Dat vroeg ik me dus ook af...hoe kunnen jongeren die fietsen betalenquote:Op zaterdag 28 september 2024 05:39 schreef matspontius het volgende:
Dom en lui aso volk op spuuglelijke rijwielen. Aanpakken dat gajes!! Vraag me altijd wel af hoe dat gajes aan het geld komt voor die aso bakken? Want ze zijn toch een stuk duurder dan gewone fietsen 🤓
Dit komt zeker uit Den Haag dat ze dit ineens gaan doen...quote:NOS Nieuws
•
vandaag, 06:00
Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken
Artsen maken zich zorgen over het aantal ernstige ongelukken met fatbikes onder jongeren, maar tot nu toe zijn er geen landelijke cijfers over het aantal letsels na die ongelukken. Daarom wordt dit vanaf vandaag een week lang bijgehouden in bijna alle ziekenhuizen.
Er wordt geregistreerd om wat voor ongelukken het gaat, wat de ernst is van de verwondingen en wat de leeftijd is van de bestuurder. Ook houden de ziekenhuizen bij of de slachtoffers een helm droegen. De turfweek is een initiatief van kenniscentrum VeiligheidNL. Ter vergelijking worden ook ongevallen met andere e-bikes en normale fietsen bijgehouden.
Bijna alle ziekenhuizen in Nederland hebben zich aangemeld voor het initiatief. Het gaat om 80 van de 83 ziekenhuizen met een spoedeisende hulp, meldt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie.
"We gaan bijhouden hoeveel mensen er binnenkomen op de spoedeisende hulp na een ongeval met een fiets", zegt voorzitter Jochem Hoogendoorn van de vereniging. "De aanleiding is inderdaad de fatbike, maar we gaan ook alle andere fietsers registeren."
Steeds meer jongeren betrokken
Volgens de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie zien ziekenhuizen sinds de opkomst van de fatbike een toename van het aantal jongeren met ernstig letsel. "We zien veel jongere kinderen op spoedeisende hulp", zegt Hoogendoorn. "Jonge slachtoffers van fietsongelukken waren er altijd al, maar bij e-bikes ging het voorheen vaak om ouderen. Nu zien we ook daar steeds meer jongeren."
"Wij maken ons zorgen om de ernst van letsels die we voorheen amper zagen op deze leeftijd, zoals hersenletsel, botbreuken, gescheurde kruisbanden of een gescheurde milt", zegt Hoogendoorn. Ook VeiligheidNL maakt zich zorgen. Het kenniscentrum pleit zelfs voor een verbod op alle e-bikes voor jongeren onder de 16.
Hoogendoorn verwacht in de uitkomst regionale verschillen te zien. "In de Randstad lijkt dit een groter probleem te zijn dan bijvoorbeeld in de Achterhoek", zegt Hoogendoorn. "Waarschijnlijk vooral vanwege het drukke verkeer en de populariteit van de fatbike."
Discussie in de Tweede Kamer
Fatbikes leiden tot veel discussie, ook in de Tweede Kamer. Dinsdag stemde een grote Kamermeerderheid voor een motie waarin een helm verplicht wordt gesteld voor fatbikegebruikers en een verbod wordt bepleit voor kinderen onder de 14 jaar. Zij zouden geen e-bike met dikke banden meer mogen gebruiken.
Minister Madlener van Verkeer zei de voorstellen te gaan bestuderen, maar maakte eerder al duidelijk dat het uitzonderen van de fatbike in de wet lastig is. De regels zullen dan mogelijk voor alle elektrische fietsen gelden, en dat wil de Tweede Kamer nu juist weer niet. Die wil dat kinderen die lange afstanden moeten afleggen naar school, gewoon een elektrische fiets kunnen gebruiken.
Als reactie op de aangenomen moties kondigden fabrikanten van de omstreden e-bike een nieuwe variant aan: de skinnybike. De banden van de nieuwe variant zijn dunner en het zadel is korter en in hoogte verstelbaar. Daarmee worden mogelijke nieuwe regels voor de fatbike omzeild.
Nee, dit komt uit de artsen zelf.quote:Op maandag 30 september 2024 14:55 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit komt zeker uit Den Haag dat ze dit ineens gaan doen...
Het is allemaal Chinese rommel, of het nou een Shimano of Bosch motor heeft.quote:Op zaterdag 28 september 2024 07:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.
Het watt/kg maakt juist of hiet in vkeerde handen, onveilig is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 07:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.
Je doet te moeilijk. Er zijn simpel 2 eisen (er zijn er meer, maar die zijn nu irrelevant):quote:Op maandag 30 september 2024 15:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het watt/kg maakt juist of hiet in vkeerde handen, onveilig is.
Je gaat voorbij dat afgegeven vermogen wellicht op papier maar in de praktijk irrelevant is wanneer dat verkeerd wordt gehanteerd omdat bv de bestuurder het niet kan (of wil) beheersen.
En boven de 250W heeft geen een zak te maken met waar het wordt gemaakt en alles met wat/hoe het wordt aangestuurd. Ook een Bosch motor aus Germany - waar ze ws zelf niet meer worden gemaakt - is net zo makkelijk, anders in te zetten.
Nogmaals, meten 250W is op papier prima mogelijk bij zus en zo meetcondities en laat nu net die condities niet te handhaven zijn. Een 250W motor, is prima in staat om iemand met 35km/u zonder enig meetrappen, voort te drijven. Dan kan je zeggen dat dit verboden is maar wie gaat dat hoe, waar, wanneer controleren; met als doel dat het veilig blijft. Iets aan regels onderwerpen onder het mom van (verkeers)veiligheid omdat het de goedkopere concurrentie bedreigd, lijkt mij een vals doel.
Ja tuurlijkquote:
Er is nog een derde eis, proportionele ondersteuning dat al helemaal niet meer ergens serieus wordt genomen.quote:Op maandag 30 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je doet te moeilijk. Er zijn simpel 2 eisen (er zijn er meer, maar die zijn nu irrelevant):
- de motor mag niet meer dan 250 watt kunnen leveren
- de fiets mag niet harden dan 25km/u
En die verboden fietsen voldoen niet aan eis nummer 1.
Klopt. Niemand wordt ook tegengehouden een andere motor in een auto te zetten waardoor die niet meer aan de eisen voldoet. Of een motor in een gewone fiets of desnoods een step, driewieler, skelter, skateboard of winkelwagen te zetten. Dat maakt die mensen inderdaad ook strafbaar als ze er mee de weg op gaan en het voertuig illegaal. Maar dat is wat anders dan dat de fabrikant iets illegaals levert.quote:Op maandag 30 september 2024 15:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan kan je zeggen mag niet en is verboden, waar je gelijk in hebt en het verder niets klaarmaakt dat het iets gaat oplossen. Een fiets kan prima zijn goedgekeurd om vervolgens via een app-code uit zijn voegen te racen. Ik ken al voorbeelden dat de trappers vrolijk met een extra motor zogenaamd meedraaien zodat het lijkt of de gebruiker iets mee doet. Niets houdt iemand tegen om als - achteraf te installeren optie - een tweede of zelfs derde aandrijfmotor te plaatsen.
Laat de kwalificlaties maar achterwege. Dat iemand iets/wik kan betalen, maakt de persoon nog niet tot aso.quote:Op zaterdag 28 september 2024 05:39 schreef matspontius het volgende:
Dom en lui aso volk op spuuglelijke rijwielen. Aanpakken dat gajes!! Vraag me altijd wel af hoe dat gajes aan het geld komt voor die aso bakken? Want ze zijn toch een stuk duurder dan gewone fietsen 🤓
De vragen stellen is 'm jezelf beantwoorden waarbij het (mij) niet gaat om verbieden maar dat mensen gezien de verkeersveiligheid, een product conform (weten & kunnen) gebruiken.quote:Op maandag 30 september 2024 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Niemand wordt ook tegengehouden een andere motor in een auto te zetten waardoor die niet meer aan de eisen voldoet. Of een motor in een gewone fiets of desnoods een step, driewieler, skelter, skateboard of winkelwagen te zetten. Dat maakt die mensen inderdaad ook strafbaar als ze er mee de weg op gaan en het voertuig illegaal. Maar dat is wat anders dan dat de fabrikant iets illegaals levert.
Moeten we omdat alles met wielen (of het lukt zelfs met losse zelfs losse wielen of materialen waar je wielen mee kunt bouwen) kan worden opgevoerd met een motor, alles met wielen verbieden? Of zullen we alleen de apparaten met een illegale motor, waaronder dus deze Chinese fatbikes, verbieden?
Die inzichten geloof ik niet in. En ken vrijwel alleen maar mensen die op alle vlakken hun kwaliteiten hoger inschatten dan ze zijn, zeker in het verkeer. En de overheid is er om mensen te beschermen, ook de omstanders die worden geraakt door zulke illegale voertuigen.quote:Op maandag 30 september 2024 16:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
De vragen stellen is 'm jezelf beantwoorden waarbij het (mij) niet gaat om verbieden maar dat mensen gezien de verkeersveiligheid, een product conform (weten & kunnen) gebruiken.
Dingen verbieden op grond van een kenmerk, komt vooral voort uit onwil om de oorzaak aan te pakken.
Zonder vraag zal ook een bij zinnen zijnde fabrikant, geen "verboden" product in de markt zetten.
Daar komt wmb ook bij, kennis omtrent het voertuig, het gebruik daarvan dat o.a. via een behaald rijbewijs tenminste (ooit) is getoetst. Iemand kan dan niet zeggen: ik wist het niet.
Dat iemand dan "kiest" om zonder (rij)bewijs van goed gedrag, onverzekerd met een fout product deel te nemen aan het verkeer.... is nog steeds mogelijk maar zal snel tot ander (zelf verworven) inzichten gaan leiden.
Die inzichten bedoelde ik wat hilarischerquote:Op maandag 30 september 2024 16:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die inzichten geloof ik niet in. En ken vrijwel alleen maar mensen die op alle vlakken hun kwaliteiten hoger inschatten dan ze zijn, zeker in het verkeer. En de overheid is er om mensen te beschermen, ook de omstanders die worden geraakt door zulke illegale voertuigen.
En de oorzaak is vooral de grote snelheid die die dingen kunnen zonder er een andere motor aan te hoeven knutselen. Dat komt door die te grote motoren. Dus is dat de oorzaak om aan te pakken.
En 'bij zinnen zijnde fabrikant' is een nogal rare zin, helaas zijn veel mensen bereid tot bijna alles voor geld.
Dan zijn we het niet eens over de rol van de overheid. En jij niet met de grondwet: https://www.denederlandse(...)eden_uit_de_grondwetquote:Op maandag 30 september 2024 16:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
En nee, het is wmb niet de taak van de overheid om mensen naar haar maatstaf te beschermen maar zij omstandigheden biedt die dat naar eigen behoefte dat situationeel mogelijk maakt.
Ojee... laten we het hier vooral houden bij de eevoudige fiets die volgens de wet trappers heeft en kennelijk volgen een beschermende overheid, een motor mag hebben. Om vervolgens kromme verboden in te stellen deze verantwoordelijkheid van de overheid zou moeten onderstrepen.quote:Op maandag 30 september 2024 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zijn we het niet eens over de rol van de overheid. En jij niet met de grondwet: https://www.denederlandse(...)eden_uit_de_grondwet
Er is niks onverantwoord aan een kind een fiets met trapondersteuning geven, daar ga je niet harder van dan met wind in de rug.quote:Op maandag 30 september 2024 17:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ojee... laten we het hier vooral houden bij de eevoudige fiets die volgens de wet trappers heeft en kennelijk volgen een beschermende overheid, een motor mag hebben. Om vervolgens kromme verboden in te stellen deze verantwoordelijkheid van de overheid zou moeten onderstrepen.
Dan zijn we weer terug in de tegenwind dat of het wel of niet verantwoord zou zijn om een "kind" een voertuig te laten rijden dat naast gevaar voor zichzelf, ook een ander schade kan toebrengen.quote:Op maandag 30 september 2024 17:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is niks onverantwoord aan een kind een fiets met trapondersteuning geven, daar ga je niet harder van dan met wind in de rug.
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.quote:Op maandag 30 september 2024 17:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan zijn we weer terug in de tegenwind dat of het wel of niet verantwoord zou zijn om een "kind" een voertuig te laten rijden dat naast gevaar voor zichzelf, ook een ander schade kan toebrengen.
Jouw onderscheid begon met vermogen als zg simpel kenmerk. Dat het niet gevaarlijk is, is dan vooral een mening die je nog 's mag toetsen bij de spoedeisende hulp waar ook tal van mensen met een volstrekt legale fiets met trapondersteuning door - een daarmee onbeheerste - snelheid toch zomaar uit de bocht vlogen.quote:Op maandag 30 september 2024 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.
Dat is dus niet waar. De capaciteit moet niet zijn beperkt voor het verbruik, het mag de maximale motor zijn. Die gazelle die volgens jou zoveel marge heeft is dan ook illegaal. En het maximum uit een motor, is heel simpel te meten met zelfs vrij goedkope apparatuur.quote:Op maandag 30 september 2024 18:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jouw onderscheid begon met vermogen als zg simpel kenmerk. Dat het niet gevaarlijk is, is dan vooral een mening die je nog 's mag toetsen bij de spoedeisende hulp waar ook tal van mensen met een volstrekt legale fiets met trapondersteuning door - een daarmee onbeheerste - snelheid toch zomaar uit de bocht vlogen.
Nu we dan toch zijn beland in een welles nietes, hoe zou (of voor jou: moet) de wetgever op grond van dat simpele onderscheid ter bescherming van haar burgers tot realisme brengen ?
Ik geef je vast mee dat het etiket dat iemand op een motor plakt, fysiek geen draad zegt.
Sws dat ook elke - zelfs Chinese - fabrikant haar motor per definitie met meer capaciteit bouwt om te voorkomen dat ze veel retouren krijgen. Kwaliteit kost dan wat geld. Die capaciteit in de zin van wetgeving moet dan voor het gebruik zijn beperkt.
Probleem is dat wetgeving niet in een chip kan kijken nocj kan voorkomen dat die wordt gemodificeerd.
Zelf voer ik liever een echte Gazelle op dan een Chinese Oubike. De eerste heeft ruimschoots meer marge dan die tot op de grens opgerekt budgetfiets.
Dus omdat je iets trapt is het opeens niet gevaarlijk, maar als je niet hoeft te trappen wordt het levensgevaarlijk. In mijn optiek totale nonsens die je zomaar verzint.quote:Op maandag 30 september 2024 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.
Trapondersteuning en voorwielaandrijving gaan al niet samen. Maar ja, als je er geen kracht voor hoeft te zetten ga je sneller harder dan eigenlijk kan op een bepaalde plek.quote:Op maandag 30 september 2024 18:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus omdat je iets trapt is het opeens niet gevaarlijk, maar als je niet hoeft te trappen wordt het levensgevaarlijk. In mijn optiek totale nonsens die je zomaar verzint.
Een fiets met trapondersteuning en voorwiel aandrijving is gevaarlijk omdat bij lichte gladheid je voorwiel dan slipt en je flink op je plaat gaat, bij achterwiel aandrijving heb je daar wat minder last van.
Nee. De wetgever doel op het maximaal afgegeven vermogen en doet geen uitspraken over de exact gebruikte hardware. Zie ook regulatie/standaard CEN 15194:2017 (verkorte leesversie op https://sensitivus.com/insights/eu-rules-and-regulations-e-bikes/ , voor het inhoudelijke NEN document moet je ¤150-350 betalen).quote:Op maandag 30 september 2024 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. De capaciteit moet niet zijn beperkt voor het verbruik, het mag de maximale motor zijn. Die gazelle die volgens jou zoveel marge heeft is dan ook illegaal. En het maximum uit een motor, is heel simpel te meten met zelfs vrij goedkope apparatuur.
Waarom zou dat volgens jouw niet samengaan ? Die fietsen zijn volstrekt legaal.quote:Op maandag 30 september 2024 18:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Trapondersteuning en voorwielaandrijving gaan al niet samen. Maar ja, als je er geen kracht voor hoeft te zetten ga je sneller harder dan eigenlijk kan op een bepaalde plek.
Klopt. Die zijn volkomen legaal, dat ontken ik ook niet.quote:Op maandag 30 september 2024 20:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou dat volgens jouw niet samengaan ? Die fietsen zijn volstrekt legaal.
En dit is dus niet waar volgens de uitspraak waarmee de V8 verboden is. Daarin staat gewoon dat motoren boven de 250 watt, ook als ze begrensd zijn, verboden zijn. Die heb ik in deel 1 gelinkt.quote:Op maandag 30 september 2024 20:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nee. De wetgever doel op het maximaal afgegeven vermogen en doet geen uitspraken over de exact gebruikte hardware. Zie ook regulatie/standaard CEN 15194:2017 (verkorte leesversie op https://sensitivus.com/insights/eu-rules-and-regulations-e-bikes/ , voor het inhoudelijke NEN document moet je ¤150-350 betalen).
The standard specifies requirements and test methods for engine power management systems and electrical circuits, including charging systems up to and including 48 V d.c. or an integrated battery charger with a nominal 230
De technische marge, van soms wel tot 50 of 100%, is volstrekt normaal zodat het materiaal op nominala gebruik niet stuk gaat. Als eerder gezegd, niet belet een gebruiker om een andere batterij te gebruikt die daarmee, na wat andere aanpassingen, de motor kan opvoeren tot 500W of meer.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |