quote:https://www.nu.nl/politie(...)ike-niet-zinvol.html
Minister noemt plan voor helmplicht en minimumleeftijd fatbike 'niet zinvol'
Onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", zegt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Een Kamermeerderheid wil dat wel doen om de invoering van een helmplicht en een minimumleeftijd van veertien jaar mogelijk te maken.
Madlener vindt het signaal uit de Tweede Kamer "klip en klaar", schrijft hij dinsdag in een Kamerbrief. Maar de minister vreest dat de plannen van de Kamer niet effectief zijn.
Een Kamermeerderheid is voor een helmplicht en minimumleeftijd van veertien jaar voor fatbikes. NSC en VVD hebben hiervoor een motie opgesteld. Er gebeuren regelmatig ongevallen met deze fiets, die veel wordt opgevoerd. Vaak zijn daar jonge tieners bij betrokken.
De Kamer wil alleen niet dat de extra maatregelen voor alle elektrische fietsen gaan gelden. De kans bestaat dat dan minder mensen gaan fietsen. Om specifiek tegen de fatbike op te treden, wil de Kamer dat het kabinet een aparte juridische categorie in de wet opneemt voor de fatbike.
Fabrikanten zullen volgens minister regels omzeilen
Dat is volgens Madlener "in theorie mogelijk", maar hij is niet enthousiast over het plan. Fabrikanten van fatbikes gaan de regels dan proberen te omzeilen, zegt hij. Zo kunnen ze banden dunner maken of er een ander zadel op zetten.
Bovendien is het volgens de minister lastig te rechtvaardigen dat alleen de fatbike tot onveilige situaties leidt, zegt Madlener. Volgens de minister veroorzaken andere elektrische fietsen, die regelmatig opgevoerd worden, ook overlast.
De Kamer gaat woensdagavond in debat met de minister. Eerder zei Madlener dat hij bereid is de wens van de Kamer uit te voeren. Wel stipte hij toen al aan dat het lastig is een onderscheid te maken. Of een meerderheid van de Kamer, na deze nieuwe brief van de minister, nog steeds achter het voorstel van NSC en VVD staat, moet dan blijken.
quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:25 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Deze TT
TS heeft zelf zo’n mongooltjesfiets
Elon Musk is de allerergste met die raketten die hij laat bouwen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:02 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
wat is er mis met hard gaan
max verstappen gaat nog veel harder
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/quote:Nu er mogelijk extra regels komen voor de zo omstreden fatbikes, zoals een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht, verzinnen fabrikanten van fatbikes in een rap tempo fietsen die nét buiten de regels vallen. ,,We kunnen nu al de skinnybike leveren.”
Lekker fout rijgedrag en ongelukken blijven pushen om geld te harken.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
SKINNY BIKESquote:
Fatbikefabrikanten willen aangekondigde regels omzeilen: ‘Wij kunnen nu al skinnybike leveren’
Nu er mogelijk extra regels komen voor de zo omstreden fatbikes, zoals een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht, verzinnen fabrikanten van fatbikes in een rap tempo fietsen die nét buiten de regels vallen. ,,We kunnen nu al de skinnybike leveren.”
Marlies van Leeuwen 25-09-24, 14:58 Laatste update: 16:11
Fietsmerken als Doppio, Phatfour en Brekr, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, voelen zich ‘genoodzaakt’ om andere fietsen te ontwikkelen, zoals de skinnybike - een soort fatbike maar dan met smallere banden. ,,Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken”, zegt Pieter van Beusekom van Phatfour in een verklaring. Ze stellen zich ‘natuurlijk’ aan de Europese normen en Nederlandse wetten te houden.
Lees ook
Kamer stemt in met helmplicht en leeftijdsgrens fatbike, minister wacht ‘tot de kerst’ met reactie<br>
PREMIUM
Kamer stemt in met helmplicht en leeftijdsgrens fatbike, minister wacht ‘tot de kerst’ met reactie
Aantal ongelukken met fatbikes schiet omhoog, jonge kinderen ook slachtoffer: ‘Wacht tot ze 16 zijn’
Aantal ongelukken met fatbikes schiet omhoog, jonge kinderen ook slachtoffer: ‘Wacht tot ze 16 zijn’
Deze week werd er door de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin staat dat er een minimumleeftijd van 14 jaar moet komen en een helmplicht voor fatbikes. Die nieuwe regels lijken er nog niet snel te komen: minister Madlener ziet te veel bezwaren, omdat volgens hem alleen tegen álle e-bikes maatregelen genomen kunnen worden. Duidelijk is dat het aantal slachtoffers van fatbike-ongelukken fors toeneemt. In de eerste helft van dit jaar werden 140 slachtoffers met letsel binnengebracht op 14 (van de 83) spoedeisende hulpafdelingen in Nederland. Dat zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers als in heel 2023. Het gaat om jonge gewonden, die veelal ook met ernstig (hersen)letsel op de eerste hulp belanden.
De fatbikefabrikanten denken dat de voorstellen van de Tweede Kamer het probleem van de gevaarlijke fatbike niet oplost. ,,Dan zal je zien dat fabrikanten nieuwe e-bikes ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden”, zegt Niels Willems, woordvoerder van veilige-fatbikes.nl. ,,Het is geen onwil van onze kant, maar je gaat weer het probleem verplaatsen. Eerst van de snorfiets naar de fatbike en met de nieuwe regels naar een nieuw type e-bike. De minister noemde het al een kat-en-muisspel.”
Wil je 2 keer per week de Auto nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?
Meer informatie
Skinnybike
In de wetgeving rond de fatbike zullen de uiterlijke kenmerken worden beschreven van wat een fatbike precies behelst, zoals breedte van de band (bij fatbikes zo’n 10 centimeter), de lengte van het zadel en dat bij fatbikes de hoogte van het zadel niet verstelbaar is. ,,Wij kunnen nu al de coole skinnybike leveren”, meldt Michael Fiering van Knaap Bikes over zijn fatbike met dunne banden. Daar zullen de regels vooralsnog niet voor gelden. Fabrikant Brekr heeft al een fatbike in productie met een afwijkende bandenmaat en zadelhoogteverstelling.
Twee weken geleden lanceerde minister Madlener een nieuwe campagne genaamd ‘‘t kan hard gaan’, waarmee kinderen en ouders worden aangesproken op gevaren en gevolgen van het opvoeren van fatbikes - aangezien daar vaak het probleem zit. Extra controles, boetes en inbeslagnames moeten onveilig fietsgedrag voorkomen. De EU onderneemt ook stappen tegen gevaarlijke fatbikes. Vorige week besloot de Europese Unie nog om de Chinese OUXI-fatbike van de markt te halen omdat die harder gaat dan 25 kilometer per uur.
Overigens vinden de fietsfabrikanten wel dat maatregelen noodzakelijk zijn, maar breder dan alleen voor de omstreden fatbike. ,,Je kunt alle soorten e-bikes opvoeren, van bakfiets tot dames e-bike. En helaas gebeurt dat ook. Wij willen echt niet koste wat het kost fietsen verkopen, wij vinden het ook geen goed idee dat kinderen met een bloedgang over de weg gaan. We zijn voor een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor álle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op”, zegt Willems, die overigens denkt dat een helmplicht mensen alleen maar van de fiets jaagt. ,,Het stimuleren van een helm is een goed idee maar verplichten niet.”
Wie weet wordt gewicht of de hoeveelheid kracht die je moet zetten bij het trappen wel het vereiste en niet de dikte van de banden. Zit deze verkoper die zichzelf neer zet als "kan mij het schelen hoeveel kinderen er in het ziekenhuis komen, geld is belangrijker dan alles" mooi met zijn voorraad.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Voor 14+ voor alle bikes is geen meerderheid in de Kamer. Sterker, volgens mij zijn alle partijen daar tegen.quote:Op woensdag 25 september 2024 22:39 schreef quo_ het volgende:
Het zal wel uitdraaien op 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes.
Nou, die zagen we niet aankomen.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Eens, beetje knullig dat ze in het wetsvoorstel puur uiterlijke kenmerken beschrijven om een fatbike aan te duiden.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:09 schreef Hanca het volgende:
Deze motie lijkt me trouwens het meest efficiënt:
https://www.tweedekamer.n(...)13877&did=2024D34079
Typegoedkeuring voor alle e-bikes, alles wat te hard gaat, te makkelijk op te voeren is of een knopje heeft om hem snel naar de fabrieksinstellingen te zetten voor de controle door de politie gewoon afkeuren omdat die potentieel onveilig zijn. Valt die skinnybike ook onder.
Het is geen wetsvoorstel maar een motie en die motie geeft voorbeelden waaraan je ze zou herkennen. Het belangrijkste voorbeeld was trouwens gewicht. Dan zit je met elektrische bakfietsen, maar het zou ook prima zijn als je daar 14 of 16 voor moet zijn volgens mij. Ik ken ook geen jongere met een elektrische bakfiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens, beetje knullig dat ze in het wetsvoorstel puur uiterlijke kenmerken beschrijven om een fatbike aan te duiden.
Ik denk sowieso dat het maar bluf is van die fabrikanten om deze wetgeving tegen te houden.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wie weet wordt gewicht of de hoeveelheid kracht die je moet zetten bij het trappen wel het vereiste en niet de dikte van de banden. Zit deze verkoper die zichzelf neer zet als "kan mij het schelen hoeveel kinderen er in het ziekenhuis komen, geld is belangrijker dan alles" mooi met zijn voorraad.
Ik zou deze verkoper gelijk in de gaten blijven houden of hij geen V8 verkoopt of helpt bij opvoeren.
'de markt' is een stel amorele geldwolven.quote:Op woensdag 25 september 2024 18:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Lekker fout rijgedrag en ongelukken blijven pushen om geld te harken.
Zoals al voorspeld wat een fantastische lange termijn visie van minder dan 1 week hebben onze kamerleden toch getoond in afgelopen debat en gewenst beleid.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Zo'n wet herijken gaat gewoon met een hamerstuk. Dus die fabrikanten kunnen blijven ontwikkelen tot ze een ons wegen.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals al voorspeld wat een fantastische lange termijn visie van minder dan 1 week hebben onze kamerleden toch getoond in afgelopen debat en gewenst beleid.![]()
De minister heeft gelijk dat het onderscheid niet te maken is.
Handhaven en jeugd die te hard rijd bekeuren. Wetten om nieuwe wetten te maken en niet kunnen handhaven daar zijn onze bureaucraten tegenwoordig een meester is.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zo'n wet herijken gaat gewoon met een hamerstuk. Dus die fabrikanten kunnen blijven ontwikkelen tot ze een ons wegen.
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:34 schreef Dagoduck het volgende:
Je zou ook twee categoriën elektrische fietsen kunnen maken. Eentje begrensd op 15 km/u en eentje op 25 km/u (en dan alles boven de 15 scharen onder de categorie 25). 15km/u wordt ookwel omschreven als stapvoets en is min of meer dezelfde snelheid als een gewone fiets (desnoods maak je er 17 km/u van, maar ongeveer gelijk met een niet-elektrische fiets). Dan kun je die van 25 km/u gelijkstellen aan snorfietsen en daarvoor een rijbewijs en helmplicht vragen. Die categorie van 15 km/u is dan voor mensen onder de 16, mensen die geen rijbewijs kunnen halen en mensen die geen helm willen dragen.
Ik haal elke ochtend groepjes jeugd in die echt niet veel harder dan 15 fietsen en deze ochtend vlogen meerdere fatbikes met jongeren mij voorbij waarbij ik op hun teller in het voorbijgaan 36 zag staan.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
Ik heb ook maar gegoogled. Volgens de SWOV is de gemiddelde snelheid van een niet-elektrische fietser 17,6 km/u. Volgens andere websites 10/12-15 km/u. Om af te ronden nam ik 15, om meer richting de daadwerkelijke snelheid te komen opperde ik al 17. Desnoods doe je 18. Wil je sneller? Rijbewijs + helm.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
Ik vind het nog altijd het beste om het onderscheid te maken wat fabrikanten zelf ook doen in hun boekjes: met trapondersteuning (dat is dat je lichtjes geholpen wordt als je zelf kracht zet) of met elektrische motor (dan hoef je geen kracht te zetten). De eerste optie is meestal een middenmotor. De vraag is alleen hoe handhaafbaar het is voor de politie, dan zou er verplicht een aanduiding op de fiets moeten.
Elke fietser is een wielrenner bij jouquote:De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.9 apr 2022
quote:Op een verharde weg ligt de gemiddelde snelheid van een mountainbike rond de 20 km per uur. Op een onverharde weg ligt de fietssnelheid rond de 10 tot 15 km per uur.
.quote:De gemiddelde fietssnelheid
Wanneer we kijken naar de fietssnelheid, kijken we naar hoeveel km per uur je fietst. De gemiddelde fietssnelheid is van meerdere factoren afhankelijk: soort fiets, weersomstandigheden en de weg waar je oprijdt. Heb je wind tegen? Dan fiets je natuurlijk wat langzamer? Fiets je een heuvel af? Dan rijd je logischerwijs sneller. Verder zit er natuurlijk ook verschil in wanneer je op een stadsfiets rijdt en wanneer je op een elektrische fiets rijdt.
Maar hoe snel fiets je gemiddeld in ‘normale’ omstandigheden - geen tot een milde wind, prettige weersomstandigheden, op een gewone stadsfiets of omafiets en op een vlakke weg? Het gemiddelde fietstempo in deze omstandigheden is 18 km per uur
Inderdaad. Lijkt me dat je een fiets ook zo kan fabriceren dat ie tot 18 km/u trapondersteuning geeft en daarboven acteert als een gewone fiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
Elke fietser is een wielrenner bij jou
[..]
[..]
.
Ik had het ook al eerder aangekaart een fiets met gaspedaal tot 14-17 is gewoon ideaal voor een gemiddelde fietser.
Een fiets met gaspedaal waarbij de trappers als accessoire erop zitten heet gewoon scooter.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik had het ook al eerder aangekaart een fiets met gaspedaal tot 14-17 is gewoon ideaal voor een gemiddelde fietser.
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:09 schreef Hanca het volgende:
Deze motie lijkt me trouwens het meest efficiënt:
https://www.tweedekamer.n(...)13877&did=2024D34079
Typegoedkeuring voor alle e-bikes, alles wat te hard gaat, te makkelijk op te voeren is of een knopje heeft om hem snel naar de fabrieksinstellingen te zetten voor de controle door de politie gewoon afkeuren omdat die potentieel onveilig zijn. Valt die skinnybike ook onder.
Vroegah vonden we jeugd onder de 16 potentieel onveilig waardoor deze groep nooit op gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg mochten rijden..quote:Op donderdag 26 september 2024 11:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.
Jawel, om die reden is de Stint ook van de weg gehaald.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.
Die rijden er al rond: https://www.mamaloes.nl/e(...)pOPSqtMaAje7EALw_wcBquote:Op donderdag 26 september 2024 11:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met een totaal ontbrekende leeftijdsgrens kun je zelfs je kleinkind wat 3 geworden is een zijwieltjes fiets met electrische aandrijving kado geven..
gashendelquote:Op donderdag 26 september 2024 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een fiets met gaspedaal waarbij de trappers als accessoire erop zitten heet gewoon scooter.
De stint valt , naast herkenbaar als doel, in een speciale voertuigcategori en is puur op basis van te stellen (specifiek NL) voertuigcriteria te toetsen. Iets dat niet op gaat voor een fiets dat immers voor de wet een fiets is.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, om die reden is de Stint ook van de weg gehaald.
Maar je kunt ook van de elektrische fiets een losse categorie maken, hebben we ook gedaan met de speedpadelac die ook een typegoedkeuring nodig heeft.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
De stint valt , naast herkenbaar als doel, in een speciale voertuigcategori en is puur op basis van te stellen (specifiek NL) voertuigcriteria te toetsen. Iets dat niet op gaat voor een fiets dat immers voor de wet een fiets is.
Dat kan je zeggen maar meer ook niet.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar je kunt ook van de elektrische fiets een losse categorie maken, hebben we ook gedaan met de speedpadelac die ook een typegoedkeuring nodig heeft.
Boven de 250 watt motor mag van de wet al niet als e bike verkocht worden (die begrenzer is dus niet relevant) maar zou als speedelec goedkeur moeten krijgen en daaronder vallen..quote:Op vrijdag 27 september 2024 08:59 schreef Hanca het volgende:
Na de Ouxi V8 worden waarschijnlijk meer fatbikes verboden: https://www.ad.nl/binnenl(...)-la-souris~ab61c285/
Al deze fatbikes hebben een zware motor die in theorie vervolgens begrensd is, maar die begrenzing is makkelijk op te heffen.
Er is nog helemaal niets verboden, alleen een advies afgegeven. En zelfs dan, succes met de handhaving. Van elk specifiek model fatbike een apart verbod gaan opstellen? Dan ben je echt járen verder..bovendien is het wel rechtmatig? Misschien zijn die Chinezen gewoon goedkoper én net zo goed als overdreven dure concurrenten binnen Europa, wie heeft die fietsen ooit echt serieus met elkaar vergeleken én belangrijker van binnen en buiten intensief geïnspecteerd?? Daar zou ik dolgraag weleens het antwoord op willen weten, en een rechter ook voordat er definitief iets verboden wordt, want het moet wel met feiten te argumenteren zijn. En niet omdat het toevallig uit China komt en een killer/monster concurrent is voor Europese overdreven dure fietsen… Al onze kleding en electronica komt niet voor niets al tientallen jaren óók allemaal uit China, daar is misschien wel een hele goede reden voor?quote:Op vrijdag 27 september 2024 08:59 schreef Hanca het volgende:
Na de Ouxi V8 worden waarschijnlijk meer fatbikes verboden: https://www.ad.nl/binnenl(...)-la-souris~ab61c285/
Al deze fatbikes hebben een zware motor die in theorie vervolgens begrensd is, maar die begrenzing is makkelijk op te heffen.
De QM Wheel V20(pro) zou op de nominatie staan om te worden verboden. En waarschijnlijk volgen er meer. Ik wil toch al geen fatbike, maar ik zou zeker geen Chinese makelij meer kopen met het grote risico dat hij straks verboden is. En zeker niet bij een online Chinese winkel, want dan gaat de verplichte terugroepactie natuurlijk ook nooit plaatsvinden.
Ze zijn simpelweg verboden omdat ze een 500 of 750 watt motor hebben, die wordt afgekapt op 250 watt, ipv een 250 watt motor. Daarom zijn ze ook simpel op te voeren, je haalt gewoon die begrenzing er af. Maar dat voldoet dus niet aan de regels. Er moet geen begrensde zware motor op zitten, maar echt een max 250 watt motor.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:36 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Er is nog helemaal niets verboden, alleen een advies afgegeven. En zelfs dan, succes met de handhaving. Van elk specifiek model fatbike een apart verbod gaan opstellen? Dan ben je echt járen verder..bovendien is het wel rechtmatig? Misschien zijn die Chinezen gewoon goedkoper én net zo goed als overdreven dure concurrenten binnen Europa, wie heeft die fietsen ooit echt serieus met elkaar vergeleken én belangrijker van binnen en buiten intensief geïnspecteerd?? Daar zou ik dolgraag weleens het antwoord op willen weten, en een rechter ook voordat er definitief iets verboden wordt, want het moet wel met feiten te argumenteren zijn. En niet omdat het toevallig uit China komt en een killer/monster concurrent is voor Europese overdreven dure fietsen… Al onze kleding en electronica komt niet voor niets al tientallen jaren óók allemaal uit China, daar is misschien wel een hele goede reden voor?
Hmmmm. definieer vermogen...... bij welke aanvoer spanning... en aanstuurfrequentie en niet onbelangrijk het uiteindelijk geleverd effectief rendement. Een jongere van 40kg met een fiets van 250W is heel wat anders dan iemand van 120kg. Laat staan op dunne bandjes die lekker weinig rol weerstand bieden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn simpelweg verboden omdat ze een 500 of 750 watt motor hebben, die wordt afgekapt op 250 watt, ipv een 250 watt motor. Daarom zijn ze ook simpel op te voeren, je haalt gewoon die begrenzing er af. Maar dat voldoet dus niet aan de regels. Er moet geen begrensde zware motor op zitten, maar echt een max 250 watt motor.
Dus ja, dat is rechtmatig.
En die V8 is al echt verboden, dat is geen advies.
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.quote:Op zaterdag 28 september 2024 02:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmmm. definieer vermogen...... bij welke aanvoer spanning... en aanstuurfrequentie en niet onbelangrijk het uiteindelijk geleverd effectief rendement. Een jongere van 40kg met een fiets van 250W is heel wat anders dan iemand van 120kg. Laat staan op dunne bandjes die lekker weinig rol weerstand bieden.
Dat vroeg ik me dus ook af...hoe kunnen jongeren die fietsen betalenquote:Op zaterdag 28 september 2024 05:39 schreef matspontius het volgende:
Dom en lui aso volk op spuuglelijke rijwielen. Aanpakken dat gajes!! Vraag me altijd wel af hoe dat gajes aan het geld komt voor die aso bakken? Want ze zijn toch een stuk duurder dan gewone fietsen 🤓
Dit komt zeker uit Den Haag dat ze dit ineens gaan doen...quote:NOS Nieuws
•
vandaag, 06:00
Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken
Artsen maken zich zorgen over het aantal ernstige ongelukken met fatbikes onder jongeren, maar tot nu toe zijn er geen landelijke cijfers over het aantal letsels na die ongelukken. Daarom wordt dit vanaf vandaag een week lang bijgehouden in bijna alle ziekenhuizen.
Er wordt geregistreerd om wat voor ongelukken het gaat, wat de ernst is van de verwondingen en wat de leeftijd is van de bestuurder. Ook houden de ziekenhuizen bij of de slachtoffers een helm droegen. De turfweek is een initiatief van kenniscentrum VeiligheidNL. Ter vergelijking worden ook ongevallen met andere e-bikes en normale fietsen bijgehouden.
Bijna alle ziekenhuizen in Nederland hebben zich aangemeld voor het initiatief. Het gaat om 80 van de 83 ziekenhuizen met een spoedeisende hulp, meldt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie.
"We gaan bijhouden hoeveel mensen er binnenkomen op de spoedeisende hulp na een ongeval met een fiets", zegt voorzitter Jochem Hoogendoorn van de vereniging. "De aanleiding is inderdaad de fatbike, maar we gaan ook alle andere fietsers registeren."
Steeds meer jongeren betrokken
Volgens de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie zien ziekenhuizen sinds de opkomst van de fatbike een toename van het aantal jongeren met ernstig letsel. "We zien veel jongere kinderen op spoedeisende hulp", zegt Hoogendoorn. "Jonge slachtoffers van fietsongelukken waren er altijd al, maar bij e-bikes ging het voorheen vaak om ouderen. Nu zien we ook daar steeds meer jongeren."
"Wij maken ons zorgen om de ernst van letsels die we voorheen amper zagen op deze leeftijd, zoals hersenletsel, botbreuken, gescheurde kruisbanden of een gescheurde milt", zegt Hoogendoorn. Ook VeiligheidNL maakt zich zorgen. Het kenniscentrum pleit zelfs voor een verbod op alle e-bikes voor jongeren onder de 16.
Hoogendoorn verwacht in de uitkomst regionale verschillen te zien. "In de Randstad lijkt dit een groter probleem te zijn dan bijvoorbeeld in de Achterhoek", zegt Hoogendoorn. "Waarschijnlijk vooral vanwege het drukke verkeer en de populariteit van de fatbike."
Discussie in de Tweede Kamer
Fatbikes leiden tot veel discussie, ook in de Tweede Kamer. Dinsdag stemde een grote Kamermeerderheid voor een motie waarin een helm verplicht wordt gesteld voor fatbikegebruikers en een verbod wordt bepleit voor kinderen onder de 14 jaar. Zij zouden geen e-bike met dikke banden meer mogen gebruiken.
Minister Madlener van Verkeer zei de voorstellen te gaan bestuderen, maar maakte eerder al duidelijk dat het uitzonderen van de fatbike in de wet lastig is. De regels zullen dan mogelijk voor alle elektrische fietsen gelden, en dat wil de Tweede Kamer nu juist weer niet. Die wil dat kinderen die lange afstanden moeten afleggen naar school, gewoon een elektrische fiets kunnen gebruiken.
Als reactie op de aangenomen moties kondigden fabrikanten van de omstreden e-bike een nieuwe variant aan: de skinnybike. De banden van de nieuwe variant zijn dunner en het zadel is korter en in hoogte verstelbaar. Daarmee worden mogelijke nieuwe regels voor de fatbike omzeild.
Nee, dit komt uit de artsen zelf.quote:Op maandag 30 september 2024 14:55 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit komt zeker uit Den Haag dat ze dit ineens gaan doen...
Het is allemaal Chinese rommel, of het nou een Shimano of Bosch motor heeft.quote:Op zaterdag 28 september 2024 07:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.
Het watt/kg maakt juist of hiet in vkeerde handen, onveilig is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 07:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.
Je doet te moeilijk. Er zijn simpel 2 eisen (er zijn er meer, maar die zijn nu irrelevant):quote:Op maandag 30 september 2024 15:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het watt/kg maakt juist of hiet in vkeerde handen, onveilig is.
Je gaat voorbij dat afgegeven vermogen wellicht op papier maar in de praktijk irrelevant is wanneer dat verkeerd wordt gehanteerd omdat bv de bestuurder het niet kan (of wil) beheersen.
En boven de 250W heeft geen een zak te maken met waar het wordt gemaakt en alles met wat/hoe het wordt aangestuurd. Ook een Bosch motor aus Germany - waar ze ws zelf niet meer worden gemaakt - is net zo makkelijk, anders in te zetten.
Nogmaals, meten 250W is op papier prima mogelijk bij zus en zo meetcondities en laat nu net die condities niet te handhaven zijn. Een 250W motor, is prima in staat om iemand met 35km/u zonder enig meetrappen, voort te drijven. Dan kan je zeggen dat dit verboden is maar wie gaat dat hoe, waar, wanneer controleren; met als doel dat het veilig blijft. Iets aan regels onderwerpen onder het mom van (verkeers)veiligheid omdat het de goedkopere concurrentie bedreigd, lijkt mij een vals doel.
Ja tuurlijkquote:
Er is nog een derde eis, proportionele ondersteuning dat al helemaal niet meer ergens serieus wordt genomen.quote:Op maandag 30 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je doet te moeilijk. Er zijn simpel 2 eisen (er zijn er meer, maar die zijn nu irrelevant):
- de motor mag niet meer dan 250 watt kunnen leveren
- de fiets mag niet harden dan 25km/u
En die verboden fietsen voldoen niet aan eis nummer 1.
Klopt. Niemand wordt ook tegengehouden een andere motor in een auto te zetten waardoor die niet meer aan de eisen voldoet. Of een motor in een gewone fiets of desnoods een step, driewieler, skelter, skateboard of winkelwagen te zetten. Dat maakt die mensen inderdaad ook strafbaar als ze er mee de weg op gaan en het voertuig illegaal. Maar dat is wat anders dan dat de fabrikant iets illegaals levert.quote:Op maandag 30 september 2024 15:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan kan je zeggen mag niet en is verboden, waar je gelijk in hebt en het verder niets klaarmaakt dat het iets gaat oplossen. Een fiets kan prima zijn goedgekeurd om vervolgens via een app-code uit zijn voegen te racen. Ik ken al voorbeelden dat de trappers vrolijk met een extra motor zogenaamd meedraaien zodat het lijkt of de gebruiker iets mee doet. Niets houdt iemand tegen om als - achteraf te installeren optie - een tweede of zelfs derde aandrijfmotor te plaatsen.
Laat de kwalificlaties maar achterwege. Dat iemand iets/wik kan betalen, maakt de persoon nog niet tot aso.quote:Op zaterdag 28 september 2024 05:39 schreef matspontius het volgende:
Dom en lui aso volk op spuuglelijke rijwielen. Aanpakken dat gajes!! Vraag me altijd wel af hoe dat gajes aan het geld komt voor die aso bakken? Want ze zijn toch een stuk duurder dan gewone fietsen 🤓
De vragen stellen is 'm jezelf beantwoorden waarbij het (mij) niet gaat om verbieden maar dat mensen gezien de verkeersveiligheid, een product conform (weten & kunnen) gebruiken.quote:Op maandag 30 september 2024 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Niemand wordt ook tegengehouden een andere motor in een auto te zetten waardoor die niet meer aan de eisen voldoet. Of een motor in een gewone fiets of desnoods een step, driewieler, skelter, skateboard of winkelwagen te zetten. Dat maakt die mensen inderdaad ook strafbaar als ze er mee de weg op gaan en het voertuig illegaal. Maar dat is wat anders dan dat de fabrikant iets illegaals levert.
Moeten we omdat alles met wielen (of het lukt zelfs met losse zelfs losse wielen of materialen waar je wielen mee kunt bouwen) kan worden opgevoerd met een motor, alles met wielen verbieden? Of zullen we alleen de apparaten met een illegale motor, waaronder dus deze Chinese fatbikes, verbieden?
Die inzichten geloof ik niet in. En ken vrijwel alleen maar mensen die op alle vlakken hun kwaliteiten hoger inschatten dan ze zijn, zeker in het verkeer. En de overheid is er om mensen te beschermen, ook de omstanders die worden geraakt door zulke illegale voertuigen.quote:Op maandag 30 september 2024 16:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
De vragen stellen is 'm jezelf beantwoorden waarbij het (mij) niet gaat om verbieden maar dat mensen gezien de verkeersveiligheid, een product conform (weten & kunnen) gebruiken.
Dingen verbieden op grond van een kenmerk, komt vooral voort uit onwil om de oorzaak aan te pakken.
Zonder vraag zal ook een bij zinnen zijnde fabrikant, geen "verboden" product in de markt zetten.
Daar komt wmb ook bij, kennis omtrent het voertuig, het gebruik daarvan dat o.a. via een behaald rijbewijs tenminste (ooit) is getoetst. Iemand kan dan niet zeggen: ik wist het niet.
Dat iemand dan "kiest" om zonder (rij)bewijs van goed gedrag, onverzekerd met een fout product deel te nemen aan het verkeer.... is nog steeds mogelijk maar zal snel tot ander (zelf verworven) inzichten gaan leiden.
Die inzichten bedoelde ik wat hilarischerquote:Op maandag 30 september 2024 16:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die inzichten geloof ik niet in. En ken vrijwel alleen maar mensen die op alle vlakken hun kwaliteiten hoger inschatten dan ze zijn, zeker in het verkeer. En de overheid is er om mensen te beschermen, ook de omstanders die worden geraakt door zulke illegale voertuigen.
En de oorzaak is vooral de grote snelheid die die dingen kunnen zonder er een andere motor aan te hoeven knutselen. Dat komt door die te grote motoren. Dus is dat de oorzaak om aan te pakken.
En 'bij zinnen zijnde fabrikant' is een nogal rare zin, helaas zijn veel mensen bereid tot bijna alles voor geld.
Dan zijn we het niet eens over de rol van de overheid. En jij niet met de grondwet: https://www.denederlandse(...)eden_uit_de_grondwetquote:Op maandag 30 september 2024 16:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
En nee, het is wmb niet de taak van de overheid om mensen naar haar maatstaf te beschermen maar zij omstandigheden biedt die dat naar eigen behoefte dat situationeel mogelijk maakt.
Ojee... laten we het hier vooral houden bij de eevoudige fiets die volgens de wet trappers heeft en kennelijk volgen een beschermende overheid, een motor mag hebben. Om vervolgens kromme verboden in te stellen deze verantwoordelijkheid van de overheid zou moeten onderstrepen.quote:Op maandag 30 september 2024 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zijn we het niet eens over de rol van de overheid. En jij niet met de grondwet: https://www.denederlandse(...)eden_uit_de_grondwet
Er is niks onverantwoord aan een kind een fiets met trapondersteuning geven, daar ga je niet harder van dan met wind in de rug.quote:Op maandag 30 september 2024 17:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ojee... laten we het hier vooral houden bij de eevoudige fiets die volgens de wet trappers heeft en kennelijk volgen een beschermende overheid, een motor mag hebben. Om vervolgens kromme verboden in te stellen deze verantwoordelijkheid van de overheid zou moeten onderstrepen.
Dan zijn we weer terug in de tegenwind dat of het wel of niet verantwoord zou zijn om een "kind" een voertuig te laten rijden dat naast gevaar voor zichzelf, ook een ander schade kan toebrengen.quote:Op maandag 30 september 2024 17:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is niks onverantwoord aan een kind een fiets met trapondersteuning geven, daar ga je niet harder van dan met wind in de rug.
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.quote:Op maandag 30 september 2024 17:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan zijn we weer terug in de tegenwind dat of het wel of niet verantwoord zou zijn om een "kind" een voertuig te laten rijden dat naast gevaar voor zichzelf, ook een ander schade kan toebrengen.
Jouw onderscheid begon met vermogen als zg simpel kenmerk. Dat het niet gevaarlijk is, is dan vooral een mening die je nog 's mag toetsen bij de spoedeisende hulp waar ook tal van mensen met een volstrekt legale fiets met trapondersteuning door - een daarmee onbeheerste - snelheid toch zomaar uit de bocht vlogen.quote:Op maandag 30 september 2024 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.
Dat is dus niet waar. De capaciteit moet niet zijn beperkt voor het verbruik, het mag de maximale motor zijn. Die gazelle die volgens jou zoveel marge heeft is dan ook illegaal. En het maximum uit een motor, is heel simpel te meten met zelfs vrij goedkope apparatuur.quote:Op maandag 30 september 2024 18:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jouw onderscheid begon met vermogen als zg simpel kenmerk. Dat het niet gevaarlijk is, is dan vooral een mening die je nog 's mag toetsen bij de spoedeisende hulp waar ook tal van mensen met een volstrekt legale fiets met trapondersteuning door - een daarmee onbeheerste - snelheid toch zomaar uit de bocht vlogen.
Nu we dan toch zijn beland in een welles nietes, hoe zou (of voor jou: moet) de wetgever op grond van dat simpele onderscheid ter bescherming van haar burgers tot realisme brengen ?
Ik geef je vast mee dat het etiket dat iemand op een motor plakt, fysiek geen draad zegt.
Sws dat ook elke - zelfs Chinese - fabrikant haar motor per definitie met meer capaciteit bouwt om te voorkomen dat ze veel retouren krijgen. Kwaliteit kost dan wat geld. Die capaciteit in de zin van wetgeving moet dan voor het gebruik zijn beperkt.
Probleem is dat wetgeving niet in een chip kan kijken nocj kan voorkomen dat die wordt gemodificeerd.
Zelf voer ik liever een echte Gazelle op dan een Chinese Oubike. De eerste heeft ruimschoots meer marge dan die tot op de grens opgerekt budgetfiets.
Dus omdat je iets trapt is het opeens niet gevaarlijk, maar als je niet hoeft te trappen wordt het levensgevaarlijk. In mijn optiek totale nonsens die je zomaar verzint.quote:Op maandag 30 september 2024 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.
Trapondersteuning en voorwielaandrijving gaan al niet samen. Maar ja, als je er geen kracht voor hoeft te zetten ga je sneller harder dan eigenlijk kan op een bepaalde plek.quote:Op maandag 30 september 2024 18:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus omdat je iets trapt is het opeens niet gevaarlijk, maar als je niet hoeft te trappen wordt het levensgevaarlijk. In mijn optiek totale nonsens die je zomaar verzint.
Een fiets met trapondersteuning en voorwiel aandrijving is gevaarlijk omdat bij lichte gladheid je voorwiel dan slipt en je flink op je plaat gaat, bij achterwiel aandrijving heb je daar wat minder last van.
Nee. De wetgever doel op het maximaal afgegeven vermogen en doet geen uitspraken over de exact gebruikte hardware. Zie ook regulatie/standaard CEN 15194:2017 (verkorte leesversie op https://sensitivus.com/insights/eu-rules-and-regulations-e-bikes/ , voor het inhoudelijke NEN document moet je ¤150-350 betalen).quote:Op maandag 30 september 2024 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. De capaciteit moet niet zijn beperkt voor het verbruik, het mag de maximale motor zijn. Die gazelle die volgens jou zoveel marge heeft is dan ook illegaal. En het maximum uit een motor, is heel simpel te meten met zelfs vrij goedkope apparatuur.
Waarom zou dat volgens jouw niet samengaan ? Die fietsen zijn volstrekt legaal.quote:Op maandag 30 september 2024 18:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Trapondersteuning en voorwielaandrijving gaan al niet samen. Maar ja, als je er geen kracht voor hoeft te zetten ga je sneller harder dan eigenlijk kan op een bepaalde plek.
Klopt. Die zijn volkomen legaal, dat ontken ik ook niet.quote:Op maandag 30 september 2024 20:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou dat volgens jouw niet samengaan ? Die fietsen zijn volstrekt legaal.
En dit is dus niet waar volgens de uitspraak waarmee de V8 verboden is. Daarin staat gewoon dat motoren boven de 250 watt, ook als ze begrensd zijn, verboden zijn. Die heb ik in deel 1 gelinkt.quote:Op maandag 30 september 2024 20:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nee. De wetgever doel op het maximaal afgegeven vermogen en doet geen uitspraken over de exact gebruikte hardware. Zie ook regulatie/standaard CEN 15194:2017 (verkorte leesversie op https://sensitivus.com/insights/eu-rules-and-regulations-e-bikes/ , voor het inhoudelijke NEN document moet je ¤150-350 betalen).
The standard specifies requirements and test methods for engine power management systems and electrical circuits, including charging systems up to and including 48 V d.c. or an integrated battery charger with a nominal 230
De technische marge, van soms wel tot 50 of 100%, is volstrekt normaal zodat het materiaal op nominala gebruik niet stuk gaat. Als eerder gezegd, niet belet een gebruiker om een andere batterij te gebruikt die daarmee, na wat andere aanpassingen, de motor kan opvoeren tot 500W of meer.
[..]
De wet maakt daarin geen onderscheid.quote:Op maandag 30 september 2024 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Die zijn volkomen legaal, dat ontken ik ook niet.
Maar trapondersteuning is wat anders dan een motor in je fiets. De pure trapondersteuning, die je alleen een beetje helpt bij het trappen, is altijd een middenmotor. Fabrikanten maken in hun reclame ook onderscheid tussen een e-bike en een fiets met trapondersteuning, ik heb zeer bewust dat laatste gekocht voor mijn dochter omdat het gewoon minder gevaarlijk is. En trouwens toch ook nog meer beweging oplevert.
Klopt, maar ik wel. Ook in veiligheid voor kinderen. Het onderscheid is er natuurlijk namelijk wel.quote:Op maandag 30 september 2024 21:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
De wet maakt daarin geen onderscheid.
Nee, het is geen reclame, het verschil is gewoon de hoeveelheid kracht die je moet zetten. Dat besef je je wel als je op beide soorten wel eens hebt gefietst.quote:Ook met je voorwiel of achterwiel of mijn part (elektrische) solex aandrijving op je voorwiel, is het trandondersteuning. Hierbij niet denken dat de trapas perse moet worden aangedreven om het tot trapondersteuning te maken.
Hoe verkopers het verkopen, laat ik over aan de reclamedefinities die vaak iets suggereren om het te onderscheiden.
Je gaat de discussie afleiden op "heb je wel eens" en ja ik heb dat met dat er flink wat verschil is hoe makers, dingen tot hun ideaal vermaken.quote:Op maandag 30 september 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar ik wel. Ook in veiligheid voor kinderen. Het onderscheid is er natuurlijk namelijk wel.
[..]
Nee, het is geen reclame, het verschil is gewoon de hoeveelheid kracht die je moet zetten. Dat besef je je wel als je op beide soorten wel eens hebt gefietst.
Bij trapondersteuning trap je en word je een beetje geholpen, met een motor in meestal het voorwiel beweeg je je trappers een beetje en dan schiet je fiets vooruit.
Ik had het nergens over wettelijke verschillen. Maar jij hebt duidelijk geen ervaring met beide types.quote:Op maandag 30 september 2024 21:25 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je gaat de discussie afleiden op "heb je wel eens" en ja ik heb dat met dat er flink wat verschil is hoe makers, dingen tot hun ideaal vermaken.
We hadden het over vermogen dat volgens jou ertoe deed en de (normale) e-bike niet gevaarlijk is, waarna we terecht kwam in jouw exit-verhaal omtrent allerlei zg verschillen zoals kracht, motorpositie met waar volgens jou wel en niet iets verboden zou zijn en door commercie genoemd wordt om vervolgens weer te eindigen met jouw jijbak.quote:Op maandag 30 september 2024 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het nergens over wettelijke verschillen. Maar jij hebt duidelijk geen ervaring met beide types.
Niet vanuit de industrie, maar vanuit het land. En terecht. Tienduizenden kinderen gaan nu per normale elektrische fiets (geen fatbike) naar scholen die veraf liggen (minstens 15km), naar sportverenigingen in een andere plaats, naar muziekles. Ondertussen is het OV afgebroken. De elektrische fiets voor alle kinderen onder de 16 verbieden kan gewoon niet meer.quote:Op maandag 30 september 2024 22:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
We hadden het over vermogen dat volgens jou ertoe deed en de (normale) e-bike niet gevaarlijk is, waarna we terecht kwam in jouw exit-verhaal omtrent allerlei zg verschillen zoals kracht, motorpositie met waar volgens jou wel en niet iets verboden zou zijn en door commercie genoemd wordt om vervolgens weer te eindigen met jouw jijbak.
Nog even los dat je overduidelijk geen notie hebt; en kan hebben waar hier mijn proportionele ervaring ligt.
Wellicht handiger om de vergezichten aangaande (veronder)stellingen, laat staan omtrent die van techniek, wat bij te stellen.
Goeie discussie verder die mij doet herbevestigen dat regulatie van wildgroei niet moet plaatsvinden door technische eisen maar allereerst door te zorgen dat alleen kundige verkeersdeelnemers motorisch aangedreven vervoermiddelen mogen besturen.
Zorgt ook dat onkundige wannabes, juridisch kunnen worden aangepakt zonder dat handhavers inhoudelijk een deskundige moet zijn t.a.v. die verschillen tussen een fiets en iets anders zoals een pedelec.
Maar goed, er zal - ook vanuit de industrie - veel verzet zijn dat een e-biker moet gaan beschikken over een rijbewijs en registratie etc.etc.
Ik snap zeker je zienswijze met achterliggende redenatie. Issue is dat aan die fietsen nu nauwelijke eisen zijn te stellen dan die achterhaald zijn metsamengevat: vermogen(sbegrenzing) tot trapsondersteuning.quote:Op maandag 30 september 2024 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet vanuit de industrie, maar vanuit het land. En terecht. Tienduizenden kinderen gaan nu per normale elektrische fiets (geen fatbike) naar scholen die veraf liggen (minstens 15km), naar sportverenigingen in een andere plaats, naar muziekles. Ondertussen is het OV afgebroken. De elektrische fiets voor alle kinderen onder de 16 verbieden kan gewoon niet meer.
Maar die fietsen, daar moet je dus juist wel technische eisen aan stellen.
Zolang overheden lekker vaag blijven en zelfs denken dat wat extra regeltjes voor een fiets met dikke banden iets gaat veranderen zal de sector lekker kunnen door rommelen.quote:Op maandag 30 september 2024 23:27 schreef Vallon het volgende:
Fout hier - zover je dat kan verwijten aan commercie - is ook de sector, zelf die wmb dingen naar zichzelf toe uitlegt en alles lijkt te doen om te voorkomen dat de overheid grip krijgt op haar verdienmodel.
Ik laat helemaal geen kwalificaties achterwege! Dit is wat ik dagelijks zie rondrijden op die spuuglelijke bakken. Over het algemeen niet het meest fijn besnaarde volk ......quote:Op maandag 30 september 2024 15:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Laat de kwalificlaties maar achterwege. Dat iemand iets/wik kan betalen, maakt de persoon nog niet tot aso.
Ik maak mij meer zorgen om de fatsoensrakkers die omdat ze het betalen, menen geen verantwoordelijkheden te hoeven hebben.
Een oerhollandse fiets kost snel ¤1000 en een e-bike uit china heb je al voor ¤700. Laat staan dit te vergelijken met uit china geïmporteerde onderdelen die hier zijn samengesteld voor doodnormale prijzen van ¤2000. Wat dan (geen) kwaliteit is, is vooral een (gemarketierde) beleving.
Het is mij duidelijk dat je je laat leiden met wat je waarneemt en dan prijs ik mij gelukkig in een land te wonen waar wetten zijn die burgers beschermen tegen een rare blik.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:00 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik laat helemaal geen kwalificaties achterwege! Dit is wat ik dagelijks zie rondrijden op die spuuglelijke bakken. Over het algemeen niet het meest fijn besnaarde volk ......
Dat maak jij niet uit, lijkt me. Ik geef weer wat ik waarneem. Punt. En nu weer on topicquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is mij duidelijk dat je je laat leiden met wat je waarneemt en dan prijs ik mij gelukkig in een land te wonen waar wetten zijn die burgers beschermen tegen een rare blik.
Natuurlijk p[rima om een eigen smaak te hebben dat echter niet zinnig is om te bediscussiëren. en laat staan anderen mee te beoordelen.
Dit is en was on topic bedoel je?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat maak jij niet uit, lijkt me. Ik geef weer wat ik waarneem. Punt. En nu weer on topic
Het is echt uitverkoop in de fietsenhandelquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:06 schreef WheatWaffles het volgende:
Kijk ook even op marktplaats. Het petjesvolk dat die dingen verkoopt dumpen ze nu voor rond de 700 800 Euro. Voorheen was het dikke 1300 Euro.
Ik had het over die v8 v20 fatbikes. Maar geef je wel gelijk die prijzen mogen best een stuk lager.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:54 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het is echt uitverkoop in de fietsenhandel
blijkbaar zijn ze allemaal bang dat die fietsen straks onverkoopbaar zullen zijn
dit is wel het moment om een fiets te kopen
[ afbeelding ]
Heb je ook een trainingspak en een opgeschoren kapsel?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 05:43 schreef Eagles89 het volgende:
Praten jullie hier maar lekker verder met alle respect uiteraard, maar ik heb er inmiddels al een paar weken sinds aankoop iedere dag op gereden en heb nog nooit een politie agent of auto gezien die er ook maar een seconde in geïnteresseerd was. Een enkele keer van een afstandje een politie auto voorbij zien rijden en toen snel een beetje gaan trappen maar die was veel te druk bezig met belangrijkere zaken. Ik heb sinds ik heel jong was niet meer zoveel plezier gehad en ik neem die 290 euro + administratiekosten graag voor lief om er lekker een beetje lol mee te hebben. Ik voel me weer een klein kind maar wel met de ervaring van 10+ jaren rijbewijs. Leeftijdsplicht (16+) zou meer dan voldoende moeten zijn voor dit speelgoed, want dat is het gewoon: speelgoed. Met dit soort dingen ben ik blij dat China bestaat, alleen daar kunnen ze zoiets moois voor zó weinig geld massaal produceren. Europese makers zijn gewoon stikjaloers dat zij deze pretdingen niet voor die paar grijpstuivers kunnen maken, en dat ze de boot met deze rage totaal gemist hebben. Die loeidure oude lullen ebikes met trapondersteuning wilt nu niemand onder de 35 toch nog op rijden?
Trainingspak zeker, heb er serieus zelfs speciaal twee bijgekocht nav mn gekochte fatbike hehe. Het zit gewoon zoveel lekkerder. Ik rijd er nog steeds elke dag mee ook al wordt het weer wel kouder, en als het regent pak ik de auto, ook om hem een beetje mooi te houden, en nog nooit politie ook maar in de buurt gezien, eindelijk een voordeeltje van de “het land naar de klote helpende politiek” van de laatste 30 jaar: er lijkt nauwelijks nog gezag tijd te hebben voor nonsense als fatbike controle. En terecht ook als aangiftes van bijv diefstal en inbraak niet eens meer op het bureau in behandeling worden genomen en je doorverwezen wordt naar een website waar de aangifte vervolgens alleen nog dient als bewijsje voor de verzekering.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Heb je ook een trainingspak en een opgeschoren kapsel?
Wat is een chopper?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 00:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik zag eergisteren al een heel jong ventje op een elektrische fiets die meer leek op een chopper. Dus tegen de tijd dat de wet het hebben van een fatbike strafbaar heeft gesteld, wat nog wel een jaartje of zo gaat duren, rijden ze allemaal op elektrische fietsen die ook heel vet zijn, maar geen fatbikes.
En als Elon Musk zijn zin krijgt, zitten ze over 5 jaar allemaal in een zelfrijdende auto.
pvv......hopeloosquote:Partijen fluiten Madlener terug bij fatbike-plan: zijn voorstel raakt álle jongeren met e-bike
Verkeersminister Barry Madlener durft het niet aan om zijn fatbikeplan naar de Kamer te sturen. De Tweede Kamer eist een helmplicht en minimumleeftijd voor fietsen met dikke banden, maar de PVV-minister kan daar niet aan voldoen. Aanvankelijk was het idee dat hij een voorstel voor álle e-bikes zou doen, maar dat stuit op te veel verzet. Madlener neemt zijn verlies en beraadt zich nu op een alternatief.
Niels Klaassen 18-12-24, 15:22 Laatste update: 16:05
80 reacties
Donderdag zal Madlener met een uitstelbriefje komen, meldt een ingewijde. Al sinds de zomer worstelt de verkeersminister met het dossier. De Tweede Kamer - inclusief zijn eigen PVV, NSC en VVD - eist dat Madlener speciale regels instelt voor alleen de fatbike, maar de minister claimt - ook na nieuw onderzoek - dat het t het juridisch niet mogelijk is om de fatbike apart te categoriseren.
Dus, redeneert het ministerie, zullen een helmplicht voor kinderen en een minimumleeftijd van 14 jaar voor álle e-bikerijders gelden. Dat pikt de Kamer niet, zo blijkt al langer.
Madlener weet dat ook, maar hij gokte erop dat partijen uiteindelijk wel kunnen leven met zijn regels voor álle e-bikes, zeker als nieuw onderzoek aantoont dat fatbikes niet als aparte categorie bestempeld kunnen worden. Dat gaat echter niet lukken: de kritiek blijft. ,,En het was ook al bekend dat partijen er zo in zitten’’, zegt de bron.
Mis nooit meer het laatste nieuws
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over AD Politiek.
Lees ook:
- Profiel over verkeersminister Barry Madlener: hoe opereert de PVV’er die klimaatsceptisch klinkt, vaak de lachers op zijn hand heeft, maar ook al meermaals teruggefloten werd door Geert Wilders?
Wanneer de minister nu wél met zijn plan komt, is onduidelijk. Madlener belooft voor een verkeersdebat in februari met een oplossing te komen.
VVD-Kamerlid Hester Veltman diende de motie in die Madlener opdroeg om met regels voor álleen de fatbike te komen. Veltman zegt nu tegen deze nieuwssite: ,,We hebben een probleem met opgevoerde fatbikes die in de steden voor levensgevaarlijke situaties zorgen. We hebben niet een probleem met scholieren die netjes op en neer naar school trappen op de e-bike. Ik wil dus dat mijn voorstel gewoon wordt uitgevoerd.”
Madlener beraadt zich nu op een politiek compromis. Ook PVV-Kamerlid Hidde Heutink waarschuwde vorige week al dat alleen fabtike-regels acceptabel zijn. ,,Wij hebben steeds gezegd: we willen alleen regels voor fatbikes, niet voor alle e-bikes’’, zei Heutink tegen deze nieuwssite. ,,Dus als de minister met een andere oplossing komt, moeten we daarover in beraad.’’
Je kunt gewoon een gewichtklasse maken. Want ja, het gewicht maakt het gevaarlijker. Mogen kinderen onder de 14 of 16 ook geen elektrische bakfiets meer rijden, maar dat lijkt me geen probleem.quote:Op woensdag 18 december 2024 19:26 schreef KingRadler het volgende:
Alleen Fatbikes, wat als jongeren overstappen naar de Skinny bikes
hoe dikker de banden hoe veiligerquote:Onderzoek: dikke banden en lage instap maken fatbike juist veiliger dan e-bike, speciale regels zijn kansloos
helmplichtMinister Barry Madlener van Verkeer (PVV) meldde al eerder: de fatbike kan niet losgeknipt worden van andere e-bikes, aparte regels zijn kansloos. Het onderliggende rapport is nu openbaar geworden en bevat een opvallende boodschap: de fatbike is op cruciale onderdelen juist veiliger dan andere fietsen, vanwege de dikke banden en de lage instap. Het probleem zit hem meer in de manier waarop de fiets gebruikt wordt.
Niels Klaassen 15-01-25, 13:00 Laatste update: 13:05
Minister Madlener zit in zijn maag met het fatbikedossier. Artsen, politie en politieke partijen eisen actie tegen de fiets met dikke banden, maar Madlener kan de fatbike niet losknippen van andere elektrische fietsen.
Als Madlener speciale eisen stelt over banddikte en zadelhoogte zullen fietsfabrikanten die meteen omzeilen, vrezen experts. Dus een eventuele helmplicht en minimumleeftijd zou dan automatisch voor alle bezitters van e-bikes moeten gelden. Dat wil de Tweede Kamer juist niet.
Madlener zint op een uitweg, maar stuurt woensdagmiddag wel alvast het onderzoek naar de Tweede Kamer op basis waarvan hij zijn conclusies trekt. De boodschap is even duidelijk als opvallend: de fatbike is op papier zo onveilig niet.
Mis nooit meer het laatste nieuws
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over AD Politiek.
De elektrische fiets met dikke banden heeft immers dikkere banden én een laag groot zadel, met lage instap. ‘Een lage zit en de mogelijkheid om snel de voeten aan de grond te kunnen zetten biedt verkeersveiligheidsvoordelen ten opzichte van fietsen met een hoog frame.’ En: ‘Brede banden zijn juist veiliger dan smalle banden, ze zorgen voor een stabielere rijligging.’
Zo wordt het moeilijk om straks voor de rechter te betogen dat voor die op papier veiligere fietsen toch strengere eisen gesteld worden. Beter is het, volgens dit rapport, om het probleemgedrag op de fiets en het illegaal opvoeren aan te pakken. Zo zitten jonge kinderen vaak met meerdere personen op een fatbike. ‘Als dat het probleem is, dan zou dat verboden moeten worden.’
De minister zint op maatregelen voor alle e-bikers, maar dat vindt de meerderheid van de Tweede Kamer dus te ver gaan. De PVV-minister beraadt zich nu op andere maatregelen. Een woordvoerder kan niet zeggen wanneer hij daarmee komt.
Dan kun je wel echt heel slecht fietsenquote:Op woensdag 15 januari 2025 14:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
hoe dikker de banden hoe veiliger![]()
Een electrische fiets van je kind weegt ook 10 kilo meer dan een standaard fiets dus ook echt veel onveiliger bij ongelukken.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
Ik snap niet dat een belangrijke zaak wordt genegeerd: ze zijn zwaarder en daardoor veel, echt veel, onveiliger bij ongelukken.
Klopt, maar een fatbike is echt nog 2 keer zo zwaar.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een electrische fiets van je kind weegt ook 10 kilo meer dan een standaard fiets dus ook echt veel onveiliger bij ongelukken.
Gewichtsklasse is een goed ideequote:Op woensdag 15 januari 2025 15:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar een fatbike is echt nog 2 keer zo zwaar.
Ik zou het ook prima vinden om t/m 10 jaar de gewichtsgrens zo laag te leggen dat daar nooit een electrische fiets in past (geen 12 om kinderen die een klas over slaan wel de kans te geven om ze te gebruiken voor de middelbare school, juist voor gymnasia moet je regelmatig ver fietsen). En dan t/m 15 jaar de grens zo leggen dat je geen fatbike kunt rijden.
Doen we met motoren ook, gewichtsklasses op leeftijd, je mag niet voor je 22e op de zwaarste motoren.
In de Volkskrant stond een minder schreeuwerig stuk over dat dtv onderzoek de conclusie is dit.quote:Op woensdag 15 januari 2025 14:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
hoe dikker de banden hoe veiliger![]()
Ga jij de schoolbussen weer financieren?quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En degene die hem gebruiken zijn jonge pubers die een gevaar creëren dus zoals ik al eerder beargumenteerde een leeftijd grens instellen ism een ebike rijbewijs die electrisch rijdende jongeren moeten halen.
heb jii wat voorbeelden van door overheden gefinancierd schoolvervoer voor normale leerlingen dan die weg is gevallen omdat ze opeens een electrische fiets hebben uitgevonden?quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ga jij de schoolbussen weer financieren?
Streekscholen kregen daar meestal een (zeker niet geheel dekkende) financiering vanuit provincie of gemeente voor.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
heb jii wat voorbeelden van door overheden gefinancierd schoolvervoer voor normale leerlingen dan die weg is gevallen omdat ze opeens een electrische fiets hebben uitgevonden?
Dat eerste: nee, dat komt uit mijn ervaring met streekscholen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:35 schreef Basp1 het volgende:
En heb je ook concrete verfierbare feiten hoeveel financiering deze scholen kregen en dat dit weggevallen is.
Mijn dochter heeft een Chinese Fatbike en die heeft uitstekende schijfremmen (die echt een klap beter remmen dan de 'normale' remmen op mijn Nederlandse Batavus). Dus je zwetst uit je nek.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:48 schreef Zelva het volgende:
Fatbikes zijn niet veiliger, hoe dik de banden ook zijn en hoe laag de instap ook is. Is allemaal Chinese troep met goedkope onderdelen van belabberde kwaliteit. En ja, onder die onderdelen vallen bijvoorbeeld ook de remmen.
Een helmplicht voor iedere e-bike, zonder leeftijdsgrens, vind ik een prima plan.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:05 schreef Basp1 het volgende:
Dus het beschermen van kinderen omdat hun hersenen nog niet genoeg ontwikkeld zijn om met een motor voortgedreven voertuig om te gaan maakt niet uit.
Alleen omdat er nog sommige mensen in krimpgebieden wonen en wel de lusten van rust en vrijheid maar niet de lasten van meer geregel vanwege niet om de hoek willen.
Heel Nederland heeft flinke urbane gebieden dus dat geneuzel van Randstaddenken kun je achterwege laten. Beleid zou gemaakt moeten worden om burgers en in dit geval kinderen te beschermen maar blijkbaar hoeven we niet meer beschermd te worden en zijn we slim genoeg om kinderen op hun te snelle voertuig te laten plaats nemen..quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een helmplicht voor iedere e-bike, zonder leeftijdsgrens, vind ik een prima plan.
Maar je beseft je dat er ook in krimpgebieden werk is te doen? Je bent echt enorm aan het randstadsdenken. Doe dan maar een e-bike verbod in de randstad, als we zo gaan beginnen. Daar is namelijk altijd alles wel te vinden binnen normale fietsafstand (15km) waar geen enkele ondersteuning nodig is.
Jij vindt blijkbaar dat we slim genoeg zijn om kinderen niet meer naar school te hoeven sturen. Nogal een vreemde opvatting die gelukkig door geen enkele partij in de Kamer wordt gedeeld.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heel Nederland heeft flinke urbane gebieden dus dat geneuzel van Randstaddenken kun je achterwege laten. Beleid zou gemaakt moeten worden om burgers en in dit geval kinderen te beschermen maar blijkbaar hoeven we niet meer beschermd te worden en zijn we slim genoeg om kinderen op hun te snelle voertuig te laten plaats nemen..
Dat is apart dat je dit eruit haalt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij vindt blijkbaar dat we slim genoeg zijn om kinderen niet meer naar school te hoeven sturen. Nogal een vreemde opvatting die gelukkig door geen enkele partij in de Kamer wordt gedeeld.
Dat is gewoon het gevolg, duizenden kinderen kunnen dan nog maar moeilijk naar school: buslijnen zijn weg en voor de gewone fiets is het net te ver. Je moet wel de consequenties willen dragen van je voorstel.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is apart dat je dit eruit haalt.
Het gevolg van kinderen op gemotoriseerd 2 wielers laten rijden zijn duizenden extra gewonde kinderen per jaar waarvan er enkele levenslang gehandicapt zullen blijven. Dat is het gevolg van geen beleid omtrent gemotoriseerde 2 wielers.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon het gevolg, duizenden kinderen kunnen dan nog maar moeilijk naar school: buslijnen zijn weg en voor de gewone fiets is het net te ver. Je moet wel de consequenties willen dragen van je voorstel.
Dit gaat gewoon niet op voor de normale e-bike, dus je argument slaat als een tang op een varken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 11:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het gevolg van kinderen op gemotoriseerd 2 wielers laten rijden zijn duizenden extra gewonde kinderen per jaar waarvan er enkele levenslang gehandicapt zullen blijven. Dat is het gevolg van geen beleid omtrent gemotoriseerde 2 wielers.
Welke consequentie heeft grotere maatschappelijke gevolgen de extra gehandicapten of de kinderen die weer spierkracht moeten gaan gebruiken..
paternalismequote:Op donderdag 16 januari 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heel Nederland heeft flinke urbane gebieden dus dat geneuzel van Randstaddenken kun je achterwege laten. Beleid zou gemaakt moeten worden om burgers en in dit geval kinderen te beschermen maar blijkbaar hoeven we niet meer beschermd te worden en zijn we slim genoeg om kinderen op hun te snelle voertuig te laten plaats nemen..
Nope, dat zal - strikt juridisch - haar niet lukken.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:00 schreef Hexagon het volgende:
Enschede wil het proberen te gaan verbieden in de binnenstad
Benieuwd of het lukt
https://nos.nl/artikel/25(...)ikeverbod-te-regelen
Voor 50 euro heb je een prima tweedehands normale fiets. Als je zo'n lelijke fatbike van >1500 euro kan betalen, zou 50 eurootjes toch geen probleem moeten zijn.quote:Op maandag 14 juli 2025 18:42 schreef klaasweetalles het volgende:
Bullshit actie
je zal maar een fiets nodig hebben om naar school of ergens heen te gaan
En de enige fiets die je hebt is een fatbike
Zou schandalig zijn als dit echt doorgaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |