SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Updates:
The Levantine War - Reddit
https://twitter.com/IraqiSecurity
.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
quote:Oh, I think not,” Varys said, swirling the wine in his cup. “Power is a curious thing, my lord. Perchance you have considered the riddle I posed you that day in the inn?”
“It has crossed my mind a time or two,” Tyrion admitted. “The king, the priest, the rich man—who lives and who dies? Who will the swordsman obey? It’s a riddle without an answer, or rather, too many answers. All depends on the man with the sword.”
“And yet he is no one,” Varys said. “He has neither crown nor gold nor favor of the gods, only a piece of pointed steel.”
“That piece of steel is the power of life and death.”
“Just so… yet if it is the swordsmen who rule us in truth, why do we pretend our kings hold the power? Why should a strong man with a sword ever obey a child king like Joffrey, or a wine-sodden oaf like his father?”
“Because these child kings and drunken oafs can call other strong men, with other swords.”
“Then these other swordsmen have the true power. Or do they?” Varys smiled. “Some say knowledge is power. Some tell us that all power comes from the gods. Others say it derives from law. Yet that day on the steps of Baelor’s Sept, our godly High Septon and the lawful Queen Regent and your ever-so-knowledgeable servant were as powerless as any cobbler or cooper in the crowd. Who truly killed Eddard Stark, do you think? Joffrey, who gave the command? Ser Ilyn Payne, who swung the sword? Or… another?”
Tyrion cocked his head sideways. “Did you mean to answer your damned riddle, or only to make my head ache worse?”
Varys smiled. “Here, then. Power resides where men believe it resides. No more and no less.”
“So power is a mummer’s trick?”
“A shadow on the wall,” Varys murmured, “yet shadows can kill. And ofttimes a very small man can cast a very large shadow.”
Tyrion smiled. “Lord Varys, I am growing strangely fond of you. I may kill you yet, but I think I’d feel sad about it.”
“I will take that as high praise.
George R.R. Martin, A Clash of Kings (A Song of Ice and Fire, #2)
+1 voor de quotequote:Op donderdag 5 december 2024 14:02 schreef egayalS het volgende:
Het is niet te bevatten wat er gaande is. Ik bedoel dat Assad zijn eigen broek niet hoog kan houden wisten we wel, maar dat het zo slecht gesteld was kon niemand bevroeden.
Doet me denken aan een game of thrones quote,
[..]
[ x ]
Jammer van dat kut einde van de seriequote:
het ergste gaat nog komen en dat is na Assad (als hij verslagen wordt).quote:Op donderdag 5 december 2024 13:05 schreef polderturk het volgende:
[..]
Poetin en Assad zijn de grootste terroristen die er zijn. Het zijn ook nog eens genocidale terroristen die bewust burger doelen aanvallen.
Not sure if, btw.quote:Op donderdag 5 december 2024 15:03 schreef egayalS het volgende:
Zijn straks gewoon alle problemen op de woningmarkt, in de gezondheidszorg en onderwijs opgelost. Win-win niet waar?
Sorry couldn't resistquote:Op donderdag 5 december 2024 16:13 schreef Szura het volgende:
Die Syrirs Assadisten houden straks geen luchtmacht meer over
[ x ]
En het middenkader of blind gemaakt of gecastreerd.quote:Op donderdag 5 december 2024 17:17 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Israel heeft hele Hizbullah top uitgeschakeld, correct me if I am wrong
Beetje onhandige opmerking, niet?quote:Op donderdag 5 december 2024 17:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
En het middenkader of blind gemaakt of gecastreerd.
Dat gaan de Amerikanen uiteraard niet toestaan dus gaat het niet gebeuren. Misschien wanneer Trump terug isquote:Op donderdag 5 december 2024 17:41 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
de FSA wil ook Mnbi overnemen, dat kunnen ze makkelijk, zonder de steun van de VS aan sdf.
Ook al?quote:
Damascus lijkt me nog wel een tijdje duren hoor. Assad heeft nog wel effe.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:58 schreef Perrin het volgende:
Homs lijkt zo ook snel te gaan vallen. Assad's regime heeft dan niet lang meer.
Implosie incoming.
Ik denk niet dat zijn regime stabiel blijft tot het moment dat die lui daadwerkelijk Damascus innemen.quote:Op donderdag 5 december 2024 20:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Damascus lijkt me nog wel een tijdje duren hoor. Assad heeft nog wel effe.
Nog een stukje Syri zou een bonus zijn. Wanneer ze in Syrisch grondgebied aangevallen worden zullen ze uiteraard het slachtoffer spelen. Het standaard riedeltje die we al decennialang horen.quote:Op donderdag 5 december 2024 20:34 schreef Perrin het volgende:
Isral lust ook wel een extra stukje Syri
[ x ]
Wat gaan externe spelers doen? Is de grote vraag.quote:Op donderdag 5 december 2024 20:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Damascus lijkt me nog wel een tijdje duren hoor. Assad heeft nog wel effe.
Weet je niet, was bij de vorige opstand wel zo.quote:Op donderdag 5 december 2024 20:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zijn regime stabiel blijft tot het moment dat die lui daadwerkelijk Damascus innemen.
quote:If the reports that Assad's forces have retreated from Hama, handing it the rebels, are true, they will be retreating to mount a last stand at Homs.
If the rebels capture the Homs area, it is all over for Assad. His Alawite coastal heartland and all the ports (circled in pink) will be cut off from the capital Damascus.
Iran would lose access to all but two border crossings into Lebanon (mountain passes that Israel can, and routinely does, control via airstrikes.
The Kurds are also pushing into Deir Az Zor (circled in yellow), and if they succeed, Iran will lose its primary supply route to Hezbollah (they will be forced to run the gauntlet across the Syrian desert, within easy reach of US bases).
The best case for Assad is that his poorly paid troops can hold Homs, allowing him to keep a rump state (the blue circled area). If he can't, expect huge bloodletting as the hated Alawites reap the whirlwind of their 50 years of oppression of all the other groups.
The future of Hezbollah, Lebanon, and Assad depend on what happens in Homs.
For Israel the safest result is probably that Assad holds the blue circled area in his hugely weakened state, while the Kurds take enough strongpoints in the desert to cut the Iran-Lebanon routes, or to funnel them such they become easy pickings and unsustainable.
"Not quite the Aleppan theocracy we all expected."quote:Op donderdag 5 december 2024 21:36 schreef polderturk het volgende:
HTS gaat een christen aanstellen als burgemeester van Aleppo.
[ x ]
Nog een keer je ingevoerde text lezenquote:Op donderdag 5 december 2024 22:13 schreef polderturk het volgende:
De vader van deze Jihadistische terroristische vrouw was vandaag bevrijd uit de gevangenis van Assad door de oppositie.
[ x ]
Eerst zien dan geloven natuurlijk.quote:
Aan de beelden te zien laten ze alles ter plekke vallen en gaan ze ervandoor. Bombarderen kunnen ze ook amper meer, de Russen doen voor de vorm ook maar enkele luchtaanvallen per dag.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wordt er berhaupt nog gevochten of is het Syrische leger er gewoon helemaal mee gestopt?
De laatste dagen, of de afgelopen uren? Om Hama is wel degelijk gevochten maar sinds vanmiddag lijken de rebellen gewoon door te kunnen rijden.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wordt er berhaupt nog gevochten of is het Syrische leger er gewoon helemaal mee gestopt?
Rusland is ernstig verzwakt door Oekrane. Iran heeft juist Hezbollah voor dit soort zaken maar is ernstig verzwakt door Isral.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:42 schreef Ulx het volgende:
Hezbollah heeft ook troepen gestuurd, maar kan niet echt helpen.
Waar zijn Iran en Rusland?
Ook geen hulp van Sjiitische milities in Iraq. Assad staat er alleen voor.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:15 schreef HSG het volgende:
[..]
Rusland is ernstig verzwakt door Oekrane. Iran heeft juist Hezbollah voor dit soort zaken maar is ernstig verzwakt door Isral.
Er zijn berichten dat ze zelfs al op 5km staan, zou SAA nog ergens een ‘last stand’ doen of zijn ze Homs vandaag ook al kwijt?quote:
Geen militaire aanwezigheid in Homs?quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:14 schreef Perrin het volgende:
De komende dagen worden cruciaal.
[ x ]
[ x ]
In dit tempo valt Homs in een paar uur.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:14 schreef Perrin het volgende:
De komende dagen worden cruciaal.
[ x ]
[ x ]
Ik had begrepen dat het nieuwe HTS regime erg vreedzaam en inclusief is, dus ik voorzie geen problemen. Daarnaast hebben wij geen enkele verantwoordelijkheid om Syrirs op te vangen in Europa. Laat de rijke golfstaten maar eens die verantwoordelijkheid nemen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:21 schreef SEMTEX het volgende:
Ik moet ook ineens weer denken aan al dat oblivious regeringsvolk dat Syriers terug wilde sturen naar Syrie. Lekker stabiel land.
Iets teveel RT gesnoven.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:21 schreef SEMTEX het volgende:
Ik moet ook ineens weer denken aan al dat oblivious regeringsvolk dat Syriers terug wilde sturen naar Syrie. Lekker stabiel land.
En daarmee denk ik Assad's regime dit weekend.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
In dit tempo valt Homs in een paar uur.
Volgens mij vooral Assad die zo zwak staat en daar maken ze gebruik van.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:33 schreef Pleun2011 het volgende:
Hoe kunnen die rebellen zo sterk zijn? Afgezien van het buitgemaakte oorlogsmateriaal, waar halen ze hun spullen en geld vandaan om oorlogje te spelen?
Dat beweerde de Taliban ook ooit. Laten we het even afwachten...quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat het nieuwe HTS regime erg vreedzaam en inclusief is, dus ik voorzie geen problemen.
Ik was enigszins sarcastischquote:Op vrijdag 6 december 2024 09:36 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat beweerde de Taliban ook ooit. Laten we het even afwachten...
Assad is gewoon super zwak. Ook zijn bondgenoten Rusland, Iran en Hezbollah zijn enorm verzwakt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:33 schreef Pleun2011 het volgende:
Hoe kunnen die rebellen zo sterk zijn? Afgezien van het buitgemaakte oorlogsmateriaal, waar halen ze hun spullen en geld vandaan om oorlogje te spelen?
- Het Syrische leger + loyale milities die altijd al weinig motivatie toonden, dat lijkt de laatste jaren erger geworden te zijn door corruptie en overmoed.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:33 schreef Pleun2011 het volgende:
Het leger stelt gewoon niets voor.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:33 schreef Pleun2011 het volgende:
Dat masker van de taliban, "wij zijn niet meer de oude taliban" ging er weer snel af. Ik las zojuist dat de laatste studie die dames konden volgen, iets met gezondheidszorg, ook is opgedoekt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:36 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat beweerde de Taliban ook ooit. Laten we het even afwachten...
Binnenkort handen schudden met Schoof en met Wilders in de toekomstquote:Op vrijdag 6 december 2024 09:49 schreef polderturk het volgende:
Jolani heeft voor de camera's van CNN een super woke interview afgegeven
Dit is wel een hele goede indicatie dat het moreel er echt niet is. Als je een luchtbasis zonder evacuatie zomaar laat overlopen terwijl de vliegtuigen er nog staan.quote:
Dit.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
- Het Syrische leger + loyale milities die altijd al weinig motivatie toonden, dat lijkt de laatste jaren erger geworden te zijn door corruptie en overmoed.
- Rebellen (vooral HTS) die functionerende regeringsinstellingen hebben opgebouwd. Inclusief het trainen en recruteren van manschappen.
- Diplomatie van rebellen (wederom vooral HTS) die gewerkt hebben aan het wegnemen van de zorgen van lokale leiders en minderheden.
- Hezbollah, Iran en Rusland die momenteel hun eigen problemen hebben.
- Het zijn geruchten, maar ik lees sterke beweringen dat Oekrane geholpen zou hebben bij het verkrijgen van wapentechnologie zoals drones.
Tja, of ze staan al langere tijd niet meer achter hun president. Kun je nog zo'n schrikbewind voeren.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:00 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Het leger stelt gewoon niets voor.
Misschien gaat dan ook gebeuren maar voorlopig nog niet. Mona Keijzer opperde ergens vorig jaar dat Oekraners ook terug gestuurd konden worden naar west Oekrane ondat in west Oekrane geen gevechten zijn. Het populisme is aan het stuurwiel van het land. Laten we het niet hebben over wat die BBB staatssecretaris wil doen met de Gruttoquote:Op vrijdag 6 december 2024 09:21 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb vaag iets meegekregen, maar BBB kennende door de vogelverhakselaar halenquote:Op vrijdag 6 december 2024 10:13 schreef egayalS het volgende:
[..]
Misschien gaat dan ook gebeuren maar voorlopig nog niet. Mona Keijzer opperde ergens vorig jaar dat Oekraners ook terug gestuurd konden worden naar west Oekrane ondat in west Oekrane geen gevechten zijn. Het populisme is aan het stuurwiel van het land. Laten we het niet hebben over wat die BBB staatssecretaris wil doen met de Grutto
Hij wil ze "redden" door de Grutto eieren uit de natuur te halen (lees de natuur vernietigen) en de eieren broeden. Hebben de boeren ook weer een nieuw verdienmodel. https://www.volkskrant.nl(...)s-rummenie~b758847d/quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb vaag iets meegekregen, maar BBB kennende door de vogelverhakselaar halen
Ik hou nog een slag om de arm voor de kustprovincies. Wellicht dat hij zich daar kan ingraven.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:30 schreef Szura het volgende:
Zou Assad ook al een vliegticket hebben voor Moskou of Dubai?
Hij is al zo vaak afgeschreven. Im not holding my breath. Hoewel het dit keer natuurlijk wel heel slecht uitziet voor hem. Mede doordat we eigenlijk niet zo veel beweging zien van Iran, hezobollah, Rusland.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:30 schreef Szura het volgende:
Zou Assad ook al een vliegticket hebben voor Moskou of Dubai?
Robin kassab in die space hierboven zei ook, dat hij hoopt dat het bloedvergieten stopt wanneer Assad afgezet is en dat er dan een politieke oplossing komt met drie regios in het land. De rebllen in het westen , het SDF in het oosten en een alavitische westkust.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik hou nog een slag om de arm voor de kustprovincies. Wellicht dat hij zich daar kan ingraven.
Nee, dit keer is ie klaar. Wat je zegt: geen hulp van buitenaf en z’n soldaten gaan er massaal vandoor en laten hun spul achter.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:34 schreef egayalS het volgende:
[..]
Hij is al zo vaak afgeschreven. Im not holding my breath. Hoewel het dit keer natuurlijk wel heel slecht uitziet voor hem. Mede doordat we eigenlijk niet zo veel beweging zien van Iran, hezobollah, Rusland.
Wie wil er nog voor hem vechten?quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik hou nog een slag om de arm voor de kustprovincies. Wellicht dat hij zich daar kan ingraven.
Agreed, maar Joulani is talking the talk, qua dat. Uitstekend PR offensief qua dat.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:51 schreef Breekfast het volgende:
Dat het Syrische leger niet meer voor Assad wil vechten is natuurlijk heel goed denkbaar.
Maar hoe zit het met de angst onder de Syrische minderheden voor HTS? Wat zal er met de Alawieten, Druzen, Christenen gebeuren als het Assad regime valt? Die angst zou toch nog wel een belangrijke motivatie kunnen zijn om te vechten.
De lui die Assad actief steunden die zullen wel een kopje kleiner gemaakt worden als ze niet vluchten idd. De rest moet hun kansen inschatten, vluchten of blijven.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:51 schreef Breekfast het volgende:
Dat het Syrische leger niet meer voor Assad wil vechten is natuurlijk heel goed denkbaar.
Maar hoe zit het met de angst onder de Syrische minderheden voor HTS? Wat zal er met de Alawieten, Druzen, Christenen gebeuren als het Assad regime valt? Die angst zou toch nog wel een belangrijke motivatie kunnen zijn om te vechten.
Lekker hypocriet wel.quote:
Misschien dat Oekrane dan de vliegtuigen krijgt die buitgemaakt zijn.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:27 schreef egayalS het volgende:
Zou mooi zijn als inderdaad blijkt dat de Oekraners achter de drone technologie van de rebellen zitten
[ x ]
Ja. En dat is niet omdat oekraine zo belangrijk is (altho YMMV, afhankelijk van wie, waar je bent), maar het is in rus belang om overal maximaal rotzooi te schoppen, al dan niet ISM iran, om zo de aandacht af te lijden.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lekker hypocriet wel.
Maar is elke conflict nu een proxy geworden tussen Oekrane en rusland?
Als die Iraanse oproep aan Oekrane klopt, dan is dat wel ironisch. Als reactie zou Oekrane Iran kunnen oproepen om Rusland niet meer te steunen.quote:
Iran zaait wind en oogst storm.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als die Iraanse oproep aan Oekrane klopt, dan is dat wel ironisch. Als reactie zou Oekrane Iran kunnen oproepen om Rusland niet meer te steunen.
HTS zijn jihadisten. Dus nee, vreedzaam en seculier zijn ze zeker en vast niet. Maar ze zijn ook weer niet hetzelfde als IS of Al Nusra. Ook hebben zij (zover ik weet) geen globale jihadistische plannen (wat een IS overduidelijk wel had). Toch ook vrij essentieel als je dit conflict vanuit ons (het westen) perspectief bekijkt.quote:
Uh. Serieus? waarom dat in hemelsnaam?quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
- Het Syrische leger + loyale milities die altijd al weinig motivatie toonden, dat lijkt de laatste jaren erger geworden te zijn door corruptie en overmoed.
- Rebellen (vooral HTS) die functionerende regeringsinstellingen hebben opgebouwd. Inclusief het trainen en recruteren van manschappen.
- Diplomatie van rebellen (wederom vooral HTS) die gewerkt hebben aan het wegnemen van de zorgen van lokale leiders en minderheden.
- Hezbollah, Iran en Rusland die momenteel hun eigen problemen hebben.
- Het zijn geruchten, maar ik lees sterke beweringen dat Oekrane geholpen zou hebben bij het verkrijgen van wapentechnologie zoals drones.
Omdat ze een gezamenlijke vijand hebben....de Russen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uh. Serieus? waarom dat in hemelsnaam?
Als Assad verslagen is wordt het nog erger.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
HTS zijn jihadisten. Dus nee, vreedzaam en seculier zijn ze zeker en vast niet. Maar ze zijn ook weer niet hetzelfde als IS of Al Nusra. Ook hebben zij (zover ik weet) geen globale jihadistische plannen (wat een IS overduidelijk wel had). Toch ook vrij essentieel als je dit conflict vanuit ons (het westen) perspectief bekijkt.
Dat lijkt mij sterk. Als je het conflict sinds 2013/2014 beetje hebt lopen volgen, dan was het leger relatief loyaal. Assad wist ook consequent mensen te krijgen die dissidenten wilde (dood) martelen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:12 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Tja, of ze staan al langere tijd niet meer achter hun president. Kun je nog zo'n schrikbewind voeren.
Ik vind het nogal hoog spel. Of zou Oekraine hopen dat Rusland dan gedwongen is zich weer op Syrie te richten?quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:49 schreef HSG het volgende:
[..]
Omdat ze een gezamenlijke vijand hebben....de Russen.
Ja, maar een groot deel is gevlucht, het land is nog steeds in puin en je weet niet of hij zijn manschappen nog juist betaalt of de chantagemiddelen die hij gebruikt om loyaliteit af te dwingen raken op. Het kan allemaal invloed hebben.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk. Als je het conflict sinds 2013/2014 beetje hebt lopen volgen, dan was het leger relatief loyaal. Assad wist ook consequent mensen te krijgen die dissidenten wilde (dood) martelen.
Joah. Dat risico is er natuurlijk altijd. Maar dat gaat evengoed op voor de 'rebellen'.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:53 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, maar een groot deel is gevlucht, het land is nog steeds in puin en je weet niet of hij zijn manschappen nog juist betaalt of de chantagemiddelen die hij gebruikt om loyaliteit af te dwingen raken op. Het kan allemaal invloed hebben.
Er waren maar een paar divisies die, samen met Russische luchtsteun en sjiitische milities, in staat waren om offensieven uit te voeren. Je zag ook dat die steeds verplaatst werden in het land.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Joah. Dat risico is er natuurlijk altijd. Maar dat gaat evengoed op voor de 'rebellen'.
Ik denk eerder dat de oorzaak is dat de bondgenoten van Assad, Assad laten zitten. Tijdens de burgeroorlog was het offensief van het Syrische leger afhankelijk van Iran en Rusland.
Als de Russen energie in het steunen van Assad willen steken zullen ze een deel van hun leger weer naar Syri moeten verplaatsen. Ja weer want voor de oorlog in Oekrane hadden ze daar ook troepen gestationeerd om de boel onder de duim te houden en die zijn naar Oekrane verplaatst omdat daar de oorlog wat anders loopt dan wat ze hadden gehoopt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind het nogal hoog spel. Of zou Oekraine hopen dat Rusland dan gedwongen is zich weer op Syrie te richten?
Achteraf misschien niet zo handig, die milities lopen allemaal over lijkt het.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:05 schreef Szura het volgende:
[..]
Er waren maar een paar divisies die, samen met Russische luchtsteun en sjiitische milities, in staat waren om offensieven uit te voeren. Je zag ook dat die steeds verplaatst werden in het land.
Maar naast Rusland, Iran en Hezbollah die nu afwezig zijn is er nog iets opvallends. Onder impuls van Soleimani was er zo’n systeem van National Defense Forces ingericht, met milities die hun lokale gebied verdedigen (lokaal georganiseerd =meer toewijding aan je eigen gebied). Dit alles onder loyaliteit aan de Syrische staat. Maar ook daar zie je dit keer niks van, plaatsjes in Noord-Hama bijvoorbeeld (als Mhardeh) zijn vrijwel zonder slag of stoot overgenomen. Dat zou wel passen bij die verhalen dat HTS genvesteerd heeft in de contacten met lokale leiders.
Gaat steeds harder nuquote:
Die hebben innde eerdere oorlog al wel klappen opgevangen omdat de rest toen ook niet wilden.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik heb de motivatie voor de Alawieten nog niet afgeschreven.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/0I8oldEPO4quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:02 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die hebben innde eerdere oorlog al wel klappen opgevangen omdat de rest toen ook niet wilden.
Ik weet niet, er is nu wel heel weinig tegenstand. Wellicht dat zo voor hun eigen regio knokken maar als een leger zo wegloopt is het echt treurig gesteld.
Denk het wel maar zal waarschijnlijk niet meer lang duren. SNA etc. spreidt langzamerhand uit richting Damascus.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:16 schreef havanagila het volgende:
Zit Assad uberhaupt nog in Syri dan?
Ook daar geld dat je niet weet wat je er voor terug gaat krijgenquote:Op vrijdag 6 december 2024 14:23 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik gun Putin eenzelfde snelle ineenstorting. Hoop doet leven
Twee opties:quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:32 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ook daar geld dat je niet weet wat je er voor terug gaat krijgen
Als dat is wat het is wel ja.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/0I8oldEPO4
Als je deze beelden ziet lijken de rebellen het regeringsleger en het leger de rebellen. Allemaal klunzen, maar de rebellen rijden met pantserwagens over wegrennende soldaten en civiele jeeps.
Zat er met Prigozhin niet heel ver vanaf toen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:23 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik gun Putin eenzelfde snelle ineenstorting. Hoop doet leven
Als ik op liveuamap kijk lijkt het zuiden ook snel te gaan vallen, het lijkt erg op een kaartenhuis momenteel. Of het stopt binnenkort of Assad is maandag al weg.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:54 schreef ExTec het volgende:
Zal damascus volgend weekend nog halen of niet?
Ik heb redelijk wat mensen met bewezen verstand van zaken horen verkondigen dat die opmars niet al te lang meer kan duren, maar het lijkt niet op te houden.
Ten zuiden van Damascus lopen ook allerlei dorpen en stadjes over.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:54 schreef ExTec het volgende:
Ik heb redelijk wat mensen met bewezen verstand van zaken horen verkondigen dat die opmars niet al te lang meer kan duren, maar het lijkt niet op te houden.
Latakia en Tartous straks Turks?quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:03 schreef Werkperd het volgende:
Plan Israel - VS: Syri verdelen en een onafhankelijke Koerdische staat stichten en later toevoegen aan Groter Israel.
Plan Turkije: Plan van Isral en Amerika dwarsbomen. Aleppo en overige belangrijke gebieden heroveren. Soennitsche Syrirs en Koerdische vluchtelingen terugsturen naar huis oftewel heroverde gebieden. Uiteindelijk toevoegen aan eigen grond. Libanon laten grenzen met Turkije en daarmee een corridor openen richting Jeruzalem.
Plan Assad - Iran: Aan de macht blijven en zoveel mogelijk plaatsen zuiveren van soennieten en daarvoor in plaats sjiieten nederzetten.
Op dit moment is het plan van Turken aan het werken.
Ze zijn toch zojuist bevrijd door "voormalig" al Qaida? Ben benieuwd hoe blij die schaars geklede dames over een paar maanden zijn.quote:
Ik zag dingen over dat de Russische luchtmacht ze zou stoppen zodra ze de stad uit waren. Blijkbaar is die toch niet zo sterk als gedacht meer. Nog een indicatie hoe tragisch kut het voor Oekrane is dat de oranje Kremlin trol is gekozen in de VS.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:54 schreef ExTec het volgende:
Nah, geen van 3en.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:03 schreef Werkperd het volgende:
Plan Israel - VS: Syri verdelen en een onafhankelijke Koerdische staat stichten en later toevoegen aan Groter Israel.
Plan Turkije: Plan van Isral en Amerika dwarsbomen. Aleppo en overige belangrijke gebieden heroveren. Soennitsche Syrirs en Koerdische vluchtelingen terugsturen naar huis oftewel heroverde gebieden. Uiteindelijk toevoegen aan eigen grond. Libanon laten grenzen met Turkije en daarmee een corridor openen richting Jeruzalem.
Plan Assad - Iran: Aan de macht blijven en zoveel mogelijk plaatsen zuiveren van soennieten en daarvoor in plaats sjiieten nederzetten.
Blijf dat wel een apart ding vinden, dat import in NL vind dat andere import maar op moet rotten.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:23 schreef Werkperd het volgende:
Syrirs allemaal veilig terug naar huis.
Lokale druzische militie schijnbaar.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze zijn toch zojuist bevrijd door "voormalig" al Qaida? Ben benieuwd hoe blij die schaars geklede dames over een paar maanden zijn.
In dat geval zou ik ook nog snel een feest geven voor de islam wappies de sfeer komen verpesten.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Lokale druzische militie schijnbaar.
hier, hij wil niet dat zijn vrouw/vriendin een minirok draagt en heeft haar kleding verstopt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze zijn toch zojuist bevrijd door "voormalig" al Qaida? Ben benieuwd hoe blij die schaars geklede dames over een paar maanden zijn.
Als ik google translate mag geloven is de vrouw daar de enige die ongezond is volgens de twitteraar. Een man die de kleren van zijn partner afpakt is wat mij betreft minstens zo gek.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
hier, hij wil niet dat zijn vrouw/vriendin een minirok draagt en heeft haar kleding verstopt.
[ x ]
[ x ]
En zelf in korte broek en tanktop als het warm is.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
hier, hij wil niet dat zijn vrouw/vriendin een minirok draagt en heeft haar kleding verstopt.
[ x ]
[ x ]
Hypocriet gedrag is niet onbekend daar. Het is hetzelfde als zeggen dat vrouwen hoeren zijn als ze op het terras zitten en zelf vaak genoeg op het terras zitten. Als dat soort mannen graag willen vertellen hoe iemand "zich hoort te gedragen" dan moeten ze zelf het goede voorbeeld geven..quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als ik google translate mag geloven is de vrouw daar de enige die ongezond is volgens de twitteraar. Een man die de kleren van zijn partner afpakt is wat mij betreft minstens zo gek.
Plan Turkije: Landjepik en een nieuw Ottomaans rijk stichten, genocide op Koerden en andere minderheden, bevolking zwaar onderdrukken en daarna Armeni aanvallen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:03 schreef Werkperd het volgende:
Fixed.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:17 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nope. Van Libanon. Libanon en Turkije gaat gaan buren worden.
En dat is drie.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Het oosten ook.
[ x ]
Twee provinciale hoofdsteden in twee dagen verloren.
Suwayda ligt helemaal in het zuiden. Daar is geen offensief gaande. Zij trekken hun troepen daar terug om deze naar het noorden te verplaatsen.quote:
quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:10 schreef HSG het volgende:
[..]
Suwayda ligt helemaal in het zuiden. Daar is geen offensief gaande. Zij trekken hun troepen daar terug om deze naar het noorden te verplaatsen.
Lekker stukje eigenbelang. Eerst samenwerken met de regering maar nu de regering het te moeilijk krijgt ga je je aansluiten bij de opstandelingen.quote:
quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:23 schreef HSG het volgende:
Lekker stukje eigenbelang. Eerst samenwerken met de regering maar nu de regering het te moeilijk krijgt ga je je aansluiten bij de opstandelingen.
quote:
Dolle dinsdag was niet veel anders.quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Lekker stukje eigenbelang. Eerst samenwerken met de regering maar nu de regering het te moeilijk krijgt ga je je aansluiten bij de opstandelingen.
Tja blijkbaar wordt de situatie qua voorkeurstoptie in Syri wat anders ingeschat dan door jou.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In dat geval zou ik ook nog snel een feest geven voor de islam wappies de sfeer komen verpesten.
Yup.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Blijf dat wel een apart ding vinden, dat import in NL vind dat andere import maar op moet rotten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door egayalS op 06-12-2024 17:01:17 ]Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Kan ik me heel weinig bij voorstellen inzake de persoon waar ik op reageerde, maar goed.quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:47 schreef egayalS het volgende:
Deze mensen hebben het gevoel dat ze moeten overcompenseren waardoor ze meer "Nederlands" zijn dan de gemiddelde Nederlander om maar te bewijzen dat ze Nederlands zijn.
X X X Xquote:
Als Rusland Tartus kwijtraakt worden hun avonturen in Afrika ernstig beperkt omdat hun bijtankhaven dan weg is. Daarnaast zijn ze hun invloed kwijt in het MO. Oekrane doet hiermee ook payback aan Iran haar belangen, een land dat Oekrane behoorlijk heeft genaaid.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind het nogal hoog spel. Of zou Oekraine hopen dat Rusland dan gedwongen is zich weer op Syrie te richten?
Straks gaat Assad nog aankloppen bij Israel voor hulp.quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:44 schreef polderturk het volgende:
Complete chaos in Syri. De Druzen hebben nu ook een stukje.
[ x ]
Die ene meme dat Assad elke politicus die tegen hem streed overleefde kan ook in de prullenbak. Net als die DiCaprio meme dat ie maar geen Oscar kon winnen ten einde kwam toen hij eindelijk een Oscar won.quote:
Dilemma voor Isral: een zwakke Bashar die Iran toelaat maar zelf geen deuk in een pakje boter slaat of Iran de pas afsnijden maar wel een Jihadistische anti-Joodse regering aan je grenzen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Straks gaat Assad nog aankloppen bij Israel voor hulp.
Ik zou als Israel dat laatste sowieso willen verhinderen, want dan ga je gewoon Hezbollah 2.0 toestanden krijgen. Al die zogenaamde freedomfighters daar hebben allemaal een Al Nusra of Al Qaeda achtergrond, niet de beste buren om te hebben.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dilemma voor Isral: een zwakke Bashar die Iran toelaat maar zelf geen deuk in een pakje boter slaat of Iran de pas afsnijden maar wel een Jihadistische anti-Joodse regering aan je grenzen.
Wegwezen nu je nog kan.quote:
quote:
quote:News of defections in the regime's government, including the Prime Minister and a number of ministers
Wat willen ze doen? Met een bomgordel om over de Golanhoogte richting Isral gaan rennen?quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik zou als Israel dat laatste sowieso willen verhinderen, want dan ga je gewoon Hezbollah 2.0 toestanden krijgen. Al die zogenaamde freedomfighters daar hebben allemaal een Al Nusra of Al Qaeda achtergrond, niet de beste buren om te hebben.
Met Assad heb je Iran aan de grens. Zonder Assad niet.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dilemma voor Isral: een zwakke Bashar die Iran toelaat maar zelf geen deuk in een pakje boter slaat of Iran de pas afsnijden maar wel een Jihadistische anti-Joodse regering aan je grenzen.
Is ook wel zo. Echter zijn er geen relaties mogelijk op de lange termijn.quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met Assad heb je Iran aan de grens. Zonder Assad niet.
En Israel binnenvallen na het afzetten van Assad is denk ik niet echt prioriteit nummer n. De kans op een ongenadig pak slaag krijgen van de IDF is dan vrij groot. Ik denk dat de focus wel ergens anders komt te liggen.
Bij het buiten de deur houden van Iran bijvoorbeeld. En het voorkomen dat Erdogan het Ottomaanse Rijk weer gaat opbouwen door het noorden te annexeren/koloniseren.
Met Bashar heb je een kutrelatie, Iran aan de grens plus bevoorrading voor Hezbollah. Zonder Bashar is Hezbollah bevoorraden voor Iran al moeilijker, en met het nieuwe regime kun je zolang je ze niet bombardeert altijd nog kijken waar je uitkomt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus zo'n pieper-actie tegen Hezbollah heeft je goedkeuring?quote:Op vrijdag 6 december 2024 19:43 schreef tizitl2 het volgende:
vervolgens gaan ze in plaats van proportioneel te vergelden en gerichte acties uit te voeren zo achterlijk bombarderen dat er nu niets in zit.
Jordani en Egypte sloten ook vrede. Vader en zoon Assad vertikten het.quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is ook wel zo. Echter zijn er geen relaties mogelijk op de lange termijn.
Hoe? Door de lucht is dat nogal tricky. En over land? Door Irak? Da's ook gevaarlijk. Sluiten de rebellen een deal met Isral dan bombarderen die ze wel van de weg.....quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:06 schreef Discombobulate het volgende:
Gaat Iran nou nog troepen sturen?
Ik vond het een onverstandige en onnodige escalatie, te meer omdat Hezbollah op dat moment zijn best deed niet verder te escaleren. Maar het heeft een stuk meer met proportionele oorlogsvoering te maken dan hele wijken platgooien omdat er wellicht een strijder zit of de voedseltoevoer stelselmatig frustreren.quote:Op vrijdag 6 december 2024 19:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus zo'n pieper-actie tegen Hezbollah heeft je goedkeuring?
Geen idee, maar meende gelezen te hebben dat ze troepen wouden sturen een paar dagen geleden ofzo.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoe? Door de lucht is dat nogal tricky. En over land? Door Irak? Da's ook gevaarlijk. Sluiten de rebellen een deal met Isral dan bombarderen die ze wel van de weg.....
Zou op termijn wellicht kunnen, maar dan zal de Golan de prijs zijn. Op dit moment zie ik het gezien de Arabische publieke opinie niet gebeuren.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Jordani en Egypte sloten ook vrede. Vader en zoon Assad vertikten het.
Als ze Assad jr wippen ligt de bal bij de nieuwe machthebbers in Damascus.
Ik oprotten? Wat denk jij dat ik Nederland overlaat aan frikandellen zoals jij? Jij mag zelf oprotten naar Israel of zo. Nederland is van ons.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Blijf dat wel een apart ding vinden, dat import in NL vind dat andere import maar op moet rotten.
He, maar als je sultan erdogan dan straks "Groot-Turkije" heeft gesticht, rot jij dan ook op?
Is dan immers meer dan genoeg ruimte
met de hulp van Turkije is een land/staat opbouwen binnen no-time zo gebeurd. Als je het mij vraagt, beter dan Turkije zelfs.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:25 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Zou op termijn wellicht kunnen, maar dan zal de Golan de prijs zijn. Op dit moment zie ik het gezien de Arabische publieke opinie niet gebeuren.
Hoe dan ook denk ik dat de opstandelingen aan Syri even genoeg werk hebben, een staat opbouwen is niet simpel en een land opbouwen helemaal niet.
Nederland kan je missen hoor, geloof mequote:Op vrijdag 6 december 2024 20:27 schreef Werkperd het volgende:
Wat denk jij dat ik Nederland overlaat aan frikandellen zoals jij?
De Golan kunnen ze vergeten. Dan zouden de Druzen die daar wonen ineens in Syri zitten onder de soennieten vallen, en moeten ze hopen dat ze geen tweederangsburger worden gemaakt. Ik denk dat die dat zullen weigeren.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:25 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Zou op termijn wellicht kunnen, maar dan zal de Golan de prijs zijn. Op dit moment zie ik het gezien de Arabische publieke opinie niet gebeuren.
Hoe dan ook denk ik dat de opstandelingen aan Syri even genoeg werk hebben, een staat opbouwen is niet simpel en een land opbouwen helemaal niet.
laat wel zien hoe betrouwbaar rusland is als je ze nodig bentquote:Op vrijdag 6 december 2024 18:51 schreef polderturk het volgende:
Russen nemen hun luchtafweer systemen mee.
[ x ]
Daar zijn ze gek genoeg voor.quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:09 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat willen ze doen? Met een bomgordel om over de Golanhoogte richting Isral gaan rennen?
Dat is hoe Assad nu terrein verliest, zijn soldaten willen niet vechten en lopen over.quote:Op vrijdag 6 december 2024 21:22 schreef polderturk het volgende:
Gedefecteerde Assadisten in Suveyda
Hoe kan Assad op zijn leger vertrouwen?
Wat een puinhoop
[ x ]
Als het VAE is mogen wij niks zeggen hoor. Zij zijn onze vrienden en belangrijk voor olie, gas en geld.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:52 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
[ x ]
Er gaan geruchten dat Assad het land ontvlucht is met zijn familie.
Die zien ook dat het een hopeloze zaak is. Daarnaast hebben ze die dingen in Oekrane nodig.quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:51 schreef polderturk het volgende:
Russen nemen hun luchtafweer systemen mee.
[ x ]
Lekker betrouwbaar. Heb je echt wat aan.quote:Op vrijdag 6 december 2024 22:02 schreef HSG het volgende:
[..]
Die zien ook dat het een hopeloze zaak is. Daarnaast hebben ze die dingen in Oekrane nodig.
Ik snap die Russen ook wel. Je geen zin om een leger te helpen die in elkaar stort van corruptie en incompetentie.quote:Op vrijdag 6 december 2024 22:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Lekker betrouwbaar. Heb je echt wat aan.
Waarom stoppen ze dan niet met zichzelf te helpen?quote:Op vrijdag 6 december 2024 22:10 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik snap die Russen ook wel. Je geen zin om een leger te helpen die in elkaar stort van corruptie en incompetentie.
Wie is "ze"?quote:Op vrijdag 6 december 2024 22:12 schreef Szura het volgende:
[..]
Waarom stoppen ze dan niet met zichzelf te helpen?
De Russen, die zijn namelijk zelf doordrenkt van corruptie en incompetentiequote:
Ik geloof niet dat een vijand op volle snelheid oprukt naar Moskou.quote:
Dat een controlepunt is verlaten betekend nog niet dat de stad overgenomen is door de vijand.quote:
Er zijn tig filmpjes van soldaten die de stad verlaten en hoofdkwartieren/bases die worden overgenomen, maar goed dan geloof je het nietquote:Op vrijdag 6 december 2024 22:43 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat een controlepunt is verlaten betekend nog niet dat de stad overgenomen is door de vijand.
Post ze dan.quote:Op vrijdag 6 december 2024 22:46 schreef Szura het volgende:
[..]
Er zijn tig filmpjes van soldaten die de stad verlaten en hoofdkwartieren/bases die worden overgenomen, maar goed dan geloof je het niet
De stad is overgenomen, dat hoef je niet te betwijfelen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 22:43 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat een controlepunt is verlaten betekend nog niet dat de stad overgenomen is door de vijand.
quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:11 schreef Szura het volgende:
Restanten Hasakah en Qamishli worden ook opgegeven
[ x ]
[ x ]
Neen, Al-Bakumal is nu in handen van de SDF.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:19 schreef skysherrif het volgende:
Overigens, zelfs al zouden ze willen, hebben Iraanse/iraakse milities nog wel opties om via het land naar damascus te komen?
Het zou dit weekend wel eens over voor Assad kunneen zijn dan, op de kust wellicht na.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Neen, Al-Bakumal is nu in handen van de SDF.
Neem aan dat er veel ook gewoon terug willen als dat kan.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:41 schreef Werkperd het volgende:
Worden Syrische vluchtelingen die hier zijn straks ook teruggestuurd als Assad omvalt en Turkije een veilige zone creert?
Denk niet dat Amerika ze aan iemand overlaat. Amerika is nog niet uit Syri maar die zien nu ook dat de bewapening en training van YPG terroristen geen drol opgeleverd hebben. Iedereen vlucht als ratten.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:41 schreef skysherrif het volgende:
SDF straks grote winnaars als ze turken kunnen tegenhouden en al die olievelden nog eens extra in handen krijgen?
Turkije heeft daar helemaal geen geld voor.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:27 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
met de hulp van Turkije is een land/staat opbouwen binnen no-time zo gebeurd. Als je het mij vraagt, beter dan Turkije zelfs.
Turkije heeft altijd al een beleid gehanteerd dat niemand gedwongen teruggestuurd zal worden naar Syri en dat de vluchtelingen in Turkije vrij zijn om die keuze zelf te maken. Uit vele nieuwsbeelden kunnen we zien dat vanaf eerste dag Aleppo was heroverd, velen al vrijwillig terug aan het keren zijn.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:42 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Neem aan dat er veel ook gewoon terug willen als dat kan.
Oh een grijze wolfquote:Op vrijdag 6 december 2024 23:42 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Denk niet dat Amerika ze aan iemand overlaat. Amerika is nog niet uit Syri maar die zien nu ook dat de bewapening en training van YPG terroristen geen drol opgeleverd hebben. Iedereen vlucht als ratten.
Denk dat Amerika juist met Turkije gaat onderhandelen.
Alleen als jij mee gaatquote:Op vrijdag 6 december 2024 23:41 schreef Werkperd het volgende:
Worden Syrische vluchtelingen die hier zijn straks ook teruggestuurd als Assad omvalt en Turkije een veilige zone creert?
Dat is iets anders dan wat het Russische leger presteert. Wel zorgelijk dat IS ook oprukt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:38 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[ afbeelding ]
Een verschil van 10 dagen.
Niet binnen drie dagen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:57 schreef Discombobulate het volgende:
Damascus gaat echt nog niet zo snel vallen.
Hangt er vanaf wat de rebellen daar kunnen verwachten. Eenheden van Tiger Bataljon? Republikeinse garde? Desert Hawks Brigade? Panther Forces Brigade? Cheetah Forces Brigade?quote:
quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:47 schreef egayalS het volgende:
[..]
Yup.
Dilan "gelukszoeker" Yesilgoz vind ik de best voorbeeld van deze mentaliteit. Deze mensen hebben het gevoel dat ze moeten overcompenseren waardoor ze meer "Nederlands" zijn dan de gemiddelde Nederlander om maar te bewijzen dat ze Nederlands zijn. Dit is er ook 1 https://x.com/HermanMeeuwiss1/status/1865007765497815363
Die grap begin jaren 2000 comes to mind, "wat is het toppunt van integratie?"Of ze willen gewoon meedoen met de rest van de samenleving zonder dat ze van "overcompenseren" beschuldigd worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie is die aartsvijand?quote:Op zaterdag 7 december 2024 00:06 schreef RJ126 het volgende:
Syri wordt net zo een succesverhaal als Sudan, Tunesi, Libi, Egypte, Irak, Afghanistan, Jemen, enz. allemaal "revoluties" waar dictators omver zijn geworpen en nu verscheurd zijn door een burgeroorlog of waar nieuwe dictators de scepter zwaaien. Een ding hebben ze wel allemaal gemeen, ze zijn nu 100x zwakker dan voorheen, in het voordeel van hun aartsvijand. Verdeel en heers, het volk uitputten en zoveel mogelijk bloed laten vloeien.
Oh, dat afgezaagde smoesje. Veertien jaar lang slaan Syrirs elkaar de hersens is en uiteindelijk heeft Isral het gedaan.quote:
De gebruikelijke lulkoek argumenten. "HeT iS DE sChULd vAN iSRAel eN Vs". Maar dat is wel gebruikelijk bij veel mensen... je verkloot iets en voor het gemak ga je dan anderen de schuld geven.quote:
Eh, ik weet niet of je het weet, maar Syri is al sinds 2011 in burgeroorlog.quote:Op zaterdag 7 december 2024 00:06 schreef RJ126 het volgende:
Syri wordt net zo een succesverhaal als Sudan, Tunesi, Libi, Egypte, Irak, Afghanistan, Jemen, enz. allemaal "revoluties" waar dictators omver zijn geworpen en nu verscheurd zijn door een burgeroorlog of waar nieuwe dictators de scepter zwaaien. Een ding hebben ze wel allemaal gemeen, ze zijn nu 100x zwakker dan voorheen, in het voordeel van hun aartsvijand. Verdeel en heers, het volk uitputten en zoveel mogelijk bloed laten vloeien.
Het wordt zeker een dictatuur. Of het een apartheidsstaat gaat worden valt nog te bezien.quote:Op zaterdag 7 december 2024 00:32 schreef havanagila het volgende:
Zou toch een unicum zijn mocht het geen nieuwe dictatuur worden.
Ligt ook maar net aan het moreel: als de heersende gedachte is dat het een verloren zaak is vind je ook bij de elite eenheden of bij groepen die wellicht pro-Assad zijn weinig vrijwilligers om daarvoor hun leven te geven. Dan smelt die hele verdediging gewoon weg.quote:Op zaterdag 7 december 2024 00:06 schreef HSG het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat de rebellen daar kunnen verwachten. Eenheden van Tiger Bataljon? Republikeinse garde? Desert Hawks Brigade? Panther Forces Brigade? Cheetah Forces Brigade?
De Duitsers wisten tijdens de slag om Berlijn ook dat het een verloren zaak was en toch gingen ze tot op het laatste moment fanatiek door.quote:Op zaterdag 7 december 2024 02:37 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ligt ook maar net aan het moreel: als de heersende gedachte is dat het een verloren zaak is vind je ook bij de elite eenheden of bij groepen die wellicht pro-Assad zijn weinig vrijwilligers om daarvoor hun leven te geven. Dan smelt die hele verdediging gewoon weg.
Als ze daarentegen denken dat het kans van slagen heeft en leiderschap wat ervoor zorgt dat ze blijven staan wordt het een ander verhaal.
Valt nog mee dat hij GB niet noemt vanwege de lekker diverse landen die ze hebben gecreerd in het MO.quote:Op zaterdag 7 december 2024 00:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oh, dat afgezaagde smoesje. Veertien jaar lang slaan Syrirs elkaar de hersens is en uiteindelijk heeft Isral het gedaan.
Die kennen we nu wel.
Na een hele grote hoeveelheid filmpjes uit Syri waarin mannen zeiden te strijden tot ze gewonnen of dood waren, om ze een halfuur later te zien wegrennen, denk ik niet langer dat strijden tot het bittere einde in de volksaard zit.quote:Op zaterdag 7 december 2024 08:27 schreef HSG het volgende:
[..]
De Duitsers wisten tijdens de slag om Berlijn ook dat het een verloren zaak was en toch gingen ze tot op het laatste moment fanatiek door.
Nee in dit geval ga ik er ook niet veel van verwachten. Maar ik denk ook dat na 15 jaar burgeroorlog iedereen een beetje oorlogsmoe is.quote:Op zaterdag 7 december 2024 08:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Na een hele grote hoeveelheid filmpjes uit Syri waarin mannen zeiden te strijden tot ze gewonnen of dood waren, om ze een halfuur later te zien wegrennen, denk ik niet langer dat strijden tot het bittere einde in de volksaard zit.
Het huidige offensief kan alleen soepel gaan als je mensen die pro-Assad zijn relatief veilig kunnen overlopen, in de 2e wereldoorlog was er ook duidelijk verschil tussen het west en oostfront met hoe makkelijk troepen zich gewonnen gaven. Met de Russen waren de Duitsers er gewoon van verzekerd dat die als wraak ook als beesten tekeer zouden gaan in veroverd gebied, de Engelsen/Amerikanen waren wat dat betreft minder rancuneus.quote:Op zaterdag 7 december 2024 08:27 schreef HSG het volgende:
[..]
De Duitsers wisten tijdens de slag om Berlijn ook dat het een verloren zaak was en toch gingen ze tot op het laatste moment fanatiek door.
De Russen waren niet mals met krijgsgevangen. Net als IS.quote:Op zaterdag 7 december 2024 09:05 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het huidige offensief kan alleen soepel gaan als je mensen die pro-Assad zijn relatief veilig kunnen overlopen, in de 2e wereldoorlog was er ook duidelijk verschil tussen het west en oostfront met hoe makkelijk troepen zich gewonnen gaven. Met de Russen waren de Duitsers er gewoon van verzekerd dat die als wraak ook als beesten tekeer zouden gaan in veroverd gebied, de Engelsen/Amerikanen waren wat dat betreft minder rancuneus.
Daar kan ik niet over oordelen, maar de know-how i.c.m. de Syrische bevolking moet dat een eitje zijn.quote:Op vrijdag 6 december 2024 23:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Turkije heeft daar helemaal geen geld voor.
Hoop dat die vrouwen in de toekomst ook nog normaal gekleed kunnen feestenquote:
Waarom bombardeert Rusland niet, wat ze tot nu toe wel deden, en dit echt de enige reden was dat Assad aan macht bleef.quote:Op zaterdag 7 december 2024 10:46 schreef Pleun2011 het volgende:
Volgens The New York Times is ook Iran bezig met evacueren van militair personeel. Zonder steun van Rusland en Iran zou Assad toch het loodje moeten leggen, zou je denken.
"What a diff'rence 10 days madequote:Op vrijdag 6 december 2024 23:38 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[ afbeelding ]
Een verschil van 10 dagen.
Lekker slim, een "last stand".quote:
klinkt mij meer als het Afghanistan scenarioquote:Op zaterdag 7 december 2024 12:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lekker slim, een "last stand".
Dan omsingelen ze gewoon damascus en hongeren ze ze uit.
Ik denk eerder dat Assad hoopt dat er in Doha vandaag iets diplomatieks wordt uitonderhandeld tussen Turkije, Rusland en Iranquote:Op zaterdag 7 december 2024 12:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lekker slim, een "last stand".
Dan omsingelen ze gewoon damascus en hongeren ze ze uit.
Dat zal dan wat meer moeten zijn dan dat, gok ik. Aangezien de rebellen niet deel uitmaken van die gesprekken, zou de uitkomst moeten worden dat turkije all-out zal gaan tegen de rebellen. rus heeft daar de fut niet meer voor, en israel heeft iran ingefluisterd dat alle vliegtuigen met versterkingen die ze sturen neergehaald worden. Ik twijfel of turkije daar zin in heeft, zo'n alleingang.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:01 schreef Szura het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat Assad hoopt dat er in Doha vandaag iets diplomatieks wordt uitonderhandeld tussen Turkije, Rusland en Iran
Ik denk dat dit zeker een rol speelt. Niet allen hebben ze er geen zin meer maar veel Assad backers hebben de conclusie getrokken dat Assad ook geen oplossing is om de ellende in het land op te lossen is.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:01 schreef BEFEM het volgende:
Bizar wel dat er 10 jaar lang gevochten is met honderdduizenden doden tot gevolg en het nu soort van een fluwelen revolutie is tot nu toe.
Ze hebben er echt geen zin meer in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |