abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215782850
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 23:18 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Maar ik zie geen filmpje over een mes?
Staat gescheduled op 10 uur vandaag, vandaar dat je moet subscriben :P

Of over twee uur nog eens kijken :D
pi_215783156
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 december 2024 08:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Staat gescheduled op 10 uur vandaag, vandaar dat je moet subscriben :P

Of over twee uur nog eens kijken :D
Haha, ik had me al geabonneerd, dacht dat ik iets verkeerd had gedaan
We have far more in common than that which devides us..
pi_215783666
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 00:14 schreef AnneX het volgende:

[..]
Doe die link dan…of in je fok profiel.
Bekijk deze YouTube-video
pi_215784189
Jeetje, lekker scherp geworden. Enig idee hoe oud dat mes is?
pi_215784742
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 10:47 schreef Kaatje1 het volgende:
Jeetje, lekker scherp geworden. Enig idee hoe oud dat mes is?
Geen flauw idee :) qua vorm en scherpte ('japanse' rondingen, maar wel twee kanten geslepen en zacht staal op z'n Duits) is hoe moderne hybride messen zijn.

De kans is alleen heel groot dat dit gewoon door een vorige bewoner is gemaakt en dat dat toeval is.
  vrijdag 6 december 2024 @ 11:50:41 #107
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215784942
quote:
Ziet er bijna hetzelfde uit als mijn Den Herdermes.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215785181
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 december 2024 11:50 schreef golfer het volgende:

[..]
Ziet er bijna hetzelfde uit als mijn Den Herdermes.
[ link | afbeelding ]
Ja dat is grofweg hetzelfde vorm blad. Nu is mijn eigen herder mes wel een stuk beter gebalanceerd dan dit mes.
pi_215786586
Zolder leegmaken en schoonmaken:

(Alle zooi staat achter mij. :') )

Ik maak meteen ook alle dakbalken en -latten schoon. Enerzijds om een goed beeld te krijgen van de staat van het hout, anderzijds omdat stof en rommel vocht vasthoudt.

Tot nu toe eigenlijk maar één zorgelijke plek, daar groeit iets van een kleine zwam dus die gaan we even besproeien met iets en kijken of we die plek goed droog kunnen krijgen. Het lijkt gelukkig zeer lokaal.

De andere plekken waarvan ik dácht dat er mogelijk iets van schimmel zat, blijkt zout- en kalkuittreding vanuit de leisteen te zijn. 😃
pi_215786798
Niet om te paniekeren: leven er boktorren in Noord-Spanje?
* herinnert zich kruipend over de vliering met een spuit met chemische rotzooi en maskers en veiligheidsbrillen op boerderij van zwager.
pi_215787074
Boktor komt weinig voor in dit gebied. Maar letterlijk elk oud huis heeft houtworm. In Nederland doet men daar erg paniekerig over, hier iets minder. Ze zitten hier ook, maar met name in zachter hout (oude meubels met name) en niet in de balken. Ik ga wel alles behandelen.
pi_215791336
Alleen het stuk vloer direct boven de keuken is slecht (gevolg van kookvocht?), daar zal ik de planken moeten vervangen. Verder her en der wel wat schade door vocht of houtworm, maar niet zodanig dat vervanging me nodig lijkt.
pi_215796695
Ze gaan de kachel in want veel te laag + vol met houtworm, maar ik vond twee van deze zaagbokken die waarschijnlijk waren van degene die dit huis ooit bouwde. Poten zijn naaldboom, bok zelf is eik. Je kunt aan deze dingen goed zien dat de houtworm een zeer sterke voorkeur voor zachter hout heeft (zou ik ook hebben als ik een houtworm was).

pi_215798180
Ik loop een beetje achter met dit topic dus ik doe even een grote en mild stalkerige post :7

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 12:11 schreef Isegrim het volgende:
De eerste 'klus' is gedaan. Ik heb kapstokhaken in de gang gehangen en mijn Talavera-zonnetje naast de deur bevestigd. ☀️

[ link | afbeelding ]
Die stenen en ramen boven de deur zijn echt prachtig. Je zon past daar perfect bij.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Huisvondst: enkele oude paardenhoofdstellen en aanverwanten. Aangezien ik zelf altijd paarden heb gehad en onze toekomstige huisgenoten twee paarden hier mee naartoe nemen, heb ik een deel schoongemaakt en ingevet. Een deel is beyond saving, maar het linker hoofdstel en de twee sets teugels erachter zijn in uitstekende staat.

[ link | afbeelding ]

Ik zou zelf wel graag een muildier hier hebben (muildieren zijn een beetje de 4WD's van de dierenwereld, bizar goede klimmers), maar dit is nog een punt van discussie. :')
Team muildier! Wat zou er op tegen zijn?

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 20:54 schreef Isegrim het volgende:
En J. heeft hier zelf ook gewoond met zijn gezin. Dat is fijn, want hij heeft het duidelijk met heel veel liefde gerenoveerd. Alles is uitzonderlijk netjes gedaan. Nergens zo'n keurige meterkast als hier gezien. En elke slaapkamer voorzien van hotelschakelingen, super rlx.
Dat is echt top. Fijn als daar aandacht aan is besteed.
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2024 19:30 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag de douchecabine aangepakt, daar maar geen filmpje van gemaakt. 😆 Deuren hingen op halfzeven en de kitnaden waren ontzettend goor en schimmelig. :r Dat zijn van die klusjes waarvan je denkt, twee uurtjes. En dan ben je er de hele middag mee zoet. }:|
Kitten :r Vieze kit :r :r

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 20:11 schreef Isegrim het volgende:
Ik kan praatjes maken met de buurvrouw. 💜 Over de honden en over het weer. Vrijdag mogelijk sneeuw!
Dit is wel serieus tof hoor! Hoe doet Pablin het? En de katten?

quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 20:46 schreef Isegrim het volgende:

[..]
Ja en laat ik nou een ster zijn in dingen vergeten en drie keer op een dag naar de bouwmarkt moeten, maar dat gaat dus gewoon niet. 😆 Het scheelt dat er zoveel te doen is dat wanneer je met het ene niet verder kunt, je altijd nog met het andere verder kunt. :')
Jullie zijn een goed team wat dat betreft _O-
Spoilers!
pi_215798629
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2024 16:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Team muildier! Wat zou er op tegen zijn?
Ik stel voor dat je die vraag even aan LHO voorlegt. O-)

quote:
Kitten :r Vieze kit :r :r
Ik vind kitten wel leuk werk! Ik kan het ook best goed.

quote:
Dit is wel serieus tof hoor! Hoe doet Pablin het? En de katten?
Pablín doet het uitstekend. O+ De rust hier doet hem duidelijk goed. En hij kan lekker op het erf lopen want dat is afgesloten. Hij durft nog steeds niet echt naar binnen dus zijn kleedje ligt in de gang (als hij het niet voor de zoveelste keer mee naar buiten sleept }:| ).

De katten doen alsof ze nooit ergens anders gewoond hebben.
pi_215799818
Herstel: één van de katten ontdekte zojuist dat het houtfornuis heet is aan je pootjes. Gelukkig niet echt verbrand ofzo.
pi_215800136
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 18:29 schreef Isegrim het volgende:
Herstel: één van de katten ontdekte zojuist dat het houtfornuis heet is aan je pootjes. Gelukkig niet echt verbrand ofzo.
Och erm, dat doet hij vast niet weer.
pi_215800301
Mijn McGyver lekkage-omleiding werkt uitstekend!

(Dat onderaan is een steentje dat ik aan de tubing heb geziptied zodat het tuitje het laagste punt is en blijft.)
pi_215810990
In januari zet J. hier nieuwe varkens neer, voor de slacht. Ik overweeg om te vragen of er eventueel ook eentje voor ons bij zou kunnen. Mijn (nogal veel) vegan vrienden zullen het me niet in dank afnemen. 🙈

Vandaag een tweedehands bank wezen halen in Vegadeo dus nu eindelijk de woonkamer ingericht. Ik ben fan, dol op ribcord. O+ De bank is een maand gebruikt en het is echt goeie kwaliteit en zit heerlijk. Eindelijk weer bankhangen. 😆

En ik vind mijn Mexicaanse(?) kleed werkelijk fantastisch kleuren bij de muur. Niks meer aan doen!

pi_215812647
Huisvondst: een kist vol met handgeweven kleden en dekens.

pi_215815769
Er is iets prettigs aan de directheid van werken voor de energie die je verbruikt. Half december wordt er 11 kuub brandhout gebracht. Tot dan reden we ons met beetjes die her en der nog liggen en met afvalhout. Deze kist zit grotendeels vol met een oude eikenhouten ladder met sporten waar mij wat te veel houtworm in zat en waarvan er ook al eentje gebroken was.

i am back image hd

Er is sneeuw, maar het is slush puppie, vieze bende.
pi_215828729
J. kwam vanavond chorizo-gehakt brengen en roxóis, de lokale specialiteit.

https://www.lne.es/occide(...)-cerdo-57379686.html

Als ik het zou moeten omschrijven dan houdt het 't midden tussen pulled pork en een grove paté.

"Je kunt die van mij ook koud eten want ik doe er nooit zo veel vet in."

Nouuuuuuuu... 🤣
pi_215829571
:D :9
  dinsdag 10 december 2024 @ 20:46:12 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215829794
De aflevering van Ik Vertrek ging vanavond over een paar dat in Asturias in Coanaña een oude boerderij uit 1712 hebben gekocht.
Wel een 'opknappertje'...
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215829983
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 20:46 schreef golfer het volgende:
De aflevering van Ik Vertrek ging vanavond over een paar dat in Asturias in Coanaña een oude boerderij uit 1712 hebben gekocht.

"Paalwoningen" :'(
pi_215830354
Mochten er meer mensen hier die aflevering kijken, panera (rechthoek) of een hórreo (vierkant) is een traditionele lokale graanschuur. Zo gebouwd dat er geen muizen in kunnen, met kanaaltjes om de spits toelopende palen, die eindigen bij een brede tegel.

En dus geen 'paalwoning'. *Vuist zwaait.
pi_215830850
Ik vroeg me al af waarom de mensen dat deden, dat bouwen van de paalwoningen! Om de beren of de wolven weg te houden of zo _O-
pi_215830960
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:47 schreef Blues het volgende:
Ik vroeg me al af waarom de mensen dat deden, dat bouwen van de paalwoningen! Om de beren of de wolven weg te houden of zo _O-
Onze tijdelijke woning was een hórreo, maar met dicht gemaakte onderkant (en geen tweehonderd jaar oud).

Overigens is er momenteel debat gaande of hórreos en paneras voor toerisme gebruikt mogen worden, omdat het mogelijk een economische drijfveer geeft ze goed te restaureren. Dus dat ze die vergunningen niet gingen krijgen, was vooraf al duidelijk.
pi_215830990
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:47 schreef Blues het volgende:
Het zijn echt ingenieuze constructies! Je kunt er ook eentje los kopen bij een stichting, dat kost ongeveer 30k en dan krijg je een opgeknapt exemplaar. Ze zijn namelijk verplaatsbaar want ze staan los op die pilaren (we ontmoetten een Brit die per abuis een hele oude omver had gereden 😬😬😬).

https://www.horreosdeasturias.es/
pi_215831299
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 20:46 schreef golfer het volgende:
Wij hebben dat pand wel gezien op Idealista volgens mij, mogelijk heeft het zelfs op de lijst gestaan, maar ik ben blij dat het niet van mij is. :')

Ons huis is grotendeels in uitstekende staat, alleen het dak moet binnen een aantal jaar vervangen worden, maar dat valt ook nog wel een beetje op te rekken denk ik. En we hebben aanzienlijk minder betaald dan zij, voor flink meer gebouw en meer land.

Maar goed, dit is een afgelegen gebied, krimpgebied, minder gewild bij buitenlanders. Niet dat ik echt snap waarom want het is hier zo adembenemend mooi en we worden met open armen verwelkomd, maar ik vind het niet erg. 🤷
pi_215835643
Volgens mij voelt de honT zich al aardig vertrouwd.

Poging tot een leuke selfie. 🤣
  woensdag 11 december 2024 @ 12:47:20 #132
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215835810
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:26 schreef Isegrim het volgende:

[ link | afbeelding ]

Haha, famous last words ...
en toen zei de hond: "hap!" >:)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215836518
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 12:26 schreef Isegrim het volgende:

[ link | afbeelding ]

Je kan zien dat dat soort honden dezelfde voorouders hebben, ze lijken enorm op elkaar.

Onze serra de estrela:

pi_215836546
O+
pi_215849426
Vandaag was een magisch mooie dag O+, jammer dat ik moest werken.

Korstmos is hier overal waar je kijkt. Alle weidepalen en hekken zijn ermee begroeid, zo prachtig. Ik vind korstmossen zó mooi. Ik zag gisteren iets voorbij komen over dat je er wol en andere stoffen mee kunt verven, in hele prachtige (soms onverwachte) kleuren:

pi_215851505
Ik vond oude foto's van waar we wonen. O+

https://mas.lne.es/aquell(...)anueva-de-oscos.html
pi_215866282

Eerste vangst hier met de wildcamera :)
pi_215866352
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 21:48 schreef Isegrim het volgende:

Wat een vondst!
Zijn het familieleden van de verkoper?
pi_215868464
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2024 15:00 schreef AnneX het volgende:

[..]
Wat een vondst!
Zijn het familieleden van de verkoper?
Een zus van hem zit erbij ja.
pi_215868996
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2024 21:48 schreef Isegrim het volgende:

Wat een mooie vondst! Boer'n dorpje O+
pi_215874910
Plaatsnaambordje even gefixt want dat lag in drie stukjes op de grond.

Het Middle Earth font is geen toeval, de plaatselijke VVV speelt veel met Tolkien-verwijzingen, hetgeen gezien de omgeving ook niet zo ver gezocht is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 15-12-2024 14:08:12 (LOL VVV niet VvE 🤣) ]
pi_215884636
Ik heb plattegronden gemaakt. En ja, daar zijn apps voor maar ik heb daar altijd ruzie mee, ik teken liever. Ook met houtbewerking, liever potlood en papier dan Sketchup of CAD.

ok ok ok gif
pi_215884731
Chorizozolder O+
Spoilers!
pi_215884805
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2024 10:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Chorizozolder O+
In het verleden, ik denk niet dat A&S die daar gaan wonen het tof vinden als ik daar chorizo ga hangen *)
pi_215884815
Ja, daar is ook nog een stookhoek (fikkie stoken onder een houten dak aiaiai 😆), en de rekken voor de worst hangen er nog. In dit soort ruimtes schijnt vrijwel nooit houtworm in het hout te komen door de roetaanslag e.d. op het hout.
pi_215884867
Wel jammer dat ze op de benedenverdieping 217 m2 in kleine hokjes opgedeeld hebben.
pi_215884913
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 13:59 schreef Isegrim het volgende:
Plaatsnaambordje even gefixt want dat lag in drie stukjes op de grond.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Het Middle Earth font is geen toeval, de plaatselijke VVV speelt veel met Tolkien-verwijzingen, hetgeen gezien de omgeving ook niet zo ver gezocht is.
Zo wat goed!

En je edit :D

En wat is de rootcellar?
pi_215885433
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 11:05 schreef Managarm het volgende:
Wel jammer dat ze op de benedenverdieping 217 m2 in kleine hokjes opgedeeld hebben.
:D Ik ervaar vrijwel geen van die ruimtes als klein.

Maar de hal en keuken waren ooit buiten, en de root cellar en de houtschuur waren een losse koeienschuur. Dat zijn twee aan elkaar gebouwde ruimtes.

Alle slaapkamers zitten boven de andere koeienschuur, en hebben een meter hoogteverschil met de keuken en de woonkamer, die verdeling heb je dus sowieso ook al. Alleen het achterste kamertje daar is echt klein, dat is omdat de vorige eigenaar daar eventueel een 2e badkamer wilde als hij hier verhuur voor toerisme zou doen :)
pi_215885440
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 11:10 schreef Blues het volgende:

[..]
Zo wat goed!

En wat is de rootcellar?
Het was een oude schuur / ooit deel van een stal, maar het ligt een meter tot anderhalve meter diep in de grond, dus perfect als kelder :)
pi_215885552
quote:

[..]
Zo wat goed!

En wat is de rootcellar?
Een root cellar is inderdaad een ruimte die onder het maaiveld ligt. Daardoor is hij koeler en kan je er heel goed je conserveringen en lang houdbare groente en fruit opslaan. Ik weet even niet of de naam te maken heeft met het feit dat je onder/tussen de boomwortels een kelder hebt of dat veel houdbare groenten roots (wortels, pastinaak, biet, etc) zijn.

Zo'n root cellar staat hier ook heel hoog op de verlanglijst.
Spoilers!
pi_215885590
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2024 11:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Alleen het achterste kamertje daar is echt klein, dat is omdat de vorige eigenaar daar eventueel een 2e badkamer wilde als hij hier verhuur voor toerisme zou doen
Gaan jullie daar een badkamer van maken?
Het valt me nu op dat de enige badkamer alleen te bereiken is via slaapkamer 1 dat lijkt me niet heel praktisch.
Ik ben sowieso benieuwd welke indeling jullie in gedachten hebben, je kan hier zoveel kanten mee op.
pi_215885592
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2024 11:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Het was een oude schuur / ooit deel van een stal, maar het ligt een meter tot anderhalve meter diep in de grond, dus perfect als kelder :)
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 12:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Een root cellar is inderdaad een ruimte die onder het maaiveld ligt. Daardoor is hij koeler en kan je er heel goed je conserveringen en lang houdbare groente en fruit opslaan. Ik weet even niet of de naam te maken heeft met het feit dat je onder/tussen de boomwortels een kelder hebt of dat veel houdbare groenten roots (wortels, pastinaak, biet, etc) zijn.

Zo'n root cellar staat hier ook heel hoog op de verlanglijst.
Vandaar de naam.
^O^
pi_215885697
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 11:05 schreef Managarm het volgende:
Ik vind het prima zo, ik verwacht dat er regelmatig mensen gaan komen logeren dus wat extra slaapkamers is wel fijn! En ze zijn best ruim, die kamers. We hebben nu eentje ingericht als kantoor, eentje als slaapkamer en eentje als waskamer.
pi_215885705
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 12:15 schreef Elleska het volgende:

[..]
Gaan jullie daar een badkamer van maken?
Het valt me nu op dat de enige badkamer alleen te bereiken is via slaapkamer 1 dat lijkt me niet heel praktisch.
Ik ben sowieso benieuwd welke indeling jullie in gedachten hebben, je kan hier zoveel kanten mee op.
Slaapkamer 1 = kantoor. Dat maakt het iets minder onpraktisch. De kleine kamer heb ik een waslijn gehangen.
pi_215885719
quote:

Ja ik werk al bijna 20 jaar in de VvE-business dus dat typten mijn handen automatisch ipv VVV. :')
  maandag 16 december 2024 @ 13:34:14 #157
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215886264
Op 24Kitchen val ik toevallig in een programma met James Martin die nu lokale gerechten kookt in Asturia.
Poef.....gone! ©golfer
pi_215888301
quote:
3s.gif Op maandag 16 december 2024 13:34 schreef golfer het volgende:
Op 24Kitchen val ik toevallig in een programma met James Martin die nu lokale gerechten kookt in Asturia.
Fabada? :)

Ik kan de bourdain-afleveringen van zowel Asturias als baskenland aanraden.
pi_215888397
Ik kreeg deze week van J. het beste compliment ooit. O+

"Ojala nosotros aprendieramos asi de rapido como te adaptaste tu😅🙆🏼‍♂️"

("Ik wou dat wij net zo snel [Engels, red.] leerden als dat jij je hier aanpast")

🥹
  maandag 16 december 2024 @ 16:59:28 #160
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215888510
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2024 16:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Fabada? :)
:Y
In Asturië maakt James kennis met een gezin dat zelfvoorzienend leeft en proeft hij fabada-stoofpot en urbiés-kaas. Hij maakt pancetta met mosselen in rode wijn en sardientjes met padrón-pepers.
Poef.....gone! ©golfer
pi_215888540
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 16:59 schreef golfer het volgende:

[..]
:Y
In Asturië maakt James kennis met een gezin dat zelfvoorzienend leeft en proeft hij fabada-stoofpot en urbiés-kaas. Hij maakt pancetta met mosselen in rode wijn en sardientjes met padrón-pepers.
Die kaas nog niet gezien. Komt specifiek uit Mieres, dat is niet ver van waar we eerst zaten (en we hebben daar ook een huis bekeken).
pi_215889138
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 16:47 schreef Isegrim het volgende:
Ik kreeg deze week van J. het beste compliment ooit. O+

"Ojala nosotros aprendieramos asi de rapido como te adaptaste tu😅🙆🏼‍♂️"

("Ik wou dat wij net zo snel [Engels, red.] leerden als dat jij je hier aanpast")

🥹
^O^
Spoilers!
pi_215890130
Oh, we waren vanmiddag bij de apotheek in het dorp. Deze gemeente heeft nog geen 250 inwoners maar wel een apotheek. En niet alleen is die zes dagen in de week geopend (en daarbuiten bereikbaar voor nood), ze hadden twee van de drie medicaties die LHO gebruikt gewoon op voorraad en de derde komt morgen. Er is hier ook een medische post, een zwembad, een bejaardentehuis, een school, een soort internetcafé, een polideportivo (openbare sporthal). Echt amazing wat je in zo'n klein dorp kunt hebben als je samenleving nog niet volledig is opgeofferd aan het neoliberalisme.
pi_215891613
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Oh, we waren vanmiddag bij de apotheek in het dorp. Deze gemeente heeft nog geen 250 inwoners maar wel een apotheek. En niet alleen is die zes dagen in de week geopend (en daarbuiten bereikbaar voor nood), ze hadden twee van de drie medicaties die LHO gebruikt gewoon op voorraad en de derde komt morgen. Er is hier ook een medische post, een zwembad, een bejaardentehuis, een school, een soort internetcafé, een polideportivo (openbare sporthal). Echt amazing wat je in zo'n klein dorp kunt hebben als je samenleving nog niet volledig is opgeofferd aan het neoliberalisme.
Wordt er inzet of een bijdrage gevraagd van de inwoners of betaalt en regelt de gemeente dat allemaal? Heb je best wat mensen voor nodig om dat draaiend te houden.
pi_215891953
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 20:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wordt er inzet of een bijdrage gevraagd van de inwoners of betaalt en regelt de gemeente dat allemaal? Heb je best wat mensen voor nodig om dat draaiend te houden.
Voor zover ik weet regelt de gemeente dit allemaal (maar er zijn vast ook vrijwilligers actief). De drie gemeentes van Los Oscos werken wel intensief samen met elkaar, en de onze is de kleinste.
pi_215892472
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Knap dat ze dat nog allemaal hebben. Hier in Portugal hangen veel van dat soort dingen aan het inwoneraantal vast, kom je er onder dan vallen er dingen weg, daarom was onze provincie ook zo naarstig op zoek naar mensen.
pi_215893142
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 21:36 schreef Managarm het volgende:

[..]
Knap dat ze dat nog allemaal hebben. Hier in Portugal hangen veel van dat soort dingen aan het inwoneraantal vast, kom je er onder dan vallen er dingen weg, daarom was onze provincie ook zo naarstig op zoek naar mensen.
Ze zijn wel heel blij met nieuwe mensen ivm budget vanuit landelijke overheid. Dus ze zijn ook heel helpend bij inschrijven enzo.
pi_215894322
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2024 10:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
In het verleden, ik denk niet dat A&S die daar gaan wonen het tof vinden als ik daar chorizo ga hangen *)
Dus op die chorizo zolder komen nog twee personen te wonen? (Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.
Dan gaan jullie alle voorzieningen zoals badkamer, toilet, woonkamer en keuken gezamenlijk gebruiken?
Of is het de bedoeling dat in de loop der tijd die etage zijn eigen voorzieningen krijgt.

Leuk trouwens om jullie avontuur te volgen en wat een prachtige plek om te wonen O+
pi_215894975
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 december 2024 01:14 schreef praadje het volgende:

[..]
Dus op die chorizo zolder komen nog twee personen te wonen? (Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.
Dan gaan jullie alle voorzieningen zoals badkamer, toilet, woonkamer en keuken gezamenlijk gebruiken?
Of is het de bedoeling dat in de loop der tijd die etage zijn eigen voorzieningen krijgt.

Leuk trouwens om jullie avontuur te volgen en wat een prachtige plek om te wonen O+
Die grote ruimte boven wordt woonkamer. De chorizo zolder wordt slaapkamer. En er komt daar inderdaad ook een badkamer en een pantry. De bestaande keuken beneden wordt hun primaire keuken. Wat nu ingetekend staat als bijkeuken wordt LHO zijn horeca keuken.
pi_215895309
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 december 2024 01:14 schreef praadje het volgende:

[..]
Ik dacht dat er een persoon kwam, maar maakt niet uit.

Oh gelukkig maar :D
pi_215896107
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 december 2024 09:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Oh gelukkig maar :D
_O-
pi_215896459
:D
pi_215896493
Zijn het de vrienden die ik ook ken die bij jullie komen wonen? Das wel rete-gezellig dan O+
pi_215901524
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:53 schreef mascara-klodder het volgende:
Zijn het de vrienden die ik ook ken die bij jullie komen wonen? Das wel rete-gezellig dan O+
Nop andere :)
pi_215902554
50% van deze vrienden hebben wel dezelfde naam.
pi_215905826
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 21:28 schreef Isegrim het volgende:
Een quiz, leuk!
pi_215905835
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 21:28 schreef Isegrim het volgende:

Ik denk de S :+
pi_215910726
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2024 09:14 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Ik denk de S :+
Klopt. :D

We hebben hele leuke Workawayers en vandaag hebben we een oud kippenhok gesloopt en afgevoerd. Gaat zoveel sneller met vier, zoiets!
pi_215921661
Vandaag is LHO het laatste document gaan brengen dat nodig was om ons in te schrijven. Toen kreeg hij de keus:

a. wachten tot de burgemeester er is zodat die een krabbel kan zetten

b. inschrijving per mail ontvangen

Hij koos voor dat laatste (gemiste kans om de burgemeester een hand te geven ;( ), en een paar uur later zaten de certificados empadronamiento in mijn mailbox. We zijn dus nu officieel inwoners van onze gemeente. *O*

Daarmee is de bevolking van de gemeente met 0,7% toegenomen, en van ons dorp met 40%. 😎
pi_215921976
*O* *G* Gefeliciteerd!
pi_215922174
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 17:55 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag is LHO het laatste document gaan brengen dat nodig was om ons in te schrijven. Toen kreeg hij de keus:

Hij koos voor dat laatste (gemiste kans om de burgemeester een hand te geven ;( ), en een paar uur later zaten de certificados empadronamiento in mijn mailbox. We zijn dus nu officieel inwoners van onze gemeente. *O*

Daarmee is de bevolking van de gemeente met 0,7% toegenomen, en van ons dorp met 40%. 😎
*O* *O* *O*

Hoe lang blijven de workawayers? Waar slapen ze en wat hebben jullie samen al gedaan? Koken jullie ook voor hen of regelen ze hun eigen zaken?
Spoilers!
pi_215922680
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2024 18:59 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
*O* *O* *O*

Hoe lang blijven de workawayers?
Een week of vier. Ik moest vandaag werken en zij hebben intussen een enorme berg werk verzet. :o Ze hebben het dak op zolder helemaal verder schoongemaakt en zijn ook aan de muren begonnen.

quote:
Waar slapen ze en wat hebben jullie samen al gedaan?
Samen hebben we een kippenhok gesloopt en weggebracht. En één van beide spreekt Spaans en is mee geweest naar het gemeentehuis voor wat taalhulp (we redden ons op zich prima maar soms maakt wat hulp dingen makkelijker).

quote:
Koken jullie ook voor hen of regelen ze hun eigen zaken?
LHO doet de catering.
pi_215922692
Oh en ze slapen in slaapkamer III. :D
pi_215923018
Internationale helpers. w/

Horen je de Vertrekkers nooit over😇

En feli met jullie officiële vestiging.
pi_215923105
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 17:55 schreef Isegrim het volgende:

Een dorp van 5 en nu 7 inwoners :D
Hoeveel woningen zijn er in totaal?
pi_215923313
Gefeliciteerd *O*
pi_215923446
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 20:15 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Een dorp van 5 en nu 7 inwoners :D
Hoeveel woningen zijn er in totaal?
Drie! Waarvan twee permanent bewoond en eentje alleen in het weekend.
pi_215923470
En evenveel honden als huizen. Pablín, zijn grote liefde (ook een mastín) en een Mechelaar.
pi_215923613
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 19:48 schreef Isegrim het volgende:

[..]
Een week of vier. Ik moest vandaag werken en zij hebben intussen een enorme berg werk verzet. :o Ze hebben het dak op zolder helemaal verder schoongemaakt en zijn ook aan de muren begonnen.
[..]
Samen hebben we een kippenhok gesloopt en weggebracht. En één van beide spreekt Spaans en is mee geweest naar het gemeentehuis voor wat taalhulp (we redden ons op zich prima maar soms maakt wat hulp dingen makkelijker).
[..]
LHO doet de catering.
Wat een enorm goede deal voor iedereen zeg. Vier weken is wel lang. Extra fijn dat het klikt. Het lijkt me ook wel vermoeiend om zo lang soort van onbekenden om je heen te hebben.

Zijn het nachtelijke eters? :D
Spoilers!
pi_215923918
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2024 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wat een enorm goede deal voor iedereen zeg. Vier weken is wel lang. Extra fijn dat het klikt. Het lijkt me ook wel vermoeiend om zo lang soort van onbekenden om je heen te hebben.
Met deze mensen lijkt het me echt helemaal geen punt. :D

quote:
Anders worden ze het wel. 😆
pi_215923960
Spoilers!
pi_215924013
LHO is nu aan het koken met één van hen als souschef.
pi_215924952
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2024 20:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Rude :{w
pi_215925105
quote:
10s.gif Op donderdag 19 december 2024 22:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Rude :{w
Dat maak jij er van :D Just asking questions O-)
Spoilers!
pi_215934396
Morgen 11 kuub brandhout in ontvangst nemen. :D Mooi op tijd voor de Kerst. Tot nu toe steeds losse beetjes gekocht en alles opgestookt wat hier zoal verspreid lag (best een boel, en ook nog lang niet op).

Ik heb onder andere oude wormige bedbodems opgestookt en ik weet niet wat voor hout dat was (wel onbewerkt hoor) maar dat rook fantastisch lekker, naar frankincense (katholieke miswierook).
pi_215934873
Toilet-timelapse :s)

pi_215946711
quote:
Wat een zen filmpje O+
Spoilers!
pi_215946792
Het kostte ons met zijn vieren en met twee kruiwagens erbij twee uur om 11 kuub brandhout binnen te leggen (en nog netjes te stapelen ook).

pi_215951647
In het café gegeten tegelijk met de voltallige gemeenteraad. :D
pi_215952053
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 00:06 schreef Isegrim het volgende:
In het café gegeten tegelijk met de voltallige gemeenteraad. :D
:Y)
pi_215963020
Onze Workawayers gingen vandaag naar een kerst dingetje in de buurt en spraken daar iemand van wie wij geen idee hebben wie dat is, maar die al wel wist wie wij zijn, en die ons volgt op de socials. :D Ik denk dat J. de mensen informeert over ons.

Vandaag ook gesproken met een Nederlander/Canadees die hier al 22 jaar woont en die timmerman is. Maakt prachtige dingen. Hij kwam wat hout halen dat J. bij zijn loods had liggen.
pi_215963480
Haha…zó werkt dat met socials.

Waar komen jullie workawayers vandaan eigenlijk. Of ben ik dat al weer vergeten.

En de medebewoners komen wanneer? Moeten die ook eerst verkopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')