abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 28 december 2024 @ 12:13:37 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216045281
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een suggestie: laten we nou eens met z’n allen die achtja negeren, hij loopt ieder topic te verkloten
Ja, dit. Want ik heb geen zin om elke keer die offtopic en alle reacties daarop te moeten verwijderen.

@achtja blijf ontopic of blijf weg uit topics.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216045751
Bedankt allemaal. Het is nu een beetje inzichtelijk geworden.

Stap 1 is dus eerst langs een adviseur gaan die tijdens eerste gesprek in grote lijnen vertelt waar ik op moet letten, wat ik ongeveer zou kunnen lenen en aan welke extra kosten ik zou moeten denken

Stap 2: op basis van bovenstaande informatie huizen bekijken en bij serieuze interesse een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering.

Stap 3: bij akkoord terug naar de hypotheekadviseur en alle zaken laten regelen

Stap 4: wonen

Klopt dit ongeveer?
pi_216045825
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:

Stap 1 is dus eerst langs een adviseur gaan die tijdens eerste gesprek in grote lijnen vertelt waar ik op moet letten, wat ik ongeveer zou kunnen lenen en aan welke extra kosten ik zou moeten denken

Stap 2: op basis van bovenstaande informatie huizen bekijken en bij serieuze interesse een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering.

Klopt dit ongeveer?
Tussen stap 2 en 3, voorlopig koopcontract tekenen en notaris kiezen.

Tussen 3 en 4 langs de notaris.

Mogelijk wil je nog een bouwkundige keuring
pi_216046072
quote:

Klopt dit ongeveer?
Ja bij stap 3 ook nog taxatie en notaris regelen. Kan je alvast onderzoek naar doen welke je eventueel wilt gebruiken als het concreet wordt.

Maar je hypotheekverstrekker zal je wel een lijst van vereiste documenten geven, zoals werkgeversverklaring, taxatierapport, etc...

Verdere tip: je kan alvast nadenken hoe lang je hypotheekrente wilt vastleggen en vooraf kijken hoeveel rente je bij verschillende verstrekkers betaald en dat vergelijken met de info van je hypotheekadviseur. Deze info is gewoon online te vinden
graag op anoniem
pi_216046437
quote:

Klopt dit ongeveer?
Het taxatierapport voor de hypotheek zit er ook nog bij. Naast het financieringsvoorbehoud zou je "onder voorbehoud van een bouwkundige keuring" kunnen opnemen.

Bedenk ook op welke termijn na tekenen voorlopig koopcontract, het passeren van de woning plaatsvindt. In het verlengde daarvan: de looptijd van de geoffreerde hypotheekrente en welke kosten er bij komen (niet altijd) indien de hypotheekofferte verlengd moet worden. Plus de optie dagrente of offerterente

Mijn (privé) mening is altijd dat ik hypotheken op basis van Execution Only doe. Nadeel is dat flink wat grote banken, dat principe niet toepassen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216049379
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:50 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.

Begin er nu al hoofdpijn van te krijgen zeg. Gedoe allemaal.
Hoofdpijn komt vanzelf wel, tot je 3 x om een nieuwe werkgeversverklaring moet vragen omdat een stempeltje
Of een cijfertje niet helemaal duidelijk was, of dit of dat :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216049442
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
100% van de waarde van het huis.
Taxatiewaarde ja, niet wat je ervoor gaat geven.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216049761
quote:

Klopt dit ongeveer?
Heb je nu al enig idee van je leencapaciteit, wat je daarvoor kunt (en: wilt!) kopen plus wat je nog verder nodig hebt voor de aankoop en de jaren daarna? We zitten hier het proces voor je uit te leggen, maar het productresultaat is nog onbekend
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216053366
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vast een goed advies.

Maar zelf nog nooit een aankoopmakelaar gezien die buiten het zogenaamde betere onderhandelen iets deed wat zijn geld waard was. Huis inspecties waarbij schades niet gezien worden. Asbest clausules die niet in contracten hoorden te staan. Verwacht er dus ook weer niet teveel van.
Dit dus het is een verkopersmarkt dus je hebt er weinig aan tenzij hij zijn connecties gebruikt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216053948
quote:

Klopt dit ongeveer?
Ik weet niet wat en waar je zoekt, maar biedingen onder voorbehoud van financiering worden tegenwoordig vaak afgewezen.

Houd er ook rekening mee dat overbieden doorgaans uit eigen zak betaald moet worden.
pi_216055180
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 15:42 schreef halfway het volgende:

[..]
Taxatiewaarde ja, niet wat je ervoor gaat geven.
Dat zeg ik, de waarde
pi_216057005
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:50 schreef emmyisemmy het volgende:
Ik weet niet wat en waar je zoekt, maar biedingen onder voorbehoud van financiering worden tegenwoordig vaak afgewezen.
Aankoopmakelaars tillen m.i. veel te zwaar aan zo'n voorbehoud. Mijn hypotheekadviseur was mordicus tegen het bieden zonder voorbehoud (en tegen de extra verzekering die je daarvoor kunt afsluiten). In plaats daarvan heeft hij een verklaring afgegeven. Daarin stond dat hij al zijn cliënten adviseert mét voorbehoud van financiering te bieden, maar op basis van de door mij overgelegde documenten geen enkele reden zag om aan te nemen dat de benodigde hypotheek niet rond zou komen. En dat klopte. De hypotheek was binnen een week aangevraagd en goedgekeurd. September 2024.

[ Bericht 0% gewijzigd door Groepfunder op 28-12-2024 22:28:48 ]
pi_216060184
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 21:31 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Aankoopmakelaars tillen m.i. veel te zwaar aan zo'n voorbehoud. Mijn hypotheekadviseur was mordicus tegen het bieden zonder voorbehoud (en tegen de extra verzekering die je daarvoor kunt afsluiten). In plaats daarvan heeft hij een verklaring afgegeven. Daarin stond dat hij al zijn cliënten adviseert mét voorbehoud van financiering te bieden, maar op basis van de door mij overgelegde documenten geen enkele reden zag om aan te nemen dat de benodigde hypotheek niet rond zou komen. En dat klopte. De hypotheek was binnen een week aangevraagd en goedgekeurd. September 2024.
Het probleem is dat mensen dan bieden, je nee tegen mensen zegt. Maar die bieding meer was om exclusieve ruimte te genereren dan om een echt bod te zijn.

Helemaal toen de rentes zo laag waren werd de 3 dagen termijn meer gebruikt als exclusiviteitszone
pi_216061509
Hou er ook rekening mee dat, beetje afhankelijk van de regio, flink overbieden eerder de norm dan uitzondering is. En wat je overbiedt (in ieder geval wat je boven de taxatiewaarde biedt) zul je uit eigen middelen op moeten hoesten.
pi_216068749
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 15:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb je nu al enig idee van je leencapaciteit, wat je daarvoor kunt (en: wilt!) kopen plus wat je nog verder nodig hebt voor de aankoop en de jaren daarna? We zitten hier het proces voor je uit te leggen, maar het productresultaat is nog onbekend
Nee. Het ging erom dat ik niet wist hoe ik een begin moest maken. Nu het is uitgelegd, weet ik in ieder geval welke stappenplan ik moet volgen mocht het zover zijn.
pi_216068786
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:50 schreef emmyisemmy het volgende:

[..]

Houd er ook rekening mee dat overbieden doorgaans uit eigen zak betaald moet worden.
Ik zie heel vaak ''onder voorbehoud verkocht'' staan bij advertenties.
  Moderator zondag 29 december 2024 @ 13:34:26 #67
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216068939
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 13:28 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Er zijn meer voorbehouden dan alleen voorbehoud van financiering. Echt, ga met een hypotheekadviseur praten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216070161
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 13:28 schreef Werkperd het volgende:

Dat is de periode waarin het voorlopige koopcontract (waar je gewoon beiden aan vast zit behalve ..ontbindende voorwaarden.....) is getekend en de feitelijke overdracht. Overigens kan je als koper gedurende de eerste drie werkdagen na ondertekening koopcontract, onder de koop uit, zelfs zonder opgave van reden.

[ Bericht 9% gewijzigd door blomke op 29-12-2024 14:45:42 ]
pi_216070519
quote:

Klopt dit ongeveer?
Ja, dit klopt. En als je in een gebied wil bieden waar veel wordt overboden is een aankoopmakelaar nog een optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216080482
In welke regio zoek je, TS?

Wij hebben overigens ons eerste huis afgelopen half jaar gekocht (we wonen er net in). We hebben 30k overboden, maar wel met voorbehoud van financiering (geen bouwkundige keuring). Goede brief, aankoopmakelaar en duidelijk zicht op onze mogelijkheden na veel gesprekken met onze hypotheekadviseur van de bank.
Net buiten de randstad overigens.
pi_216083363
Ik denk dat een aankoopmakelaar voor TS geen overbodige luxe is. Die kan je, samen met een goede hypotheekadviseur, ook een beetje door het proces loodsen. En hoewel het niet hoort, maakt een aankoopmakelaar het soms net wat makkelijker om iets gedaan te krijgen bij de verkoopmakelaar (zoals het inplannen van een bezichtiging).
pi_216100427
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:50 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.

Begin er nu al hoofdpijn van te krijgen zeg. Gedoe allemaal.
Je krijgt later nog veel meer hoofdpijn als achteraf blijkt dat je de verkeerde financiële beslissingen hebt genomen. Altijd jezelf laten adviseren door een onafhankelijk adviseur dus.
Miata is always the answer
pi_216101515
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:
Gelijk ingewikkeld geworden zeg.

Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?

Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Je kan gewoon naar bv de hypotheker gaan voor een gratis adviesgesprek.

Zou ik wel aanraden als je nergens vanaf weet, het is toch gratis en als je er een goed gevoel bij hebt dan laat je bij hun je hypotheek zaken regelen mocht je echt gaan kopen.
pi_216101817
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 20:03 schreef 111210 het volgende:

[..]
Je kan gewoon naar bv de hypotheker gaan voor een gratis adviesgesprek.

Zou ik wel aanraden als je nergens vanaf weet, het is toch gratis en als je er een goed gevoel bij hebt dan laat je bij hun je hypotheek zaken regelen mocht je echt gaan kopen.
Gratis is natuurlijk ook niet gratis, daar betaal je gewoon voor bij het tweede gesprek en bij je 'deal'. Zelfs die leuke, aardige koffie betaal je gewoon 6x terug.

Ik zou niet zo snel afgaan op een goedgevoel want dat geven ze allemaal, inclusief de mensen hier op het forum. Het is momenteel gewoon niet verstandig om een woning te kopen. Helemaal niet tegen een contract van 20 of 30 jaar.. want die laatste stap, stap 5, die vergeet je! 20 of 30 jaar lang betalen, betalen en betalen.. doe je dat niet dan zul je eens zien wie de baas is!
pi_216101903
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 20:14 schreef achtja het volgende:

[..]
Gratis is natuurlijk ook niet gratis, daar betaal je gewoon voor bij het tweede gesprek en bij je 'deal'. Zelfs die leuke, aardige koffie betaal je gewoon 6x terug.
goh, alsof het een bedrijf is. Maar ga je na de eerste keer niet meer, is het... Gratis.
quote:
Ik zou niet zo snel afgaan op een goedgevoel want dat geven ze allemaal, inclusief de mensen hier op het forum. Het is momenteel gewoon niet verstandig om een woning te kopen. Helemaal niet tegen een contract van 20 of 30 jaar..
Heb je een kartonnen doos die het 20 jaar volhoudt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')