De lui die Assad actief steunden die zullen wel een kopje kleiner gemaakt worden als ze niet vluchten idd. De rest moet hun kansen inschatten, vluchten of blijven.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:51 schreef Breekfast het volgende:
Dat het Syrische leger niet meer voor Assad wil vechten is natuurlijk heel goed denkbaar.
Maar hoe zit het met de angst onder de Syrische minderheden voor HTS? Wat zal er met de Alawieten, Druzen, Christenen gebeuren als het Assad regime valt? Die angst zou toch nog wel een belangrijke motivatie kunnen zijn om te vechten.
Lekker hypocriet wel.quote:
Misschien dat Oekrane dan de vliegtuigen krijgt die buitgemaakt zijn.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:27 schreef egayalS het volgende:
Zou mooi zijn als inderdaad blijkt dat de Oekraners achter de drone technologie van de rebellen zitten
[ x ]
Ja. En dat is niet omdat oekraine zo belangrijk is (altho YMMV, afhankelijk van wie, waar je bent), maar het is in rus belang om overal maximaal rotzooi te schoppen, al dan niet ISM iran, om zo de aandacht af te lijden.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lekker hypocriet wel.
Maar is elke conflict nu een proxy geworden tussen Oekrane en rusland?
Als die Iraanse oproep aan Oekrane klopt, dan is dat wel ironisch. Als reactie zou Oekrane Iran kunnen oproepen om Rusland niet meer te steunen.quote:
Iran zaait wind en oogst storm.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als die Iraanse oproep aan Oekrane klopt, dan is dat wel ironisch. Als reactie zou Oekrane Iran kunnen oproepen om Rusland niet meer te steunen.
HTS zijn jihadisten. Dus nee, vreedzaam en seculier zijn ze zeker en vast niet. Maar ze zijn ook weer niet hetzelfde als IS of Al Nusra. Ook hebben zij (zover ik weet) geen globale jihadistische plannen (wat een IS overduidelijk wel had). Toch ook vrij essentieel als je dit conflict vanuit ons (het westen) perspectief bekijkt.quote:
Uh. Serieus? waarom dat in hemelsnaam?quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:49 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
- Het Syrische leger + loyale milities die altijd al weinig motivatie toonden, dat lijkt de laatste jaren erger geworden te zijn door corruptie en overmoed.
- Rebellen (vooral HTS) die functionerende regeringsinstellingen hebben opgebouwd. Inclusief het trainen en recruteren van manschappen.
- Diplomatie van rebellen (wederom vooral HTS) die gewerkt hebben aan het wegnemen van de zorgen van lokale leiders en minderheden.
- Hezbollah, Iran en Rusland die momenteel hun eigen problemen hebben.
- Het zijn geruchten, maar ik lees sterke beweringen dat Oekrane geholpen zou hebben bij het verkrijgen van wapentechnologie zoals drones.
Omdat ze een gezamenlijke vijand hebben....de Russen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uh. Serieus? waarom dat in hemelsnaam?
Als Assad verslagen is wordt het nog erger.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
HTS zijn jihadisten. Dus nee, vreedzaam en seculier zijn ze zeker en vast niet. Maar ze zijn ook weer niet hetzelfde als IS of Al Nusra. Ook hebben zij (zover ik weet) geen globale jihadistische plannen (wat een IS overduidelijk wel had). Toch ook vrij essentieel als je dit conflict vanuit ons (het westen) perspectief bekijkt.
Dat lijkt mij sterk. Als je het conflict sinds 2013/2014 beetje hebt lopen volgen, dan was het leger relatief loyaal. Assad wist ook consequent mensen te krijgen die dissidenten wilde (dood) martelen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:12 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Tja, of ze staan al langere tijd niet meer achter hun president. Kun je nog zo'n schrikbewind voeren.
Ik vind het nogal hoog spel. Of zou Oekraine hopen dat Rusland dan gedwongen is zich weer op Syrie te richten?quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:49 schreef HSG het volgende:
[..]
Omdat ze een gezamenlijke vijand hebben....de Russen.
Ja, maar een groot deel is gevlucht, het land is nog steeds in puin en je weet niet of hij zijn manschappen nog juist betaalt of de chantagemiddelen die hij gebruikt om loyaliteit af te dwingen raken op. Het kan allemaal invloed hebben.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk. Als je het conflict sinds 2013/2014 beetje hebt lopen volgen, dan was het leger relatief loyaal. Assad wist ook consequent mensen te krijgen die dissidenten wilde (dood) martelen.
Joah. Dat risico is er natuurlijk altijd. Maar dat gaat evengoed op voor de 'rebellen'.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:53 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, maar een groot deel is gevlucht, het land is nog steeds in puin en je weet niet of hij zijn manschappen nog juist betaalt of de chantagemiddelen die hij gebruikt om loyaliteit af te dwingen raken op. Het kan allemaal invloed hebben.
Er waren maar een paar divisies die, samen met Russische luchtsteun en sjiitische milities, in staat waren om offensieven uit te voeren. Je zag ook dat die steeds verplaatst werden in het land.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Joah. Dat risico is er natuurlijk altijd. Maar dat gaat evengoed op voor de 'rebellen'.
Ik denk eerder dat de oorzaak is dat de bondgenoten van Assad, Assad laten zitten. Tijdens de burgeroorlog was het offensief van het Syrische leger afhankelijk van Iran en Rusland.
Als de Russen energie in het steunen van Assad willen steken zullen ze een deel van hun leger weer naar Syri moeten verplaatsen. Ja weer want voor de oorlog in Oekrane hadden ze daar ook troepen gestationeerd om de boel onder de duim te houden en die zijn naar Oekrane verplaatst omdat daar de oorlog wat anders loopt dan wat ze hadden gehoopt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind het nogal hoog spel. Of zou Oekraine hopen dat Rusland dan gedwongen is zich weer op Syrie te richten?
Achteraf misschien niet zo handig, die milities lopen allemaal over lijkt het.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:05 schreef Szura het volgende:
[..]
Er waren maar een paar divisies die, samen met Russische luchtsteun en sjiitische milities, in staat waren om offensieven uit te voeren. Je zag ook dat die steeds verplaatst werden in het land.
Maar naast Rusland, Iran en Hezbollah die nu afwezig zijn is er nog iets opvallends. Onder impuls van Soleimani was er zo’n systeem van National Defense Forces ingericht, met milities die hun lokale gebied verdedigen (lokaal georganiseerd =meer toewijding aan je eigen gebied). Dit alles onder loyaliteit aan de Syrische staat. Maar ook daar zie je dit keer niks van, plaatsjes in Noord-Hama bijvoorbeeld (als Mhardeh) zijn vrijwel zonder slag of stoot overgenomen. Dat zou wel passen bij die verhalen dat HTS genvesteerd heeft in de contacten met lokale leiders.
Gaat steeds harder nuquote:
Die hebben innde eerdere oorlog al wel klappen opgevangen omdat de rest toen ook niet wilden.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik heb de motivatie voor de Alawieten nog niet afgeschreven.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/0I8oldEPO4quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:02 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die hebben innde eerdere oorlog al wel klappen opgevangen omdat de rest toen ook niet wilden.
Ik weet niet, er is nu wel heel weinig tegenstand. Wellicht dat zo voor hun eigen regio knokken maar als een leger zo wegloopt is het echt treurig gesteld.
Denk het wel maar zal waarschijnlijk niet meer lang duren. SNA etc. spreidt langzamerhand uit richting Damascus.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:16 schreef havanagila het volgende:
Zit Assad uberhaupt nog in Syri dan?
Ook daar geld dat je niet weet wat je er voor terug gaat krijgenquote:Op vrijdag 6 december 2024 14:23 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik gun Putin eenzelfde snelle ineenstorting. Hoop doet leven
Twee opties:quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:32 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ook daar geld dat je niet weet wat je er voor terug gaat krijgen
Als dat is wat het is wel ja.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/0I8oldEPO4
Als je deze beelden ziet lijken de rebellen het regeringsleger en het leger de rebellen. Allemaal klunzen, maar de rebellen rijden met pantserwagens over wegrennende soldaten en civiele jeeps.
Zat er met Prigozhin niet heel ver vanaf toen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:23 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik gun Putin eenzelfde snelle ineenstorting. Hoop doet leven
Als ik op liveuamap kijk lijkt het zuiden ook snel te gaan vallen, het lijkt erg op een kaartenhuis momenteel. Of het stopt binnenkort of Assad is maandag al weg.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:54 schreef ExTec het volgende:
Zal damascus volgend weekend nog halen of niet?
Ik heb redelijk wat mensen met bewezen verstand van zaken horen verkondigen dat die opmars niet al te lang meer kan duren, maar het lijkt niet op te houden.
Ten zuiden van Damascus lopen ook allerlei dorpen en stadjes over.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:54 schreef ExTec het volgende:
Ik heb redelijk wat mensen met bewezen verstand van zaken horen verkondigen dat die opmars niet al te lang meer kan duren, maar het lijkt niet op te houden.
Latakia en Tartous straks Turks?quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:03 schreef Werkperd het volgende:
Plan Israel - VS: Syri verdelen en een onafhankelijke Koerdische staat stichten en later toevoegen aan Groter Israel.
Plan Turkije: Plan van Isral en Amerika dwarsbomen. Aleppo en overige belangrijke gebieden heroveren. Soennitsche Syrirs en Koerdische vluchtelingen terugsturen naar huis oftewel heroverde gebieden. Uiteindelijk toevoegen aan eigen grond. Libanon laten grenzen met Turkije en daarmee een corridor openen richting Jeruzalem.
Plan Assad - Iran: Aan de macht blijven en zoveel mogelijk plaatsen zuiveren van soennieten en daarvoor in plaats sjiieten nederzetten.
Op dit moment is het plan van Turken aan het werken.
Ze zijn toch zojuist bevrijd door "voormalig" al Qaida? Ben benieuwd hoe blij die schaars geklede dames over een paar maanden zijn.quote:
Ik zag dingen over dat de Russische luchtmacht ze zou stoppen zodra ze de stad uit waren. Blijkbaar is die toch niet zo sterk als gedacht meer. Nog een indicatie hoe tragisch kut het voor Oekrane is dat de oranje Kremlin trol is gekozen in de VS.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:54 schreef ExTec het volgende:
Nah, geen van 3en.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:03 schreef Werkperd het volgende:
Plan Israel - VS: Syri verdelen en een onafhankelijke Koerdische staat stichten en later toevoegen aan Groter Israel.
Plan Turkije: Plan van Isral en Amerika dwarsbomen. Aleppo en overige belangrijke gebieden heroveren. Soennitsche Syrirs en Koerdische vluchtelingen terugsturen naar huis oftewel heroverde gebieden. Uiteindelijk toevoegen aan eigen grond. Libanon laten grenzen met Turkije en daarmee een corridor openen richting Jeruzalem.
Plan Assad - Iran: Aan de macht blijven en zoveel mogelijk plaatsen zuiveren van soennieten en daarvoor in plaats sjiieten nederzetten.
Blijf dat wel een apart ding vinden, dat import in NL vind dat andere import maar op moet rotten.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:23 schreef Werkperd het volgende:
Syrirs allemaal veilig terug naar huis.
Lokale druzische militie schijnbaar.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze zijn toch zojuist bevrijd door "voormalig" al Qaida? Ben benieuwd hoe blij die schaars geklede dames over een paar maanden zijn.
In dat geval zou ik ook nog snel een feest geven voor de islam wappies de sfeer komen verpesten.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Lokale druzische militie schijnbaar.
hier, hij wil niet dat zijn vrouw/vriendin een minirok draagt en heeft haar kleding verstopt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze zijn toch zojuist bevrijd door "voormalig" al Qaida? Ben benieuwd hoe blij die schaars geklede dames over een paar maanden zijn.
Als ik google translate mag geloven is de vrouw daar de enige die ongezond is volgens de twitteraar. Een man die de kleren van zijn partner afpakt is wat mij betreft minstens zo gek.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
hier, hij wil niet dat zijn vrouw/vriendin een minirok draagt en heeft haar kleding verstopt.
[ x ]
[ x ]
En zelf in korte broek en tanktop als het warm is.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:38 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
hier, hij wil niet dat zijn vrouw/vriendin een minirok draagt en heeft haar kleding verstopt.
[ x ]
[ x ]
Hypocriet gedrag is niet onbekend daar. Het is hetzelfde als zeggen dat vrouwen hoeren zijn als ze op het terras zitten en zelf vaak genoeg op het terras zitten. Als dat soort mannen graag willen vertellen hoe iemand "zich hoort te gedragen" dan moeten ze zelf het goede voorbeeld geven..quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als ik google translate mag geloven is de vrouw daar de enige die ongezond is volgens de twitteraar. Een man die de kleren van zijn partner afpakt is wat mij betreft minstens zo gek.
Plan Turkije: Landjepik en een nieuw Ottomaans rijk stichten, genocide op Koerden en andere minderheden, bevolking zwaar onderdrukken en daarna Armeni aanvallen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:03 schreef Werkperd het volgende:
Fixed.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:17 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nope. Van Libanon. Libanon en Turkije gaat gaan buren worden.
En dat is drie.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:39 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Het oosten ook.
[ x ]
Twee provinciale hoofdsteden in twee dagen verloren.
Suwayda ligt helemaal in het zuiden. Daar is geen offensief gaande. Zij trekken hun troepen daar terug om deze naar het noorden te verplaatsen.quote:
quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:10 schreef HSG het volgende:
[..]
Suwayda ligt helemaal in het zuiden. Daar is geen offensief gaande. Zij trekken hun troepen daar terug om deze naar het noorden te verplaatsen.
Lekker stukje eigenbelang. Eerst samenwerken met de regering maar nu de regering het te moeilijk krijgt ga je je aansluiten bij de opstandelingen.quote:
quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:23 schreef HSG het volgende:
Lekker stukje eigenbelang. Eerst samenwerken met de regering maar nu de regering het te moeilijk krijgt ga je je aansluiten bij de opstandelingen.
quote:
Dolle dinsdag was niet veel anders.quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Lekker stukje eigenbelang. Eerst samenwerken met de regering maar nu de regering het te moeilijk krijgt ga je je aansluiten bij de opstandelingen.
Tja blijkbaar wordt de situatie qua voorkeurstoptie in Syri wat anders ingeschat dan door jou.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In dat geval zou ik ook nog snel een feest geven voor de islam wappies de sfeer komen verpesten.
Yup.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Blijf dat wel een apart ding vinden, dat import in NL vind dat andere import maar op moet rotten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door egayalS op 06-12-2024 17:01:17 ]Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Kan ik me heel weinig bij voorstellen inzake de persoon waar ik op reageerde, maar goed.quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:47 schreef egayalS het volgende:
Deze mensen hebben het gevoel dat ze moeten overcompenseren waardoor ze meer "Nederlands" zijn dan de gemiddelde Nederlander om maar te bewijzen dat ze Nederlands zijn.
X X X Xquote:
Als Rusland Tartus kwijtraakt worden hun avonturen in Afrika ernstig beperkt omdat hun bijtankhaven dan weg is. Daarnaast zijn ze hun invloed kwijt in het MO. Oekrane doet hiermee ook payback aan Iran haar belangen, een land dat Oekrane behoorlijk heeft genaaid.quote:Op vrijdag 6 december 2024 12:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik vind het nogal hoog spel. Of zou Oekraine hopen dat Rusland dan gedwongen is zich weer op Syrie te richten?
Straks gaat Assad nog aankloppen bij Israel voor hulp.quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:44 schreef polderturk het volgende:
Complete chaos in Syri. De Druzen hebben nu ook een stukje.
[ x ]
Die ene meme dat Assad elke politicus die tegen hem streed overleefde kan ook in de prullenbak. Net als die DiCaprio meme dat ie maar geen Oscar kon winnen ten einde kwam toen hij eindelijk een Oscar won.quote:
Dilemma voor Isral: een zwakke Bashar die Iran toelaat maar zelf geen deuk in een pakje boter slaat of Iran de pas afsnijden maar wel een Jihadistische anti-Joodse regering aan je grenzen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Straks gaat Assad nog aankloppen bij Israel voor hulp.
Ik zou als Israel dat laatste sowieso willen verhinderen, want dan ga je gewoon Hezbollah 2.0 toestanden krijgen. Al die zogenaamde freedomfighters daar hebben allemaal een Al Nusra of Al Qaeda achtergrond, niet de beste buren om te hebben.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dilemma voor Isral: een zwakke Bashar die Iran toelaat maar zelf geen deuk in een pakje boter slaat of Iran de pas afsnijden maar wel een Jihadistische anti-Joodse regering aan je grenzen.
Wegwezen nu je nog kan.quote:
quote:
quote:News of defections in the regime's government, including the Prime Minister and a number of ministers
Wat willen ze doen? Met een bomgordel om over de Golanhoogte richting Isral gaan rennen?quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik zou als Israel dat laatste sowieso willen verhinderen, want dan ga je gewoon Hezbollah 2.0 toestanden krijgen. Al die zogenaamde freedomfighters daar hebben allemaal een Al Nusra of Al Qaeda achtergrond, niet de beste buren om te hebben.
Met Assad heb je Iran aan de grens. Zonder Assad niet.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dilemma voor Isral: een zwakke Bashar die Iran toelaat maar zelf geen deuk in een pakje boter slaat of Iran de pas afsnijden maar wel een Jihadistische anti-Joodse regering aan je grenzen.
Is ook wel zo. Echter zijn er geen relaties mogelijk op de lange termijn.quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Met Assad heb je Iran aan de grens. Zonder Assad niet.
En Israel binnenvallen na het afzetten van Assad is denk ik niet echt prioriteit nummer n. De kans op een ongenadig pak slaag krijgen van de IDF is dan vrij groot. Ik denk dat de focus wel ergens anders komt te liggen.
Bij het buiten de deur houden van Iran bijvoorbeeld. En het voorkomen dat Erdogan het Ottomaanse Rijk weer gaat opbouwen door het noorden te annexeren/koloniseren.
Met Bashar heb je een kutrelatie, Iran aan de grens plus bevoorrading voor Hezbollah. Zonder Bashar is Hezbollah bevoorraden voor Iran al moeilijker, en met het nieuwe regime kun je zolang je ze niet bombardeert altijd nog kijken waar je uitkomt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus zo'n pieper-actie tegen Hezbollah heeft je goedkeuring?quote:Op vrijdag 6 december 2024 19:43 schreef tizitl2 het volgende:
vervolgens gaan ze in plaats van proportioneel te vergelden en gerichte acties uit te voeren zo achterlijk bombarderen dat er nu niets in zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |