Men doet echt alsof deze prijsverhogingen een natuurlijk fenomeen zijnquote:Douchen, afwassen en doorspoelen wordt duurder: prijs van drinkwater omhoog
Klanten van waterbedrijf Vitens moeten volgend jaar bijna 11 procent meer gaan betalen voor drinkwater. Voor een tweepersoonshuishouden komt dit neer op gemiddeld 23 euro extra per jaar, meldt Vitens.
Vorig jaar verhoogde Vitens zijn prijzen met eenzelfde percentage. Dat is volgens het bedrijf opnieuw nodig omdat het "flinke investeringen" moet doen. Het gaat bijvoorbeeld om het zoeken van nieuwe locaties om grondwater op te pompen. Verder wil Vitens meer zuiveringsinstallaties bouwen en waterleidingen vervangen.
Het bedrijf wijst erop dat de vraag naar drinkwater zal toenemen als gevolg van economische groei en klimaatverandering.
Inflatie
Een andere reden om de prijzen voor bijvoorbeeld een douchebeurt of het draaien van een wasje te verhogen is de inflatie, zegt Vitens. Vanochtend bleek uit cijfers van het CBS dat de inflatie deze maand 4 procent bedraagt ten opzichte van een jaar geleden.
Met bijna zes miljoen klanten is Vitens de grootste drinkwaterleverancier van Nederland. Het bedrijf is actief in Overijssel, Gelderland, Utrecht, Friesland, Flevoland, en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland.
Extra onderzoek door aardbevingen
Vitens is niet het enige waterbedrijf dat zijn prijzen verhoogt. Vandaag kondigde ook Waterbedrijf Groningen aan dat het meer geld gaat vragen van klanten. De prijs zal rond de 13 procent omhooggaan. Dit heeft ook te maken met de aardbevingen in de regio, vertelt een woordvoerder.
"We sorteren voor op onderhoud door andere partijen. Als bijvoorbeeld elektrakabels worden geplaatst, dan ligt de grond open. Dat is een moment voor ons om onze waterleidingen te gaan onderzoeken en ze op tijd te vervangen voordat er leidingen barsten."
Waterleveranciers Brabant Water, Oasen in Zuid-Holland, PWN in Noord-Holland en WMD in Drenthe kwamen recent met gelijksoortig nieuws. Ook in die regio's gaat het soms om prijsverhogingen boven de 10 procent.
En daar dan moeilijk over doenquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef kwiwi het volgende:
Er moesten verplicht inclusieve foto's bij het bericht ofzo?Een dikkerd, een gehandicapte en een half zwarte vrouw?
Dat is een rolstoel speciaal voor onder de douchequote:Op vrijdag 29 november 2024 18:17 schreef maily het volgende:
[..]
Nee die tweede foto dan!
Wie gaat er zo onder de douche?
Ik vond het eigenlijk ook wel een gewaagde keuze van de NOSquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:
Die eerste foto mag wel in een spoiler, wat een ranzig zwijn is dit?
Prijsverhogingen van 10-13% zijn echt niet normaal hoorquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef Haushofer het volgende:
"Flink duurder"... 23 euro extra. Per jaar.
Goeie TT.
Ik dacht dat drinkwater belastingvrij was?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:20 schreef Straatcommando. het volgende:
De helft is belasting, als het niet meer is
Waarom bezuinigen dan.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Opvangen om de wc mee door te spoelenquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:25 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik vind het wel een goede zaak.
Toch eeuwige zonde om goed drinkwater waarin iemands pis of drol ronddrijft gewoon weg te 'gooien'.
Hoe dan? Ik drink, ik ga pissen en dan moet ik dat weer opvangen om mijn plee mee te spoelen?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:38 schreef maily het volgende:
[..]
Opvangen om de wc mee door te spoelen
Als ik nu een huis zou bouwen, zou dat een van de belangrijkste dingen zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik drink, ik ga pissen en dan moet ik dat weer opvangen om mijn plee mee te spoelen?
Nee, dat moeten ze bij de waterschapdinges maar regelen.
Niet iedereen heeft een regenton onder de regenbuis staan.
Er zijn mensen die al deden. Lang voordat dit nu zo'n issue was.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:52 schreef maily het volgende:
[..]
Als ik nu een huis zou bouwen, zou dat een van de belangrijkste dingen zijn.
Regen-/douchewater opvangen.
Mooi toch?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Er zijn mensen die al deden. Lang voordat dit nu zo'n issue was.
Nederlands echtpaar die al het regenwater opving en daarmee hun afwas deed, zich douchte en het gebruikte als drinkwater.
Afwaswater en douchewater werd gebruikt om de wc mee te spoelen.
Het ging toen allemaal best wel primitief, sjouwen met emmers enz., maar ze deden het toch maar.
Maar ze kregen wel elk jaar geld terug van de watermaatschappij, want ze verspilden geen enkele druppel.
Je bespaart er alleen geen kut mee. Meeste water komt uit je voedsel.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:52 schreef maily het volgende:
[..]
Ja leuk maar ik douche 20-30 minutenquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:18 schreef Van_Poppel het volgende:
Met een douchebeurt van 5 minuten verbruik je 30 liter water. Dat kost nu 3 cent. Dat wordt binnenkort dus 3,3 cent. Boeiend.
Tja.quote:
Waarom? Je haren wassen en daarna je lichaam kan in maximaal 10 minuten.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:07 schreef halfway het volgende:
[..]
Ja leuk maar ik douche 20-30 minuten
Dusquote:Op vrijdag 29 november 2024 19:09 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom? Je haren wassen en daarna je lichaam kan in maximaal 10 minuten.
Je staat daar dus een half uur water te verspillen.
Dus na tien minuten de kraan dichtdraaien.quote:
Die witte klodder op zijn been zal wel zeep zijn......toch ?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:
En dat spoor op de grond?quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:23 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Die witte klodder op zijn been zal wel zeep zijn......toch ?
en wat is dat zwarte ding op de grond ? een buttplug ?quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:27 schreef maily het volgende:
[..]
En dat spoor op de grond?
En in zijn slipper?
Ik betaal er toch voor? Wie ben jij om daar wat van te vinden.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dus na tien minuten de kraan dichtdraaien.
Na die tijd sta je gewoon water te verspillen.
Waarom doe je dat?
Of ga je ook zo maar wat rondjes rijden met je auto om de benzine op te maken?
Een prijsverhoging van 11% is toch echt nogal behoorlijk.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef Haushofer het volgende:
Goeie TT.
Ik vind douchen uiterst aangenaam, niet alleen iets functioneels.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dus na tien minuten de kraan dichtdraaien.
Na die tijd sta je gewoon water te verspillen.
Waarom doe je dat?
Of ga je ook zo maar wat rondjes rijden met je auto om de benzine op te maken?
Ik vind het opmerkelijker dat die gewoon in de douche probeert te schijten. Wat een vuile viezerik.quote:
Kan het dommer? 'Ik betaal er toch voor?'quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik betaal er toch voor? Wie ben jij om daar wat van te vinden.
Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen een dubbele agenda heeft.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:17 schreef Red_85 het volgende:
Vitens
Die heef ook een dubbele agenda.
Alleen scheren? Of poets je ook je tanden tijdens het douchen?quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:27 schreef asco het volgende:
Het zal allemaal wel, mijn zwembad (8x4x1.5m) gaat gewoon gevuld worden.![]()
En scheren tijdens het douchen is en blijft een must.
No kids dus altijd zuiniger in het leven tov alle moekus.![]()
Nog vragen?
Nee?
Mooi!
Uitkeringstrekker gespot. Hoe heb je daar de tijd voor manquote:Op vrijdag 29 november 2024 19:07 schreef halfway het volgende:
[..]
Ja leuk maar ik douche 20-30 minuten
Een man met haar op zijn benen, wat is daar ''ranzig'' aan?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:
Nee dat is normaal, de rest is te duurquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:37 schreef Nismo1991 het volgende:
Altijd maf gevonden dat water zo goedkoop is in verhouding.
Zeg maar gerust spekblubber met haar erop. Ik dank u vriendelijk.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:51 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Een man met haar op zijn benen, wat is daar ''ranzig'' aan?
Ik vind het nogal brutaal van iemand die anoniem op het internet een ''pittige'' mening heeft.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zeg maar gerust spekblubber met haar erop. Ik dank u vriendelijk.
Hoe zou ik het minder brutaal kunnen doen, maar toch met een "pittige" mening?quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:58 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal brutaal van iemand die anoniem op het internet een ''pittige'' mening heeft.
Ik vind het te makkelijk om online te gaan roepen hoe verschrikkelijk een ander is terwijl je zelf anoniem bent.quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:01 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoe zou ik het minder brutaal kunnen doen, maar toch met een "pittige" mening?
Die poten zijn toch ook anoniem. Of heeft een fokker model gestaan voor deze foto.quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:05 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik vind het te makkelijk om online te gaan roepen hoe verschrikkelijk een ander is terwijl je zelf anoniem bent.
Het zijn een paar benen, geen poten.quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:09 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die poten zijn toch ook anoniem. Of heeft een fokker model gestaan voor deze foto.
Jij wil ook zo'n foto van @Hyaenidae zien?quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:05 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik vind het te makkelijk om online te gaan roepen hoe verschrikkelijk een ander is terwijl je zelf anoniem bent.
Nogal moeite met relatieve stijgingen ja?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef Haushofer het volgende:
Goeie TT.
Hoe betaal jij dan? In Natura of met munten en/of bankbiljetten?quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik betaal er toch voor? Wie ben jij om daar wat van te vinden.
Mikey die wat zinnigs meldt !!!quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je bespaart er alleen geen kut mee. Meeste water komt uit je voedsel.
1 steak minder eten bespaart al 4000 liter water
https://www.demorgen.be/n(...)ps://www.google.com/
"Een betere wereld begint bij jezelf" is letterlijk vooral wat rechtse mensen roepen.quote:Op zaterdag 30 november 2024 09:12 schreef Confetti het volgende:
Douchen door particulieren stelt geen ene fuck voor.
Het naïeve linkse gedachtegoed dat een betere wereld begint bij jezelf is totale onzin. Een betere wereld begint bij de allergrootste industriële bedrijven. Wat wij doen stelt en zal nooit iets voorstellen.
Ziet er wel uit als de benen van een Fokkerquote:Op vrijdag 29 november 2024 23:09 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die poten zijn toch ook anoniem. Of heeft een fokker model gestaan voor deze foto.
Had je hem liever naakt zien poseren dan? Ik kan best begrijpen dat niet iedereen naakt op het internet wil staan, jammer dat bij jou dat beoordelingsvermogen ontbreekt. Maar in tijden van OnlyFans ook niet heel gek natuurlijk, maar dan had je weer moeten betalen voor de betreffende foto. Ik vind dit een keurige oplossing.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:17 schreef maily het volgende:
[..]
Nee die tweede foto dan!
Wie gaat er zo onder de douche?
Volgens mij heeft mikey die er zelf bijgedaanquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef kwiwi het volgende:
Er moesten verplicht inclusieve foto's bij het bericht ofzo?Een dikkerd, een gehandicapte en een half zwarte vrouw?
Nieuw op het internet?quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:05 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Niet een uur lang in een warm bad gaan liggen met een goed boek.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Uitkeringstrekker gespot. Hoe heb je daar de tijd voor man. Als ik er alleen onder sta heb ik het meestal na een paar minuten wel gezien en ga ik leukere/nuttigere dingen doen.
Waarom? Je wint er naar verhouding heel weinig mee. Heb het voor mijn nieuwbouw uitgerekend en zelfs bij een verzevenvoudiging van de prijs was de terugverdien tijd 30+ jaar.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:52 schreef maily het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om het terugverdienen.quote:Op zaterdag 30 november 2024 11:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom? Je wint er naar verhouding heel weinig mee. Heb het voor mijn nieuwbouw uitgerekend en zelfs bij een verzevenvoudiging van de prijs was de terugverdien tijd 30+ jaar.
Ik neem het mee naar achterenquote:Op vrijdag 29 november 2024 21:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Kan het dommer? 'Ik betaal er toch voor?'
Wie ben jij om zomaar iets te verspillen omdat je er voor 'betaald' hebt?
Net alsof geld alles goedmaakt.
Waarom zou je minder eten? ben je aan het vasten?quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je bespaart er alleen geen kut mee. Meeste water komt uit je voedsel.
1 steak minder eten bespaart al 4000 liter water
https://www.demorgen.be/n(...)ps://www.google.com/
Boven de 300 kuub/jaar wel.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik dacht dat drinkwater belastingvrij was?
Op dit moment is er gesteggel over of dat heffingsplafond van 300 kubieke meter moet komen te vervallen per 1 januari 2025quote:Binnen de belasting geldt momenteel een heffingsplafond: verbruik boven de 300 kubieke meter leidingwater per jaar op een aansluiting is op dit moment niet belast.
Een gemiddeld 4-persoons huishouden in Nederland verbruikt 195 kubieke meter water per jaar, in 2024 is de belasting op leidingwater ¤0,42 per 1.000 liter water, dit huishouden betaalt daarmee dus ongeveer ¤82 per jaar aan belasting. Het bedrijf met het grootste waterverbruik in Nederland verbruikt 500 miljoen kubieke meter aan leidingwater, maar betaalt alleen belasting over de eerste 300 kubieke meter. Totale kosten voor waterbelasting per jaar zijn ¤126 EUR per jaar.
Je vergeet alleen dat je dan spullen moet hebben omdat water in op te slaan, te distribueren en rond te pompen. Dat kan goed meer water en energie kosten om te maken dan dat het je bespaart.quote:Op zaterdag 30 november 2024 11:27 schreef maily het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om het terugverdienen.
Maar om het recyclen van water waar je heel goed nog een keer de wc mee kunt doorspoelen.
jaquote:Op zaterdag 30 november 2024 23:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je vergeet alleen dat je dan spullen moet hebben omdat water in op te slaan, te distribueren en rond te pompen. Dat kan goed meer water en energie kosten om te maken dan dat het je bespaart.
badquote:Op zaterdag 30 november 2024 23:58 schreef cosmosis het volgende:
Douchen is voor de armen, niets houdt ons Hollanders tegen om flink te badderen! Zoals andere hebben genoemd, bezuinigen op je persoonlijke badhuis is een druppel op de gloeiende plaat tov de industrie
Ja, iemand moet die kosten betalen: de datacentra doen dat natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Twee keer per dag douchenquote:Op zondag 1 december 2024 08:43 schreef quirina het volgende:
Nou ik ga echt niet minder douchen hoor. Gewoon lekker elke dag 2x.
Mensen die nu ineens jaren 40 gaan doen met een washandje aan de kraan wens ik veel succes! ( met vuil uitsmeren op je lijf, want dat doe je met je washand)
Zou eerder andersom moeten zijn: beetje water belastingvrij.quote:Op zaterdag 30 november 2024 18:04 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Boven de 300 kuub/jaar wel.
AMENDEMENT VAN HET LID TEUNISSEN
Ontvangen 21 oktober 2024
[..]
Op dit moment is er gesteggel over of dat heffingsplafond van 300 kubieke meter moet komen te vervallen per 1 januari 2025
Meer info:
Grootverbruikers drinkwater betalen amper belasting: 'Onrechtvaardig'
De rest van de tijd heeft ie nodig om zijn piemeltje hard te maken en een matig fapje te doen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:09 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom? Je haren wassen en daarna je lichaam kan in maximaal 10 minuten.
Je staat daar dus een half uur water te verspillen.
Ja maar dat is niet gunstig voor bedrijven dus ook hier geldt weer dat particulieren betalen voor het bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 3 december 2024 07:28 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zou eerder andersom moeten zijn: beetje water belastingvrij.
Datacenters gebruiken (soms) water voor de koeling. Maar dat is echt niet de grootste waterverbruiker in Nederland. Over het algemeen gebruiken ze enkel water op het moment dat het echt warm wordt. Dan gebruiken ze het verdampen van water als efficiënte extra koeling.quote:Op dinsdag 3 december 2024 08:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet gunstig voor bedrijven dus ook hier geldt weer dat particulieren betalen voor het bedrijfsleven.
Is er vervolgens ene tekort dan mag jij geen 1m3 gebruiken voor je zwembad maar dat datacentrum wordt niet geknepen.
Je verdraait de woorden.quote:Op zaterdag 30 november 2024 17:40 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Waarom zou je minder eten? ben je aan het vasten?
En een normale douchefoto kon er weer niet af. Bij deze dan maar:quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef kwiwi het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Netsplitter op 04-12-2024 09:51:47 ]
Waarom een maximum voor de industrie en landbouw? Elke m3 water is toch even belastend voor het reinigen / de opwekking? (zelfde geldt voor elektriciteit).quote:Op dinsdag 3 december 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Ook voor drinkwater invoeren dat de verbruiker betaalt. Soort stappentarieven. Rekening houdend met het aantal gezinsleden.
3 personen gebruiken op dit moment gemiddeld 123 m3 per jaar. Dat is per persoon 30 m3.
2 personen gebruik gemiddeld 95 m3. 47,5 per persoon.
1 persoon gebruikt gemiddeld 68 m3.
Uiteraard is een deel voor het huishouden. Om het persoonlijk gebruik gelijk te krijgen, kom je dan op ongeveer 43 m3 voor het huishouden.
Het lijkt mij prima om voor de onderste trap hier iets onder te gaan zitten. Laten we zeggen 20 m3 persoonlijk gebruik en 35 m3 voor het huishouden. Voor 3 personen komt dat dan op 95 m3. Dat mag dan wel goedkoper worden dan het nu is. Datzelfde tarief telt dan ook voor een 5-persoonshuishouden met een verbruik van 135 m3.
De tweede trap komt dan neer op het gemiddelde van 25 m3 persoonlijk gebruik en 40 m3 voor huishoudelijk/gezamenlijk. Voor een tarief dat nu geldt.
De derde trap mag dan met 5 m3 per persoonlijk verbruik omhoog gaan.
Op die manier gebruiken de grootverbruikers meer. Uiteraard wel met een maximum, zodat het voor industrie en landbouw ook nog betaalbaar blijft.
Die komen dan voor het grootste deel al terecht in het hoogste tarief, aangezien er in een fabriek, bijvoorbeeld, geen sprake is van persoonlijk gebruik. Dus dat is 0 persoonlijk gebruik en alles in het tarief voor gezamenlijk. Voor een fabriek doen de lagere tarieven er dan ook niet toe.quote:Op dinsdag 3 december 2024 11:40 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Waarom een maximum voor de industrie en landbouw? Elke m3 water is toch even belastend voor het reinigen / de opwekking? (zelfde geldt voor elektriciteit).
Je vergeet glyfosaat en ander gif dat door de BBB-landbouwindustrie driftig over de grond gegoten wordt.quote:Op dinsdag 3 december 2024 14:07 schreef DjVero het volgende:
Het vinkje "klimaatverandering" bij "wat drijft onze prijzen op" kan weer gezet worden, hoor.
Is dit in de instelling?quote:Op dinsdag 3 december 2024 16:40 schreef suijkerbuijk het volgende:
Geen idee
Douche muntjes kosten 1 euro .
En kan 15 minuten douche en er is een pauze knop zodat je zelf kan in zepen en enz.
Zie dat niet zo snel aangepast gaan worden.
Voordeel de douche is lekker warm en kost mij geen extra gas er voor .
???quote:
Een sportschool met douchemuntjes?quote:Op dinsdag 3 december 2024 17:57 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
???
Nee gewoon in de haven.
En zelfs op sportschool heb je muntjes
Anders wel op een camping.
Al 53 jaar.quote:Op woensdag 4 december 2024 08:44 schreef BertV het volgende:
boeie, ik ga toch altijd in bad.
edit: ow, wacht, ik ben niet de eerste. Even wat gewichtigs zeggen: ons geld is kapot.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan staat er doodleuk :"We zien eigenlijk dat al twee decennia het waterverbruik vrij constant is, dus niet stijgt. Dat is vreemd, aangezien de bevolking wel is toegenomen."
Dus eigenlijk is het grootverbruik dus kennelijk zo ver toegenomen dat de waterbedrijven janken dat er een water tekort is, maar wordt het (het zal eens niet) afgewenteld op het volk, dat moet vooral zuinig zijn met water en waterbesparende maatregelen nemen, terwijl dus de afgelopen 20 jaar het verbruik amper is toegenomen
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
Ja, iedereen lijkt te denken "het zal mijn tijd wel duren" tot je gaat beseffen dat je pensioen (als je nog tientallen jaren te gaan hebt) een onmogelijk iets is.quote:
quote:Op woensdag 4 december 2024 09:51 schreef YuckFou het volgende:
Dreigend watertekort dwingt tot innovatie: ‘Aanbod kan niet veel verder uitbreiden’
Aldus een artikel op BNR vandaag, heel verhaal eronder, want huilie van de waterbedrijvenInteressant! Dat doen we dus goed.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan staat er doodleuk :"We zien eigenlijk dat al twee decennia het waterverbruik vrij constant is, dus niet stijgt. Dat is vreemd, aangezien de bevolking wel is toegenomen."
Dus eigenlijk is het grootverbruik dus kennelijk zo ver toegenomen dat de waterbedrijven janken dat er een water tekort is, maar wordt het (het zal eens niet) afgewenteld op het volk, dat moet vooral zuinig zijn met water en waterbesparende maatregelen nemen, terwijl dus de afgelopen 20 jaar het verbruik amper is toegenomenI make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Dreigend watertekort dwingt tot innovatie: ‘Aanbod kan niet veel verder uitbreiden’
Aldus een artikel op BNR vandaag, heel verhaal eronder, want huilie van de waterbedrijvenVergeet niet dat we nog decennia last hebben van al het gif dat de industrie (pfas o.a.) en vooral de BBB-landbouw (glyfosaat en vele andere giftige stoffen) de grond in gedumpt hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan staat er doodleuk :"We zien eigenlijk dat al twee decennia het waterverbruik vrij constant is, dus niet stijgt. Dat is vreemd, aangezien de bevolking wel is toegenomen."
Dus eigenlijk is het grootverbruik dus kennelijk zo ver toegenomen dat de waterbedrijven janken dat er een water tekort is, maar wordt het (het zal eens niet) afgewenteld op het volk, dat moet vooral zuinig zijn met water en waterbesparende maatregelen nemen, terwijl dus de afgelopen 20 jaar het verbruik amper is toegenomen
Aldus een artikel op BNR vandaag, heel verhaal eronder, want huilie van de waterbedrijvenZoals ik al stelde bedrijven worden gematst tov particulieren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan staat er doodleuk :"We zien eigenlijk dat al twee decennia het waterverbruik vrij constant is, dus niet stijgt. Dat is vreemd, aangezien de bevolking wel is toegenomen."
Al moet ik zeggen dat hier de verhouding minder scheef was dan ik dacht.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Goede nuance verhouding is anders dan ik dacht. Van het leidingwater gaat 67% naar de huishoudens.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:35 schreef knoopie het volgende:
[..]
Datacenters gebruiken (soms) water voor de koeling. Maar dat is echt niet de grootste waterverbruiker in Nederland. Over het algemeen gebruiken ze enkel water op het moment dat het echt warm wordt. Dan gebruiken ze het verdampen van water als efficiënte extra koeling.
Natuurlijk is het mooi als datacenters minder water verbruiken, maar er zijn genoeg industrietakken waar een stuk meer water te besparen valt. ICT verbruikte in 2021 1 miljoen m3 water. Maar de petrochemische industrie verbruikte 20 miljoen m3, overige chemische industrie 40 miljoen m3.
Het CBS heeft daar data van: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/82883NED
Alle particuliere huishoudens verbruikten 800 miljoen m3 in 2021. Dus als het echt om een keuze tussen die twee zou gaan (wat natuurlijk helemaal niet zo is, maar dat was jouw stelling), dan zou het de keuze zijn tussen per jaar ongeveer 120 liter water minder verbruiken per huishouden, of een jaar lang geen Netflix, Google en Spotify. Helemaal als je bedenkt dat ongeveer een kwart van perfect goed drinkwater gebruikt wordt om de wc door te spoelen, dan relativeert dat voor mij wel het gebruik van water door datacenters. Gebruik iets vaker de spaarknop bij het doorspoelen, en je hoeft geen slecht geweten meer te hebben vanwege datacenters.
quote:Door droogte, vervuiling en een grotere vraag dreigt er een groot drinkwatertekort in Nederland. Technische innovaties zouden een oplossing kunnen zijn om de vraag naar water in Nederland te verminderen, zo stelt Erik Ansink, universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit in economenvakblad ESB. ‘In principe kunnen de vergunningen voor waterbedrijven worden uitgebreid, maar dat gaat ten koste van sectoren als de landbouw en natuur.’ Dus moet er niet gekeken worden naar de aanbodzijde, maar de kant van de vraag naar water
Mij werd verteld dat je in dit geval naar de relatieve stijging moet kijken, en niet naar de absolute stijging.quote:Op woensdag 4 december 2024 14:25 schreef ootjekatootje het volgende:
Net bericht binnen dat onze maandlasten met ¤3,11 stijgen, nou dat overleven we ook wel weer.
Storm in een glas water.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |