Herkenbaar? Voor mezelf iig zeker niet.quote:Het Rode Kruis maakt zich zorgen: steeds meer mensen mijden het nieuws. Hoe erg is het als mensen geen nieuws meer kijken, luisteren of lezen? En waarom doen we het? "Ik trok het niet meer, al die ellende."
Nee, Sytse doet het niet meer: het nieuws kijken. Kranten lezen. De radio luisteren. Ook als er nieuwsberichten online voorbij komen, negeert hij die. "Het nieuws heeft geen positieve invloed op mijn mentale welzijn."
En Sytse is niet de enige zogenoemde 'nieuwsmijder'. 'De groep mensen die aangaf vaak het nieuws te mijden is gestegen van 4 procent in 2017 naar 8 procent in 2024', zo schreef het Commissariaat voor de Media in het Digital News Report eerder dit jaar.
Zorgwekkende trend
Het Rode Kruis concludeerde hetzelfde. Vandaag kwam de organisatie met nieuw onderzoek: van de 1100 ondervraagde mensen, zei de helft nieuws over rampen of conflicten over te slaan. Voor nieuwsberichten op social media geldt dat nog sterker, bijna 60 procent slaat die weleens over. Een 'zorgwekkende trend', aldus de hulporganisatie: 'Er zijn nu 120 conflicten gaande in de wereld. Dat betekent dat er steeds meer mensen in nood zijn, die juist nu onze aandacht nodig hebben.'
Het mentale welzijn is volgens Kiki de Bruin één van de hoofdredenen waarom mensen het nieuws mijden. Ze doet sinds 2020 aan de Hogeschool Utrecht en de Wageningen University onderzoek naar mensen die geen nieuws meer kijken, luisteren of lezen.
Nieuwspauzes
"Nieuwsmijders zijn over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, in een paar groepen te verdelen", legt De Bruin uit. De eerste groep mijdt nieuw zo nu en dan, wegens drukte, of bijvoorbeeld een vakantie of omdat het weekend is. "Zij nemen bewust nieuwspauzes, maar mijden het niet continu."
De tweede groep, zoals Sytse, vindt het emotioneel te zwaar om geconfronteerd te worden met ellende. De Bruin: "Zij gaven aan dat ze zijn gestopt met nieuws volgen, omdat hun welzijn erdoor achteruitging." De derde groep geeft aan het nieuws te mijden omdat ze het niet begrijpen, zichzelf niet herkennen in het nieuws, en zeggen: 'Het nieuws gaat niet over mij'.
Kritisch op de media
De vierde groep, volgens De Bruin 'de kleinste', mijdt nieuws wegens kritiek op de media. Dat valt goed terug te zien op sociale media. Onder een bericht van Nu.nl op Facebook, eerder dit jaar, ook over nieuwsmijders, regeren mensen met teksten als: 'Het wordt allemaal zo uitgemolken', 'De berichtgeving is eenzijdig', 'De media praten elkaar alleen maar na', 'De media zijn niet kritisch genoeg', 'De media verspreiden desinformatie'.
Ook Jenneke mijdt nieuws 'een beetje', vanwege haar welzijn. "Mondiaal zijn er zulke gruwelijke dingen aan de hand, daar word ik alleen maar machteloos van. Ik ben gevoelig voor depressies, ik trek al die ellende niet." Ze vindt het te rigoureus om het nieuws helemaal te mijden, dus kiest ervoor alleen Het Jeugdjournaal te kijken. "Dat is altijd een mooi, inclusief journaal, waar ook nog eens luchtige items in verwerkt zitten waar ik blij van word."
"Het is logisch dat het het Rode Kruis bezorgd is", stelt onderzoeker De Bruin. "De organisatie heeft ook belangen, die wil natuurlijk giften blijven ontvangen, en mensen tot vrijwilligerswerk aanzetten. Wie weet van het leed, komt waarschijnlijk eerder in actie."
Op de hoogte
Wel deelt De Bruin de zorgen van het Rode Kruis en snapt de onderzoeker de waarschuwing die de organisatie afgeeft. "Het is belangrijk dat mensen op de hoogte blijven van wat er speelt in de wereld", zegt zij. "Want die informatie zorgt ervoor dat mensen emanciperen, ergens voor op kunnen komen, dat mensen keuzes kunnen maken op basis van gedegen, kloppende feiten. Zoals: waar ze op stemmen, waar ze hun geld aan uitgeven, hoe ze hun leven inrichten."
Eén troost, stelt De Bruin: het is in een land zoals Nederland 'erg moeilijk' het nieuws helemaal te negeren. "Er werd in mijn onderzoek ook gesproken over een informatie-overload. Het aanbod is groot, we hebben heel veel verschillende platforms in Nederland, verschillende media. Je hoeft maar een winkel in te lopen of de nieuwsradio staat aan. In de supermarkten liggen de kranten in het schap, op veel tv-zenders is het nieuws te zien, en vergeet sociale media niet: één keer scrollen en je komt nieuws tegen. Het nieuws is in Nederland onderdeel van ons leven."
SBS heeft een feelgood-variant geprobeerd. Maar dat wilde bijna niemand zien.quote:Op dinsdag 26 november 2024 06:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
wie wilt nou een iemands ellende aanhoren? Niemand..
Die nieuwsberichten vertellen elke keer negatief nieuws. Daar is toch niets aan.. Ik kijk namelijk haast niet meer naar de journaal.
wist niet dat ook bestond..quote:Op dinsdag 26 november 2024 06:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
SBS heeft een feelgood-variant geprobeerd. Maar dat wilde bijna niemand zien.
quote:Op dinsdag 26 november 2024 06:13 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
wist niet dat ook bestond..
Nooit gezien.. kijk ook al nauwelijks naar sbs6 met allerlei vreemde programma`s..quote:
quote:
Ja daar kijk ik dus ook nooit naar.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:35 schreef TLC het volgende:
Je kunt beter alle commerciële meuk op tv mijden met reality programma's van "bekende" mensen, de zoveelste onnozele zangwedstrijd, of n survival programma ergens in de natuur, van die shit op tv daar stompen je hersens pas van af.
Ja nee de overheid is echt nooit slecht in het nieuws inderdaadquote:Op dinsdag 26 november 2024 08:38 schreef Loverboii het volgende:
nieuws ook gewoon de spreekpop van de overheid
Nog niet, maar als ze zo doorgaan gaat dat wel gebeuren. Kijk maar naar Hongarije, Israël, de VS straks….quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:38 schreef Loverboii het volgende:
nieuws ook gewoon de spreekpop van de overheid
Actualiteiten en talkshows doen ze bij RTL zo gek nog niet.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:35 schreef TLC het volgende:
Je kunt beter alle commerciële meuk op tv mijden met reality programma's van "bekende" mensen, de zoveelste onnozele zangwedstrijd, of n survival programma ergens in de natuur, van die shit op tv daar stompen je hersens pas van af.
In deze landen is gewoon persvrijheid en worden leiders kritisch besproken. Als je nou Rusland of Turkije zou noemen... Daar word je monddood gemaakt. Letterlijk.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nog niet, maar als ze zo doorgaan gaat dat wel gebeuren. Kijk maar naar Hongarije, Israël, de VS straks….
Genoeg voorbeelden.
kijk coronaquote:Op dinsdag 26 november 2024 08:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nog niet, maar als ze zo doorgaan gaat dat wel gebeuren. Kijk maar naar Hongarije, Israël, de VS straks….
Genoeg voorbeelden.
Ben je echt zo naieef? Het merendeel van de media in Nederland is verre van onafhankelijk en word grotendeels bepaald door wat de overheid wil.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Genoeg voorbeelden.
Die mag je ook nog toevoegen. En zoals ik al zei staat de VS waarschijnlijk ook op de vooravond dat er veel gaat veranderen aan de persvrijheid, het is een grote wens van Trump.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:51 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
In deze landen is gewoon persvrijheid en worden leiders kritisch besproken. Als je nou Rusland of Turkije zou noemen... Daar word je monddood gemaakt. Letterlijk.
Grotendeels nog wel.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je echt zo naieef? Het merendeel van de media in Nederland is verre van onafhankelijk en word grotendeels bepaald door wat de overheid wil.
Nou, vooral bij de NPO wordt het nieuws vaak niet echt objectief gebracht. Kritische vragen worden nooit gesteld omdat ze niet in hun straatje passen...quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Grotendeels nog wel.
Wat iemand hier eerder al zei: er is genoeg kritiek op dezelfde overheid.
Wat zie jij dan als onafhankelijke media waar de overheid geen invloed heeft? Heb je voorbeelden?
Media is toch meer dan NPO? Niemand verplicht je om er naar te kijken, er is zoveel keuze.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:01 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, vooral bij de NPO wordt het nieuws vaak niet echt objectief gebracht. Kritische vragen worden nooit gesteld omdat ze niet in hun straatje passen...
Ik zou er heel hard over moeten nadenken, als je alleen al ziet wat DPG Media en Mediahuis heeft dan is het gigantisch. Daarnaast is het kritiek hebben op een overheid natuurlijk heel wat anders dan onafhankelijk opereren.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Grotendeels nog wel.
Wat iemand hier eerder al zei: er is genoeg kritiek op dezelfde overheid.
Wat zie jij dan als onafhankelijke media waar de overheid geen invloed heeft? Heb je voorbeelden?
Welnee, als je kijkt naar echt oude kranten en uitgaves dan zie je dat dat juist leeft bij dit soort nieuws, een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de marteling en executie van Balthazar Geraerts, dat is notabene door Vondel zelf opgeschreven en uitgegeven.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:09 schreef michiel_merk het volgende:
Het is verre van natuurlijk, die tsunami aan ellende die we horen van over de hele wereld. Vroeger hoorde je enkel het nieuws van je directe omgeving en misschien nog het nieuws van een stadje verder en pas bij grootste zaken grensoverschrijdend nieuws. Mensen kunnen helemaal niet omgaan met die voortdurende stroom aan ellendige feitjes.
Daarnaast zijn ze ook niet aardig voor politici die de financiering van die NPO willen beperken. En poeslief voor de partijen die het eerder willen uitbreiden.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:01 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, vooral bij de NPO wordt het nieuws vaak niet echt objectief gebracht. Kritische vragen worden nooit gesteld omdat ze niet in hun straatje passen...
Kranten zijn het probleem niet, social media wel. Vroeger las je het krantje, je dacht er wat van, besprak het op kantoor en daar bleef het bij. Nu vinden hele online veldslagen plaats op FB onder de berichten van de kranten. Het algoritme vind het prachtig en toont elke dag meer en meer van dit soort mini oorlogen. De gevolgen laten zeg raden, mensen worden steeds negatiever.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Welnee, als je kijkt naar echt oude kranten en uitgaves dan zie je dat dat juist leeft bij dit soort nieuws, een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de marteling en executie van Balthazar Geraerts, dat is notabene door Vondel zelf opgeschreven en uitgegeven.
Eens. Als je niet lekker in je vel zit, kun je je er helemaal door laten meeslepen.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:20 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Kranten zijn het probleem niet, social media wel. Vroeger las je het krantje, je dacht er wat van, besprak het op kantoor en daar bleef het bij. Nu vinden hele online veldslagen plaats op FB onder de berichten van de kranten. Het algoritme vind het prachtig en toont elke dag meer en meer van dit soort mini oorlogen. De gevolgen laten zeg raden, mensen worden steeds negatiever.
Het AD heeft zo een hele subtiele rubriek: Wat verdien jij, het valt me altijd op dat er een hele reeks beroepsgroepen is die dan echt een kut loon hebben en dan zeggen: Ik ben best tevreden, dat zijn subtiele trucjes om mensen te bespelen van: Goh ik heb het zo slecht nog niet.quote:Op dinsdag 26 november 2024 09:23 schreef AgLarrr het volgende:
Ik mijd het Nederlandse nieuws, dat is toch echt wat anders. Want zeg nou eerlijk, wie zit er nou te wachten op die eindeloze aaneenschakeling van meninkjes van voormalig scholieren aan de school van journalistiek, willekeurige BN'ers zwaar gegarneerd met erbarmelijke vox pops (TV) of persoonlijke verhalen (Krant). Het is een treurige cocktail van van tranentrekkende oppervlakkigheid en sensatielust.
Ik volg nu het nieuws nog steeds maar de achtergrond docu's op tv kijk ik zelden meer het is allemaal geschreven voor domme mensen.quote:Op dinsdag 26 november 2024 05:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zat mensen die het niet eens mijden, maar het simpelweg niet interesseert. Veel jeugd bijvoorbeeld.
Je volgt geen opinie, maar wel het dagelijkse nieuws. Dat is beter dan wat half Nederland doet.quote:Op dinsdag 26 november 2024 08:06 schreef Montagui het volgende:
Het enig wat ik eigenlijk nog kijk is het nieuws van 6 uur, en vaak nog wel 1vandaag. M.b.t. de praat-, discussie- en andere nieuwsprogramma's ben ik jaren geleden al afgehaakt ivm een overgroot deel aan gasten in een echokamer of eenzijdige berichtgeving. Er is geen discussie meer, en zaken worden vaak alleen van 1 kant belicht. Ik zie graag discussie tussen diverse meningen, en belichting van een nieuwsitem van 2 kanten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |