abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:26:33 #1
485843 crew  Jippie
pi_215188729
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen. Dat concluderen artsen van het Maastricht UMC+ (MUMC+), Erasmus MC, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Jeroen Bosch Ziekenhuis met gezondheidsorganisaties. Ze vinden dat het te gemakkelijk is voor jongeren om aan ongezond eten te komen, en willen daarom maatregelen.

De artsen en de organisaties zeggen in een brandbrief dat fastfood op steeds meer plekken rond scholen wordt verkocht. Daar zien de ondertekenaars naar eigen zeggen dagelijks de gevolgen van: “In de meest extreme gevallen zien zij tieners die 140 kilo wegen, die volledig aan bed gekluisterd zijn en geen toekomst meer voor zichzelf zien.”

Bezuiniging op gezondheid
De gezondheidsorganisaties klagen dat het huidige kabinet bezuinigt op het voorkomen van overgewicht en de gezondheidsschade daarvan. Ze willen daarom dat gezond eten goedkoper wordt en dat reclame voor ongezond eten gericht op kinderen wordt verboden. Ook willen ze dat supermarkten en andere winkels meer gezond eten aanbieden en dat voedselfabrikanten meer gezond eten maken.

De gezamenlijke oproep van donderdag komt onder meer van het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting en van artsen van ziekenhuizen als MUMC+, het Jeroen Bosch Ziekenhuis, Erasmus MC en LUMC. Ook de beroepsverenigingen voor diëtisten (NVD), gewichtsconsulenten (BGN) en jeugdartsen (AJN) staan achter de oproep, net als de belangenvereniging voor mensen met overgewicht en obesitas.

Bron Skipr

---------------------

Goede suggestie, maar aanpak is best complex. Een deel kinderen ontbijten op school omdat de thuissituatie geen ontbijt kan 'organiseren'.

De ooit beloofde 0% BTW op groente en fruit is er nooit gekomen omdat de belastingdienst het allemaal te ingewikkeld vond.
pi_215188760
De 0% BTW op groente en fruit gaat daar niets aan bijdragen. Alsof zo'n vadsig kind ineens een bos wortelen koopt ipv een bus Pringles.
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:34:03 #3
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_215188775
boetes uitdelen aan ouders met te dikke kinderen
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_215188794
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:31 schreef RotatoR het volgende:
De 0% BTW op groente en fruit gaat daar niets aan bijdragen. Alsof zo'n vadsig kind ineens een bos wortelen koopt ipv een bus Pringles.
typische overheidsoplossing. Doen alsof je iets doet.

De oplossing voor dit probleem is heel simpel. Toegevoegen van suiker aan voeding verbieden
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:38:50 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_215188795
Meer beweging een optie? O wacht:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Spellchecker zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:40:48 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215188806
quote:
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen
8)7
pi_215188826
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:38 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

De oplossing voor dit probleem is heel simpel. Toegevoegen van suiker aan voeding verbieden
Waarom zou "toegevoegd" suiker slechter zijn dan suiker? Suiker = suiker. En wanneer telt iets als toegevoegd suiker? Mogen we geen cake meer ofzo?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_215188832
Mijn kind van nog geen 2.5 jaar heeft ook overgewicht, volgens het lijntje althans :(

Kreeg het advies dat ie meer moet bewegen en wellicht beter eten. Geen kind van twee in de regio (of het hele land :P) die meer beweegt dan die van mij en hij eet behoorlijk gezond. Drinkt ook alleen water, snoept niet. Ziet er ook niet dik uit, wel fors en relatief groot tov leeftijdsgenootjes.

Het zal vast wel rechttrekken :P

ON: Groot probleem. Maar ze spelen op jonge leeftijd al weinig buiten en als ze het doen, vaak ook nog op elektrische steps enzo. Oh ja, vooral ook niet te vies worden, want over tien minuten gaan we weer naar binnen :')

En kap eens met overal suiker aan toe te voegen, elektrische fietsen etc :N

Gelukkig wel een vast groepje van vijf kinderen die wél altijd buitenspelen hier :Y
pi_215188869
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waarom zou "toegevoegd" suiker slechter zijn dan suiker? Suiker = suiker. En wanneer telt iets als toegevoegd suiker? Mogen we geen cake meer ofzo?
lekker cake blijven eten papzak
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_215188876
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:53 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
lekker cake blijven eten papzak
:O
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 6 oktober 2024 @ 00:40:12 #11
485843 crew  Jippie
pi_215189102
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Mijn kind van nog geen 2.5 jaar heeft ook overgewicht, volgens het lijntje althans :(

Kreeg het advies dat ie meer moet bewegen en wellicht beter eten. Geen kind van twee in de regio (of het hele land :P) die meer beweegt dan die van mij en hij eet behoorlijk gezond. Drinkt ook alleen water, snoept niet. Ziet er ook niet dik uit, wel fors en relatief groot tov leeftijdsgenootjes.

ON: Groot probleem. Maar ze spelen op jonge leeftijd al weinig buiten en als ze het doen, vaak ook nog op elektrische steps enzo. Oh ja, vooral ook niet te vies worden, want over tien minuten gaan we weer naar binnen :')

Gelukkig wel een vast groepje van vijf kinderen die wél altijd buitenspelen hier :Y
Als je kind lekker actief is en gezond eet zou ik mij geen zorgen maken over het bovenste lijntje van de groeicurve. Als die kleintjes een of ander virus oplopen verliezen ze vaak snel af, dan is een beetje reserves wel fijn.

We moeten onze kinderen ook geen eetstoornis bezorgen door overmatig te focussen op wat een kind eet, haal gewoon niet elke week zoetigheid/chips in huis, mijd vruchtensappen of leng ze flink aan met water en geef het goede voorbeeld.
  zondag 6 oktober 2024 @ 00:44:24 #12
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_215189121
Kinderen, het is idd vergelijkbaar met "jongeren" dus dat is wel lekker rechtlijnig :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_215189406
quote:

Neuh, dat wil je echt niet.
pi_215189583
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef Geschiedkundige het volgende:

Tegen mij is altijd gezegd dat ze onder de vier jaar niet over overgewicht spreken, omdat het nog erg kan fluctueren als ze nog zo jong zijn. Zou me daar echt (nog) niet druk om maken.
Overigens verbaast het me ergens wel dat er zoveel overgewicht is onder kinderen en jongeren in Nederland. Vind Nederlanders vaak wel erg gefocust op gewicht namelijk.
pi_215189655
Vroeger ging je na schooltijd lekker op pleintje voetballen met z'n allen, nu is het massaal achter je pc zitten gamen. De jeugd van tegenwoordig beweegt gewoon te weinig, nu helemaal met die E-Bikes, etc.
  zondag 6 oktober 2024 @ 05:59:04 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215189716
quote:
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen. Dat concluderen artsen van het Maastricht UMC+ (MUMC+), Erasmus MC, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Jeroen Bosch Ziekenhuis met gezondheidsorganisaties. Ze vinden dat het te gemakkelijk is voor jongeren om aan ongezond eten te komen, en willen daarom maatregelen.

“In de meest extreme gevallen zien zij tieners die 140 kilo wegen, die volledig aan bed gekluisterd zijn en geen toekomst meer voor zichzelf zien.”
Als de overheid allerlei opvoedkundige taken over moet nemen dan kunnen we misschien beter eens na gaan denken over een voortplantvergunning voor mensen.

Het lijkt me vrij sterk dat een tiener zichzelf met een uurloon van 2,50 overgewicht weet te bezorgen, daar moeten de ouders ook een bijdrage aan leveren. En eventueel de school met gelul over "bodypositivity".
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215189717
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:26 schreef Jippie het volgende:
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen.
Ja want ouders/opvoeders hebben geen enkele verantwoordelijkheid voor hun kinderen. 8)7
pi_215189745
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 05:19 schreef AFA2022 het volgende:
Vroeger ging je na schooltijd lekker op pleintje voetballen met z'n allen, nu is het massaal achter je pc zitten gamen. De jeugd van tegenwoordig beweegt gewoon te weinig, nu helemaal met die E-Bikes, etc.
Er zijn geen pleinen meer. Vroeger had je voetbal pleinen. Nu moet je er van alles kunnen waardoor je er niets echt kan en dan haken kinderen af.
  zondag 6 oktober 2024 @ 07:30:12 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215189870
quote:
Bezuiniging op gezondheid

De gezondheidsorganisaties klagen dat het huidige kabinet bezuinigt op het voorkomen van overgewicht en de gezondheidsschade daarvan. Ze willen daarom dat gezond eten goedkoper wordt en dat reclame voor ongezond eten gericht op kinderen wordt verboden. Ook willen ze dat supermarkten en andere winkels meer gezond eten aanbieden en dat voedselfabrikanten meer gezond eten maken.
Ik zie dit ook niet echt als de oplossing. Even los van het stuk beweging, want dat kunnen alleen de ouders en scholen beïnvloeden: de voedingsindustrie moet radicaal op de schop. Het moet lonen om gezonde en onbewerkte producten op de markt te brengen. De eindeloze toegevoegde suikers en e-nummers, de misleidende advertenties, de bio industrie. Onze hele voedselketen is totaal verziekt. We worden er letterlijk ziek van.
Resistance is futile.
pi_215189970
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:26 schreef Jippie het volgende:
zien zij tieners die 140 kilo wegen, die volledig aan bed gekluisterd zijn en geen toekomst meer voor zichzelf zien
lol, fatso's
pi_215190032
ik denk dat het Kabinet een beetje doof is geworden van/voor al die noodklokken :P

18-3-2024 Artsen luiden noodklok vanwege gezondheidsproblemen omwonenden van windturbines

3-10-2024 Parende mannen in frikandellenbos luiden noodklok!

2-2-2020 Controle zorgfraude faalt, OM en verzekeraars luiden noodklok

(was er onlangs niet in het nieuw dat Fraude in de zorg nog steeds een heeeeel groot probleem is?)

TL:DR Het luiden van noodklokken richting de Regering heeft gewoon geen zin
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zondag 6 oktober 2024 @ 08:31:36 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215190075
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 05:59 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ja want ouders/opvoeders hebben geen enkele verantwoordelijkheid voor hun kinderen. 8)7
Exact. Straks een obesitas-schandaal, wat mensen de overheid aanklagen dat hun kind te dik is
The End Times are wild
  zondag 6 oktober 2024 @ 08:32:58 #23
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215190083
ach ja, als ik zie dat kinderen van 2 a 3 jaar in een restaurant al bezig gehouden met een schermpje met een bord eten voor hun neus. Dan kan ik me voorstellen dat dit vaker gebeurd. Als je vind dat je kind te zwaar wordt moet je maar zorgen dat er minder te vreten in huis is. Dus pa en ma gaan dan ook maar mee op dieet.
Ik zou niet weten wat het kabinet eraan zou moeten doen. De enige reactie die ik daarvan verwacht, oh dan maken we productgroep x gewoon duurder, meer belasting.

Oh ja en loop anders elke dag een half uurtje met je kind

[ Bericht 6% gewijzigd door pmponer op 06-10-2024 08:38:31 ]
Drop you like an ill, bad habit
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:01:33 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215190180
Joh, de periodieke roep van dokters om met meer generieke repressie te komen.

Laat ze idd ouders maar meer achter hun reet aan zitten om te zorgen dat kinderen meer bewegen.
pi_215190237
In het artikel zie ik de artsen niet reppen over een tekort aan beweging. Vroeger renden er wel 10 kinderen hier met een bal door de straat. Nu is een 2tal kinderen al veel. En de wijk is niet vergrijst.

Misschien zouden we ook moeten beginnen met het (weer) maatschappelijk afkeuren van overgewicht ipv onder het mom "body positivity" dikke mensen op om die reden op een billboard te zetten.

Voeding is absoluut een zeer grote factor, maar dit probleem heeft meer schijven.
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:17:04 #26
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215190261
Ik las "arjan lubach luidt noodklok"... ik mot echt gaan slapen -O-
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215190303
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Bewerkt voedsel is sowieso slecht. Hoeveel rommel er wordt toegevoegd om het leven makkelijker te maken, terwijl het veel gezonder is om gewoon met pure materialen te werken, alleen dat kost meer tijd (die er niet is).
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:24:00 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215190307
Bij dit soort zaken moeten ze eens kijken wat er is veranderd met 30 jaar geleden. 30 jaar geleden kon je ook overal vette hap krijgen. Maar toen was dit blijkbaar niet een probleem.

Dus als dat niet veranderd is, dan is er iets anders waar naar gekeken moet worden.
pi_215190338
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:23 schreef Chinless het volgende:

[..]
Bewerkt voedsel is sowieso slecht. Hoeveel rommel er wordt toegevoegd om het leven makkelijker te maken, terwijl het veel gezonder is om gewoon met pure materialen te werken, alleen dat kost meer tijd (die er niet is).
Als je het zelf maakt is het in mijn optiek ook duurder. Als ik een plaatpizza maak van 40x90 cm ben ik ¤22 euro aan producten kwijt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215190372
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:24 schreef Hexagon het volgende:
Bij dit soort zaken moeten ze eens kijken wat er is veranderd met 30 jaar geleden. 30 jaar geleden kon je ook overal vette hap krijgen. Maar toen was dit blijkbaar niet een probleem.

Dus als dat niet veranderd is, dan is er iets anders waar naar gekeken moet worden.
Onder meer heb je tegenwoordig de stroming die net doet alsof dikke mensen net zo mooi zijn als mensen met een gezond lichaam. Modellen met ondergewicht gebruiken is in bepaalde landen strafbaar (!), terwijl modellen met overgewicht gebruiken wordt toegejuicht.
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:39:45 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215190377
quote:

Te weinig beweging vooral denk ik. Veel te veel gamen en op de mobiele telefoon bezig zijn, kinderen van 12 al op elektrische fietsen etc.
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:44:59 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215190401
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Onder meer heb je tegenwoordig de stroming die net doet alsof dikke mensen net zo mooi zijn als mensen met een gezond lichaam. Modellen met ondergewicht gebruiken is in bepaalde landen strafbaar (!), terwijl modellen met overgewicht gebruiken wordt toegejuicht.
Dat zal het zijn!
pi_215190413
20 jaar geleden kon de luie 16+er ook al op een brommer naar school komen.Werd er nog niet zo gelet op gezond eten als beleid en kun je vet voer gewoon in de kantine en op loopafstand nabij halen. Was gamen ook al groot en werd er ook al geklaagd over jongeren die dat teveel zouden doen. Ik kan me niet herinneren dat er veel echt dikke scholieren rondliepen. Wat is er nog meer veranderd dan? Hebben smartphones en sociale media zo'n groot effect op (in)activiteit gehad?
  Moderator / Redactie Sport zondag 6 oktober 2024 @ 09:48:59 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215190425
Niet alles is met geld op te lossen. Het wordt eens tijd dat men kapt met meteen roepen dat x duurder moet worden en y goedkoper om dingen op te lossen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215190439
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:01 schreef Hexagon het volgende:

Laat ze idd ouders maar meer achter hun reet aan zitten om te zorgen dat kinderen meer bewegen.
Als 1 kind ondergewicht heeft, is het probleem van de ouders. Als een groot percentage van de kinderen ondergewicht heeft wordt het een maatschappelijk probleem en is de regering aan de beurt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215190480
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat zal het zijn!
Dat is niet het hele verhaal, maar speelt zeker een rol.
pi_215190543
quote:

[..]
Waar maar dat geldt alleen voor vrouwen.

De nieuwe THICC schoonheid standaard zal ook niet helpen.
pi_215190666
Het onderwijs faalt ook op dit gebied, want de kinderen moeten dagelijks urenlang stilzitten terwijl de meesters spreken.
pi_215190718
Eten goedkoper maken, minder ongezonde troep in het eten, het zal niets uitmaken.

Het is puur luiheid, gemakzucht en geen nee kunnen zeggen tegen je kind.

Fatbike of electrische fiets voor het kind want het klaagt over 10 minuten naar school fietsen.
Je kind toch maar dat reep chocolade meenemen anders krijst het de supermarkt bij elkaar.
pi_215190723
quote:

[..]
Vind het eerlijk gezegd zorgelijker dat tegenwoordig type als die halvegare Andrew Tate rolmodellen zijn qua lichaamsbouw.

Hugh Jackman tijdens Xmen 1 werd gezien als "buffed". In Deadpool & Wolverine ziet Hugh er bijna onmenselijk uit qua spieren. Met name mannen proberen een schoonheids ideaal te bereiken wat gewoonweg niet haalbaar is.

Overigens lijkt het mij verder een goede zaak dat het strafbaar is dat anorexia patiënten geen modellen mogen zijn. Anorexie wens je niemand toe en die super slanke modellen waren een bron voor nieuwe anorexia patiënten
pi_215190724
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:07 schreef torentje het volgende:
Het onderwijs faalt ook op dit gebied, want de kinderen moeten dagelijks urenlang stilzitten terwijl de meesters spreken.
Eh? Dat moest men 60 jaar geleden ook.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 10:20:51 #42
197773 crew  maily
pi_215190798
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:11 schreef Zoddie het volgende:
Eten goedkoper maken, minder ongezonde troep in het eten, het zal niets uitmaken.

Het is puur luiheid, gemakzucht en geen nee kunnen zeggen tegen je kind.

Fatbike of electrische fiets voor het kind want het klaagt over 10 minuten naar school fietsen.
Je kind toch maar dat reep chocolade meenemen anders krijst het de supermarkt bij elkaar.
quote:
’Beter een suikerdonut dan vijftien minuten een schreeuwend kind in de winkel’.
Helaas uit een premium-artikel https://www.telegraaf.nl/(...)rst-betalen-dan-eten
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:21:28 #43
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215190805
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:12 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ik vindt het ook niet een heel sterk argument maar volgens mij wordt er tegenwoordig wel minder uren per week LO/Gym gegeven
pi_215190817
Dit is een interessant boek over het onderwerp van (toenemend) overgewicht https://www.amboanthos.nl/boek/vet-belangrijk/
pi_215190841
Gelukkig krijgen ze schoolontbijt, boterhammen met hagelslag, vlokken, jam of muisjes. Hartstikke gezond.
pi_215190859
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:21 schreef pmponer het volgende:

[..]
Ik vindt het ook niet een heel sterk argument maar volgens mij wordt er tegenwoordig wel minder uren per week LO/Gym gegeven
ik mag hopen dat die reactie niet eens serieus was :)

Minder uren gym geen idee maar zou wel slecht zijn idd
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 10:29:54 #47
197773 crew  maily
pi_215190870
quote:
7s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:23 schreef Serinde het volgende:
Dit is een interessant boek over het onderwerp van (toenemend) overgewicht https://www.amboanthos.nl/boek/vet-belangrijk/
Bruin vet. Was daar een paar jaar geleden ook niet iets over te doen?
Dat je dat beter verbrandt als het niet te warm (of zelfs "koud") is in huis?
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:30:56 #48
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_215190874
Ik heb een arts van 150 kilo.
Yea, she's on crack.
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:37:08 #49
3542 Gia
User under construction
pi_215190905
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:30 schreef halfway het volgende:

[..]
Als je het zelf maakt is het in mijn optiek ook duurder. Als ik een plaatpizza maak van 40x90 cm ben ik ¤22 euro aan producten kwijt.
Dat is meer dan 3 medium pizza's! Heb je bij Domino's niet onder de 22 euro. En zelfgemaakt is altijd beter.
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:46:54 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215190961
De overheid heeft een rol in voorlichting en in het bereikbaar maken van sportclubs voor alle kinderen, ongeacht de financiële situatie thuis, maar de rest is toch echt aan de ouders. Ik snap dat artsen zich zorgen maken over wat ze zien, maar wat mij betreft luiden ze de noodklok de verkeerde kant op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215190964
quote:

[..]

:')

Ga lekker in Noord Korea wonen dan als je geilt op een door de overheid gereguleerde samenleving.
blablablabla
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:49:58 #52
3542 Gia
User under construction
pi_215190983
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:48 schreef Nattekat het volgende:
Niet alles is met geld op te lossen. Het wordt eens tijd dat men kapt met meteen roepen dat x duurder moet worden en y goedkoper om dingen op te lossen.
Naar mijn idee moet er meer gedaan worden aan bewustwording. Begin maar op de kleuterschool met les over wat gezond is en wat niet, of minder gezond. En dit per schooljaar uitbreiden tot uiteindelijk in groep 8 echt leren over wat voedsel met je doet, hoe het werkt in je lichaam.
En dan kan dat misschien voor deze generatie niet het verschil maken, maar zij weten dan beter wat gezonde voeding is en zullen dit wellicht voor hun kinderen wel toepassen. En ook die leren er dan weer over op school.

Mijn oudste had vroeger een vriendje waar hij weleens ging eten in het middaguur en dan hoorde ik 's avonds dat ze kroketten op brood hadden gehad. Wat daar blijkbaar elke dag vaste prik was. Dat vriendje was dus ook te dik.
In mijn eigen familie hoorde ik dat de kinderen daar in het middaguur zo een familiezak chips leegaten naast de boterhammen die er ook nog ingingen. 2 van de 3 zijn in dat gezin te dik.

Het zit em echt niet in het normale eten, een paar boterhammen en een kop thee, of suikervrije frisdrank, maar wel in zaken als lunchen uit de frituurpan, grote zakken chips bij de tv, suikerrijke frisdrank en energy, grote hoeveelheden vlees bij de warme maaltijd en te weinig beweging.
pi_215190989
quote:

[..]
Wat gooi je daar wel niet op dan :?
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 10:56:17 #54
197773 crew  maily
pi_215191006
quote:

[..]
Wat is jouw boodschappenlijstje voor een plaatpizza van 40×90 cm?
pi_215191023
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat gooi je daar wel niet op dan :?
Gaat snel hoor. Ben ook snel zoiets kwijt voor quattro stagioni..
Mozarella, champignons, salami, ham, paprika, pizzabodem, basilicum en tomatensaus.
blablablabla
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:00:48 #56
3542 Gia
User under construction
pi_215191029
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:56 schreef maily het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik vind 22 euro best veel. Hoewel.....ik zag van de week dat hamblokjes,250 gram al 4 euro kost. Vind dat best duur, eigenlijk. Daar heb je 340 gram Smac voor, wat ongezonder is. En misschien gooit hij er wel zalm en zo op. En zelfgemaakte tomatensaus gaan ook veel ingrediënten in.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:09:46 #57
197773 crew  maily
pi_215191063
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik vind 22 euro best veel. Hoewel.....ik zag van de week dat hamblokjes,250 gram al 4 euro kost. Vind dat best duur, eigenlijk. Daar heb je 340 gram Smac voor, wat ongezonder is. En misschien gooit hij er wel zalm en zo op. En zelfgemaakte tomatensaus gaan ook veel ingrediënten in.
Zelf een dikke plak ham kopen en in stukjes snijden.
Zelf vind ik plakken ham lekkerder op de pizza.
pi_215191065
quote:

minder tijd, alles gaat gehaaster, meer prestatiedruk :!
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:13:04 #59
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191078
Er spelen niet veel kinderen meer op straat die ouder zijn dan pakweg 8. Dus weg lichaamsbeweging. Zitten misschien binnen met de smartphone.
pi_215191103
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Er spelen niet veel kinderen meer op straat die ouder zijn dan pakweg 8. Dus weg lichaamsbeweging. Zitten misschien binnen met de smartphone.
Dit lees ik eigenlijk al sinds de tijden van de super Nintendo. "kinderen spelen niet meer buiten maar met super Mario".

Overigens kan een smartphone ook helpend zijn qua beweging. Installeer Pokemon Go en je moet wel naar buiten
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:19:36 #61
3542 Gia
User under construction
pi_215191120
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:09 schreef maily het volgende:

[..]
Zelf een dikke plak ham kopen en in stukjes snijden.
Zelf vind ik plakken ham lekkerder op de pizza.
Ik wilde het voor onder de pasta. Is uiteindelijk rundergehakt geworden.

Dikke plak ham is ook duur. 140 gram kost 2,50. Ham is gewoon best duur tegenwoordig.
Veel ander beleg overigens ook.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:21:36 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215191132
quote:
Ze vinden dat het te gemakkelijk is voor jongeren om aan ongezond eten te komen.
Want dat kon vroeger natuurlijk niet he?

Misschien de jeugd weer eens lopend of op de normale fiets naar school sturen.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:22:00 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191134
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:17 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Dit lees ik eigenlijk al sinds de tijden van de super Nintendo. "kinderen spelen niet meer buiten maar met super Mario".

Overigens kan een smartphone ook helpend zijn qua beweging. Installeer Pokemon Go en je moet wel naar buiten
Nou ik meld dit omdat ik ze ook niet buiten zie. Ik weet van mijn jeugd dat alle kinderen buiten spellen speelden, zeker tot het avondeten.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:22:31 #64
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_215191136
Het avondeten is ook wel veranderd. Geen avg'tje meer maar alles is op smaak gebracht met extra ingrediënten.

En ik weet niet hoe het verder zit in hedendaagse gezinnen of bij andere gezinnen maar ik heb ook wel het idee dat bij sommige mensen het ik zit vol idee mist. Na mijn idee ook omdat kinderen hun bord leeg moeten eten.

Daarnaast natuurlijk minder beweging. Pauzes op basisscholen zijn korter geworden. Eetpauzes op basis en middelbare scholen ook gehaaster dan vroeger.
Jeugd drinkt ook graag meer energiedrank, viral eten bestaat tegenwoordig.
Fietstochten naar middelbare scholen zijn vervangen door OV ritjes of elektrische fietsen.

Kortom ik denk niet dat er een duidelijke oorzaak is die aangewezen kan worden voor obesitas, maar dat het een opeenstapeling is van meerdere factoren.

Daarnaast is aanleg om vet aan te maken natuurlijk evolutionair ontzettend handig voor overlevingskansen. Maar natuurlijk niet meer in een maatschappij waar alles voor handen is.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:23:30 #65
3542 Gia
User under construction
pi_215191142
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:17 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Vroeger gingen we het bos in, hutten bouwen, maar dat mag tegenwoordig niet meer. Dat valt onder vandalisme.
Neefje van me schopte eens met voetballen een bal op het dak van de school. Hij klom erop om de bal te halen en werd betrapt door een wijkagent. Leverde hem een haltstraf op wegens vandalisme.
Buiten spelen is ook niet leuk meer voor kinderen. Waar kun je nog stoepranden? Ook schoolpleinen zijn tegenwoordig vaak afgesloten buiten schooltijd of verboden toegang. Dus daar een potje voetballen kan ook niet meer.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:25:02 #66
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215191147
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:34 schreef Abrikozentaart het volgende:
boetes uitdelen aan ouders met te dikke kinderen
Ik denk inderdaad zoiets, van alle mogelijkheden is dat waarschijnlijk de makkelijkste en de meest rechtvaardige. Suikertaks, verbieden reclame, dat soort maatregelen treft namelijk iedereen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:25:51 #67
197773 crew  maily
pi_215191152
Wordt er nog gewoon aan tafel ontbeten eigenlijk?
pi_215191153
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Vroeger gingen we het bos in, hutten bouwen, maar dat mag tegenwoordig niet meer. Dat valt onder vandalisme.
Neefje van me schopte eens met voetballen een bal op het dak van de school. Hij klom erop om de bal te halen en werd betrapt door een wijkagent. Leverde hem een haltstraf op wegens vandalisme.
Buiten spelen is ook niet leuk meer voor kinderen. Waar kun je nog stoepranden? Ook schoolpleinen zijn tegenwoordig vaak afgesloten buiten schooltijd of verboden toegang. Dus daar een potje voetballen kan ook niet meer.
Je hebt heel veel speeltuintjes, trapveldjes, pannakooien etc .

Bij mij in de wijk kom je ze tegen op loopafstand in elke richting die je loopt.
pi_215191157
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:25 schreef maily het volgende:
Wordt er nog gewoon aan tafel ontbeten eigenlijk?
Ik ontbijt staand.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:26:51 #70
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191159
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

Bij mij in de wijk kom je ze tegen op loopafstand in elke richting die je loopt.
Ja en ook in rustige buurten zie je de kinderen niet.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:27:08 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215191160
En ik drop deze hier ook maar even.

quote:
Overgewicht en obesitas vormen een bedreiging voor de volksgezondheid. Labree ontdekte dat in geheel Europa overgewicht en obesitas vaker voorkomen bij kinderen van migranten dan bij kinderen van autochtonen. Deze tendens ziet hij ook terug binnen Nederland. Bij Turkse gezinnen in zijn eigen onderzoeksgroep is de situatie het meest zorgelijk: ruim 40 % van deze kinderen is te dik. Bij de andere migrantengroepen varieert dit percentage van 22 % (westerse migranten) tot 31 % (Marokkaanse migranten). Dit vormt een contrast met de autochtone Nederlanders, waarbij ongeveer 13 % van de kinderen overgewicht heeft.
https://www.eur.nl/nieuws(...)iet-westerse-afkomst
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:29:54 #72
197773 crew  maily
pi_215191171
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:27 schreef AchJa het volgende:
En ik drop deze hier ook maar even.
[..]
https://www.eur.nl/nieuws(...)iet-westerse-afkomst
Suikerfeest :!
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:30:24 #73
197773 crew  maily
pi_215191174
quote:

[..]
Ik ontbijt staand.
Waarom?
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:33:24 #75
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215191190
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is meer dan 3 medium pizza's! Heb je bij Domino's niet onder de 22 euro. En zelfgemaakt is altijd beter.
ligt er wel weer aan hoeveel topping je erop donderd. Nederlanders kennende is dat vooral veel. Het heeft mij ook behoorlijk wat tijd gekost om te realiseren dat minder op een pizza best beter kan zijn.
pi_215191192
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:30 schreef maily het volgende:

[..]
Waarom?
Ik eet sochtends Brinta, en moet dat naar binnen werken voordat de pap dik begint te worden.
Dus binnen 2 minuten.

Kom met melk 1 minuut en 10 seconden in de magnetron, dan Brinta, Chia zaadjes en suiker toevoegen, roeren en naar binnen drukken ^O^
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:34:31 #77
197773 crew  maily
pi_215191194
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:33 schreef pmponer het volgende:

[..]
ligt er wel weer aan hoeveel topping je erop donderd. Nederlanders kennende is dat vooral veel. Het heeft mij ook behoorlijk wat tijd gekost om te realiseren dat minder op een pizza best beter kan zijn.
:Y

Ga maar eens in Italië een pizza eten.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:35:31 #78
197773 crew  maily
pi_215191199
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik eet sochtends Brinta, en moet dat naar binnen werken voordat de pap dik begint te worden.
Dus binnen 2 minuten.

Kom met melk 1 minuut en 10 seconden in de magnetron, dan Brinta, Chia zaadjes en suiker toevoegen, roeren en naar binnen drukken ^O^
Snel snel dus ... jammer.

(Ik snap je beredenering vwb de Brinta)
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:36:24 #79
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215191204
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Goed punt wel, ik ging een paar jaar geleden met de meiden vliegeren (november mooi windje) komt er ook een boa aan, meneer dit is natura 2000 gebied. Hier mag niets vliegen het verstoort de vogels. Ik zo van ehm ok, nou sorry. Heeft u een idee waar we wel kunnen vliegeren. Nee niet echt u zou het op een industrieterein kunnen proberen was het antwoord.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:41:36 #80
3542 Gia
User under construction
pi_215191232
quote:

[..]

Hier is op het moment niet zoveel. Is de gemeente wel mee bezig. Geloof morgen weer een inloopavond om ontwerpen te kiezen.
Ik hoor echter van veel mensen dat hun kinderen niet durven te gaan voetballen op die trapveldjes omdat er grote jongens rondhangen. Dus voetballen ze achter de woning op de parkeerplaats, tussen de auto's. Wat weer tot overlast leidt voor mensen met gevoelige oortjes, die niet bestand zijn tegen spelende kinderen.

Verder kun je in die speeltuintjes niet echt hutten bouwen en zo. Spelen is daar echt wel beperkt tot schommelen, op de wip of voetballen.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:41:48 #81
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_215191235
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 08:09 schreef Het_Bokje het volgende:
ik denk dat het Kabinet een beetje doof is geworden van/voor al die noodklokken :P

18-3-2024 Artsen luiden noodklok vanwege gezondheidsproblemen omwonenden van windturbines

(was er onlangs niet in het nieuw dat Fraude in de zorg nog steeds een heeeeel groot probleem is?)

En in veel van dat soort artikelen is het vijf voor twaalf, twee voor twaalf, een voor twaalf, vijf over twaalf... :P
pi_215191239
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:01 schreef Hexagon het volgende:

De ouder is eindverantwoordelijk maar als kinderen 6 á 8 uur per werkdag verplicht op school moeten zitten komt er ook een stukje verantwoordelijkheid bij de staat te liggen. Scholen kan je bijvoorbeeld dwingen/helpen om goedkoop en gezond eten aan te bieden, scholieren tot meer beweging aan te sporen, etc. En breder genomen is de staat de enige die bij machte is om (voedsel)manipulatie van bedrijven tegen te gaan, de sportsector te ondersteunen, fatbikes te verbieden, normale fietsen te subsidiëren, etc. Het zal allemaal wat kosten, maar gezien de basis van de gezondheid in de jeugd wordt bepaald, haal je dat er makkelijk uit.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:49:34 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215191273
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dus binnen 2 minuten.

zondag 6 oktober 2024 @ 11:52:34 #84
3542 Gia
User under construction
pi_215191292
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:42 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De ouder is eindverantwoordelijk maar als kinderen 6 á 8 uur per werkdag verplicht op school moeten zitten komt er ook een stukje verantwoordelijkheid bij de staat te liggen. Scholen kan je bijvoorbeeld dwingen/helpen om goedkoop en gezond eten aan te bieden, scholieren tot meer beweging aan te sporen, etc. En breder genomen is de staat de enige die bij machte is om (voedsel)manipulatie van bedrijven tegen te gaan.
Je kunt als ouders ook gewoon geen snoep en grote zakken chips kopen. Koop van die uitdeelzakjes en geef ze in het weekend 1 zakje. Geen chips doordeweek, nergens voor nodig. Ook geen snoep en koek in huis halen; wat er niet is, kunnen ze niet pakken. Verder kiezen voor gezonder drinken. Icetea is bijvoorbeeld stukken gezonder dan energy. Maar goed, dat moeten dan wel alle ouders doen, want als kindlief bij een vriendje energy heeft gehad, wil hij dat thuis ook.

Sowieso is het aan de ouders om er voor te zorgen dat hun kinderen geen overgewicht ontwikkelen op jonge leeftijd, want dikke kinderen worden dikke volwassenen en dan is het heel moeilijk om er vanaf te komen.

Wat wel goed is, is de leeftijdgrens voor het kopen van energiedrankjes. Geen idee of dit al landelijk is.
Maar goed, ouders moeten ze dan ook niet in huis halen, uiteraard.
pi_215191306
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:29 schreef maily het volgende:

[..]
Bruin vet. Was daar een paar jaar geleden ook niet iets over te doen?
Dat je dat beter verbrandt als het niet te warm (of zelfs "koud") is in huis?
Ook dat komt in het boek aan de orde. En, zoals bijna alles, komt het niet door één element maar is de oorzaak en daarmee de oplossing complex.
pi_215191312
Monster energy blikjes waren een tijdje verbannen maar gelukkig is die onzin terug gedraaid. Vind een leeftijdsgrens prima maar wil wel mijn 500ml monster kunnen kopen zonder daar 3/4 euro voor te moeten betalen.
pi_215191322
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:42 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De ouder is eindverantwoordelijk maar als kinderen 6 á 8 uur per werkdag verplicht op school moeten zitten komt er ook een stukje verantwoordelijkheid bij de staat te liggen. Scholen kan je bijvoorbeeld dwingen/helpen om goedkoop en gezond eten aan te bieden, scholieren tot meer beweging aan te sporen, etc. En breder genomen is de staat de enige die bij machte is om (voedsel)manipulatie van bedrijven tegen te gaan, de sportsector te ondersteunen, fatbikes te verbieden, normale fietsen te subsidiëren, etc. Het zal allemaal wat kosten, maar gezien de basis van de gezondheid in de jeugd wordt bepaald, haal je dat er makkelijk uit.
Scholen zijn verantwoordelijk voor het overdragen van kennis en niet wat een kind moet eten of hoe het gezond moet blijven. Als je wilt dat een kind meer gaat bewegen dan moet de ouder na een werkdag maar meer met het kind doen in plaats van op Facebook of telefoon zitten.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:59:19 #88
197773 crew  maily
pi_215191343
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Je kunt als ouders ook gewoon geen snoep en grote zakken chips kopen. Koop van die uitdeelzakjes en geef ze in het weekend 1 zakje. Geen chips doordeweek, nergens voor nodig. Ook geen snoep en koek in huis halen; wat er niet is, kunnen ze niet pakken. Verder kiezen voor gezonder drinken. Icetea is bijvoorbeeld stukken gezonder dan energy. Maar goed, dat moeten dan wel alle ouders doen, want als kindlief bij een vriendje energy heeft gehad, wil hij dat thuis ook.

Sowieso is het aan de ouders om er voor te zorgen dat hun kinderen geen overgewicht ontwikkelen op jonge leeftijd, want dikke kinderen worden dikke volwassenen en dan is het heel moeilijk om er vanaf te komen.

Wat wel goed is, is de leeftijdgrens voor het kopen van energiedrankjes. Geen idee of dit al landelijk is.
Maar goed, ouders moeten ze dan ook niet in huis halen, uiteraard.
Willen ja.

Krijgen nee.
pi_215191350
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:56 schreef maily het volgende:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
En wat ik verder vergeten ben
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:01:32 #90
197773 crew  maily
pi_215191356
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Dat is een bomvolle pizza ....
pi_215191370
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:01 schreef maily het volgende:

[..]
Dat is een bomvolle pizza ....
Iig beter als die schoenzool met vage rode shit uit de super :9~
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:04:11 #92
3542 Gia
User under construction
pi_215191371
quote:
7s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:56 schreef HSG het volgende:

[..]
Scholen zijn verantwoordelijk voor het overdragen van kennis en niet wat een kind moet eten of hoe het gezond moet blijven. Als je wilt dat een kind meer gaat bewegen dat gaat de ouder na een werkdag maar meer met het kind doen in plaats van op Facebook of telefoon zitten.
Ik heb ook het idee dat er nogal wat kinderen zijn die niet bij een sportvereniging zitten.
Een (sport)vereniging is heel goed voor kinderen, om meer redenen dan alleen de beweging. Er ontstaan vaak vriendschappen voor het leven.

Mijn oudste zat vanaf zijn 11 jaar bij een reddingsbrigade, dat was op zaterdag bijna 3 uur zwemmen en snorkelen. Toen hij ouder werd heeft hij met een groep leeftijdgenoten via de club de opleiding tot zweminstructeur gedaan. Die groep, nu dertigers, gaat nu elk jaar samen een weekendje weg. Een vriendengroep voor het leven.
Jongste zat op voetbal, was 1x training en op zaterdag wedstrijd.

En het maakt niet uit welke sport ze beoefenen, als ze maar bij een vereniging zitten. Het huis uit, iets doen met andere leeftijdgenoten.
pi_215191386
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb ook het idee dat er nogal wat kinderen zijn die niet bij een sportvereniging zitten.
Een (sport)vereniging is heel goed voor kinderen, om meer redenen dan alleen de beweging. Er ontstaan vaak vriendschappen voor het leven.

Mijn oudste zat vanaf zijn 11 jaar bij een reddingsbrigade, dat was op zaterdag bijna 3 uur zwemmen en snorkelen. Toen hij ouder werd heeft hij met een groep leeftijdgenoten via de club de opleiding tot zweminstructeur gedaan. Die groep, nu dertigers, gaat nu elk jaar samen een weekendje weg. Een vriendengroep voor het leven.
Jongste zat op voetbal, was 1x training en op zaterdag wedstrijd.

En het maakt niet uit welke sport ze beoefenen, als ze maar bij een vereniging zitten. Het huis uit, iets doen met andere leeftijdgenoten.
Klopt en het is niet aan de school om daarvoor te zorgen. Dat horen de ouders te doen alleen we leven in een maatschappij waar de regering en ouders te makkelijk denken dat alles maar bij het onderwijs neergegooid kan worden.
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:07:01 #94
3542 Gia
User under construction
pi_215191387
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:59 schreef maily het volgende:

[..]
Willen ja.

Krijgen nee.
Kinderen krijgen tegenwoordig nogal wat zakgeld, schijnbaar, dus kunnen veel ongezonde troep zelf kopen. Vooral op middelbare scholen zie je dat veel. Even in de pauze een puddingbroodje, koffiebroodje of frikandel speciaal kopen. Het is goed dat op veel middelbare scholen kids onder de 16 niet meer van het schoolplein af mogen.
pi_215191395
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Kinderen krijgen tegenwoordig nogal wat zakgeld, schijnbaar, dus kunnen veel ongezonde troep zelf kopen. Vooral op middelbare scholen zie je dat veel. Even in de pauze een puddingbroodje, koffiebroodje of frikandel speciaal kopen. Het is goed dat op veel middelbare scholen kids onder de 16 niet meer van het schoolplein af mogen.
tering wat een betutteling :')
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:08:31 #96
197773 crew  maily
pi_215191398
quote:

[..]
Ik ging uit van kinderen op de basisschool.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:08:59 #97
197773 crew  maily
pi_215191401
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:08 schreef mschol het volgende:

[..]
Er mag op de meeste basisscholen geen snoep meer getrakteerd worden, of snoep/koek in de broodtrommel zitten.
pi_215191406
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:08 schreef maily het volgende:

[..]
Er mag op de meeste basisscholen geen snoep meer getrakteerd worden, of snoep/koek in de broodtrommel zitten.
volledig gestoord is de wereld weer geworden :')
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:10:38 #99
197773 crew  maily
pi_215191413
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:09 schreef mschol het volgende:

[..]
volledig gestoord is de wereld weer geworden :')
Die basisscholen denken; wij verbieden het maar gauw, kunnen wij niet verantwoordelijk gesteld worden.

Nu krijgt de overheid de schuld.
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:11:51 #100
3542 Gia
User under construction
pi_215191419
quote:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Pizza kruiden en andere kruiden gaan toch niet op, op 1 pizza! Strooikaas en tomatenketchup ook niet, afhankelijk van de verpakking, uiteraard.
Vind het qua hoeveelheid voor zo'n grote pizza wel meevallen.
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:13:26 #101
3542 Gia
User under construction
pi_215191432
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:08 schreef maily het volgende:

[..]
Vind ik een goede zaak. Wat ouders thuis doen, moeten ze uiteraard zelf weten, maar het is niet leuk als een kind strenge ouders heeft en geen snoep en koek krijgt en dan op school ziet dat andere kinderen dat wel krijgen.
pi_215191434
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:12 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Om de een of andere reden geloof jij mij niet, maar de meesters willen persé spreken waar kinderen zijn. De kinderen hebben maar stilzittend te luisteren naar de onzin die de meesters verkondigen.
Kinderen krijgen daardoor te weinig lichaamsbeweging met de daardoor algemeen bekende negatieve gevolgen.
pi_215191438
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:33 schreef pmponer het volgende:

[..]
De gemiddelde Italiaan sterft vanbinnen als ie een laagje deeg bedolven onder kilo's vlees en kaas geclassificeerd ziet worden als pizza. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:32:09 #104
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215191551
quote:

[..]
zeker, als ie er niet is dan maken we de regel. Maar zoals met zoveel in Nederland handhaven ho maar.
pi_215191639
quote:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Een kilo gehakt op een pizza? Wow!
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:51:17 #106
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191650
Mensen, kan deze pizza-discussie naar CUL?
pi_215191662
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
40x 90 cm hè, dat is ongeveer 5 pizza's met een diameter van 30 cm.
pi_215191666
Er zijn zoveel lekkerder en gezondere Italiaanse gerechten dan pizza's.
pi_215191692
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:54 schreef Bassie48 het volgende:
Dat sowieso. Het is toch veelal een bak verzadigde vetten op een plaat snelle koolhydraten en als je hem niet zelf maakt ook nog een halve kilo zout.
pi_215191707
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:53 schreef Monolith het volgende:

[..]
40x 90 cm hè, dat is ongeveer 5 pizza's met een diameter van 30 cm.
En jij vindt 200 gr gehakt op een pizza van 30 cm doorsnede niet veel? Ik wel. Het is ook niet het enige ingrediënt…
pi_215191724
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:54 schreef Bassie48 het volgende:
Voor een snelle hap tussendoor kan ik de Buratta warm aanbevelen. Voor de avond een goede tagliata (al is het in Nederland zo goed als onmogelijk om daar goed vlees voor te krijgen).
pi_215191725
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En jij vindt 200 gr gehakt op een pizza van 30 cm doorsnede niet veel? Ik wel. Het is ook niet het enige ingrediënt…
Het is wel bijzonder hoe een correctie op jouw misvatting leidt tot een toeschrijving over wat ik normaal zou vinden. Lees mijn eerdere posts over wat een gemiddelde Italiaan vindt van wat sommigen hier een 'pizza' noemen anders even.
pi_215191745
Gewoon meer bewegen minder vreten of naar de sportschool gaan ipv bij de Mac rond te hangen
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:10:09 #114
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_215191756
Het zou helpen als het weer geaccepteerd werd dat je dikzakken gewoon weer dikzakken mag noemen.
pi_215191761
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat sowieso. Het is toch veelal een bak verzadigde vetten op een plaat snelle koolhydraten en als je hem niet zelf maakt ook nog een halve kilo zout.
Inderdaad, veel te zout.
pi_215191774
quote:
14s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:10 schreef beantherio het volgende:
Het zou helpen als het weer geaccepteerd werd dat je dikzakken gewoon weer dikzakken mag noemen.
Zelfs veel wetenschappers vinden dat het niet de schuld is van de dikkerd maar van de "maatschappij". Als liberaal vind ik deze opvatting helemaal niks want eigen verantwoordelijkheid speelt ook een rol. En ik ben toch een science believer.
pi_215191775
quote:

[..]
Gek is dat, ik ben heel niet zo oud maar van veel van die betuttelregels kan ik me die echt niet in de situatie van twee of drie decennia terug voorstellen. Tijdens de middagpauze naar een grasveld dichtbij wandelen was heel normaal, af en toe liep er een leraar voorbij maar er gebeurden toch zelden gekke dingen. Ik zou niet weten waarom je dat zou moeten verbieden. Ja, of je school moet volzitten met overlastgevende vandalen, maar dan is het al veel eerder in de opvoeding mis met ze gegaan.
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:16:37 #118
3542 Gia
User under construction
pi_215191787
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een plaatpizza van 40 x 90 centimeter. Dat zijn eigenlijk 3 medium pizza's.
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:18:15 #119
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191798
Wij gingen overal en nergens heen; en gewoon naar het winkelcentrum.
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:18:45 #120
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191800
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Een plaatpizza van 40 x 90 centimeter. Dat zijn eigenlijk 3 medium pizza's.
Flikker nou eens op!
pi_215191820
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:13 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Zelfs veel wetenschappers vinden dat het niet de schuld is van de dikkerd maar van de "maatschappij". Als liberaal vind ik deze opvatting helemaal niks want eigen verantwoordelijkheid speelt ook een rol. En ik ben toch een science believer.
Je schiet er vooral weinig mee op, want de schuld bij het individu leggen is nou niet echt een bewezen effectieve wijze om obesitas en alle daarmee voor de maatschappij gepaarde kosten te lijf te gaan.
pi_215191826
quote:

[..]
Kinderen krijgen tegenwoordig nogal wat zakgeld, schijnbaar, dus kunnen veel ongezonde troep zelf kopen. Vooral op middelbare scholen zie je dat veel. Even in de pauze een puddingbroodje, koffiebroodje of frikandel speciaal kopen.
Nogmaals, dat is helemaal geen nieuw fenomeen.

In de kantine was een ruim aanbod, en er waren automaten met frisdrank en chips. Weet niet wat het nu kost maar in 2004 betaalde je een paar euro ofzo, doen alsof je een buitengewone gefortuneerde leerling moet zijn om regelmatig een frikandelbroodje te kunnen kopen was iig onzin.
pi_215191838
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:13 schreef torentje het volgende:

[..]
Om de een of andere reden geloof jij mij niet, maar de meesters willen persé spreken waar kinderen zijn. De kinderen hebben maar stilzittend te luisteren naar de onzin die de meesters verkondigen.
Kinderen krijgen daardoor te weinig lichaamsbeweging met de daardoor algemeen bekende negatieve gevolgen.
Net alsof het hun werk is. Heel raar.
pi_215191847
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

In de kantine was een ruim aanbod, en er waren automaten met frisdrank en chips. Weet niet wat het nu kost maar in 2004 betaalde je een paar euro ofzo, doen alsof je een buitengewone gefortuneerde leerling moet zijn om regelmatig een frikandelbroodje te kunnen kopen was iig onzin.
Mijn middelbare schoolperiode was in de jaren '90 en ik heb toen wel de introductie van die automaten meegemaakt. Wellicht dat dat een schoolspecifiek fenomeen was, maar de frisdrank- en junkfoodfabrikanten hebben wel aardig lopen lobbyen natuurlijk.
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:29:22 #125
3542 Gia
User under construction
pi_215191879
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:13 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Kinderen kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor overgewicht. Dat zijn de ouders en in zekere mate ook de maatschappij, als er op school te weinig aandacht is voor bewegen.
Dat kinderen tijdens de les stil moeten zitten, is een feit en ook heel normaal. Maar er moet op school ook zeker veel bewogen worden bij lessen als gym, handenarbeid, wandelen in de natuur, 2x per dag speelkwartier, buiten spelen in de middagpauze, enz...

Ik ben uit de kinderen, dus geen idee hoe het tegenwoordig is, maar onze kinderen hadden 2x in de week gym, gingen regelmatig een spel doen (stratego of vossenjacht) in de bossen, hadden zwemles (wat wegbezuinigd is), met mooi weer zwembadjes op het grasveld of buikschuiven, schaatsbaan op het schoolplein bij strenge vorst (komt nu vrijwel niet meer voor, helaas), handenarbeid grotendeels staand aan werktafels, en buiten spelen tijdens speelkwartier en middagpauze.
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:29:40 #126
24533 ACT-F
pi_215191885
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:18 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Flikker nou eens op!
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:35:47 #127
3542 Gia
User under construction
pi_215191957
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Sowieso vind ik dat schoolkantines alleen gezond eten moeten aanbieden, en ook op de basisschool bij overblijven gezonde lunches. En een frikandelbroodje kost al gauw 2,75, per week meer dan 10 euro als je dat dagelijks doet. En daar blijft het meestal niet bij.
Ook vind ik dat de onderbouw (middelbare school) niet van het schoolplein af moet mogen.

Ik kreeg op de middelbare school 10 gulden zakgeld per week, moest brood van thuis meenemen. Kocht op school alleen koffie of een soepje, wat geen drol kostte.
Maar goed, dat is heel lang geleden.
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:37:43 #128
3542 Gia
User under construction
pi_215191977
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:25 schreef Monolith het volgende:

[..]
Mijn middelbare schoolperiode was in de jaren '90 en ik heb toen wel de introductie van die automaten meegemaakt. Wellicht dat dat een schoolspecifiek fenomeen was, maar de frisdrank- en junkfoodfabrikanten hebben wel aardig lopen lobbyen natuurlijk.
Huh? Introductie van automaten? Die hadden wij al in de jaren 70! In elk geval voor snoep, soep en koffie/chocomel/thee e.d. Wat voor automaten zijn daar bij gekomen, dan?
pi_215191990
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Huh? Introductie van automaten? Die hadden wij al in de jaren 70! In elk geval voor snoep, soep en koffie/chocomel/thee e.d. Wat voor automaten zijn daar bij gekomen, dan?
Dat zeg ik, misschien was het schoolspecifiek, maar pas ergens halverwege mijn middelbare schooltijd deden de automaten van Mars en Coca-Cola hun intrede. Dat kan ook gewoon bewust beleid zijn geweest totdat de financiering onder druk kwam te staan.
pi_215192028
quote:
14s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:10 schreef beantherio het volgende:
Dat helpt echt helemaal niets. Ik werd mijn hele jeugd dik genoemd, zorgde alleen maar voor een laag zelfbeeld.

Ik bewoog voldoende en at helemaal niet bovengemiddeld veel. Nu loop ik dagelijks 20/30 duizend stappen en eet nooit fast food of snoep maar blijf schommelen op hetzelfde gewicht. Mijn broer die in Japan woont eet dagelijks meerdere keren rijst. Gaat wekelijks naar de mac en drinkt ruimschoots. Kern gezond en een perfecte lichaamsbouw.

Het is niet altijd zo simpel. Als je slechte genen hebt dan ben je gewoon fucked. Mensen dik noemen helpt totaal niet. Of je moet een eikel zijn die gewoon een reden zoekt om mensen te beledigen
  zondag 6 oktober 2024 @ 13:45:04 #131
24533 ACT-F
pi_215192029
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:25 schreef Monolith het volgende:

[..]
In de jaren '90 rookten we nog in de schoolkantine waar we tegen schappelijke prijzen kroketten, saucijzenbroodjes en een gehaktbal konden kopen. Toch was het gemiddelde gewicht toen lager dan nu. Als we de redenatie volgen dat het vroeger beter was zouden we eigenlijk terug moeten naar de gewoonten van toen, of beter nadenken wat nu werkelijk de oorzaak is :+
pi_215192078
quote:
12s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
In de jaren '90 rookten we nog in de schoolkantine waar we tegen schappelijke prijzen kroketten, saucijzenbroodjes en een gehaktbal konden kopen. Toch was het gemiddelde gewicht toen lager dan nu. Als we de redenatie volgen dat het vroeger beter was zouden we eigenlijk terug moeten naar de gewoonten van toen, of beter nadenken wat nu werkelijk de oorzaak is :+
Nou, dat was bij mij toch echt wel uitgebannen hoor. Roken deden we buiten, absoluut niet in de kantine. :P

Maar verder is het natuurlijk lastig om te zien waar het echte verschil zit in voedingspatronen van de jeugd door wat losse ervaringen hier en daar te delen. Je zou heel structureel moeten kijken naar calorie-inname, bron van calorieën, zaken als vezelinname die ook een rol spelen, enzovoort. Want laten we niet doen alsof een hele bak vol bammetjes met hagelslag, vleeswaren of vette kaas per se zo'n voedzame maaltijd is die past binnen een gebalanceerd voedingspatroon, zeker niet als je dan ook nog vezelarm brood neemt en er een dikke laag boter opsmeert.
pi_215192154
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:21 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je schiet er vooral weinig mee op, want de schuld bij het individu leggen is nou niet echt een bewezen effectieve wijze om obesitas en alle daarmee voor de maatschappij gepaarde kosten te lijf te gaan.
De schuld geven aan het kapitalisme al helemaal niet. Ik heb er 15 jaar geleden voor gekozen om 20 kilo in 6 maanden af te vallen. Voor mijn gezondheid. Sindsdien weeg ik 83 kilo bij 1.86 lengte. Heb ik helemaal zelf gedaan: mezelf volproppen met eten en afvallen. Niemand heeft mij gedwongen. Het is met name onder linksen een misperceptie dat alles de schuld is van op geld beluste ondernemers die voortdurend en overal goedkoop en ongezond voedsel aanbieden. Het is m.i. allemaal de schuld van de dikkerd zelf die er maar op los leeft, nergens over nadenkt en vooral geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn leven. Uitzonderingen met hormonale kwesties e.d. daargelaten.
  zondag 6 oktober 2024 @ 14:20:40 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215192297
quote:
12s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:45 schreef ACT-F het volgende:

Ik zou net zeggen, bij ons in de schoolkantine/aula stonden de asbakken gewoon op tafel. Tijdens de praktijklessen (machinebankwerken/plaatwerken) was het ook volstrekt normaal om met een peuk in je smoel achter de daaibank te staan.
  zondag 6 oktober 2024 @ 14:42:19 #135
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215192521
Ik vind schoollunches (overal) geen slecht idee, gewoon gevarieerd eten, melk, vlees, vis, groente, fruit, zo nu en dan iets lekkers zoals een patatje of pannenkoek.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215192530
Van der Plas als poster woman met haar frikandellen.
pi_215193072
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 14:03 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
De schuld geven aan het kapitalisme al helemaal niet. Ik heb er 15 jaar geleden voor gekozen om 20 kilo in 6 maanden af te vallen. Voor mijn gezondheid. Sindsdien weeg ik 83 kilo bij 1.86 lengte. Heb ik helemaal zelf gedaan: mezelf volproppen met eten en afvallen. Niemand heeft mij gedwongen. Het is met name onder linksen een misperceptie dat alles de schuld is van op geld beluste ondernemers die voortdurend en overal goedkoop en ongezond voedsel aanbieden. Het is m.i. allemaal de schuld van de dikkerd zelf die er maar op los leeft, nergens over nadenkt en vooral geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn leven. Uitzonderingen met hormonale kwesties e.d. daargelaten.
Alsof het alleen om volproppen gaat. Er is ook nog zoiets als aanleg. Maar ja het is toch nooit goed. Ondanks veel eten is het ook weer niet goed als je ontzettend mager bent. Dan ben je weer een wandelend geraamte.

Het grootste probleem is gewoon te weinig beweging. De jongeren van pak weg de jaren 60,70,80. Die leefden mogelijk nog veel ongezonder maar hadden een stuk meer beweging. Mogelijk is die fastfood ook een oorzaak. Die had je amper in de jaren 70.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 06-10-2024 15:34:54 ]
pi_215193239
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:45 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Dat helpt echt helemaal niets. Ik werd mijn hele jeugd dik genoemd, zorgde alleen maar voor een laag zelfbeeld.

Ik bewoog voldoende en at helemaal niet bovengemiddeld veel. Nu loop ik dagelijks 20/30 duizend stappen en eet nooit fast food of snoep maar blijf schommelen op hetzelfde gewicht. Mijn broer die in Japan woont eet dagelijks meerdere keren rijst. Gaat wekelijks naar de mac en drinkt ruimschoots. Kern gezond en een perfecte lichaamsbouw.

Het is niet altijd zo simpel. Als je slechte genen hebt dan ben je gewoon fucked. Mensen dik noemen helpt totaal niet. Of je moet een eikel zijn die gewoon een reden zoekt om mensen te beledigen
Je begrijpt sociale stigma's niet. Jij was niet de doelgroep meer, het waren de omstanders die nog niet dik waren en niet gepest wilden worden.
  zondag 6 oktober 2024 @ 16:03:55 #139
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215193426
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:29 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ben uit de kinderen, dus geen idee hoe het tegenwoordig is, maar onze kinderen hadden 2x in de week gym, gingen regelmatig een spel doen (stratego of vossenjacht) in de bossen, hadden zwemles (wat wegbezuinigd is), met mooi weer zwembadjes op het grasveld of buikschuiven, schaatsbaan op het schoolplein bij strenge vorst (komt nu vrijwel niet meer voor, helaas), handenarbeid grotendeels staand aan werktafels, en buiten spelen tijdens speelkwartier en middagpauze.
Het was hier eind jaren 80/begin jaren 90 niet precies hetzelfde, maar het kwam in de buurt. Er was geen zwemles van school uit, maar bijna iedereen deed er alsnog aan.

Spellen in de bossen van school uit waren er in mijn herinnering niet, maar clubs als Jong Nederland en Scouting vingen dat op. Veel mensen in de omgeving zaten bij een van deze twee clubs, en als dat niet zo was zaten ze meestal wel op een of andere sport.

Dikke kinderen hadden we iig nauwelijks in de klas.

Van wat ik uit de omgeving weet wordt er nog steeds aardig wat aan sport en spel gedaan, van school uit. Het is wel 'in de provincie', misschien scheelt dat. Er is relatief veel ruimte. Niet zo veel als vroeger, maar er zijn nog steeds veldjes e.d. hier en daar.
pi_215193444
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 15:29 schreef Cherni het volgende:

[..]
Alsof het alleen om volproppen gaat. Er is ook nog zoiets als aanleg. Maar ja het is toch nooit goed. Ondanks veel eten is het ook weer niet goed als je ontzettend mager bent. Dan ben je weer een wandelend geraamte.

Het grootste probleem is gewoon te weinig beweging. De jongeren van pak weg de jaren 60,70,80. Die leefden mogelijk nog veel ongezonder maar hadden een stuk meer beweging. Mogelijk is die fastfood ook een oorzaak. Die had je amper in de jaren 70.
Je volproppen is het grootste probleem van dikzijn. Van veel bewegen val je veel minder af dan je voedselinname sterk te verminderen. Dat is een feit. Maar veel bewegen is wel gezond, heel gezond zelfs. Maar afvallen doe je er nauwelijks van.
  zondag 6 oktober 2024 @ 16:07:12 #141
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215193453
Ah, we gaan het falen van specifieke ouders weer bij een derde partij neerleggen.
pi_215193465
Ze moeten laxeermiddel aan al het snoep toevoegen!
pi_215193654
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 08:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Exact. Straks een obesitas-schandaal, wat mensen de overheid aanklagen dat hun kind te dik is
Of een obesitas-crisis. :)
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_215193694
Koop desnoods een ringfit voor je dikkerdje.

Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_215193707
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 16:06 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Je volproppen is het grootste probleem van dikzijn. Van veel bewegen val je veel minder af dan je voedselinname sterk te verminderen. Dat is een feit. Maar veel bewegen is wel gezond, heel gezond zelfs. Maar afvallen doe je er nauwelijks van.
Het is mij gelukt om naar een bmi van 14 te gaan puur door hele lange wandelingen. (50 kilo, 192 lang).

Natuurlijk zijn er hoeveelheden calorieën waar niet tegen op de sporten valt maar als je niet overdrijft dan is het zeker mogelijk om af te vallen door te bewegen.

Aanleg valt ook niet te onderschatten. Niet iedereen heeft dezelfde stofwisseling. Sommige hebben gewoon pech
pi_215193733
quote:

[..]

Dit moeten we tegenwoordig normaal vinden.
#superniger2020
  zondag 6 oktober 2024 @ 16:28:32 #147
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215193758
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 16:27 schreef superniger het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Gatverdamme.
pi_215193802
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 16:25 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Het is mij gelukt om naar een bmi van 14 te gaan puur door hele lange wandelingen. (50 kilo, 192 lang).

Natuurlijk zijn er hoeveelheden calorieën waar niet tegen op de sporten valt maar als je niet overdrijft dan is het zeker mogelijk om af te vallen door te bewegen.

Aanleg valt ook niet te onderschatten. Niet iedereen heeft dezelfde stofwisseling. Sommige hebben gewoon pech
Dat is het punt. Van lange wandelingen en dat vaak te doen val je af maar de meesten hebben daar geen tijd voor. En 1-2 uurtjes per week naar de sportschool is lang niet zo effectief als minder eten.

Is je BMI niet te laag?
pi_215194096
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 14:03 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Het gaat niet om schuld, het gaat om effectieve bestrijding. Ik heb ook geen overgewicht en als type 1 diabeet ben ik ook heel bewust met voeding en beweging bezig en dan lukt het gewoon om een stabiele bloedsuikerspiegel in de range van "gezonde mensen" te houden. Dat betekent niet dat je met een beroep op discipline en zelfbeheersing magischerwijs alle zorgproblematiek oplost waar type 1 diabeten mee kampen.

En voor overgewicht geldt nou eenmaal dat industrieën die voor eigen gewin zoveel mogelijk ongezond product proberen te slijten wel degelijk een actieve rol spelen, net als dat tabaksfabrikanten dat doen. Dat brengt negatieve externaliteiten met zich mee, wat ook binnen een kapitalistisch systeem best ontmoedigd cq extra belast kan worden onder het mom "de vervuiler betaalt" indien dat positief effect sorteert.
pi_215194134
Hoog proteïne dieet
3 uur per week cardio
3 uur per week krachttraining

Zou kotsen van mezelf als ik zo dik was en niet eens normaal een trap op kan zonder buiten adem te zijn. Maar goed, moeten zij weten. Ik ga zo weer lekker een rondje hardlopen :W
  zondag 6 oktober 2024 @ 17:12:58 #151
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215194179
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:21 schreef Monolith het volgende:
Ze zijn net als rokers, junkies en zuiplappen goedkoper voor de maatschappij want ze gaan ruim eerder dood.
pi_215194195
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 16:25 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Dus nu ben je veelste dun. Dat is niet veel beter he ?

Blijkbaar is het toch erg moeilijk voor jou om gewoon normaal te eten.
  zondag 6 oktober 2024 @ 17:22:57 #153
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_215194264
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:14 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Dit, BMI van 17 is al ondergewicht.
Geloof er ook geen bal van.
pi_215194269
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:14 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Niet meer inmiddels maar eetstoornissen maken geen discriminatie tussen geslacht.

Overigens ook veel mensen die te zwaar zijn hebben eetstoornissen (binge eating disorder bijvoorbeeld). Je kunt niet aan iemand zien waarom iemand te zwaar is.

Het heeft daarom weinig zin om iemand dik te noemen zoals een andere user hier voorstelde. Ik denk dat het goedkoper maken van fruit en gezonde snacks bijvoorbeeld beter werkt.
pi_215194345
quote:
9s.gif Op zondag 6 oktober 2024 13:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Net alsof het hun werk is. Heel raar.
Het is een vreemde mogendheid die er voor heeft gezorgd dat de kinderen van hier te weinig lichaamsbeweging kregen en nog steeds krijgen.
  zondag 6 oktober 2024 @ 17:36:27 #156
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_215194385
Vroeger stond bij mijn school de patatkar tijdens de middagpauze voor de schoolingang. _O_
En we waren bijna allemaal zo mager als een ram ...
  zondag 6 oktober 2024 @ 17:38:42 #157
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_215194411
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:23 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Niet meer inmiddels maar eetstoornissen maken geen discriminatie tussen geslacht.

Overigens ook veel mensen die te zwaar zijn hebben eetstoornissen (binge eating disorder bijvoorbeeld). Je kunt niet aan iemand zien waarom iemand te zwaar is.

Het heeft daarom weinig zin om iemand dik te noemen zoals een andere user hier voorstelde. Ik denk dat het goedkoper maken van fruit en gezonde snacks bijvoorbeeld beter werkt.
Jammer dat je in je eerste post nog deed voorkomen alsof een BMI van 14 positief was. 192 cm en 50 kilo geeft trouwens een BMI van 13,56. Das nogal een verschil bij extreem ziekelijk ondergewicht.
pi_215194437
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:30 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is een vreemde mogendheid die er voor heeft gezorgd dat de kinderen van hier te weinig lichaamsbeweging kregen en nog steeds krijgen.
De Romeinen? Spanjolen? Ome Adolf?
pi_215194447
quote:
Jammer dat je in je eerste post nog deed voorkomen alsof een BMI van 14 positief was. 192 cm en 50 kilo geeft trouwens een BMI van 13,56. Das nogal een verschil bij extreem ziekelijk ondergewicht.
Dat was niet mijn intentie al mis ik dat gewicht wel. Gezond was het geenszins

quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:22 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dit, BMI van 17 is al ondergewicht.
Geloof er ook geen bal van.
Zou niet liegen hierover. Ik heb fotos van die tijd maar vind dit niet de plek om die te delen.

In 2022 ben ik 6 maanden in leiden geweest (Ursula kliniek) vanwege deze problematiek en nog steeds is het een dagelijkse worsteling. In die tijd ben ik mensen tegen gekomen die voor mijn gevoel nog dunner waren en ook mensen die te zwaar zijn.

Punt is: Oordeel niet te snel op iemands gewicht
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:25:04 #160
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_215194919
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:42 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Dat was niet mijn intentie al mis ik dat gewicht wel. Gezond was het geenszins
[..]
Zou niet liegen hierover. Ik heb fotos van die tijd maar vind dit niet de plek om die te delen.

In 2022 ben ik 6 maanden in leiden geweest (Ursula kliniek) vanwege deze problematiek en nog steeds is het een dagelijkse worsteling. In die tijd ben ik mensen tegen gekomen die voor mijn gevoel nog dunner waren en ook mensen die te zwaar zijn.

Punt is: Oordeel niet te snel op iemands gewicht
Met dat laatste ben ik het zeker eens, ik hoop dat je het wat beter onder controle hebt.

ON:
Ik zie kansen in de hoeveelheid van de aangeboden porties eten, we gaan de VS achterna.
Veel Nederlanders scheppen op alsof ze landarbeiders of bootwerkers zijn. Terwijl ze een kantoorfunctie hebben en zich met een auto verplaatsen.
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:26:10 #161
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215194927
quote:
Had je bij mijn generatie eens moeten proberen... _O-
pi_215194954
quote:
11s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
De Romeinen? Spanjolen? Ome Adolf?
Ik weet niet uit welk land zij zijn, zie echter wel dat men veel kinderen van hier te weinig lichaamsbeweging gunt, waardoor die kinderen niemendalletjes zijn gebleven.
pi_215195123
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ze zijn net als rokers, junkies en zuiplappen goedkoper voor de maatschappij want ze gaan ruim eerder dood.
Dat klinkt leuk, maar het kostenplaatje is vaak vrij complex en als het actieve deelname aan de maatschappij in de weg staat in de vorm van een productieve bijdrage die wat oplevert, dan is dat nog maar zeer de vraag, zeker ook omdat de gevolgen van overgewicht zich al veel eerder manifesteren dan die van roken doorgaans, niet in de laatste plaats omdat kinderen van 8 niet al de ene na de andere sigaret opsteken, maar wel steeds vaker met overgewicht kampen. Type 2 diabetes was iets dat lange tijd enkel bij volwassen en meestal bij ouderen gezien werd, maar het wordt ook in toenemende mate geconstateerd bij jongeren en die hebben een leven vol medische zorg voor zich.
pi_215195215
Het is niet zo moeilijk. De voedselgiganten hebben de aandeelhouders op nummer 1 staan en volksgezondheid is veel minder belangrijk. Het speelt totaal geen rol in de bestuursraden van de Big Food. Ik zou eens een goed kijken naar de supermarkten van de 21ste eeuw: 80% is zware troep. Lekker voor een keer maar het heeft voor het grootste gedeelte geen nutritionele waarde. Je verzorgt en onderhoudt het lichaam niet mee, maar maakt het op de lange duur ziek. Ik kom zelf alleen bij de groenten, fruit, zuivel, vis, vlees en koffie: de rest kijk ik niet eens naar. Het is niet alleen een probleem in Nederland, Europa of de VS. Het begint een wereldwijde epidemie te worden al dat vetzucht. En dan komen ook nog die fastfoodgiganten bij vanuit voornamelijk de VS die globaal de dieet van mensen vervuilen met hun non stop expansie. Alle individuen hebben een eigen verantwoordelijkheid, maar als het aanbod voor 80% of meer uit troep bestaat dan is een grotere probleem: overheden die het op hun beloop laten met als gevolg volksgezondheidsproblemen op tal van vlakken is ook een probleem. Inactieve tuig.
  zondag 6 oktober 2024 @ 19:38:58 #165
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215195762
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:46 schreef Peppert het volgende:
Het is niet zo moeilijk. De voedselgiganten hebben de aandeelhouders op nummer 1 staan en volksgezondheid is veel minder belangrijk. Het speelt totaal geen rol in de bestuursraden van de Big Food. Ik zou eens een goed kijken naar de supermarkten van de 21ste eeuw: 80% is zware troep. Lekker voor een keer maar het heeft voor het grootste gedeelte geen nutritionele waarde. Je verzorgt en onderhoudt het lichaam niet mee, maar maakt het op de lange duur ziek. Ik kom zelf alleen bij de groenten, fruit, zuivel, vis, vlees en koffie: de rest kijk ik niet eens naar. Het is niet alleen een probleem in Nederland, Europa of de VS. Het begint een wereldwijde epidemie te worden al dat vetzucht. En dan komen ook nog die fastfoodgiganten bij vanuit voornamelijk de VS die globaal de dieet van mensen vervuilen met hun non stop expansie. Alle individuen hebben een eigen verantwoordelijkheid, maar als het aanbod voor 80% of meer uit troep bestaat dan is een grotere probleem: overheden die het op hun beloop laten met als gevolg volksgezondheidsproblemen op tal van vlakken is ook een probleem. Inactieve tuig.
Sinds hipsterfood hip is hebben we plotseling te maken met allerlei problemen... Gewoon weer terug naar de old school schijf van vijf.

zondag 6 oktober 2024 @ 19:47:26 #166
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215195862
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 08:09 schreef Het_Bokje het volgende:

Het kabinet circus 6 is dan ook alleen bezig met een noodwet
pi_215195883
quote:
10s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Had je bij mijn generatie eens moeten proberen... _O-
Dit. Ook toen werden er stukken gebak bij de bakker gehaald onder schooltijd. Ik zei ook al eerder dat het mogelijk nog ongezonder was.

O ja Loetje schijnt plots iets nieuws te zijn. Man man ik at in mijn jeugd en nog steeds gebakken biefstuk en met witbrood gedompeld in de jus. Zal zeer zeker niet gezond zijn.

Vraag mij alleen af of er nu steeds meer hormonen en andere voedingsmiddelen worden toegevoegd die dan niet zo gezond zijn.
pi_215195885
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 19:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Sinds hipsterfood hip is hebben we plotseling te maken met allerlei problemen... Gewoon weer terug naar de old school schijf van vijf.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel de moderne schijf van 5 dan. Die oude is wat achterhaald.

https://www.voedingscentr(...)teria-aangepast.aspx

Ik kan me overigens ook moeilijk aan de indruk onttrekken dat kinderen ook steeds minder bewegen, maar misschien klopt dat niet?
  zondag 6 oktober 2024 @ 19:57:11 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215196006
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 19:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vroeger waren we niet te dik. :{w
heeft dat met de schijf van 5 te maken dan? Of met de kilos suiker, chips, snoep en minder beweging te maken?
  zondag 6 oktober 2024 @ 20:31:38 #171
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215196352
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 20:01 schreef Bofjijff het volgende:
heeft dat met de schijf van 5 te maken dan? Of met de kilos suiker, chips, snoep en minder beweging te maken?
Vroeger was dat spul ook gewoon te koop in de winkel. Hell, de ranja en waterijsjes van vroeger gaven zo'n beetje licht in het donker.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 21:11:29 #172
197773 crew  maily
pi_215196701
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 20:01 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Met het gezond verstand van onze moeders.
  zondag 6 oktober 2024 @ 21:14:41 #173
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215196724
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:10 schreef mschol het volgende:

[..]
minder tijd, alles gaat gehaaster, meer prestatiedruk :!
Dat zijn altijd van die lege, holle en vooral onmeetbare containerbegrippen.

Sowieso van meer stress zou je juist af moeten vallen.
pi_215197024
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 21:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat zijn altijd van die lege, holle en vooral onmeetbare containerbegrippen.

Sowieso van meer stress zou je juist af moeten vallen.
Van stress krijg je vaak extra honger. Zelfde geldt voor veel medicatie die stres of depressieve klachten tegen gaan
pi_215197163
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:36 schreef kibo het volgende:
Vroeger stond bij mijn school de patatkar tijdens de middagpauze voor de schoolingang. _O_
Er groeit nu een hele generatie op die denkt dat je voor een sixpack naar de sportschool moet. Ik zag gewoon al in de kleedkamer dat het een kwestie van weinig vet is. Over sportscholen gesprken, dat is natuurlijk slaven voor 30 plussers die er beter uit willen zien, kinderen moeten gewoon wedstrijdjes in het een of het ander doen want dat vinden ze leuk. Zowel het verenigingsleven als trapveldjes staan onder druk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215197716
quote:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Lekker man, ik zou zelf nog wat jalepeno er op doen.
#superniger2020
pi_215207718
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 16:27 schreef superniger het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Afstotelijk.
pi_215207719
quote:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Junkfood. Te zout en te vet. De lekkerste pizza is geen pizza.
pi_215207863
Voedsel is pas gezond als er geen pesticide meer wordt gebruikt en fabrikanten stoppen met het verweken van suikers en andere chemische zooi in voedsel.
pi_215207875
quote:
Dit.

Zoals dus op te merken valt wordt het probleem consequent verlegd van de ouders zelf naar een willekeurige externe factor. Is het geen btw op groente, dan is het wel fastfood in of om de school, sporten te duur, variatie in supermarkten, de 'fastfoodgiganten' en gewichtstoename door [willekeurige welvaartsziekte]. En dan heb ik het nog niet eens over de pogingen om overgewicht te normaliseren door de 'body positivity'-beweging.

Of de simpelste dooddoener: "het kabinet doet te weinig" ( :') !)

Nee, als ouder doe je dan te weinig en faal je keihard als je kind overgewicht heeft. Laat dat eens tot hen doordringen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Justinn op 08-10-2024 07:58:00 ]
  Spellchecker dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:06:48 #181
197773 crew  maily
pi_215207956
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 07:29 schreef HSG het volgende:
Voedsel is pas gezond als er geen pesticide meer wordt gebruikt en fabrikanten stoppen met het verweken van suikers en andere chemische zooi in voedsel.
Genoeg voedsel waar dat niet in zit.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:05:49 #182
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_215208228
quote:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Iew :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door SacreCoeur op 08-10-2024 09:06:22 (.) ]
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:10:14 #183
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215208253
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 07:29 schreef HSG het volgende:
Klopt, als pesticiden, herbiciden en fungiciden niet meer worden gebruikt daalt de voedselproductie in de wereld enorm, worden de prijzen van levensmiddelen erg hoog en daardoor zal het verbruik afnemen. De overconsumptie neemt af.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:11:06 #184
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215208258
Verder is het natuurlijk NIET de verantwoordelijkheid van de regering, maar van de ouders.
pi_215208558
Nog even geduld en iedereen kan met behulp van een prikje eenvoudig afvallen.
blablablabla
pi_215208593
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:04 schreef Elan het volgende:
Maar Dan gaat de antipriklobby los :7
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:18:54 #187
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_215208666
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 07:33 schreef Justinn het volgende:

[..]
Dit.

Zoals dus op te merken valt wordt het probleem consequent verlegd van de ouders zelf naar een willekeurige externe factor. Is het geen btw op groente, dan is het wel fastfood in of om de school, sporten te duur, variatie in supermarkten, de 'fastfoodgiganten' en gewichtstoename door [willekeurige welvaartsziekte]. En dan heb ik het nog niet eens over de pogingen om overgewicht te normaliseren door de 'body positivity'-beweging.

Of de simpelste dooddoener: "het kabinet doet te weinig" ( :') !)

Nee, als ouder doe je dan te weinig en faal je keihard als je kind overgewicht heeft. Laat dat eens tot hen doordringen.
Maar heel de marketing- en lobbymachine rondom de voedingsindustrie (en eigenlijk alle andere industrietakken) mag ook wel eens nucleair onderuit gehaald worden. Zolang zij de rode loper krijgen uitgerold, zullen ouders er niet zo heel veel aan kunnen doen omdat ze zelf fast food junks zijn. En als je constant heel de dag geprikkeld wordt met je verslaving, ik ken niet veel verslaafden die het dan naast zich neer kunnen blijven leggen hoor. De industrie heeft de markt zo gemaakt dat veel mensen simpelweg junks zijn, ja we weten wat gezond is maar bij verslavingen komt nog meer bij kijken dan simpelweg pure kennis. Het is de manipulatie die moet stoppen om een kans te hebben. Maar het bedrijfsleven doet wat het doet en probeert natuurlijk de schuld bij de consument te leggen. En natuurlijk is niet iedereen even gedisciplineerd, maar manipulatie via allerhande reclametechnieken (zeker nu we 24/7 een scherm voor onze neus hebben) is een kwaad dat schromelijk wordt doodgezwegen.
pi_215208801
quote:
Waarom mag een bus Pringles eigenlijk verkocht worden als eten?
Alle troep verwijderen uit supermarkten en alle (Amerikaanse) snelvreet"restaurants" sluiten scheelt al een hoop.
pi_215208803
quote:
Voorkomen is en blijft beter dan "genezen".
pi_215208818
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:40 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom mag een bus Pringles eigenlijk verkocht worden als eten?
Het is eten.

quote:
Alle troep verwijderen uit supermarkten en alle (Amerikaanse) snelvreet"restaurants" sluiten scheelt al een hoop.
Nah, dan zoeken mensen wel andere manieren om zich vol te stoppen.
pi_215208821
quote:

[..]
Kinderen krijgen tegenwoordig nogal wat zakgeld, schijnbaar, dus kunnen veel ongezonde troep zelf kopen. Vooral op middelbare scholen zie je dat veel. Even in de pauze een puddingbroodje, koffiebroodje of frikandel speciaal kopen. Het is goed dat op veel middelbare scholen kinderen onder de 16 niet meer van het schoolplein af mogen.
Als de verkoop van ongezonde troep verboden wordt, hoeven kinderen niet meer op het schoolplein opgesloten worden.
#omdenken
pi_215208830
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is eten.
Volgens welke definitie?
quote:
[..]
Nah, dan zoeken mensen wel andere manieren om zich vol te stoppen.
Het gaat erom de drempel om ongezonde troep naar binnen te werken flink te verhogen.
pi_215208857
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 19:57 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vroeger waren we niet te dik. :{w
Hoeveel snelvreetrestaurants waren er vroeger? Hoe groot was het aandeel ongezond eten in de supermarkt vroeger? Hoe lang zaten kinderen vroeger naar een telefoonscherm te staren?
pi_215208861
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 16:32 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat is het punt. Van lange wandelingen en dat vaak te doen val je af maar de meesten hebben daar geen tijd voor. En 1-2 uurtjes per week naar de sportschool is lang niet zo effectief als minder eten.

Is je BMI niet te laag?
Als ik naar mijn wekelijkse overzicht van mijn iPhone kijk heb ik daar in principe meer dan genoeg tijd voor.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:50:17 #195
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_215208874
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:36 schreef kibo het volgende:
Patat is ook niet het probleem. Zeker niet bij kinderen. Die verbranden onder normale omstandigheden veel vetten en eiwitten. Suikers zijn het probleem. En daar kregen 'wij' veel minder van binnen dan de hedendaagse jeugd.

En dat is niet alleen de schuld van de ouders (wel voor een deel, natuurlijk!), maar zeker ook van de voedingsmiddelenindustrie, die letterlijk aan alles suiker toevoegen. En natuurlijk de overheid, die er geen kloot aaan doet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_215208882
Manman, dit gelul hoor je nou al 20 jaar, en er gaat nooit wat veranderen omdat het aan get gedrag van mensen zelf ligt. De noodklok was er vorig jaar ook al. En het jaar daarvoor ook. En daarvoor, etc...

En het hele begrip "noodklok" is ook debiel.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:52:28 #197
Why is all the rum gone?
pi_215208887
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 09:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder is het natuurlijk NIET de verantwoordelijkheid van de regering, maar van de ouders.
Onjuist. Het is de verantwoordelijkheid van beide.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_215208914
Het ligt niet zozeer aan die ongezonde dingen die te koop zijn denk ik, maar meer aan onze eetcultuur.

Hier een uiteenzetting van een doodnormale dag voor een doodnormaal nederlands kind:

Ontbijt:
- Boterhammen met hagelslag / jam / stroop
Of Cornflakes met melk (en suiker natuurlijk, of die zitten al in de cornflakes verwerkt)

Tussendoortje:
Fruit of Liga koekjes

Lunch:
Meer brood

Tussendoortje:
Fruit of liga of sultana koek

Avondeten:
Macaroni met een schamel groentepakketje erin of wat sla ernaast

Toetje:
Zoete yoghurt of vla

's avonds:
Nog wat lekkers uit de snoepkast of chips?

Uiteraard alles afgeblust met ranja of fruitsap.

De hoeveelheid snelle koolhydraten + suikers op zo'n dag is gigantisch hoog. Extreem hoog. En dan zit er nog niks 'ongezonds' bij, althans in de ogen van de meeste ouders.

Mijn ouders dachten vroeger dat bovenstaande prima gezond was en volgens de voedselvoorschriften.

En dan zit daar de wekelijkse pannekoeken / pizza dag / frietdag etc nog niet bij uiteraard.

Vrijwel iedereen weet wel dat cola, ijs en snoep ongezond zijn. Maar veel mensen denken nog steeds dat fruitsap, brood met zoet beleg, of 'granenkoekjes' gewoon gezond zijn. Ik denk dat daar 90% van de winst te behalen valt.
pi_215208915
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:44 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Volgens welke definitie?
[..]
Op basis van wat er in zit.
Als je het fijn maalt en mengt met kokend heet water heb je aardappelpuree.

quote:
Het gaat erom de drempel om ongezonde troep naar binnen te werken flink te verhogen.
Bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Je ziet bij tabak en drugs dat vele maatregelen niet werken.
En nu heb je het over gemaksvoedsel dat vrij eenvoudig zelf te maken is
pi_215208921
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:46 schreef Janneke141 het volgende:
De overheid heeft een rol in voorlichting en in het bereikbaar maken van sportclubs voor alle kinderen, ongeacht de financiële situatie thuis, maar de rest is toch echt aan de ouders. Ik snap dat artsen zich zorgen maken over wat ze zien, maar wat mij betreft luiden ze de noodklok de verkeerde kant op.
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 16:07 schreef Twiitch het volgende:
Ah, we gaan het falen van specifieke ouders weer bij een derde partij neerleggen.
Het is naïef te denken dat ouders op kunnen tegen de marketingbudgetten en psychologische beïnvloeding van de miljardenbedrijven in de voedselindustrie en technologie.
pi_215208930
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:51 schreef Feola het volgende:
Manman, dit gelul hoor je nou al 20 jaar, en er gaat nooit wat veranderen omdat het aan get gedrag van mensen zelf ligt. De noodklok was er vorig jaar ook al. En het jaar daarvoor ook. En daarvoor, etc...

En het hele begrip "noodklok" is ook debiel.
Noodklok, bizar en shocked(?) zijn woorden die te pas en te onpas gebruikt worden.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:04:16 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215208979
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 04:05 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Tegen mij is altijd gezegd dat ze onder de vier jaar niet over overgewicht spreken, omdat het nog erg kan fluctueren als ze nog zo jong zijn. Zou me daar echt (nog) niet druk om maken.
Overigens verbaast het me ergens wel dat er zoveel overgewicht is onder kinderen en jongeren in Nederland. Vind Nederlanders vaak wel erg gefocust op gewicht namelijk.
Ze zijn wat dat betreft ook wel bijgetrokken hoor, bij mijn oudste hoorde ik op het consultatiebureau regelmatig "hij is wel zwaar hè", omdat zijn gewicht op de bovenste curve liep, dat zijn lengte dat ook deed werd niet naar gekeken, sterker nog: lengte en gewicht waren keurig in evenwicht, het is ook een vent van 2 meter geworden.
Het grappige was dat mijn jongste, die keurig de gemiddelde curve volgde bij dezelfde lengte iedere keer vrijwel hetzelfde gewicht had, hij was zelfs 600 gram zwaarder, maar ook (ruim) 4 maanden ouder bij dezelfde lengte.

Ik weet dat ze nu een stuk beter naar de verhouding lengte/gewicht kijken en niet meer stug naar leeftijd/gewicht, want je kunt je voorstellen dat mijn kleinzoons met een vader van 2.01 en een moeder van 1.85 ook geen jongens zijn die in de buurt van de middencurve zitten :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215209003
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:18 schreef kl1172 het volgende:

[..]
Maar heel de marketing- en lobbymachine rondom de voedingsindustrie (en eigenlijk alle andere industrietakken) mag ook wel eens nucleair onderuit gehaald worden. Zolang zij de rode loper krijgen uitgerold, zullen ouders er niet zo heel veel aan kunnen doen omdat ze zelf fast food junks zijn. En als je constant heel de dag geprikkeld wordt met je verslaving, ik ken niet veel verslaafden die het dan naast zich neer kunnen blijven leggen hoor. De industrie heeft de markt zo gemaakt dat veel mensen simpelweg junks zijn, ja we weten wat gezond is maar bij verslavingen komt nog meer bij kijken dan simpelweg pure kennis. Het is de manipulatie die moet stoppen om een kans te hebben.
Gezonde kinderen krijg je inderdaad alleen als de ouders ook gezonde gewoontes hebben, maar dat ouders er 'niet zo heel veel aan kunnen doen' is natuurlijk onzin. Het aanpakken van marketing bevorderd nog niet direct een gezond en gebalanceerd eetpatroon, alsmede voldoende beweging of sport.

Juist wijzen naar reclame/industrie is dus weer zoiets om een probleem maar te verleggen naar een externe factor. In de kern ontstaat een (eet)verslaving, dan wel overgewicht en andere ongezonde gewoontes, ook niet door marketing, maar door een gebrek aan zelfdiscipline. Pak je marketing aan, dan verzinnen mensen wel een andere manier om hun verslavingsimpulsen te bevredigen.

Het aanpakken van reclame/marketing voor ongezond voedsel kan ik me wel in vinden, maar waar trek je de grens? Wordt het uitgangspunt dan producten met een lage voedingswaarde, en/of snelle koolhydraten, en/of zouten, en/of verzadigde vetten en/of suikers? Daar is in de praktijk geen beginnen aan.
pi_215209119
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:07 schreef Justinn het volgende:

[..]
Gezonde kinderen krijg je inderdaad alleen als de ouders ook gezonde gewoontes hebben, maar dat ouders er 'niet zo heel veel aan kunnen doen' is natuurlijk onzin. Het aanpakken van marketing bevorderd nog niet direct een gezond en gebalanceerd eetpatroon, alsmede voldoende beweging of sport.

Juist wijzen naar reclame/industrie is dus weer zoiets om een probleem maar te verleggen naar een externe factor. In de kern ontstaat een (eet)verslaving, dan wel overgewicht en andere ongezonde gewoontes, ook niet door marketing, maar door een gebrek aan zelfdiscipline. Pak je marketing aan, dan verzinnen mensen wel een andere manier om hun verslavingsimpulsen te bevredigen.

Het aanpakken van reclame/marketing voor ongezond voedsel kan ik me wel in vinden, maar waar trek je de grens? Wordt het uitgangspunt dan producten met een lage voedingswaarde, en/of snelle koolhydraten, en/of zouten, en/of verzadigde vetten en/of suikers? Daar is in de praktijk geen beginnen aan.
De regering zou de bedrijven moeten verbieden om voor mensen schadelijke en niet voedzame producten te produceren.
En dat streng laten handhaven, maar dat doet de regering niet omdat zij dan minder geld zullen krijgen.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:31:41 #205
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215209139
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Onjuist. Het is de verantwoordelijkheid van beide.
Waarom zie jij opvoeden en voor je kids zorgen als (mede) taak van de regering?
Overheid heeft al veel te veel taken zich toegeëigend waar ze mee falen.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:33:21 #206
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_215209145
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:07 schreef Justinn het volgende:

[..]

Jongen, het bedrijfsleven steekt letterlijk miljarden in hun marketingonderzoek om deze manupilatie te perfectioneren. En het steeds aanhoudend prikkelen van mensen omdat ze natuurlijk weten dat het werkt. Dit gecombineerd met de miljarden in onderzoek om hun voedingswaren zo goedkoop en verslavend mogelijk te maken en natuurlijk de wetgeving in deze zo veel mogelijk te beïnvloeden zodat ze met zo veel mogelijk weg kunnen komen.

Daar is in de praktijk wel beginnen aan, ben jij soms een woordvoerder van de industrie? Die met een op een psychopatische leest geschoeide juridische 'steekhoudend' argument komt verkondigen dat ketchup een groente is? Zoals in Amerika... Of dat pizza een wel gebalanceerde maaltijd is want het heeft koolhydraten, vet en proteïnen? Nee, er is heel veel laaghangend fruit in de categorie ongezond te zetten. De enigen die daar tegen in zullen gaan, zal de industrie zelf zijn.

Ik zeg niet dat het aanpakken van de marketing de gehele oplossing is, dan is er inderdaad nog zoiets als opvoeding en kennisvergaring op school. Maar als je doodgegooid wordt met misinformatie en aggressieve niet aflatende marketingtechnieken, dan moet je het ook niet enkel op de consument steken. Veeg eerst je eigen stoep schoon voor je alles maar weer in de nek duwt van de consument. Zeker de voedingsindustrie heeft er een handje van weg om schijnonderzoeken op te zetten om de echte onderzoeken onder te sneeuwen met valse resultaten.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:51:23 #207
3542 Gia
User under construction
pi_215209228
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:43 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Als de verkoop van ongezonde troep verboden wordt, hoeven kinderen niet meer op het schoolplein opgesloten worden.
#omdenken
Maar dat gaat nooit gebeuren. Mensen mogen een vrije keuze hebben in wat ze eten. En kinderen geen toegang geven tot de snackbar gaat ook niet gebeuren. Dus opsluiten op het schoolplein tot en met de 3de klas lijkt mij de beste oplossing. Dan zijn ze een jaar of 15/16 en zich meer bewust van ongezond eten en beter in staat keuzes te maken. Of niet, maar dan is het wel meer de eigen verantwoordelijkheid.

Was gisteren even bij de boerenbond en ernaast zit een KFC. Echt veel groepjes van rond de 12/13. Maar goed, was wel na schooltijd en dan hou je het sowieso niet tegen.

Ik pleit echt voor meer aandacht voor voeding vanaf de basisschool. Ik weet het, ze moeten al zoveel, maar dit kan een leuke afwisselende les zijn tussen de tafeltjes, dictees en topo door.
En dan qua uitleg oplopend in diepgang. Dus op de kleuterschool leer je wat gezond en ongezond is en groep 8 weet je precies waarom. En daar tussenin uitbreiding van de leerstof. Erover praten kan al veel schelen.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:52:47 #208
3542 Gia
User under construction
pi_215209231
quote:
Dat is al zo, heet ozempic en is niet aan te slepen! Echt bizar hoever mensen gaan.
pi_215209243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:51 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar dat gaat nooit gebeuren. Mensen mogen een vrije keuze hebben in wat ze eten. En kinderen geen toegang geven tot de snackbar gaat ook niet gebeuren. Dus opsluiten op het schoolplein tot en met de 3de klas lijkt mij de beste oplossing. Dan zijn ze een jaar of 15/16 en zich meer bewust van ongezond eten en beter in staat keuzes te maken. Of niet, maar dan is het wel meer de eigen verantwoordelijkheid.

Was gisteren even bij de boerenbond en ernaast zit een KFC. Echt veel groepjes van rond de 12/13. Maar goed, was wel na schooltijd en dan hou je het sowieso niet tegen.

Ik pleit echt voor meer aandacht voor voeding vanaf de basisschool. Ik weet het, ze moeten al zoveel, maar dit kan een leuke afwisselende les zijn tussen de tafeltjes, dictees en topo door.
En dan qua uitleg oplopend in diepgang. Dus op de kleuterschool leer je wat gezond en ongezond is en groep 8 weet je precies waarom. En daar tussenin uitbreiding van de leerstof. Erover praten kan al veel schelen.
Die vrije keuze zorgt wel voor veel ziektes en hogere gezondheidskosten.
En mensen, zeker kinderen, zijn niet opgewassen tegen de marketing en psychologische beïnvloeding van multinationals (zie hierboven).

Waarom laten we toe dat mutinationals ons beïnvloeden om zo winst te maken ten koste van onze gezondheid?
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:56:05 #210
3542 Gia
User under construction
pi_215209244
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:54 schreef matigeuser het volgende:
Het ligt niet zozeer aan die ongezonde dingen die te koop zijn denk ik, maar meer aan onze eetcultuur.

Hier een uiteenzetting van een doodnormale dag voor een doodnormaal nederlands kind:

Ontbijt:
- Boterhammen met hagelslag / jam / stroop
Of Cornflakes met melk (en suiker natuurlijk, of die zitten al in de cornflakes verwerkt)

Tussendoortje:
Fruit of Liga koekjes

Lunch:
Meer brood

Tussendoortje:
Fruit of liga of sultana koek

Avondeten:
Macaroni met een schamel groentepakketje erin of wat sla ernaast

Toetje:
Zoete yoghurt of vla

's avonds:
Nog wat lekkers uit de snoepkast of chips?

Uiteraard alles afgeblust met ranja of fruitsap.

De hoeveelheid snelle koolhydraten + suikers op zo'n dag is gigantisch hoog. Extreem hoog. En dan zit er nog niks 'ongezonds' bij, althans in de ogen van de meeste ouders.

Mijn ouders dachten vroeger dat bovenstaande prima gezond was en volgens de voedselvoorschriften.

En dan zit daar de wekelijkse pannekoeken / pizza dag / frietdag etc nog niet bij uiteraard.

Vrijwel iedereen weet wel dat cola, ijs en snoep ongezond zijn. Maar veel mensen denken nog steeds dat fruitsap, brood met zoet beleg, of 'granenkoekjes' gewoon gezond zijn. Ik denk dat daar 90% van de winst te behalen valt.
Precies voorlichting. Wellicht doodgooien met spotjes op tv over voeding.
  Spellchecker dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:59:31 #211
197773 crew  maily
pi_215209255
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is al zo, heet ozempic en is niet aan te slepen! Echt bizar hoever mensen gaan.
Een kleine selectie uit het nieuws:

https://nos.nl/zoeken?q=ozempic&page=1

En net binnen: Weer nieuw afslankmedicijn op de markt; wordt dit de heilige graal voor obesitaspatienten?
pi_215209260
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Precies voorlichting. Wellicht doodgooien met spotjes op tv over voeding.
Klopt. Het probleem is alleen dat er zoveel verschillende visies zijn over wat nou wel gezonde voeding is en wat niet.

Zo zijn er mensen die alleen vlees en fruit eten. Er zijn carnivoren. Er zijn veganisten. Er zijn mensen die keto doen. Etc. En al deze mensen kunnen met onderzoeken staven waarom zij dit dieet volgen. En wat de voordelen zijn.

In de Nederlandse voedingsadviezen wordt een shitload aan dagelijkse graanproducten aanbevolen bijvoorbeeld. Daar komt onze eetcultuur ook grotendeels vandaan denk ik. En is dat wel zo gezond?

Dus zo makkelijk is dat nog niet. Maar weinig dingen zijn écht ongezond. Het gaat vooral om patronen, niet om individuele voedingsmiddelen. Er is niks mis met 1 keer in de week Pringles met mayonaise en ijs als toetje. Je lichaam kan dat prima verwerken. Het wordt pas een probleem als er voor de rest geen goede voedingsstoffen worden genuttigd.

En dit is blijkbaar, voor veel mensen, hogere wiskunde. Of ze geven gewoon geen neuk meer. Dat gebeurt ook vaak.
pi_215209264
Producten met suiker in prijs verviervoudigen en daarna elk half jaar weer een forse verhoging.
Vieze plaatjes van rotte tanden enzovoort op verpakkingen waar suiker in zit.
Geen reclame meer op suikerproducten.
Geen winkels met suikeraanbod binnen een straal van 500 meter van scholen.

Gewoon dezelfde maatregelen als tegen roken dus, dat werkt immers ook als een tierelier :')

En ook gelijk met soortgelijke maatregelen tegen alcoholgebruik uiteraard.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:02:41 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209268
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:01 schreef CryptoPunk het volgende:
Producten met suiker in prijs verviervoudigen en daarna elk half jaar weer een forse verhoging.
Vieze plaatjes van rotte tanden enzovoort op verpakkingen waar suiker in zit.
Geen reclame meer op suikerproducten.
Geen winkels met suikeraanbod binnen een straal van 500 meter van scholen.

Gewoon dezelfde maatregelen als tegen roken dus, dat werkt immers ook als een tierelier :')

En ook gelijk met soortgelijke maatregelen tegen alcoholgebruik uiteraard.
En diezelfde producten met zoetstoffen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:07:06 #215
3542 Gia
User under construction
pi_215209291
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:55 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Die vrije keuze zorgt wel voor veel ziektes en hogere gezondheidskosten.
En mensen, zeker kinderen, zijn niet opgewassen tegen de marketing en psychologische beïnvloeding van multinationals (zie hierboven).

Waarom laten we toe dat mutinationals ons beïnvloeden om zo winst te maken ten koste van onze gezondheid?
Niet alles is per se heel erg ongezond. Tuurlijk energy mag wmb meteen afgeschaft worden, die rotzooi. Zaken als alcohol e.d. is al sterk aan banden gelegd betreft wie het kan kopen. Wat kunnen we doen? Snackbars verbieden binnen een straal van 1 kilometer van de scholen? Dan fietsen ze er na schooltijd wel naartoe.

Nee, ik denk dat voorlichting het beste werkt. Een energiereep is prima, voor een sporter, maar niet voor een kind dat de hele dag in de schoolbanken zit. En dan zeker niet en, en, en.... Daar gaat het fout.
En dan heb je nog ouders die met zijn tweeën werken en dan geen zin hebben in het schoonmaken van een kilo verse groenten, dus dat wordt een zakje, of toch maar thuisbezorgd?

Het beste is voedsel wat zoveel mogelijk onbewerkt is en vooral volkoren. Maar daarmee koken is vooral ook veel werk en niet iedereen wil daar zoveel tijd in steken. Dus, frietjes bij de kippenbout, i.p.v. aardappelen en groenten. Dikke klodder mayo ernaast.
pi_215209365
quote:
Ja, en?
Voor de rest: zie post #189.
pi_215209366
Wat mij hier opvalt bij een supermarkt dat er veel kinderen zelfstandig komen en 'slecht'voedsel kopen. Dat is meer dan vroeger volgens mij. Toen je het geld er ook niet voor.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:15:36 #218
3542 Gia
User under construction
pi_215209368
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
En diezelfde producten met zoetstoffen?
Ik drink water met tesseire siroop, suikervrij. Zit wel stevia in. Is mierzoet, dus maar weinig nodig in een liter water.
Ik gebruik ook geen zout, behoudens wat er al in zit. Zoutvervangers ook niet. Mijn zoutinname zit onder de 6 gram per dag. Snoep en koek komt er hier niet in en al wat ik eet is volkoren en vers.

En dan nog is het moeilijk om gewicht te verliezen. En dat heeft ook alles te maken met 'als kind al overgewicht hebben'. Als je altijd dik bent, vanaf baby tot tienerleeftijd, dan zit je je hele leven met jojo'en.

Daarom moet er ook aandacht voor gezonde voeding en gezond gewicht zijn, bij kinderen in de onderbouw van de basisschool en diens ouders. Ook meer voorlichting via het consultatiebureau, gericht op gezond gewicht.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:19:48 #219
3542 Gia
User under construction
pi_215209400
quote:
Iemand die ik ken van GLI zou Ozempic krijgen, maar dat is niet aan te komen. Hij heeft nu pilletjes die hij dagelijks in moet nemen. Geen idee welke.

Ik denk dat ik die middelen niet mag gebruiken als zwaar hartpatient en eerlijk gezegd voel ik er ook niet zoveel voor, aangezien je weer aankomt als je ermee stopt.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:21:31 #220
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_215209414
Minder subsidies leidt tot minder obesitas.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:26:35 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209451
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:15 schreef Jaroon het volgende:
Wat mij hier opvalt bij een supermarkt dat er veel kinderen zelfstandig komen en 'slecht'voedsel kopen. Dat is meer dan vroeger volgens mij. Toen je het geld er ook niet voor.
Ik weet niet over welk "vroeger" je het hebt, maar wij gingen in de jaren 70 al gewoon snoep kopen bij de drogist of het snoepwinkeltje (in de jaren 80 tijdens de pauzes op de middelbare ook nog vaak naar die laatste, die bestaat nu niet meer).
Dat we in de jaren 70 niet naar de supermarkt gingen was vooral omdat er nog geen supermarkt in het winkelcentrum was, die kwam pas eind jaren 70.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215209462
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet over welk "vroeger" je het hebt, maar wij gingen in de jaren 70 al gewoon snoep kopen bij de drogist of het snoepwinkeltje (in de jaren 80 tijdens de pauzes op de middelbare ook nog vaak naar die laatste, die bestaat nu niet meer).
Dat we in de jaren 70 niet naar de supermarkt gingen was vooral omdat er nog geen supermarkt in het winkelcentrum was, die kwam pas eind jaren 70.
Niet op je 13e regelmatig energy drinks en chips etc. Tuurlijk kocht ik ook wel snoep.
pi_215209467
quote:

[..]
Bij de supermarkt bij mij mocht je zelf je drop wegen. Dat kon je manipuleren. Dan rekende je voor 400 gr ca. 800 gr. af.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:31:08 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209474
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Niet op je 13e regelmatig energy drinks en chips etc. Tuurlijk kocht ik ook wel snoep.
Toen ik 13 was bestond er nog geen energy drink, nou ja, cola werd sort of beschouwd als energy drink :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215209483
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:31 schreef Leandra het volgende:

[..]
Toen ik 13 was bestond er nog geen energy drink, nou ja, cola werd sort of beschouwd als energy drink :')
Echte cola is dat ook. Maar die nieuwe drankjes zitten op de rand van wat mag. Cafeine etc.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:36:06 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209510
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:32 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Echte cola is dat ook. Maar die nieuwe drankjes zitten op de rand van wat mag. Cafeine etc.
Ja weet ik, nou mag mijn bijna 14-jarige al niet eens standaard cola, alleen bij uitzonderingen, maar daar blijf ik natuurlijk ook niet mee wegkomen, het blijft een puber natuurlijk.

Als hij echter energydrink wil hebben of kopen heeft hij wel een hoop gezeik met me, en dat weet hij.
En hij weet ook dat je met mij geen gezeik wilt hebben :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215209545
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Bij de supermarkt bij mij mocht je zelf je drop wegen. Dat kon je manipuleren. Dan rekende je voor 400 gr ca. 800 gr. af.
Net andersom denk ik.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:43:18 #228
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_215209564
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:22 schreef ieniminimuis het volgende:
Het avondeten is ook wel veranderd. Geen avg'tje meer maar alles is op smaak gebracht met extra ingrediënten.

Dat lijkt mij juist positief. Een van de belangrijkste verbeteringen die je in je dieet kunt doorvoeren is het eten van meer groenten. AVG stimuleert dat niet. Nederlandse groente zijn de meeste verdrietige groenten.

Als je leert groente op smaak te brengen eet je er automatisch veel meer van. Dat compenseert ruimschoots de ‘ongezonde’ toevoegingen.

Je voorkomt er ook mee dat mensen een afkeer krijgen van groente, wat lange termijn winst oplevert.
I am a black hole shitting into the void
pi_215209577
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:33 schreef kl1172 het volgende:

[..]
Jongen, het bedrijfsleven steekt letterlijk miljarden in hun marketingonderzoek om deze manupilatie te perfectioneren. En het steeds aanhoudend prikkelen van mensen omdat ze natuurlijk weten dat het werkt. Dit gecombineerd met de miljarden in onderzoek om hun voedingswaren zo goedkoop en verslavend mogelijk te maken en natuurlijk de wetgeving in deze zo veel mogelijk te beïnvloeden zodat ze met zo veel mogelijk weg kunnen komen.

Daar is in de praktijk wel beginnen aan, ben jij soms een woordvoerder van de industrie? Die met een op een psychopatische leest geschoeide juridische 'steekhoudend' argument komt verkondigen dat ketchup een groente is? Zoals in Amerika... Of dat pizza een wel gebalanceerde maaltijd is want het heeft koolhydraten, vet en proteïnen? Nee, er is heel veel laaghangend fruit in de categorie ongezond te zetten. De enigen die daar tegen in zullen gaan, zal de industrie zelf zijn.

Ik zeg niet dat het aanpakken van de marketing de gehele oplossing is, dan is er inderdaad nog zoiets als opvoeding en kennisvergaring op school. Maar als je doodgegooid wordt met misinformatie en aggressieve niet aflatende marketingtechnieken, dan moet je het ook niet enkel op de consument steken. Veeg eerst je eigen stoep schoon voor je alles maar weer in de nek duwt van de consument. Zeker de voedingsindustrie heeft er een handje van weg om schijnonderzoeken op te zetten om de echte onderzoeken onder te sneeuwen met valse resultaten.
Kan jij die schijnonderzoeken onderbouwen met bronnen of blijf je liever bij onderbuik en emotie?
En wat jij kan, kan ik ook: ben jij soms zelf een verslaafde die daarvan de oorzaak altijd buiten zichzelf legt?

Jij betwist de betrouwbaarheid van de voedselindustrie, ik betwist de mate van betrokkenheid bij verslavingsgevoeligheid. Dat marketing-algoritmes leiden tot belangenverstrengeling is geen verassing. Over het algemeen is er naar mijn weten nauwelijks tot geen wetenschappelijk bewijs om causaliteit tussen reclame/marketing en verslavingen aan te tonen. Dus het is leuk om de blootstelling aan reclames van schadelijke producten terug te dringen, maar men gaat toch wel op zoek naar andere vormen om impulsen te bevredigen door een persoonlijk gebrek aan discipline. Ik acht het effect van verminderde blootstelling aan reclames toch echt minimaal.

Voor wat betreft producten in categorie 'ongezond' zetten, is er al van alles gaande, zoals de Nutri-Score. Probleem? Mensen lezen dat niet.

Het enige steekhoudende in jouw relaas is de verantwoordelijkheid van fabrikanten vanwege productaansprakelijkheid en resellers vanwege de invloed die zij hebben op productprijzen. Misleiding en misinformatie is uiteraard uit den boze, maar ik zou ook graag meer zien in het kader van waarschuwen van de ongezonde effecten bij overmatige consumptie, alsmede een grens aan stuntprijzen voor ongezonde producten (zoals met alcohol ingevoerd; zie hier). Eventueel aangevuld met een verbod van verkoop van (sommige) ongezonde producten aan minderjarigen.
pi_215209584
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja weet ik, nou mag mijn bijna 14-jarige al niet eens standaard cola, alleen bij uitzonderingen, maar daar blijf ik natuurlijk ook niet mee wegkomen, het blijft een puber natuurlijk.

Als hij echter energydrink wil hebben of kopen heeft hij wel een hoop gezeik met me, en dat weet hij.
En hij weet ook dat je met mij geen gezeik wilt hebben :+
Roosvice? Mss voor je kind even wennen. Kan je zelfs met bruiswater drinken.

Maar als hij het stiekem koopt......dan merk je het aan gedrag wss.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:48:20 #231
Why is all the rum gone?
pi_215209601
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 11:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Waarom zie jij opvoeden en voor je kids zorgen als (mede) taak van de regering?

Vind jij een leeftijdsgrens en een helmplicht voor Fatbikes terecht?
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:49:13 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209608
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:45 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Roosvice? Mss voor je kind even wennen. Kan je zelfs met bruiswater drinken.

Maar als hij het stiekem koopt......dan merk je het aan gedrag wss.
Mijn kind drinkt thuis gewoon water, zou niet weten waarom er roosvicee in zou moeten.
Verder één glas sap of dubbeldrank per dag en melk.

Wat hij op school en onderweg doet kan ik idd lastig controleren.
Behalve dat ik zijn rekening kan inzien, en hij geeft het vooralsnog meestal liever uit aan lego :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215209672
quote:

[..]
50 snoepjes voor een rijksdaalder bij friettent Wimpie.
"Pools are perfect for holding water"
pi_215209680
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn kind drinkt thuis gewoon water, zou niet weten waarom er roosvicee in zou moeten.
Verder één glas sap of dubbeldrank per dag en melk.

Wat hij op school en onderweg doet kan ik idd lastig controleren.
Behalve dat ik zijn rekening kan inzien, en hij geeft het vooralsnog meestal liever uit aan lego :D
Lego. Ik heb pas een nog in elkaar te zetten lego bloemenboeket gekregen. Voor volwassenen. Het ziet er ingewikkeld uit.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:02:03 #235
3542 Gia
User under construction
pi_215209700
quote:

[..]
We kochten vroeger geen hopen snoep bij een snoepwinkeltje. Tegenwoordig halen ze gewoon een vette lunch in de omgeving van de school. En dan na schooltijd nog even naar KFC of de Mac. En dan 's avonds thuis ook nog wat uit de frituur of thuisbezorgd. 's Avonds nog wat fris, energy en/of een zak chips bij de tv of de PC. Heel normaal in veel huishoudens, want dan zijn ze rustig en hebben de ouders ook rust.
Het is dus en, en, en....

Kan me herinneren van mijn schooltijd dat we weleens een puddingbroodje kochten bij de warme bakker, maar zeker niet dagelijks. Plus in die tijd had je nog geen energiedrankjes, die zouden echt uit de handel genomen moeten worden. Zijn gigantisch ongezond en gigantisch verslavend.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:02:57 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209708
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Lego. Ik heb pas een nog in elkaar te zetten lego bloemenboeket gekregen. Voor volwassenen. Het ziet er ingewikkeld uit.
Ja, die heb ik ook, de ene set al gemaakt (staan ook in een vaas), de andere set moet nog.

Is niet ingewikkeld trouwens.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215209709
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:02 schreef Gia het volgende:

[..]
We kochten vroeger geen hopen snoep bij een snoepwinkeltje. Tegenwoordig halen ze gewoon een vette lunch in de omgeving van de school. En dan na schooltijd nog even naar KFC of de Mac. En dan 's avonds thuis ook nog wat uit de frituur of thuisbezorgd. 's Avonds nog wat fris, energy en/of een zak chips bij de tv of de PC. Heel normaal in veel huishoudens, want dan zijn ze rustig en hebben de ouders ook rust.

Kan me herinneren van mijn schooltijd dat we weleens een puddingbroodje kochten bij de warme bakker, maar zeker niet dagelijks. Plus in die tijd had je nog geen energiedrankjes, die zouden echt uit de handel genomen moeten worden. Zijn gigantisch ongezond en gigantisch verslavend.
Precies.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:03:10 #238
Why is all the rum gone?
pi_215209710
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 12:15 schreef Jaroon het volgende:
In mijn middelbare schooltijd (jaren '80) stond er in de pauzes een rij tot om de hoek bij het snoepwinkeltje op 200 meter van school. Denk niet dat er veel is veranderd, behalve de manier van betalen. :')
pi_215209719
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, die heb ik ook, de ene set al gemaakt (staan ook in een vaas), de andere set moet nog.

Is niet ingewikkeld trouwens.
In elk geval erg veel onderdeelTJES. Maar hoe ziet het eruit in een vaas? Toch een gesprekspunt bij bezoek.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:05:16 #240
Why is all the rum gone?
pi_215209740
quote:
Tegenwoordig halen ze gewoon een vette lunch in de omgeving van de school. En dan na schooltijd nog even naar KFC of de Mac.
Hoveel zakgeld krijgen ze precies, denk jij? Als je dat elke dag doet, zit je op 200plus euro per maand.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:06:42 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209749
quote:

[..]

Ik weet niet wat jouw referentiekader is, maar ik ken helemaal geen gezinnen waar dat gebeurt?
Misschien eens in het weekend een bakje chips, maar ik ken sowieso geen mensen die energy drink in huis hebben, en dan ook nog voor de kinderen? :{ :?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:07:34 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209752
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]
In elk geval erg veel onderdeelTJES. Maar hoe ziet het eruit in een vaas? Toch een gesprekspunt bij bezoek.
Niet echt, degene die het meest op bezoek komt heeft ze ook :D

En de paradijsvogelplant van Lego staat al jaren in de kamer.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:10:38 #243
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215209782
In Japan hebben kinderen nauwelijks problematisch overgewicht. Al vanaf jonge leeftijd leren zij gezond eten (groente, fruit) te waarderen, eten (en bereiden) op school hun lunch.
https://www.weforum.org/a(...)thiest-in-the-world/

https://www.washingtonpos(...)se-of-child-obesity/
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:11:02 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209785
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
In mijn middelbare schooltijd (jaren '80) stond er in de pauzes een rij tot om de hoek bij het snoepwinkeltje op 200 meter van school. Denk niet dat er veel is veranderd, behalve de manier van betalen. :')
Dat er geen snoepwinkeltjes meer zijn helpt ook wel, iig geen winkeltjes meer in de woonwijken, zoals je dat vroeger wel had.
Maar zelfs een Jamin vind je in de gemiddelde winkelstraat niet meer, daarvoor moet je echt naar het centrum van de stad.

Daar zijn snoepwinkels wel met een opmars bezig trouwens, op de Kalverstraat al, maar in een stad als Keulen struikel je over de snoepwinkels.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:15:36 #245
3542 Gia
User under construction
pi_215209830
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet wat jouw referentiekader is, maar ik ken helemaal geen gezinnen waar dat gebeurt?
Misschien eens in het weekend een bakje chips, maar ik ken sowieso geen mensen die energy drink in huis hebben, en dan ook nog voor de kinderen? :{ :?
Toen mijn oudste, nu 32, op de basisschool zat, ging hij regelmatig bij een vriendje eten, tussen de middag. Daar ging gewoon dagelijks de frituur aan. Ik weet van mijn zus dat de kinderen daar recht uit school een grote zak chips uit de kast trokken. Als ik daar wat van vond, dan was het antwoord: Och, dat verbranden ze wel weer. Twee van de drie in dat gezin zijn te dik.
En echt, genoeg ouders die om hun oudere tieners tevreden te houden, energy in huis halen. Het zou niet moeten bestaan, vind ik. Het is heel ongezond en dient geen enkel doel. Mensen die cafeine nodig hebben, pakken maar koffie.

En ja, er zijn ook een heleboel verstandige ouders die hun kinderen alleen in het weekend een bakje chips geven en wat frisdrank. Waar ze het, thuis, maar gewoon moeten doen met water. Maar als ze dan 30 euro zakgeld in de week krijgen, kopen ze zelf wat ze willen.
Jij controleert nog de rekening van je kinderen, wat echt niet alle ouders zomaar doen, maar als daar op staat: 4,50 AH, dan weet je niet wat hij ervan gekocht heeft. En geloof me, niet alle kinderen zijn zo braaf als jouw zoon, die alleen maar lego koopt.
pi_215209834
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Bij ons stond er in de pauze een busje, wat een aantal middelbare scholen afging. Het verschil met de tegenwoordige tijd is dat we toen misschien 2x per week een snickers of een roze koek kochten, terwijl sommige jeugd nu elke dag bij de KFC/Mac/Shoarmatent gaat lunchen en daarbij een blikje Energyzooi drinkt. Het aanbod, en de verleidingen zijn wel veel groter geworden sinds de jaren 80.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:17:10 #247
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215209847
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:07 schreef torentje het volgende:
Jij spoort echt niet. Maar dan ook volledig van de rails af.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:17:27 #248
Why is all the rum gone?
pi_215209852
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:16 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

Het aanbod, en de verleidingen zijn wel veel groter geworden sinds de jaren 80.
Dat ben ik 100% met je eens. En ik vind dat de overheid daar een rol in moet spelen. Niks verbieden, maar de voedingsmiddelenindustrie wat extra regels opleggen.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:17:46 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209854
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Toen mijn oudste, nu 32, op de basisschool zat, ging hij regelmatig bij een vriendje eten, tussen de middag. Daar ging gewoon dagelijks de frituur aan. Ik weet van mijn zus dat de kinderen daar recht uit school een grote zak chips uit de kast trokken. Als ik daar wat van vond, dan was het antwoord: Och, dat verbranden ze wel weer. Twee van de drie in dat gezin zijn te dik.
En echt, genoeg ouders die om hun oudere tieners tevreden te houden, energy in huis halen. Het zou niet moeten bestaan, vind ik. Het is heel ongezond en dient geen enkel doel. Mensen die cafeine nodig hebben, pakken maar koffie.

En ja, er zijn ook een heleboel verstandige ouders die hun kinderen alleen in het weekend een bakje chips geven en wat frisdrank. Waar ze het, thuis, maar gewoon moeten doen met water. Maar als ze dan 30 euro zakgeld in de week krijgen, kopen ze zelf wat ze willen.
Jij controleert nog de rekening van je kinderen, wat echt niet alle ouders zomaar doen, maar als daar op staat: 4,50 AH, dan weet je niet wat hij ervan gekocht heeft. En geloof me, niet alle kinderen zijn zo braaf als jouw zoon, die alleen maar lego koopt.
Hij koopt ook wel eens wat bij AH, pas nog iets van 94 cent, maar ook dan weet ik dat meestal wel.

Overigens heb ik er ook een van 32 en ook bij zijn vriendjes van vroeger herken ik het niet.

En serieus, ¤ 30 zakgeld per week?
https://www.nibud.nl/onde(...)akgeld-en-kleedgeld/
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215209873
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat ben ik 100% met je eens. En ik vind dat de overheid daar een rol in moet spelen. Niks verbieden, maar de voedingsmiddelenindustrie wat extra regels opleggen.
Juist. Maar helaas loopt de overheid volledig aan de leiband van het grote geld, inclusief de voedingsmiddelenindustrie. Regels opleggen is slecht voor de economie, en die is heilig!
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:21:00 #251
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215209887
Volksgezondheid is een Linkse hobby. Daar doet dit Kabinet niet aan.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_215209890
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Zon gezin kende ik ook. Ouders en 2 kinderen, allemaal zwaar obees. Vader inmiddels overleden, moeder in een scoot mobiel.

Ik was denk ik een jaar of 12 en ging daar eten. We aten patat. Toen mocht ik een snack uitkiezen. Dus ik vroeg: waar kan ik uit kiezen. En ze zeiden: kijk maar in de vriezer.

En ze nemen me mee naar de schuur, daar staat een vrieskist en die gaat open en daar zit gewoon iedere denkbare frituur snack in. Die deden gewoon niet onder voor een goed uitgeruste snackbar. Echt bizar dat zulke mensen bestaan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:21:47 #253
Why is all the rum gone?
pi_215209896
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

En jouw onderbouwing voor deze (absurde) stelling is? Het is allang aangetoond dat het, met name voor jongens, het veel beter is om kortere lesuren en langere pauzes te hanteren. Daar leren ze veel beter van. Blijkbaar leef jij nog in de vorige eeuw.
pi_215209929
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:07 schreef Leandra het volgende:
paradijsvogelplant van Lego
Die ziet er uit alsof het gemaakt is voor beginners. Ik heb het wild flower boukuet met 939 stukjes. Daar moet je echt voor gaan zitten.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:25:13 #255
Why is all the rum gone?
pi_215209935
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volksgezondheid is een Linkse hobby. Daar doet dit Kabinet niet aan.
Hoogste tijd ook dat dit kabinet sneuvelt.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:26:30 #256
3542 Gia
User under construction
pi_215209951
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hij koopt ook wel eens wat bij AH, pas nog iets van 94 cent, maar ook dan weet ik dat meestal wel.

Overigens heb ik er ook een van 32 en ook bij zijn vriendjes van vroeger herken ik het niet.
Ik zie het beide, eigenlijk. Zit er zo'n beetje tussenin, ook qua afkomst. Bij mijn man thuis, zijn zussen, gaan er wat verantwoordelijker mee om. Die kinderen hebben geen overgewicht. Die van mij trouwens ook niet en van mijn oudste zus al helemaal niet. Maar in de omgeving van mijn kinderen, in hun klas, zag ik het wel veel. En ook toen ze naar de middelbare school gingen. Mijn oudste zat op een college voor mavo tot vwo, de jongste op een vmbo-koksopleiding. En ook daar zag je al verschillen waar de kids hun geld aan uit gaven. Mijn jongste is gaan roken, onder invloed van groepsdruk, de oudste zat in een groep waar niemand rookte en velen op sport zaten.

De verschillen zijn gewoon heel groot. En je kunt niet alle ouders verantwoordelijk houden voor de verkeerde keuzes die hun kinderen maken, alleen omdat je het zelf heel goed doet. Je moet ook geluk hebben in wat voor vriendengroep ze terecht komen. En je hebt nu eenmaal niet alles in de hand.

Maar, ik blijf erbij: Energydrankjes dienen geen enkel doel. Ze zouden uit de handel genomen moeten worden.
Sportsdrinks alleen te koop aanbieden binnen de sportschool, daar hebben ze wel een doel, maar niet in de supermarkt voor snelle suikers.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:26:50 #257
Why is all the rum gone?
pi_215209956
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Die ziet er uit alsof het gemaakt is voor beginners. Ik heb het wild flower boukuet met 939 stukjes. Daar moet je echt voor gaan zitten.
Kinderspel naast de Millennium Falcon 75192. :')
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:27:04 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215209959
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:19 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Juist. Maar helaas loopt de overheid volledig aan de leiband van het grote geld, inclusief de voedingsmiddelenindustrie. Regels opleggen is slecht voor de economie, en die is heilig!
Ja, en de industrie "lost het zelf wel op".

Dat zie je maar met de zogenaamd onafhankelijke site zoetstoffen.nl waar zelfs de overheid op een gegeven moment naar verwees als betrouwbare site.
Eigenaar: Stichting Dranken Nederland
De gezamenlijke frisdrankfabrikanten zijn dus de eigenaar van een site die zogenaamd onafhankelijke informatie over zoetstoffen zou geven.

En men trapt er en masse in.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:32:56 #259
3542 Gia
User under construction
pi_215210014
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:17 schreef Leandra het volgende:

En serieus, ¤ 30 zakgeld per week?
https://www.nibud.nl/onde(...)akgeld-en-kleedgeld/
Inclusief kleedgeld!! Komt neer op 120 euro per maand. Lijkt me echt wel genoeg voor zak- en kleedgeld. Volgens mij wordt er niet echt een verschil gemaakt, maar gewoon een bedrag per maand over gemaakt. De kids tegenwoordig hebben echt geld genoeg te besteden.

En dan nog wil de ene sparen voor merkschoenen en loopt de ander nog even door op zijn versleten gympen en gaat liever naar de Mac. En ja, als ze alles met de pas betalen, kun je dat op de rekening zien. Maar op een bepaald moment vinden ze dat wel prive, en terecht. Ze kunnen ook pinnen: Ja mam, ik heb ook graag wat cash op zak.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:38:58 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215210078
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Inclusief kleedgeld!! Komt neer op 120 euro per maand. Lijkt me echt wel genoeg voor zak- en kleedgeld. Volgens mij wordt er niet echt een verschil gemaakt, maar gewoon een bedrag per maand over gemaakt. De kids tegenwoordig hebben echt geld genoeg te besteden.

En dan nog wil de ene sparen voor merkschoenen en loopt de ander nog even door op zijn versleten gympen en gaat liever naar de Mac. En ja, als ze alles met de pas betalen, kun je dat op de rekening zien. Maar op een bepaald moment vinden ze dat wel prive, en terecht. Ze kunnen ook pinnen: Ja mam, ik heb ook graag wat cash op zak.
Ah, ineens gaat het ook om kleedgeld en dan is het diezelfde ¤ 30 die ze volgens jou met gemak uitgeven aan dagelijks energydrink en vette hap.

Waar betalen ze hun kleding dan van?
Wullie bin KOEL © Soneal
  Spellchecker dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:17:19 #261
197773 crew  maily
pi_215210476
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Niet verstandig om zo'n bedrag in een keer te geven.
Doe zakgeld en kleedgeld apart, zodat je weet dat daar ook echt kleding van wordt gekocht.
pi_215210626
ik vind het gwn heel simpel wat gedaan moet worden - onderwijs. we moeten huishoudkunde herintroduceren en ditmaal ook voor jongens en niet enkel voor meisjes (vroeger had je huishoudscholen die meisjes voorbereidden op hun rol als huisvrouw).

iedereen moet leren over voeding en het belang van zelf maaltijden bereiden. en ook echt fatsoenlijke en gezonde maaltijden, niet enkel een broodje salami en een glas fruitsap of wat dan ook. men moet onderwezen worden om niet steeds kant en klare voedsel te kopen, maar om dat zelf te maken, en met vreugde.

japan zag ook een trend van groeiende obesitas en de overheid heeft dat in de vroege jaren '00 ook echt aangepakt. die hebben huishoudkunde verplicht gemaakt voor kinderen op school.

volgens mij moeten bedrijven ook boetes betalen als hun medewerkers niet op een gezond gewicht zijn, als ik het goed heb

nu heeft japan nauwelijks nog last van obesitas, en is ook hun voedselcultuur versterkt en daarmee ook de economie en culturele invloed gegroeid (je ziet nu overal japanese restaurants, sushibars, recepten, etc). ja logisch, als mensen meer zelf gaan koken dan gaat de voedselcultuur erop vooruit (men bedenkt nieuwe recepten). nu zijn wij in nederland met zn allen afhankelijk van voedselproducenten die ons een vroege dood in jagen, en dat is helemaal onze eigen schuld.

wat gedaan moet worden is dus heel simpel. nogmaals, japan heeft het probleem heel vroeg aangepakt. wij zitten maar niets te doen en laten iedereen maar dikker worden. in nederland lijkt op veel vlakken niets te gebeuren, dus ik blijf maar lekker dromen :Z

ik verwijs altijd naar dit artikel bij dit soort berichten:
https://www.cbc.ca/news/h(...)-education-1.2894221

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 08-10-2024 15:02:58 ]
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:44:08 #263
3542 Gia
User under construction
pi_215210657
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 14:17 schreef maily het volgende:

[..]
Niet verstandig om zo'n bedrag in een keer te geven.
Doe zakgeld en kleedgeld apart, zodat je weet dat daar ook echt kleding van wordt gekocht.
Ze hebben maar één rekening en daar komt het toch allemaal op. En wat ik al eerder zei: De ene wil merkkleding en de ander boeit dat niet, gaat liever naar de Mac.
pi_215210693
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In Japan hebben kinderen nauwelijks problematisch overgewicht. Al vanaf jonge leeftijd leren zij gezond eten (groente, fruit) te waarderen, eten (en bereiden) op school hun lunch.
https://www.weforum.org/a(...)thiest-in-the-world/

https://www.washingtonpos(...)se-of-child-obesity/
In Nederland zitten we helaas met de kanker van Unilever opgescheept. Hele schappen vol met prefab doosjes poeder om te 'koken' vol met duikers en e-stoffen. En 3000 allemaal even vrolijk gekleurde varianten van hetzelfde ongezonde koekje voor onze kinderen.

En dan die achterlijke labels A, B C etc. Op mijn flesje spa met smaak (0 kcal, geen toevoegingen) staat hetzelfde labeltje B als op de kinderkoekjes van Verkade.
blablablabla
pi_215210766
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 14:50 schreef Elan het volgende:

[..]
In Nederland zitten we helaas met de kanker van Unilever opgescheept. Hele schappen vol met prefab doosjes poeder om te 'koken' vol met duikers en e-stoffen. En 3000 allemaal even vrolijk gekleurde varianten van hetzelfde ongezonde koekje voor onze kinderen.

En dan die achterlijke labels A, B C etc. Op mijn flesje spa met smaak (0 kcal, geen toevoegingen) staat hetzelfde labeltje B als op de kinderkoekjes van Verkade.
Die nutriscore 'per productgroep' is ook volkomen verneukeratief. Snap sowieso al niet waar dat spa met een minimaal vleugje aromastof het label B aan verdient. Dat is gewoon echt vrijwel volledig water.

Had vandaag nog weer zo'n discussie met een collega die het heel moeilijk vind om gezonde keuzes te maken. 'Ja al die koekjes hebben score E..'. Ja gek he, dat is ook gewoon troep. Groenten, fruit, vis (ongebrande / ongezouten) noten, vezelrijke graanproducten, wat magere zuivel, eieren en onbewerkt mager vlees allemaal prima in de juiste hoeveelheden op basis van je leefpatroon. Beetje afwijken met wat ongezondere dingen bij tijd en wijle is ook prima zolang je het maar een beetje met mate doet.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:06:16 #266
168739 Red_85
'echt wel'
pi_215210782
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 14:50 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat hele label is pure aids. Klopt geen reet van idd. Bio gerookte zal D, zak chips B.
¿Que?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215210806
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat hele label is pure aids. Klopt geen reet van idd. Bio gerookte zal D, zak chips B.
¿Que?
"Binnen de productgroep" zoals ik al zei. Gerookte zalm bevat overigens wel weer een behoorlijke bak zout doorgaans, bio of niet. In normale zalmmoten zit meestel een klein beetje zout (iets van 0,2 of 0,3 gram per 100), terwijl in die gerookte zalm vaak ergens tussen de 2 en 3 gram zout per 100g in zit. Dat is al de helft van je ADH.
pi_215210812
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:03 schreef Monolith het volgende:

[..]
Die nutriscore 'per productgroep' is ook volkomen verneukeratief. Snap sowieso al niet waar dat spa met een minimaal vleugje aromastof het label B aan verdient. Dat is gewoon echt vrijwel volledig water.

Had vandaag nog weer zo'n discussie met een collega die het heel moeilijk vind om gezonde keuzes te maken. 'Ja al die koekjes hebben score E..'. Ja gek he, dat is ook gewoon troep. Groenten, fruit, vis (ongebrande / ongezouten) noten, vezelrijke graanproducten, wat magere zuivel, eieren en onbewerkt mager vlees allemaal prima in de juiste hoeveelheden op basis van je leefpatroon. Beetje afwijken met wat ongezondere dingen bij tijd en wijle is ook prima zolang je het maar een beetje met mate doet.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Valt onder dezelfde nutriscore als o.a. Cola dat vol zit met dubieuze zoetstoffen:

Het is ook voor veel mensen ook allemaal niet meer te volgen, maar in principe is alle ultrabewerkt voedsel skippen een goed uitgangspunt. Terug naar de basis.

En niet lullen dat je te druk bent met werk, want als ze ergens veel uren werken is het wel in Japan.
blablablabla
pi_215210863
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Valt onder dezelfde nutriscore als o.a. Cola dat vol zit met dubieuze zoetstoffen:

[ afbeelding ]

Het is ook voor veel mensen ook allemaal niet meer te volgen, maar in principe is alle ultrabewerkt voedsel skippen een goed uitgangspunt. Terug naar de basis.

En niet lullen dat je te druk bent met werk, want als ze ergens veel uren werken is het wel in Japan.
In Japan zijn ook niet alleen maar slanke mensen. Er zit tevens op vrijwel iedere hoek een mc Donalds. Soms meerdere in een straat of winkelcentrum.

Rijst wordt ook 2/3 keer per dag gegeten. Dat wordt hier vaak gezien als dikmaker. Dan negeer ik de absurde hoeveelheid aan alcohol die genuttigd wordt.

Grote verschil voornamelijk is denk ik het vele bewegen. Japanners lopen een heel stuk meer. Zeker vergeleken Amerika. Mijn broer mag daar niet eens met de auto naar het werk. Moet op de fiets of met het openbaar vervoer
pi_215210903
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Nou is dat ook niet helemaal eerlijk vergelijken, want het voornaamste probleem bij overgewicht is buikvet en bij mensen van Aziatische afkomst schijnt de verhouding tussen BMI en buikvet iets anders te liggen.
Maar als je de VS afzet tegen Japan dan is het verschil vooral calorie- en vetinname, oftewel dieet. Een dieet dat bestaat uit rijst met groenten en vis, zonder allerhande tussendoortjes is een goede basis. Zeker als de portiegrootte een beetje binnen de perken blijft.

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:19 schreef Michie_ het volgende:

[..]
In Japan zijn ook niet alleen maar slanke mensen. Er zit tevens op vrijwel iedere hoek een mc Donalds. Soms meerdere in een straat of winkelcentrum.

Rijst wordt ook 2/3 keer per dag gegeten. Dat wordt hier vaak gezien als dikmaker. Dan negeer ik de absurde hoeveelheid aan alcohol die genuttigd wordt.

Grote verschil voornamelijk is denk ik het vele bewegen. Japanners lopen een heel stuk meer. Zeker vergeleken Amerika. Mijn broer mag daar niet eens met de auto naar het werk. Moet op de fiets of met het openbaar vervoer
Ik denk dat je je een beetje te veel laat leiden door wat je als toerist ziet. De alcoholconsumptie ligt in Japan nog steeds significant lager dan hier hoor.

En rijst an sich is niet per se een dikmaker, maar als je gehele voedingspatroon al een overdaad aan calorieën bevat en je niet een gebalanceerde maatlijd met rijst, maar 200 gram witte rijst met zoete saus en vlees consumeert, ja dan wordt het een ander verhaal.
pi_215210905
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:19 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Dat heeft er voor een deel ook mee te maken. Net als de opvoeding.
Maar lokaal gezond fastfood is daar ook een stuk goedkoper, zeker vergelen met hier:

https://www.japamigo.com/4545/

Veel traditioneel fastfood met groente en rijst, waar wij op de incidentele en vaak schreeuwend dure sushitoko en pokebowl grotendeels de Amerikaanse keuken hebben overgenomen.
blablablabla
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:51:59 #272
168739 Red_85
'echt wel'
pi_215211656
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
"Binnen de productgroep" zoals ik al zei. Gerookte zalm bevat overigens wel weer een behoorlijke bak zout doorgaans, bio of niet. In normale zalmmoten zit meestel een klein beetje zout (iets van 0,2 of 0,3 gram per 100), terwijl in die gerookte zalm vaak ergens tussen de 2 en 3 gram zout per 100g in zit. Dat is al de helft van je ADH.
Wie eet er 100gram gerookte zalm in 1x weg dan?
Daar gaat het ook een beetje mis volgens mij bij die nutriscore. Ze kijken naar productgroepen en vergelijken dan per gewicht.

Dan krijg je de perceptie dat gerookte zalm ongezonder is dan een zak chips. Terwijl je van het ene juist dichtslibt en de ander juist een bouwstof voor je hersenpan en goed voor je bloedvaten is.

Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik het een idioot iets vind.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215211719
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 13:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
En jij bent van het rechte pad af en nog nooit betrapt door justitie, of jij hebt goede vrienden bij justitie die jou de handen boven het hoofd houden.
pi_215211820
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Totaal overbodige troep. Als je het gewoon verbiedt hoef je ook niet meer druk te maken over welk energielabel het precies moet hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door CarbonC op 08-10-2024 19:43:25 ]
pi_215211965
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 15:28 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou is dat ook niet helemaal eerlijk vergelijken, want het voornaamste probleem bij overgewicht is buikvet en bij mensen van Aziatische afkomst schijnt de verhouding tussen BMI en buikvet iets anders te liggen.
Maar als je de VS afzet tegen Japan dan is het verschil vooral calorie- en vetinname, oftewel dieet. Een dieet dat bestaat uit rijst met groenten en vis, zonder allerhande tussendoortjes is een goede basis. Zeker als de portiegrootte een beetje binnen de perken blijft.
[..]
Ik denk dat je je een beetje te veel laat leiden door wat je als toerist ziet. De alcoholconsumptie ligt in Japan nog steeds significant lager dan hier hoor.

En rijst an sich is niet per se een dikmaker, maar als je gehele voedingspatroon al een overdaad aan calorieën bevat en je niet een gebalanceerde maatlijd met rijst, maar 200 gram witte rijst met zoete saus en vlees consumeert, ja dan wordt het een ander verhaal.
Ik ben een groot gedeelte van het jaar in Japan. Wordt echt veel gedronken hoor. Cliche beeld van dronken zakenmannen is helemaal waar helaas. Eigenlijk iedere aangelegd om te drinken wordt aangegrepen. Als er met schoonfamilie een BBQ is dan begint het drinken om 10 uur en gaat door tot in de avond. Of het alcoholgebruik meer of minder is dan in het westen weet ik

Men is daar gewoon erg actief. In Amerika loopt men nauwelijks. Hier wordt dat ook steeds minder. Helemaal als er steeds meer fatbikes komen
pi_215212008
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 17:09 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Totaal overbodige troep. Als je het gewoon verbied hoef je ook niet meer druk te maken over welk energielabel het precies moet hebben.
Als je alles gaat verbieden wat zogenaamd slecht voor iemand is dan kun je bezig blijven. Zou een heel saai leven worden
pi_215212211
Ik vind het echt heel slap om de 'industrie' de schuld te geven. Maar als je zelf geen discipline hebt is het een makkelijke uitweg. Al steken ze honderden miljarden in marketing enzo, dan nog hoef je niet gewillig voorover te bukken om je te laten nemen door de giganten. Je bepaalt nog altijd zelf wat je eet hoor en er is genoeg goed voedsel te krijgen in de supermarkten.
pi_215212218
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 17:25 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Ik ben een groot gedeelte van het jaar in Japan. Wordt echt veel gedronken hoor. Cliche beeld van dronken zakenmannen is helemaal waar helaas. Eigenlijk iedere aangelegd om te drinken wordt aangegrepen. Als er met schoonfamilie een BBQ is dan begint het drinken om 10 uur en gaat door tot in de avond. Of het alcoholgebruik meer of minder is dan in het westen weet ik

Men is daar gewoon erg actief. In Amerika loopt men nauwelijks. Hier wordt dat ook steeds minder. Helemaal als er steeds meer fatbikes komen
Alcoholconsumptie ligt er iets van 30% lager dan in Nederland b.v. Bij wat je ervaart moet je je altijd ook wel bedenken dat je omgeving niet per se een representatieve steekproef is.

Het klopt verder ook helemaal dat Japanners een stuk actiever zijn dan Amerikanen (het gros van dat land is ingericht voor de auto) en dat de elektrische fiets hier niet in de laatste plaats onder jongeren in toenemende mate gebruikt wordt is ook niet bepaald een positieve ontwikkeling.
Combinatie van afnemende fysieke inspanning met ongezonde, overmatige consumptie is uiteindelijk wat de hele obesitasepidemie veroorzaakt.
pi_215212271
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 16:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daar gaat het ook een beetje mis volgens mij bij die nutriscore. Ze kijken naar productgroepen en vergelijken dan per gewicht.

Dan krijg je de perceptie dat gerookte zalm ongezonder is dan een zak chips. Terwijl je van het ene juist dichtslibt en de ander juist een bouwstof voor je hersenpan en goed voor je bloedvaten is.

Die zalmmoten bij de AH zijn vaak wel iets van 100g dacht ik. Plakken zalm is een wat ander verhaal natuurlijk.

Maar de nutriscore helpt inderdaad niet echt om duidelijkheid te scheppen. Ongerookte zalm is een gezondere keus dan gerookte zalm, maar een zak chips wegkanen is uiteraard niet gezonder dan een plakje gerookte zalm op brood of een gerookt stuk zalm door een salade of bij je maaltijd.
Ook daar geldt weer dat voeding een patroon is. Wat veel zout in 1 ding dat je eet is niet zo'n punt, maar als je daarnaast ook nog brood, kaas, kant-en-klare soep en ga zo maar door eet op een dag krijg je wel erg veel zout binnen.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:11:40 #280
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215212365
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:47 schreef CarbonC het volgende:
Hoeveel snelvreetrestaurants waren er vroeger?
Mijn lagere school stond tegenover een supermarkt (Centramarkt) en er stond een patattent op nog geen 20 meter van het hek van de school...

De MAVO stond aan het eind van de winkelstraat met uiteraard een tabakszaak/snoepwinkel aan het eind vlakbij de school.

De MTS waar ik op zat werd bijna elke dag bezocht door een patatkar en in de vrije uren zaten we in de spijbelkroeg aan het bier waar we op de Zundapp heen reden...

Kortom, we hadden mogelijkheden te over om een vette bek danwel chocola te halen...

quote:
Hoe groot was het aandeel ongezond eten in de supermarkt vroeger?
In mijn beleving niet veel anders dan tegenwoordig. Er is veel meer keus in de verschillende producten, vroeger had je drie merken bier bwvs en nu kun je kiezen uit tientallen soorten, je had twee soorten chips, paprika en zout. Ranja was of koelvloeistof groen of fluoriserend rood/oranje. Waterijsjes gaven ongeveer licht in het donker. Als je vroeger wilde frituren dan kon je alleen maar blokken ossewit halen en de vloeibare "gezondere" keuze bestond gewoon niet.

quote:
Hoe lang zaten kinderen vroeger naar een telefoonscherm te staren?
Niet, want bestond niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door AchJa op 08-10-2024 18:37:30 ]
pi_215212439
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 17:28 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Als je alles gaat verbieden wat zogenaamd slecht voor iemand is dan kun je bezig blijven. Zou een heel saai leven worden
Nee tegenwoordig is het leuk, met zoveel bedrijven die voor mensen schadelijke en niet-voedzame producten produceren, waardoor mensen niet al te oud kunnen worden en meestal sterven na een lang en pijnlijk ziekbed.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:44:39 #282
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_215212671
quote:

[..]

Het gaat natuurlijk om de verhouding. Als je minder gerookte zalm eet, krijg je minder zout binnen, maar ook minder omega 3. Dus blijft het relatief ongezond.

De Hartstichting heeft ook een mening over zoutconsumptie.
I am a black hole shitting into the void
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:57:33 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215212805
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Patat is ook niet het probleem. Zeker niet bij kinderen. Die verbranden onder normale omstandigheden veel vetten en eiwitten. Suikers zijn het probleem. En daar kregen 'wij' veel minder van binnen dan de hedendaagse jeugd.

En dat is niet alleen de schuld van de ouders (wel voor een deel, natuurlijk!), maar zeker ook van de voedingsmiddelenindustrie, die letterlijk aan alles suiker toevoegen. En natuurlijk de overheid, die er geen kloot aaan doet.
Dat hoor je wel vaker maar dat lijkt me meer een onderbuikverhaal dan dat het gestoeld is op daadwerkelijke feiten.

quote:
1987-2010: Inname suikers in Nederland stabiel

Vanaf de eerste VCP-meting in 1987 is er een stabiele trend in de inname van suikers (van 128 gram suikers per dag in 1987, naar 122 gram per dag in 2007-2010), zoals blijkt uit de Nederlandse Voedselconsumptiepeilingen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het gaat dan om de gemiddelde inname van suikers door de Nederlandse bevolking. Tussen 1981 en 2014 is het percentage mensen met overgewicht en obesitas toegenomen, van 27 naar 44%. De stabiele inname van suikers in de afgelopen jaren laat dus geen verband zien met de trend van gewichtstoename in Nederland.
quote:
Suikergehalte in voedingsmiddelen door de jaren heen

Fabrikanten voegen suiker niet alleen aan voedingsmiddelen toe vanwege de zoete smaak, maar ook in verband met het effect van suiker op textuur, structuur, viscositeit, volume en houdbaarheid van voedingsmiddelen. Suiker speelt tevens een belangrijke rol in fermentatie (als voedingsstof voor bijvoorbeeld gist) en is een drager van kruiden, specerijen en aroma’s. Minder suiker, of zelfs het geheel weglaten ervan, gaat in veel voedingsmiddelen niet zonder (ongewenste) gevolgen voor bovengenoemde producteigenschappen. Dit geldt overigens ook voor een stijging van de hoeveelheid suiker in producten. Het is daarom onwaarschijnlijk dat het toegevoegde suikergehalte voor deze toepassingen is gestegen. Wel is het zo dat sinds de eerste VCP in 1987 het aantal NEVO-codes (zie kader volgende pagina) is toegenomen van 862 naar 1599 in de VCP 2007- 2010. Met andere woorden, het productaanbod is de afgelopen decennia gestegen en daarmee waarschijnlijk ook het aanbod van voedingsmiddelen met suikers. Maar zoals al eerder genoemd, is de totale inname van suikers in dezelfde periode (1987-2010) stabiel gebleven. Meer aanbod betekent dus niet per sé een hogere inname.
quote:
Opkomst intensieve zoetstoffen

Een van de oudste intensieve zoetstoffen, sacharine, werd eind 19e eeuw in de Verenigde Staten in productie genomen en het gebruik steeg in de Eerste Wereldoorlog wegens gebrek aan suiker. Cyclamaat werd in 1949 geïntroduceerd op de Amerikaanse markt, waarna aspartaam in 1981 volgde6. Op basis van de Voedselconsumptiepeilingen onderzocht de Gezondheidsraad veranderingen in het Nederlandse voedingspatroon over de periode 1987-1998. Hieruit kwam naar voren dat het gemiddelde gebruik van suikervrije frisdranken in deze periode van ruim tien jaar was toegenomen van 6 naar 41 gram per dag. Het aantal gebruikers van suikervrije frisdranken steeg met 10%. Ook na 1998 laat het Nederlandse voedingspatroon een stijging zien in het gebruik van producten met intensieve zoetstoffen.

Bron
pi_215212892
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 09:05 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]
Iew :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar is het vlees :?
pi_215213053
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 18:23 schreef torentje het volgende:

[..]
Nee tegenwoordig is het leuk, met zoveel bedrijven die voor mensen schadelijke en niet-voedzame producten produceren, waardoor mensen niet al te oud kunnen worden en meestal sterven na een lang en pijnlijk ziekbed.
Als je alleen maar monster energy drinkt dan is dat niet gezond (en absurd duur) maar ik drink toch graag regelmatig een blik. Verbieden zou echt onzin zijn.

De regering moet zich niet bezig houden met dit soort zaken. Straks krijgen we een soort China waar je maar een paar uur per dag op de PlayStation mag.
pi_215213907
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 19:22 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Als je alleen maar monster energy drinkt dan is dat niet gezond (en absurd duur) maar ik drink toch graag regelmatig een blik. Verbieden zou echt onzin zijn.

De regering moet zich niet bezig houden met dit soort zaken. Straks krijgen we een soort China waar je maar een paar uur per dag op de PlayStation mag.
Trek het maar in het absurde, met je maar een paar uur gebruik mogen maken van de playstation. Het punt is dat door de bedrijven mensen niet in goede gezondheid al te oud kunnen worden en dat er een x aantal mensen ligt te creperen in ziekbedden.
pi_215214074
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 20:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Trek het maar in het absurde, met je maar een paar uur gebruik mogen maken van de playstation. Het punt is dat door de bedrijven mensen niet in goede gezondheid al te oud kunnen worden en dat er een x aantal mensen ligt te creperen in ziekbedden.
Het is niet de schuld van de bedrijven, het zijn de ziekmakende behoeften van consumenten.
  dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:28:47 #288
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215214243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 21:09 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Het is niet de schuld van de bedrijven, het zijn de ziekmakende behoeften van consumenten.
Of het nu per se ziekmakend is, weet ik niet. Dat zijn eerder weer die stokpaardjes van @torentje

Uiteraard wordt daaraan continu gevolg gegeven op verschillende manieren van handel.
Vroeger was er natuurlijk ook al veel behoefte aan productie en levering van diverse (huishoudelijke) goederen, gebruiksvoorwerpen en levensmiddelen.
Inderdaad niet de schuld van de bedrijven, dat klopt zeker wel.

Maar we leven thans in een maatschappij waar de eisen van consumenten voor verschillende producten vaak bijzonder hoog liggen.

En eisen die zelfs velen malen hoger liggen in vergelijking met vroegere tijden!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Spellchecker dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:33:09 #289
197773 crew  maily
pi_215214264
quote:

[..]

Heb ik weleens gedaan, als maaltijdsalade met spinazie en croutons.
Of door mijn spaghetti, in plaats van gehakt.
pi_215214554
quote:

[..]
Door de bedrijven hebben mensen toch te weinig ruimte om voldoende te bewegen? Voldoende lichaamsbeweging in schone lucht willen hebben is toch geen ziekmakende behoefte?
pi_215214801
quote:

[..]

Denk eerder dat je ouders moet leren dr koters weer naar buiten te trappen in plaats van achter de spelcomputer te proppen.

En betere voorlichting bij zekere cultuurverrijkers..
pi_215215030
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 21:33 schreef maily het volgende:

[..]
Heb ik weleens gedaan, als maaltijdsalade met spinazie en croutons.
Of door mijn spaghetti, in plaats van gehakt.
Vanmiddag nog 85 gram gerookte zalm op, door een salade inderdaad. Yum :9.
pi_215215714
quote:

[..]
En hoe komt het dat consumenten ziekmakende behoeften hebben?
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:55 schreef CarbonC het volgende:

[..]
[..]
Het is naïef te denken dat ouders op kunnen tegen de marketingbudgetten en psychologische beïnvloeding van de miljardenbedrijven in de voedselindustrie en technologie.
Ronduit schokkend dat mensen dit verband niet zien.
pi_215215726
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 17:28 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Wat heeft ervoor gezorgd dat we denken dat het leven zonder cola saai is?
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 10:55 schreef CarbonC het volgende:

[..]
[..]
pi_215215772
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 07:59 schreef CarbonC het volgende:

[..]
En hoe komt het dat consumenten ziekmakende behoeften hebben?

Omdat zij niet nadenken wat ze echt nodig hebben. Bedrijven doen niets anders dan zich aan te passen aan de marktbehoeften.
  woensdag 9 oktober 2024 @ 08:15:11 #296
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_215215778
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2024 19:04 schreef halfway het volgende:

[..]
Waar is het vlees :?
Kipfilet is vlees.
pi_215215787
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 08:14 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Omdat zij niet nadenken wat ze echt nodig hebben. Bedrijven doen niets anders dan zich aan te passen aan de marktbehoeften.
:z
pi_215216210
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 08:02 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Wat heeft ervoor gezorgd dat we denken dat het leven zonder cola saai is?
[..]
Er zijn genoeg mensen die cola lekker vinden. Zolang je geen liters frisdrank op een dag drinkt kan het geen kwaad. Met light frisdranken is helemaal niets mis.

In China mag je maar een paar uur per dag op je playstation. Daarna gaat ie uit. Hier zijn ook mensen die 12/14 uur op hun gameconsole zitten. Nog ongezonder dan frisdranken. Moet de regering in Nederland ook een tijdslot instellen? Wat dacht je van uit eten gaan? Is meestal niet gezond.

Zo kun je bezig blijven met dingen die niet gezond zijn.
  woensdag 9 oktober 2024 @ 09:31:44 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215216224
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 09:29 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Er zijn genoeg mensen die cola lekker vinden. Zolang je geen liters frisdrank op een dag drinkt kan het geen kwaad. Met light frisdranken is helemaal niets mis.

In China mag je maar een paar uur per dag op je playstation. Daarna gaat ie uit. Hier zijn ook mensen die 12/14 uur op hun gameconsole zitten. Nog ongezonder dan frisdranken. Moet de regering in Nederland ook een tijdslot instellen? Wat dacht je van uit eten gaan? Is meestal niet gezond.

Zo kun je bezig blijven met dingen die niet gezond zijn.
Als je geen liters op een dag drinkt maar maar 1 blikje cola per week hoeft dat ook geen smerige light te zijn maar kun je gewoon de normale variant drinken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215216255
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:40 schreef maily het volgende:

[..]
8)7
Nou dit! De ouders doen er weinig aan.
Moet tegenwoordig alles door de overheid aan banden worden gelegd? Of moeten ouders leren hun kind op te voeden?!

Slaaf van de overheid komt dan steeds op een vroegere leeftijd…
pi_215216338
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 08:16 schreef CarbonC het volgende:

[..]
:z
Wat is jou BMI? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')