abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216036227
Hallo,

Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.

Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?

Hoe hebben jullie dat met jullie eerste huisje gedaan?

Danku.
pi_216036340
Even vragen wat je mag lenen, rekening houden met wat aanvullende kosten die erbij horen, en bieden onder voorbehoud van financiering.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216036365
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.

Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?

Danku.
Ga langs adviseur. Onafhankelijke heeft mijn voorkeur boven die van je bank. Ga dus langs beiden.

Eerste gesprek is gratis, krijg een iets concreter beeld. Bedenk of je echt wil kopen. Bel makelaar en bekijk huis. Bedenk of je het nog wil. Ga naar adviseur. Teken overeenkomst. Maak je shit in orde (dit kan ook al voor je een huis gaat bekijken). Weet exact hoeveel je kan lenen. Vraag adviseur de kosten koper bij dat bedrag.

Ga naar makelaar. Doe misschien bouwkundige keuring. Doe bod, al dan niet met voorbehoud. Enjoy je huis als ze accepteren.
pi_216036406
Waarom bieden onder voorbehoud van financiering?
Of je nu een eerste huis of een ander huis koopt, je zet met de aankoop van een woning als koper een grote en spannende stap. In principe is het zo dat je na het tekenen van het voorlopig koopcontract als koper maar drie dagen bedenktijd hebt om eventueel van de koop af te zien.

Besluit je na die drie dagen om de koop niet te laten doorgaan, bijvoorbeeld omdat je de financiering niet rond krijgt of omdat de kosten voor achterstallig onderhoud flink tegenvallen? Dan moet je een forse boete (zo’n 10% van de koopsom) betalen om de koop te annuleren. Vanwege die boete ben je als koper ook verplicht om een waarborgsom te betalen na het tekenen van het voorlopige koopcontract. Heb je daar zelf de middelen niet voor? Dan kun je hiervoor een bankgarantie afsluiten.

Nu heb je alleen als koper bijna nooit 100% zekerheid dat je de woning kunt financieren. Ook al heb je een goed beeld van je maximale hypotheek dankzij een voorbereidend gesprek met een hypotheekadviseur, er kan een kink in de kabel komen waardoor de hypotheekaanvraag toch niet goedgekeurd wordt. Om te voorkomen dat je in zo’n geval een flinke boete moet ophoesten, kun je een voorbehoud van financiering afspreken bij het uitbrengen van je bod. Als de hypotheekaanbieder je aanvraag dan afwijst, dan kun je binnen de afgesproken periode nog de koop ontbinden. Boetevrij.

Hier wat meer leesvoer: https://www.vanbruggen.nl(...)oud-van-financiering
pi_216036452
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Danku.
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.
Ja het kost je geld, maar die onderhandelt beter dan de gemiddelde persoon, adviseert over een bouwkundig rapport etc.

Sommige mensen kunnen het best zelf hoor, maar dan moet je wel beslagen ten ijs komen.
Hell To The Liars
pi_216036898
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:39 schreef Droopie het volgende:

[..]
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.
Ja het kost je geld, maar die onderhandelt beter dan de gemiddelde persoon, adviseert over een bouwkundig rapport etc.

Sommige mensen kunnen het best zelf hoor, maar dan moet je wel beslagen ten ijs komen.
Vast een goed advies.

Maar zelf nog nooit een aankoopmakelaar gezien die buiten het zogenaamde betere onderhandelen iets deed wat zijn geld waard was. Huis inspecties waarbij schades niet gezien worden. Asbest clausules die niet in contracten hoorden te staan. Verwacht er dus ook weer niet teveel van.
pi_216037101
Als je weet tot hoeveel je kan lenen en kopen (dat weet je dus inmiddels), dan kan je afspraak maken voor het bezichtigen en eventueel een bod obv financiering doen. Let wel op kosten koper wat erbij komt. Ongeveer 10%. Dan afspraak maken bij de bank en financiering regelen. Aankoopmakelaar is niet perse nodig.
graag op anoniem
pi_216037129
Gelijk ingewikkeld geworden zeg.

Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?

Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
pi_216037176
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Als je weet tot hoeveel je kan lenen en kopen (dat weet je dus inmiddels), dan kan je afspraak maken voor het bezichtigen en eventueel een bod obv financiering doen. Let wel op kosten koper wat erbij komt. Ongeveer 10%. Dan afspraak maken bij de bank en financiering regelen. Aankoopmakelaar is niet perse nodig.
Dit is wat duidelijker.

Die kosten koper komt alleen erbij nadat mijn bod geaccepteerd wordt, ik een lening krijg en het huis officieel koop niet?
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 23:01:01 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216037215
Ik denk zomaar dat het in jouw geval, gezien de vragen die je stelt, een uitermate goed idee is om een hypotheek gesprek aan te gaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216037342
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:59 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Dit is wat duidelijker.

Die kosten koper komt alleen erbij nadat mijn bod geaccepteerd wordt, ik een lening krijg en het huis officieel koop niet?
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.
graag op anoniem
  vrijdag 27 december 2024 @ 23:10:35 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216037513
Beetje googelen helpt ook.

Tik in: wat komt er kijken bij het kopen van een huis
The love you take is equal to the love you make.
pi_216037685
Daarnaast kan je wel een bod doen, maar je krijgt van de bank alleen een hypotheek tot.max 100% van de taxatiewaarde. Bied je daar dus boven, dan zul je dat extra moeten betalen uit eigen vermogen. Daar bovenop komt dan nog kosten koper.

Zoals al eerder gezegd, gezien de vragen die je stelt: ga naar een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is gratis. Dan heb je meer een idee. Wat je kan en wil lenen.
Shine bright like a diamond.
pi_216037705
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:05 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.
pi_216037739
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:16 schreef June. het volgende:
Daarnaast kan je wel een bod doen, maar je krijgt van de bank alleen een hypotheek tot.max 100% van de taxatiewaarde. Bied je daar dus boven, dan zul je dat extra moeten betalen uit eigen vermogen. Daar bovenop komt dan nog kosten koper.

Zoals al eerder gezegd, gezien de vragen die je stelt: ga naar een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is gratis. Dan heb je meer een idee. Wat je kan en wil lenen.
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?
pi_216037762
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:17 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.
graag op anoniem
pi_216037828
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Shine bright like a diamond.
  vrijdag 27 december 2024 @ 23:22:57 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216037879
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:

[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Volgens mij is hypoheekadvies, afgezien van het eerste vrijblijvende gesprek, nooit meer gratis.
The love you take is equal to the love you make.
pi_216037953
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216037976
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.
Mits reden valide is dacht ik.
graag op anoniem
pi_216037993
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:

Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?

Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.

Maar je denkt te weten wat je kan lenen. Die online formuliertjes willen er wel eens wat naast zitten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk zomaar dat het in jouw geval, gezien de vragen die je stelt, een uitermate goed idee is om een hypotheek gesprek aan te gaan.
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehe
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja. Dat moet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:

[..]
Gratis mag niet meer.
pi_216038012
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:

Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden excl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-12-2024 09:59:21 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216038666
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.

Maar je denkt te weten wat je kan lenen. Die online formuliertjes willen er wel eens wat naast zitten.
[..]
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehe
[..]
Ja. Dat moet.
[..]
Gratis mag niet meer.
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.

Begin er nu al hoofdpijn van te krijgen zeg. Gedoe allemaal.
pi_216038726
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden incl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.
pi_216038811
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:52 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.
Bij "De hypotheker" betaal je volgens mij standaard 3000 euro all inn.

Na 12 jaar een huis heb ik nog steeds iedere 2 jaar een paar vragen aan die vent :')

Als jij een keer naar binnenloopt best kans dat ze je best 5 minuten aan de balie je minimaal advies geven.
Hell To The Liars
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')