaat is nog onbekendquote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Klopt dit ongeveer?
Dit dus het is een verkopersmarkt dus je hebt er weinig aan tenzij hij zijn connecties gebruikt.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vast een goed advies.
Maar zelf nog nooit een aankoopmakelaar gezien die buiten het zogenaamde betere onderhandelen iets deed wat zijn geld waard was. Huis inspecties waarbij schades niet gezien worden. Asbest clausules die niet in contracten hoorden te staan. Verwacht er dus ook weer niet teveel van.
Ik weet niet wat en waar je zoekt, maar biedingen onder voorbehoud van financiering worden tegenwoordig vaak afgewezen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Klopt dit ongeveer?
Dat zeg ik, de waardequote:Op zaterdag 28 december 2024 15:42 schreef halfway het volgende:
[..]
Taxatiewaarde ja, niet wat je ervoor gaat geven.
Aankoopmakelaars tillen m.i. veel te zwaar aan zo'n voorbehoud. Mijn hypotheekadviseur was mordicus tegen het bieden zonder voorbehoud (en tegen de extra verzekering die je daarvoor kunt afsluiten). In plaats daarvan heeft hij een verklaring afgegeven. Daarin stond dat hij al zijn cliënten adviseert mét voorbehoud van financiering te bieden, maar op basis van de door mij overgelegde documenten geen enkele reden zag om aan te nemen dat de benodigde hypotheek niet rond zou komen. En dat klopte. De hypotheek was binnen een week aangevraagd en goedgekeurd. September 2024.quote:Op zaterdag 28 december 2024 19:50 schreef emmyisemmy het volgende:
Ik weet niet wat en waar je zoekt, maar biedingen onder voorbehoud van financiering worden tegenwoordig vaak afgewezen.
Het probleem is dat mensen dan bieden, je nee tegen mensen zegt. Maar die bieding meer was om exclusieve ruimte te genereren dan om een echt bod te zijn.quote:Op zaterdag 28 december 2024 21:31 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Aankoopmakelaars tillen m.i. veel te zwaar aan zo'n voorbehoud. Mijn hypotheekadviseur was mordicus tegen het bieden zonder voorbehoud (en tegen de extra verzekering die je daarvoor kunt afsluiten). In plaats daarvan heeft hij een verklaring afgegeven. Daarin stond dat hij al zijn cliënten adviseert mét voorbehoud van financiering te bieden, maar op basis van de door mij overgelegde documenten geen enkele reden zag om aan te nemen dat de benodigde hypotheek niet rond zou komen. En dat klopte. De hypotheek was binnen een week aangevraagd en goedgekeurd. September 2024.
Nee. Het ging erom dat ik niet wist hoe ik een begin moest maken. Nu het is uitgelegd, weet ik in ieder geval welke stappenplan ik moet volgen mocht het zover zijn.quote:Op zaterdag 28 december 2024 15:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je nu al enig idee van je leencapaciteit, wat je daarvoor kunt (en: wilt!) kopen plus wat je nog verder nodig hebt voor de aankoop en de jaren daarna? We zitten hier het proces voor je uit te leggen, maar het productresultaat is nog onbekend
Ik zie heel vaak ''onder voorbehoud verkocht'' staan bij advertenties.quote:Op zaterdag 28 december 2024 19:50 schreef emmyisemmy het volgende:
[..]
Ik weet niet wat en waar je zoekt, maar biedingen onder voorbehoud van financiering worden tegenwoordig vaak afgewezen.
Houd er ook rekening mee dat overbieden doorgaans uit eigen zak betaald moet worden.
Er zijn meer voorbehouden dan alleen voorbehoud van financiering. Echt, ga met een hypotheekadviseur praten.quote:Op zondag 29 december 2024 13:28 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik zie heel vaak ''onder voorbehoud verkocht'' staan bij advertenties.
Dat is de periode waarin het voorlopige koopcontract (waar je gewoon beiden aan vast zit behalve ..ontbindende voorwaarden.....) is getekend en de feitelijke overdracht. Overigens kan je als koper gedurende de eerste drie werkdagen na ondertekening koopcontract, onder de koop uit, zelfs zonder opgave van reden.quote:Op zondag 29 december 2024 13:28 schreef Werkperd het volgende:
Ik zie heel vaak ''onder voorbehoud verkocht'' staan bij advertenties.
Ja, dit klopt. En als je in een gebied wil bieden waar veel wordt overboden is een aankoopmakelaar nog een optie.quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Klopt dit ongeveer?
Je krijgt later nog veel meer hoofdpijn als achteraf blijkt dat je de verkeerde financiële beslissingen hebt genomen. Altijd jezelf laten adviseren door een onafhankelijk adviseur dus.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:50 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Je kan gewoon naar bv de hypotheker gaan voor een gratis adviesgesprek.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Gratis is natuurlijk ook niet gratis, daar betaal je gewoon voor bij het tweede gesprek en bij je 'deal'. Zelfs die leuke, aardige koffie betaal je gewoon 6x terug.quote:Op maandag 30 december 2024 20:03 schreef 111210 het volgende:
[..]
Je kan gewoon naar bv de hypotheker gaan voor een gratis adviesgesprek.
Zou ik wel aanraden als je nergens vanaf weet, het is toch gratis en als je er een goed gevoel bij hebt dan laat je bij hun je hypotheek zaken regelen mocht je echt gaan kopen.
goh, alsof het een bedrijf is. Maar ga je na de eerste keer niet meer, is het... Gratis.quote:Op maandag 30 december 2024 20:14 schreef achtja het volgende:
[..]
Gratis is natuurlijk ook niet gratis, daar betaal je gewoon voor bij het tweede gesprek en bij je 'deal'. Zelfs die leuke, aardige koffie betaal je gewoon 6x terug.
Heb je een kartonnen doos die het 20 jaar volhoudt?quote:Ik zou niet zo snel afgaan op een goedgevoel want dat geven ze allemaal, inclusief de mensen hier op het forum. Het is momenteel gewoon niet verstandig om een woning te kopen. Helemaal niet tegen een contract van 20 of 30 jaar..
Zeg maar gerust dat het in populaire steden zoals Amsterdam en Utrecht zonder aankoopmakelaar bijna onmogelijk is om überhaupt op de wachtlijst voor een bezichtiging te komen.quote:Op zondag 29 december 2024 23:20 schreef Groepfunder het volgende:
Ik denk dat een aankoopmakelaar voor TS geen overbodige luxe is. Die kan je, samen met een goede hypotheekadviseur, ook een beetje door het proces loodsen. En hoewel het niet hoort, maakt een aankoopmakelaar het soms net wat makkelijker om iets gedaan te krijgen bij de verkoopmakelaar (zoals het inplannen van een bezichtiging).
Wat het zo'n lastig cirkeltje maakt is dat het bedrag wat je kan lenen van twee factoren afhankelijk is:quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Klopt dit ongeveer?
Daarom al diverse malen de vraag: welke huizenprijs heb je @Werkperd op het oog en heb je @Werkperd ideeën van funda?quote:Op maandag 30 december 2024 20:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat het zo'n lastig cirkeltje maakt is dat het bedrag wat je kan lenen van twee factoren afhankelijk is:
• jouw financiële situatie
• de waarde van het huis
Die eerste is wel bij voorbaat te bepalen en daarmee te berekenen wat er op basis van jouw inkomsten/schulden/situatie maximaal te lenen zou zijn
Maar die tweede... is afhankelijk van het huis dat je wil kopen.
Nadat je een serieus bod hebt uitgebracht op een woning en een hypotheek ervoor zou willen aflsuiten *moet* je van je beoogde hypotheekverstrekker een (onafhankelijke) taxatie voor dat huis laten opstellen, en die bepaalt dan of je echt het benodigde bedrag bij hun mag lenen voor aankoop van *dat* huis.
Hoewel dat dus geen reet uitmaakt voor het principe dat er dus een tweede prijsbepaling nodig is nadat er een koopprijs overeengekomen is.quote:Op maandag 30 december 2024 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Daarom al diverse malen de vraag: welke huizenprijs heb je @:Werkperd op het oog en heb je @:Werkperd ideeën van funda?
In zijn totaliteit heeft het voor het hele topic überhaupt geen echte meerwaardequote:Op maandag 30 december 2024 20:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoewel dat dus geen reet uitmaakt voor het principe dat er dus een tweede prijsbepaling nodig is nadat er een koopprijs overeengekomen is.
Als TS op z'n inkomen 3 ton hypotheek zou kunnen afsluiten, dan is er geen bank die 'm dat gaat lenen voor een huis dat 2 ton kost maar slechts 1 ton waard is. En voor deze rekensom kan je willekeurig welk getal maar invullen voor de prijscategorie van TS - het principe blijft gelijk.
Een lagere prijs staat toch ook haaks op de belangen van zo'n iemand?quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vast een goed advies.
Hangt er vanaf wat je met 'm afspreekt. Als je vastlegt: "voor iedere ¤1000 die je eraf krijgt, vang jij als aankoopmakelaar ¤100"...quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:02 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Een lagere prijs staat toch ook haaks op de belangen van zo'n iemand?
Is natuurlijk zo, ik vraag me ook af hoe veel effect het heeft en of een makelaar uberhaupt daarop zit te wachten omdat zoveel alsnog verkocht wordt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat je met 'm afspreekt. Als je vastlegt: "voor iedere ¤1000 die je eraf krijgt, vang jij als aankoopmakelaar ¤100"...
Overigens, verwacht er niet teveel van, in de huidige verkopersmarkt. Die kunnen gewoon zeggen "voor jou genoeg gegadigden die zonder aankoopmakelaar aankloppen"..
Uit die link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 215.567 euro kwijt aan eigen inleg. "quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
https://www.bollenstreeko(...)ent-in-bollenstreek/
Heb je verder nog een nuttige toevoeging of was dit het?quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:34 schreef blomke het volgende:
link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 2
Modaal verdienende alleenstaande starter.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit die link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 215.567 euro kwijt aan eigen inleg. "
Uit die link: "Gemeente Lisse is daarna de duurste in de Bollenstreek met een gemiddelde van 225.892 euro aan eigen inleg."quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heb je verder nog een nuttige toevoeging of was dit het?
Kan je even gewoon je punt hier maken want we kunnen hier allemaal ook zelf lezen, voorlezen doet de juf op de basisschool.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit die link: "Gemeente Lisse is daarna de duurste in de Bollenstreek met een gemiddelde van 225.892 euro aan eigen inleg."
Het punt is dat je elders stelt "Ik heb geen significant vermogen. Ik bezit geen eigen huis of auto of dikke spaarrekening. Ik heb zelf nooit wat georven" WGR / Testament om vervelend familielid uit te sluiten, geen groot vermogenquote:Op woensdag 1 januari 2025 22:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Kan je even gewoon je punt hier maken want we kunnen hier allemaal ook zelf lezen, voorlezen doet de juf op de basisschool.
Heftig, ik zit in de zelfde situatie en ook in de Bollenstreek.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb erover gebeld met de bank wat mogelijk was eerst. Aangezien ik al alleenstaande modaal verdienende niet in aanmerking kom voor de meeste woningen in deze regio heb ik het verder niet doorgezet.
Zodra ik mijn vast contract heb van werk zal ik nogmaals de bank bellen en bespreken wat er mogelijk is.
quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:42 schreef Pajanus het volgende:
Ik zie weleens dingen van 250k voorbij komen, is zeker niet prachtig maar dan heb je wel een dak boven je hoofd.
250 k op funda ? Als alleenstaande met een modaal inkomen zonder rijke ouders ? Denk je dat dat gaat lukken als je ook nog meeneemt dat je vaak moet overbieden etc. ?quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:42 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Heftig, ik zit in de zelfde situatie en ook in de Bollenstreek.
Maar moet zeggen, het lijkt mij veel te veel geld. Ik zie weleens dingen van 250k voorbij komen, is zeker niet prachtig maar dan heb je wel een dak boven je hoofd.
Als je het over dat topic wil hebben waarom post je dan niet in dat topic ?quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Het punt is dat je elders stelt "Ik heb geen significant vermogen. Ik bezit geen eigen huis of auto of dikke spaarrekening. Ik heb zelf nooit wat georven" WGR / Testament om vervelend familielid uit te sluiten, geen groot vermogen
Ik heb zelf gelukkig wat gespaard, en ik verdien nu net iets meer dan modaal.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
250 k op funda ? Als alleenstaande met een modaal inkomen zonder rijke ouders ? Denk je dat dat gaat lukken als je ook nog meeneemt dat je vaak moet overbieden etc. ?
Wordt lastig hoor.
Niet heel erg groot, vaak nog geen 40 m2. Het is iets ja, maar de praktijk leert dat dit soort woningen vaak duurder worden verkocht dan op funda staat omdat ze kunnen worden verhuurd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:55 schreef Pajanus het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)nt%22,%22house%22%5D
Zeg maar gerust erg klein dit. Maar het is wel een dak boven je hoofd en als je kijkt naar de huizenprijzen een goede investering (hoop je dan).quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Niet heel erg groot, vaak nog geen 40 m2. Het is iets ja, maar de praktijk leert dat dit soort woningen vaak duurder worden verkocht dan op funda staat omdat ze kunnen worden verhuurd.
Wellicht dat deze zijn uitgepond vanwege de middenhuurregeling, alsnog zijn er in deze regio meer dan genoeg families met geld en wordt het heus wel opgekocht, waarschijnlijk boven de Funda-prijs.
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:51 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Zeg maar gerust erg klein dit. Maar het is wel een dak boven je hoofd en als je kijkt naar de huizenprijzen een goede investering (hoop je dan).
Afijn, meer dan dit zit er niet in en dat realiseer ik mij wel. Dat is iets wat voor mijn leeftijdsgenoten vaak anders is en die blijven dan liever thuis wonen.
Je kan ook anders beredeneren: na 30 jaar heb je geen hypotheeklasten meer en bij een 4% stijging van de sociale huur is na 30 jaar, die laatste ¤2300,-/maand.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.
189.000kk - nvt (sociale huur)
784 euro pm bij modaal inkomen hypotheeklasten - 700 euro per maand (sociale woningbouw)
31 m2 - 80 m2
energielabel A - energielabel D of E of zo
monumentenstatus (1640) - geen monument (1969)
geen buitenruimte - redelijk balkon
Locatie is allebei in centrum van woonplaats, nu is noordwijk wel wat duurder vanwege het strand.
Ik vind het dan toch lastig te verantwoorden om zoiets te gaan kopen eigenlijk tenzij de sociale huur heeeeeel erg stijgt.
Het verhaal is nog wat uitgebreider dan dat natuurlijk. Hypotheekrenteaftrek, waardevermeerdering van het appartement etcetera.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.
784 euro pm bij modaal inkomen hypotheeklasten - 700 euro per maand (sociale woningbouw)
31 m2 - 80 m2
Locatie is allebei in centrum van woonplaats, nu is noordwijk wel wat duurder vanwege het strand.
Ik vind het dan toch lastig te verantwoorden om zoiets te gaan kopen eigenlijk tenzij de sociale huur heeeeeel erg stijgt.
En: wat voor buren tref je bij sociale huur?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Reken nu eens van je 30e tot je 75e: 45 jaar huur tov 30 jaar rente en aflossing. Scheelt al 15 jaar die je geen kosten hebt. En op je 75e kun je je huis verkopen en met dat geld makkelijk de kosten van je resterende leven (huur e.d.) betalen. Bij huur heb je dat bedrag niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
31 m2 - 80 m2
Ok, in dat geval ga ik 90 000 euro sparen en dan nog eens kijken of ik zoiets kan kopen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan ook anders beredeneren: na 30 jaar heb je geen hypotheeklasten meer en bij een 4% stijging van de sociale huur is na 30 jaar, die laatste ¤2300,-/maand.
Je kan het nog slimmer aanpakken: je neemt een aflossingsvrije hypotheek, even aangenomen dat je ¤90000 hebt gespaard, bij 3,5% bedragen je maandlasten dan maar ¤263/maand
Hoeveel wachtjaren heb je bij Huren in Holland rijnland?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:42 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Het verhaal is nog wat uitgebreider dan dat natuurlijk. Hypotheekrenteaftrek, waardevermeerdering van het appartement etcetera.
Wanneer kom je in aanmerking voor sociale huur ? ik denk dat ik daar nooit meer in aanmerking voor kom. Een vriend van mij huurt een appartement en is daar toch wel meer voor kwijt dan koop.
Ik woon in een turkenflat, maar ik heb totaal geen last van de buren. Van een inboorling uit Noordwijk zou je meer last hebben omdat die van die feestjes in de tuin gaan geven en zo. Af en toe zetten ze van die moslimmuziek aan maar dan vraag ik gewoon vriendelijk of het wat zachter kan en dat doen ze dan gewoon. Met feestdagen laat ik ze lekker.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:51 schreef blomke het volgende:
[..]
En: wat voor buren tref je bij sociale huur?
Ja dus om meer geld te hebben zodra ik 75 ben, moet ik nu 30 jaar lang in een hok gaan wonen dat veel kleiner is dan waar ik nu woon.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Reken nu eens van je 30e tot je 75e: 45 jaar huur tov 30 jaar rente en aflossing. Scheelt al 15 jaar die je geen kosten hebt. En op je 75e kun je je huis verkopen en met dat geld makkelijk de kosten van je resterende leven (huur e.d.) betalen. Bij huur heb je dat bedrag niet.
Nou moet je als koper ook onderhoud meerekenen, maar uiteindelijk kom je er met koop wel beter uit. En heb je als koper ook meer invloed op waar je woont en op hoe je woning er uit ziet, geen maanden wachten op de woningbouwvereniging tot die lekkage verholpen is of een keuken die in elkaar stort.
Je bent trouwens nog iets vergeten financieel: huursubsidie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Reken nu eens van je 30e tot je 75e: 45 jaar huur tov 30 jaar rente en aflossing. Scheelt al 15 jaar die je geen kosten hebt. En op je 75e kun je je huis verkopen en met dat geld makkelijk de kosten van je resterende leven (huur e.d.) betalen. Bij huur heb je dat bedrag niet.
Nou moet je als koper ook onderhoud meerekenen, maar uiteindelijk kom je er met koop wel beter uit. En heb je als koper ook meer invloed op waar je woont en op hoe je woning er uit ziet, geen maanden wachten op de woningbouwvereniging tot die lekkage verholpen is of een keuken die in elkaar stort.
Jij vergat ook hypotheekrenteaftrek en de in 45 jaar enorme huurstijgingen. Daarbij is de vraag hoe lang zaken als huurtoeslag nog blijven bestaan, waarschijnlijk heeft dat zijn langste tijd wel gehad en wordt dat een algemene regeling in de IB oid, waardoor je dus als koper of huurder wat dat betreft gelijk uit bent.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je bent trouwens nog iets vergeten financieel: huursubsidie.
Dat krijg je niet voor een koopwoning, en wel als je straks met de AOW in je sociale flatje zit.
Verandering van de spelregels kan altijd, maar dus ook met de hypotheekrenteaftrek.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij vergat ook hypotheekrenteaftrek en de in 45 jaar enorme huurstijgingen. Daarbij is de vraag hoe lang zaken als huurtoeslag nog blijven bestaan, waarschijnlijk heeft dat zijn langste tijd wel gehad en wordt dat een algemene regeling in de IB oid, waardoor je dus als koper of huurder wat dat betreft gelijk uit bent.
Ik heb toch het idee dat ik liever in mijn huidige, comfortabel grote woning blijf, dan in een piepklein studiootje dat ik netaan kan kopen.quote:Uiteindelijk ben je financieel maar ook qua leven altijd beter uit in een koopwoning als je die kunt betalen, daar ben ik van overtuigd.
Even kijkenquote:Op donderdag 2 januari 2025 14:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoeveel wachtjaren heb je bij Huren in Holland rijnland?
Want ik had 12 wachtjaren. Dus als je nog niet eens staat ingeschreven, zou ik dit nogmaals vragen over 12 jaar.
En dan woon ik geeneens in Leiden, daar moet je nog langer wachten.
Ik zei ook: als je die kunt betalen. Als je alleen een heel klein hokje kunt betalen, val je misschien niet in die categorie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Verandering van de spelregels kan altijd, maar dus ook met de hypotheekrenteaftrek.
[..]
Ik heb toch het idee dat ik liever in mijn huidige, comfortabel grote woning blijf, dan in een piepklein studiootje dat ik netaan kan kopen.
Vooral doen! Wegblijven uit de koopsector (waar ik al 38 jaar zit). Maar waarom dan deze post:quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb toch het idee dat ik liever in mijn huidige, comfortabel grote woning blijf, dan in een piepklein studiootje dat ik netaan kan kopen.
quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb erover gebeld met de bank wat mogelijk was eerst. Aangezien ik al alleenstaande modaal verdienende niet in aanmerking kom voor de meeste woningen in deze regio heb ik het verder niet doorgezet.
Zodra ik mijn vast contract heb van werk zal ik nogmaals de bank bellen en bespreken wat er mogelijk is.
Je kan je inschrijven vanaf dat je 18 bent, waarom heb je dat niet gedaan dan?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:07 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Even kijken
Dat is ongeveer en precies 0.
Hoe oud ben je ongeveer dan?
Vanaf hoeveel inkomen geldt jou dogma dan? Dus blijkbaar niet voor iemand die modaal verdient en in een relatief dure regio woont (Bollenstreek in dit geval)?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei ook: als je die kunt betalen. Als je alleen een heel klein hokje kunt betalen, val je misschien niet in die categorie.
Het is juist gunstig voor jou als ik wel koop want dan gaan de woningprijzen in het algemeen omhoog.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Vooral doen! Wegblijven uit de koopsector (waar ik al 38 jaar zit). Maar waarom dan deze post:
[..]
Zoek jij in de categorie 0,9 - 1 miljoen?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Het is juist gunstig voor jou als ik wel koop want dan gaan de woningprijzen in het algemeen omhoog.
Daar heb ik al over gepost in dit topic dus die vraag kan je zelf beantwoorden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoek jij in de categorie 0,9 - 1 miljoen?
Je kunt kijken of je van streek kunt veranderen. Ik ken iemand met een beneden modaal inkomen die net een compleet huis heeft gekocht, wel in Emmen. Het is net wat je keuzes en prioriteiten zijn, hij wilde niet meer afhankelijk zijn van een huurbaas in elk geval en is uit de randstad vertrokken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Vanaf hoeveel inkomen geldt jou dogma dan? Dus blijkbaar niet voor iemand die modaal verdient en in een relatief dure regio woont (Bollenstreek in dit geval)?
Ik ben nooit van plan geweest te gaan wonen en heb ook nooit zelfstandig gewoond in de buurt waar ik woonde toen ik 18 werd, wat moet je dan met zo'n inschrijving? Zolang je inschrijvingen niet mee kunt nemen naar een andere gemeente, vind ik dat 'inschrijven als je 18 bent' niet zo'n goed advies eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je kan je inschrijven vanaf dat je 18 bent, waarom heb je dat niet gedaan dan?
Je kan je ook inschrijven in een regio waar je niet woont in de meeste gevallen. Dat hangt af van de huurregio.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben nooit van plan geweest te gaan wonen en heb ook nooit zelfstandig gewoond in de buurt waar ik woonde toen ik 18 werd, wat moet je dan met zo'n inschrijving? Zolang je inschrijvingen niet mee kunt nemen naar een andere gemeente, vind ik dat 'inschrijven als je 18 bent' niet zo'n goed advies eerlijk gezegd.
Dat kan, maar het woongenot in een rurale regio als Drenthe is lager. Geen vrienden in de buurt, slechter OV, verder van grote steden, veeeeel verder van het strand, etc. Dus je krijg veel minder waar voor je geld. Mensen die zich prettig voelen in een rurale regio wonen daar al want dat is lekker goedkoop.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt kijken of je van streek kunt veranderen. Ik ken iemand met een beneden modaal inkomen die net een compleet huis heeft gekocht, wel in Emmen. Het is net wat je keuzes en prioriteiten zijn, hij wilde niet meer afhankelijk zijn van een huurbaas in elk geval en is uit de randstad vertrokken.
Dan had ik me in elke regio boven de grote rivieren buiten de grote steden moeten inschrijven...quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je kan je ook inschrijven in een regio waar je niet woont in de meeste gevallen. Dat hangt af van de huurregio.
In sommige regio's is de inschrijving zelfs gratis.
Dat is jouw keuze natuurlijk. Qua kosten hebben we het overigens nog niet eens over een tientje per jaar in de meeste regio's, dus dat had wel uitgekund denk ik zo.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan had ik me in elke regio boven de grote rivieren buiten de grote steden moeten inschrijven...
Kijk eerst wat je zelf kwijt wil zijn voor een kale hypotheek, kijk wat de overige kosten zijn die maandelijks terugkomen. Wat wil je max. Per maand kwijt zijn?quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Vooralsnog zie ik een ts die inziet dat hij advies moet inwinnen, dus waarom zo pessimistisch?quote:
Nou, TS is al geruime tijd zoek. Kan ook niet anders met 125 posts met (goede) adviezen. Hoe goed bedoeld ook; het lijkt wel een schriftelijke cursus autorijden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 23:19 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Vooralsnog zie ik een ts die inziet dat hij advies moet inwinnen, dus waarom zo pessimistisch?
Dan koop jij toch ff die woning voor hem?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, TS is al geruime tijd zoek. Kan ook niet anders met 125 posts met goede adviezen. Hoe goed bedoeld ook; het lijkt wel een schriftelijke cursus autorijden.
Wat bedoel je met geruime tijd?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, TS is al geruime tijd zoek. Kan ook niet anders met 125 posts met (goede) adviezen. Hoe goed bedoeld ook; het lijkt wel een schriftelijke cursus autorijden.
Omdat ik heel graag wil kopen, en niet wil huren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je kan je inschrijven vanaf dat je 18 bent, waarom heb je dat niet gedaan dan?
Dus je komt nieteens uit de Bollenstreek?quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat kan, maar het woongenot in een rurale regio als Drenthe is lager. Geen vrienden in de buurt, slechter OV, verder van grote steden, veeeeel verder van het strand, etc. Dus je krijg veel minder waar voor je geld. Mensen die zich prettig voelen in een rurale regio wonen daar al want dat is lekker goedkoop.
Ik ben zelf geboren en getogen in een rurale regio (zeeuws vlaanderen) en ik zou daar niet meer willen wonen. Alleen al omdat je alles met de auto moet doen is voldoende reden. Ook milieuvervuiling, zeer grote afstand tot voorzieningen , etc. etc.
quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:13 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dus je komt nieteens uit de Bollenstreek?
Raus!
Dat is iets wat bij velen hier op #1 staat, voorrang voor mensen die hier wonen. En terecht.
Je kan gewoon een huis kopen, of je nou staat ingeschreven bij de woningbouwvereniging of niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:10 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Omdat ik heel graag wil kopen, en niet wil huren.
Overigens kom ik niet in aanmerking voor sociale huur.
Ik woon nou gewoon in de bollenstreek, inmiddels al meer dan een jaar. Ze kunnen niet gaan kijken naar je geboorteplaats of waar je opgegroeid bent want dat is discriminatie. Ik ben inderdaad geen inboorling in het dorp hier maar voel me hier zeker wel thuis.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:13 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dus je komt nieteens uit de Bollenstreek?
Raus!
Dat is iets wat bij velen hier op #1 staat, voorrang voor mensen die hier wonen. En terecht.
Zo zou je dat kunnen stellen inderdaad.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je kan gewoon een huis kopen, of je nou staat ingeschreven bij de woningbouwvereniging of niet.
Wat als je straks wel je huis hebt maar je verliest je baan? Dan raak je dakloos. Als je je had ingeschreven bij de woningbouwvereniging had je dan nog een vangnet gehad.
Ik kwam eerder ook niet in aanmerking voor sociale huur maar verloor toen mijn baan, waardoor het toetsingsinkomen veel lager werd en dit wel kon.
Dus dit heb je niet heel erg goed doordacht denk ik zo.
in welk dorp woon je?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:09 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik woon nou gewoon in de bollenstreek, inmiddels al meer dan een jaar. Ze kunnen niet gaan kijken naar je geboorteplaats of waar je opgegroeid bent want dat is discriminatie. Ik ben inderdaad geen inboorling in het dorp hier maar voel me hier zeker wel thuis.
Ik kom oorspronkelijk uit Zeeuws-Vlaanderen en ik heb geen rijbewijs en er is daar vrijwel geen OV dus daar wonen gaat niet.
Praetorium Agrippinae?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ga ik niet zeggen straks staat half FOK! hier voor de deur.
Vrijwel alle dorpen in de bollenstreek zijn groot genoeg dat dat niet uitmaakt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ga ik niet zeggen straks staat half FOK! hier voor de deur.
Hillegom?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:37 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Vrijwel alle dorpen in de bollenstreek zijn groot genoeg dat dat niet uitmaakt.
Ik kom uit Hillywood.
Dat zegt ook iets over de organisatie waar je werkt óf de persoon die deze opsteltquote:Op zaterdag 28 december 2024 15:39 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoofdpijn komt vanzelf wel, tot je 3 x om een nieuwe werkgeversverklaring moet vragen omdat een stempeltje
Of een cijfertje niet helemaal duidelijk was, of dit of dat
https://www.advieskeuze.nlquote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:37 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Vrijwel alle dorpen in de bollenstreek zijn groot genoeg dat dat niet uitmaakt.
Ik kom uit Hillywood.
Ik heb best wat aan de kant liggen. Het is voor mij anders als alleenstaande persoon niet mogelijk om een huisje van rond de 250 - 300k te kopen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 22:13 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Kijk eerst wat je zelf kwijt wil zijn voor een kale hypotheek, kijk wat de overige kosten zijn die maandelijks terugkomen. Wat wil je max. Per maand kwijt zijn?
Dan idd langs adviseur, kijken wat je max kan lenen, maar dat kan zo hard per dag schommelen. Ga nooit tot de max.
Ik snap niet waar jij die onzin vandaan haalt. Na 2 pagina's is het al vrij snel duidelijk geworden wat ik moet doen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 00:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, TS is al geruime tijd zoek. Kan ook niet anders met 125 posts met (goede) adviezen. Hoe goed bedoeld ook; het lijkt wel een schriftelijke cursus autorijden.
Tuurlijk dalen je maandlasten, echter is het altijd verstandig wat geld achter de hand te houden voor onverwachtse uitgaven / tegenvallers. Een klein beetje aflossen op je hypotheek zal je maandbedrag echt nog niet veel laten kelderen én zonde om gelijk een groot deel af te lossen... (in de meeste gevallen dan).quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:47 schreef Werkperd het volgende:
an de kant liggen. Het is voor mij anders als alleenstaande persoon niet mogelijk om een huisje van rond de 250 - 300k te kopen.
Ik ga de komende drie jaar blijven sparen zodat ik minder hoef te lenen. Ik ga ervan uit dat mijn maandlasten ook lager uit zullen komen als ik bijvoorbeeld de helft van een woning uit mijn eigen zak betaal. Maar dat zal de adviseur dan moeten uitrekenen wat de beste mogelijkheden zijn die bij mijn financiële situatie passen.
Daargelaten dat je tegen de prijsstijgingen niet op kan sparen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 23:54 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Tuurlijk dalen je maandlasten, echter is het altijd verstandig wat geld achter de hand te houden voor onverwachtse uitgaven / tegenvallers. Een klein beetje aflossen op je hypotheek zal je maandbedrag echt nog niet veel laten kelderen én zonde om gelijk een groot deel af te lossen... (in de meeste gevallen dan).
Heel zwart wit: door de HRA is extra aflossen bij de annuïtaire/lineaire hypotheek, amper effectief. Heb je een box 3 hypotheek zonder HRA, hoef je niet af te lossen waardoor je maandlasten een stuk lager liggen, vooral tegen het einde van de looptijd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 23:54 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Tuurlijk dalen je maandlasten, echter is het altijd verstandig wat geld achter de hand te houden voor onverwachtse uitgaven / tegenvallers. Een klein beetje aflossen op je hypotheek zal je maandbedrag echt nog niet veel laten kelderen én zonde om gelijk een groot deel af te lossen... (in de meeste gevallen dan).
Over 3 jaar zijn de prijzen waarschijnlijk ook weer met x% gestegen....en het is helemaal geen ramp om een kleiner deel zelf te betalen. De overheid betaald er zelfs aan mee in de vorm van HRA.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 22:47 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ik heb best wat aan de kant liggen. Het is voor mij anders als alleenstaande persoon niet mogelijk om een huisje van rond de 250 - 300k te kopen.
Ik ga de komende drie jaar blijven sparen zodat ik minder hoef te lenen. Ik ga ervan uit dat mijn maandlasten ook lager uit zullen komen als ik bijvoorbeeld de helft van een woning uit mijn eigen zak betaal. Maar dat zal de adviseur dan moeten uitrekenen wat de beste mogelijkheden zijn die bij mijn financiële situatie passen.
Dat realiseer ik mezelf ook maar ja, wat moet je dan? Het hoeft ook niet perse drie jaar te duren. Als ik met geluk tussentijds iets tegenkomt dan zal ik daar niet al te lang meer over nadenken.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:20 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Over 3 jaar zijn de prijzen waarschijnlijk ook weer met x% gestegen....en het is helemaal geen ramp om een kleiner deel zelf te betalen. De overheid betaald er zelfs aan mee in de vorm van HRA.
Dat hoeft niet, vloerisolatie, dakisolatie aan de binnenkant, tochtstrips, evt isolerende voordeur... in eerste instantie hoeft het verbeteren van het energielabel niet zo veel te kosten. Wat ik allemaal samen noem kost je geen duizenden euro's. Op een gegeven moment moet je misschien kozijnen en glas vervangen en wil je zonnepanelen en misschien ook electrisch verwarmen, maar dat kan allemaal prima als je er al een tijdje woont.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:45 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Kwam laatst iets interessants tegen voor 2 ton bijvoorbeeld maar sloeg die over omdat energielabel toch iets te hoog was.
Daar zou ik niet op wachten. De mensen die al sinds bijvoorbeeld 2016 daarop wachten wachten ook nog steeds. Naast dat starterswoningen nou niet echt direct goedkoper zouden worden met een crisis.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:45 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Huizenmarkt/economie blijft voor de rest ook onvoorspelbaar. Met een nieuwe financiële crisis kunnen de huizenprijzen weer vrij hard dalen. Dat komt dan gunstig uit voor mensen die al voor een woning flink gespaard hebben.
Energielabel is nou typisch iets waar je iets aan kunt verbeteren terwijl je er al woont. Vaak met subsidie en/of door zelf de handen uit de mouwen te steken. Misschien een gemiste kans.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:45 schreef Werkperd het volgende:
Kwam laatst iets interessants tegen voor 2 ton bijvoorbeeld maar sloeg die over omdat energielabel toch iets te hoog was. Kwam ook andere huisjes tegen van 175 tot 200k maar vond ze net weer wat te klein. Dus er zal heus wel wat voorbij komen.
Ik zou met deze beknopte informatie niet ver komen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:42 schreef Infinti het volgende:
Begin deze week een huis gekocht, waar je mee begint is hoeveel kun je lenen, dus onafhankelijk hypotheek adviseur. Of je overdrachtsbelasting moet betalen hangt ervan af of je vrijstelling hebt anders 2% aftikken over je koopsom. Als je het winnende bod hebt en de koop overeenkomst is getekend, kun je de notaris (hypotheek akte, leveringsakte, en eventueel koopovereenkomst laten opstellen), taxateur en de hypotheek adviseur inschakelen. Het is niet zo ingewikkeld om eerlijk te zijn.
Hoe dan wel?quote:Op woensdag 2 april 2025 19:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Overigens vind ik de achteloosheid waarmee sommigen een huis menen te kopen, zwaar irritant.
Dus beter "niks doen"?quote:Op woensdag 2 april 2025 19:35 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het besef dat je beter geen fouten kunt maken.
Je hebt een dak boven je hoofd nodig. Als jij dat huis bedrag x waard vind, dan is het dat toch waard? Even een bouwkundige keuring er over ter voorkoming van al te grote problemen. En volgens mij ben je er dan wel.quote:Op woensdag 2 april 2025 19:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik zou met deze beknopte informatie niet ver komen.
Overigens vind ik de achteloosheid waarmee sommigen een huis menen te kopen, zwaar irritant.
Lees je ook het koopcontract door? Of mag de hond er mee stoeien? Ik noem maar wat.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt een dak boven je hoofd nodig. Als jij dat huis bedrag x waard vind, dan is het dat toch waard? Even een bouwkundige keuring er over ter voorkoming van al te grote problemen. En volgens mij ben je er dan wel.
Of mis ik dan echt iets?
Ja, dat lees ik even door. Tot in zoverre het niet al het standaard nvm koopcontract is. Dat is nu ook niet bepaald hogere wiskunde. Als je alle standaard tekst wegstreept blijft er niet zoveel overquote:Op woensdag 2 april 2025 21:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Lees je ook het koopcontract door? Of mag de hond er mee stoeien? Ik noem maar wat.
Niet gewoon in contanten betalen....quote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:42 schreef Infinti het volgende:
Begin deze week een huis gekocht, waar je mee begint is hoeveel kun je lenen, dus onafhankelijk hypotheek adviseur. Of je overdrachtsbelasting moet betalen hangt ervan af of je vrijstelling hebt anders 2% aftikken over je koopsom. Als je het winnende bod hebt en de koop overeenkomst is getekend, kun je de notaris (hypotheek akte, leveringsakte, en eventueel koopovereenkomst laten opstellen), taxateur en de hypotheek adviseur inschakelen. Het is niet zo ingewikkeld om eerlijk te zijn.
Kijken wat je kunt lenen, dat is cijfers aanleveren bij de hypotheekadviseur. Maar wat net zo handig is en belangrijker: wat kan je missen en wat wil je betalen in de maand.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt een dak boven je hoofd nodig. Als jij dat huis bedrag x waard vind, dan is het dat toch waard? Even een bouwkundige keuring er over ter voorkoming van al te grote problemen. En volgens mij ben je er dan wel.
Of mis ik dan echt iets?
Wat je kan missen is je maximale hypotheek. Daarbuiten kan je een normaal leven hebben met de huidige hypotheekregels.quote:Op zondag 6 april 2025 15:10 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Kijken wat je kunt lenen, dat is cijfers aanleveren bij de hypotheekadviseur. Maar wat net zo handig is en belangrijker: wat kan je missen en wat wil je betalen in de maand.
Je leven laten bepalen door hypotheek regels..quote:Op zondag 6 april 2025 15:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat je kan missen is je maximale hypotheek. Daarbuiten kan je een normaal leven hebben met de huidige hypotheekregels.
Wat wil je betalen, dan kom ik terug op mijn statement: wat vind je het waard. Als jij het niet dat bedrag waard vind, wil je het niet betalen.
Wat je kan missen is iets anders dan wat jij nu zegt: wat je wil missen.quote:Op zondag 6 april 2025 15:27 schreef achtja het volgende:
[..]
Je leven laten bepalen door hypotheek regels..
Zorg dat je een bed hebt, zo goedkoop mogelijk.. beetje vooruit denken.
Tuurlijk niet, je max. hypotheek die je kan krijgen zijn de maandlasten bijv. ¤ 2.000 voor, maar als je dure hobby's hebt, graag op vakantie gaat en je huurt nu voor ¤ 1500 euro en je houdt nog geen ¤ 500 over om mee te kunnen sparen, dan kan je die hypotheek wel krijgen bij vele adviseurs, maar is het niet verstandig.quote:Op zondag 6 april 2025 15:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat je kan missen is je maximale hypotheek. Daarbuiten kan je een normaal leven hebben met de huidige hypotheekregels.
Wat wil je betalen, dan kom ik terug op mijn statement: wat vind je het waard. Als jij het niet dat bedrag waard vind, wil je het niet betalen.
Waarom wordt het dan wel geadviseerd bij vele hypotheekadviseurs? Wil je dan de rest van je aardse bestaan blijven huren voor ¤1500/maand met jaarlijkse verhoging zonder uitzicht op een eigen, hypotheekvrij huis??quote:Op zondag 6 april 2025 22:50 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, je max. hypotheek die je kan krijgen zijn de maandlasten bijv. ¤ 2.000 voor, maar als je dure hobby's hebt, graag op vakantie gaat en je huurt nu voor ¤ 1500 euro en je houdt nog geen ¤ 500 over om mee te kunnen sparen, dan kan je die hypotheek wel krijgen bij vele adviseurs, maar is het niet verstandig.
Je KAN 2000 euro betalen, dat kan volgens elke norm over verantwoord lenen, daar is niets mis mee. Jij WIL dat niet omdat je liever op vakantie gaat.quote:Op zondag 6 april 2025 22:50 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, je max. hypotheek die je kan krijgen zijn de maandlasten bijv. ¤ 2.000 voor, maar als je dure hobby's hebt, graag op vakantie gaat en je huurt nu voor ¤ 1500 euro en je houdt nog geen ¤ 500 over om mee te kunnen sparen, dan kan je die hypotheek wel krijgen bij vele adviseurs, maar is het niet verstandig.
Hoho, dit was een voorbeeld hé, dit is niet mijn situatiequote:Op maandag 7 april 2025 07:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je KAN 2000 euro betalen, dat kan volgens elke norm over verantwoord lenen, daar is niets mis mee. Jij WIL dat niet omdat je liever op vakantie gaat.
De woning die je hebt gezien vind je de vraagprijs dan niet waard, anders had je die 2000 wel gedaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |