abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 januari 2025 @ 13:42:37 #101
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216146497
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.

189.000kk - nvt (sociale huur)
784 euro pm bij modaal inkomen hypotheeklasten - 700 euro per maand (sociale woningbouw)
31 m2 - 80 m2
energielabel A - energielabel D of E of zo
monumentenstatus (1640) - geen monument (1969)
geen buitenruimte - redelijk balkon

Locatie is allebei in centrum van woonplaats, nu is noordwijk wel wat duurder vanwege het strand.

Ik vind het dan toch lastig te verantwoorden om zoiets te gaan kopen eigenlijk tenzij de sociale huur heeeeeel erg stijgt.
Het verhaal is nog wat uitgebreider dan dat natuurlijk. Hypotheekrenteaftrek, waardevermeerdering van het appartement etcetera.

Wanneer kom je in aanmerking voor sociale huur ? ik denk dat ik daar nooit meer in aanmerking voor kom. Een vriend van mij huurt een appartement en is daar toch wel meer voor kwijt dan koop.
Lachen joh.
pi_216146708
quote:

Locatie is allebei in centrum van woonplaats, nu is noordwijk wel wat duurder vanwege het strand.

Ik vind het dan toch lastig te verantwoorden om zoiets te gaan kopen eigenlijk tenzij de sociale huur heeeeeel erg stijgt.
En: wat voor buren tref je bij sociale huur?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216146973
quote:

[..]
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.

189.000kk - nvt (sociale huur)
784 euro pm bij modaal inkomen hypotheeklasten - 700 euro per maand (sociale woningbouw)
31 m2 - 80 m2
energielabel A - energielabel D of E of zo
monumentenstatus (1640) - geen monument (1969)
geen buitenruimte - redelijk balkon

Reken nu eens van je 30e tot je 75e: 45 jaar huur tov 30 jaar rente en aflossing. Scheelt al 15 jaar die je geen kosten hebt. En op je 75e kun je je huis verkopen en met dat geld makkelijk de kosten van je resterende leven (huur e.d.) betalen. Bij huur heb je dat bedrag niet.

Nou moet je als koper ook onderhoud meerekenen, maar uiteindelijk kom je er met koop wel beter uit. En heb je als koper ook meer invloed op waar je woont en op hoe je woning er uit ziet, geen maanden wachten op de woningbouwvereniging tot die lekkage verholpen is of een keuken die in elkaar stort.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216147099
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Je kan ook anders beredeneren: na 30 jaar heb je geen hypotheeklasten meer en bij een 4% stijging van de sociale huur is na 30 jaar, die laatste ¤2300,-/maand.

Je kan het nog slimmer aanpakken: je neemt een aflossingsvrije hypotheek, even aangenomen dat je ¤90000 hebt gespaard, bij 3,5% bedragen je maandlasten dan maar ¤263/maand
Ok, in dat geval ga ik 90 000 euro sparen en dan nog eens kijken of ik zoiets kan kopen.

Ik zit nu op de 20 000 euro.

Dus tot over een paar jaar :W
pi_216147114
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:42 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Het verhaal is nog wat uitgebreider dan dat natuurlijk. Hypotheekrenteaftrek, waardevermeerdering van het appartement etcetera.

Wanneer kom je in aanmerking voor sociale huur ? ik denk dat ik daar nooit meer in aanmerking voor kom. Een vriend van mij huurt een appartement en is daar toch wel meer voor kwijt dan koop.
Hoeveel wachtjaren heb je bij Huren in Holland rijnland?

Want ik had 12 wachtjaren. Dus als je nog niet eens staat ingeschreven, zou ik dit nogmaals vragen over 12 jaar.

En dan woon ik geeneens in Leiden, daar moet je nog langer wachten.
pi_216147129
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:51 schreef blomke het volgende:

[..]
En: wat voor buren tref je bij sociale huur?
Ik woon in een turkenflat, maar ik heb totaal geen last van de buren. Van een inboorling uit Noordwijk zou je meer last hebben omdat die van die feestjes in de tuin gaan geven en zo. Af en toe zetten ze van die moslimmuziek aan maar dan vraag ik gewoon vriendelijk of het wat zachter kan en dat doen ze dan gewoon. Met feestdagen laat ik ze lekker.
pi_216147138
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Reken nu eens van je 30e tot je 75e: 45 jaar huur tov 30 jaar rente en aflossing. Scheelt al 15 jaar die je geen kosten hebt. En op je 75e kun je je huis verkopen en met dat geld makkelijk de kosten van je resterende leven (huur e.d.) betalen. Bij huur heb je dat bedrag niet.

Nou moet je als koper ook onderhoud meerekenen, maar uiteindelijk kom je er met koop wel beter uit. En heb je als koper ook meer invloed op waar je woont en op hoe je woning er uit ziet, geen maanden wachten op de woningbouwvereniging tot die lekkage verholpen is of een keuken die in elkaar stort.
Ja dus om meer geld te hebben zodra ik 75 ben, moet ik nu 30 jaar lang in een hok gaan wonen dat veel kleiner is dan waar ik nu woon.
pi_216147166
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je bent trouwens nog iets vergeten financieel: huursubsidie.

Dat krijg je niet voor een koopwoning, en wel als je straks met de AOW in je sociale flatje zit.
pi_216147263
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je bent trouwens nog iets vergeten financieel: huursubsidie.

Dat krijg je niet voor een koopwoning, en wel als je straks met de AOW in je sociale flatje zit.
Jij vergat ook hypotheekrenteaftrek en de in 45 jaar enorme huurstijgingen. Daarbij is de vraag hoe lang zaken als huurtoeslag nog blijven bestaan, waarschijnlijk heeft dat zijn langste tijd wel gehad en wordt dat een algemene regeling in de IB oid, waardoor je dus als koper of huurder wat dat betreft gelijk uit bent.

Uiteindelijk ben je financieel maar ook qua leven altijd beter uit in een koopwoning als je die kunt betalen, daar ben ik van overtuigd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 02-01-2025 14:54:46 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216147380
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij vergat ook hypotheekrenteaftrek en de in 45 jaar enorme huurstijgingen. Daarbij is de vraag hoe lang zaken als huurtoeslag nog blijven bestaan, waarschijnlijk heeft dat zijn langste tijd wel gehad en wordt dat een algemene regeling in de IB oid, waardoor je dus als koper of huurder wat dat betreft gelijk uit bent.
Verandering van de spelregels kan altijd, maar dus ook met de hypotheekrenteaftrek.

quote:
Uiteindelijk ben je financieel maar ook qua leven altijd beter uit in een koopwoning als je die kunt betalen, daar ben ik van overtuigd.
Ik heb toch het idee dat ik liever in mijn huidige, comfortabel grote woning blijf, dan in een piepklein studiootje dat ik netaan kan kopen.
  donderdag 2 januari 2025 @ 15:07:23 #111
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216147409
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 14:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoeveel wachtjaren heb je bij Huren in Holland rijnland?

Want ik had 12 wachtjaren. Dus als je nog niet eens staat ingeschreven, zou ik dit nogmaals vragen over 12 jaar.

En dan woon ik geeneens in Leiden, daar moet je nog langer wachten.
Even kijken

Dat is ongeveer en precies 0.

Hoe oud ben je ongeveer dan?
Lachen joh.
pi_216147417
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Verandering van de spelregels kan altijd, maar dus ook met de hypotheekrenteaftrek.
[..]
Ik heb toch het idee dat ik liever in mijn huidige, comfortabel grote woning blijf, dan in een piepklein studiootje dat ik netaan kan kopen.
Ik zei ook: als je die kunt betalen. Als je alleen een heel klein hokje kunt betalen, val je misschien niet in die categorie.
pi_216147442
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Vooral doen! Wegblijven uit de koopsector (waar ik al 38 jaar zit). Maar waarom dan deze post:

quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb erover gebeld met de bank wat mogelijk was eerst. Aangezien ik al alleenstaande modaal verdienende niet in aanmerking kom voor de meeste woningen in deze regio heb ik het verder niet doorgezet.

Zodra ik mijn vast contract heb van werk zal ik nogmaals de bank bellen en bespreken wat er mogelijk is.

https://www.bollenstreeko(...)ent-in-bollenstreek/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216147454
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:07 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Even kijken

Dat is ongeveer en precies 0.

Hoe oud ben je ongeveer dan?
Je kan je inschrijven vanaf dat je 18 bent, waarom heb je dat niet gedaan dan? :')
pi_216147464
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei ook: als je die kunt betalen. Als je alleen een heel klein hokje kunt betalen, val je misschien niet in die categorie.
Vanaf hoeveel inkomen geldt jou dogma dan? Dus blijkbaar niet voor iemand die modaal verdient en in een relatief dure regio woont (Bollenstreek in dit geval)?
pi_216147468
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Vooral doen! Wegblijven uit de koopsector (waar ik al 38 jaar zit). Maar waarom dan deze post:
[..]

Het is juist gunstig voor jou als ik wel koop want dan gaan de woningprijzen in het algemeen omhoog.
pi_216147491
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Het is juist gunstig voor jou als ik wel koop want dan gaan de woningprijzen in het algemeen omhoog.
Zoek jij in de categorie 0,9 - 1 miljoen?
pi_216147499
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Zoek jij in de categorie 0,9 - 1 miljoen?
Daar heb ik al over gepost in dit topic dus die vraag kan je zelf beantwoorden.
pi_216147510
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:11 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Vanaf hoeveel inkomen geldt jou dogma dan? Dus blijkbaar niet voor iemand die modaal verdient en in een relatief dure regio woont (Bollenstreek in dit geval)?
Je kunt kijken of je van streek kunt veranderen. Ik ken iemand met een beneden modaal inkomen die net een compleet huis heeft gekocht, wel in Emmen. Het is net wat je keuzes en prioriteiten zijn, hij wilde niet meer afhankelijk zijn van een huurbaas in elk geval en is uit de randstad vertrokken.
pi_216147536
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je kan je inschrijven vanaf dat je 18 bent, waarom heb je dat niet gedaan dan? :')
Ik ben nooit van plan geweest te gaan wonen en heb ook nooit zelfstandig gewoond in de buurt waar ik woonde toen ik 18 werd, wat moet je dan met zo'n inschrijving? Zolang je inschrijvingen niet mee kunt nemen naar een andere gemeente, vind ik dat 'inschrijven als je 18 bent' niet zo'n goed advies eerlijk gezegd.
pi_216147832
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben nooit van plan geweest te gaan wonen en heb ook nooit zelfstandig gewoond in de buurt waar ik woonde toen ik 18 werd, wat moet je dan met zo'n inschrijving? Zolang je inschrijvingen niet mee kunt nemen naar een andere gemeente, vind ik dat 'inschrijven als je 18 bent' niet zo'n goed advies eerlijk gezegd.
Je kan je ook inschrijven in een regio waar je niet woont in de meeste gevallen. Dat hangt af van de huurregio.

In sommige regio's is de inschrijving zelfs gratis.
pi_216147860
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt kijken of je van streek kunt veranderen. Ik ken iemand met een beneden modaal inkomen die net een compleet huis heeft gekocht, wel in Emmen. Het is net wat je keuzes en prioriteiten zijn, hij wilde niet meer afhankelijk zijn van een huurbaas in elk geval en is uit de randstad vertrokken.
Dat kan, maar het woongenot in een rurale regio als Drenthe is lager. Geen vrienden in de buurt, slechter OV, verder van grote steden, veeeeel verder van het strand, etc. Dus je krijg veel minder waar voor je geld. Mensen die zich prettig voelen in een rurale regio wonen daar al want dat is lekker goedkoop.

Ik ben zelf geboren en getogen in een rurale regio (zeeuws vlaanderen) en ik zou daar niet meer willen wonen. Alleen al omdat je alles met de auto moet doen is voldoende reden. Ook milieuvervuiling, zeer grote afstand tot voorzieningen , etc. etc.
pi_216148036
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je kan je ook inschrijven in een regio waar je niet woont in de meeste gevallen. Dat hangt af van de huurregio.

In sommige regio's is de inschrijving zelfs gratis.
Dan had ik me in elke regio boven de grote rivieren buiten de grote steden moeten inschrijven...
pi_216148104
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 15:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan had ik me in elke regio boven de grote rivieren buiten de grote steden moeten inschrijven...
Dat is jouw keuze natuurlijk. Qua kosten hebben we het overigens nog niet eens over een tientje per jaar in de meeste regio's, dus dat had wel uitgekund denk ik zo.
pi_216154196
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Gelijk ingewikkeld geworden zeg.

Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?

Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Kijk eerst wat je zelf kwijt wil zijn voor een kale hypotheek, kijk wat de overige kosten zijn die maandelijks terugkomen. Wat wil je max. Per maand kwijt zijn?

Dan idd langs adviseur, kijken wat je max kan lenen, maar dat kan zo hard per dag schommelen. Ga nooit tot de max.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')