Ga langs adviseur. Onafhankelijke heeft mijn voorkeur boven die van je bank. Ga dus langs beiden.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.
Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?
Hoe hebben jullie dat met jullie eerste huisje gedaan?
Danku.
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.
Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?
Hoe hebben jullie dat met jullie eerste huisje gedaan?
Danku.
Vast een goed advies.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.
Ja het kost je geld, maar die onderhandelt beter dan de gemiddelde persoon, adviseert over een bouwkundig rapport etc.
Sommige mensen kunnen het best zelf hoor, maar dan moet je wel beslagen ten ijs komen.
Dit is wat duidelijker.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Als je weet tot hoeveel je kan lenen en kopen (dat weet je dus inmiddels), dan kan je afspraak maken voor het bezichtigen en eventueel een bod obv financiering doen. Let wel op kosten koper wat erbij komt. Ongeveer 10%. Dan afspraak maken bij de bank en financiering regelen. Aankoopmakelaar is niet perse nodig.
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:59 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit is wat duidelijker.
Die kosten koper komt alleen erbij nadat mijn bod geaccepteerd wordt, ik een lening krijg en het huis officieel koop niet?
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:05 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:16 schreef June. het volgende:
Daarnaast kan je wel een bod doen, maar je krijgt van de bank alleen een hypotheek tot.max 100% van de taxatiewaarde. Bied je daar dus boven, dan zul je dat extra moeten betalen uit eigen vermogen. Daar bovenop komt dan nog kosten koper.
Zoals al eerder gezegd, gezien de vragen die je stelt: ga naar een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is gratis. Dan heb je meer een idee. Wat je kan en wil lenen.
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:17 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:
[..]
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?
Volgens mij is hypoheekadvies, afgezien van het eerste vrijblijvende gesprek, nooit meer gratis.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:
[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.
Mits reden valide is dacht ik.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Gelijk ingewikkeld geworden zeg.
Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?
Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehequote:Op vrijdag 27 december 2024 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk zomaar dat het in jouw geval, gezien de vragen die je stelt, een uitermate goed idee is om een hypotheek gesprek aan te gaan.
Ja. Dat moet.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:
[..]
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?
Gratis mag niet meer.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:
[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden excl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.quote:Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Gelijk ingewikkeld geworden zeg.
Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?
Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.
Maar je denkt te weten wat je kan lenen. Die online formuliertjes willen er wel eens wat naast zitten.
[..]
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehe
[..]
Ja. Dat moet.
[..]
Gratis mag niet meer.
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden incl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.
Bij "De hypotheker" betaal je volgens mij standaard 3000 euro all inn.quote:Op vrijdag 27 december 2024 23:52 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |