abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216170133
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 22:47 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ik heb best wat aan de kant liggen. Het is voor mij anders als alleenstaande persoon niet mogelijk om een huisje van rond de 250 - 300k te kopen.

Ik ga de komende drie jaar blijven sparen zodat ik minder hoef te lenen. Ik ga ervan uit dat mijn maandlasten ook lager uit zullen komen als ik bijvoorbeeld de helft van een woning uit mijn eigen zak betaal. Maar dat zal de adviseur dan moeten uitrekenen wat de beste mogelijkheden zijn die bij mijn financiële situatie passen.
Over 3 jaar zijn de prijzen waarschijnlijk ook weer met x% gestegen....en het is helemaal geen ramp om een kleiner deel zelf te betalen. De overheid betaald er zelfs aan mee in de vorm van HRA.
graag op anoniem
pi_216170842
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 10:20 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Over 3 jaar zijn de prijzen waarschijnlijk ook weer met x% gestegen....en het is helemaal geen ramp om een kleiner deel zelf te betalen. De overheid betaald er zelfs aan mee in de vorm van HRA.
Dat realiseer ik mezelf ook maar ja, wat moet je dan? Het hoeft ook niet perse drie jaar te duren. Als ik met geluk tussentijds iets tegenkomt dan zal ik daar niet al te lang meer over nadenken.

Kwam laatst iets interessants tegen voor 2 ton bijvoorbeeld maar sloeg die over omdat energielabel toch iets te hoog was. Kwam ook andere huisjes tegen van 175 tot 200k maar vond ze net weer wat te klein. Dus er zal heus wel wat voorbij komen.

Huizenmarkt/economie blijft voor de rest ook onvoorspelbaar. Met een nieuwe financiële crisis kunnen de huizenprijzen weer vrij hard dalen. Dat komt dan gunstig uit voor mensen die al voor een woning flink gespaard hebben.
pi_216170968
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 11:45 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Kwam laatst iets interessants tegen voor 2 ton bijvoorbeeld maar sloeg die over omdat energielabel toch iets te hoog was.
Dat hoeft niet, vloerisolatie, dakisolatie aan de binnenkant, tochtstrips, evt isolerende voordeur... in eerste instantie hoeft het verbeteren van het energielabel niet zo veel te kosten. Wat ik allemaal samen noem kost je geen duizenden euro's. Op een gegeven moment moet je misschien kozijnen en glas vervangen en wil je zonnepanelen en misschien ook electrisch verwarmen, maar dat kan allemaal prima als je er al een tijdje woont.

En als je in aanmerking komt voor rentevrij kan het ook allemaal snel en gunstig via het Nationaal Warmtefonds.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216170975
quote:

[..]

Huizenmarkt/economie blijft voor de rest ook onvoorspelbaar. Met een nieuwe financiële crisis kunnen de huizenprijzen weer vrij hard dalen. Dat komt dan gunstig uit voor mensen die al voor een woning flink gespaard hebben.
Daar zou ik niet op wachten. De mensen die al sinds bijvoorbeeld 2016 daarop wachten wachten ook nog steeds. Naast dat starterswoningen nou niet echt direct goedkoper zouden worden met een crisis.
pi_216171071
quote:
Kwam laatst iets interessants tegen voor 2 ton bijvoorbeeld maar sloeg die over omdat energielabel toch iets te hoog was. Kwam ook andere huisjes tegen van 175 tot 200k maar vond ze net weer wat te klein. Dus er zal heus wel wat voorbij komen.

Energielabel is nou typisch iets waar je iets aan kunt verbeteren terwijl je er al woont. Vaak met subsidie en/of door zelf de handen uit de mouwen te steken. Misschien een gemiste kans.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216177748
Begin deze week een huis gekocht, waar je mee begint is hoeveel kun je lenen, dus onafhankelijk hypotheek adviseur. Of je overdrachtsbelasting moet betalen hangt ervan af of je vrijstelling hebt anders 2% aftikken over je koopsom. Als je het winnende bod hebt en de koop overeenkomst is getekend, kun je de notaris (hypotheek akte, leveringsakte, en eventueel koopovereenkomst laten opstellen), taxateur en de hypotheek adviseur inschakelen. Het is niet zo ingewikkeld om eerlijk te zijn.
pi_217266388
Verwijdert
pi_217266397
Repost
  woensdag 2 april 2025 @ 19:28:50 #159
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217266879
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 23:42 schreef Infinti het volgende:
Begin deze week een huis gekocht, waar je mee begint is hoeveel kun je lenen, dus onafhankelijk hypotheek adviseur. Of je overdrachtsbelasting moet betalen hangt ervan af of je vrijstelling hebt anders 2% aftikken over je koopsom. Als je het winnende bod hebt en de koop overeenkomst is getekend, kun je de notaris (hypotheek akte, leveringsakte, en eventueel koopovereenkomst laten opstellen), taxateur en de hypotheek adviseur inschakelen. Het is niet zo ingewikkeld om eerlijk te zijn.
Ik zou met deze beknopte informatie niet ver komen.

Overigens vind ik de achteloosheid waarmee sommigen een huis menen te kopen, zwaar irritant.
pi_217266932
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 19:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Overigens vind ik de achteloosheid waarmee sommigen een huis menen te kopen, zwaar irritant.
Hoe dan wel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 2 april 2025 @ 19:35:54 #161
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217266999
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 19:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe dan wel?
Het besef dat je beter geen fouten kunt maken.
pi_217267052
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 19:35 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het besef dat je beter geen fouten kunt maken.
Dus beter "niks doen"?
  woensdag 2 april 2025 @ 19:42:11 #163
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217267075
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 19:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus beter "niks doen"?
Blomke, waar wil je heen :?
pi_217268434
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 19:28 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik zou met deze beknopte informatie niet ver komen.

Je hebt een dak boven je hoofd nodig. Als jij dat huis bedrag x waard vind, dan is het dat toch waard? Even een bouwkundige keuring er over ter voorkoming van al te grote problemen. En volgens mij ben je er dan wel.

Of mis ik dan echt iets?
  woensdag 2 april 2025 @ 21:14:39 #165
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217268516
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 21:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je hebt een dak boven je hoofd nodig. Als jij dat huis bedrag x waard vind, dan is het dat toch waard? Even een bouwkundige keuring er over ter voorkoming van al te grote problemen. En volgens mij ben je er dan wel.

Of mis ik dan echt iets?
Lees je ook het koopcontract door? Of mag de hond er mee stoeien? Ik noem maar wat. :D
pi_217268642
quote:
1s.gif Op woensdag 2 april 2025 21:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Lees je ook het koopcontract door? Of mag de hond er mee stoeien? Ik noem maar wat. :D
Ja, dat lees ik even door. Tot in zoverre het niet al het standaard nvm koopcontract is. Dat is nu ook niet bepaald hogere wiskunde. Als je alle standaard tekst wegstreept blijft er niet zoveel over

[ Bericht 4% gewijzigd door investeerdertje op 02-04-2025 21:40:28 ]
pi_217268845
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 23:42 schreef Infinti het volgende:
Niet gewoon in contanten betalen.... :')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217304281
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 21:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Of mis ik dan echt iets?
Kijken wat je kunt lenen, dat is cijfers aanleveren bij de hypotheekadviseur. Maar wat net zo handig is en belangrijker: wat kan je missen en wat wil je betalen in de maand.
pi_217304491
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 15:10 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Kijken wat je kunt lenen, dat is cijfers aanleveren bij de hypotheekadviseur. Maar wat net zo handig is en belangrijker: wat kan je missen en wat wil je betalen in de maand.
Wat je kan missen is je maximale hypotheek. Daarbuiten kan je een normaal leven hebben met de huidige hypotheekregels.

Wat wil je betalen, dan kom ik terug op mijn statement: wat vind je het waard. Als jij het niet dat bedrag waard vind, wil je het niet betalen.
pi_217304539
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 15:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat je kan missen is je maximale hypotheek. Daarbuiten kan je een normaal leven hebben met de huidige hypotheekregels.

Wat wil je betalen, dan kom ik terug op mijn statement: wat vind je het waard. Als jij het niet dat bedrag waard vind, wil je het niet betalen.
Je leven laten bepalen door hypotheek regels..

Zorg dat je een bed hebt, zo goedkoop mogelijk.. beetje vooruit denken.
pi_217305509
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 15:27 schreef achtja het volgende:

[..]
Je leven laten bepalen door hypotheek regels..

Zorg dat je een bed hebt, zo goedkoop mogelijk.. beetje vooruit denken.
Wat je kan missen is iets anders dan wat jij nu zegt: wat je wil missen.
pi_217308689
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 15:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, je max. hypotheek die je kan krijgen zijn de maandlasten bijv. ¤ 2.000 voor, maar als je dure hobby's hebt, graag op vakantie gaat en je huurt nu voor ¤ 1500 euro en je houdt nog geen ¤ 500 over om mee te kunnen sparen, dan kan je die hypotheek wel krijgen bij vele adviseurs, maar is het niet verstandig.
pi_217309368
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 22:50 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Tuurlijk niet, je max. hypotheek die je kan krijgen zijn de maandlasten bijv. ¤ 2.000 voor, maar als je dure hobby's hebt, graag op vakantie gaat en je huurt nu voor ¤ 1500 euro en je houdt nog geen ¤ 500 over om mee te kunnen sparen, dan kan je die hypotheek wel krijgen bij vele adviseurs, maar is het niet verstandig.
Waarom wordt het dan wel geadviseerd bij vele hypotheekadviseurs? Wil je dan de rest van je aardse bestaan blijven huren voor ¤1500/maand met jaarlijkse verhoging zonder uitzicht op een eigen, hypotheekvrij huis??

Verstandig lijkt het me wat aan je consumptiepatroon te doen als je geen ¤500/maand spaart maar wel ¤1500 huur "over de balk smijt".
pi_217309507
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 22:50 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Je KAN 2000 euro betalen, dat kan volgens elke norm over verantwoord lenen, daar is niets mis mee. Jij WIL dat niet omdat je liever op vakantie gaat.

De woning die je hebt gezien vind je de vraagprijs dan niet waard, anders had je die 2000 wel gedaan.
pi_217315727
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 07:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je KAN 2000 euro betalen, dat kan volgens elke norm over verantwoord lenen, daar is niets mis mee. Jij WIL dat niet omdat je liever op vakantie gaat.

De woning die je hebt gezien vind je de vraagprijs dan niet waard, anders had je die 2000 wel gedaan.
Hoho, dit was een voorbeeld hé, dit is niet mijn situatie ;) maar bedoel... zit verschil tussen kunnen en mogen lenen. Ik heb een koophuis onder m'n kont, dus voor mij niks met huur aan de orde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')