abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:26:33 #1
485843 crew  Jippie
pi_215188729
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen. Dat concluderen artsen van het Maastricht UMC+ (MUMC+), Erasmus MC, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Jeroen Bosch Ziekenhuis met gezondheidsorganisaties. Ze vinden dat het te gemakkelijk is voor jongeren om aan ongezond eten te komen, en willen daarom maatregelen.

De artsen en de organisaties zeggen in een brandbrief dat fastfood op steeds meer plekken rond scholen wordt verkocht. Daar zien de ondertekenaars naar eigen zeggen dagelijks de gevolgen van: “In de meest extreme gevallen zien zij tieners die 140 kilo wegen, die volledig aan bed gekluisterd zijn en geen toekomst meer voor zichzelf zien.”

Bezuiniging op gezondheid
De gezondheidsorganisaties klagen dat het huidige kabinet bezuinigt op het voorkomen van overgewicht en de gezondheidsschade daarvan. Ze willen daarom dat gezond eten goedkoper wordt en dat reclame voor ongezond eten gericht op kinderen wordt verboden. Ook willen ze dat supermarkten en andere winkels meer gezond eten aanbieden en dat voedselfabrikanten meer gezond eten maken.

De gezamenlijke oproep van donderdag komt onder meer van het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting en van artsen van ziekenhuizen als MUMC+, het Jeroen Bosch Ziekenhuis, Erasmus MC en LUMC. Ook de beroepsverenigingen voor diëtisten (NVD), gewichtsconsulenten (BGN) en jeugdartsen (AJN) staan achter de oproep, net als de belangenvereniging voor mensen met overgewicht en obesitas.

Bron Skipr

---------------------

Goede suggestie, maar aanpak is best complex. Een deel kinderen ontbijten op school omdat de thuissituatie geen ontbijt kan 'organiseren'.

De ooit beloofde 0% BTW op groente en fruit is er nooit gekomen omdat de belastingdienst het allemaal te ingewikkeld vond.
pi_215188760
De 0% BTW op groente en fruit gaat daar niets aan bijdragen. Alsof zo'n vadsig kind ineens een bos wortelen koopt ipv een bus Pringles.
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:34:03 #3
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_215188775
boetes uitdelen aan ouders met te dikke kinderen
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_215188794
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:31 schreef RotatoR het volgende:
De 0% BTW op groente en fruit gaat daar niets aan bijdragen. Alsof zo'n vadsig kind ineens een bos wortelen koopt ipv een bus Pringles.
typische overheidsoplossing. Doen alsof je iets doet.

De oplossing voor dit probleem is heel simpel. Toegevoegen van suiker aan voeding verbieden
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:38:50 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_215188795
Meer beweging een optie? O wacht:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Spellchecker zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:40:48 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215188806
quote:
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen
8)7
pi_215188826
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:38 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

De oplossing voor dit probleem is heel simpel. Toegevoegen van suiker aan voeding verbieden
Waarom zou "toegevoegd" suiker slechter zijn dan suiker? Suiker = suiker. En wanneer telt iets als toegevoegd suiker? Mogen we geen cake meer ofzo?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_215188832
Mijn kind van nog geen 2.5 jaar heeft ook overgewicht, volgens het lijntje althans :(

Kreeg het advies dat ie meer moet bewegen en wellicht beter eten. Geen kind van twee in de regio (of het hele land :P) die meer beweegt dan die van mij en hij eet behoorlijk gezond. Drinkt ook alleen water, snoept niet. Ziet er ook niet dik uit, wel fors en relatief groot tov leeftijdsgenootjes.

Het zal vast wel rechttrekken :P

ON: Groot probleem. Maar ze spelen op jonge leeftijd al weinig buiten en als ze het doen, vaak ook nog op elektrische steps enzo. Oh ja, vooral ook niet te vies worden, want over tien minuten gaan we weer naar binnen :')

En kap eens met overal suiker aan toe te voegen, elektrische fietsen etc :N

Gelukkig wel een vast groepje van vijf kinderen die wél altijd buitenspelen hier :Y
pi_215188869
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waarom zou "toegevoegd" suiker slechter zijn dan suiker? Suiker = suiker. En wanneer telt iets als toegevoegd suiker? Mogen we geen cake meer ofzo?
lekker cake blijven eten papzak
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_215188876
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:53 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
lekker cake blijven eten papzak
:O
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 6 oktober 2024 @ 00:40:12 #11
485843 crew  Jippie
pi_215189102
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Mijn kind van nog geen 2.5 jaar heeft ook overgewicht, volgens het lijntje althans :(

Kreeg het advies dat ie meer moet bewegen en wellicht beter eten. Geen kind van twee in de regio (of het hele land :P) die meer beweegt dan die van mij en hij eet behoorlijk gezond. Drinkt ook alleen water, snoept niet. Ziet er ook niet dik uit, wel fors en relatief groot tov leeftijdsgenootjes.

ON: Groot probleem. Maar ze spelen op jonge leeftijd al weinig buiten en als ze het doen, vaak ook nog op elektrische steps enzo. Oh ja, vooral ook niet te vies worden, want over tien minuten gaan we weer naar binnen :')

Gelukkig wel een vast groepje van vijf kinderen die wél altijd buitenspelen hier :Y
Als je kind lekker actief is en gezond eet zou ik mij geen zorgen maken over het bovenste lijntje van de groeicurve. Als die kleintjes een of ander virus oplopen verliezen ze vaak snel af, dan is een beetje reserves wel fijn.

We moeten onze kinderen ook geen eetstoornis bezorgen door overmatig te focussen op wat een kind eet, haal gewoon niet elke week zoetigheid/chips in huis, mijd vruchtensappen of leng ze flink aan met water en geef het goede voorbeeld.
  zondag 6 oktober 2024 @ 00:44:24 #12
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_215189121
Kinderen, het is idd vergelijkbaar met "jongeren" dus dat is wel lekker rechtlijnig :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_215189406
quote:

Neuh, dat wil je echt niet.
pi_215189583
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef Geschiedkundige het volgende:

Tegen mij is altijd gezegd dat ze onder de vier jaar niet over overgewicht spreken, omdat het nog erg kan fluctueren als ze nog zo jong zijn. Zou me daar echt (nog) niet druk om maken.
Overigens verbaast het me ergens wel dat er zoveel overgewicht is onder kinderen en jongeren in Nederland. Vind Nederlanders vaak wel erg gefocust op gewicht namelijk.
pi_215189655
Vroeger ging je na schooltijd lekker op pleintje voetballen met z'n allen, nu is het massaal achter je pc zitten gamen. De jeugd van tegenwoordig beweegt gewoon te weinig, nu helemaal met die E-Bikes, etc.
  zondag 6 oktober 2024 @ 05:59:04 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215189716
quote:
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen. Dat concluderen artsen van het Maastricht UMC+ (MUMC+), Erasmus MC, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Jeroen Bosch Ziekenhuis met gezondheidsorganisaties. Ze vinden dat het te gemakkelijk is voor jongeren om aan ongezond eten te komen, en willen daarom maatregelen.

“In de meest extreme gevallen zien zij tieners die 140 kilo wegen, die volledig aan bed gekluisterd zijn en geen toekomst meer voor zichzelf zien.”
Als de overheid allerlei opvoedkundige taken over moet nemen dan kunnen we misschien beter eens na gaan denken over een voortplantvergunning voor mensen.

Het lijkt me vrij sterk dat een tiener zichzelf met een uurloon van 2,50 overgewicht weet te bezorgen, daar moeten de ouders ook een bijdrage aan leveren. En eventueel de school met gelul over "bodypositivity".
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215189717
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:26 schreef Jippie het volgende:
Het kabinet doet te weinig tegen overgewicht en obesitas bij kinderen.
Ja want ouders/opvoeders hebben geen enkele verantwoordelijkheid voor hun kinderen. 8)7
pi_215189745
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 05:19 schreef AFA2022 het volgende:
Vroeger ging je na schooltijd lekker op pleintje voetballen met z'n allen, nu is het massaal achter je pc zitten gamen. De jeugd van tegenwoordig beweegt gewoon te weinig, nu helemaal met die E-Bikes, etc.
Er zijn geen pleinen meer. Vroeger had je voetbal pleinen. Nu moet je er van alles kunnen waardoor je er niets echt kan en dan haken kinderen af.
  zondag 6 oktober 2024 @ 07:30:12 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215189870
quote:
Bezuiniging op gezondheid

De gezondheidsorganisaties klagen dat het huidige kabinet bezuinigt op het voorkomen van overgewicht en de gezondheidsschade daarvan. Ze willen daarom dat gezond eten goedkoper wordt en dat reclame voor ongezond eten gericht op kinderen wordt verboden. Ook willen ze dat supermarkten en andere winkels meer gezond eten aanbieden en dat voedselfabrikanten meer gezond eten maken.
Ik zie dit ook niet echt als de oplossing. Even los van het stuk beweging, want dat kunnen alleen de ouders en scholen beïnvloeden: de voedingsindustrie moet radicaal op de schop. Het moet lonen om gezonde en onbewerkte producten op de markt te brengen. De eindeloze toegevoegde suikers en e-nummers, de misleidende advertenties, de bio industrie. Onze hele voedselketen is totaal verziekt. We worden er letterlijk ziek van.
Resistance is futile.
pi_215189970
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:26 schreef Jippie het volgende:
zien zij tieners die 140 kilo wegen, die volledig aan bed gekluisterd zijn en geen toekomst meer voor zichzelf zien
lol, fatso's
pi_215190032
ik denk dat het Kabinet een beetje doof is geworden van/voor al die noodklokken :P

18-3-2024 Artsen luiden noodklok vanwege gezondheidsproblemen omwonenden van windturbines

3-10-2024 Parende mannen in frikandellenbos luiden noodklok!

2-2-2020 Controle zorgfraude faalt, OM en verzekeraars luiden noodklok

(was er onlangs niet in het nieuw dat Fraude in de zorg nog steeds een heeeeel groot probleem is?)

TL:DR Het luiden van noodklokken richting de Regering heeft gewoon geen zin
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zondag 6 oktober 2024 @ 08:31:36 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215190075
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 05:59 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ja want ouders/opvoeders hebben geen enkele verantwoordelijkheid voor hun kinderen. 8)7
Exact. Straks een obesitas-schandaal, wat mensen de overheid aanklagen dat hun kind te dik is
The End Times are wild
  zondag 6 oktober 2024 @ 08:32:58 #23
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215190083
ach ja, als ik zie dat kinderen van 2 a 3 jaar in een restaurant al bezig gehouden met een schermpje met een bord eten voor hun neus. Dan kan ik me voorstellen dat dit vaker gebeurd. Als je vind dat je kind te zwaar wordt moet je maar zorgen dat er minder te vreten in huis is. Dus pa en ma gaan dan ook maar mee op dieet.
Ik zou niet weten wat het kabinet eraan zou moeten doen. De enige reactie die ik daarvan verwacht, oh dan maken we productgroep x gewoon duurder, meer belasting.

Oh ja en loop anders elke dag een half uurtje met je kind

[ Bericht 6% gewijzigd door pmponer op 06-10-2024 08:38:31 ]
Drop you like an ill, bad habit
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:01:33 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215190180
Joh, de periodieke roep van dokters om met meer generieke repressie te komen.

Laat ze idd ouders maar meer achter hun reet aan zitten om te zorgen dat kinderen meer bewegen.
pi_215190237
In het artikel zie ik de artsen niet reppen over een tekort aan beweging. Vroeger renden er wel 10 kinderen hier met een bal door de straat. Nu is een 2tal kinderen al veel. En de wijk is niet vergrijst.

Misschien zouden we ook moeten beginnen met het (weer) maatschappelijk afkeuren van overgewicht ipv onder het mom "body positivity" dikke mensen op om die reden op een billboard te zetten.

Voeding is absoluut een zeer grote factor, maar dit probleem heeft meer schijven.
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:17:04 #26
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215190261
Ik las "arjan lubach luidt noodklok"... ik mot echt gaan slapen -O-
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215190303
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Bewerkt voedsel is sowieso slecht. Hoeveel rommel er wordt toegevoegd om het leven makkelijker te maken, terwijl het veel gezonder is om gewoon met pure materialen te werken, alleen dat kost meer tijd (die er niet is).
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:24:00 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215190307
Bij dit soort zaken moeten ze eens kijken wat er is veranderd met 30 jaar geleden. 30 jaar geleden kon je ook overal vette hap krijgen. Maar toen was dit blijkbaar niet een probleem.

Dus als dat niet veranderd is, dan is er iets anders waar naar gekeken moet worden.
pi_215190338
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:23 schreef Chinless het volgende:

[..]
Bewerkt voedsel is sowieso slecht. Hoeveel rommel er wordt toegevoegd om het leven makkelijker te maken, terwijl het veel gezonder is om gewoon met pure materialen te werken, alleen dat kost meer tijd (die er niet is).
Als je het zelf maakt is het in mijn optiek ook duurder. Als ik een plaatpizza maak van 40x90 cm ben ik ¤22 euro aan producten kwijt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215190372
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:24 schreef Hexagon het volgende:
Bij dit soort zaken moeten ze eens kijken wat er is veranderd met 30 jaar geleden. 30 jaar geleden kon je ook overal vette hap krijgen. Maar toen was dit blijkbaar niet een probleem.

Dus als dat niet veranderd is, dan is er iets anders waar naar gekeken moet worden.
Onder meer heb je tegenwoordig de stroming die net doet alsof dikke mensen net zo mooi zijn als mensen met een gezond lichaam. Modellen met ondergewicht gebruiken is in bepaalde landen strafbaar (!), terwijl modellen met overgewicht gebruiken wordt toegejuicht.
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:39:45 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215190377
quote:

Te weinig beweging vooral denk ik. Veel te veel gamen en op de mobiele telefoon bezig zijn, kinderen van 12 al op elektrische fietsen etc.
  zondag 6 oktober 2024 @ 09:44:59 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215190401
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Onder meer heb je tegenwoordig de stroming die net doet alsof dikke mensen net zo mooi zijn als mensen met een gezond lichaam. Modellen met ondergewicht gebruiken is in bepaalde landen strafbaar (!), terwijl modellen met overgewicht gebruiken wordt toegejuicht.
Dat zal het zijn!
pi_215190413
20 jaar geleden kon de luie 16+er ook al op een brommer naar school komen.Werd er nog niet zo gelet op gezond eten als beleid en kun je vet voer gewoon in de kantine en op loopafstand nabij halen. Was gamen ook al groot en werd er ook al geklaagd over jongeren die dat teveel zouden doen. Ik kan me niet herinneren dat er veel echt dikke scholieren rondliepen. Wat is er nog meer veranderd dan? Hebben smartphones en sociale media zo'n groot effect op (in)activiteit gehad?
  Moderator / Redactie Sport zondag 6 oktober 2024 @ 09:48:59 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215190425
Niet alles is met geld op te lossen. Het wordt eens tijd dat men kapt met meteen roepen dat x duurder moet worden en y goedkoper om dingen op te lossen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215190439
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:01 schreef Hexagon het volgende:

Laat ze idd ouders maar meer achter hun reet aan zitten om te zorgen dat kinderen meer bewegen.
Als 1 kind ondergewicht heeft, is het probleem van de ouders. Als een groot percentage van de kinderen ondergewicht heeft wordt het een maatschappelijk probleem en is de regering aan de beurt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215190480
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat zal het zijn!
Dat is niet het hele verhaal, maar speelt zeker een rol.
pi_215190543
quote:

[..]
Waar maar dat geldt alleen voor vrouwen.

De nieuwe THICC schoonheid standaard zal ook niet helpen.
pi_215190666
Het onderwijs faalt ook op dit gebied, want de kinderen moeten dagelijks urenlang stilzitten terwijl de meesters spreken.
pi_215190718
Eten goedkoper maken, minder ongezonde troep in het eten, het zal niets uitmaken.

Het is puur luiheid, gemakzucht en geen nee kunnen zeggen tegen je kind.

Fatbike of electrische fiets voor het kind want het klaagt over 10 minuten naar school fietsen.
Je kind toch maar dat reep chocolade meenemen anders krijst het de supermarkt bij elkaar.
pi_215190723
quote:

[..]
Vind het eerlijk gezegd zorgelijker dat tegenwoordig type als die halvegare Andrew Tate rolmodellen zijn qua lichaamsbouw.

Hugh Jackman tijdens Xmen 1 werd gezien als "buffed". In Deadpool & Wolverine ziet Hugh er bijna onmenselijk uit qua spieren. Met name mannen proberen een schoonheids ideaal te bereiken wat gewoonweg niet haalbaar is.

Overigens lijkt het mij verder een goede zaak dat het strafbaar is dat anorexia patiënten geen modellen mogen zijn. Anorexie wens je niemand toe en die super slanke modellen waren een bron voor nieuwe anorexia patiënten
pi_215190724
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:07 schreef torentje het volgende:
Het onderwijs faalt ook op dit gebied, want de kinderen moeten dagelijks urenlang stilzitten terwijl de meesters spreken.
Eh? Dat moest men 60 jaar geleden ook.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 10:20:51 #42
197773 crew  maily
pi_215190798
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:11 schreef Zoddie het volgende:
Eten goedkoper maken, minder ongezonde troep in het eten, het zal niets uitmaken.

Het is puur luiheid, gemakzucht en geen nee kunnen zeggen tegen je kind.

Fatbike of electrische fiets voor het kind want het klaagt over 10 minuten naar school fietsen.
Je kind toch maar dat reep chocolade meenemen anders krijst het de supermarkt bij elkaar.
quote:
’Beter een suikerdonut dan vijftien minuten een schreeuwend kind in de winkel’.
Helaas uit een premium-artikel https://www.telegraaf.nl/(...)rst-betalen-dan-eten
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:21:28 #43
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215190805
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:12 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Eh? Dat moest men 60 jaar geleden ook.
Ik vindt het ook niet een heel sterk argument maar volgens mij wordt er tegenwoordig wel minder uren per week LO/Gym gegeven
pi_215190817
Dit is een interessant boek over het onderwerp van (toenemend) overgewicht https://www.amboanthos.nl/boek/vet-belangrijk/
pi_215190841
Gelukkig krijgen ze schoolontbijt, boterhammen met hagelslag, vlokken, jam of muisjes. Hartstikke gezond.
pi_215190859
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:21 schreef pmponer het volgende:

[..]
Ik vindt het ook niet een heel sterk argument maar volgens mij wordt er tegenwoordig wel minder uren per week LO/Gym gegeven
ik mag hopen dat die reactie niet eens serieus was :)

Minder uren gym geen idee maar zou wel slecht zijn idd
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 10:29:54 #47
197773 crew  maily
pi_215190870
quote:
7s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:23 schreef Serinde het volgende:
Dit is een interessant boek over het onderwerp van (toenemend) overgewicht https://www.amboanthos.nl/boek/vet-belangrijk/
Bruin vet. Was daar een paar jaar geleden ook niet iets over te doen?
Dat je dat beter verbrandt als het niet te warm (of zelfs "koud") is in huis?
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:30:56 #48
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_215190874
Ik heb een arts van 150 kilo.
Yea, she's on crack.
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:37:08 #49
3542 Gia
User under construction
pi_215190905
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:30 schreef halfway het volgende:

[..]
Als je het zelf maakt is het in mijn optiek ook duurder. Als ik een plaatpizza maak van 40x90 cm ben ik ¤22 euro aan producten kwijt.
Dat is meer dan 3 medium pizza's! Heb je bij Domino's niet onder de 22 euro. En zelfgemaakt is altijd beter.
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:46:54 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215190961
De overheid heeft een rol in voorlichting en in het bereikbaar maken van sportclubs voor alle kinderen, ongeacht de financiële situatie thuis, maar de rest is toch echt aan de ouders. Ik snap dat artsen zich zorgen maken over wat ze zien, maar wat mij betreft luiden ze de noodklok de verkeerde kant op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215190964
quote:

[..]

:')

Ga lekker in Noord Korea wonen dan als je geilt op een door de overheid gereguleerde samenleving.
blablablabla
  zondag 6 oktober 2024 @ 10:49:58 #52
3542 Gia
User under construction
pi_215190983
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:48 schreef Nattekat het volgende:
Niet alles is met geld op te lossen. Het wordt eens tijd dat men kapt met meteen roepen dat x duurder moet worden en y goedkoper om dingen op te lossen.
Naar mijn idee moet er meer gedaan worden aan bewustwording. Begin maar op de kleuterschool met les over wat gezond is en wat niet, of minder gezond. En dit per schooljaar uitbreiden tot uiteindelijk in groep 8 echt leren over wat voedsel met je doet, hoe het werkt in je lichaam.
En dan kan dat misschien voor deze generatie niet het verschil maken, maar zij weten dan beter wat gezonde voeding is en zullen dit wellicht voor hun kinderen wel toepassen. En ook die leren er dan weer over op school.

Mijn oudste had vroeger een vriendje waar hij weleens ging eten in het middaguur en dan hoorde ik 's avonds dat ze kroketten op brood hadden gehad. Wat daar blijkbaar elke dag vaste prik was. Dat vriendje was dus ook te dik.
In mijn eigen familie hoorde ik dat de kinderen daar in het middaguur zo een familiezak chips leegaten naast de boterhammen die er ook nog ingingen. 2 van de 3 zijn in dat gezin te dik.

Het zit em echt niet in het normale eten, een paar boterhammen en een kop thee, of suikervrije frisdrank, maar wel in zaken als lunchen uit de frituurpan, grote zakken chips bij de tv, suikerrijke frisdrank en energy, grote hoeveelheden vlees bij de warme maaltijd en te weinig beweging.
pi_215190989
quote:

[..]
Wat gooi je daar wel niet op dan :?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 10:56:17 #54
197773 crew  maily
pi_215191006
quote:

[..]
Wat is jouw boodschappenlijstje voor een plaatpizza van 40×90 cm?
pi_215191023
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat gooi je daar wel niet op dan :?
Gaat snel hoor. Ben ook snel zoiets kwijt voor quattro stagioni..
Mozarella, champignons, salami, ham, paprika, pizzabodem, basilicum en tomatensaus.
blablablabla
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:00:48 #56
3542 Gia
User under construction
pi_215191029
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:56 schreef maily het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik vind 22 euro best veel. Hoewel.....ik zag van de week dat hamblokjes,250 gram al 4 euro kost. Vind dat best duur, eigenlijk. Daar heb je 340 gram Smac voor, wat ongezonder is. En misschien gooit hij er wel zalm en zo op. En zelfgemaakte tomatensaus gaan ook veel ingrediënten in.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:09:46 #57
197773 crew  maily
pi_215191063
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik vind 22 euro best veel. Hoewel.....ik zag van de week dat hamblokjes,250 gram al 4 euro kost. Vind dat best duur, eigenlijk. Daar heb je 340 gram Smac voor, wat ongezonder is. En misschien gooit hij er wel zalm en zo op. En zelfgemaakte tomatensaus gaan ook veel ingrediënten in.
Zelf een dikke plak ham kopen en in stukjes snijden.
Zelf vind ik plakken ham lekkerder op de pizza.
pi_215191065
quote:

minder tijd, alles gaat gehaaster, meer prestatiedruk :!
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:13:04 #59
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191078
Er spelen niet veel kinderen meer op straat die ouder zijn dan pakweg 8. Dus weg lichaamsbeweging. Zitten misschien binnen met de smartphone.
pi_215191103
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Er spelen niet veel kinderen meer op straat die ouder zijn dan pakweg 8. Dus weg lichaamsbeweging. Zitten misschien binnen met de smartphone.
Dit lees ik eigenlijk al sinds de tijden van de super Nintendo. "kinderen spelen niet meer buiten maar met super Mario".

Overigens kan een smartphone ook helpend zijn qua beweging. Installeer Pokemon Go en je moet wel naar buiten
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:19:36 #61
3542 Gia
User under construction
pi_215191120
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:09 schreef maily het volgende:

[..]
Zelf een dikke plak ham kopen en in stukjes snijden.
Zelf vind ik plakken ham lekkerder op de pizza.
Ik wilde het voor onder de pasta. Is uiteindelijk rundergehakt geworden.

Dikke plak ham is ook duur. 140 gram kost 2,50. Ham is gewoon best duur tegenwoordig.
Veel ander beleg overigens ook.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:21:36 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215191132
quote:
Ze vinden dat het te gemakkelijk is voor jongeren om aan ongezond eten te komen.
Want dat kon vroeger natuurlijk niet he?

Misschien de jeugd weer eens lopend of op de normale fiets naar school sturen.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:22:00 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191134
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:17 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Dit lees ik eigenlijk al sinds de tijden van de super Nintendo. "kinderen spelen niet meer buiten maar met super Mario".

Overigens kan een smartphone ook helpend zijn qua beweging. Installeer Pokemon Go en je moet wel naar buiten
Nou ik meld dit omdat ik ze ook niet buiten zie. Ik weet van mijn jeugd dat alle kinderen buiten spellen speelden, zeker tot het avondeten.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:22:31 #64
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_215191136
Het avondeten is ook wel veranderd. Geen avg'tje meer maar alles is op smaak gebracht met extra ingrediënten.

En ik weet niet hoe het verder zit in hedendaagse gezinnen of bij andere gezinnen maar ik heb ook wel het idee dat bij sommige mensen het ik zit vol idee mist. Na mijn idee ook omdat kinderen hun bord leeg moeten eten.

Daarnaast natuurlijk minder beweging. Pauzes op basisscholen zijn korter geworden. Eetpauzes op basis en middelbare scholen ook gehaaster dan vroeger.
Jeugd drinkt ook graag meer energiedrank, viral eten bestaat tegenwoordig.
Fietstochten naar middelbare scholen zijn vervangen door OV ritjes of elektrische fietsen.

Kortom ik denk niet dat er een duidelijke oorzaak is die aangewezen kan worden voor obesitas, maar dat het een opeenstapeling is van meerdere factoren.

Daarnaast is aanleg om vet aan te maken natuurlijk evolutionair ontzettend handig voor overlevingskansen. Maar natuurlijk niet meer in een maatschappij waar alles voor handen is.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:23:30 #65
3542 Gia
User under construction
pi_215191142
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:17 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Vroeger gingen we het bos in, hutten bouwen, maar dat mag tegenwoordig niet meer. Dat valt onder vandalisme.
Neefje van me schopte eens met voetballen een bal op het dak van de school. Hij klom erop om de bal te halen en werd betrapt door een wijkagent. Leverde hem een haltstraf op wegens vandalisme.
Buiten spelen is ook niet leuk meer voor kinderen. Waar kun je nog stoepranden? Ook schoolpleinen zijn tegenwoordig vaak afgesloten buiten schooltijd of verboden toegang. Dus daar een potje voetballen kan ook niet meer.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:25:02 #66
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215191147
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 23:34 schreef Abrikozentaart het volgende:
boetes uitdelen aan ouders met te dikke kinderen
Ik denk inderdaad zoiets, van alle mogelijkheden is dat waarschijnlijk de makkelijkste en de meest rechtvaardige. Suikertaks, verbieden reclame, dat soort maatregelen treft namelijk iedereen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:25:51 #67
197773 crew  maily
pi_215191152
Wordt er nog gewoon aan tafel ontbeten eigenlijk?
pi_215191153
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Vroeger gingen we het bos in, hutten bouwen, maar dat mag tegenwoordig niet meer. Dat valt onder vandalisme.
Neefje van me schopte eens met voetballen een bal op het dak van de school. Hij klom erop om de bal te halen en werd betrapt door een wijkagent. Leverde hem een haltstraf op wegens vandalisme.
Buiten spelen is ook niet leuk meer voor kinderen. Waar kun je nog stoepranden? Ook schoolpleinen zijn tegenwoordig vaak afgesloten buiten schooltijd of verboden toegang. Dus daar een potje voetballen kan ook niet meer.
Je hebt heel veel speeltuintjes, trapveldjes, pannakooien etc .

Bij mij in de wijk kom je ze tegen op loopafstand in elke richting die je loopt.
pi_215191157
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:25 schreef maily het volgende:
Wordt er nog gewoon aan tafel ontbeten eigenlijk?
Ik ontbijt staand.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:26:51 #70
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215191159
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

Bij mij in de wijk kom je ze tegen op loopafstand in elke richting die je loopt.
Ja en ook in rustige buurten zie je de kinderen niet.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:27:08 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215191160
En ik drop deze hier ook maar even.

quote:
Overgewicht en obesitas vormen een bedreiging voor de volksgezondheid. Labree ontdekte dat in geheel Europa overgewicht en obesitas vaker voorkomen bij kinderen van migranten dan bij kinderen van autochtonen. Deze tendens ziet hij ook terug binnen Nederland. Bij Turkse gezinnen in zijn eigen onderzoeksgroep is de situatie het meest zorgelijk: ruim 40 % van deze kinderen is te dik. Bij de andere migrantengroepen varieert dit percentage van 22 % (westerse migranten) tot 31 % (Marokkaanse migranten). Dit vormt een contrast met de autochtone Nederlanders, waarbij ongeveer 13 % van de kinderen overgewicht heeft.
https://www.eur.nl/nieuws(...)iet-westerse-afkomst
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:29:54 #72
197773 crew  maily
pi_215191171
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:27 schreef AchJa het volgende:
En ik drop deze hier ook maar even.
[..]
https://www.eur.nl/nieuws(...)iet-westerse-afkomst
Suikerfeest :!
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:30:24 #73
197773 crew  maily
pi_215191174
quote:

[..]
Ik ontbijt staand.
Waarom?
pi_215191187
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:33:24 #75
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215191190
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is meer dan 3 medium pizza's! Heb je bij Domino's niet onder de 22 euro. En zelfgemaakt is altijd beter.
ligt er wel weer aan hoeveel topping je erop donderd. Nederlanders kennende is dat vooral veel. Het heeft mij ook behoorlijk wat tijd gekost om te realiseren dat minder op een pizza best beter kan zijn.
pi_215191192
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:30 schreef maily het volgende:

[..]
Waarom?
Ik eet sochtends Brinta, en moet dat naar binnen werken voordat de pap dik begint te worden.
Dus binnen 2 minuten.

Kom met melk 1 minuut en 10 seconden in de magnetron, dan Brinta, Chia zaadjes en suiker toevoegen, roeren en naar binnen drukken ^O^
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:34:31 #77
197773 crew  maily
pi_215191194
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:33 schreef pmponer het volgende:

[..]
ligt er wel weer aan hoeveel topping je erop donderd. Nederlanders kennende is dat vooral veel. Het heeft mij ook behoorlijk wat tijd gekost om te realiseren dat minder op een pizza best beter kan zijn.
:Y

Ga maar eens in Italië een pizza eten.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:35:31 #78
197773 crew  maily
pi_215191199
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik eet sochtends Brinta, en moet dat naar binnen werken voordat de pap dik begint te worden.
Dus binnen 2 minuten.

Kom met melk 1 minuut en 10 seconden in de magnetron, dan Brinta, Chia zaadjes en suiker toevoegen, roeren en naar binnen drukken ^O^
Snel snel dus ... jammer.

(Ik snap je beredenering vwb de Brinta)
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:36:24 #79
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215191204
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Goed punt wel, ik ging een paar jaar geleden met de meiden vliegeren (november mooi windje) komt er ook een boa aan, meneer dit is natura 2000 gebied. Hier mag niets vliegen het verstoort de vogels. Ik zo van ehm ok, nou sorry. Heeft u een idee waar we wel kunnen vliegeren. Nee niet echt u zou het op een industrieterein kunnen proberen was het antwoord.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:41:36 #80
3542 Gia
User under construction
pi_215191232
quote:

[..]

Hier is op het moment niet zoveel. Is de gemeente wel mee bezig. Geloof morgen weer een inloopavond om ontwerpen te kiezen.
Ik hoor echter van veel mensen dat hun kinderen niet durven te gaan voetballen op die trapveldjes omdat er grote jongens rondhangen. Dus voetballen ze achter de woning op de parkeerplaats, tussen de auto's. Wat weer tot overlast leidt voor mensen met gevoelige oortjes, die niet bestand zijn tegen spelende kinderen.

Verder kun je in die speeltuintjes niet echt hutten bouwen en zo. Spelen is daar echt wel beperkt tot schommelen, op de wip of voetballen.
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:41:48 #81
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_215191235
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 08:09 schreef Het_Bokje het volgende:
ik denk dat het Kabinet een beetje doof is geworden van/voor al die noodklokken :P

18-3-2024 Artsen luiden noodklok vanwege gezondheidsproblemen omwonenden van windturbines

3-10-2024 Parende mannen in frikandellenbos luiden noodklok!

2-2-2020 Controle zorgfraude faalt, OM en verzekeraars luiden noodklok

(was er onlangs niet in het nieuw dat Fraude in de zorg nog steeds een heeeeel groot probleem is?)

TL:DR Het luiden van noodklokken richting de Regering heeft gewoon geen zin
En in veel van dat soort artikelen is het vijf voor twaalf, twee voor twaalf, een voor twaalf, vijf over twaalf... :P
pi_215191239
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 09:01 schreef Hexagon het volgende:

De ouder is eindverantwoordelijk maar als kinderen 6 á 8 uur per werkdag verplicht op school moeten zitten komt er ook een stukje verantwoordelijkheid bij de staat te liggen. Scholen kan je bijvoorbeeld dwingen/helpen om goedkoop en gezond eten aan te bieden, scholieren tot meer beweging aan te sporen, etc. En breder genomen is de staat de enige die bij machte is om (voedsel)manipulatie van bedrijven tegen te gaan, de sportsector te ondersteunen, fatbikes te verbieden, normale fietsen te subsidiëren, etc. Het zal allemaal wat kosten, maar gezien de basis van de gezondheid in de jeugd wordt bepaald, haal je dat er makkelijk uit.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 6 oktober 2024 @ 11:49:34 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215191273
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dus binnen 2 minuten.

zondag 6 oktober 2024 @ 11:52:34 #84
3542 Gia
User under construction
pi_215191292
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:42 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De ouder is eindverantwoordelijk maar als kinderen 6 á 8 uur per werkdag verplicht op school moeten zitten komt er ook een stukje verantwoordelijkheid bij de staat te liggen. Scholen kan je bijvoorbeeld dwingen/helpen om goedkoop en gezond eten aan te bieden, scholieren tot meer beweging aan te sporen, etc. En breder genomen is de staat de enige die bij machte is om (voedsel)manipulatie van bedrijven tegen te gaan.
Je kunt als ouders ook gewoon geen snoep en grote zakken chips kopen. Koop van die uitdeelzakjes en geef ze in het weekend 1 zakje. Geen chips doordeweek, nergens voor nodig. Ook geen snoep en koek in huis halen; wat er niet is, kunnen ze niet pakken. Verder kiezen voor gezonder drinken. Icetea is bijvoorbeeld stukken gezonder dan energy. Maar goed, dat moeten dan wel alle ouders doen, want als kindlief bij een vriendje energy heeft gehad, wil hij dat thuis ook.

Sowieso is het aan de ouders om er voor te zorgen dat hun kinderen geen overgewicht ontwikkelen op jonge leeftijd, want dikke kinderen worden dikke volwassenen en dan is het heel moeilijk om er vanaf te komen.

Wat wel goed is, is de leeftijdgrens voor het kopen van energiedrankjes. Geen idee of dit al landelijk is.
Maar goed, ouders moeten ze dan ook niet in huis halen, uiteraard.
pi_215191306
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:29 schreef maily het volgende:

[..]
Bruin vet. Was daar een paar jaar geleden ook niet iets over te doen?
Dat je dat beter verbrandt als het niet te warm (of zelfs "koud") is in huis?
Ook dat komt in het boek aan de orde. En, zoals bijna alles, komt het niet door één element maar is de oorzaak en daarmee de oplossing complex.
pi_215191312
Monster energy blikjes waren een tijdje verbannen maar gelukkig is die onzin terug gedraaid. Vind een leeftijdsgrens prima maar wil wel mijn 500ml monster kunnen kopen zonder daar 3/4 euro voor te moeten betalen.
pi_215191322
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:42 schreef Akathisia het volgende:

[..]
De ouder is eindverantwoordelijk maar als kinderen 6 á 8 uur per werkdag verplicht op school moeten zitten komt er ook een stukje verantwoordelijkheid bij de staat te liggen. Scholen kan je bijvoorbeeld dwingen/helpen om goedkoop en gezond eten aan te bieden, scholieren tot meer beweging aan te sporen, etc. En breder genomen is de staat de enige die bij machte is om (voedsel)manipulatie van bedrijven tegen te gaan, de sportsector te ondersteunen, fatbikes te verbieden, normale fietsen te subsidiëren, etc. Het zal allemaal wat kosten, maar gezien de basis van de gezondheid in de jeugd wordt bepaald, haal je dat er makkelijk uit.
Scholen zijn verantwoordelijk voor het overdragen van kennis en niet wat een kind moet eten of hoe het gezond moet blijven. Als je wilt dat een kind meer gaat bewegen dan moet de ouder na een werkdag maar meer met het kind doen in plaats van op Facebook of telefoon zitten.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 11:59:19 #88
197773 crew  maily
pi_215191343
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Je kunt als ouders ook gewoon geen snoep en grote zakken chips kopen. Koop van die uitdeelzakjes en geef ze in het weekend 1 zakje. Geen chips doordeweek, nergens voor nodig. Ook geen snoep en koek in huis halen; wat er niet is, kunnen ze niet pakken. Verder kiezen voor gezonder drinken. Icetea is bijvoorbeeld stukken gezonder dan energy. Maar goed, dat moeten dan wel alle ouders doen, want als kindlief bij een vriendje energy heeft gehad, wil hij dat thuis ook.

Sowieso is het aan de ouders om er voor te zorgen dat hun kinderen geen overgewicht ontwikkelen op jonge leeftijd, want dikke kinderen worden dikke volwassenen en dan is het heel moeilijk om er vanaf te komen.

Wat wel goed is, is de leeftijdgrens voor het kopen van energiedrankjes. Geen idee of dit al landelijk is.
Maar goed, ouders moeten ze dan ook niet in huis halen, uiteraard.
Willen ja.

Krijgen nee.
pi_215191350
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 10:56 schreef maily het volgende:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
En wat ik verder vergeten ben
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:01:32 #90
197773 crew  maily
pi_215191356
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Dat is een bomvolle pizza ....
pi_215191370
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:01 schreef maily het volgende:

[..]
Dat is een bomvolle pizza ....
Iig beter als die schoenzool met vage rode shit uit de super :9~
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:04:11 #92
3542 Gia
User under construction
pi_215191371
quote:
7s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:56 schreef HSG het volgende:

[..]
Scholen zijn verantwoordelijk voor het overdragen van kennis en niet wat een kind moet eten of hoe het gezond moet blijven. Als je wilt dat een kind meer gaat bewegen dat gaat de ouder na een werkdag maar meer met het kind doen in plaats van op Facebook of telefoon zitten.
Ik heb ook het idee dat er nogal wat kinderen zijn die niet bij een sportvereniging zitten.
Een (sport)vereniging is heel goed voor kinderen, om meer redenen dan alleen de beweging. Er ontstaan vaak vriendschappen voor het leven.

Mijn oudste zat vanaf zijn 11 jaar bij een reddingsbrigade, dat was op zaterdag bijna 3 uur zwemmen en snorkelen. Toen hij ouder werd heeft hij met een groep leeftijdgenoten via de club de opleiding tot zweminstructeur gedaan. Die groep, nu dertigers, gaat nu elk jaar samen een weekendje weg. Een vriendengroep voor het leven.
Jongste zat op voetbal, was 1x training en op zaterdag wedstrijd.

En het maakt niet uit welke sport ze beoefenen, als ze maar bij een vereniging zitten. Het huis uit, iets doen met andere leeftijdgenoten.
pi_215191386
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb ook het idee dat er nogal wat kinderen zijn die niet bij een sportvereniging zitten.
Een (sport)vereniging is heel goed voor kinderen, om meer redenen dan alleen de beweging. Er ontstaan vaak vriendschappen voor het leven.

Mijn oudste zat vanaf zijn 11 jaar bij een reddingsbrigade, dat was op zaterdag bijna 3 uur zwemmen en snorkelen. Toen hij ouder werd heeft hij met een groep leeftijdgenoten via de club de opleiding tot zweminstructeur gedaan. Die groep, nu dertigers, gaat nu elk jaar samen een weekendje weg. Een vriendengroep voor het leven.
Jongste zat op voetbal, was 1x training en op zaterdag wedstrijd.

En het maakt niet uit welke sport ze beoefenen, als ze maar bij een vereniging zitten. Het huis uit, iets doen met andere leeftijdgenoten.
Klopt en het is niet aan de school om daarvoor te zorgen. Dat horen de ouders te doen alleen we leven in een maatschappij waar de regering en ouders te makkelijk denken dat alles maar bij het onderwijs neergegooid kan worden.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:07:01 #94
3542 Gia
User under construction
pi_215191387
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 11:59 schreef maily het volgende:

[..]
Willen ja.

Krijgen nee.
Kinderen krijgen tegenwoordig nogal wat zakgeld, schijnbaar, dus kunnen veel ongezonde troep zelf kopen. Vooral op middelbare scholen zie je dat veel. Even in de pauze een puddingbroodje, koffiebroodje of frikandel speciaal kopen. Het is goed dat op veel middelbare scholen kids onder de 16 niet meer van het schoolplein af mogen.
pi_215191395
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Kinderen krijgen tegenwoordig nogal wat zakgeld, schijnbaar, dus kunnen veel ongezonde troep zelf kopen. Vooral op middelbare scholen zie je dat veel. Even in de pauze een puddingbroodje, koffiebroodje of frikandel speciaal kopen. Het is goed dat op veel middelbare scholen kids onder de 16 niet meer van het schoolplein af mogen.
tering wat een betutteling :')
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:08:31 #96
197773 crew  maily
pi_215191398
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:07 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik ging uit van kinderen op de basisschool.
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:08:59 #97
197773 crew  maily
pi_215191401
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:08 schreef mschol het volgende:

[..]
tering wat een betutteling :')
Er mag op de meeste basisscholen geen snoep meer getrakteerd worden, of snoep/koek in de broodtrommel zitten.
pi_215191406
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:08 schreef maily het volgende:

[..]
Er mag op de meeste basisscholen geen snoep meer getrakteerd worden, of snoep/koek in de broodtrommel zitten.
volledig gestoord is de wereld weer geworden :')
  Spellchecker zondag 6 oktober 2024 @ 12:10:38 #99
197773 crew  maily
pi_215191413
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:09 schreef mschol het volgende:

[..]
volledig gestoord is de wereld weer geworden :')
Die basisscholen denken; wij verbieden het maar gauw, kunnen wij niet verantwoordelijk gesteld worden.

Nu krijgt de overheid de schuld.
  zondag 6 oktober 2024 @ 12:11:51 #100
3542 Gia
User under construction
pi_215191419
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 12:00 schreef halfway het volgende:

[..]
Kilo gehakt
3 pakjes ham
2 pakjes kaas
2 bakjes champignons
2 paprika
Tomaten
Tomatenketchup
Deeg
Pizza kruiden
Strooikaas
Kruiden
Pizza kruiden en andere kruiden gaan toch niet op, op 1 pizza! Strooikaas en tomatenketchup ook niet, afhankelijk van de verpakking, uiteraard.
Vind het qua hoeveelheid voor zo'n grote pizza wel meevallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')