Staat gescheduled op 10 uur vandaag, vandaar dat je moet subscribenquote:Op donderdag 5 december 2024 23:18 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Maar ik zie geen filmpje over een mes?
Haha, ik had me al geabonneerd, dacht dat ik iets verkeerd had gedaanquote:Op vrijdag 6 december 2024 08:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Staat gescheduled op 10 uur vandaag, vandaar dat je moet subscriben
Of over twee uur nog eens kijken
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 6 december 2024 00:14 schreef AnneX het volgende:
[..]
Doe die link dan…of in je fok profiel.
Geen flauw ideequote:Op vrijdag 6 december 2024 10:47 schreef Kaatje1 het volgende:
Jeetje, lekker scherp geworden. Enig idee hoe oud dat mes is?
Ja dat is grofweg hetzelfde vorm blad. Nu is mijn eigen herder mes wel een stuk beter gebalanceerd dan dit mes.quote:Op vrijdag 6 december 2024 11:50 schreef golfer het volgende:
[..]
Ziet er bijna hetzelfde uit als mijn Den Herdermes.
[ link | afbeelding ]
Die stenen en ramen boven de deur zijn echt prachtig. Je zon past daar perfect bij.quote:Op vrijdag 29 november 2024 12:11 schreef Isegrim het volgende:
De eerste 'klus' is gedaan. Ik heb kapstokhaken in de gang gehangen en mijn Talavera-zonnetje naast de deur bevestigd. ☀️
[ link | afbeelding ]
Team muildier! Wat zou er op tegen zijn?quote:Op zaterdag 30 november 2024 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Huisvondst: enkele oude paardenhoofdstellen en aanverwanten. Aangezien ik zelf altijd paarden heb gehad en onze toekomstige huisgenoten twee paarden hier mee naartoe nemen, heb ik een deel schoongemaakt en ingevet. Een deel is beyond saving, maar het linker hoofdstel en de twee sets teugels erachter zijn in uitstekende staat.
[ link | afbeelding ]
Ik zou zelf wel graag een muildier hier hebben (muildieren zijn een beetje de 4WD's van de dierenwereld, bizar goede klimmers), maar dit is nog een punt van discussie.
Dat is echt top. Fijn als daar aandacht aan is besteed.quote:Op zaterdag 30 november 2024 20:54 schreef Isegrim het volgende:
En J. heeft hier zelf ook gewoond met zijn gezin. Dat is fijn, want hij heeft het duidelijk met heel veel liefde gerenoveerd. Alles is uitzonderlijk netjes gedaan. Nergens zo'n keurige meterkast als hier gezien. En elke slaapkamer voorzien van hotelschakelingen, super rlx.
Kittenquote:Op zondag 1 december 2024 19:30 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag de douchecabine aangepakt, daar maar geen filmpje van gemaakt. 😆 Deuren hingen op halfzeven en de kitnaden waren ontzettend goor en schimmelig.Dat zijn van die klusjes waarvan je denkt, twee uurtjes. En dan ben je er de hele middag mee zoet.
Dit is wel serieus tof hoor! Hoe doet Pablin het? En de katten?quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:11 schreef Isegrim het volgende:
Ik kan praatjes maken met de buurvrouw. 💜 Over de honden en over het weer. Vrijdag mogelijk sneeuw!
Jullie zijn een goed team wat dat betreftquote:Op woensdag 4 december 2024 20:46 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja en laat ik nou een ster zijn in dingen vergeten en drie keer op een dag naar de bouwmarkt moeten, maar dat gaat dus gewoon niet. 😆 Het scheelt dat er zoveel te doen is dat wanneer je met het ene niet verder kunt, je altijd nog met het andere verder kunt.
Ik stel voor dat je die vraag even aan LHO voorlegt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Team muildier! Wat zou er op tegen zijn?
Ik vind kitten wel leuk werk! Ik kan het ook best goed.quote:KittenVieze kit
![]()
Pablín doet het uitstekend.quote:Dit is wel serieus tof hoor! Hoe doet Pablin het? En de katten?
Och erm, dat doet hij vast niet weer.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:29 schreef Isegrim het volgende:
Herstel: één van de katten ontdekte zojuist dat het houtfornuis heet is aan je pootjes. Gelukkig niet echt verbrand ofzo.
quote:Op dinsdag 10 december 2024 20:46 schreef golfer het volgende:
De aflevering van Ik Vertrek ging vanavond over een paar dat in Asturias in Coanaña een oude boerderij uit 1712 hebben gekocht.
Wel een 'opknappertje'...
Onze tijdelijke woning was een hórreo, maar met dicht gemaakte onderkant (en geen tweehonderd jaar oud).quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:47 schreef Blues het volgende:
Ik vroeg me al af waarom de mensen dat deden, dat bouwen van de paalwoningen! Om de beren of de wolven weg te houden of zo
Het zijn echt ingenieuze constructies! Je kunt er ook eentje los kopen bij een stichting, dat kost ongeveer 30k en dan krijg je een opgeknapt exemplaar. Ze zijn namelijk verplaatsbaar want ze staan los op die pilaren (we ontmoetten een Brit die per abuis een hele oude omver had gereden 😬😬😬).quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:47 schreef Blues het volgende:
Ik vroeg me al af waarom de mensen dat deden, dat bouwen van de paalwoningen! Om de beren of de wolven weg te houden of zo
Wij hebben dat pand wel gezien op Idealista volgens mij, mogelijk heeft het zelfs op de lijst gestaan, maar ik ben blij dat het niet van mij is.quote:Op dinsdag 10 december 2024 20:46 schreef golfer het volgende:
De aflevering van Ik Vertrek ging vanavond over een paar dat in Asturias in Coanaña een oude boerderij uit 1712 hebben gekocht.
Wel een 'opknappertje'...
Haha, famous last words ...quote:Op woensdag 11 december 2024 12:26 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij voelt de honT zich al aardig vertrouwd.
[ link | afbeelding ]
Poging tot een leuke selfie. 🤣
Je kan zien dat dat soort honden dezelfde voorouders hebben, ze lijken enorm op elkaar.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:26 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij voelt de honT zich al aardig vertrouwd.
[ link | afbeelding ]
Poging tot een leuke selfie. 🤣
Wat een vondst!quote:Op donderdag 12 december 2024 21:48 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond oude foto's van waar we wonen.
https://mas.lne.es/aquell(...)anueva-de-oscos.html
Een zus van hem zit erbij ja.quote:Op zaterdag 14 december 2024 15:00 schreef AnneX het volgende:
[..]
Wat een vondst!
Zijn het familieleden van de verkoper?
Wat een mooie vondst! Boer'n dorpjequote:Op donderdag 12 december 2024 21:48 schreef Isegrim het volgende:
Ik vond oude foto's van waar we wonen.
https://mas.lne.es/aquell(...)anueva-de-oscos.html
In het verleden, ik denk niet dat A&S die daar gaan wonen het tof vinden als ik daar chorizo ga hangenquote:
Zo wat goed!quote:Op zondag 15 december 2024 13:59 schreef Isegrim het volgende:
Plaatsnaambordje even gefixt want dat lag in drie stukjes op de grond.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het Middle Earth font is geen toeval, de plaatselijke VVV speelt veel met Tolkien-verwijzingen, hetgeen gezien de omgeving ook niet zo ver gezocht is.
quote:Op maandag 16 december 2024 11:05 schreef Managarm het volgende:
Wel jammer dat ze op de benedenverdieping 217 m2 in kleine hokjes opgedeeld hebben.
Het was een oude schuur / ooit deel van een stal, maar het ligt een meter tot anderhalve meter diep in de grond, dus perfect als kelderquote:Op maandag 16 december 2024 11:10 schreef Blues het volgende:
[..]
Zo wat goed!
En je edit![]()
En wat is de rootcellar?
Een root cellar is inderdaad een ruimte die onder het maaiveld ligt. Daardoor is hij koeler en kan je er heel goed je conserveringen en lang houdbare groente en fruit opslaan. Ik weet even niet of de naam te maken heeft met het feit dat je onder/tussen de boomwortels een kelder hebt of dat veel houdbare groenten roots (wortels, pastinaak, biet, etc) zijn.quote:Op maandag 16 december 2024 11:10 schreef Blues het volgende:
[..]
Zo wat goed!
En je edit![]()
En wat is de rootcellar?
Gaan jullie daar een badkamer van maken?quote:Op maandag 16 december 2024 11:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Alleen het achterste kamertje daar is echt klein, dat is omdat de vorige eigenaar daar eventueel een 2e badkamer wilde als hij hier verhuur voor toerisme zou doen
quote:Op maandag 16 december 2024 11:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het was een oude schuur / ooit deel van een stal, maar het ligt een meter tot anderhalve meter diep in de grond, dus perfect als kelder
Vandaar de naam.quote:Op maandag 16 december 2024 12:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Een root cellar is inderdaad een ruimte die onder het maaiveld ligt. Daardoor is hij koeler en kan je er heel goed je conserveringen en lang houdbare groente en fruit opslaan. Ik weet even niet of de naam te maken heeft met het feit dat je onder/tussen de boomwortels een kelder hebt of dat veel houdbare groenten roots (wortels, pastinaak, biet, etc) zijn.
Zo'n root cellar staat hier ook heel hoog op de verlanglijst.
Ik vind het prima zo, ik verwacht dat er regelmatig mensen gaan komen logeren dus wat extra slaapkamers is wel fijn! En ze zijn best ruim, die kamers. We hebben nu eentje ingericht als kantoor, eentje als slaapkamer en eentje als waskamer.quote:Op maandag 16 december 2024 11:05 schreef Managarm het volgende:
Wel jammer dat ze op de benedenverdieping 217 m2 in kleine hokjes opgedeeld hebben.
Slaapkamer 1 = kantoor. Dat maakt het iets minder onpraktisch. De kleine kamer heb ik een waslijn gehangen.quote:Op maandag 16 december 2024 12:15 schreef Elleska het volgende:
[..]
Gaan jullie daar een badkamer van maken?
Het valt me nu op dat de enige badkamer alleen te bereiken is via slaapkamer 1 dat lijkt me niet heel praktisch.
Ik ben sowieso benieuwd welke indeling jullie in gedachten hebben, je kan hier zoveel kanten mee op.
Ja ik werk al bijna 20 jaar in de VvE-business dus dat typten mijn handen automatisch ipv VVV.quote:
Fabada?quote:Op maandag 16 december 2024 13:34 schreef golfer het volgende:
Op 24Kitchen val ik toevallig in een programma met James Martin die nu lokale gerechten kookt in Asturia.
quote:
Die kaas nog niet gezien. Komt specifiek uit Mieres, dat is niet ver van waar we eerst zaten (en we hebben daar ook een huis bekeken).quote:Op maandag 16 december 2024 16:59 schreef golfer het volgende:
[..]![]()
In Asturië maakt James kennis met een gezin dat zelfvoorzienend leeft en proeft hij fabada-stoofpot en urbiés-kaas. Hij maakt pancetta met mosselen in rode wijn en sardientjes met padrón-pepers.
quote:Op maandag 16 december 2024 16:47 schreef Isegrim het volgende:
Ik kreeg deze week van J. het beste compliment ooit.
"Ojala nosotros aprendieramos asi de rapido como te adaptaste tu😅🙆🏼♂️"
("Ik wou dat wij net zo snel [Engels, red.] leerden als dat jij je hier aanpast")
🥹
Wordt er inzet of een bijdrage gevraagd van de inwoners of betaalt en regelt de gemeente dat allemaal? Heb je best wat mensen voor nodig om dat draaiend te houden.quote:Op maandag 16 december 2024 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Oh, we waren vanmiddag bij de apotheek in het dorp. Deze gemeente heeft nog geen 250 inwoners maar wel een apotheek. En niet alleen is die zes dagen in de week geopend (en daarbuiten bereikbaar voor nood), ze hadden twee van de drie medicaties die LHO gebruikt gewoon op voorraad en de derde komt morgen. Er is hier ook een medische post, een zwembad, een bejaardentehuis, een school, een soort internetcafé, een polideportivo (openbare sporthal). Echt amazing wat je in zo'n klein dorp kunt hebben als je samenleving nog niet volledig is opgeofferd aan het neoliberalisme.
Voor zover ik weet regelt de gemeente dit allemaal (maar er zijn vast ook vrijwilligers actief). De drie gemeentes van Los Oscos werken wel intensief samen met elkaar, en de onze is de kleinste.quote:Op maandag 16 december 2024 20:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wordt er inzet of een bijdrage gevraagd van de inwoners of betaalt en regelt de gemeente dat allemaal? Heb je best wat mensen voor nodig om dat draaiend te houden.
Knap dat ze dat nog allemaal hebben. Hier in Portugal hangen veel van dat soort dingen aan het inwoneraantal vast, kom je er onder dan vallen er dingen weg, daarom was onze provincie ook zo naarstig op zoek naar mensen.quote:Op maandag 16 december 2024 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Oh, we waren vanmiddag bij de apotheek in het dorp. Deze gemeente heeft nog geen 250 inwoners maar wel een apotheek. En niet alleen is die zes dagen in de week geopend (en daarbuiten bereikbaar voor nood), ze hadden twee van de drie medicaties die LHO gebruikt gewoon op voorraad en de derde komt morgen. Er is hier ook een medische post, een zwembad, een bejaardentehuis, een school, een soort internetcafé, een polideportivo (openbare sporthal). Echt amazing wat je in zo'n klein dorp kunt hebben als je samenleving nog niet volledig is opgeofferd aan het neoliberalisme.
Ze zijn wel heel blij met nieuwe mensen ivm budget vanuit landelijke overheid. Dus ze zijn ook heel helpend bij inschrijven enzo.quote:Op maandag 16 december 2024 21:36 schreef Managarm het volgende:
[..]
Knap dat ze dat nog allemaal hebben. Hier in Portugal hangen veel van dat soort dingen aan het inwoneraantal vast, kom je er onder dan vallen er dingen weg, daarom was onze provincie ook zo naarstig op zoek naar mensen.
Dus op die chorizo zolder komen nog twee personen te wonen? (Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.quote:Op maandag 16 december 2024 10:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
In het verleden, ik denk niet dat A&S die daar gaan wonen het tof vinden als ik daar chorizo ga hangen
Die grote ruimte boven wordt woonkamer. De chorizo zolder wordt slaapkamer. En er komt daar inderdaad ook een badkamer en een pantry. De bestaande keuken beneden wordt hun primaire keuken. Wat nu ingetekend staat als bijkeuken wordt LHO zijn horeca keuken.quote:Op dinsdag 17 december 2024 01:14 schreef praadje het volgende:
[..]
Dus op die chorizo zolder komen nog twee personen te wonen? (Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.
Dan gaan jullie alle voorzieningen zoals badkamer, toilet, woonkamer en keuken gezamenlijk gebruiken?
Of is het de bedoeling dat in de loop der tijd die etage zijn eigen voorzieningen krijgt.
Leuk trouwens om jullie avontuur te volgen en wat een prachtige plek om te wonen
Oh gelukkig maarquote:Op dinsdag 17 december 2024 01:14 schreef praadje het volgende:
[..]
Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.
Nop anderequote:Op dinsdag 17 december 2024 11:53 schreef mascara-klodder het volgende:
Zijn het de vrienden die ik ook ken die bij jullie komen wonen? Das wel rete-gezellig dan
Een quiz, leuk!quote:Op dinsdag 17 december 2024 21:28 schreef Isegrim het volgende:
50% van deze vrienden hebben wel dezelfde naam.
quote:Op dinsdag 17 december 2024 21:28 schreef Isegrim het volgende:
50% van deze vrienden hebben wel dezelfde naam.
Klopt.quote:
quote:Op donderdag 19 december 2024 17:55 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag is LHO het laatste document gaan brengen dat nodig was om ons in te schrijven. Toen kreeg hij de keus:
a. wachten tot de burgemeester er is zodat die een krabbel kan zetten
b. inschrijving per mail ontvangen
Hij koos voor dat laatste (gemiste kans om de burgemeester een hand te geven), en een paar uur later zaten de certificados empadronamiento in mijn mailbox. We zijn dus nu officieel inwoners van onze gemeente.
Daarmee is de bevolking van de gemeente met 0,7% toegenomen, en van ons dorp met 40%. 😎
Een week of vier. Ik moest vandaag werken en zij hebben intussen een enorme berg werk verzet.quote:Op donderdag 19 december 2024 18:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Hoe lang blijven de workawayers?
Samen hebben we een kippenhok gesloopt en weggebracht. En één van beide spreekt Spaans en is mee geweest naar het gemeentehuis voor wat taalhulp (we redden ons op zich prima maar soms maakt wat hulp dingen makkelijker).quote:Waar slapen ze en wat hebben jullie samen al gedaan?
LHO doet de catering.quote:Koken jullie ook voor hen of regelen ze hun eigen zaken?
Een dorp van 5 en nu 7 inwonersquote:Op donderdag 19 december 2024 17:55 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag is LHO het laatste document gaan brengen dat nodig was om ons in te schrijven. Toen kreeg hij de keus:
a. wachten tot de burgemeester er is zodat die een krabbel kan zetten
b. inschrijving per mail ontvangen
Hij koos voor dat laatste (gemiste kans om de burgemeester een hand te geven), en een paar uur later zaten de certificados empadronamiento in mijn mailbox. We zijn dus nu officieel inwoners van onze gemeente.
Daarmee is de bevolking van de gemeente met 0,7% toegenomen, en van ons dorp met 40%. 😎
Drie! Waarvan twee permanent bewoond en eentje alleen in het weekend.quote:Op donderdag 19 december 2024 20:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Een dorp van 5 en nu 7 inwoners
Hoeveel woningen zijn er in totaal?
Wat een enorm goede deal voor iedereen zeg. Vier weken is wel lang. Extra fijn dat het klikt. Het lijkt me ook wel vermoeiend om zo lang soort van onbekenden om je heen te hebben.quote:Op donderdag 19 december 2024 19:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een week of vier. Ik moest vandaag werken en zij hebben intussen een enorme berg werk verzet.Ze hebben het dak op zolder helemaal verder schoongemaakt en zijn ook aan de muren begonnen.
[..]
Samen hebben we een kippenhok gesloopt en weggebracht. En één van beide spreekt Spaans en is mee geweest naar het gemeentehuis voor wat taalhulp (we redden ons op zich prima maar soms maakt wat hulp dingen makkelijker).
[..]
LHO doet de catering.
Met deze mensen lijkt het me echt helemaal geen punt.quote:Op donderdag 19 december 2024 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat een enorm goede deal voor iedereen zeg. Vier weken is wel lang. Extra fijn dat het klikt. Het lijkt me ook wel vermoeiend om zo lang soort van onbekenden om je heen te hebben.
Anders worden ze het wel. 😆quote:Zijn het nachtelijke eters?
Rudequote:Op donderdag 19 december 2024 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zijn het nachtelijke eters?
Wat een zen filmpjequote:Op vrijdag 20 december 2024 20:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toilet-timelapse![]()
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op zondag 22 december 2024 00:06 schreef Isegrim het volgende:
In het café gegeten tegelijk met de voltallige gemeenteraad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |