abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215631614
Tien jaar geleden zijn we een bakkerij begonnen ( CUL / [Volgtopic] Bakkerij beginnen! #23 - Wie wil er opslag? ), en die hebben we per 1 oktober 2023 verkocht.

[Fast forward - zie vorige topic]

En nu wonen we in een gigantisch leistenen huis uit eind 19e eeuw in Los Oscos, een afgelegen regio in het uiterste westen van het prachtige Asturias. Er zit 5 hectare grond bij, met een kreekje, met mooie oude loofbomen. En met een moderne loods van 120m2 waar Ise haar werkplaats kan maken.

Het huis kochten we van iemand die meteen een goede vriend aan het worden is. J. heeft hier zelf gewoond met zijn gezin en hij heeft een deel stijlvol en degelijk opgeknapt. Hij trekt ons de community in, leert ons hoe dingen gaan, vertelt ons wie we wel en niet kunnen vertrouwen. En bovenal is hij gewoon een hele fijne, lieve gozer die ons benadert op een manier waardoor we ons zo ontzettend welkom en gewenst voelen. 🥰 En als je dat tegen hem zegt dan reageert hij niet daarop, maar vraagt hij mijn advies over iets waarvan hij weet dat ik er verstand van heb (houtbewerking) en dat lees ik als "We zijn hier voor elkaar" en ik kan niet uitdrukken hoe gelukkig ik hiervan word. 🥺 Er heerst hier een vanzelfsprekende wederkerigheid die voor mij nieuw maar tegelijk heel vertrouwd is. In Rotterdam was ik iemand die de hele buurt bij elkaar trok, iedereen kende, voor iedereen klusjes deed etc maar het was grotendeels eenrichtingsverkeer en dat heeft me de afgelopen jaren uitgeput. Ik pink oprecht een traantje weg terwijl ik dit typ. Ik ben thuis. O+

We zijn nog geen officieel eigenaar van het huis (bureaucratie enzo), maar we wonen er al wel, op initiatief van J. We zijn afgelopen maandag verhuisd en nu aan het inrichten. 27 november komt de verhuizer met alles wat in opslag staat.

Er zal zeker nog een gemonteerde video volgen van het hele complex, maar we moeten eerst even flink aan de bak. 😅
  woensdag 20 november 2024 @ 08:39:22 #2
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_215631726
Mooi hoor allemaal! Jullie gaan je vast helemaal thuis voelen. Er komen nog dipjes, dus heb geduld (soms veel geduld). Geef het een jaartje.

honeymoon phase
Siesta & Fiesta!
pi_215631913
Zo mooi O+
Spoilers!
pi_215632052
Wat mooi @Isegrim Thuis zijn en thuis voelen
We have far more in common than that which devides us..
pi_215632081
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 08:39 schreef Bramito het volgende:
Mooi hoor allemaal! Jullie gaan je vast helemaal thuis voelen. Er komen nog dipjes, dus heb geduld (soms veel geduld). Geef het een jaartje.

honeymoon phase
I'm familiar. :Y
pi_215632108
Er gaat sowieso nog heel veel gevloekt en gescholden worden tijdens het klussen. :') En ik ga ook mezelf nog vervloeken dat ik beslist zo'n oud huis wilde. 🙄 En er zijn hier natuurlijk ook small town shenanigans en achterklap en klootzakken die vergiftigd aas neerleggen en en en. Maar ben wel echt heel blij met hoe we het getroffen hebben met de verkoper (en diens netwerk, heb bv nu al een goeie loodgieter). Dus het komt goed, ook als het nieuwe eraf is. :D
pi_215633173
Ik Vertrek 2.0 _O_
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215633995
_O_ en zijn jullie metgezellen ook al ingetrokken?

Ik vind het allemaal erg avontuurlijk en heerlijk om mee te lezen. Ik zou het zelf alleen niet kunnen, veel te ver buiten mijn comfort zone :@
pi_215634000
En *O* dat jullie hiermee weer terug zijn op het forum zodat wij het mogen volgen!
pi_215634185
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 12:55 schreef Faraday01 het volgende:
_O_ en zijn jullie metgezellen ook al ingetrokken?

Ik vind het allemaal erg avontuurlijk en heerlijk om mee te lezen. Ik zou het zelf alleen niet kunnen, veel te ver buiten mijn comfort zone :@
Nee, ik moet eerst een ruimte leefbaar maken voor hen. Ze hebben katten waarvoor LHO allergisch is dus die moeten wel echt apart.
pi_215634787
Breaking: onze katten hebben op dit moment een eigen kamer. :')
  woensdag 20 november 2024 @ 20:19:25 #12
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_215637547
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 09:35 schreef Isegrim het volgende:
Er gaat sowieso nog heel veel gevloekt en gescholden worden tijdens het klussen. :') En ik ga ook mezelf nog vervloeken dat ik beslist zo'n oud huis wilde. 🙄 En er zijn hier natuurlijk ook small town shenanigans en achterklap en klootzakken die vergiftigd aas neerleggen en en en. Maar ben wel echt heel blij met hoe we het getroffen hebben met de verkoper (en diens netwerk, heb bv nu al een goeie loodgieter). Dus het komt goed, ook als het nieuwe eraf is. :D
Natuurlijk komt het goed, maar let op jezelf en elkaar. ❤
Siesta & Fiesta!
pi_215644761
LHO heeft een scriptje geschreven voor onze eerste video, dus dat zit in de pijplijn.

Vandaag regent het erg hard, en het waait uit zo ongeveer elke windrichting. Ik heb vier daklekkages kunnen ontdekken. Dat valt me alleszins mee. Ik ga pas iemand laten komen voor noodreparaties wanneer ik vrij zeker ben dat ik elke lekkage op mijn duimpje ken. In de tussentijd ga ik onder de lekkageplekken lekbakken ophangen aan de balken, met op met laagste punt een slangetje eraan om het water af te voeren. Zo kan de vloer goed opdrogen, staan die bakken niet in de weg en gaat er niets naar de verdieping eronder.
pi_215646658
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 18:23 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag regent het erg hard, en het waait uit zo ongeveer elke windrichting. Ik heb vier daklekkages kunnen ontdekken. Dat valt me alleszins mee. Ik ga pas iemand laten komen voor noodreparaties wanneer ik vrij zeker ben dat ik elke lekkage op mijn duimpje ken. In de tussentijd ga ik onder de lekkageplekken lekbakken ophangen aan de balken, met op met laagste punt een slangetje eraan om het water af te voeren. Zo kan de vloer goed opdrogen, staan die bakken niet in de weg en gaat er niets naar de verdieping eronder.
_O_ _O_ _O_
pi_215647423
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 18:23 schreef Isegrim het volgende:
LHO heeft een scriptje geschreven voor onze eerste video, dus dat zit in de pijplijn.

Plantjes eronder voor in het Voorjaar in de tuin… O-)
pi_215648098
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2024 22:52 schreef AnneX het volgende:

[..]
Plantjes eronder voor in het Voorjaar in de tuin… O-)
Ja dat had ik ook al bedacht. 🤣
pi_215649036
https://www.denios.es/lonas-antigoteras-10300200101110/265565

Dit is wat ik ongeveer zou willen maken als tijdelijke oplossing, alleen dan voor 5 ipv 100 euro want die prijs slaat natuurlijk echt helemaal nergens op.
pi_215649167
I.p.v. een slangetje (= gewicht) en gedoe rond afplakken van gaatje, zou je mogelijk ook kunnen experimenteren met een touwtje, waarlangs het water loopt.,
Vroegûh was dat ook een manier om in de vakan
tie de plantjes water te geven…staat mij bij.

Succes.

P.S. nu ik dit tik, bedenk ik mij dat ik inderdaad met wollen draadjes - toen breide ik nog truien - vanaf de balk het water naar een opvangbak leidde. Ooit.
Zag er ook vrolijk uit. 🙃
pi_215649210
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2024 09:41 schreef AnneX het volgende:
I.p.v. een slangetje (= gewicht) en gedoe rond afplakken van gaatje, zou je mogelijk ook kunnen experimenteren met een touwtje, waarlangs het water loopt.,
Vroegûh was dat ook een manier om in de vakan
tie de plantjes water te geven…staat mij bij.

Succes.

P.S. nu ik dit tik, bedenk ik mij dat ik inderdaad met wollen draadjes - toen breide ik nog truien - vanaf de balk het water naar een opvangbak leidde. Ooit.
Zag er ook vrolijk uit. 🙃
Ja, dat kan ook met een ketting, ze worden zelfs verkocht als vervanging voor een regenpijp (daar wil je de prijs echt niet van weten, was overigens wel een Spaanse webshop).
pi_215650311
Ja, had ik ook bedacht, maar dan moet ik het nog steeds onderaan opvangen en ben ik ruimte op de grond kwijt. Slangetje kan ik naar buiten leiden.
pi_215650653
Ik ben ruimtes aan het leeghalen en ik vind het net schatgraven, ik kom zoveel toffe dingen tegen. O+ Ik zal later wat dingen op de foto zetten.
pi_215656698
Vandaag gekocht:

- 100m2 landbouwplastic (kleiner was er niet :') )
- tuitjes voor spuitzakken als 'ventiel'
- 50m flexibele tubing 8mm (kostte wel 16 euries)
- high tack, zip ties

Project Desvío de Goteras. :D
pi_215657786
Vraagje n.a.v. je laatste post: gaan jullie een uitgebreider ‘dagboek’bijhouden voor jezelf? ook qua investeringen bijv. Of gaat deze reeks als zodanig dienen?

Bijvoorbeeld: in mijn reis dagboeken lees ik meer ( leuke) handgeschreven details, die ik ter plekke schreef dan ik mij nu herinner. De laatste jaren komen vooral de digitale foto herinneringen voorbij op fb of opde fotorol.
pi_215658302
Financiën ga ik bijhouden in excel, mede omdat veel kosten gedeeld gaan worden met de vrienden die bij ons komen wonen.

En we willen graag een YouTube kanaal maken, ook om te kijken of we daarmee genoeg volgers kunnen krijgen om er wat zakgeld mee te verdienen.
pi_215658436
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2024 07:47 schreef Isegrim het volgende:
Financiën ga ik bijhouden in excel, mede omdat veel kosten gedeeld gaan worden met de vrienden die bij ons komen wonen.

En we willen graag een YouTube kanaal maken, ook om te kijken of we daarmee genoeg volgers kunnen krijgen om er wat zakgeld mee te verdienen.
Ik ga volgen dan!
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_215661705
Vandaag heb ik samen met mijn vader (en onder toeziend oog van Pablín de honT) het hele erf schoongemaakt. Dit is het erf:

Ik heb geen voor-foto gemaakt, maar het ging met name om de watergeulen. Die waren helemaal vol gegroeid. Nu zijn ze weer volledig vrij.

Mijn favoriete hoekje op het erf is dit, tussen het vrijstaande stalgebouw en de grote koeienstal in. Ik wil daar een soort schaduwtuintje van maken. Nou ja, dat is het eigenlijk al.

pi_215662181
Huisvondsten:

Leren gereedschapsbuidel:

Enorme ciderfles:

Schedel van een hond/wolf/jakhals?
pi_215662378
Toffe vondsten!

Ik vermoed een hond, maar kun je eens een foto maken van de schedel van voor/ bovenaf?

De crista saggitalis (kam bovenop de schedel) is bij de wolf vaak scherper/hoger, de jukbeenderen zijn ronder/groter en de schedel is wat nu langer/platter zonder duidelijke ‘stop’ tussen neus en voorhof. En de ruimte tussen de snijtanden is vaak wat kleiner bij de wolf.

(Aldus Google :D )
pi_215662792

(Foto staat gewoon rechtop in mijn telefoon maar for whatever reason komt hij liggend in ImgBB...)

Edit: hij geeft hem gewoon goed weer dus. :')

[ Bericht 13% gewijzigd door Isegrim op 23-11-2024 18:13:52 ]
pi_215662937
Oh dat is best een aardige kam en smalle/platte snuit met bredere jukbeenderen. kan toch best een wolf zijn.

Maar die stop… dat is dan wel weer meer hond..

Lastige!
pi_215663069
Ik heb hem ff op Bluesky gezet in de hoop dat iemand met verstand van zaken het kan zeggen.
pi_215663711
Het is met zekerheid een hond. :Y
pi_215664057
Geweldig die vondsten allemaal
pi_215665274
Ik kom vast nog véél meer tegen want nog maar één ruimte grotendeels leeg gemaakt.
pi_215670947
Eerste etentje in het nieuwe huis!

Mijn ouders + de verkoper van het huis en zijn gezin.
pi_215671111
Hoe huiselijk 🏠
pi_215671256
Drie keer kijken, de borden staan op een aanrecht rondom de cooker. En jullie hebben 2 cookers, heerlijk
pi_215671694
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 13:33 schreef Kaatje1 het volgende:
Drie keer kijken, de borden staan op een aanrecht rondom de cooker. En jullie hebben 2 cookers, heerlijk
En dan is er ook vast nog wel ruimte voor de oven? denk ik.
Wanneer komt die?
pi_215673092
quote:
In het eiland is een houtfornuis, het andere is gas met gasfles. En dan nog een elektrisch plaatje.
pi_215673098
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2024 14:12 schreef AnneX het volgende:

[..]
En dan is er ook vast nog wel ruimte voor de oven? denk ik.
Wanneer komt die?
De Rofco broodoven uit de bakkerij is hier. Die staat in de gang. Het desem moet weer even op gang komen, gisteren deurstoppers gebakken. :')
pi_215673112
"Kan ik wat bijenwas van je kopen om zelf houtfinish te maken?"

Dit is denk ik een kilo of tien? Dat kost hier zo'n ¤ 15 per kilo, in Nederland iets van ¤ 40. Ik mocht er niks voor betalen.
pi_215673117
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 16:54 schreef Isegrim het volgende:
"Kan ik wat bijenwas van je kopen om zelf houtfinish te maken?"

[ link | afbeelding ]

Dit is denk ik een kilo of tien? Dat kost hier zo'n ¤ 15 per kilo, in Nederland iets van ¤ 40. Ik mocht er niks voor betalen.
Je viel met de neus in de was :D
pi_215673127
quote:
Als woensdag de verhuizer geweest is dan is er:

- fornuis inductie + 90 liter oven
- horeca hetelucht oven
- losse inductieplaat
- rofco brood oven
- rotisserie-oventje
- gasfornuis + gasoven (op de foto)
- de historische broodoven in het bakhuis.
- het houtgestookte fornuis met oven (meer slowcooker, de thermometer gaat enthousiast naar de 400c maar ik heb hem nog niet warmer gekregen dan 150c)
pi_215673281
quote:
2s.gif Op zondag 24 november 2024 16:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Als woensdag de verhuizer geweest is dan is er:

- fornuis inductie + 90 liter oven
- horeca hetelucht oven
- losse inductieplaat
- rofco brood oven
- rotisserie-oventje
- gasfornuis + gasoven (op de foto)
- de historische broodoven in het bakhuis.
- het houtgestookte fornuis met oven (meer slowcooker, de thermometer gaat enthousiast naar de 400c maar ik heb hem nog niet warmer gekregen dan 150c)
Hebben jullie wel genoeg stopcontacten ;)
pi_215673315
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 17:20 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Hebben jullie wel genoeg stopcontacten ;)
We zitten vrij ruim in de wandcontactdozen. :Y
pi_215681036
Tijdelijke werkplaats ingericht in de koeienstal zodat ik mijn spullen weer kan vinden.

Echt, wat heb ik een schurft aan die wandrekken om te monteren. Ze zijn echt fijn als ze eenmaal staan en ze kunnen verrassend veel gewicht hebben, maar wat een gekloot altijd.

pi_215681298
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 16:27 schreef Isegrim het volgende:
Tijdelijke werkplaats ingericht in de koeienstal zodat ik mijn spullen weer kan vinden.

Echt, wat heb ik een schurft aan die wandrekken om te monteren. Ze zijn echt fijn als ze eenmaal staan en ze kunnen verrassend veel gewicht hebben, maar wat een gekloot altijd.

[ link | afbeelding ]
En dan heb jij de ruimte. Hier vond ik het een goed idee om 2 van die kasten in een ruimte van 2m x75 cm te zetten. Wat heb ik gevloekt (ook nog tijdens een hittegolf)
pi_215683556
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 17:06 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
En dan heb jij de ruimte. Hier vond ik het een goed idee om 2 van die kasten in een ruimte van 2m x75 cm te zetten. Wat heb ik gevloekt (ook nog tijdens een hittegolf)
Ja, deze gaat hoe dan ook in zijn geheel richting loods tzt. :')

Vandaag de gemeente benaderd voor inschrijving (gemeente met krimp, krimp, krimp en iets van 240 inwoners dus gewoon een mailtje gestuurd :D ). En tevens alvast wat dingen in gang gezet voor de residencia straks, een gestoría benaderd voor het importeren van busje en motor (gestoría aan ons getipt door de eigenaar van de motorbar die hier zit) en een verzekingsadviseur benaderd voor diverse verzekeringen. Daaronder een privé ziektekostenverzekering want dat is voor het eerste jaar even handiger omdat het anders een heel gedoe wordt met het op het juiste moment omzetten van mijn NL contract naar een Spaans contract etc.

(Ik werk twee dagen per week op afstand voor een vml zakenrelatie, dat blijf ik doen na de officiële verhuizing, via Spaanse payrolling.)
pi_215683562
Oh en de eerste Workawayer heeft zich aangediend om te komen helpen. :D
pi_215683816
Wat is een workawayer? Klusjesmens?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')