pvv......hopeloosquote:Partijen fluiten Madlener terug bij fatbike-plan: zijn voorstel raakt álle jongeren met e-bike
Verkeersminister Barry Madlener durft het niet aan om zijn fatbikeplan naar de Kamer te sturen. De Tweede Kamer eist een helmplicht en minimumleeftijd voor fietsen met dikke banden, maar de PVV-minister kan daar niet aan voldoen. Aanvankelijk was het idee dat hij een voorstel voor álle e-bikes zou doen, maar dat stuit op te veel verzet. Madlener neemt zijn verlies en beraadt zich nu op een alternatief.
Niels Klaassen 18-12-24, 15:22 Laatste update: 16:05
80 reacties
Donderdag zal Madlener met een uitstelbriefje komen, meldt een ingewijde. Al sinds de zomer worstelt de verkeersminister met het dossier. De Tweede Kamer - inclusief zijn eigen PVV, NSC en VVD - eist dat Madlener speciale regels instelt voor alleen de fatbike, maar de minister claimt - ook na nieuw onderzoek - dat het t het juridisch niet mogelijk is om de fatbike apart te categoriseren.
Dus, redeneert het ministerie, zullen een helmplicht voor kinderen en een minimumleeftijd van 14 jaar voor álle e-bikerijders gelden. Dat pikt de Kamer niet, zo blijkt al langer.
Madlener weet dat ook, maar hij gokte erop dat partijen uiteindelijk wel kunnen leven met zijn regels voor álle e-bikes, zeker als nieuw onderzoek aantoont dat fatbikes niet als aparte categorie bestempeld kunnen worden. Dat gaat echter niet lukken: de kritiek blijft. ,,En het was ook al bekend dat partijen er zo in zitten’’, zegt de bron.
Mis nooit meer het laatste nieuws
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over AD Politiek.
Lees ook:
- Profiel over verkeersminister Barry Madlener: hoe opereert de PVV’er die klimaatsceptisch klinkt, vaak de lachers op zijn hand heeft, maar ook al meermaals teruggefloten werd door Geert Wilders?
Wanneer de minister nu wél met zijn plan komt, is onduidelijk. Madlener belooft voor een verkeersdebat in februari met een oplossing te komen.
VVD-Kamerlid Hester Veltman diende de motie in die Madlener opdroeg om met regels voor álleen de fatbike te komen. Veltman zegt nu tegen deze nieuwssite: ,,We hebben een probleem met opgevoerde fatbikes die in de steden voor levensgevaarlijke situaties zorgen. We hebben niet een probleem met scholieren die netjes op en neer naar school trappen op de e-bike. Ik wil dus dat mijn voorstel gewoon wordt uitgevoerd.”
Madlener beraadt zich nu op een politiek compromis. Ook PVV-Kamerlid Hidde Heutink waarschuwde vorige week al dat alleen fabtike-regels acceptabel zijn. ,,Wij hebben steeds gezegd: we willen alleen regels voor fatbikes, niet voor alle e-bikes’’, zei Heutink tegen deze nieuwssite. ,,Dus als de minister met een andere oplossing komt, moeten we daarover in beraad.’’
Je kunt gewoon een gewichtklasse maken. Want ja, het gewicht maakt het gevaarlijker. Mogen kinderen onder de 14 of 16 ook geen elektrische bakfiets meer rijden, maar dat lijkt me geen probleem.quote:Op woensdag 18 december 2024 19:26 schreef KingRadler het volgende:
Alleen Fatbikes, wat als jongeren overstappen naar de Skinny bikes
hoe dikker de banden hoe veiligerquote:Onderzoek: dikke banden en lage instap maken fatbike juist veiliger dan e-bike, speciale regels zijn kansloos
helmplichtMinister Barry Madlener van Verkeer (PVV) meldde al eerder: de fatbike kan niet losgeknipt worden van andere e-bikes, aparte regels zijn kansloos. Het onderliggende rapport is nu openbaar geworden en bevat een opvallende boodschap: de fatbike is op cruciale onderdelen juist veiliger dan andere fietsen, vanwege de dikke banden en de lage instap. Het probleem zit hem meer in de manier waarop de fiets gebruikt wordt.
Niels Klaassen 15-01-25, 13:00 Laatste update: 13:05
Minister Madlener zit in zijn maag met het fatbikedossier. Artsen, politie en politieke partijen eisen actie tegen de fiets met dikke banden, maar Madlener kan de fatbike niet losknippen van andere elektrische fietsen.
Als Madlener speciale eisen stelt over banddikte en zadelhoogte zullen fietsfabrikanten die meteen omzeilen, vrezen experts. Dus een eventuele helmplicht en minimumleeftijd zou dan automatisch voor alle bezitters van e-bikes moeten gelden. Dat wil de Tweede Kamer juist niet.
Madlener zint op een uitweg, maar stuurt woensdagmiddag wel alvast het onderzoek naar de Tweede Kamer op basis waarvan hij zijn conclusies trekt. De boodschap is even duidelijk als opvallend: de fatbike is op papier zo onveilig niet.
Mis nooit meer het laatste nieuws
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over AD Politiek.
De elektrische fiets met dikke banden heeft immers dikkere banden én een laag groot zadel, met lage instap. ‘Een lage zit en de mogelijkheid om snel de voeten aan de grond te kunnen zetten biedt verkeersveiligheidsvoordelen ten opzichte van fietsen met een hoog frame.’ En: ‘Brede banden zijn juist veiliger dan smalle banden, ze zorgen voor een stabielere rijligging.’
Zo wordt het moeilijk om straks voor de rechter te betogen dat voor die op papier veiligere fietsen toch strengere eisen gesteld worden. Beter is het, volgens dit rapport, om het probleemgedrag op de fiets en het illegaal opvoeren aan te pakken. Zo zitten jonge kinderen vaak met meerdere personen op een fatbike. ‘Als dat het probleem is, dan zou dat verboden moeten worden.’
De minister zint op maatregelen voor alle e-bikers, maar dat vindt de meerderheid van de Tweede Kamer dus te ver gaan. De PVV-minister beraadt zich nu op andere maatregelen. Een woordvoerder kan niet zeggen wanneer hij daarmee komt.
Dan kun je wel echt heel slecht fietsenquote:Op woensdag 15 januari 2025 14:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
hoe dikker de banden hoe veiliger![]()
Een electrische fiets van je kind weegt ook 10 kilo meer dan een standaard fiets dus ook echt veel onveiliger bij ongelukken.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:
Ik snap niet dat een belangrijke zaak wordt genegeerd: ze zijn zwaarder en daardoor veel, echt veel, onveiliger bij ongelukken.
Klopt, maar een fatbike is echt nog 2 keer zo zwaar.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een electrische fiets van je kind weegt ook 10 kilo meer dan een standaard fiets dus ook echt veel onveiliger bij ongelukken.
Gewichtsklasse is een goed ideequote:Op woensdag 15 januari 2025 15:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar een fatbike is echt nog 2 keer zo zwaar.
Ik zou het ook prima vinden om t/m 10 jaar de gewichtsgrens zo laag te leggen dat daar nooit een electrische fiets in past (geen 12 om kinderen die een klas over slaan wel de kans te geven om ze te gebruiken voor de middelbare school, juist voor gymnasia moet je regelmatig ver fietsen). En dan t/m 15 jaar de grens zo leggen dat je geen fatbike kunt rijden.
Doen we met motoren ook, gewichtsklasses op leeftijd, je mag niet voor je 22e op de zwaarste motoren.
In de Volkskrant stond een minder schreeuwerig stuk over dat dtv onderzoek de conclusie is dit.quote:Op woensdag 15 januari 2025 14:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
hoe dikker de banden hoe veiliger![]()
Ga jij de schoolbussen weer financieren?quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En degene die hem gebruiken zijn jonge pubers die een gevaar creëren dus zoals ik al eerder beargumenteerde een leeftijd grens instellen ism een ebike rijbewijs die electrisch rijdende jongeren moeten halen.
heb jii wat voorbeelden van door overheden gefinancierd schoolvervoer voor normale leerlingen dan die weg is gevallen omdat ze opeens een electrische fiets hebben uitgevonden?quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ga jij de schoolbussen weer financieren?
Streekscholen kregen daar meestal een (zeker niet geheel dekkende) financiering vanuit provincie of gemeente voor.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
heb jii wat voorbeelden van door overheden gefinancierd schoolvervoer voor normale leerlingen dan die weg is gevallen omdat ze opeens een electrische fiets hebben uitgevonden?
Dat eerste: nee, dat komt uit mijn ervaring met streekscholen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:35 schreef Basp1 het volgende:
En heb je ook concrete verfierbare feiten hoeveel financiering deze scholen kregen en dat dit weggevallen is.
Mijn dochter heeft een Chinese Fatbike en die heeft uitstekende schijfremmen (die echt een klap beter remmen dan de 'normale' remmen op mijn Nederlandse Batavus). Dus je zwetst uit je nek.quote:Op woensdag 15 januari 2025 19:48 schreef Zelva het volgende:
Fatbikes zijn niet veiliger, hoe dik de banden ook zijn en hoe laag de instap ook is. Is allemaal Chinese troep met goedkope onderdelen van belabberde kwaliteit. En ja, onder die onderdelen vallen bijvoorbeeld ook de remmen.
Een helmplicht voor iedere e-bike, zonder leeftijdsgrens, vind ik een prima plan.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:05 schreef Basp1 het volgende:
Dus het beschermen van kinderen omdat hun hersenen nog niet genoeg ontwikkeld zijn om met een motor voortgedreven voertuig om te gaan maakt niet uit.
Alleen omdat er nog sommige mensen in krimpgebieden wonen en wel de lusten van rust en vrijheid maar niet de lasten van meer geregel vanwege niet om de hoek willen.
Heel Nederland heeft flinke urbane gebieden dus dat geneuzel van Randstaddenken kun je achterwege laten. Beleid zou gemaakt moeten worden om burgers en in dit geval kinderen te beschermen maar blijkbaar hoeven we niet meer beschermd te worden en zijn we slim genoeg om kinderen op hun te snelle voertuig te laten plaats nemen..quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een helmplicht voor iedere e-bike, zonder leeftijdsgrens, vind ik een prima plan.
Maar je beseft je dat er ook in krimpgebieden werk is te doen? Je bent echt enorm aan het randstadsdenken. Doe dan maar een e-bike verbod in de randstad, als we zo gaan beginnen. Daar is namelijk altijd alles wel te vinden binnen normale fietsafstand (15km) waar geen enkele ondersteuning nodig is.
Jij vindt blijkbaar dat we slim genoeg zijn om kinderen niet meer naar school te hoeven sturen. Nogal een vreemde opvatting die gelukkig door geen enkele partij in de Kamer wordt gedeeld.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heel Nederland heeft flinke urbane gebieden dus dat geneuzel van Randstaddenken kun je achterwege laten. Beleid zou gemaakt moeten worden om burgers en in dit geval kinderen te beschermen maar blijkbaar hoeven we niet meer beschermd te worden en zijn we slim genoeg om kinderen op hun te snelle voertuig te laten plaats nemen..
Dat is apart dat je dit eruit haalt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij vindt blijkbaar dat we slim genoeg zijn om kinderen niet meer naar school te hoeven sturen. Nogal een vreemde opvatting die gelukkig door geen enkele partij in de Kamer wordt gedeeld.
Dat is gewoon het gevolg, duizenden kinderen kunnen dan nog maar moeilijk naar school: buslijnen zijn weg en voor de gewone fiets is het net te ver. Je moet wel de consequenties willen dragen van je voorstel.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is apart dat je dit eruit haalt.
Het gevolg van kinderen op gemotoriseerd 2 wielers laten rijden zijn duizenden extra gewonde kinderen per jaar waarvan er enkele levenslang gehandicapt zullen blijven. Dat is het gevolg van geen beleid omtrent gemotoriseerde 2 wielers.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon het gevolg, duizenden kinderen kunnen dan nog maar moeilijk naar school: buslijnen zijn weg en voor de gewone fiets is het net te ver. Je moet wel de consequenties willen dragen van je voorstel.
Dit gaat gewoon niet op voor de normale e-bike, dus je argument slaat als een tang op een varken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 11:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het gevolg van kinderen op gemotoriseerd 2 wielers laten rijden zijn duizenden extra gewonde kinderen per jaar waarvan er enkele levenslang gehandicapt zullen blijven. Dat is het gevolg van geen beleid omtrent gemotoriseerde 2 wielers.
Welke consequentie heeft grotere maatschappelijke gevolgen de extra gehandicapten of de kinderen die weer spierkracht moeten gaan gebruiken..
paternalismequote:Op donderdag 16 januari 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heel Nederland heeft flinke urbane gebieden dus dat geneuzel van Randstaddenken kun je achterwege laten. Beleid zou gemaakt moeten worden om burgers en in dit geval kinderen te beschermen maar blijkbaar hoeven we niet meer beschermd te worden en zijn we slim genoeg om kinderen op hun te snelle voertuig te laten plaats nemen..
Nope, dat zal - strikt juridisch - haar niet lukken.quote:Op woensdag 9 juli 2025 00:00 schreef Hexagon het volgende:
Enschede wil het proberen te gaan verbieden in de binnenstad
Benieuwd of het lukt
https://nos.nl/artikel/25(...)ikeverbod-te-regelen
Voor 50 euro heb je een prima tweedehands normale fiets. Als je zo'n lelijke fatbike van >1500 euro kan betalen, zou 50 eurootjes toch geen probleem moeten zijn.quote:Op maandag 14 juli 2025 18:42 schreef klaasweetalles het volgende:
Bullshit actie
je zal maar een fiets nodig hebben om naar school of ergens heen te gaan
En de enige fiets die je hebt is een fatbike
Zou schandalig zijn als dit echt doorgaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |