Men doet echt alsof deze prijsverhogingen een natuurlijk fenomeen zijnquote:Douchen, afwassen en doorspoelen wordt duurder: prijs van drinkwater omhoog
Klanten van waterbedrijf Vitens moeten volgend jaar bijna 11 procent meer gaan betalen voor drinkwater. Voor een tweepersoonshuishouden komt dit neer op gemiddeld 23 euro extra per jaar, meldt Vitens.
Vorig jaar verhoogde Vitens zijn prijzen met eenzelfde percentage. Dat is volgens het bedrijf opnieuw nodig omdat het "flinke investeringen" moet doen. Het gaat bijvoorbeeld om het zoeken van nieuwe locaties om grondwater op te pompen. Verder wil Vitens meer zuiveringsinstallaties bouwen en waterleidingen vervangen.
Het bedrijf wijst erop dat de vraag naar drinkwater zal toenemen als gevolg van economische groei en klimaatverandering.
Inflatie
Een andere reden om de prijzen voor bijvoorbeeld een douchebeurt of het draaien van een wasje te verhogen is de inflatie, zegt Vitens. Vanochtend bleek uit cijfers van het CBS dat de inflatie deze maand 4 procent bedraagt ten opzichte van een jaar geleden.
Met bijna zes miljoen klanten is Vitens de grootste drinkwaterleverancier van Nederland. Het bedrijf is actief in Overijssel, Gelderland, Utrecht, Friesland, Flevoland, en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland.
Extra onderzoek door aardbevingen
Vitens is niet het enige waterbedrijf dat zijn prijzen verhoogt. Vandaag kondigde ook Waterbedrijf Groningen aan dat het meer geld gaat vragen van klanten. De prijs zal rond de 13 procent omhooggaan. Dit heeft ook te maken met de aardbevingen in de regio, vertelt een woordvoerder.
"We sorteren voor op onderhoud door andere partijen. Als bijvoorbeeld elektrakabels worden geplaatst, dan ligt de grond open. Dat is een moment voor ons om onze waterleidingen te gaan onderzoeken en ze op tijd te vervangen voordat er leidingen barsten."
Waterleveranciers Brabant Water, Oasen in Zuid-Holland, PWN in Noord-Holland en WMD in Drenthe kwamen recent met gelijksoortig nieuws. Ook in die regio's gaat het soms om prijsverhogingen boven de 10 procent.
En daar dan moeilijk over doenquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef kwiwi het volgende:
Er moesten verplicht inclusieve foto's bij het bericht ofzo? Een dikkerd, een gehandicapte en een half zwarte vrouw?
Dat is een rolstoel speciaal voor onder de douchequote:Op vrijdag 29 november 2024 18:17 schreef maily het volgende:
[..]
Nee die tweede foto dan!
Wie gaat er zo onder de douche?
Ik vond het eigenlijk ook wel een gewaagde keuze van de NOSquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:
Die eerste foto mag wel in een spoiler, wat een ranzig zwijn is dit?
Prijsverhogingen van 10-13% zijn echt niet normaal hoorquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef Haushofer het volgende:
"Flink duurder"... 23 euro extra. Per jaar.
Goeie TT.
Ik dacht dat drinkwater belastingvrij was?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:20 schreef Straatcommando. het volgende:
De helft is belasting, als het niet meer is
Waarom bezuinigen dan.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:20 schreef Straatcommando. het volgende:
De helft is belasting, als het niet meer is
Opvangen om de wc mee door te spoelenquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:25 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik vind het wel een goede zaak.
Toch eeuwige zonde om goed drinkwater waarin iemands pis of drol ronddrijft gewoon weg te 'gooien'.
Hoe dan? Ik drink, ik ga pissen en dan moet ik dat weer opvangen om mijn plee mee te spoelen?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:38 schreef maily het volgende:
[..]
Opvangen om de wc mee door te spoelen
Als ik nu een huis zou bouwen, zou dat een van de belangrijkste dingen zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik drink, ik ga pissen en dan moet ik dat weer opvangen om mijn plee mee te spoelen?
Nee, dat moeten ze bij de waterschapdinges maar regelen.
Niet iedereen heeft een regenton onder de regenbuis staan.
Er zijn mensen die al deden. Lang voordat dit nu zo'n issue was.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:52 schreef maily het volgende:
[..]
Als ik nu een huis zou bouwen, zou dat een van de belangrijkste dingen zijn.
Regen-/douchewater opvangen.
Mooi toch?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:59 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Er zijn mensen die al deden. Lang voordat dit nu zo'n issue was.
Nederlands echtpaar die al het regenwater opving en daarmee hun afwas deed, zich douchte en het gebruikte als drinkwater.
Afwaswater en douchewater werd gebruikt om de wc mee te spoelen.
Het ging toen allemaal best wel primitief, sjouwen met emmers enz., maar ze deden het toch maar.
Maar ze kregen wel elk jaar geld terug van de watermaatschappij, want ze verspilden geen enkele druppel.
Je bespaart er alleen geen kut mee. Meeste water komt uit je voedsel.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:52 schreef maily het volgende:
[..]
Als ik nu een huis zou bouwen, zou dat een van de belangrijkste dingen zijn.
Regen-/douchewater opvangen.
Ja leuk maar ik douche 20-30 minutenquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:18 schreef Van_Poppel het volgende:
Met een douchebeurt van 5 minuten verbruik je 30 liter water. Dat kost nu 3 cent. Dat wordt binnenkort dus 3,3 cent. Boeiend.
Tja.quote:
Waarom? Je haren wassen en daarna je lichaam kan in maximaal 10 minuten.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:07 schreef halfway het volgende:
[..]
Ja leuk maar ik douche 20-30 minuten
Dusquote:Op vrijdag 29 november 2024 19:09 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom? Je haren wassen en daarna je lichaam kan in maximaal 10 minuten.
Je staat daar dus een half uur water te verspillen.
Dus na tien minuten de kraan dichtdraaien.quote:
Die witte klodder op zijn been zal wel zeep zijn......toch ?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:
En dat spoor op de grond?quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:23 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Die witte klodder op zijn been zal wel zeep zijn......toch ?
en wat is dat zwarte ding op de grond ? een buttplug ?quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:27 schreef maily het volgende:
[..]
En dat spoor op de grond?
En in zijn slipper?
Ik betaal er toch voor? Wie ben jij om daar wat van te vinden.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dus na tien minuten de kraan dichtdraaien.
Na die tijd sta je gewoon water te verspillen.
Waarom doe je dat?
Of ga je ook zo maar wat rondjes rijden met je auto om de benzine op te maken?
Een prijsverhoging van 11% is toch echt nogal behoorlijk.quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:16 schreef Haushofer het volgende:
"Flink duurder"... 23 euro extra. Per jaar.
Goeie TT.
Ik vind douchen uiterst aangenaam, niet alleen iets functioneels.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dus na tien minuten de kraan dichtdraaien.
Na die tijd sta je gewoon water te verspillen.
Waarom doe je dat?
Of ga je ook zo maar wat rondjes rijden met je auto om de benzine op te maken?
Ik vind het opmerkelijker dat die gewoon in de douche probeert te schijten. Wat een vuile viezerik.quote:
Kan het dommer? 'Ik betaal er toch voor?'quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik betaal er toch voor? Wie ben jij om daar wat van te vinden.
Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen een dubbele agenda heeft.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:17 schreef Red_85 het volgende:
Vitens
Die heef ook een dubbele agenda.
Alleen scheren? Of poets je ook je tanden tijdens het douchen?quote:Op vrijdag 29 november 2024 20:27 schreef asco het volgende:
Het zal allemaal wel, mijn zwembad (8x4x1.5m) gaat gewoon gevuld worden.
En scheren tijdens het douchen is en blijft een must.
No kids dus altijd zuiniger in het leven tov alle moekus.
Nog vragen?
Nee?
Mooi!
Uitkeringstrekker gespot. Hoe heb je daar de tijd voor man . Als ik er alleen onder sta heb ik het meestal na een paar minuten wel gezien en ga ik leukere/nuttigere dingen doen.quote:Op vrijdag 29 november 2024 19:07 schreef halfway het volgende:
[..]
Ja leuk maar ik douche 20-30 minuten
Een man met haar op zijn benen, wat is daar ''ranzig'' aan?quote:Op vrijdag 29 november 2024 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:
Nee dat is normaal, de rest is te duurquote:Op vrijdag 29 november 2024 18:37 schreef Nismo1991 het volgende:
Altijd maf gevonden dat water zo goedkoop is in verhouding.
Zeg maar gerust spekblubber met haar erop. Ik dank u vriendelijk.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:51 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Een man met haar op zijn benen, wat is daar ''ranzig'' aan?
Ik vind het nogal brutaal van iemand die anoniem op het internet een ''pittige'' mening heeft.quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:55 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zeg maar gerust spekblubber met haar erop. Ik dank u vriendelijk.
Hoe zou ik het minder brutaal kunnen doen, maar toch met een "pittige" mening?quote:Op vrijdag 29 november 2024 22:58 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal brutaal van iemand die anoniem op het internet een ''pittige'' mening heeft.
Ik vind het te makkelijk om online te gaan roepen hoe verschrikkelijk een ander is terwijl je zelf anoniem bent.quote:Op vrijdag 29 november 2024 23:01 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoe zou ik het minder brutaal kunnen doen, maar toch met een "pittige" mening?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |