Afgelopen zaterdag was ons derde avondje, in dit geval Arabische keuken (vrij ruim geīnterpreteerd). Er waren tegen de 50 personen, verreweg de meeste uit onze eigen gemeente van ongeveer 260 inwoners.
We hadden gemaakt:
- pita's & Turks brood, diverse dips/smeersels
- linzensoep met loomi (gefermenteerde, gedroogde limoen)
- twee verschillende stoofpotten
- Marokkaanse pastilla
- köfte
- couscoussalade
- tomatensalade met halloumi
- dessert: dahdah, een Palestijnse taart van griesmeel, ghee, noten, rozenwater, siroop (vervangen door honing uit ons dorpje)
- chupito (borreltje, likeur) van gedroogde abrikoos, saffraan en sinaasappelblad
Op de avond zelf had ik een zoet gesprekje met mijn directe buurman (oud en in slechte gezondheid). Hij had nog nooit ook maar iets uit de Arabische wereld gegeten en hij was dolenthousiast over letterlijk alles.
In de aanloop naar de avond (er zat echt heel erg veel werk in) heb ik me meermaals afgevraagd waarom ik dit in godsnaam doe, en dan ook nog zonder er geld aan te verdienen (we doen dit tegen kostprijs).
Maar toen kreeg ik de volgende dag dit berichtje:
quote:
Hoi Petra! Ik ben M... van Casa L... Mijn broer J... gaf me je mobiele nummer. Ik wil je feliciteren met het diner van gisteravond: het eten, de inrichting, de details... En bovenal, met het bevorderen van de band tussen de buren. Jaren geleden waren polavilas populair in Los Oscos. Je hebt dit woord vast al eens eerder gehoord. Buren (vooral in de herfst en winter) kwamen bij elkaar in huis om verhalen te vertellen, maīs te doppen, te kaarten... Hoe dan ook, jij hebt polavilas mee teruggebracht. Heel erg bedankt namens mijn hele familie. Knuffels.
Tranen met tuiten. 😭💕
Natuurlijk kende ik die term polavila want die is heel centraal in de cultuurgeschiedenis van Los Oscos. Maar ik zou er niet eens van dromen ons die term toe te eigenen. Nu wordt die ons vrijelijk toegekend. 

Maar een uur verderop zit een hotel van twee redelijk onuitstaanbare Britten en dat heet Polavila and it could not be further from the truth.
Het verschil tussen kolonialisme en whatever het tegenovergestelde daarvan is. Extractie versus proberen iets toe te voegen...
Impressie van onze feestruimte:
![20251018-132451.jpg]()
![20251018-132441.jpg]()
![20251018-132422.jpg]()
![20251018-130414.jpg]()