Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: “Leuk zo’n feestje, maar het geeft altijd zo’n rommel, hè.”
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Gelukkig, ondanks dat ik er stronteigenwijs (Albumversie) achter had gezet
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Curtis Mayfield weer flink gedaald. Belachelijk. Een van de beste nummers ooit.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
De keuze voor de pokemon theme song van de 26-30 jarigen is ook altijd opvallend.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- last.fmAlbum top 100
[..] Die waren klein toen Pokemon nog vrij nieuw was.
Dat snap ik, maar dat het daarom de top 10 haalt is wel wat overdreven.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- last.fmAlbum top 100
[..] De keuze voor de pokemon theme song van de 26-30 jarigen is ook altijd opvallend.
Waarom? Het is bijna hun hele leven op tv geweest. Ik ben 31 en het was iedere dag (echt iedere dag) op tv.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Fox Kids (oktober 1999 - 13 februari 2005) Jetix (14 februari 2005 - 31 december 2009) Disney XD (17 januari 2010 - heden) RTL 7 (6 januari 2018 - 30 december 2020) Nickelodeon (6 maart 2021 - heden) Disney Channel (7 november 2022 - heden)
Volgend jaar maar eens op het thema van Cow & Chicken stemmen
[..] Waarom? Het is bijna hun hele leven op tv geweest. Ik ben 31 en het was iedere dag (echt iedere dag) op tv.
Hallo vriendjes en met zijn allen staan niet eens in de lijst.
[..] Hallo vriendjes en met zijn allen staan niet eens in de lijst.
Daar hebben we Tubular Bells en House For Sale voor
[..] Hallo vriendjes en met zijn allen staan niet eens in de lijst.
Misschien te mainstream om mensen te rallyen.
Kijk mij eens overbodig veel Engelse taal gebruiken.
Return of the King: The Fall and Rise of Elvis Presley?
Nah, Bee Gees wel, maar Bouke is alweer een jaar eerder
CCR, Sinatra en Blues brothers zouden nog wel kunnen profiteren van dat programma
Oja, ik moet nog naar familie 1e kerstdag geloof ik.
En ik heb nog een paar avonden wat in de laatste week van dit jaar.
Op vrijdag 13 december 2024 21:33 schreef DecoAoreste het volgende: Trouwens weinig indrukwekkende reünie-bonus voor Oasis. Had Don't Look Back In Anger en Wonderwall beide wel bij de bovenste 100 verwacht.
Inderdaad, alleen Live Forever heeft een flinke boost gehad met een goeie 600 plekken
Op vrijdag 13 december 2024 21:33 schreef DecoAoreste het volgende: Trouwens weinig indrukwekkende reünie-bonus voor Oasis. Had Don't Look Back In Anger en Wonderwall beide wel bij de bovenste 100 verwacht.
Ik las hier dat nummers uit 2024 niet op gestemd kon worden maar die Roxy Dekkers staat er wel hoog in, was een post over Fontaines DC tijdje terug. Hoe zit dat.
Op vrijdag 13 december 2024 23:17 schreef Gunner het volgende: Ik las hier dat nummers uit 2024 niet op gestemd kon worden maar die Roxy Dekkers staat er wel hoog in, was een post over Fontaines DC tijdje terug. Hoe zit dat.
Je kan wel op nummers stemmen uit het lopende jaar, maar ze komen nooit op de voorkeuzelijst. Dus je moet ze dan invoeren als vrije keuze.
Ik blijf het die eerste dagen toch altijd fascinerend vinden om naar sommige van die sprongen voorwaarts of achterwaarts te kijken. Op het oog willekeurige platen die +449 krijgen en zo.
Op vrijdag 13 december 2024 23:31 schreef Tussle266 het volgende: Ik blijf het die eerste dagen toch altijd fascinerend vinden om naar sommige van die sprongen voorwaarts of achterwaarts te kijken. Op het oog willekeurige platen die +449 krijgen en zo.
Tja. Er zullen ook platen tussen zitten die per toeval door veel mensen een beetje vergeten zijn of geschrapt omdat het "Vast wel goed zal komen"
Net als sommige nummers per toeval (zonder duidelijke aanleiding of lobby) door veel mensen ineens wel gekozen worden.
Op zaterdag 14 december 2024 00:02 schreef PippenScottie het volgende: Ik heb besloten dat ik volgend jaar op Bohemian Rhapsody moet stemmen om de aanval van Coldplay af te slaan.
Ik denk op de lange termijn dat dat zoiets wordt als Tim Hardin of Deep Purple redden. Het gaat een paar keer goed, maar uiteindelijk stroomt het water uit te veel gaten en heb je vingers te weinig. Of in dit geval e-mailadressen te weinig.
[..] Ik denk op de lange termijn dat dat zoiets wordt als Tim Hardin of Deep Purple redden. Het gaat een paar keer goed, maar uiteindelijk stroomt het water uit te veel gaten en heb je vingers te weinig. Of in dit geval e-mailadressen te weinig.
Well, that'll be the day When I say goodbye Yes, that'll be the day When you make me cry I say I’m gonna leave You know it's no lie 'Cause that'll be the day When I die
Als je het de top tiens per leeftijdsgroep ziet, dan is het de vraag hoeveel jaar het nog wachten is totdat Stairway to Heaven uit de top tien valt. Elk jaar vrees ik ervoor, maar valt het gelukkig nog mee. Al is het nu ook weer een plaatsje gezakt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen. Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Als je het de top tiens per leeftijdsgroep ziet, dan is het de vraag hoeveel jaar het nog wachten is totdat Stairway to Heaven uit de top tien valt. Elk jaar vrees ik ervoor, maar valt het gelukkig nog mee. Al is het nu ook weer een plaatsje gezakt.
Ik stem elk jaar op Stairway To Heaven en ben 32, dus ik ben alvast niet het probleem
[..] Ik stem elk jaar op Stairway To Heaven en ben 32, dus ik ben alvast niet het probleem
Mooi Zou overigens nog wel kunnen dat het heel vaak net buiten de top tien staat
Zelf heb ik er al een aantal jaar niet op heb gestemd. Maar dat komt omdat ik sinds een aantal jaar louter een 'stemduwers' lijstje instuur met liedjes die er dreigen uit te vallen of eruit gevallen zijn.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen. Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Het is nog maar 11 jaar dat Radio 2 de grootste klassieker van The Killers krampachtig weerde uit de lijst der lijsten. Kwam volgens mij in 2014 via de vrije keuze binnen?
[..] De lijst moet nog beginnen. Maar goed, Schemer aan de ketting komt volgend jaar op de keuzelijst, want dit jaar topsong, dus als we dan toch 2025 vast gaan bespreken wil ik die vast inbrengen.
Schemer aan de ketting?
Net door de wiki met Topsongs 2024 gelopen. Hoe hebben de Fonteintjes dan een Topsong kunnen scoren op Radio 2?