I'm familiar.quote:Op woensdag 20 november 2024 08:39 schreef Bramito het volgende:
Mooi hoor allemaal! Jullie gaan je vast helemaal thuis voelen. Er komen nog dipjes, dus heb geduld (soms veel geduld). Geef het een jaartje.
honeymoon phase
Nee, ik moet eerst een ruimte leefbaar maken voor hen. Ze hebben katten waarvoor LHO allergisch is dus die moeten wel echt apart.quote:Op woensdag 20 november 2024 12:55 schreef Faraday01 het volgende:
en zijn jullie metgezellen ook al ingetrokken?
Ik vind het allemaal erg avontuurlijk en heerlijk om mee te lezen. Ik zou het zelf alleen niet kunnen, veel te ver buiten mijn comfort zone
Natuurlijk komt het goed, maar let op jezelf en elkaar. ❤quote:Op woensdag 20 november 2024 09:35 schreef Isegrim het volgende:
Er gaat sowieso nog heel veel gevloekt en gescholden worden tijdens het klussen.En ik ga ook mezelf nog vervloeken dat ik beslist zo'n oud huis wilde. 🙄 En er zijn hier natuurlijk ook small town shenanigans en achterklap en klootzakken die vergiftigd aas neerleggen en en en. Maar ben wel echt heel blij met hoe we het getroffen hebben met de verkoper (en diens netwerk, heb bv nu al een goeie loodgieter). Dus het komt goed, ook als het nieuwe eraf is.
quote:Op donderdag 21 november 2024 18:23 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag regent het erg hard, en het waait uit zo ongeveer elke windrichting. Ik heb vier daklekkages kunnen ontdekken. Dat valt me alleszins mee. Ik ga pas iemand laten komen voor noodreparaties wanneer ik vrij zeker ben dat ik elke lekkage op mijn duimpje ken. In de tussentijd ga ik onder de lekkageplekken lekbakken ophangen aan de balken, met op met laagste punt een slangetje eraan om het water af te voeren. Zo kan de vloer goed opdrogen, staan die bakken niet in de weg en gaat er niets naar de verdieping eronder.
Plantjes eronder voor in het Voorjaar in de tuin…quote:Op donderdag 21 november 2024 18:23 schreef Isegrim het volgende:
LHO heeft een scriptje geschreven voor onze eerste video, dus dat zit in de pijplijn.
Vandaag regent het erg hard, en het waait uit zo ongeveer elke windrichting. Ik heb vier daklekkages kunnen ontdekken. Dat valt me alleszins mee. Ik ga pas iemand laten komen voor noodreparaties wanneer ik vrij zeker ben dat ik elke lekkage op mijn duimpje ken. In de tussentijd ga ik onder de lekkageplekken lekbakken ophangen aan de balken, met op met laagste punt een slangetje eraan om het water af te voeren. Zo kan de vloer goed opdrogen, staan die bakken niet in de weg en gaat er niets naar de verdieping eronder.
Ja dat had ik ook al bedacht. 🤣quote:Op donderdag 21 november 2024 22:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
Plantjes eronder voor in het Voorjaar in de tuin…
Ja, dat kan ook met een ketting, ze worden zelfs verkocht als vervanging voor een regenpijp (daar wil je de prijs echt niet van weten, was overigens wel een Spaanse webshop).quote:Op vrijdag 22 november 2024 09:41 schreef AnneX het volgende:
I.p.v. een slangetje (= gewicht) en gedoe rond afplakken van gaatje, zou je mogelijk ook kunnen experimenteren met een touwtje, waarlangs het water loopt.,
Vroegūh was dat ook een manier om in de vakan
tie de plantjes water te geven…staat mij bij.
Succes.
P.S. nu ik dit tik, bedenk ik mij dat ik inderdaad met wollen draadjes - toen breide ik nog truien - vanaf de balk het water naar een opvangbak leidde. Ooit.
Zag er ook vrolijk uit. 🙃
Ik ga volgen dan!quote:Op zaterdag 23 november 2024 07:47 schreef Isegrim het volgende:
Financiėn ga ik bijhouden in excel, mede omdat veel kosten gedeeld gaan worden met de vrienden die bij ons komen wonen.
En we willen graag een YouTube kanaal maken, ook om te kijken of we daarmee genoeg volgers kunnen krijgen om er wat zakgeld mee te verdienen.
En dan is er ook vast nog wel ruimte voor de oven? denk ik.quote:Op zondag 24 november 2024 13:33 schreef Kaatje1 het volgende:
Drie keer kijken, de borden staan op een aanrecht rondom de cooker. En jullie hebben 2 cookers, heerlijk
In het eiland is een houtfornuis, het andere is gas met gasfles. En dan nog een elektrisch plaatje.quote:Op zondag 24 november 2024 13:33 schreef Kaatje1 het volgende:
Drie keer kijken, de borden staan op een aanrecht rondom de cooker. En jullie hebben 2 cookers, heerlijk
De Rofco broodoven uit de bakkerij is hier. Die staat in de gang. Het desem moet weer even op gang komen, gisteren deurstoppers gebakken.quote:Op zondag 24 november 2024 14:12 schreef AnneX het volgende:
[..]
En dan is er ook vast nog wel ruimte voor de oven? denk ik.
Wanneer komt die?
Je viel met de neus in de wasquote:Op zondag 24 november 2024 16:54 schreef Isegrim het volgende:
"Kan ik wat bijenwas van je kopen om zelf houtfinish te maken?"
[ link | afbeelding ]
Dit is denk ik een kilo of tien? Dat kost hier zo'n ¤ 15 per kilo, in Nederland iets van ¤ 40. Ik mocht er niks voor betalen.
Als woensdag de verhuizer geweest is dan is er:quote:Op zondag 24 november 2024 13:33 schreef Kaatje1 het volgende:
Hebben jullie wel genoeg stopcontactenquote:Op zondag 24 november 2024 16:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als woensdag de verhuizer geweest is dan is er:
- fornuis inductie + 90 liter oven
- horeca hetelucht oven
- losse inductieplaat
- rofco brood oven
- rotisserie-oventje
- gasfornuis + gasoven (op de foto)
- de historische broodoven in het bakhuis.
- het houtgestookte fornuis met oven (meer slowcooker, de thermometer gaat enthousiast naar de 400c maar ik heb hem nog niet warmer gekregen dan 150c)
We zitten vrij ruim in de wandcontactdozen.quote:Op zondag 24 november 2024 17:20 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Hebben jullie wel genoeg stopcontacten
En dan heb jij de ruimte. Hier vond ik het een goed idee om 2 van die kasten in een ruimte van 2m x75 cm te zetten. Wat heb ik gevloekt (ook nog tijdens een hittegolf)quote:Op maandag 25 november 2024 16:27 schreef Isegrim het volgende:
Tijdelijke werkplaats ingericht in de koeienstal zodat ik mijn spullen weer kan vinden.
Echt, wat heb ik een schurft aan die wandrekken om te monteren. Ze zijn echt fijn als ze eenmaal staan en ze kunnen verrassend veel gewicht hebben, maar wat een gekloot altijd.
[ link | afbeelding ]
Ja, deze gaat hoe dan ook in zijn geheel richting loods tzt.quote:Op maandag 25 november 2024 17:06 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
En dan heb jij de ruimte. Hier vond ik het een goed idee om 2 van die kasten in een ruimte van 2m x75 cm te zetten. Wat heb ik gevloekt (ook nog tijdens een hittegolf)
Er gaan bij de residencia en vooral het invoeren van de voertuigen ongetwijfeld ook kutmomenten komen, maar tot nog toe echt alleen maar goede ervaringen qua dingen regelen en mensen die ons heel graag willen helpen met dingen regelen. De eigenaar van de motorbar in het dorp heeft bijvoorbeeld even met de door hem aangeraden gestorķa gebeld om ons contact met hen voor te bereiden, omdat bellen echt nog wel een stap te ver is voor mij. Ik red me face to face heel aardig, maar telefoneren vind ik in het Nederlands al een hel. Laat staan in het Spaans.quote:Op woensdag 27 november 2024 17:39 schreef Blues het volgende:
Het is zo fijn bijlezen. Wat heerlijk klinkt dit allemaal voor jullie
Wat een fantastische omgevingquote:Op donderdag 28 november 2024 16:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Vandaag helder blauw en zonnig, maar gisteren was het herfst op onze berg:
[ link | afbeelding ]
Ja, dat is het. Dit gebied (Los Oscos / Eo-Navia) is qua toerisme eigenlijk alleen maar bij locals bekend (mag van mij gerust zo blijvenquote:Op donderdag 28 november 2024 19:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat een fantastische omgeving
Ha, doet me denken aan de kist die mijn ouders vroeger thuis hadden staan. Uiteindelijk heb ik hem "ge-erfd" en staat hij nu op mijn kantoor in Den Haag, waar ik zelf uiteraard nooit ben (want ik woon in Argentiniė). Maar weg doen, dat kan ik niet...quote:Op donderdag 28 november 2024 21:11 schreef Isegrim het volgende:
Sommige meegenomen dingen, zoals deze huwelijkskist uit 1871, komen in dit huis toch net wat meer tot hun recht dan in een Rotterdams appartement. 😅
[ link | afbeelding ]
Deze is voor mij gered van het grofvuil(!) door een bekende van Twitter (RIP aan de nabestaanden).quote:Op donderdag 28 november 2024 21:15 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ha, doet me denken aan de kist die mijn ouders vroeger thuis hadden staan. Uiteindelijk heb ik hem "ge-erfd" en staat hij nu op mijn kantoor in Den Haag, waar ik zelf uiteraard nooit ben (want ik woon in Argentiniė). Maar weg doen, dat kan ik niet...
Ha, foto gevonden!quote:Op donderdag 28 november 2024 21:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Deze is voor mij gered van het grofvuil(!) door een bekende van Twitter (RIP aan de nabestaanden).
Oh maar dat is echt Pirates of the Caribbean stylo.quote:Op vrijdag 29 november 2024 15:28 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ha, foto gevonden!
[ afbeelding ]
Kist is bijna 2m lang en zit uiteraard vol goudstukken
Heel mooiquote:Op donderdag 28 november 2024 21:11 schreef Isegrim het volgende:
Sommige meegenomen dingen, zoals deze huwelijkskist uit 1871, komen in dit huis toch net wat meer tot hun recht dan in een Rotterdams appartement. 😅
[ link | afbeelding ]
Volgende filmpje wordt een barn findquote:
Maar dan heb je ook wat!quote:Op zondag 1 december 2024 19:30 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag de douchecabine aangepakt, daar maar geen filmpje van gemaakt. 😆 Deuren hingen op halfzeven en de kitnaden waren ontzettend goor en schimmelig.Dat zijn van die klusjes waarvan je denkt, twee uurtjes. En dan ben je er de hele middag mee zoet.
#TeamEzelsquote:Op zaterdag 30 november 2024 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Huisvondst: enkele oude paardenhoofdstellen en aanverwanten. Aangezien ik zelf altijd paarden heb gehad en onze toekomstige huisgenoten twee paarden hier mee naartoe nemen, heb ik een deel schoongemaakt en ingevet. Een deel is beyond saving, maar het linker hoofdstel en de twee sets teugels erachter zijn in uitstekende staat.
[ link | afbeelding ]
Ik zou zelf wel graag een muildier hier hebben (muildieren zijn een beetje de 4WD's van de dierenwereld, bizar goede klimmers), maar dit is nog een punt van discussie.
Ik heb al mijn hele leven paarden, ik weet. Maar zie eerdere bericht, er komen twee paarden mee uit Nederland met de vrienden die hier komen wonen.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:18 schreef Managarm het volgende:
[..]
#TeamEzels![]()
Je moet er minimaal twee nemen als je een muildier wilt (alle paardachtigen zijn sociale dieren).
Zijn ook wat beter te berijden, vriendin van ons heeft het op een van onze ezels geprobeerd, er werd beledigd naar achter gekeken en ze lag er in een seconde af.quote:Op dinsdag 3 december 2024 11:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb al mijn hele leven paarden, ik weet. Maar zie eerdere bericht, er komen twee paarden mee uit Nederland met de vrienden die hier komen wonen.
Ik vind muildieren veel leuker dan ezels.
Half uurtje.quote:Op woensdag 4 december 2024 16:33 schreef Bramito het volgende:
Hoe lang duurt het voor je bij een beetje degelijke supermarkt bent?
Oef, verbouwen met een bouwmarkt op anderhalf uur. Dan moet je goed plannen en inkopenquote:Op woensdag 4 december 2024 18:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Hipermercados, toko en grote bouwmarkten uurtje meer.
Ja, wel genoeg ferreterķa (ijzerwaren zaken) en oa een supermarktje met ook ijzerwaren. Dus voor een paar schroeven zullen we niet naar Oviedo of Lugo moeten, maar als we iets specifieke vergeten wčl.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:06 schreef Piles het volgende:
[..]
Oef, verbouwen met een bouwmarkt op anderhalf uur. Dan moet je goed plannen en inkopen
Ja en laat ik nou een ster zijn in dingen vergeten en drie keer op een dag naar de bouwmarkt moeten, maar dat gaat dus gewoon niet. 😆 Het scheelt dat er zoveel te doen is dat wanneer je met het ene niet verder kunt, je altijd nog met het andere verder kunt.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:06 schreef Piles het volgende:
[..]
Oef, verbouwen met een bouwmarkt op anderhalf uur. Dan moet je goed plannen en inkopen
Ik denk dat je heel snel gaat leren dingen meteen op te schrijven.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:46 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja en laat ik nou een ster zijn in dingen vergeten en drie keer op een dag naar de bouwmarkt moeten, maar dat gaat dus gewoon niet. 😆 Het scheelt dat er zoveel te doen is dat wanneer je met het ene niet verder kunt, je altijd nog met het andere verder kunt.
Ja, ik heb er al een excel sheet voor. 😆quote:Op donderdag 5 december 2024 09:12 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ik denk dat je heel snel gaat leren dingen meteen op te schrijven.
Ja, ik had ze liever wat verder uit elkaar gehad maar dat kwam qua stenen met een *enigszins* plat oppervlakte niet uit. 😆quote:Op donderdag 5 december 2024 11:28 schreef Blues het volgende:
Mooi!
Wel oppassen als je de onderste messen pakt
Subscribe op ons YouTube kanaal voor meer over dat mes links onderinquote:Op donderdag 5 december 2024 11:28 schreef Blues het volgende:
Mooi!
Wel oppassen als je de onderste messen pakt
Spam!quote:Op donderdag 5 december 2024 22:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Subscribe op ons YouTube kanaal voor meer over dat mes links onderin
Maar ik zie geen filmpje over een mes?quote:Op donderdag 5 december 2024 22:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Doe die link dan…of in je fok profiel.quote:Op donderdag 5 december 2024 22:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Staat gescheduled op 10 uur vandaag, vandaar dat je moet subscribenquote:Op donderdag 5 december 2024 23:18 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Maar ik zie geen filmpje over een mes?
Haha, ik had me al geabonneerd, dacht dat ik iets verkeerd had gedaanquote:Op vrijdag 6 december 2024 08:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Staat gescheduled op 10 uur vandaag, vandaar dat je moet subscriben
Of over twee uur nog eens kijken
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 6 december 2024 00:14 schreef AnneX het volgende:
[..]
Doe die link dan…of in je fok profiel.
Geen flauw ideequote:Op vrijdag 6 december 2024 10:47 schreef Kaatje1 het volgende:
Jeetje, lekker scherp geworden. Enig idee hoe oud dat mes is?
Ja dat is grofweg hetzelfde vorm blad. Nu is mijn eigen herder mes wel een stuk beter gebalanceerd dan dit mes.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:50 schreef golfer het volgende:
[..]
Ziet er bijna hetzelfde uit als mijn Den Herdermes.
[ link | afbeelding ]
Die stenen en ramen boven de deur zijn echt prachtig. Je zon past daar perfect bij.quote:Op vrijdag 29 november 2024 12:11 schreef Isegrim het volgende:
De eerste 'klus' is gedaan. Ik heb kapstokhaken in de gang gehangen en mijn Talavera-zonnetje naast de deur bevestigd. ☀️
[ link | afbeelding ]
Team muildier! Wat zou er op tegen zijn?quote:Op zaterdag 30 november 2024 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Huisvondst: enkele oude paardenhoofdstellen en aanverwanten. Aangezien ik zelf altijd paarden heb gehad en onze toekomstige huisgenoten twee paarden hier mee naartoe nemen, heb ik een deel schoongemaakt en ingevet. Een deel is beyond saving, maar het linker hoofdstel en de twee sets teugels erachter zijn in uitstekende staat.
[ link | afbeelding ]
Ik zou zelf wel graag een muildier hier hebben (muildieren zijn een beetje de 4WD's van de dierenwereld, bizar goede klimmers), maar dit is nog een punt van discussie.
Dat is echt top. Fijn als daar aandacht aan is besteed.quote:Op zaterdag 30 november 2024 20:54 schreef Isegrim het volgende:
En J. heeft hier zelf ook gewoond met zijn gezin. Dat is fijn, want hij heeft het duidelijk met heel veel liefde gerenoveerd. Alles is uitzonderlijk netjes gedaan. Nergens zo'n keurige meterkast als hier gezien. En elke slaapkamer voorzien van hotelschakelingen, super rlx.
Kittenquote:Op zondag 1 december 2024 19:30 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag de douchecabine aangepakt, daar maar geen filmpje van gemaakt. 😆 Deuren hingen op halfzeven en de kitnaden waren ontzettend goor en schimmelig.Dat zijn van die klusjes waarvan je denkt, twee uurtjes. En dan ben je er de hele middag mee zoet.
Dit is wel serieus tof hoor! Hoe doet Pablin het? En de katten?quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:11 schreef Isegrim het volgende:
Ik kan praatjes maken met de buurvrouw. 💜 Over de honden en over het weer. Vrijdag mogelijk sneeuw!
Jullie zijn een goed team wat dat betreftquote:Op woensdag 4 december 2024 20:46 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja en laat ik nou een ster zijn in dingen vergeten en drie keer op een dag naar de bouwmarkt moeten, maar dat gaat dus gewoon niet. 😆 Het scheelt dat er zoveel te doen is dat wanneer je met het ene niet verder kunt, je altijd nog met het andere verder kunt.
Ik stel voor dat je die vraag even aan LHO voorlegt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Team muildier! Wat zou er op tegen zijn?
Ik vind kitten wel leuk werk! Ik kan het ook best goed.quote:KittenVieze kit
![]()
Pablķn doet het uitstekend.quote:Dit is wel serieus tof hoor! Hoe doet Pablin het? En de katten?
Och erm, dat doet hij vast niet weer.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:29 schreef Isegrim het volgende:
Herstel: één van de katten ontdekte zojuist dat het houtfornuis heet is aan je pootjes. Gelukkig niet echt verbrand ofzo.
quote:Op dinsdag 10 december 2024 20:46 schreef golfer het volgende:
De aflevering van Ik Vertrek ging vanavond over een paar dat in Asturias in Coanańa een oude boerderij uit 1712 hebben gekocht.
Wel een 'opknappertje'...
Onze tijdelijke woning was een hórreo, maar met dicht gemaakte onderkant (en geen tweehonderd jaar oud).quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:47 schreef Blues het volgende:
Ik vroeg me al af waarom de mensen dat deden, dat bouwen van de paalwoningen! Om de beren of de wolven weg te houden of zo
Het zijn echt ingenieuze constructies! Je kunt er ook eentje los kopen bij een stichting, dat kost ongeveer 30k en dan krijg je een opgeknapt exemplaar. Ze zijn namelijk verplaatsbaar want ze staan los op die pilaren (we ontmoetten een Brit die per abuis een hele oude omver had gereden 😬😬😬).quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:47 schreef Blues het volgende:
Ik vroeg me al af waarom de mensen dat deden, dat bouwen van de paalwoningen! Om de beren of de wolven weg te houden of zo
Wij hebben dat pand wel gezien op Idealista volgens mij, mogelijk heeft het zelfs op de lijst gestaan, maar ik ben blij dat het niet van mij is.quote:Op dinsdag 10 december 2024 20:46 schreef golfer het volgende:
De aflevering van Ik Vertrek ging vanavond over een paar dat in Asturias in Coanańa een oude boerderij uit 1712 hebben gekocht.
Wel een 'opknappertje'...
Haha, famous last words ...quote:Op woensdag 11 december 2024 12:26 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij voelt de honT zich al aardig vertrouwd.
[ link | afbeelding ]
Poging tot een leuke selfie. 🤣
Je kan zien dat dat soort honden dezelfde voorouders hebben, ze lijken enorm op elkaar.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:26 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij voelt de honT zich al aardig vertrouwd.
[ link | afbeelding ]
Poging tot een leuke selfie. 🤣
Wat een vondst!quote:Op donderdag 12 december 2024 21:48 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond oude foto's van waar we wonen.
https://mas.lne.es/aquell(...)anueva-de-oscos.html
Een zus van hem zit erbij ja.quote:Op zaterdag 14 december 2024 15:00 schreef AnneX het volgende:
[..]
Wat een vondst!
Zijn het familieleden van de verkoper?
Wat een mooie vondst! Boer'n dorpjequote:Op donderdag 12 december 2024 21:48 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond oude foto's van waar we wonen.
https://mas.lne.es/aquell(...)anueva-de-oscos.html
In het verleden, ik denk niet dat A&S die daar gaan wonen het tof vinden als ik daar chorizo ga hangenquote:
Zo wat goed!quote:Op zondag 15 december 2024 13:59 schreef Isegrim het volgende:
Plaatsnaambordje even gefixt want dat lag in drie stukjes op de grond.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het Middle Earth font is geen toeval, de plaatselijke VVV speelt veel met Tolkien-verwijzingen, hetgeen gezien de omgeving ook niet zo ver gezocht is.
quote:Op maandag 16 december 2024 11:05 schreef Managarm het volgende:
Wel jammer dat ze op de benedenverdieping 217 m2 in kleine hokjes opgedeeld hebben.
Het was een oude schuur / ooit deel van een stal, maar het ligt een meter tot anderhalve meter diep in de grond, dus perfect als kelderquote:Op maandag 16 december 2024 11:10 schreef Blues het volgende:
[..]
Zo wat goed!
En je edit![]()
En wat is de rootcellar?
Een root cellar is inderdaad een ruimte die onder het maaiveld ligt. Daardoor is hij koeler en kan je er heel goed je conserveringen en lang houdbare groente en fruit opslaan. Ik weet even niet of de naam te maken heeft met het feit dat je onder/tussen de boomwortels een kelder hebt of dat veel houdbare groenten roots (wortels, pastinaak, biet, etc) zijn.quote:Op maandag 16 december 2024 11:10 schreef Blues het volgende:
[..]
Zo wat goed!
En je edit![]()
En wat is de rootcellar?
Gaan jullie daar een badkamer van maken?quote:Op maandag 16 december 2024 11:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Alleen het achterste kamertje daar is echt klein, dat is omdat de vorige eigenaar daar eventueel een 2e badkamer wilde als hij hier verhuur voor toerisme zou doen
quote:Op maandag 16 december 2024 11:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het was een oude schuur / ooit deel van een stal, maar het ligt een meter tot anderhalve meter diep in de grond, dus perfect als kelder
Vandaar de naam.quote:Op maandag 16 december 2024 12:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Een root cellar is inderdaad een ruimte die onder het maaiveld ligt. Daardoor is hij koeler en kan je er heel goed je conserveringen en lang houdbare groente en fruit opslaan. Ik weet even niet of de naam te maken heeft met het feit dat je onder/tussen de boomwortels een kelder hebt of dat veel houdbare groenten roots (wortels, pastinaak, biet, etc) zijn.
Zo'n root cellar staat hier ook heel hoog op de verlanglijst.
Ik vind het prima zo, ik verwacht dat er regelmatig mensen gaan komen logeren dus wat extra slaapkamers is wel fijn! En ze zijn best ruim, die kamers. We hebben nu eentje ingericht als kantoor, eentje als slaapkamer en eentje als waskamer.quote:Op maandag 16 december 2024 11:05 schreef Managarm het volgende:
Wel jammer dat ze op de benedenverdieping 217 m2 in kleine hokjes opgedeeld hebben.
Slaapkamer 1 = kantoor. Dat maakt het iets minder onpraktisch. De kleine kamer heb ik een waslijn gehangen.quote:Op maandag 16 december 2024 12:15 schreef Elleska het volgende:
[..]
Gaan jullie daar een badkamer van maken?
Het valt me nu op dat de enige badkamer alleen te bereiken is via slaapkamer 1 dat lijkt me niet heel praktisch.
Ik ben sowieso benieuwd welke indeling jullie in gedachten hebben, je kan hier zoveel kanten mee op.
Ja ik werk al bijna 20 jaar in de VvE-business dus dat typten mijn handen automatisch ipv VVV.quote:
Fabada?quote:Op maandag 16 december 2024 13:34 schreef golfer het volgende:
Op 24Kitchen val ik toevallig in een programma met James Martin die nu lokale gerechten kookt in Asturia.
quote:
Die kaas nog niet gezien. Komt specifiek uit Mieres, dat is niet ver van waar we eerst zaten (en we hebben daar ook een huis bekeken).quote:Op maandag 16 december 2024 16:59 schreef golfer het volgende:
[..]![]()
In Asturiė maakt James kennis met een gezin dat zelfvoorzienend leeft en proeft hij fabada-stoofpot en urbiés-kaas. Hij maakt pancetta met mosselen in rode wijn en sardientjes met padrón-pepers.
quote:Op maandag 16 december 2024 16:47 schreef Isegrim het volgende:
Ik kreeg deze week van J. het beste compliment ooit.
"Ojala nosotros aprendieramos asi de rapido como te adaptaste tu😅🙆🏼♂️"
("Ik wou dat wij net zo snel [Engels, red.] leerden als dat jij je hier aanpast")
🥹
Wordt er inzet of een bijdrage gevraagd van de inwoners of betaalt en regelt de gemeente dat allemaal? Heb je best wat mensen voor nodig om dat draaiend te houden.quote:Op maandag 16 december 2024 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Oh, we waren vanmiddag bij de apotheek in het dorp. Deze gemeente heeft nog geen 250 inwoners maar wel een apotheek. En niet alleen is die zes dagen in de week geopend (en daarbuiten bereikbaar voor nood), ze hadden twee van de drie medicaties die LHO gebruikt gewoon op voorraad en de derde komt morgen. Er is hier ook een medische post, een zwembad, een bejaardentehuis, een school, een soort internetcafé, een polideportivo (openbare sporthal). Echt amazing wat je in zo'n klein dorp kunt hebben als je samenleving nog niet volledig is opgeofferd aan het neoliberalisme.
Voor zover ik weet regelt de gemeente dit allemaal (maar er zijn vast ook vrijwilligers actief). De drie gemeentes van Los Oscos werken wel intensief samen met elkaar, en de onze is de kleinste.quote:Op maandag 16 december 2024 20:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wordt er inzet of een bijdrage gevraagd van de inwoners of betaalt en regelt de gemeente dat allemaal? Heb je best wat mensen voor nodig om dat draaiend te houden.
Knap dat ze dat nog allemaal hebben. Hier in Portugal hangen veel van dat soort dingen aan het inwoneraantal vast, kom je er onder dan vallen er dingen weg, daarom was onze provincie ook zo naarstig op zoek naar mensen.quote:Op maandag 16 december 2024 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Oh, we waren vanmiddag bij de apotheek in het dorp. Deze gemeente heeft nog geen 250 inwoners maar wel een apotheek. En niet alleen is die zes dagen in de week geopend (en daarbuiten bereikbaar voor nood), ze hadden twee van de drie medicaties die LHO gebruikt gewoon op voorraad en de derde komt morgen. Er is hier ook een medische post, een zwembad, een bejaardentehuis, een school, een soort internetcafé, een polideportivo (openbare sporthal). Echt amazing wat je in zo'n klein dorp kunt hebben als je samenleving nog niet volledig is opgeofferd aan het neoliberalisme.
Ze zijn wel heel blij met nieuwe mensen ivm budget vanuit landelijke overheid. Dus ze zijn ook heel helpend bij inschrijven enzo.quote:Op maandag 16 december 2024 21:36 schreef Managarm het volgende:
[..]
Knap dat ze dat nog allemaal hebben. Hier in Portugal hangen veel van dat soort dingen aan het inwoneraantal vast, kom je er onder dan vallen er dingen weg, daarom was onze provincie ook zo naarstig op zoek naar mensen.
Dus op die chorizo zolder komen nog twee personen te wonen? (Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.quote:Op maandag 16 december 2024 10:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
In het verleden, ik denk niet dat A&S die daar gaan wonen het tof vinden als ik daar chorizo ga hangen
Die grote ruimte boven wordt woonkamer. De chorizo zolder wordt slaapkamer. En er komt daar inderdaad ook een badkamer en een pantry. De bestaande keuken beneden wordt hun primaire keuken. Wat nu ingetekend staat als bijkeuken wordt LHO zijn horeca keuken.quote:Op dinsdag 17 december 2024 01:14 schreef praadje het volgende:
[..]
Dus op die chorizo zolder komen nog twee personen te wonen? (Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.
Dan gaan jullie alle voorzieningen zoals badkamer, toilet, woonkamer en keuken gezamenlijk gebruiken?
Of is het de bedoeling dat in de loop der tijd die etage zijn eigen voorzieningen krijgt.
Leuk trouwens om jullie avontuur te volgen en wat een prachtige plek om te wonen
Oh gelukkig maarquote:Op dinsdag 17 december 2024 01:14 schreef praadje het volgende:
[..]
Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.
Nop anderequote:Op dinsdag 17 december 2024 11:53 schreef mascara-klodder het volgende:
Zijn het de vrienden die ik ook ken die bij jullie komen wonen? Das wel rete-gezellig dan
Een quiz, leuk!quote:Op dinsdag 17 december 2024 21:28 schreef Isegrim het volgende:
50% van deze vrienden hebben wel dezelfde naam.
quote:Op dinsdag 17 december 2024 21:28 schreef Isegrim het volgende:
50% van deze vrienden hebben wel dezelfde naam.
Klopt.quote:
quote:Op donderdag 19 december 2024 17:55 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag is LHO het laatste document gaan brengen dat nodig was om ons in te schrijven. Toen kreeg hij de keus:
a. wachten tot de burgemeester er is zodat die een krabbel kan zetten
b. inschrijving per mail ontvangen
Hij koos voor dat laatste (gemiste kans om de burgemeester een hand te geven), en een paar uur later zaten de certificados empadronamiento in mijn mailbox. We zijn dus nu officieel inwoners van onze gemeente.
Daarmee is de bevolking van de gemeente met 0,7% toegenomen, en van ons dorp met 40%. 😎
Een week of vier. Ik moest vandaag werken en zij hebben intussen een enorme berg werk verzet.quote:Op donderdag 19 december 2024 18:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Hoe lang blijven de workawayers?
Samen hebben we een kippenhok gesloopt en weggebracht. En één van beide spreekt Spaans en is mee geweest naar het gemeentehuis voor wat taalhulp (we redden ons op zich prima maar soms maakt wat hulp dingen makkelijker).quote:Waar slapen ze en wat hebben jullie samen al gedaan?
LHO doet de catering.quote:Koken jullie ook voor hen of regelen ze hun eigen zaken?
Een dorp van 5 en nu 7 inwonersquote:Op donderdag 19 december 2024 17:55 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag is LHO het laatste document gaan brengen dat nodig was om ons in te schrijven. Toen kreeg hij de keus:
a. wachten tot de burgemeester er is zodat die een krabbel kan zetten
b. inschrijving per mail ontvangen
Hij koos voor dat laatste (gemiste kans om de burgemeester een hand te geven), en een paar uur later zaten de certificados empadronamiento in mijn mailbox. We zijn dus nu officieel inwoners van onze gemeente.
Daarmee is de bevolking van de gemeente met 0,7% toegenomen, en van ons dorp met 40%. 😎
Drie! Waarvan twee permanent bewoond en eentje alleen in het weekend.quote:Op donderdag 19 december 2024 20:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Een dorp van 5 en nu 7 inwoners
Hoeveel woningen zijn er in totaal?
Wat een enorm goede deal voor iedereen zeg. Vier weken is wel lang. Extra fijn dat het klikt. Het lijkt me ook wel vermoeiend om zo lang soort van onbekenden om je heen te hebben.quote:Op donderdag 19 december 2024 19:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een week of vier. Ik moest vandaag werken en zij hebben intussen een enorme berg werk verzet.Ze hebben het dak op zolder helemaal verder schoongemaakt en zijn ook aan de muren begonnen.
[..]
Samen hebben we een kippenhok gesloopt en weggebracht. En één van beide spreekt Spaans en is mee geweest naar het gemeentehuis voor wat taalhulp (we redden ons op zich prima maar soms maakt wat hulp dingen makkelijker).
[..]
LHO doet de catering.
Met deze mensen lijkt het me echt helemaal geen punt.quote:Op donderdag 19 december 2024 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat een enorm goede deal voor iedereen zeg. Vier weken is wel lang. Extra fijn dat het klikt. Het lijkt me ook wel vermoeiend om zo lang soort van onbekenden om je heen te hebben.
Anders worden ze het wel. 😆quote:Zijn het nachtelijke eters?
Rudequote:Op donderdag 19 december 2024 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zijn het nachtelijke eters?
Wat een zen filmpjequote:Op vrijdag 20 december 2024 20:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toilet-timelapse![]()
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op zondag 22 december 2024 00:06 schreef Isegrim het volgende:
In het café gegeten tegelijk met de voltallige gemeenteraad.
Voorlopig genoeg hout, nog plannen om je eigen hout te gaan kappen? Beetje bos uitdunnen is altijd goed.quote:Op zaterdag 21 december 2024 19:18 schreef Isegrim het volgende:
Het kostte ons met zijn vieren en met twee kruiwagens erbij twee uur om 11 kuub brandhout binnen te leggen (en nog netjes te stapelen ook).
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De werkelijke bos-delen rond het land zijn niet van ons, we hebben wel één stuk met wat begroeiing, maar de 50.000 vierkante meter is voornamelijk gras.quote:Op zondag 22 december 2024 22:33 schreef Managarm het volgende:
[..]
Voorlopig genoeg hout, nog plannen om je eigen hout te gaan kappen? Beetje bos uitdunnen is altijd goed.
Tofquote:Op maandag 23 december 2024 20:49 schreef Isegrim het volgende:
Huisvondst: twee grote potten honing. Volgens J. waarschijnlijk 30+ jaar oud. Ik heb het meer dan 10 minuten boven de 80 graden gehouden om de zeer kleine kans op botulisme uit te sluiten. Iets anders kan er niet mis zijn met honing, ook niet na 30 jaar. Het is bijna zwart van kleur en de smaak doet denken aan koffie en blackstrap molassis.
[ link | afbeelding ]
Je kan ook naar Paulownia kijken, groeit erg snel (als het niet allemaal rots is). Er zijn een aantal snel groeiende bomen die erg geschikt voor brandhout zijn, het voordeel van Paulownia is dat het na het kappen weer teruggroeit (dat kan je 8 keer doen).quote:Op zondag 22 december 2024 23:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De werkelijke bos-delen rond het land zijn niet van ons, we hebben wel één stuk met wat begroeiing, maar de 50.000 vierkante meter is voornamelijk gras.
Ik overweeg er wel wat wilgen op te zetten, omdat die per jaar dat ze groeien de meeste kilowatt warmte geven, en ze zijn nog mooi ook.
Aanvulling: eucalyptus is ingesteld op bosbranden. Als de branden voorbij zijn dan hoor je de zaden van de eucalyptus open poppen, het is de eerste boom die weer terug is na een bosbrand. In Portugal is het precies hetzelfde overigens, vooral in het centrum is het een monocultuur van eucalyptus afgewisseld met den.quote:Op maandag 23 december 2024 23:16 schreef Isegrim het volgende:
Toelichting voor wie dit niet weet:
In Spanje wordt heel, heel veel eucalyptus verbouwd, voor biomassa. Het is een gemakkelijke manier om geld te verdienen. Het groeit snel. Eens in de x jaar komt er een opkoper en die biedt je zoveel duizend euro voor je perceel. Hij haalt het er zelf af.
Maar eucalyptus is een enorm probleem als het gaat om bosbranden. Het brandt als een malle, heel snel en heel heet. Dat icm monocultuur is een recept voor rampzalige branden.
Ongeveerquote:
Aangezien de blauwe vloeistof die er nu in zit kerosine is, zou ik denken 'wel'quote:Op zaterdag 28 december 2024 17:33 schreef AnneX het volgende:
Remedio Debiles een likeurtje om wel/niet debiel te worden…
quote:Learning Spanish is bringing me so much joy. I'm using my brain in a way in which I haven't used it in years. I love searching within and getting creative with my still somewhat limited vocabulary to express what I'm thinking. I read the other day that there's some research indicating that learning a new language at a later stage in life (👀) helps protect against dementia.
I'm almost ready for phone calls now (not that I'm ever actually ready for phone calls no matter the language)! 😎 And the learning by talking to people is going SO MUCH FASTER than with the app I'd been using.
Also funny: before, we were living in a densely populated area and we basically only spoke to the cashier at the supermarket. Now we live in an area that's suffered under heavy depopulation and we already got to know so many people, who have all been extremely welcoming. 💕
PS The photo does not have any filter. My phone always makes the colors brighter but it still comes very close to what the sky actually looked like that morning. 💜
Leuk om te zien, ben ook zo benieuwd wat jullie met de groentetuin gaan doenquote:Op woensdag 8 januari 2025 19:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Tuintje, kippies, en onze geweldige workawayers
Bekijk deze YouTube-video
Ja ik ookquote:Op donderdag 9 januari 2025 19:38 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Leuk om te zien, ben ook zo benieuwd wat jullie met de groentetuin gaan doen
Jullie hebben toch wel een idee wat er moeten komen?quote:
quote:Op woensdag 8 januari 2025 23:41 schreef Isegrim het volgende:
Ik schreef vandaag op Facebook:
[..]
[ link | afbeelding ]
Wat klinkt dit geweldig, zo opgenomen wordenquote:Op donderdag 9 januari 2025 22:36 schreef Isegrim het volgende:
9 februari komt junkiexp loodgieteren en samen met mij klussen.![]()
En zaterdag komen J. & co pizza eten, tweetalig scrabbelen (dubbele punten voor hem voor Engelse woorden, dubbele punten voor ons voor Spaanse woorden) en waarschijnlijk te veel alcohol drinken. Vorige week hebben we met zijn allen tot 03:30 bij hen thuis gezeten. We hebben niet alleen een huis gekocht, we hebben er meteen familie bij.
no hagas eso todavķaquote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:33 schreef Isegrim het volgende:
Voy a salir de aquķ cuando esté muerta. 😝
Te koud misschien? Geen idee hoe dat bij kippen werktquote:
Maar ze kan het dus welquote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:02 schreef Isegrim het volgende:
Nee, haar eieren waren eerst weggehaald, te laat gemerkt dat ze "choca" was.
Ja, deze is de enige "pita choca" van de groep. Ik wil wel wat meer kippen erbij maar ik weet niet hoe makkelijk dat gaat, even uitzoeken. Er is een kippenspeciaalzaak in Vegadeo. 😆quote:
"Pita choca" (Fala en Gallego) is een kip die zich voortplant, in tegenstelling tot de leghennen, die worden eigenlijk niet broeds, dat is er goeddeels uit gefokt neem ik aan?quote:
Euh, die niet broedse kippen planten zich uitstekend voort hoor. Hun eieren liggen ook in het nest van die broedse kip. En een broedse kip wordt ook broeds zonder haan. Het broeden heeft maar een zwak verband met het 'zich voortplanten'quote:Op vrijdag 17 januari 2025 22:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
"Pita choca" (Fala en Gallego) is een kip die zich voortplant, in tegenstelling tot de leghennen, die worden eigenlijk niet broeds, dat is er goeddeels uit gefokt neem ik aan?
Die affiliate link. 🤣quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:44 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh, die niet broedse kippen planten zich uitstekend voort hoor. Hun eieren liggen ook in het nest van die broedse kip. En een broedse kip wordt ook broeds zonder haan. Het broeden heeft maar een zwak verband met het 'zich voortplanten'.
Bij mij thuis kwam vroeger ook de muis.quote:Op zondag 19 januari 2025 19:09 schreef Isegrim het volgende:
In Spanje is de tandenfee geen fee.
https://es.m.wikipedia.org/wiki/Ratoncito_P%C3%A9rez
Ah daarom de naam chocadeira (broedmachine).quote:Op vrijdag 17 januari 2025 22:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
"Pita choca" (Fala en Gallego) is een kip die zich voortplant, in tegenstelling tot de leghennen, die worden eigenlijk niet broeds, dat is er goeddeels uit gefokt neem ik aan?
Geen verstand van kippen maar is het nog niet te koud voor kuikentjes? Dat de broedse dame denk nu nog maar een nietquote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:22 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag bij de ferreterķa complimenten over mijn Spaans.
Ik heb maar een hoop zorgen van mijn kipje dat telkens broeds lijkt maar dan uiteindelijk toch weer wegloopt bij haar eieren. Ik wil zo graag baby's. 🥹 J. heeft de grootste lol om mijn kippenstress. 😆
Wat goed en snel, dat je het volgen kon!quote:Op woensdag 22 januari 2025 20:22 schreef Isegrim het volgende:
Overigens is het huis sinds vorige week eindelijk echt van ons.We wonen er al vanaf 18 november.
Bij de notaris hadden we iemand geregeld om te vertalen omdat dat moest, maar niet alleen was het echt een raar wijf, ook was het nergens voor nodig want ik kon het allemaal prima volgen.
Jij hebt eieren verzameld?quote:Op donderdag 23 januari 2025 19:25 schreef Isegrim het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ze is nu al twee keer weggelopen uit de broedkooi maar sinds gisteren heeft ze er 10 eieren bij gelegd + verzameld dus fingers crossed. Ik wil zo graag baby's. 🥹🥹🥹
Nee geen van de eieren is er door ons geplaatst.quote:Op donderdag 23 januari 2025 20:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Jij hebt eieren verzameld?
Dit zijn teveel eieren om 1 kio op te laten broeden. Eieren markeren met een benzinestift is ook geen goed idee.
En je kan beter wachten tot die kip gewoon goed broeds is, en er dan eieren onder leggen.
Dan is het aan jullie om de helft weg te halen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 21:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nee geen van de eieren is er door ons geplaatst.
En ik maar denken dat een kip 1 ei per zoveel dagen legt...quote:Op donderdag 23 januari 2025 21:52 schreef Isegrim het volgende:
Veel conflicterende kipinformatie op de interwebs. 🤣
Ze is een hoarder, ze verzamelt gewoon alle eieren van iedereen, maar ze legt er zelf ook een boel in korte tijd.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:03 schreef flipsen het volgende:
[..]
En ik maar denken dat een kip 1 ei per zoveel dagen legt...
Rare noorderlingenquote:Op donderdag 23 januari 2025 22:21 schreef Isegrim het volgende:
Trouwens, LHO lacht mij altijd uit omdat ik die dingen 'benzinestiften' noem.
I feel vindicated. 😎
Meld!quote:
@Troel weet geloof ik veel over kippenquote:Op donderdag 23 januari 2025 21:52 schreef Isegrim het volgende:
Veel conflicterende kipinformatie op de interwebs. 🤣
quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:38 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
@:troel weet geloof ik veel over kippen![]()
Heb zelf ooit een kippentopic gehad![]()
Zijn de meest beste huisdieren ooit, nog leuker dan een cavia en een Teckel
Nee, het is er nooit van gekomen, dus alleen maar boekjesinformatiequote:Op donderdag 23 januari 2025 23:38 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Met als extra voordeel dat ze lekker smaken.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:38 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Herkenbaar. Hier is het huis uit 1903.quote:Op zondag 26 januari 2025 10:42 schreef Isegrim het volgende:
Het enige dat ik echt niet leuk vind in dit huis is storm zoals vandaag. Ik prent mezelf herhaaldelijk in dat dit huis er al 150 jaar staat en alle vorige stormen heeft overleefd.
Pas op voor valwinden.quote:Op zondag 26 januari 2025 11:04 schreef Isegrim het volgende:
Ja, de muren zijn een meter dik, zal niet zomaar omvallen. 😆
Ja hoiquote:Op donderdag 9 januari 2025 22:36 schreef Isegrim het volgende:
9 februari komt junkiexp loodgieteren en samen met mij klussen.![]()
En zaterdag komen J. & co pizza eten, tweetalig scrabbelen (dubbele punten voor hem voor Engelse woorden, dubbele punten voor ons voor Spaanse woorden) en waarschijnlijk te veel alcohol drinken. Vorige week hebben we met zijn allen tot 03:30 bij hen thuis gezeten. We hebben niet alleen een huis gekocht, we hebben er meteen familie bij.
quote:Op zondag 26 januari 2025 13:58 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ja hoi![]()
Zomaar even een topic starten waar ik niets van weet ?
Heb je ooit weleens een kip geslacht?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Met als extra voordeel dat ze lekker smaken.
Ik ga het wel leren. Ik ga J. vragen me de eerste keer te helpen. Ik verwacht niet dat het leuk is maar ik wil het beslist zelf doen. Het varken liefst ook (J. gebruikt wel schietpen).quote:Op zondag 26 januari 2025 15:26 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Heb je ooit weleens een kip geslacht?
Niet zo nice om te doen
Klein beetje achtergrondinformatie: mijn zusje heeft een dubbeldoelboerderij. En ik wilde echt zo erg graag kip.quote:Op zondag 26 januari 2025 15:27 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik ga het wel leren. Ik ga J. vragen me de eerste keer te helpen. Ik verwacht niet dat het leuk is maar ik wil het beslist zelf doen. Het varken liefst ook (J. gebruikt wel schietpen).
quote:Op zondag 26 januari 2025 15:34 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Klein beetje achtergrondinformatie: mijn zusje heeft een dubbeldoelboerderij. En ik wilde echt zo erg graag kip.
Maar vond ook dat ik dan zelf zo'n beest moest slachten.
Geloof dat ik een half jaar vegetariėr ben geweest![]()
Die kip die ik geslacht heb, heb ik dus nooit gegeten![]()
Dubbeldoelloos voelde het voor me.
quote:Op zondag 26 januari 2025 15:34 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Klein beetje achtergrondinformatie: mijn zusje heeft een dubbeldoelboerderij. En ik wilde echt zo erg graag kip.
Maar vond ook dat ik dan zelf zo'n beest moest slachten.
Geloof dat ik een half jaar vegetariėr ben geweest![]()
Die kip die ik geslacht heb, heb ik dus nooit gegeten![]()
Dubbeldoelloos voelde het voor me.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |