Zeg maar gerust dat het in populaire steden zoals Amsterdam en Utrecht zonder aankoopmakelaar bijna onmogelijk is om überhaupt op de wachtlijst voor een bezichtiging te komen.quote:Op zondag 29 december 2024 23:20 schreef Groepfunder het volgende:
Ik denk dat een aankoopmakelaar voor TS geen overbodige luxe is. Die kan je, samen met een goede hypotheekadviseur, ook een beetje door het proces loodsen. En hoewel het niet hoort, maakt een aankoopmakelaar het soms net wat makkelijker om iets gedaan te krijgen bij de verkoopmakelaar (zoals het inplannen van een bezichtiging).
Wat het zo'n lastig cirkeltje maakt is dat het bedrag wat je kan lenen van twee factoren afhankelijk is:quote:Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:
Bedankt allemaal. Het is nu een beetje inzichtelijk geworden.
Stap 1 is dus eerst langs een adviseur gaan die tijdens eerste gesprek in grote lijnen vertelt waar ik op moet letten, wat ik ongeveer zou kunnen lenen en aan welke extra kosten ik zou moeten denken
Stap 2: op basis van bovenstaande informatie huizen bekijken en bij serieuze interesse een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering.
Stap 3: bij akkoord terug naar de hypotheekadviseur en alle zaken laten regelen
Stap 4: wonen
Klopt dit ongeveer?
Daarom al diverse malen de vraag: welke huizenprijs heb je @Werkperd op het oog en heb je @Werkperd ideeën van funda?quote:Op maandag 30 december 2024 20:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat het zo'n lastig cirkeltje maakt is dat het bedrag wat je kan lenen van twee factoren afhankelijk is:
• jouw financiële situatie
• de waarde van het huis
Die eerste is wel bij voorbaat te bepalen en daarmee te berekenen wat er op basis van jouw inkomsten/schulden/situatie maximaal te lenen zou zijn
Maar die tweede... is afhankelijk van het huis dat je wil kopen.
Nadat je een serieus bod hebt uitgebracht op een woning en een hypotheek ervoor zou willen aflsuiten *moet* je van je beoogde hypotheekverstrekker een (onafhankelijke) taxatie voor dat huis laten opstellen, en die bepaalt dan of je echt het benodigde bedrag bij hun mag lenen voor aankoop van *dat* huis.
Hoewel dat dus geen reet uitmaakt voor het principe dat er dus een tweede prijsbepaling nodig is nadat er een koopprijs overeengekomen is.quote:Op maandag 30 december 2024 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Daarom al diverse malen de vraag: welke huizenprijs heb je @:Werkperd op het oog en heb je @:Werkperd ideeën van funda?
In zijn totaliteit heeft het voor het hele topic überhaupt geen echte meerwaardequote:Op maandag 30 december 2024 20:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoewel dat dus geen reet uitmaakt voor het principe dat er dus een tweede prijsbepaling nodig is nadat er een koopprijs overeengekomen is.
Als TS op z'n inkomen 3 ton hypotheek zou kunnen afsluiten, dan is er geen bank die 'm dat gaat lenen voor een huis dat 2 ton kost maar slechts 1 ton waard is. En voor deze rekensom kan je willekeurig welk getal maar invullen voor de prijscategorie van TS - het principe blijft gelijk.
Een lagere prijs staat toch ook haaks op de belangen van zo'n iemand?quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vast een goed advies.
Maar zelf nog nooit een aankoopmakelaar gezien die buiten het zogenaamde betere onderhandelen iets deed wat zijn geld waard was. Huis inspecties waarbij schades niet gezien worden. Asbest clausules die niet in contracten hoorden te staan. Verwacht er dus ook weer niet teveel van.
Hangt er vanaf wat je met 'm afspreekt. Als je vastlegt: "voor iedere ¤1000 die je eraf krijgt, vang jij als aankoopmakelaar ¤100"...quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:02 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Een lagere prijs staat toch ook haaks op de belangen van zo'n iemand?
Is natuurlijk zo, ik vraag me ook af hoe veel effect het heeft en of een makelaar uberhaupt daarop zit te wachten omdat zoveel alsnog verkocht wordt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat je met 'm afspreekt. Als je vastlegt: "voor iedere ¤1000 die je eraf krijgt, vang jij als aankoopmakelaar ¤100"...
Overigens, verwacht er niet teveel van, in de huidige verkopersmarkt. Die kunnen gewoon zeggen "voor jou genoeg gegadigden die zonder aankoopmakelaar aankloppen"..
Uit die link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 215.567 euro kwijt aan eigen inleg. "quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
https://www.bollenstreeko(...)ent-in-bollenstreek/
Heb je verder nog een nuttige toevoeging of was dit het?quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:34 schreef blomke het volgende:
link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 2
Modaal verdienende alleenstaande starter.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit die link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 215.567 euro kwijt aan eigen inleg. "
Uit die link: "Gemeente Lisse is daarna de duurste in de Bollenstreek met een gemiddelde van 225.892 euro aan eigen inleg."quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Heb je verder nog een nuttige toevoeging of was dit het?
Kan je even gewoon je punt hier maken want we kunnen hier allemaal ook zelf lezen, voorlezen doet de juf op de basisschool.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Uit die link: "Gemeente Lisse is daarna de duurste in de Bollenstreek met een gemiddelde van 225.892 euro aan eigen inleg."
Het punt is dat je elders stelt "Ik heb geen significant vermogen. Ik bezit geen eigen huis of auto of dikke spaarrekening. Ik heb zelf nooit wat georven" WGR / Testament om vervelend familielid uit te sluiten, geen groot vermogenquote:Op woensdag 1 januari 2025 22:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Kan je even gewoon je punt hier maken want we kunnen hier allemaal ook zelf lezen, voorlezen doet de juf op de basisschool.
Heftig, ik zit in de zelfde situatie en ook in de Bollenstreek.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb erover gebeld met de bank wat mogelijk was eerst. Aangezien ik al alleenstaande modaal verdienende niet in aanmerking kom voor de meeste woningen in deze regio heb ik het verder niet doorgezet.
Zodra ik mijn vast contract heb van werk zal ik nogmaals de bank bellen en bespreken wat er mogelijk is.
https://www.bollenstreeko(...)ent-in-bollenstreek/
quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:42 schreef Pajanus het volgende:
Ik zie weleens dingen van 250k voorbij komen, is zeker niet prachtig maar dan heb je wel een dak boven je hoofd.
250 k op funda ? Als alleenstaande met een modaal inkomen zonder rijke ouders ? Denk je dat dat gaat lukken als je ook nog meeneemt dat je vaak moet overbieden etc. ?quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:42 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Heftig, ik zit in de zelfde situatie en ook in de Bollenstreek.
Maar moet zeggen, het lijkt mij veel te veel geld. Ik zie weleens dingen van 250k voorbij komen, is zeker niet prachtig maar dan heb je wel een dak boven je hoofd.
Als je het over dat topic wil hebben waarom post je dan niet in dat topic ?quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Het punt is dat je elders stelt "Ik heb geen significant vermogen. Ik bezit geen eigen huis of auto of dikke spaarrekening. Ik heb zelf nooit wat georven" WGR / Testament om vervelend familielid uit te sluiten, geen groot vermogen
Ik heb zelf gelukkig wat gespaard, en ik verdien nu net iets meer dan modaal.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
250 k op funda ? Als alleenstaande met een modaal inkomen zonder rijke ouders ? Denk je dat dat gaat lukken als je ook nog meeneemt dat je vaak moet overbieden etc. ?
Wordt lastig hoor.
Niet heel erg groot, vaak nog geen 40 m2. Het is iets ja, maar de praktijk leert dat dit soort woningen vaak duurder worden verkocht dan op funda staat omdat ze kunnen worden verhuurd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:55 schreef Pajanus het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)nt%22,%22house%22%5D
Zeg maar gerust erg klein dit. Maar het is wel een dak boven je hoofd en als je kijkt naar de huizenprijzen een goede investering (hoop je dan).quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Niet heel erg groot, vaak nog geen 40 m2. Het is iets ja, maar de praktijk leert dat dit soort woningen vaak duurder worden verkocht dan op funda staat omdat ze kunnen worden verhuurd.
Wellicht dat deze zijn uitgepond vanwege de middenhuurregeling, alsnog zijn er in deze regio meer dan genoeg families met geld en wordt het heus wel opgekocht, waarschijnlijk boven de Funda-prijs.
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:51 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Zeg maar gerust erg klein dit. Maar het is wel een dak boven je hoofd en als je kijkt naar de huizenprijzen een goede investering (hoop je dan).
Afijn, meer dan dit zit er niet in en dat realiseer ik mij wel. Dat is iets wat voor mijn leeftijdsgenoten vaak anders is en die blijven dan liever thuis wonen.
Je kan ook anders beredeneren: na 30 jaar heb je geen hypotheeklasten meer en bij een 4% stijging van de sociale huur is na 30 jaar, die laatste ¤2300,-/maand.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.
189.000kk - nvt (sociale huur)
784 euro pm bij modaal inkomen hypotheeklasten - 700 euro per maand (sociale woningbouw)
31 m2 - 80 m2
energielabel A - energielabel D of E of zo
monumentenstatus (1640) - geen monument (1969)
geen buitenruimte - redelijk balkon
Locatie is allebei in centrum van woonplaats, nu is noordwijk wel wat duurder vanwege het strand.
Ik vind het dan toch lastig te verantwoorden om zoiets te gaan kopen eigenlijk tenzij de sociale huur heeeeeel erg stijgt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |