abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216036227
Hallo,

Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.

Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?

Hoe hebben jullie dat met jullie eerste huisje gedaan?

Danku.
pi_216036340
Even vragen wat je mag lenen, rekening houden met wat aanvullende kosten die erbij horen, en bieden onder voorbehoud van financiering.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216036365
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik ben een totale leek op gebied van huis kopen omdat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker naar koopwoningen en zou als alleenstaande persoon graag eentje willen kopen. Ik heb al op de website van mijn bank een klein berekening laten maken en weet ongeveer hoeveel ik kan lenen.

Maar stel ik zie een leuk huisje. Kan ik gewoon direct afspraak maken met de makelaar voor een bezichtiging en een bod uitbrengen of moet ik eerst fysiek langs bij de bank navragen hoeveel ik precies kan lenen? Is zo'n hypotheekadvies dan een jaar geldig of wat?

Danku.
Ga langs adviseur. Onafhankelijke heeft mijn voorkeur boven die van je bank. Ga dus langs beiden.

Eerste gesprek is gratis, krijg een iets concreter beeld. Bedenk of je echt wil kopen. Bel makelaar en bekijk huis. Bedenk of je het nog wil. Ga naar adviseur. Teken overeenkomst. Maak je shit in orde (dit kan ook al voor je een huis gaat bekijken). Weet exact hoeveel je kan lenen. Vraag adviseur de kosten koper bij dat bedrag.

Ga naar makelaar. Doe misschien bouwkundige keuring. Doe bod, al dan niet met voorbehoud. Enjoy je huis als ze accepteren.
pi_216036406
Waarom bieden onder voorbehoud van financiering?
Of je nu een eerste huis of een ander huis koopt, je zet met de aankoop van een woning als koper een grote en spannende stap. In principe is het zo dat je na het tekenen van het voorlopig koopcontract als koper maar drie dagen bedenktijd hebt om eventueel van de koop af te zien.

Besluit je na die drie dagen om de koop niet te laten doorgaan, bijvoorbeeld omdat je de financiering niet rond krijgt of omdat de kosten voor achterstallig onderhoud flink tegenvallen? Dan moet je een forse boete (zo’n 10% van de koopsom) betalen om de koop te annuleren. Vanwege die boete ben je als koper ook verplicht om een waarborgsom te betalen na het tekenen van het voorlopige koopcontract. Heb je daar zelf de middelen niet voor? Dan kun je hiervoor een bankgarantie afsluiten.

Nu heb je alleen als koper bijna nooit 100% zekerheid dat je de woning kunt financieren. Ook al heb je een goed beeld van je maximale hypotheek dankzij een voorbereidend gesprek met een hypotheekadviseur, er kan een kink in de kabel komen waardoor de hypotheekaanvraag toch niet goedgekeurd wordt. Om te voorkomen dat je in zo’n geval een flinke boete moet ophoesten, kun je een voorbehoud van financiering afspreken bij het uitbrengen van je bod. Als de hypotheekaanbieder je aanvraag dan afwijst, dan kun je binnen de afgesproken periode nog de koop ontbinden. Boetevrij.

Hier wat meer leesvoer: https://www.vanbruggen.nl(...)oud-van-financiering
pi_216036452
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:31 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Danku.
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.
Ja het kost je geld, maar die onderhandelt beter dan de gemiddelde persoon, adviseert over een bouwkundig rapport etc.

Sommige mensen kunnen het best zelf hoor, maar dan moet je wel beslagen ten ijs komen.
Hell To The Liars
pi_216036898
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:39 schreef Droopie het volgende:

[..]
Neem een aankoop makelaar, die kan je adviseren.
Ja het kost je geld, maar die onderhandelt beter dan de gemiddelde persoon, adviseert over een bouwkundig rapport etc.

Sommige mensen kunnen het best zelf hoor, maar dan moet je wel beslagen ten ijs komen.
Vast een goed advies.

Maar zelf nog nooit een aankoopmakelaar gezien die buiten het zogenaamde betere onderhandelen iets deed wat zijn geld waard was. Huis inspecties waarbij schades niet gezien worden. Asbest clausules die niet in contracten hoorden te staan. Verwacht er dus ook weer niet teveel van.
pi_216037101
Als je weet tot hoeveel je kan lenen en kopen (dat weet je dus inmiddels), dan kan je afspraak maken voor het bezichtigen en eventueel een bod obv financiering doen. Let wel op kosten koper wat erbij komt. Ongeveer 10%. Dan afspraak maken bij de bank en financiering regelen. Aankoopmakelaar is niet perse nodig.
graag op anoniem
pi_216037129
Gelijk ingewikkeld geworden zeg.

Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?

Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
pi_216037176
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Als je weet tot hoeveel je kan lenen en kopen (dat weet je dus inmiddels), dan kan je afspraak maken voor het bezichtigen en eventueel een bod obv financiering doen. Let wel op kosten koper wat erbij komt. Ongeveer 10%. Dan afspraak maken bij de bank en financiering regelen. Aankoopmakelaar is niet perse nodig.
Dit is wat duidelijker.

Die kosten koper komt alleen erbij nadat mijn bod geaccepteerd wordt, ik een lening krijg en het huis officieel koop niet?
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 23:01:01 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216037215
Ik denk zomaar dat het in jouw geval, gezien de vragen die je stelt, een uitermate goed idee is om een hypotheek gesprek aan te gaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216037342
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:59 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Dit is wat duidelijker.

Die kosten koper komt alleen erbij nadat mijn bod geaccepteerd wordt, ik een lening krijg en het huis officieel koop niet?
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.
graag op anoniem
  vrijdag 27 december 2024 @ 23:10:35 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216037513
Beetje googelen helpt ook.

Tik in: wat komt er kijken bij het kopen van een huis
The love you take is equal to the love you make.
pi_216037685
Daarnaast kan je wel een bod doen, maar je krijgt van de bank alleen een hypotheek tot.max 100% van de taxatiewaarde. Bied je daar dus boven, dan zul je dat extra moeten betalen uit eigen vermogen. Daar bovenop komt dan nog kosten koper.

Zoals al eerder gezegd, gezien de vragen die je stelt: ga naar een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is gratis. Dan heb je meer een idee. Wat je kan en wil lenen.
Shine bright like a diamond.
pi_216037705
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:05 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Je betaald altijd kosten koper. Dus advieskosten hypotheekverstrekker, taxatiekosten, notariskosten, overdrachtsbelasting. Je kunt dit vooraf al rederlijkerwijs inschatten als je onderzoek doet en bekijkt welke notaris, taxateur, bank je wilt gebruiken (en bij hun navraag doen wat voor kosten zij in rekening brengen). Overdrachtsbelasting is % van aankoopbedrag.
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.
pi_216037739
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:16 schreef June. het volgende:
Daarnaast kan je wel een bod doen, maar je krijgt van de bank alleen een hypotheek tot.max 100% van de taxatiewaarde. Bied je daar dus boven, dan zul je dat extra moeten betalen uit eigen vermogen. Daar bovenop komt dan nog kosten koper.

Zoals al eerder gezegd, gezien de vragen die je stelt: ga naar een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is gratis. Dan heb je meer een idee. Wat je kan en wil lenen.
En bij je eigen bank? Moet je daar ook voor hypotheekadvies betalen?
pi_216037762
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:17 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja dat had ik al een beetje zelf uitgezocht de eventuele kosten enal die erbij komen. Maar goed. Eerst weten wat ik krijg, dan pas zaken doen.
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.
graag op anoniem
pi_216037828
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Shine bright like a diamond.
  vrijdag 27 december 2024 @ 23:22:57 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216037879
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:

[..]
Kan ook, was bij ons ook gratis (abn). Mogelijk zijn ze iets minder onafhankelijk, maar ze weten al wel vanalles van je dus dat kan voor een oriënterend gesprek wel fijn zijn.
Volgens mij is hypoheekadvies, afgezien van het eerste vrijblijvende gesprek, nooit meer gratis.
pi_216037953
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:19 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ja absoluut. Want als je een bod doet en je ondertekend koopovereenkomst en je krijgt daarna financiering niet rond dan betaal je in veel gevallen 10% boete van vraagprijs. Dus je moet echt 100% zeker zijn van je financiele mogelijkheden.
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216037976
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Onzin. Indien je een koopcontract ondertekent onder voorbehoud van het krijgen van de hypothecaire financiering, kan je gratis onder het contract uit, indien je bij diverse banken (aantal staat in de ontbindende voorwaarden) geen hypotheek rond krijgt.
Mits reden valide is dacht ik.
graag op anoniem
pi_216037993
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:58 schreef Werkperd het volgende:

Maar ik moet dus eerst bij een adviseur/bank navragen hoeveel ik überhaupt kan lenen alvorens ik ga beginnen met bezichtigen van huizen?

Ik weet hoeveel ik kan lenen. Ik kies een huis en breng een bod uit. Makelaar of eigenaar accepteert het. Ik krijg papierwerk en ga daarmee naar de bank en het huis wordt gekocht?
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.

Maar je denkt te weten wat je kan lenen. Die online formuliertjes willen er wel eens wat naast zitten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
Ik denk zomaar dat het in jouw geval, gezien de vragen die je stelt, een uitermate goed idee is om een hypotheek gesprek aan te gaan.
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehe
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:18 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja. Dat moet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:21 schreef June. het volgende:

[..]
Gratis mag niet meer.
pi_216038012
quote:

Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden excl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-12-2024 09:59:21 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216038666
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou dat kopen gebeurd bij de notaris.

Maar je denkt te weten wat je kan lenen. Die online formuliertjes willen er wel eens wat naast zitten.
[..]
Dit. En die aankoopmakelaar begin ik ook in te geloven hehe
[..]
Ja. Dat moet.
[..]
Gratis mag niet meer.
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.

Begin er nu al hoofdpijn van te krijgen zeg. Gedoe allemaal.
pi_216038726
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou, als je weet hoeveel hypotheek je kan krijgen, weet je hoeveel kan bieden incl. bijkomende kosten zonder de advieskosten. Dus neem als ontbindende vooraarde op het niet verkrijgen van de hypotheek en klaar ben je.
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.
pi_216038811
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:52 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja zo'n hypotheekadvies heb je toch helemaal niet nodig als bank gewoon duidelijk zegt wat voor bedrag ik krijg en ik per maand aan hypotheek moet aflossen? Die notariskosten en noem maar op kan je aan hand van percentages toch ook wel zelf berekenen. Hoeveel zou dat allemaal moeten kosten bij een woning van 300k. 6k? 8k? Toch niet boven de 10k of wel.
Bij "De hypotheker" betaal je volgens mij standaard 3000 euro all inn.

Na 12 jaar een huis heb ik nog steeds iedere 2 jaar een paar vragen aan die vent :')

Als jij een keer naar binnenloopt best kans dat ze je best 5 minuten aan de balie je minimaal advies geven.
Hell To The Liars
pi_216038881
quote:

[..]
Ik zie dat overdrachtsbelasting 2% is. Dus bij woning van 300k is dat al gelijk 6k wat er bovenop komt. Je zal wel in de buurt van bijna 10k k.k. komen :+
graag op anoniem
  zaterdag 28 december 2024 @ 00:02:32 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216039046
quote:

[..]
Die bank gaat dat hooguit bij benadering voor je uitrekenen als je gratis advies vraagt.

Voor het doorrekenen van het hele verhaal rekenen ze kosten want tijd en zorgvuldigheid (en zorgplicht).
pi_216039066
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Ik zie dat overdrachtsbelasting 2% is. Dus bij woning van 300k is dat al gelijk 6k wat er bovenop komt. Je zal wel in de buurt van bijna 10k k.k. komen :+
En dat mag je volgens mij niet meer mee financieren.
Tis 100% van de kosten van het huis en de rest mag je zelf ophoesten.
Krijg je wel weer gedeeltelijk terug van de belasting.
Hell To The Liars
pi_216039091
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:03 schreef Droopie het volgende:

[..]
Yep
graag op anoniem
pi_216039129
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:03 schreef Droopie het volgende:

[..]
100% van de waarde van het huis.
pi_216039173
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:57 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Tenzij de koper onder de 35 jaar oud is, dan is de overdrachtsbelasting 0%. Scheelt in dit geval toch 6k :)
pi_216039199
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Tenzij de koper onder de 35 jaar oud is, dan is de overdrachtsbelasting 0%. Scheelt in dit geval toch 6k :)
Goede aanvulling.
graag op anoniem
pi_216039211
quote:

[..]
En die zijn er ook niet bij nieuwbouw, toch?
Hell To The Liars
pi_216039286
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:09 schreef Droopie het volgende:

[..]
En die zijn er ook niet bij nieuwbouw, toch?
Nee die zitten dan gewoon bij de prijs in (btw)
  zaterdag 28 december 2024 @ 00:16:44 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216039349
quote:

[..]
Gaat TS waarschijnlijk niet meer redden.
pi_216039463
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Gaat TS waarschijnlijk niet meer redden.
Nee helaas net te laat.
pi_216039494
Dat hele hypotheekadvies gebeuren brengt mij helemaal door de war.

Moet ik nu eerst naar de bank of naar een hypotheekadviseur? Wie is eigenlijk zo'n hypotheekadviseur? Staat hij los van de bank of wat?
  zaterdag 28 december 2024 @ 00:43:23 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216039671
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:26 schreef Werkperd het volgende:

Moet ik nu eerst naar de bank of naar een hypotheekadviseur? Wie is eigenlijk zo'n hypotheekadviseur? Staat hij los van de bank of wat?
Een bank adviseert alleen over hun eigen hypotheekopties.

Een hypotheekadviseur bij een club als de Hypotheker, kan alle hypotheken voor je op een rij zetten.
pi_216041710
quote:
Je moet naar een hypotheekadviseur, echter sommige banken hebben zo’n vogel ook zelf in huis. Nadeel: vaak niet volledig onafhankelijk advies. En je zit nog meer aan je bank vastgebakken.

Er zijn vele onafhankelijke hyp.adviseurs die breder de hypotheken voor jou kunnen afsluiten dan een bank kan doen.

In welk regio ga je zoeken?

[ Bericht 7% gewijzigd door Essebes op 28-12-2024 07:54:41 ]
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_216041768
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 23:50 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ik zie nu dat zo'n advies niet al te goedkoop is wtf.. Ik dacht dat hypotheekadvies gewoon ging over advies hoeveel je kan lenen. Het gaat toch uiteindelijk om het bedrag dat je in totaal moet hebben om te kunnen kopen en bijkomende zaken betalen zoals notaris etc.

Een hypotheekadviseur doet veel meer, ze rekenen ook voor je door wat er gebeurt als je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt of werkeloos raakt. Tevens adviseren over welke verstrekker het goedkoopste is voor jou (en welke hypotheekvorm het handigste is in jouw geval).
pi_216042178
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 07:56 schreef Managarm het volgende:

[..]
Een hypotheekadviseur doet veel meer, ze rekenen ook voor je door wat er gebeurt als je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt of werkeloos raakt. Tevens adviseren over welke verstrekker het goedkoopste is voor jou (en welke hypotheekvorm het handigste is in jouw geval).
En zaken als meenemen van de hypotheek bij verkoop etc etc
pi_216042857
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:26 schreef Werkperd het volgende:

Je hebt sowieso eigen geld nodig voor de extra kosten: overdrachtsbelasting (2%), akte van levering, hypotheekakte en diverse inschrijvingskosten in het kadaster. Plus lopende kosten voor gemeentelijke belastingen.

De werkelijke koopsom kan je als max. hypotheeksom nemen.
pi_216043582
Begin eens te lezen bij Vereniging Eigen Huis
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/een-huis-kopen-in-7-stappen

Zij bieden trouwens ook hypotheekadvies, is ons goed bevallen.
  zaterdag 28 december 2024 @ 10:45:21 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_216043726
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 10:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Begin eens te lezen bij Vereniging Eigen Huis
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/een-huis-kopen-in-7-stappen

Zij bieden trouwens ook hypotheekadvies, is ons goed bevallen.
Wij hebben destijds ook veel informatie via Vereniging Eigen Huis verkregen: website, een workshop en een handig boek. Dat e-book via jouw link is vast de up-to-dateversie van dat boek.
  zaterdag 28 december 2024 @ 10:49:46 #45
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_216043770
Onze financieel adviseur stuurde pas een rekening toen we daadwerkelijk een huis kochten en hij de hypotheek geregeld had.
Daarvoor heeft hij flink wat werk verricht. Bij ons thuis geweest voor een intake, geholpen bij een huis dat we niet kochten, wat we aankochten had ook een ingewikkelde constructie. Het was de ¤2750 prima waard.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_216044032
Een eerste gesprek bij een hypotheekadviseur is vrijwel altijd gratis. Zowel bij je eigen bank als bij een onafhankelijk adviseur.

Wanneer je voorafgaand aan dat gesprek je inkomsten, vaste lasten, leningen (inclusief studieschuld), bedrag aan spaargeld en eventueel te betalen alimentatie netjes op een rijtje zet en bij het gesprek die gegevens aan de adviseur overhandigd, dan zal de adviseur alvast een vrij nauwkeurige berekening kunnen maken van wat je maximaal kunt (mag) lenen.

Wanneer je de gegevens paraat hebt, is dat namelijk simpelweg een kwestie van gegevens intikken en tadaaa.
Vervolgens kunnen fluctuaties is de hypotheekrente voor kleine veranderingen zorgen in het bedrag wat je kan lenen.

Nieuwe leen-normen kunnen een grotere verandering geven. Maar die normen veranderen volgens mij meestal maar 1x per jaar (1 januari) dus als je na de jaarwisseling het eerste gesprek aan gaat zullen ze al rekening houden met de normen die heel 2025 gelden.

Veranderingen in inkomen kunnen ook aardig meetellen.

Maar het belangrijkste: lopende leningen en alimentatie drukken zwaar op de maximale hypotheek die je kunt krijgen. Als je bijvoorbeeld je telefoon-krediet, private-lease auto, studielening of alimentatie tijdens het eerste gesprek vergeet op te geven bij de adviseur, zal het uiteindelijke bedrag wat je mag lenen veel lager uitvallen dan bij de eerste berekening.
pi_216044114
- blijf toch eens weg uit topics als je toch niet van plan bent om antwoord te geven op vragen -

[ Bericht 91% gewijzigd door CoolGuy op 28-12-2024 11:22:49 ]
pi_216044142
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Een eerste gesprek bij een hypotheekadviseur is vrijwel altijd gratis. Zowel bij je eigen bank als bij een onafhankelijk adviseur.

Wanneer je voorafgaand aan dat gesprek je inkomsten, vaste lasten, leningen (inclusief studieschuld), bedrag aan spaargeld en eventueel te betalen alimentatie netjes op een rijtje zet en bij het gesprek die gegevens aan de adviseur overhandigd, dan zal de adviseur alvast een vrij nauwkeurige berekening kunnen maken van wat je maximaal kunt (mag) lenen.

Wanneer je de gegevens paraat hebt, is dat namelijk simpelweg een kwestie van gegevens intikken en tadaaa.
Vervolgens kunnen fluctuaties is de hypotheekrente voor kleine veranderingen zorgen in het bedrag wat je kan lenen.

Nieuwe leen-normen kunnen een grotere verandering geven. Maar die normen veranderen volgens mij meestal maar 1x per jaar (1 januari) dus als je na de jaarwisseling het eerste gesprek aan gaat zullen ze al rekening houden met de normen die heel 2025 gelden.

Veranderingen in inkomen kunnen ook aardig meetellen.

Maar het belangrijkste: lopende leningen en alimentatie drukken zwaar op de maximale hypotheek die je kunt krijgen. Als je bijvoorbeeld je telefoon-krediet, private-lease auto, studielening of alimentatie tijdens het eerste gesprek vergeet op te geven bij de adviseur, zal het uiteindelijke bedrag wat je mag lenen veel lager uitvallen dan bij de eerste berekening.
Ook van belang, welk afbetaling stelsel van de stufi val je onder. Iets wat een online tool ook negeert

[ Bericht 0% gewijzigd door investeerdertje op 28-12-2024 12:00:40 ]
pi_216044982
Ik heb een suggestie: laten we nou eens met z’n allen die achtja negeren, hij loopt ieder topic te verkloten
pi_216045095
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 22:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vast een goed advies.

Maar zelf nog nooit een aankoopmakelaar gezien die buiten het zogenaamde betere onderhandelen iets deed wat zijn geld waard was. Huis inspecties waarbij schades niet gezien worden. Asbest clausules die niet in contracten hoorden te staan. Verwacht er dus ook weer niet teveel van.
Mijn broer is een zeer goede makelaar die zijn geld doorgaans terugverdiend, heeft ook 1 van de hoogste waarderingen op Funda. Uiteraard is het wel belangrijk dat een makelaar zijn werk doet, maar ik zou daarvoor vooral varen op ervaringen met makelaars in de kennissenkring. Wat tegenwoordig ook erg belangrijk is, is dat een makelaar goede kennis heeft van de Erfpachtregeling en de status van de VVE.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator zaterdag 28 december 2024 @ 12:13:37 #51
16180 crew  CoolGuy
pi_216045281
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 11:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb een suggestie: laten we nou eens met z’n allen die achtja negeren, hij loopt ieder topic te verkloten
Ja, dit. Want ik heb geen zin om elke keer die offtopic en alle reacties daarop te moeten verwijderen.

@achtja blijf ontopic of blijf weg uit topics.
pi_216045751
Bedankt allemaal. Het is nu een beetje inzichtelijk geworden.

Stap 1 is dus eerst langs een adviseur gaan die tijdens eerste gesprek in grote lijnen vertelt waar ik op moet letten, wat ik ongeveer zou kunnen lenen en aan welke extra kosten ik zou moeten denken

Stap 2: op basis van bovenstaande informatie huizen bekijken en bij serieuze interesse een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering.

Stap 3: bij akkoord terug naar de hypotheekadviseur en alle zaken laten regelen

Stap 4: wonen

Klopt dit ongeveer?
pi_216045825
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 12:33 schreef Werkperd het volgende:

Stap 1 is dus eerst langs een adviseur gaan die tijdens eerste gesprek in grote lijnen vertelt waar ik op moet letten, wat ik ongeveer zou kunnen lenen en aan welke extra kosten ik zou moeten denken

Stap 2: op basis van bovenstaande informatie huizen bekijken en bij serieuze interesse een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering.

Klopt dit ongeveer?
Tussen stap 2 en 3, voorlopig koopcontract tekenen en notaris kiezen.

Tussen 3 en 4 langs de notaris.

Mogelijk wil je nog een bouwkundige keuring
pi_216046072
quote:

Klopt dit ongeveer?
Ja bij stap 3 ook nog taxatie en notaris regelen. Kan je alvast onderzoek naar doen welke je eventueel wilt gebruiken als het concreet wordt.

Maar je hypotheekverstrekker zal je wel een lijst van vereiste documenten geven, zoals werkgeversverklaring, taxatierapport, etc...

Verdere tip: je kan alvast nadenken hoe lang je hypotheekrente wilt vastleggen en vooraf kijken hoeveel rente je bij verschillende verstrekkers betaald en dat vergelijken met de info van je hypotheekadviseur. Deze info is gewoon online te vinden
graag op anoniem
pi_216046437
quote:

Klopt dit ongeveer?
Het taxatierapport voor de hypotheek zit er ook nog bij. Naast het financieringsvoorbehoud zou je "onder voorbehoud van een bouwkundige keuring" kunnen opnemen.

Bedenk ook op welke termijn na tekenen voorlopig koopcontract, het passeren van de woning plaatsvindt. In het verlengde daarvan: de looptijd van de geoffreerde hypotheekrente en welke kosten er bij komen (niet altijd) indien de hypotheekofferte verlengd moet worden. Plus de optie dagrente of offerterente

Mijn (privé) mening is altijd dat ik hypotheken op basis van Execution Only doe. Nadeel is dat flink wat grote banken, dat principe niet toepassen.
pi_216049379
quote:

[..]

Hoofdpijn komt vanzelf wel, tot je 3 x om een nieuwe werkgeversverklaring moet vragen omdat een stempeltje
Of een cijfertje niet helemaal duidelijk was, of dit of dat :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216049442
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 00:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
100% van de waarde van het huis.
Taxatiewaarde ja, niet wat je ervoor gaat geven.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216049761
quote:

Klopt dit ongeveer?
Heb je nu al enig idee van je leencapaciteit, wat je daarvoor kunt (en: wilt!) kopen plus wat je nog verder nodig hebt voor de aankoop en de jaren daarna? We zitten hier het proces voor je uit te leggen, maar het productresultaat is nog onbekend
pi_216053366
quote:

[..]
Vast een goed advies.

Dit dus het is een verkopersmarkt dus je hebt er weinig aan tenzij hij zijn connecties gebruikt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216053948
quote:

Klopt dit ongeveer?
Ik weet niet wat en waar je zoekt, maar biedingen onder voorbehoud van financiering worden tegenwoordig vaak afgewezen.

Houd er ook rekening mee dat overbieden doorgaans uit eigen zak betaald moet worden.
pi_216055180
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2024 15:42 schreef halfway het volgende:

[..]
Taxatiewaarde ja, niet wat je ervoor gaat geven.
Dat zeg ik, de waarde
pi_216057005
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:50 schreef emmyisemmy het volgende:
Ik weet niet wat en waar je zoekt, maar biedingen onder voorbehoud van financiering worden tegenwoordig vaak afgewezen.
Aankoopmakelaars tillen m.i. veel te zwaar aan zo'n voorbehoud. Mijn hypotheekadviseur was mordicus tegen het bieden zonder voorbehoud (en tegen de extra verzekering die je daarvoor kunt afsluiten). In plaats daarvan heeft hij een verklaring afgegeven. Daarin stond dat hij al zijn cliënten adviseert mét voorbehoud van financiering te bieden, maar op basis van de door mij overgelegde documenten geen enkele reden zag om aan te nemen dat de benodigde hypotheek niet rond zou komen. En dat klopte. De hypotheek was binnen een week aangevraagd en goedgekeurd. September 2024.

[ Bericht 0% gewijzigd door Groepfunder op 28-12-2024 22:28:48 ]
pi_216060184
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 21:31 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Aankoopmakelaars tillen m.i. veel te zwaar aan zo'n voorbehoud. Mijn hypotheekadviseur was mordicus tegen het bieden zonder voorbehoud (en tegen de extra verzekering die je daarvoor kunt afsluiten). In plaats daarvan heeft hij een verklaring afgegeven. Daarin stond dat hij al zijn cliënten adviseert mét voorbehoud van financiering te bieden, maar op basis van de door mij overgelegde documenten geen enkele reden zag om aan te nemen dat de benodigde hypotheek niet rond zou komen. En dat klopte. De hypotheek was binnen een week aangevraagd en goedgekeurd. September 2024.
Het probleem is dat mensen dan bieden, je nee tegen mensen zegt. Maar die bieding meer was om exclusieve ruimte te genereren dan om een echt bod te zijn.

Helemaal toen de rentes zo laag waren werd de 3 dagen termijn meer gebruikt als exclusiviteitszone
pi_216061509
Hou er ook rekening mee dat, beetje afhankelijk van de regio, flink overbieden eerder de norm dan uitzondering is. En wat je overbiedt (in ieder geval wat je boven de taxatiewaarde biedt) zul je uit eigen middelen op moeten hoesten.
pi_216068749
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 15:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb je nu al enig idee van je leencapaciteit, wat je daarvoor kunt (en: wilt!) kopen plus wat je nog verder nodig hebt voor de aankoop en de jaren daarna? We zitten hier het proces voor je uit te leggen, maar het productresultaat is nog onbekend
Nee. Het ging erom dat ik niet wist hoe ik een begin moest maken. Nu het is uitgelegd, weet ik in ieder geval welke stappenplan ik moet volgen mocht het zover zijn.
pi_216068786
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2024 19:50 schreef emmyisemmy het volgende:

[..]

Houd er ook rekening mee dat overbieden doorgaans uit eigen zak betaald moet worden.
Ik zie heel vaak ''onder voorbehoud verkocht'' staan bij advertenties.
  Moderator zondag 29 december 2024 @ 13:34:26 #67
16180 crew  CoolGuy
pi_216068939
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 13:28 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Er zijn meer voorbehouden dan alleen voorbehoud van financiering. Echt, ga met een hypotheekadviseur praten.
pi_216070161
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 13:28 schreef Werkperd het volgende:

Dat is de periode waarin het voorlopige koopcontract (waar je gewoon beiden aan vast zit behalve ..ontbindende voorwaarden.....) is getekend en de feitelijke overdracht. Overigens kan je als koper gedurende de eerste drie werkdagen na ondertekening koopcontract, onder de koop uit, zelfs zonder opgave van reden.

[ Bericht 9% gewijzigd door blomke op 29-12-2024 14:45:42 ]
pi_216070519
quote:

Klopt dit ongeveer?
Ja, dit klopt. En als je in een gebied wil bieden waar veel wordt overboden is een aankoopmakelaar nog een optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216080482
In welke regio zoek je, TS?

Wij hebben overigens ons eerste huis afgelopen half jaar gekocht (we wonen er net in). We hebben 30k overboden, maar wel met voorbehoud van financiering (geen bouwkundige keuring). Goede brief, aankoopmakelaar en duidelijk zicht op onze mogelijkheden na veel gesprekken met onze hypotheekadviseur van de bank.
Net buiten de randstad overigens.
pi_216083363
Ik denk dat een aankoopmakelaar voor TS geen overbodige luxe is. Die kan je, samen met een goede hypotheekadviseur, ook een beetje door het proces loodsen. En hoewel het niet hoort, maakt een aankoopmakelaar het soms net wat makkelijker om iets gedaan te krijgen bij de verkoopmakelaar (zoals het inplannen van een bezichtiging).
pi_216100427
quote:

[..]

Je krijgt later nog veel meer hoofdpijn als achteraf blijkt dat je de verkeerde financiële beslissingen hebt genomen. Altijd jezelf laten adviseren door een onafhankelijk adviseur dus.
Miata is always the answer
pi_216101515
quote:

Je kan gewoon naar bv de hypotheker gaan voor een gratis adviesgesprek.

Zou ik wel aanraden als je nergens vanaf weet, het is toch gratis en als je er een goed gevoel bij hebt dan laat je bij hun je hypotheek zaken regelen mocht je echt gaan kopen.
pi_216101817
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 20:03 schreef 111210 het volgende:

[..]
Je kan gewoon naar bv de hypotheker gaan voor een gratis adviesgesprek.

Zou ik wel aanraden als je nergens vanaf weet, het is toch gratis en als je er een goed gevoel bij hebt dan laat je bij hun je hypotheek zaken regelen mocht je echt gaan kopen.
Gratis is natuurlijk ook niet gratis, daar betaal je gewoon voor bij het tweede gesprek en bij je 'deal'. Zelfs die leuke, aardige koffie betaal je gewoon 6x terug.

Ik zou niet zo snel afgaan op een goedgevoel want dat geven ze allemaal, inclusief de mensen hier op het forum. Het is momenteel gewoon niet verstandig om een woning te kopen. Helemaal niet tegen een contract van 20 of 30 jaar.. want die laatste stap, stap 5, die vergeet je! 20 of 30 jaar lang betalen, betalen en betalen.. doe je dat niet dan zul je eens zien wie de baas is!
pi_216101903
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 20:14 schreef achtja het volgende:

[..]
Gratis is natuurlijk ook niet gratis, daar betaal je gewoon voor bij het tweede gesprek en bij je 'deal'. Zelfs die leuke, aardige koffie betaal je gewoon 6x terug.
goh, alsof het een bedrijf is. Maar ga je na de eerste keer niet meer, is het... Gratis.
quote:
Ik zou niet zo snel afgaan op een goedgevoel want dat geven ze allemaal, inclusief de mensen hier op het forum. Het is momenteel gewoon niet verstandig om een woning te kopen. Helemaal niet tegen een contract van 20 of 30 jaar..
Heb je een kartonnen doos die het 20 jaar volhoudt?
pi_216101920
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 23:20 schreef Groepfunder het volgende:
Ik denk dat een aankoopmakelaar voor TS geen overbodige luxe is. Die kan je, samen met een goede hypotheekadviseur, ook een beetje door het proces loodsen. En hoewel het niet hoort, maakt een aankoopmakelaar het soms net wat makkelijker om iets gedaan te krijgen bij de verkoopmakelaar (zoals het inplannen van een bezichtiging).
Zeg maar gerust dat het in populaire steden zoals Amsterdam en Utrecht zonder aankoopmakelaar bijna onmogelijk is om überhaupt op de wachtlijst voor een bezichtiging te komen.
Het zou niet mogen, want het is in feite gewoon handelen met voorkennis, maar in de praktijk spelen die makelaars de woningen gewoon aan elkaar door nog voordat ze op funda komen, inclusief de verwachting voor de verkooprijs. Daartegen maak je als particulier geen enkele kans.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_216102558
quote:

Klopt dit ongeveer?
Wat het zo'n lastig cirkeltje maakt is dat het bedrag wat je kan lenen van twee factoren afhankelijk is:
• jouw financiële situatie
• de waarde van het huis

Die eerste is wel bij voorbaat te bepalen en daarmee te berekenen wat er op basis van jouw inkomsten/schulden/situatie maximaal te lenen zou zijn
Maar die tweede... is afhankelijk van het huis dat je wil kopen.

Nadat je een serieus bod hebt uitgebracht op een woning en een hypotheek ervoor zou willen aflsuiten *moet* je van je beoogde hypotheekverstrekker een (onafhankelijke) taxatie voor dat huis laten opstellen, en die bepaalt dan of je echt het benodigde bedrag bij hun mag lenen voor aankoop van *dat* huis.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216102725
quote:
3s.gif Op maandag 30 december 2024 20:38 schreef sigme het volgende:

[..]
Wat het zo'n lastig cirkeltje maakt is dat het bedrag wat je kan lenen van twee factoren afhankelijk is:
• jouw financiële situatie
• de waarde van het huis

Die eerste is wel bij voorbaat te bepalen en daarmee te berekenen wat er op basis van jouw inkomsten/schulden/situatie maximaal te lenen zou zijn
Maar die tweede... is afhankelijk van het huis dat je wil kopen.

Nadat je een serieus bod hebt uitgebracht op een woning en een hypotheek ervoor zou willen aflsuiten *moet* je van je beoogde hypotheekverstrekker een (onafhankelijke) taxatie voor dat huis laten opstellen, en die bepaalt dan of je echt het benodigde bedrag bij hun mag lenen voor aankoop van *dat* huis.
Daarom al diverse malen de vraag: welke huizenprijs heb je @Werkperd op het oog en heb je @Werkperd ideeën van funda?
pi_216102854
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Daarom al diverse malen de vraag: welke huizenprijs heb je @:Werkperd op het oog en heb je @:Werkperd ideeën van funda?
Hoewel dat dus geen reet uitmaakt voor het principe dat er dus een tweede prijsbepaling nodig is nadat er een koopprijs overeengekomen is.

Als TS op z'n inkomen 3 ton hypotheek zou kunnen afsluiten, dan is er geen bank die 'm dat gaat lenen voor een huis dat 2 ton kost maar slechts 1 ton waard is. En voor deze rekensom kan je willekeurig welk getal maar invullen voor de prijscategorie van TS - het principe blijft gelijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216103090
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2024 20:48 schreef sigme het volgende:

[..]
Hoewel dat dus geen reet uitmaakt voor het principe dat er dus een tweede prijsbepaling nodig is nadat er een koopprijs overeengekomen is.

Als TS op z'n inkomen 3 ton hypotheek zou kunnen afsluiten, dan is er geen bank die 'm dat gaat lenen voor een huis dat 2 ton kost maar slechts 1 ton waard is. En voor deze rekensom kan je willekeurig welk getal maar invullen voor de prijscategorie van TS - het principe blijft gelijk.
In zijn totaliteit heeft het voor het hele topic überhaupt geen echte meerwaarde
  dinsdag 31 december 2024 @ 12:02:13 #81
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216116474
quote:

[..]
Vast een goed advies.

Een lagere prijs staat toch ook haaks op de belangen van zo'n iemand?
Lachen joh.
pi_216116527
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:02 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Een lagere prijs staat toch ook haaks op de belangen van zo'n iemand?
Hangt er vanaf wat je met 'm afspreekt. Als je vastlegt: "voor iedere ¤1000 die je eraf krijgt, vang jij als aankoopmakelaar ¤100"...

Overigens, verwacht er niet teveel van, in de huidige verkopersmarkt. Die kunnen gewoon zeggen "voor jou genoeg gegadigden die zonder aankoopmakelaar aankloppen"..
  dinsdag 31 december 2024 @ 12:09:36 #83
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216116586
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Hangt er vanaf wat je met 'm afspreekt. Als je vastlegt: "voor iedere ¤1000 die je eraf krijgt, vang jij als aankoopmakelaar ¤100"...

Overigens, verwacht er niet teveel van, in de huidige verkopersmarkt. Die kunnen gewoon zeggen "voor jou genoeg gegadigden die zonder aankoopmakelaar aankloppen"..
Is natuurlijk zo, ik vraag me ook af hoe veel effect het heeft en of een makelaar uberhaupt daarop zit te wachten omdat zoveel alsnog verkocht wordt.
Lachen joh.
pi_216138376
Ik heb erover gebeld met de bank wat mogelijk was eerst. Aangezien ik al alleenstaande modaal verdienende niet in aanmerking kom voor de meeste woningen in deze regio heb ik het verder niet doorgezet.

Zodra ik mijn vast contract heb van werk zal ik nogmaals de bank bellen en bespreken wat er mogelijk is.

https://www.bollenstreeko(...)ent-in-bollenstreek/
pi_216141368
quote:
Uit die link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 215.567 euro kwijt aan eigen inleg. " o|O
pi_216141386
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 22:34 schreef blomke het volgende:
link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 2
Heb je verder nog een nuttige toevoeging of was dit het?
pi_216141399
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 22:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit die link: "Bollenstreek – Om een ‘gemiddeld’ appartement te kopen in de Bollenstreek is een alleenstaande starter gemiddeld 215.567 euro kwijt aan eigen inleg. " o|O
Modaal verdienende alleenstaande starter.

De mensen die deze stukjes schrijven snappen volgens mij geen ruk van wat ze opschrijven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216141412
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 22:35 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Heb je verder nog een nuttige toevoeging of was dit het?
Uit die link: "Gemeente Lisse is daarna de duurste in de Bollenstreek met een gemiddelde van 225.892 euro aan eigen inleg."
pi_216141459
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 22:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit die link: "Gemeente Lisse is daarna de duurste in de Bollenstreek met een gemiddelde van 225.892 euro aan eigen inleg."
Kan je even gewoon je punt hier maken want we kunnen hier allemaal ook zelf lezen, voorlezen doet de juf op de basisschool.
pi_216141540
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 22:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:

Kan je even gewoon je punt hier maken want we kunnen hier allemaal ook zelf lezen, voorlezen doet de juf op de basisschool.
Het punt is dat je elders stelt "Ik heb geen significant vermogen. Ik bezit geen eigen huis of auto of dikke spaarrekening. Ik heb zelf nooit wat georven" WGR / Testament om vervelend familielid uit te sluiten, geen groot vermogen
  donderdag 2 januari 2025 @ 08:42:04 #91
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216143498
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik heb erover gebeld met de bank wat mogelijk was eerst. Aangezien ik al alleenstaande modaal verdienende niet in aanmerking kom voor de meeste woningen in deze regio heb ik het verder niet doorgezet.

Zodra ik mijn vast contract heb van werk zal ik nogmaals de bank bellen en bespreken wat er mogelijk is.

https://www.bollenstreeko(...)ent-in-bollenstreek/
Heftig, ik zit in de zelfde situatie en ook in de Bollenstreek.
Maar moet zeggen, het lijkt mij veel te veel geld. Ik zie weleens dingen van 250k voorbij komen, is zeker niet prachtig maar dan heb je wel een dak boven je hoofd.
Lachen joh.
pi_216144126
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 08:42 schreef Pajanus het volgende:
Ik zie weleens dingen van 250k voorbij komen, is zeker niet prachtig maar dan heb je wel een dak boven je hoofd.
^O^

Linkje?
pi_216145176
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 08:42 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Heftig, ik zit in de zelfde situatie en ook in de Bollenstreek.
Maar moet zeggen, het lijkt mij veel te veel geld. Ik zie weleens dingen van 250k voorbij komen, is zeker niet prachtig maar dan heb je wel een dak boven je hoofd.
250 k op funda ? Als alleenstaande met een modaal inkomen zonder rijke ouders ? Denk je dat dat gaat lukken als je ook nog meeneemt dat je vaak moet overbieden etc. ?

Wordt lastig hoor.
pi_216145190
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 22:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Het punt is dat je elders stelt "Ik heb geen significant vermogen. Ik bezit geen eigen huis of auto of dikke spaarrekening. Ik heb zelf nooit wat georven" WGR / Testament om vervelend familielid uit te sluiten, geen groot vermogen

Als je het over dat topic wil hebben waarom post je dan niet in dat topic ?
  donderdag 2 januari 2025 @ 11:55:35 #95
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216145347
Lachen joh.
  donderdag 2 januari 2025 @ 11:56:50 #96
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216145361
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
250 k op funda ? Als alleenstaande met een modaal inkomen zonder rijke ouders ? Denk je dat dat gaat lukken als je ook nog meeneemt dat je vaak moet overbieden etc. ?

Wordt lastig hoor.
Ik heb zelf gelukkig wat gespaard, en ik verdien nu net iets meer dan modaal.
Maar ik heb wel al een aantal jaar kunnen werken terwijl ik thuis inwonend was.
Lachen joh.
pi_216145844
quote:
Niet heel erg groot, vaak nog geen 40 m2. Het is iets ja, maar de praktijk leert dat dit soort woningen vaak duurder worden verkocht dan op funda staat omdat ze kunnen worden verhuurd.

Wellicht dat deze zijn uitgepond vanwege de middenhuurregeling, alsnog zijn er in deze regio meer dan genoeg families met geld en wordt het heus wel opgekocht, waarschijnlijk boven de Funda-prijs.
  donderdag 2 januari 2025 @ 12:51:14 #98
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216145951
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 12:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Niet heel erg groot, vaak nog geen 40 m2. Het is iets ja, maar de praktijk leert dat dit soort woningen vaak duurder worden verkocht dan op funda staat omdat ze kunnen worden verhuurd.

Wellicht dat deze zijn uitgepond vanwege de middenhuurregeling, alsnog zijn er in deze regio meer dan genoeg families met geld en wordt het heus wel opgekocht, waarschijnlijk boven de Funda-prijs.
Zeg maar gerust erg klein dit. Maar het is wel een dak boven je hoofd en als je kijkt naar de huizenprijzen een goede investering (hoop je dan).

Afijn, meer dan dit zit er niet in en dat realiseer ik mij wel. Dat is iets wat voor mijn leeftijdsgenoten vaak anders is en die blijven dan liever thuis wonen.
Lachen joh.
pi_216146187
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 12:51 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Zeg maar gerust erg klein dit. Maar het is wel een dak boven je hoofd en als je kijkt naar de huizenprijzen een goede investering (hoop je dan).

Afijn, meer dan dit zit er niet in en dat realiseer ik mij wel. Dat is iets wat voor mijn leeftijdsgenoten vaak anders is en die blijven dan liever thuis wonen.
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.

189.000kk - nvt (sociale huur)
784 euro pm bij modaal inkomen hypotheeklasten - 700 euro per maand (sociale woningbouw)
31 m2 - 80 m2
energielabel A - energielabel D of E of zo
monumentenstatus (1640) - geen monument (1969)
geen buitenruimte - redelijk balkon

Locatie is allebei in centrum van woonplaats, nu is noordwijk wel wat duurder vanwege het strand.

Ik vind het dan toch lastig te verantwoorden om zoiets te gaan kopen eigenlijk tenzij de sociale huur heeeeeel erg stijgt.
pi_216146317
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Stel ik neem de goedkoopste in die fundalijst. Dan maak ik even de vergelijking met waar ik nu woon.

784 euro pm bij modaal inkomen hypotheeklasten - 700 euro per maand (sociale woningbouw)
31 m2 - 80 m2

Locatie is allebei in centrum van woonplaats, nu is noordwijk wel wat duurder vanwege het strand.

Ik vind het dan toch lastig te verantwoorden om zoiets te gaan kopen eigenlijk tenzij de sociale huur heeeeeel erg stijgt.
Je kan ook anders beredeneren: na 30 jaar heb je geen hypotheeklasten meer en bij een 4% stijging van de sociale huur is na 30 jaar, die laatste ¤2300,-/maand.

Je kan het nog slimmer aanpakken: je neemt een aflossingsvrije hypotheek, even aangenomen dat je ¤90000 hebt gespaard, bij 3,5% bedragen je maandlasten dan maar ¤263/maand
  donderdag 2 januari 2025 @ 13:42:37 #101
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_216146497
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 13:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

31 m2 - 80 m2

Het verhaal is nog wat uitgebreider dan dat natuurlijk. Hypotheekrenteaftrek, waardevermeerdering van het appartement etcetera.

Wanneer kom je in aanmerking voor sociale huur ? ik denk dat ik daar nooit meer in aanmerking voor kom. Een vriend van mij huurt een appartement en is daar toch wel meer voor kwijt dan koop.
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')