Herkenbaar? Voor mezelf iig zeker niet.quote:Het Rode Kruis maakt zich zorgen: steeds meer mensen mijden het nieuws. Hoe erg is het als mensen geen nieuws meer kijken, luisteren of lezen? En waarom doen we het? "Ik trok het niet meer, al die ellende."
Nee, Sytse doet het niet meer: het nieuws kijken. Kranten lezen. De radio luisteren. Ook als er nieuwsberichten online voorbij komen, negeert hij die. "Het nieuws heeft geen positieve invloed op mijn mentale welzijn."
En Sytse is niet de enige zogenoemde 'nieuwsmijder'. 'De groep mensen die aangaf vaak het nieuws te mijden is gestegen van 4 procent in 2017 naar 8 procent in 2024', zo schreef het Commissariaat voor de Media in het Digital News Report eerder dit jaar.
Zorgwekkende trend
Het Rode Kruis concludeerde hetzelfde. Vandaag kwam de organisatie met nieuw onderzoek: van de 1100 ondervraagde mensen, zei de helft nieuws over rampen of conflicten over te slaan. Voor nieuwsberichten op social media geldt dat nog sterker, bijna 60 procent slaat die weleens over. Een 'zorgwekkende trend', aldus de hulporganisatie: 'Er zijn nu 120 conflicten gaande in de wereld. Dat betekent dat er steeds meer mensen in nood zijn, die juist nu onze aandacht nodig hebben.'
Het mentale welzijn is volgens Kiki de Bruin één van de hoofdredenen waarom mensen het nieuws mijden. Ze doet sinds 2020 aan de Hogeschool Utrecht en de Wageningen University onderzoek naar mensen die geen nieuws meer kijken, luisteren of lezen.
Nieuwspauzes
"Nieuwsmijders zijn over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, in een paar groepen te verdelen", legt De Bruin uit. De eerste groep mijdt nieuw zo nu en dan, wegens drukte, of bijvoorbeeld een vakantie of omdat het weekend is. "Zij nemen bewust nieuwspauzes, maar mijden het niet continu."
De tweede groep, zoals Sytse, vindt het emotioneel te zwaar om geconfronteerd te worden met ellende. De Bruin: "Zij gaven aan dat ze zijn gestopt met nieuws volgen, omdat hun welzijn erdoor achteruitging." De derde groep geeft aan het nieuws te mijden omdat ze het niet begrijpen, zichzelf niet herkennen in het nieuws, en zeggen: 'Het nieuws gaat niet over mij'.
Kritisch op de media
De vierde groep, volgens De Bruin 'de kleinste', mijdt nieuws wegens kritiek op de media. Dat valt goed terug te zien op sociale media. Onder een bericht van Nu.nl op Facebook, eerder dit jaar, ook over nieuwsmijders, regeren mensen met teksten als: 'Het wordt allemaal zo uitgemolken', 'De berichtgeving is eenzijdig', 'De media praten elkaar alleen maar na', 'De media zijn niet kritisch genoeg', 'De media verspreiden desinformatie'.
Ook Jenneke mijdt nieuws 'een beetje', vanwege haar welzijn. "Mondiaal zijn er zulke gruwelijke dingen aan de hand, daar word ik alleen maar machteloos van. Ik ben gevoelig voor depressies, ik trek al die ellende niet." Ze vindt het te rigoureus om het nieuws helemaal te mijden, dus kiest ervoor alleen Het Jeugdjournaal te kijken. "Dat is altijd een mooi, inclusief journaal, waar ook nog eens luchtige items in verwerkt zitten waar ik blij van word."
"Het is logisch dat het het Rode Kruis bezorgd is", stelt onderzoeker De Bruin. "De organisatie heeft ook belangen, die wil natuurlijk giften blijven ontvangen, en mensen tot vrijwilligerswerk aanzetten. Wie weet van het leed, komt waarschijnlijk eerder in actie."
Op de hoogte
Wel deelt De Bruin de zorgen van het Rode Kruis en snapt de onderzoeker de waarschuwing die de organisatie afgeeft. "Het is belangrijk dat mensen op de hoogte blijven van wat er speelt in de wereld", zegt zij. "Want die informatie zorgt ervoor dat mensen emanciperen, ergens voor op kunnen komen, dat mensen keuzes kunnen maken op basis van gedegen, kloppende feiten. Zoals: waar ze op stemmen, waar ze hun geld aan uitgeven, hoe ze hun leven inrichten."
Eén troost, stelt De Bruin: het is in een land zoals Nederland 'erg moeilijk' het nieuws helemaal te negeren. "Er werd in mijn onderzoek ook gesproken over een informatie-overload. Het aanbod is groot, we hebben heel veel verschillende platforms in Nederland, verschillende media. Je hoeft maar een winkel in te lopen of de nieuwsradio staat aan. In de supermarkten liggen de kranten in het schap, op veel tv-zenders is het nieuws te zien, en vergeet sociale media niet: één keer scrollen en je komt nieuws tegen. Het nieuws is in Nederland onderdeel van ons leven."
SBS heeft een feelgood-variant geprobeerd. Maar dat wilde bijna niemand zien.quote:Op dinsdag 26 november 2024 06:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
wie wilt nou een iemands ellende aanhoren? Niemand..
Die nieuwsberichten vertellen elke keer negatief nieuws. Daar is toch niets aan.. Ik kijk namelijk haast niet meer naar de journaal.
wist niet dat ook bestond..quote:Op dinsdag 26 november 2024 06:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
SBS heeft een feelgood-variant geprobeerd. Maar dat wilde bijna niemand zien.
quote:Op dinsdag 26 november 2024 06:13 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
wist niet dat ook bestond..
Nooit gezien.. kijk ook al nauwelijks naar sbs6 met allerlei vreemde programma`s..quote:
Ja daar kijk ik dus ook nooit naar.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:35 schreef TLC het volgende:
Je kunt beter alle commerciële meuk op tv mijden met reality programma's van "bekende" mensen, de zoveelste onnozele zangwedstrijd, of n survival programma ergens in de natuur, van die shit op tv daar stompen je hersens pas van af.
Ja nee de overheid is echt nooit slecht in het nieuws inderdaadquote:Op dinsdag 26 november 2024 08:38 schreef Loverboii het volgende:
nieuws ook gewoon de spreekpop van de overheid
Nog niet, maar als ze zo doorgaan gaat dat wel gebeuren. Kijk maar naar Hongarije, Israël, de VS straks….quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:38 schreef Loverboii het volgende:
Actualiteiten en talkshows doen ze bij RTL zo gek nog niet.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:35 schreef TLC het volgende:
Je kunt beter alle commerciële meuk op tv mijden met reality programma's van "bekende" mensen, de zoveelste onnozele zangwedstrijd, of n survival programma ergens in de natuur, van die shit op tv daar stompen je hersens pas van af.
In deze landen is gewoon persvrijheid en worden leiders kritisch besproken. Als je nou Rusland of Turkije zou noemen... Daar word je monddood gemaakt. Letterlijk.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nog niet, maar als ze zo doorgaan gaat dat wel gebeuren. Kijk maar naar Hongarije, Israël, de VS straks….
Genoeg voorbeelden.
kijk coronaquote:Op dinsdag 26 november 2024 08:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nog niet, maar als ze zo doorgaan gaat dat wel gebeuren. Kijk maar naar Hongarije, Israël, de VS straks….
Genoeg voorbeelden.
Ben je echt zo naieef? Het merendeel van de media in Nederland is verre van onafhankelijk en word grotendeels bepaald door wat de overheid wil.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Genoeg voorbeelden.
Die mag je ook nog toevoegen. En zoals ik al zei staat de VS waarschijnlijk ook op de vooravond dat er veel gaat veranderen aan de persvrijheid, het is een grote wens van Trump.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:51 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
In deze landen is gewoon persvrijheid en worden leiders kritisch besproken. Als je nou Rusland of Turkije zou noemen... Daar word je monddood gemaakt. Letterlijk.
Grotendeels nog wel.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je echt zo naieef? Het merendeel van de media in Nederland is verre van onafhankelijk en word grotendeels bepaald door wat de overheid wil.
Nou, vooral bij de NPO wordt het nieuws vaak niet echt objectief gebracht. Kritische vragen worden nooit gesteld omdat ze niet in hun straatje passen...quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Grotendeels nog wel.
Wat iemand hier eerder al zei: er is genoeg kritiek op dezelfde overheid.
Wat zie jij dan als onafhankelijke media waar de overheid geen invloed heeft? Heb je voorbeelden?
Media is toch meer dan NPO? Niemand verplicht je om er naar te kijken, er is zoveel keuze.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:01 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, vooral bij de NPO wordt het nieuws vaak niet echt objectief gebracht. Kritische vragen worden nooit gesteld omdat ze niet in hun straatje passen...
Ik zou er heel hard over moeten nadenken, als je alleen al ziet wat DPG Media en Mediahuis heeft dan is het gigantisch. Daarnaast is het kritiek hebben op een overheid natuurlijk heel wat anders dan onafhankelijk opereren.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Grotendeels nog wel.
Wat iemand hier eerder al zei: er is genoeg kritiek op dezelfde overheid.
Wat zie jij dan als onafhankelijke media waar de overheid geen invloed heeft? Heb je voorbeelden?
Welnee, als je kijkt naar echt oude kranten en uitgaves dan zie je dat dat juist leeft bij dit soort nieuws, een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de marteling en executie van Balthazar Geraerts, dat is notabene door Vondel zelf opgeschreven en uitgegeven.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:09 schreef michiel_merk het volgende:
Het is verre van natuurlijk, die tsunami aan ellende die we horen van over de hele wereld. Vroeger hoorde je enkel het nieuws van je directe omgeving en misschien nog het nieuws van een stadje verder en pas bij grootste zaken grensoverschrijdend nieuws. Mensen kunnen helemaal niet omgaan met die voortdurende stroom aan ellendige feitjes.
Daarnaast zijn ze ook niet aardig voor politici die de financiering van die NPO willen beperken. En poeslief voor de partijen die het eerder willen uitbreiden.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:01 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, vooral bij de NPO wordt het nieuws vaak niet echt objectief gebracht. Kritische vragen worden nooit gesteld omdat ze niet in hun straatje passen...
Kranten zijn het probleem niet, social media wel. Vroeger las je het krantje, je dacht er wat van, besprak het op kantoor en daar bleef het bij. Nu vinden hele online veldslagen plaats op FB onder de berichten van de kranten. Het algoritme vind het prachtig en toont elke dag meer en meer van dit soort mini oorlogen. De gevolgen laten zeg raden, mensen worden steeds negatiever.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Welnee, als je kijkt naar echt oude kranten en uitgaves dan zie je dat dat juist leeft bij dit soort nieuws, een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de marteling en executie van Balthazar Geraerts, dat is notabene door Vondel zelf opgeschreven en uitgegeven.
Eens. Als je niet lekker in je vel zit, kun je je er helemaal door laten meeslepen.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:20 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Kranten zijn het probleem niet, social media wel. Vroeger las je het krantje, je dacht er wat van, besprak het op kantoor en daar bleef het bij. Nu vinden hele online veldslagen plaats op FB onder de berichten van de kranten. Het algoritme vind het prachtig en toont elke dag meer en meer van dit soort mini oorlogen. De gevolgen laten zeg raden, mensen worden steeds negatiever.
Het AD heeft zo een hele subtiele rubriek: Wat verdien jij, het valt me altijd op dat er een hele reeks beroepsgroepen is die dan echt een kut loon hebben en dan zeggen: Ik ben best tevreden, dat zijn subtiele trucjes om mensen te bespelen van: Goh ik heb het zo slecht nog niet.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:23 schreef AgLarrr het volgende:
Ik mijd het Nederlandse nieuws, dat is toch echt wat anders. Want zeg nou eerlijk, wie zit er nou te wachten op die eindeloze aaneenschakeling van meninkjes van voormalig scholieren aan de school van journalistiek, willekeurige BN'ers zwaar gegarneerd met erbarmelijke vox pops (TV) of persoonlijke verhalen (Krant). Het is een treurige cocktail van van tranentrekkende oppervlakkigheid en sensatielust.
Ik volg nu het nieuws nog steeds maar de achtergrond docu's op tv kijk ik zelden meer het is allemaal geschreven voor domme mensen.quote:Op dinsdag 26 november 2024 05:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zat mensen die het niet eens mijden, maar het simpelweg niet interesseert. Veel jeugd bijvoorbeeld.
Je volgt geen opinie, maar wel het dagelijkse nieuws. Dat is beter dan wat half Nederland doet.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:06 schreef Montagui het volgende:
Het enig wat ik eigenlijk nog kijk is het nieuws van 6 uur, en vaak nog wel 1vandaag. M.b.t. de praat-, discussie- en andere nieuwsprogramma's ben ik jaren geleden al afgehaakt ivm een overgroot deel aan gasten in een echokamer of eenzijdige berichtgeving. Er is geen discussie meer, en zaken worden vaak alleen van 1 kant belicht. Ik zie graag discussie tussen diverse meningen, en belichting van een nieuwsitem van 2 kanten.
Over buitenlandse zenders gesproken. We hebben hier veel dagelijkse talkshows, maar één type mist: het kurkdroge, iets dieper gravende type zonder enige opsmuk, zoals 'De Afspraak' op Canvas. Nou staat het origineel weleens op, maar een lang gesprek over de Vlaamse politiek hoeft voor mij niet altijd.quote:Op dinsdag 26 november 2024 10:25 schreef AgLarrr het volgende:
We zouden eigenlijk één van die Duitse zenders moeten vragen standaard een blokje Nederland op te nemen in hun Tageschau, dan kun je om 20:00u gewoon intunen op NDR (ofzo) voor een Journaal zonder al dat geneuzel.
Wij hebben imo niets van enige kwaliteit op dat gebied. Het stikt van de talkshows, maar ook daar is het allemaal meninkjes en soundbites. We zetten in dit land doodleuk een royalty watcher naast een hoogleraar geopolitiek om die vervolgens in drie stellingen zoiets als "Gaza" te laten bespreken. In Duitsland zit er rustig één of andere prof een half uur college te geven in de Nieuwsuur variant.quote:Op dinsdag 26 november 2024 10:30 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Over buitenlandse zenders gesproken. We hebben hier veel dagelijkse talkshows, maar één type mist: het kurkdroge, iets dieper gravende type zonder enige opsmuk, zoals 'De Afspraak' op Canvas. Nou staat het origineel weleens op, maar een lang gesprek over de Vlaamse politiek hoeft voor mij niet altijd.
Buitenhof komt er in eigen land nog het dichtst bij in de buurt, maar die is er maar 1 x per week.
Goede nieuws is dat we maar ongeveer 1% van alle ellende op het nieuws zienquote:Op dinsdag 26 november 2024 10:39 schreef Evangelion het volgende:
Ik kijk/lees alleen buitenlands nieuws. Als je hier naar het nieuws kijkt, allemaal ellende. En als je daar naar het nieuws kijkt, ja je verstaat het gewoon niet.
Ze planten ook subtiele trucjes in de vorm van afluisterapparatuur achter je fotolijstjes.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:31 schreef raptorix het volgende:
Het AD heeft zo een hele subtiele rubriek: Wat verdien jij, het valt me altijd op dat er een hele reeks beroepsgroepen is die dan echt een kut loon hebben en dan zeggen: Ik ben best tevreden, dat zijn subtiele trucjes om mensen te bespelen van: Goh ik heb het zo slecht nog niet.
Ik vind het Journaal meestal geen gelul verkopen.quote:Op dinsdag 26 november 2024 10:36 schreef koffiekoekjes het volgende:
Zo interessant is het nieuws toch niet?
Beetje standaard Oekraïne, Trump gelul etc.
Als er echt iets belangrijks is (oftewel effect op mijn leven) lees ik het wel even, anders niet.
Maar heb je er iets aan? Als je een week het journaal niet kijkt, heb je dan wat gemist? Volgens mij niet.quote:Op dinsdag 26 november 2024 11:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het Journaal meestal geen gelul verkopen.
Trump, Israel-Palestina, Oekraïne, Klimaat, woopdiedoooooquote:Op dinsdag 26 november 2024 11:12 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Maar heb je er iets aan? Als je een week het journaal niet kijkt, heb je dan wat gemist? Volgens mij niet.
Als ik vandaag het journaal ga kijken dan kan ik drie kwart van de onderwerpen gewoon weer voorspellen.
Jepquote:Op dinsdag 26 november 2024 11:13 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Trump, Israel-Palestina, Oekraïne, Klimaat, woopdiedooooo
Ik vind eigenlijk alleen de show van Lubach een positieve uitzondering in de zin dat ze gevarieerde onderwerpen hebben en dat het ze imo redelijk lukt om meestal neutraal kritisch te zijn. Tevens leveren ze het bewijs dat het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn om in relatief korte tijd een onderwerp van verschillende kanten te belichten.quote:Op dinsdag 26 november 2024 11:08 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
De regulier media, NOS, RTL, SBS, Telegraaf, AD, NRC, Volkskrant, Trouw is dermate politiek gekleurd dat het gewoon niet om aan te horen/aan te zien is.
Thuis hebben we geen televisie, maar bij vrienden zie ik wel eens tv, NOS-journaal, Eenvandaag, Nieuwsuur en dergelijke. Zeker sinds 'covid' is wel erg duidelijk dat de reguliere volstrekt onbetrouwbaar is. Alle neuzen staan dezelfde kant op, nu met het conflict in Oekraïne ook. Er is ook totaal geen variëteit in opinies. Ook niet bij talkshows. Iedereen is het met elk eens, wat is dat dan voor discussie? Naast dat dit saai is, is het ook niet informatief.
Heel lang geleden had je kritische programma's op televisie. Maar dat is echt lang terug, dingen die nu nog op DVD of soms op youtube terug te zien zijn. Sonja Barend, Creatief met Kurk, Het Lagerhuis, Theo en Thea, van Kooten en de Bie met Keek op de Week, J.J. de Bom, tijden dat Youp van 't Hek nog grappig was en niet burgerlijk saai. Of Freek de Jonge. Toen de VPRO nog daadwerkelijk progressief was in plaats van een verlengstuk van de overheid. Met de gelikte Arjan Lubach die echt zo ongelooflijk truttig, muf en duf is en totaal niet kritisch durft te zijn naar de overheid. Heel anders dan de VPRO vroeger.
Ongehoord Nederland is een uitzondering op de regel, zij geven in elk geval een ander geluid weer (waar ik het niet altijd mee eens ben, maar het is in elk geval anders).
De NPO heeft het altijd over diversiteit. Mooi. Wees ook eens divers in opinies. Behalve dat aperte staatspropaganda verkocht wordt, is dit ook gewoon saai. Nodig een Willem Engel uit. Nodig een Ab Gietelink uit. Baudet, Pepijn van Houwelingen. Het zijn echt steevast dezelfde gasten. Lijkt wel een stamkroeg de NPO.
Internet is iets meer pluriform, alhoewel ook behoorlijk aan de poten van de vrijheid van meningsvorming en meningsuiting wordt gezaagd. Overal op het internet. Zo is Jensen van Youtube gegooid, is RT niet te ontvangen in de EU op het internet.
En ze hadden het toch makkelijk kunnen zien op hun telefoon; grote kans dat die zowat aan hun hand vastgekleefd zit.quote:Op dinsdag 26 november 2024 11:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laatst bij de treinstaking viel het op dat er vijf mensen als droids op een leeg station stonden te wachten.
Al dagen was in het nieuws dat er een treinstaking was.
Op de borden stond het aangegeven. Het werd omgeroepen.
Ik trek het verder dan alleen het nieuws niet meer volgen. Deze
Mensen hebben geen zin meer om informatie tot zich te nemen. Ze willen alleen nog zelf zenden.
Het ridiculiseren van mensen is ook een trucje wat ze doen, of juist de enorme wappies belichten om zo iedereen die echt kritisch is in die hoek te zetten.quote:Op dinsdag 26 november 2024 10:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ze planten ook subtiele trucjes in de vorm van afluisterapparatuur achter je fotolijstjes.
Ik ontvang dan ook geldstromen van het AD.quote:Op dinsdag 26 november 2024 12:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het ridiculiseren van mensen is ook een trucje wat ze doen, of juist de enorme wappies belichten om zo iedereen die echt kritisch is in die hoek te zetten.
Het kunnen ook expats zijn die het niet meekrijgen.quote:Op dinsdag 26 november 2024 11:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laatst bij de treinstaking viel het op dat er vijf mensen als droids op een leeg station stonden te wachten.
Al dagen was in het nieuws dat er een treinstaking was.
Op de borden stond het aangegeven. Het werd omgeroepen.
Ik trek het verder dan alleen het nieuws niet meer volgen. Deze
Mensen hebben geen zin meer om informatie tot zich te nemen. Ze willen alleen nog zelf zenden.
Ik luister dagelijks naar Boekestijn en de Wijk, op zich altijd erg informatief en ter zake.quote:Op dinsdag 26 november 2024 12:04 schreef Red_85 het volgende:
Niet zo raar als je gebombardeerd wordt met kansloze kinderachtige eenzijdig gerichte propaganda.
Kijk naar dat gaza gelul van de nos. Iedere avond eenzijdig reportages die het hele nieuws opslokken, kinderachtig gebracht alsof het t jeugdjournaal is. Terwijl er zoveel meer nieuws is... Ik kijk het ook niet meer. Ik zoek mn eigen nieuws wel.
Ook gevaarlijk. Want dan val je in een fuik. Toch kijk ik het dan een keer als ik langs zap en irriteer me gewoon direct aan de maniertjes.
Hangt van je interesse in een onderwerp af of je er iets aan hebt. Ik volg meestal NOS teletekst (de App) voor de headlines.quote:Op dinsdag 26 november 2024 11:12 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Maar heb je er iets aan? Als je een week het journaal niet kijkt, heb je dan wat gemist? Volgens mij niet.
Als ik vandaag het journaal ga kijken dan kan ik drie kwart van de onderwerpen gewoon weer voorspellen.
Dacht dat TT voor de fossielen onder ons wasquote:Op dinsdag 26 november 2024 08:24 schreef Notorious_Roy het volgende:
Teletekst zou meer gepromoot moeten worden. Binnen 10 sec. zie je de headlines, en als je een bericht doorklikt ben je binnen 10 sec. klaar met lezen. Past prima in de aandachtspanne van de Tok-generatie.
Ik voel precies hetzelfde en kan het vaak niet meer aanzien wat er door de deugbrigade van de publieke omroep gebracht wordt. Ik blijf echter wel proberen om nieuws van een "andere kleur" te volgen om een wat bredere blik te houden maar dat valt niet mee.quote:Op dinsdag 26 november 2024 12:04 schreef Red_85 het volgende:
Niet zo raar als je gebombardeerd wordt met kansloze kinderachtige eenzijdig gerichte propaganda.
Kijk naar dat gaza gelul van de nos. Iedere avond eenzijdig reportages die het hele nieuws opslokken, kinderachtig gebracht alsof het t jeugdjournaal is. Terwijl er zoveel meer nieuws is... Ik kijk het ook niet meer. Ik zoek mn eigen nieuws wel.
Ook gevaarlijk. Want dan val je in een fuik. Toch kijk ik het dan een keer als ik langs zap en irriteer me gewoon direct aan de maniertjes.
quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het AD heeft zo een hele subtiele rubriek: Wat verdien jij, het valt me altijd op dat er een hele reeks beroepsgroepen is die dan echt een kut loon hebben en dan zeggen: Ik ben best tevreden, dat zijn subtiele trucjes om mensen te bespelen van: Goh ik heb het zo slecht nog niet.
Als ze de halve waarheid aan de mensen zouden vertellen dan zou je geen oog dicht meer doen, ik zal je een nieuw dingetje vertellen, binnenkort komt er een verplichting dat elk product een CO2 voetafdruk moet hebben, HANDIG! roepen dan de klimaat gekkies, ik voorspel je dat binnen 5 jaar dit gebruikt zal worden om je CO2 budget te beheren.quote:Op dinsdag 26 november 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]![]()
Je bent een beetje achterdochtig. Niet overal zit een verborgen agenda achter.
TT is fantastisch als je snel wil kijken wat er aan de hand is in de wereld.quote:Op dinsdag 26 november 2024 12:44 schreef quo_ het volgende:
Dacht dat TT voor de fossielen onder ons was
Daarnaast voor sommige zaken ook nog snelste medium, om maar een dom voorbeeld te noemen: Korfbaluitslagen.quote:Op dinsdag 26 november 2024 13:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
TT is fantastisch als je snel wil kijken wat er aan de hand is in de wereld.
Kort, bondig, feitelijk. Ook van de publieke maar met weinig saus er over omdat daar simpelweg geen ruimte voor is.
En belangrijkste: zonder fucking adds.
jep.quote:Op dinsdag 26 november 2024 14:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daarnaast voor sommige zaken ook nog snelste medium, om maar een dom voorbeeld te noemen: Korfbaluitslagen.
Dit is waarom de media steeds meer vermijdt wordt en zelfs gehaat.quote:The American Farm Bureau Federation dropped its calculation of the average cost per person for a Thanksgiving dinner, and many on social media responded with anger and ridicule.
"It costs $60 for a family of 4 to eat at McDonalds. But NBC News wants you to believe that Thanksgiving dinner for 10 people is $58 - the most affordable in 40 years," said author John LeFevre.
"After reading and rereading this story I am now fully aware of what I make for Thanksgiving is not average. Nor is it cheaper than 2021," responded journalist Salena Zito.
"Total bulls***. You can’t feed 10 people for $58.08 anywhere in the country." replied Georgia GOP committeewoman Amy Kremer.
"No one who buys groceries believes this," said commentator Dana Loesch.
"This is bulls***, of course. Carry on," responded Republican attorney Harmeet Dhillon.
"The Media still can’t figure out why Americans can’t trust the media. Does nobody at NBC News buy their own groceries? Do y’all have servants who go buy your groceries and you never see the bill?" read another response.
"If you can feed 10 people a Thanksgiving dinner for $58 you’re a sorcerer and I want to be trained in your ways," joked another user.
Ik ben een keer opgebeld naar aanleiding van een mail die ik naar de AD redactie had gestuurd over een onderwerp waar toen door nog geen enkel ander medium de diepte in was gedoken. Hoe onbeschoft ik bejegend werd, en later telefonisch en met "praatjes pot" ben lastig gevallen. Media in Nederland is gelijkgestelde media, en wel via de Vlaamse route.quote:Op dinsdag 26 november 2024 12:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het ridiculiseren van mensen is ook een trucje wat ze doen, of juist de enorme wappies belichten om zo iedereen die echt kritisch is in die hoek te zetten.
Als het in een agenda is bijgehouden, is het geen verborgen agenda, je hebt hem alleen niet gelezen. Het zijn psychologische trucjes. Uiteraard heeft het AD een marketingconcept waar de inhoud moet aansluiten bij de vermeende geloofs- en belevingswereld van de klanten en adverteerders. Van lezers zijn ze hooguit geïnteresseerd in clickgedrag, want ook dat is te vermarkten.quote:Op dinsdag 26 november 2024 12:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]![]()
Je bent een beetje achterdochtig. Niet overal zit een verborgen agenda achter.
Nee hoor, het is de schuld van de Rabobank.quote:Op dinsdag 26 november 2024 15:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mensen die de NOS wantrouwen en de diarree van wappiekanalen als zoete koek aannemen.
Ja, jahoor, Bill Gates, die heeft het allemaal gedaan. Goed zo. Kijken we nog even naar de chemtrails van morgen.
Je zult het ook wel af doen als een cliché, maar het is altijd goed om zelf na te denken, bij iedereen die je een boodschap brengt.quote:Op dinsdag 26 november 2024 15:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mensen die de NOS wantrouwen en de diarree van wappiekanalen als zoete koek aannemen.
Ja, jahoor, Bill Gates, die heeft het allemaal gedaan. Goed zo. Kijken we nog even naar de chemtrails van morgen.
quote:Op dinsdag 26 november 2024 11:08 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
De regulier media, NOS, RTL, SBS, Telegraaf, AD, NRC, Volkskrant, Trouw is dermate politiek gekleurd dat het gewoon niet om aan te horen/aan te zien is.
Thuis hebben we geen televisie, maar bij vrienden zie ik wel eens tv, NOS-journaal, Eenvandaag, Nieuwsuur en dergelijke. Zeker sinds 'covid' is wel erg duidelijk dat de reguliere volstrekt onbetrouwbaar is. Alle neuzen staan dezelfde kant op, nu met het conflict in Oekraïne ook. Er is ook totaal geen variëteit in opinies. Ook niet bij talkshows. Iedereen is het met elk eens, wat is dat dan voor discussie? Naast dat dit saai is, is het ook niet informatief.
Heel lang geleden had je kritische programma's op televisie. Maar dat is echt lang terug, dingen die nu nog op DVD of soms op youtube terug te zien zijn. Sonja Barend, Creatief met Kurk, Het Lagerhuis, Theo en Thea, van Kooten en de Bie met Keek op de Week, J.J. de Bom, tijden dat Youp van 't Hek nog grappig was en niet burgerlijk saai. Of Freek de Jonge. Toen de VPRO nog daadwerkelijk progressief was in plaats van een verlengstuk van de overheid. Met de gelikte Arjan Lubach die echt zo ongelooflijk truttig, muf en duf is en totaal niet kritisch durft te zijn naar de overheid. Heel anders dan de VPRO vroeger.
Ongehoord Nederland is een uitzondering op de regel, zij geven in elk geval een ander geluid weer (waar ik het niet altijd mee eens ben, maar het is in elk geval anders).
De NPO heeft het altijd over diversiteit. Mooi. Wees ook eens divers in opinies. Behalve dat aperte staatspropaganda verkocht wordt, is dit ook gewoon saai. Nodig een Willem Engel uit. Nodig een Ab Gietelink uit. Baudet, Pepijn van Houwelingen. Het zijn echt steevast dezelfde gasten. Lijkt wel een stamkroeg de NPO.
Internet is iets meer pluriform, alhoewel ook behoorlijk aan de poten van de vrijheid van meningsvorming en meningsuiting wordt gezaagd. Overal op het internet. Zo is Jensen van Youtube gegooid, is RT niet te ontvangen in de EU op het internet.
Eensquote:Op dinsdag 26 november 2024 12:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuurlijk, joh.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:38 schreef Loverboii het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Hoe gaat zo'n date dan. Dan gaat het vermoedelijk veelal om haar eigen nieuws.quote:Op maandag 2 december 2024 11:23 schreef epicbeardman het volgende:
Op datings apps heb je tegenwoordig ook tags zoals
"Vermijdt nieuws"
Mensen beginnen het niet lezen, kijken, luisteren naar (achtergronden van) actualiteiten te zien als levensstijl, en zoeken iemand met dezelfde levenstijl.quote:Op maandag 2 december 2024 11:23 schreef epicbeardman het volgende:
Op datings apps heb je tegenwoordig ook tags zoals
"Vermijdt nieuws"
Of zijn geschiedenis (en netwerk)quote:Op maandag 2 december 2024 18:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Hoe gaat zo'n date dan. Dan gaat het vermoedelijk veelal om haar eigen nieuws.
Opmerkingen zoals deze zijn daar een fraai voorbeeld van.quote:Op dinsdag 26 november 2024 05:50 schreef yessie234 het volgende:
Mensen kijken en lezen het niet meer naar omdat ze niet langer zin hebben in de maling te worden genomen door een elitair kliekje.
"Ïk beweer vandaag over vroeger, dat de mensen die toen leefden, dat die dachten en zeiden, dat de mensheid dom was. Dat stond op het internet. Ik heb het gelezen.quote:Op dinsdag 3 december 2024 08:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Vroeger (voor het internet) werd er gezegd dat de mensheid dom was door gebrek aan informatie. In een thread als deze (in 2024) kun je zien dat dat klinkklare onzin was.
[..]
Opmerkingen zoals deze zijn daar een fraai voorbeeld van.
Zoals jullie allemaal hierboven kunnen lezen, de domheid druipt er vanaf.quote:Op dinsdag 3 december 2024 08:47 schreef yessie234 het volgende:
[..]
"Ïk beweer vandaag over vroeger, dat de mensen die toen leefden, dat die dachten en zeiden, dat de mensheid dom was. Dat stond op het internet. Ik heb het gelezen.
De reden die ik daarvoor bedenk, is het gebrek aan informatie. Ze hadden geen internet.
Maar dat is helemaal niet waar!
En ik heb het bewijs gevonden:
Iemand schrijft nu op internet dat mensen van nu geen zin meer hebben om iets voor waar aan te nemen als dat komt uit de richting van een zich elitair gedragend kliekje.
Mensen laten niet meer in de maling nemen door een ander,
Dat doen ze lekker helemaal zelf en helemaal in hun eentje.
Dat heb ik vandaag ontdekt op het internet"
Afz: Anno 2024
Vind ik altijd zo knap, mensen die de definitie van domheid uit hun hoofd geleerd hebben, en in de juiste context kunnen gebruiken en smeken om hun intelligentie wijsheid geadoreerd te worden. Van mij krijg je een dikke duim.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zoals jullie allemaal hierboven kunnen lezen, de domheid druipt er vanaf.
Letterlijk geen idee wat je probeert te zeggen.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:06 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Vind ik altijd zo knap, mensen die de definitie van domheid uit hun hoofd geleerd hebben, en in de juiste context kunnen gebruiken en smeken om hun intelligentie wijsheid geadoreerd te worden. Van mij krijg je een dikke duim.
Eh, je begint toch over domheid? Ik neem aan dat jezelf begrijpt wat je daaronder verstaat. Ik raad maar wat.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Letterlijk geen idee wat je probeert te zeggen.
Zeker. Maar wat jij zegt is wartaal. Daar ben ik niet zo goed in.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:20 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Eh, je begint toch over domheid? Ik neem aan dat jezelf begrijpt wat je daaronder verstaat. Ik raad maar wat.
De geschreven media wordt tegenwoordig vooral bepaald door wat een Belgische familie met een dubieus oorlogsverleden wil.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je echt zo naieef? Het merendeel van de media in Nederland is verre van onafhankelijk en word grotendeels bepaald door wat de overheid wil.
Zoek eens op COC en VMO als je meer wilt weten over die familiebanden in Nederland.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:44 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De geschreven media wordt tegenwoordig vooral bepaald door wat een Belgische familie met een dubieus oorlogsverleden wil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |