Wat mij betreft kan die lijst er idd uit, en mijn kind staat er niet eens in.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 20:17 schreef Elleska het volgende:
Heeft die zeer gedateerde lijst met namen nog wel een meerwaarde? De lijst is zo gedateerd dat een deel van de kinderen inmiddels volwassen zijn. Als iemand dat wil teruglezen zijn ze nog terug te vinden in de oude topics.
Het topic is bijna vol, dan kan het zonder tussenkomst van mod worden aangepast.
Nou, ergens tussen de oudste en de jongste in dan gok ikquote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:16 schreef hilliebillie het volgende:
Ja inderdaad. Geen idee hoe lang die ook niet geüpdate is. Mijn oudste staat er wel in, m’n jongste niet 😂
Tussen 2011 en 2013 dan. Is al best even geleden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:18 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, ergens tussen de oudste en de jongste in dan gok ik
De tijden zijn ook anders, 'vroegah' was de lijst nog niet zo'n groot probleem, maar tegenwoordig kan en zal alles tegen je gebruikt worden online enzo.
Nou, dat dus.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:22 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Tussen 2011 en 2013 dan. Is al best even geleden.
Op zich heb ik met de lijst geen moeite. Is niet aan mij gelinkt welke naam bij mij hoort.
Maar inderdaad. Waar ik vroeger gewoon de namen van de kinderen noemde op fok, noem ik ze nu de oudste en de jongste
Olle doet me denken aan het boek van Guus Kuijerquote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:29 schreef Pinnenmutske het volgende:
Olle vind ik zo'n leuke naam.
Zoon van broer heet zo
Zo hebben mensen bij ons in de straat hun zoon Frank genoemd. Ik hou echt van die 'gewone' Hollandse namenquote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:51 schreef Leandra het volgende:
Ik zag gisteren nog een bord in de tuin: Gerdine
Lekker old-skool.
Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik vind het wel leuk dat mensen het doen.
En niet alleen Gerarda Jantine, we noemen haar Luna.
Ja was een droevig boekquote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:01 schreef Troel het volgende:
[..]
Olle doet me denken aan het boek van Guus Kuijer
Het maakt mij niets uit, maar liever normale namen dan dat ik zo'n Merel-gevoel krijg, zoals in de afgelopen aflevering van Oogappels, die een stagiair heeft die Storm heet en ook nog eens niet met haar "directe" persoonlijkheid kan omgaan.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 15:40 schreef Tink89 het volgende:
Frank en Gerdine vind ik soort van oke, maar Henk en Frida vind ik verschrikkelijk...
Dat dus inderdaad.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 15:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het maakt mij niets uit, maar liever normale namen dan dat ik zo'n Merel-gevoel krijg, zoals in de afgelopen aflevering van Oogappels, die een stagiair heeft die Storm heet en ook nog eens niet met haar "directe" persoonlijkheid kan omgaan.
Als je kind al Storm, Rover of Wolf noemt kan het maar beter een beetje een pittig kind zijn.
Ah, je toevoeging zegt al genoegquote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier toevallig nog geniale ideeën voor een leuke jongensnaam die bij de naam van onze oudste (F.loor) past? Ik weet nog niet of we een jongen of meisje krijgen, maar we hebben nog geen enkele optie voor een jongen en dat voelt ook weer niet oké. :’)
Kijk hier anders eens tussen. Is wel een oud lijstje, maar misschien vind je iets:quote:
Mijn man heet P.aul en loopt daar inderdaad ook vaak tegenaan, ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:41 schreef Leandra het volgende:
Over Oogappels gesproken: je kind een naam geven die je niet fatsoenlijk kunt uitspreken.
Hansje wordt door de halve cast Hangsje genoemd, ik snap dat niet?
Als je Paul niet kunt uitspreken noem je je kind toch ook geen Paul?
En ja, ik weet dat ze niet echt Hansje heet, en dat het niet haar echte ouders zijn, maar het gaat me om het principe.
Thanks! Wij hebben heel veel jongens in onze omgeving en alle korte, oké Nederlandse namen zijn al wel vergeven. Dus dat maakt het ook niet makkelijker. :-)quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:46 schreef Troel het volgende:
[..]
Kijk hier anders eens tussen. Is wel een oud lijstje, maar misschien vind je iets:
https://hippe-geboortekaartjes.nl/korte-jongensnamen-2020
Maar zo hoort het ook, meer die Pal-klank. Dat Paul als in Paulus is echt super-Brabo naar mijn idee en veel te dik aangezet met die /au/.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:50 schreef Smart_ass het volgende:
Ik vind Paul altijd een moeilijke naam ofzo. Want ik spreek het uit als Pal denk ik. Niet als Paul zoals Paulus zeg maar.
Poolquote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:50 schreef Smart_ass het volgende:
Ik vind Paul altijd een moeilijke naam ofzo. Want ik spreek het uit als Pal denk ik. Niet als Paul zoals Paulus zeg maar.
In Wuustwezelquote:Op woensdag 23 oktober 2024 17:00 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Waar zeggen ze dat dan?![]()
Ik weet wel dat er wat Limburgers waren die hem ‘Poel’ noemden. :’)
T(h)omquote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier toevallig nog geniale ideeën voor een leuke jongensnaam die bij de naam van onze oudste (F.loor) past? Ik weet nog niet of we een jongen of meisje krijgen, maar we hebben nog geen enkele optie voor een jongen en dat voelt ook weer niet oké. :’)
We houden van kort (liefst 1 lettergreep) en echt Nederlandsklinkend, geen twijfel over schrijfwijze, beetje stoer, maar ook ergens weer lieflijk. Naam van de oudste past perfect bij haar en een tweede meidennaam hebben we ook al, maar een jongensnaam…
En we houden dan weer niet van de top 10-namen.
Zo geniaal als mijn jongste heet krijg je ze vast niet en om over die van de oudste maar helemaal niet te sprekenquote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
We houden van kort (liefst 1 lettergreep) en echt Nederlandsklinkend, geen twijfel over schrijfwijze, beetje stoer, maar ook ergens weer lieflijk. Naam van de oudste past perfect bij haar en een tweede meidennaam hebben we ook al, maar een jongensnaam…
Teus!quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Wat leuk! Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 23 oktober 2024 19:34 schreef Deisyy het volgende:
Ik word volgend jaar oma![]()
Denk dat mijn dochter en schoonzoon voor een frisse Hollandse naam kiezen, maar je weet het nooit natuurlijk.
Gerdine of Teun dusquote:Op woensdag 23 oktober 2024 19:34 schreef Deisyy het volgende:
Denk dat mijn dochter en schoonzoon voor een frisse Hollandse naam kiezen, maar je weet het nooit natuurlijk.
Dank je!quote:
Doe maar Gerdine en Teus danquote:Op woensdag 23 oktober 2024 19:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gerdine of Teun dus![]()
Die kunnen we erin houden als werknaam
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 23 oktober 2024 19:34 schreef Deisyy het volgende:
Mijn kleinzonenquote:Op woensdag 23 oktober 2024 19:34 schreef Deisyy het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 20:30 schreef Blues het volgende:
[..]
Mijn kleinzonenWat grappig dat 2 kleinzonen vernoemd zijn, A.ce is ook wel een hele stoere naam (geen idee of het karakter uit de serie dat ook is). En A.miyah is heel bijzonder vind ik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
Die laatste betekent iets als vriend van god/jezus.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 20:52 schreef Deisyy het volgende:
Wat grappig dat 2 kleinzonen vernoemd zijn, A.ce is ook wel een hele stoere naam (geen idee of het karakter uit de serie dat ook is). En A.miyah is heel bijzonder vind ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 21:06 schreef Blues het volgende:
[..]
Die laatste betekent iets als vriend van god/jezus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus jullie wisten ook pas na een paar weken dat jullie kleinzoon geboren was?
Mijn dochter woont 150 km hier vandaan, en vooral nu ze een kindje gaat krijgen vind ik dat heel jammer, maar vergeleken met jou mag ik dus helemaal niet klagen.Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 21:54 schreef Blues het volgende:
Ik kijk het perfecte plaatje en 'Tijl' vind ik ook leuk
En je kijkt ook Een huis vol?quote:
En 2 lettergrepen? Jonas, Joris?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ja. Frequentie is 2 brieven p.j.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 21:58 schreef Deisyy het volgende:
Dus jullie wisten ook pas na een paar weken dat jullie kleinzoon geboren was?
Preciesquote:Op donderdag 24 oktober 2024 07:21 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind trouwens de 'correcte' uitspreekwijze van Paul gewoon Paul. Met een au. Zoals in Paulus. Dat staat er toch ook gewoon? Waarom dat 'ontzettend brabo' en fout zou moeten zijn, geen idee. Het is natuurlijk veel logischer om het uit te spreken zoals het er niet staat...als ik het heel snel zeg, wordt het wat meer een oo maar nooit 'Pal'.
Ik ben ook met een P.aul getrouwd.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 07:58 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hey, ik ben er met 1 getrouwd.
Mijn moeder zegt het ook altijd met de echte /au/ en dan vooral zo’n veel te aanwezige /l/. Brrrr. Klinkt echt niet. En zij is een echte Brabander. Ik ook, maar ik zeg het gewoon met /a/ (en ik klink door werk in de Randstad echt al minder Brabants). En zo schijnt het ook te zijn volgens schoonmoeder, zo hadden ze het bedacht in ieder geval.
Dit dus. Waarom zouden Pauline en Paulus wel met een echte au zijn en Paul niet.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 07:21 schreef Tink89 het volgende:
Oos is Limburgs voor 'ons'. Als in: Oos durp = ons dorp. Ik zou daar niet voor kiezen, maar da's vanwege de regio waar ik woon.
Ik vind trouwens de 'correcte' uitspreekwijze van Paul gewoon Paul. Met een au. Zoals in Paulus. Dat staat er toch ook gewoon? Waarom dat 'ontzettend brabo' en fout zou moeten zijn, geen idee. Het is natuurlijk veel logischer om het uit te spreken zoals het er niet staat...als ik het heel snel zeg, wordt het wat meer een oo maar nooit 'Pal'.
Ja. Inclusief uitwijdingen waarom de ee in beer een andere is dan in restquote:
Ja, je was me voor. Daar ga ik als taalkundige heel lekker op, dat soort verklaringen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:27 schreef Clubsoda het volgende:
amaranta in OUD / Kindernamen #186
OUD / Kindernamen #187
De conclusie is dat zuiderlingen geen moeite hebben met de combinatie au-l (eindklank) en boven de rivieren wel.
Eej, hou mij hierbuiten jaquote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:27 schreef Clubsoda het volgende:
OUD / Kindernamen #187
De conclusie is dat zuiderlingen geen moeite hebben met de combinatie au-l (eindklank) en boven de rivieren wel.
Sorry ik landde bij het zoeken bij een post van jouquote:Op donderdag 24 oktober 2024 19:26 schreef amaranta het volgende:
[..]
Eej, hou mij hierbuiten ja(maar wilde inderdaad vertellen over Paul die door iedereen Pol werd genoemd
.)
Bij Paula en Paulus is de au een open klank toch? En dan begint de volgende lettergreep met een l, in plaats van dat die l er nog achteraan geplakt moet? (Mijn terminologie rammeltquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:00 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ja, je was me voor. Daar ga ik als taalkundige heel lekker op, dat soort verklaringen.En inderdaad, met -us en -ine als uitgang heb je een andere uitspraak op tweeklanken dan bij uitgang /l/. In ieder geval bij een selecte groep mensen.
Jaaaa kunnen we het dan ook weer over tonaal Limburgs hebben?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:19 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja. Inclusief uitwijdingen waarom de ee in beer een andere is dan in restKwakzor heeft er zelfs geluidsfragmenten voor opgenomen
Al spreken mijn Limburgse ouders het dan weer Limburgs uit als (ongeveer) Pohl.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:27 schreef Clubsoda het volgende:
OUD / Kindernamen #187
Haha geen punt. Ik vond het juist heel grappig want ik wilde juist echt dát verhaal aanhalenquote:Op donderdag 24 oktober 2024 19:35 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Sorry ik landde bij het zoeken bij een post van jou
Paul lukt mij wel, in de zin dat ik de au-klank goed kan uitspreken, maar de l klinkt dan nergens naarquote:Op donderdag 24 oktober 2024 19:29 schreef Deisyy het volgende:
Paul lukt mij ook niet, Paula wel, maar als ik vanuit Paula probeer om Paul te zeggen trek ik heel raar met mijn gezicht en lukt het alsnog niet.
Ja.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 19:39 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Bij Paula en Paulus is de au een open klank toch? En dan begint de volgende lettergreep met een l, in plaats van dat die l er nog achteraan geplakt moet? (Mijn terminologie rammelt)
Ja ok, daar zit dus het verschilquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:00 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ja, je was me voor. Daar ga ik als taalkundige heel lekker op, dat soort verklaringen.En inderdaad, met -us en -ine als uitgang heb je een andere uitspraak op tweeklanken dan bij uitgang /l/. In ieder geval bij een selecte groep mensen.
Volgens mij gaat het meer om de dikke l die er dan volgt, om Paul met een au uit te spreken komt er meer nadruk op de l, dat heb je niet bij Paulus en Pauline.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 12:15 schreef Troel het volgende:
[..]
Dit dus. Waarom zouden Pauline en Paulus wel met een echte au zijn en Paul niet.
Abel in het Spaans klinkt super mooi.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:19 schreef MaJo het volgende:
Ik ben wel blij met A.bel, dat kan niet misgaanAl vind ik de uitspraak in andere talen wel lelijk, Ebel in het Engels en de klemtoon op bel in het Frans en Spaans. Het verandert de naam helemaal
quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:57 schreef Schanu het volgende:
Over verschillende wijzen van uitspreken gesproken, de naam van mijn oudste:Sowieo die rare schrijfwijze om een D voor een J te zetten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie naam zeg![]()
Dankjewelquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:21 schreef Blues het volgende:
[..]
Sowieo die rare schrijfwijze om een D voor een J te zetten.
Mooie naam zeg
Ik zou het ook zo uitsprekenquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:33 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik hoorde laatst Juan uitgesproken als choe-wan. Ongeveer zoiets.
Cas!quote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Riv is nog steeds één van mijn favoriete jongensnamen en past volgens mij ook heel goed bij Floorquote:Op woensdag 23 oktober 2024 16:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Meer 1 lettergreep, zo heb ik al eerder gehoord. Maar dat kind had een spaanstalige moeder.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:06 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Ik zou het ook zo uitspreken![]()
Hoe spreek jij het dan uit?
Ik denk dat ch in deze tsj is, dus niet een harde g? Goe-an of Gwan is de juiste uitspraakquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:06 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Ik zou het ook zo uitspreken![]()
Hoe spreek jij het dan uit?
Ik spreek dat ook zo uitquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:33 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik hoorde laatst Juan uitgesproken als choe-wan. Ongeveer zoiets.
Het is een Spaanse naam, die moeder weet het. Het is twee lettergrepen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:21 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Meer 1 lettergreep, zo heb ik al eerder gehoord. Maar dat kind had een spaanstalige moeder.
Twee duidelijk afzonderlijke lettergrepen ben ik niet gewend.
Die met de spaanstalige moeder sprak het uit zoals hier: https://nl.forvo.com/word/juan/quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:28 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Het is een Spaanse naam, die moeder weet het. Het is twee lettergrepen.
Ah op die manier.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:21 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Meer 1 lettergreep, zo heb ik al eerder gehoord. Maar dat kind had een spaanstalige moeder.
Twee duidelijk afzonderlijke lettergrepen ben ik niet gewend.
Ik zou het ook uitspreken als Goe-(w)an.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:22 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik denk dat ch in deze tsj is, dus niet een harde g? Goe-an of Gwan is de juiste uitspraak
Dr zat een vrouw op het terras en die had het over haar familie. En alle namen van haar familieleden begonnen met de S. Stim, Smoniek. Bijzonder ook.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:03 schreef Schanu het volgende:
[..]
Dankjewel![]()
En ja, overal een D voor schrijven is wel een trend die ik echt niet mooi vind. Wel lekker makkelijk om spraakverwarring te voorkomen overigens, die kinderen hoeven in ieder geval niet steeds te verbeteren dat je de naam uitspreekt als DDDDDj(...)(al zijn veel van juist dat soort namen doorgaans alsnog te moeilijk om uit te spreken
)
Ook echt gewoon die namen met een S ervoor?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:45 schreef amaranta het volgende:
[..]
Dr zat een vrouw op het terras en die had het over haar familie. En alle namen van haar familieleden begonnen met de S. Stim, Smoniek. Bijzonder ook.
Aylinn zou ik uitspreken als Eejlin, dus met een extra j-klank erbij, maar het is maar de vraag of die ouders dat ook doen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:21 schreef Tink89 het volgende:
Goewan versus Gwan... Ik vind het allebei echt heel prima.
Schanu: ik zou bij de naam voor jouw dochter ook even vragen, juist omdat er zo veel kan qua uitspraak.
Onze dochter heet E..li.n. Op vakantie was er voor ons in de rij voor het babyzwemmen nog een kindje met dezelfde naam, maar die schreven Aylinn. En terwijl ze het precies hetzelfde uitspraken, vond ik het er toch ordinair uitzien op papier.
En 'smam en spap'?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:45 schreef amaranta het volgende:
[..]
Dr zat een vrouw op het terras en die had het over haar familie. En alle namen van haar familieleden begonnen met de S. Stim, Smoniek. Bijzonder ook.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
Nee, ze heten gewoon Tim en Moniek. Maar het is heel Brabants om overal een S voor te plakken. Onze Tim is jarig. Ons Tim is jarig. Stim is jarig.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:48 schreef Schanu het volgende:
[..]
Ook echt gewoon die namen met een S ervoor?
Mijn schoonzus en zwager hebben beide een naam met een R, hun drie kinderen hebben ze ook de R gegeven als beginletter maar wel allemaal 'normale' namen gelukkig. Lijkt mij alleen zo'n ellende met de post binnen zo'n gezin, haha. Toevallig begint mijn naam ook met een R, maar mede door een bepaald bekend persoon heeft die naam nu een redelijk ordinair karakter gekregen
De N is wyatt is inderdaad vrij nutteloosquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:52 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Aylinn zou ik uitspreken als Eejlin, dus met een extra j-klank erbij, maar het is maar de vraag of die ouders dat ook doen.
Ergens vind ik zo'n extra N vrij nutteloos maar er zijn toch ook wel namen waar het wel bij kan horen, Lynn of Wyatt bijvoorbeeld. Wij twijfelden over de naam Wynn voor een jongen, wat uit het Engels niet zo gek is maar in het Nederlands misschien wat vreemd overkomt.
Daarom snap ik nooit dat er ouders zijn die hun kind een gangbare naam geven maar het dan weer nèt iets anders moeten spellen. Een klasgenootje van mijn dochter heet Jul.lian (ja, Julian met dubbel l). Ze spreken het gewoon uit als Julian. Waarom denk ik dan? Zo’n kind moet zijn leven lang zijn naam spellen. Kijk dat een minder gangbare naam gespeld moet worden snap ik, maar zo’n naam niet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:33 schreef Schanu het volgende:
Ja dat bewust moeilijker schrijven terwijl de uitspraak op hetzelfde neerkomt, daar zie ik het nut nooit zo van in. En het kind in kwestie moet de rest van zijn/haar leven dus zijn/haar naam spellen.
Oeps, helemaal verkeerd begrepen, haha sorry.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:14 schreef amaranta het volgende:
[..]
Nee, ze heten gewoon Tim en Moniek. Maar het is heel Brabants om overal een S voor te plakken. Onze Tim is jarig. Ons Tim is jarig. Stim is jarig.
Julian met dubbel L moet je mijn inziens uitspreken als Jùllian en niet als Júlian. Maar ja dat soort verwarring creëer je dan inderdaadquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:38 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Daarom snap ik nooit dat er ouders zijn die hun kind een gangbare naam geven maar het dan weer nèt iets anders moeten spellen. Een klasgenootje van mijn dochter heet Jul.lian (ja, Julian met dubbel l). Ze spreken het gewoon uit als Julian. Waarom denk ik dan? Zo’n kind moet zijn leven lang zijn naam spellen. Kijk dat een minder gangbare naam gespeld moet worden snap ik, maar zo’n naam niet.
Dat zouden spap en smam kunnen zijn.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:45 schreef amaranta het volgende:
[..]
Haha ge wit t oit noit nie. Maar volgens mij had zij het ook over haar ‘smam’.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 17:37 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Dat zouden spap en smam kunnen zijn.
Zij zei: “smam zus en zo”quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 18:44 schreef Tink89 het volgende:
Nee niet haar smam. Da's alsof je zegt 'over haar onze moeder'![]()
Maar die s is in mijn schoonfamilie ook nogal aanwezig. Maar die zijn ook echt heel plat gaan praten sinds ze van de stad naar een klein Brabants dorp verhuisd zijn.
Haha mijn vriendin heeft het altijd over onze “Paul” als ze het over haar zoontje heeft. Dus mijn man noemt hem ook altijd onze Paul.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:24 schreef hilliebillie het volgende:
Yep, hier ook spap en smam. En voor de naam van m’n zusje komt ook een s als ik het over haar heb. Bij m’n kinderen doe ik het dan weer niet.
Bij de oudste heb ik het wel eens over ‘onze j…’ omdat ik ook een collega heb met die naam. En dat zal ik vast ook wel eens wat sneller uitspreken. Maar dan dus niet met de s![]()
Ik weet nog goed te herinneren dat een klasgenootje me vroeger vertelde dat ze de vakantievrienden niet kreeg uitgelegd dat haar zus Mieke heet. Zij en haar broer hadden het de hele tijd over ‘smiek’ dat de vakantievrienden de hele tijd smiek riepen naar haar.
(Was nog basisschoolleeftijd dus begrijpelijk dat ze het niet helemaal door hadden als niet brabanders)
Zo heeft een collega van mij een schoonzoon met dezelfde naam als haar eigen zoon. Dus als ze het over hem heeft gaat het altijd over Sem van onze loes (even gefingeerd, met twee namen wordt het anders misschien wel erg herkenbaar).quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:28 schreef amaranta het volgende:
[..]
Haha mijn vriendin heeft het altijd over onze “Paul” als ze het over haar zoontje heeft. Dus mijn man noemt hem ook altijd onze Paul.
Herkenbaar. Ik heb ook wel eens de verkleinvariant gebruikt maar dat werd ook niks (dat werd een soort -gia)quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:43 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Naam van dochter in het Engels is dan weer heel raar. Überhaupt buiten Nederland. In Spanje konden ze er ook niets mee afgelopen winter.
Mijn man noemt haar ook standaard "Flora"; als hij het over haar heeft tegen buitenlandse collega's.
quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:57 schreef Schanu het volgende:
Over verschillende wijzen van uitspreken gesproken, de naam van mijn oudste:Wat een prachtige naam. Eerste keer dat ik hem zie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Un)masking for the greater good.
Op mijn werk hebben we Onze Piet en Andere Piet. Andere Piet is de contactpersoon van de accountantquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 21:28 schreef amaranta het volgende:
[..]
Haha mijn vriendin heeft het altijd over onze “Paul” als ze het over haar zoontje heeft. Dus mijn man noemt hem ook altijd onze Paul.
Zo ken ik een Hana, maar je spreekt het gewoon uit als Hanna.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:38 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Daarom snap ik nooit dat er ouders zijn die hun kind een gangbare naam geven maar het dan weer nèt iets anders moeten spellen. Een klasgenootje van mijn dochter heet Jul.lian (ja, Julian met dubbel l). Ze spreken het gewoon uit als Julian. Waarom denk ik dan? Zo’n kind moet zijn leven lang zijn naam spellen. Kijk dat een minder gangbare naam gespeld moet worden snap ik, maar zo’n naam niet.
Mijn bijna 2 meter lange Os.ca.r zit in de klas met een 1m70 lange O…quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 23:18 schreef oh-oh het volgende:
Wij hadden ooit twee Marjannen op het werk en die werden door iedereen voluit leuke Marjan en stomme Marjan genoemd. Ze noemden elkaar ook zo
Ik ken een gezin in de buurt en de kinderen hebben de namen Djoelia,Djayden,Djamiro en Djanesha.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:03 schreef Schanu het volgende:
[..]
Dankjewel![]()
En ja, overal een D voor schrijven is wel een trend die ik echt niet mooi vind. Wel lekker makkelijk om spraakverwarring te voorkomen overigens, die kinderen hoeven in ieder geval niet steeds te verbeteren dat je de naam uitspreekt als DDDDDj(...)(al zijn veel van juist dat soort namen doorgaans alsnog te moeilijk om uit te spreken
)
Even snel bij namenerds op Reddit gekeken, daar komt voornamelijk Theodore voorbij.quote:Op zondag 10 november 2024 12:22 schreef Ynske het volgende:
Weet iemand of je in Amerika de naam Theodor of Theodore schrijft?
Voor een jongen
ah dat is een goede, die had ik niet gechecked.quote:Op zondag 10 november 2024 12:39 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Even snel bij namenerds op Reddit gekeken, daar komt voornamelijk Theodore voorbij.
Voor zover ik weet Theodore.quote:Op zondag 10 november 2024 12:22 schreef Ynske het volgende:
Weet iemand of je in Amerika de naam Theodor of Theodore schrijft?
Voor een jongen
Mij viel vooral de hoeveelheid dubbele letters en ook weer dubbel in verschillende namen op.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:41 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind die laatste uit dat rijtje echt een heel andere vibe hebben dan de eerste twee. Minder hip ofzo. Maar dat komt ook door de spelling van de eerste denk ik.
Oh, die ken ik denk ikquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:00 schreef MaJo het volgende:
Ik zag laatst in de wijk een C.ëjay, hoe spreek je dat dan uit
Sejeej (eerste e zelfde klank als bed) ofzo? Kan er ook niet veel van maken trouwensquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:00 schreef MaJo het volgende:
Je hebt een dm!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:13 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Oh, die ken ik denk ikof zijn er meerdere arme kinderen met die naam
Ik kan er niks anders van maken dan see-jay (op z’n Engels)quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:34 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Sejeej (eerste e zelfde klank als bed) ofzo? Kan er ook niet veel van maken trouwens
Ja wie weet, echt geen idee!!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat je ë uitspreekt als een zachte 'e' zoals de 'e' in elleboog. Cehdjeej dan denk ik?
Hana betekent bloesem of kersenbloesem in het Japans, en dat spreek je inderdaad voor ons ongeveer uit als hanna. Hoeft dus niet per se een creatieve spelling te zijn, kan ook oprecht een andere naam zijn.quote:Op zondag 27 oktober 2024 21:10 schreef Burdie het volgende:
[..]
Zo ken ik een Hana, maar je spreekt het gewoon uit als Hanna.
En de het oudste kind heet Puk ?quote:Op zondag 16 maart 2025 03:01 schreef Troel het volgende:
Hier onlangs een bord met 'Muk' in de buurt.
Niet alleen dat, het is ook een scheldwoord. Samentrekking van Marokkaan en Turk, sommige mensen noemen dat “murken”quote:Op zondag 16 maart 2025 11:08 schreef Ceviche het volgende:
Laatst ook een Murk gezien. Ieder z'n ding natuurlijk (mensen hebben ook een mening over de namen van mijn kinderen) maar ik associeer het met viezigheid/drab.
Nog nooit van gehoord en ik woon in Rotterdam Zuidquote:Op zondag 16 maart 2025 11:53 schreef MaJo het volgende:
[..]
Niet alleen dat, het is ook een scheldwoord. Samentrekking van Marokkaan en Turk, sommige mensen noemen dat “murken”
Ik weet dat de Amsterdamse oma van mijn man dat altijd zei. Kan natuurlijk ook dat ze dat zelf heeft bedacht maar ik vind het ook wel als Amsterdamse slang klinkenquote:Op zondag 16 maart 2025 12:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nog nooit van gehoord en ik woon in Rotterdam ZuidIk leer hier nog wat bij!
Ik zag net deze naam en ik moest aan jouw post terug denken vanwege de trema. Geen idee ook hoe je deze naam uitspreekt: Y.aeliviäno. Volgens mij hadden ze beter een schuin streepje op de 'e' kunnen doen dan een trema op de 'a', maargoed.. wie ben ikquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:00 schreef MaJo het volgende:
Muk is de naam van een Pokemonquote:Op zondag 16 maart 2025 03:01 schreef Troel het volgende:
Hier onlangs een bord met 'Muk' in de buurt.
Ik vind het best een leuke naamquote:
Is dat geen Friese naam?quote:Op zondag 16 maart 2025 11:08 schreef Ceviche het volgende:
Laatst ook een Murk gezien. Ieder z'n ding natuurlijk (mensen hebben ook een mening over de namen van mijn kinderen) maar ik associeer het met viezigheid/drab.
Ik wilde juist typen dat M.eef gewoon Eef is met een M ervoor, dus vreemd. Maar onze jongste heet Eva met een N ervoor. Dus ik doe er zelf net zo hard aan meequote:Op zondag 6 april 2025 20:27 schreef Nolita het volgende:
Ik dacht dat het meeviel met namen hier maar m.eef (duurde even voor mijn kwartje maeve viel) en D.ot (zeg er com achteraan).
Daar kan ik niet enthousiast van worden.
Doet mij denken aan Pokémonquote:Op zondag 13 april 2025 15:06 schreef FlyingFish het volgende:
Er is een tweeling geboren! Stone en SteelIk weet niet welke naam erger is. Stone gaat het altijd verliezen van Steel, stone zijn toekomstige partners zijn stoned, en Steel zal een lange slungel worden met losse handjes…
Het staat gewoon in de OP....quote:Op donderdag 17 april 2025 10:54 schreef Karina het volgende:
Beetje domme vraag misschien maar dit is de 1e keer dat ik in de topic kijk volgens mij, waarom staan er zoveel namen genoemd met een "." ertussen? Voorbeeld: W.im, D.uuk.
Mis ik iets? Of is dat een hele moderne manier om namen te spellen tegenwoordig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |