Dat vroeg ik me dus ook af...hoe kunnen jongeren die fietsen betalenquote:Op zaterdag 28 september 2024 05:39 schreef matspontius het volgende:
Dom en lui aso volk op spuuglelijke rijwielen. Aanpakken dat gajes!! Vraag me altijd wel af hoe dat gajes aan het geld komt voor die aso bakken? Want ze zijn toch een stuk duurder dan gewone fietsen 🤓
Dit komt zeker uit Den Haag dat ze dit ineens gaan doen...quote:NOS Nieuws
•
vandaag, 06:00
Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken
Artsen maken zich zorgen over het aantal ernstige ongelukken met fatbikes onder jongeren, maar tot nu toe zijn er geen landelijke cijfers over het aantal letsels na die ongelukken. Daarom wordt dit vanaf vandaag een week lang bijgehouden in bijna alle ziekenhuizen.
Er wordt geregistreerd om wat voor ongelukken het gaat, wat de ernst is van de verwondingen en wat de leeftijd is van de bestuurder. Ook houden de ziekenhuizen bij of de slachtoffers een helm droegen. De turfweek is een initiatief van kenniscentrum VeiligheidNL. Ter vergelijking worden ook ongevallen met andere e-bikes en normale fietsen bijgehouden.
Bijna alle ziekenhuizen in Nederland hebben zich aangemeld voor het initiatief. Het gaat om 80 van de 83 ziekenhuizen met een spoedeisende hulp, meldt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie.
"We gaan bijhouden hoeveel mensen er binnenkomen op de spoedeisende hulp na een ongeval met een fiets", zegt voorzitter Jochem Hoogendoorn van de vereniging. "De aanleiding is inderdaad de fatbike, maar we gaan ook alle andere fietsers registeren."
Steeds meer jongeren betrokken
Volgens de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie zien ziekenhuizen sinds de opkomst van de fatbike een toename van het aantal jongeren met ernstig letsel. "We zien veel jongere kinderen op spoedeisende hulp", zegt Hoogendoorn. "Jonge slachtoffers van fietsongelukken waren er altijd al, maar bij e-bikes ging het voorheen vaak om ouderen. Nu zien we ook daar steeds meer jongeren."
"Wij maken ons zorgen om de ernst van letsels die we voorheen amper zagen op deze leeftijd, zoals hersenletsel, botbreuken, gescheurde kruisbanden of een gescheurde milt", zegt Hoogendoorn. Ook VeiligheidNL maakt zich zorgen. Het kenniscentrum pleit zelfs voor een verbod op alle e-bikes voor jongeren onder de 16.
Hoogendoorn verwacht in de uitkomst regionale verschillen te zien. "In de Randstad lijkt dit een groter probleem te zijn dan bijvoorbeeld in de Achterhoek", zegt Hoogendoorn. "Waarschijnlijk vooral vanwege het drukke verkeer en de populariteit van de fatbike."
Discussie in de Tweede Kamer
Fatbikes leiden tot veel discussie, ook in de Tweede Kamer. Dinsdag stemde een grote Kamermeerderheid voor een motie waarin een helm verplicht wordt gesteld voor fatbikegebruikers en een verbod wordt bepleit voor kinderen onder de 14 jaar. Zij zouden geen e-bike met dikke banden meer mogen gebruiken.
Minister Madlener van Verkeer zei de voorstellen te gaan bestuderen, maar maakte eerder al duidelijk dat het uitzonderen van de fatbike in de wet lastig is. De regels zullen dan mogelijk voor alle elektrische fietsen gelden, en dat wil de Tweede Kamer nu juist weer niet. Die wil dat kinderen die lange afstanden moeten afleggen naar school, gewoon een elektrische fiets kunnen gebruiken.
Als reactie op de aangenomen moties kondigden fabrikanten van de omstreden e-bike een nieuwe variant aan: de skinnybike. De banden van de nieuwe variant zijn dunner en het zadel is korter en in hoogte verstelbaar. Daarmee worden mogelijke nieuwe regels voor de fatbike omzeild.
Nee, dit komt uit de artsen zelf.quote:Op maandag 30 september 2024 14:55 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit komt zeker uit Den Haag dat ze dit ineens gaan doen...
Het is allemaal Chinese rommel, of het nou een Shimano of Bosch motor heeft.quote:Op zaterdag 28 september 2024 07:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.
Het watt/kg maakt juist of hiet in vkeerde handen, onveilig is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 07:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.
Je doet te moeilijk. Er zijn simpel 2 eisen (er zijn er meer, maar die zijn nu irrelevant):quote:Op maandag 30 september 2024 15:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het watt/kg maakt juist of hiet in vkeerde handen, onveilig is.
Je gaat voorbij dat afgegeven vermogen wellicht op papier maar in de praktijk irrelevant is wanneer dat verkeerd wordt gehanteerd omdat bv de bestuurder het niet kan (of wil) beheersen.
En boven de 250W heeft geen een zak te maken met waar het wordt gemaakt en alles met wat/hoe het wordt aangestuurd. Ook een Bosch motor aus Germany - waar ze ws zelf niet meer worden gemaakt - is net zo makkelijk, anders in te zetten.
Nogmaals, meten 250W is op papier prima mogelijk bij zus en zo meetcondities en laat nu net die condities niet te handhaven zijn. Een 250W motor, is prima in staat om iemand met 35km/u zonder enig meetrappen, voort te drijven. Dan kan je zeggen dat dit verboden is maar wie gaat dat hoe, waar, wanneer controleren; met als doel dat het veilig blijft. Iets aan regels onderwerpen onder het mom van (verkeers)veiligheid omdat het de goedkopere concurrentie bedreigd, lijkt mij een vals doel.
Ja tuurlijkquote:
Er is nog een derde eis, proportionele ondersteuning dat al helemaal niet meer ergens serieus wordt genomen.quote:Op maandag 30 september 2024 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je doet te moeilijk. Er zijn simpel 2 eisen (er zijn er meer, maar die zijn nu irrelevant):
- de motor mag niet meer dan 250 watt kunnen leveren
- de fiets mag niet harden dan 25km/u
En die verboden fietsen voldoen niet aan eis nummer 1.
Klopt. Niemand wordt ook tegengehouden een andere motor in een auto te zetten waardoor die niet meer aan de eisen voldoet. Of een motor in een gewone fiets of desnoods een step, driewieler, skelter, skateboard of winkelwagen te zetten. Dat maakt die mensen inderdaad ook strafbaar als ze er mee de weg op gaan en het voertuig illegaal. Maar dat is wat anders dan dat de fabrikant iets illegaals levert.quote:Op maandag 30 september 2024 15:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan kan je zeggen mag niet en is verboden, waar je gelijk in hebt en het verder niets klaarmaakt dat het iets gaat oplossen. Een fiets kan prima zijn goedgekeurd om vervolgens via een app-code uit zijn voegen te racen. Ik ken al voorbeelden dat de trappers vrolijk met een extra motor zogenaamd meedraaien zodat het lijkt of de gebruiker iets mee doet. Niets houdt iemand tegen om als - achteraf te installeren optie - een tweede of zelfs derde aandrijfmotor te plaatsen.
Laat de kwalificlaties maar achterwege. Dat iemand iets/wik kan betalen, maakt de persoon nog niet tot aso.quote:Op zaterdag 28 september 2024 05:39 schreef matspontius het volgende:
Dom en lui aso volk op spuuglelijke rijwielen. Aanpakken dat gajes!! Vraag me altijd wel af hoe dat gajes aan het geld komt voor die aso bakken? Want ze zijn toch een stuk duurder dan gewone fietsen 🤓
De vragen stellen is 'm jezelf beantwoorden waarbij het (mij) niet gaat om verbieden maar dat mensen gezien de verkeersveiligheid, een product conform (weten & kunnen) gebruiken.quote:Op maandag 30 september 2024 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Niemand wordt ook tegengehouden een andere motor in een auto te zetten waardoor die niet meer aan de eisen voldoet. Of een motor in een gewone fiets of desnoods een step, driewieler, skelter, skateboard of winkelwagen te zetten. Dat maakt die mensen inderdaad ook strafbaar als ze er mee de weg op gaan en het voertuig illegaal. Maar dat is wat anders dan dat de fabrikant iets illegaals levert.
Moeten we omdat alles met wielen (of het lukt zelfs met losse zelfs losse wielen of materialen waar je wielen mee kunt bouwen) kan worden opgevoerd met een motor, alles met wielen verbieden? Of zullen we alleen de apparaten met een illegale motor, waaronder dus deze Chinese fatbikes, verbieden?
Die inzichten geloof ik niet in. En ken vrijwel alleen maar mensen die op alle vlakken hun kwaliteiten hoger inschatten dan ze zijn, zeker in het verkeer. En de overheid is er om mensen te beschermen, ook de omstanders die worden geraakt door zulke illegale voertuigen.quote:Op maandag 30 september 2024 16:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
De vragen stellen is 'm jezelf beantwoorden waarbij het (mij) niet gaat om verbieden maar dat mensen gezien de verkeersveiligheid, een product conform (weten & kunnen) gebruiken.
Dingen verbieden op grond van een kenmerk, komt vooral voort uit onwil om de oorzaak aan te pakken.
Zonder vraag zal ook een bij zinnen zijnde fabrikant, geen "verboden" product in de markt zetten.
Daar komt wmb ook bij, kennis omtrent het voertuig, het gebruik daarvan dat o.a. via een behaald rijbewijs tenminste (ooit) is getoetst. Iemand kan dan niet zeggen: ik wist het niet.
Dat iemand dan "kiest" om zonder (rij)bewijs van goed gedrag, onverzekerd met een fout product deel te nemen aan het verkeer.... is nog steeds mogelijk maar zal snel tot ander (zelf verworven) inzichten gaan leiden.
Die inzichten bedoelde ik wat hilarischerquote:Op maandag 30 september 2024 16:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die inzichten geloof ik niet in. En ken vrijwel alleen maar mensen die op alle vlakken hun kwaliteiten hoger inschatten dan ze zijn, zeker in het verkeer. En de overheid is er om mensen te beschermen, ook de omstanders die worden geraakt door zulke illegale voertuigen.
En de oorzaak is vooral de grote snelheid die die dingen kunnen zonder er een andere motor aan te hoeven knutselen. Dat komt door die te grote motoren. Dus is dat de oorzaak om aan te pakken.
En 'bij zinnen zijnde fabrikant' is een nogal rare zin, helaas zijn veel mensen bereid tot bijna alles voor geld.
Dan zijn we het niet eens over de rol van de overheid. En jij niet met de grondwet: https://www.denederlandse(...)eden_uit_de_grondwetquote:Op maandag 30 september 2024 16:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
En nee, het is wmb niet de taak van de overheid om mensen naar haar maatstaf te beschermen maar zij omstandigheden biedt die dat naar eigen behoefte dat situationeel mogelijk maakt.
Ojee... laten we het hier vooral houden bij de eevoudige fiets die volgens de wet trappers heeft en kennelijk volgen een beschermende overheid, een motor mag hebben. Om vervolgens kromme verboden in te stellen deze verantwoordelijkheid van de overheid zou moeten onderstrepen.quote:Op maandag 30 september 2024 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zijn we het niet eens over de rol van de overheid. En jij niet met de grondwet: https://www.denederlandse(...)eden_uit_de_grondwet
Er is niks onverantwoord aan een kind een fiets met trapondersteuning geven, daar ga je niet harder van dan met wind in de rug.quote:Op maandag 30 september 2024 17:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ojee... laten we het hier vooral houden bij de eevoudige fiets die volgens de wet trappers heeft en kennelijk volgen een beschermende overheid, een motor mag hebben. Om vervolgens kromme verboden in te stellen deze verantwoordelijkheid van de overheid zou moeten onderstrepen.
Dan zijn we weer terug in de tegenwind dat of het wel of niet verantwoord zou zijn om een "kind" een voertuig te laten rijden dat naast gevaar voor zichzelf, ook een ander schade kan toebrengen.quote:Op maandag 30 september 2024 17:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is niks onverantwoord aan een kind een fiets met trapondersteuning geven, daar ga je niet harder van dan met wind in de rug.
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.quote:Op maandag 30 september 2024 17:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan zijn we weer terug in de tegenwind dat of het wel of niet verantwoord zou zijn om een "kind" een voertuig te laten rijden dat naast gevaar voor zichzelf, ook een ander schade kan toebrengen.
Jouw onderscheid begon met vermogen als zg simpel kenmerk. Dat het niet gevaarlijk is, is dan vooral een mening die je nog 's mag toetsen bij de spoedeisende hulp waar ook tal van mensen met een volstrekt legale fiets met trapondersteuning door - een daarmee onbeheerste - snelheid toch zomaar uit de bocht vlogen.quote:Op maandag 30 september 2024 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.
Dat is dus niet waar. De capaciteit moet niet zijn beperkt voor het verbruik, het mag de maximale motor zijn. Die gazelle die volgens jou zoveel marge heeft is dan ook illegaal. En het maximum uit een motor, is heel simpel te meten met zelfs vrij goedkope apparatuur.quote:Op maandag 30 september 2024 18:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jouw onderscheid begon met vermogen als zg simpel kenmerk. Dat het niet gevaarlijk is, is dan vooral een mening die je nog 's mag toetsen bij de spoedeisende hulp waar ook tal van mensen met een volstrekt legale fiets met trapondersteuning door - een daarmee onbeheerste - snelheid toch zomaar uit de bocht vlogen.
Nu we dan toch zijn beland in een welles nietes, hoe zou (of voor jou: moet) de wetgever op grond van dat simpele onderscheid ter bescherming van haar burgers tot realisme brengen ?
Ik geef je vast mee dat het etiket dat iemand op een motor plakt, fysiek geen draad zegt.
Sws dat ook elke - zelfs Chinese - fabrikant haar motor per definitie met meer capaciteit bouwt om te voorkomen dat ze veel retouren krijgen. Kwaliteit kost dan wat geld. Die capaciteit in de zin van wetgeving moet dan voor het gebruik zijn beperkt.
Probleem is dat wetgeving niet in een chip kan kijken nocj kan voorkomen dat die wordt gemodificeerd.
Zelf voer ik liever een echte Gazelle op dan een Chinese Oubike. De eerste heeft ruimschoots meer marge dan die tot op de grens opgerekt budgetfiets.
Dus omdat je iets trapt is het opeens niet gevaarlijk, maar als je niet hoeft te trappen wordt het levensgevaarlijk. In mijn optiek totale nonsens die je zomaar verzint.quote:Op maandag 30 september 2024 17:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een fiets met trapondersteuning is niet gevaarlijk, een fatbike of andere fiets met een motor die gaat zonder zelf kracht te zetten wel. Dat is het simpele onderscheid.
Trapondersteuning en voorwielaandrijving gaan al niet samen. Maar ja, als je er geen kracht voor hoeft te zetten ga je sneller harder dan eigenlijk kan op een bepaalde plek.quote:Op maandag 30 september 2024 18:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus omdat je iets trapt is het opeens niet gevaarlijk, maar als je niet hoeft te trappen wordt het levensgevaarlijk. In mijn optiek totale nonsens die je zomaar verzint.
Een fiets met trapondersteuning en voorwiel aandrijving is gevaarlijk omdat bij lichte gladheid je voorwiel dan slipt en je flink op je plaat gaat, bij achterwiel aandrijving heb je daar wat minder last van.
Nee. De wetgever doel op het maximaal afgegeven vermogen en doet geen uitspraken over de exact gebruikte hardware. Zie ook regulatie/standaard CEN 15194:2017 (verkorte leesversie op https://sensitivus.com/insights/eu-rules-and-regulations-e-bikes/ , voor het inhoudelijke NEN document moet je ¤150-350 betalen).quote:Op maandag 30 september 2024 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. De capaciteit moet niet zijn beperkt voor het verbruik, het mag de maximale motor zijn. Die gazelle die volgens jou zoveel marge heeft is dan ook illegaal. En het maximum uit een motor, is heel simpel te meten met zelfs vrij goedkope apparatuur.
Waarom zou dat volgens jouw niet samengaan ? Die fietsen zijn volstrekt legaal.quote:Op maandag 30 september 2024 18:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Trapondersteuning en voorwielaandrijving gaan al niet samen. Maar ja, als je er geen kracht voor hoeft te zetten ga je sneller harder dan eigenlijk kan op een bepaalde plek.
Klopt. Die zijn volkomen legaal, dat ontken ik ook niet.quote:Op maandag 30 september 2024 20:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou dat volgens jouw niet samengaan ? Die fietsen zijn volstrekt legaal.
En dit is dus niet waar volgens de uitspraak waarmee de V8 verboden is. Daarin staat gewoon dat motoren boven de 250 watt, ook als ze begrensd zijn, verboden zijn. Die heb ik in deel 1 gelinkt.quote:Op maandag 30 september 2024 20:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nee. De wetgever doel op het maximaal afgegeven vermogen en doet geen uitspraken over de exact gebruikte hardware. Zie ook regulatie/standaard CEN 15194:2017 (verkorte leesversie op https://sensitivus.com/insights/eu-rules-and-regulations-e-bikes/ , voor het inhoudelijke NEN document moet je ¤150-350 betalen).
The standard specifies requirements and test methods for engine power management systems and electrical circuits, including charging systems up to and including 48 V d.c. or an integrated battery charger with a nominal 230
De technische marge, van soms wel tot 50 of 100%, is volstrekt normaal zodat het materiaal op nominala gebruik niet stuk gaat. Als eerder gezegd, niet belet een gebruiker om een andere batterij te gebruikt die daarmee, na wat andere aanpassingen, de motor kan opvoeren tot 500W of meer.
[..]
De wet maakt daarin geen onderscheid.quote:Op maandag 30 september 2024 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Die zijn volkomen legaal, dat ontken ik ook niet.
Maar trapondersteuning is wat anders dan een motor in je fiets. De pure trapondersteuning, die je alleen een beetje helpt bij het trappen, is altijd een middenmotor. Fabrikanten maken in hun reclame ook onderscheid tussen een e-bike en een fiets met trapondersteuning, ik heb zeer bewust dat laatste gekocht voor mijn dochter omdat het gewoon minder gevaarlijk is. En trouwens toch ook nog meer beweging oplevert.
Klopt, maar ik wel. Ook in veiligheid voor kinderen. Het onderscheid is er natuurlijk namelijk wel.quote:Op maandag 30 september 2024 21:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
De wet maakt daarin geen onderscheid.
Nee, het is geen reclame, het verschil is gewoon de hoeveelheid kracht die je moet zetten. Dat besef je je wel als je op beide soorten wel eens hebt gefietst.quote:Ook met je voorwiel of achterwiel of mijn part (elektrische) solex aandrijving op je voorwiel, is het trandondersteuning. Hierbij niet denken dat de trapas perse moet worden aangedreven om het tot trapondersteuning te maken.
Hoe verkopers het verkopen, laat ik over aan de reclamedefinities die vaak iets suggereren om het te onderscheiden.
Je gaat de discussie afleiden op "heb je wel eens" en ja ik heb dat met dat er flink wat verschil is hoe makers, dingen tot hun ideaal vermaken.quote:Op maandag 30 september 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar ik wel. Ook in veiligheid voor kinderen. Het onderscheid is er natuurlijk namelijk wel.
[..]
Nee, het is geen reclame, het verschil is gewoon de hoeveelheid kracht die je moet zetten. Dat besef je je wel als je op beide soorten wel eens hebt gefietst.
Bij trapondersteuning trap je en word je een beetje geholpen, met een motor in meestal het voorwiel beweeg je je trappers een beetje en dan schiet je fiets vooruit.
Ik had het nergens over wettelijke verschillen. Maar jij hebt duidelijk geen ervaring met beide types.quote:Op maandag 30 september 2024 21:25 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je gaat de discussie afleiden op "heb je wel eens" en ja ik heb dat met dat er flink wat verschil is hoe makers, dingen tot hun ideaal vermaken.
We hadden het over vermogen dat volgens jou ertoe deed en de (normale) e-bike niet gevaarlijk is, waarna we terecht kwam in jouw exit-verhaal omtrent allerlei zg verschillen zoals kracht, motorpositie met waar volgens jou wel en niet iets verboden zou zijn en door commercie genoemd wordt om vervolgens weer te eindigen met jouw jijbak.quote:Op maandag 30 september 2024 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het nergens over wettelijke verschillen. Maar jij hebt duidelijk geen ervaring met beide types.
Niet vanuit de industrie, maar vanuit het land. En terecht. Tienduizenden kinderen gaan nu per normale elektrische fiets (geen fatbike) naar scholen die veraf liggen (minstens 15km), naar sportverenigingen in een andere plaats, naar muziekles. Ondertussen is het OV afgebroken. De elektrische fiets voor alle kinderen onder de 16 verbieden kan gewoon niet meer.quote:Op maandag 30 september 2024 22:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
We hadden het over vermogen dat volgens jou ertoe deed en de (normale) e-bike niet gevaarlijk is, waarna we terecht kwam in jouw exit-verhaal omtrent allerlei zg verschillen zoals kracht, motorpositie met waar volgens jou wel en niet iets verboden zou zijn en door commercie genoemd wordt om vervolgens weer te eindigen met jouw jijbak.
Nog even los dat je overduidelijk geen notie hebt; en kan hebben waar hier mijn proportionele ervaring ligt.
Wellicht handiger om de vergezichten aangaande (veronder)stellingen, laat staan omtrent die van techniek, wat bij te stellen.
Goeie discussie verder die mij doet herbevestigen dat regulatie van wildgroei niet moet plaatsvinden door technische eisen maar allereerst door te zorgen dat alleen kundige verkeersdeelnemers motorisch aangedreven vervoermiddelen mogen besturen.
Zorgt ook dat onkundige wannabes, juridisch kunnen worden aangepakt zonder dat handhavers inhoudelijk een deskundige moet zijn t.a.v. die verschillen tussen een fiets en iets anders zoals een pedelec.
Maar goed, er zal - ook vanuit de industrie - veel verzet zijn dat een e-biker moet gaan beschikken over een rijbewijs en registratie etc.etc.
Ik snap zeker je zienswijze met achterliggende redenatie. Issue is dat aan die fietsen nu nauwelijke eisen zijn te stellen dan die achterhaald zijn metsamengevat: vermogen(sbegrenzing) tot trapsondersteuning.quote:Op maandag 30 september 2024 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet vanuit de industrie, maar vanuit het land. En terecht. Tienduizenden kinderen gaan nu per normale elektrische fiets (geen fatbike) naar scholen die veraf liggen (minstens 15km), naar sportverenigingen in een andere plaats, naar muziekles. Ondertussen is het OV afgebroken. De elektrische fiets voor alle kinderen onder de 16 verbieden kan gewoon niet meer.
Maar die fietsen, daar moet je dus juist wel technische eisen aan stellen.
Zolang overheden lekker vaag blijven en zelfs denken dat wat extra regeltjes voor een fiets met dikke banden iets gaat veranderen zal de sector lekker kunnen door rommelen.quote:Op maandag 30 september 2024 23:27 schreef Vallon het volgende:
Fout hier - zover je dat kan verwijten aan commercie - is ook de sector, zelf die wmb dingen naar zichzelf toe uitlegt en alles lijkt te doen om te voorkomen dat de overheid grip krijgt op haar verdienmodel.
Ik laat helemaal geen kwalificaties achterwege! Dit is wat ik dagelijks zie rondrijden op die spuuglelijke bakken. Over het algemeen niet het meest fijn besnaarde volk ......quote:Op maandag 30 september 2024 15:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Laat de kwalificlaties maar achterwege. Dat iemand iets/wik kan betalen, maakt de persoon nog niet tot aso.
Ik maak mij meer zorgen om de fatsoensrakkers die omdat ze het betalen, menen geen verantwoordelijkheden te hoeven hebben.
Een oerhollandse fiets kost snel ¤1000 en een e-bike uit china heb je al voor ¤700. Laat staan dit te vergelijken met uit china geďmporteerde onderdelen die hier zijn samengesteld voor doodnormale prijzen van ¤2000. Wat dan (geen) kwaliteit is, is vooral een (gemarketierde) beleving.
Het is mij duidelijk dat je je laat leiden met wat je waarneemt en dan prijs ik mij gelukkig in een land te wonen waar wetten zijn die burgers beschermen tegen een rare blik.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:00 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik laat helemaal geen kwalificaties achterwege! Dit is wat ik dagelijks zie rondrijden op die spuuglelijke bakken. Over het algemeen niet het meest fijn besnaarde volk ......
Dat maak jij niet uit, lijkt me. Ik geef weer wat ik waarneem. Punt. En nu weer on topicquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is mij duidelijk dat je je laat leiden met wat je waarneemt en dan prijs ik mij gelukkig in een land te wonen waar wetten zijn die burgers beschermen tegen een rare blik.
Natuurlijk p[rima om een eigen smaak te hebben dat echter niet zinnig is om te bediscussiëren. en laat staan anderen mee te beoordelen.
Dit is en was on topic bedoel je?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat maak jij niet uit, lijkt me. Ik geef weer wat ik waarneem. Punt. En nu weer on topic
Het is echt uitverkoop in de fietsenhandelquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:06 schreef WheatWaffles het volgende:
Kijk ook even op marktplaats. Het petjesvolk dat die dingen verkoopt dumpen ze nu voor rond de 700 800 Euro. Voorheen was het dikke 1300 Euro.
Ik had het over die v8 v20 fatbikes. Maar geef je wel gelijk die prijzen mogen best een stuk lager.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:54 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het is echt uitverkoop in de fietsenhandel
blijkbaar zijn ze allemaal bang dat die fietsen straks onverkoopbaar zullen zijn
dit is wel het moment om een fiets te kopen
[ afbeelding ]
Heb je ook een trainingspak en een opgeschoren kapsel?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 05:43 schreef Eagles89 het volgende:
Praten jullie hier maar lekker verder met alle respect uiteraard, maar ik heb er inmiddels al een paar weken sinds aankoop iedere dag op gereden en heb nog nooit een politie agent of auto gezien die er ook maar een seconde in geďnteresseerd was. Een enkele keer van een afstandje een politie auto voorbij zien rijden en toen snel een beetje gaan trappen maar die was veel te druk bezig met belangrijkere zaken. Ik heb sinds ik heel jong was niet meer zoveel plezier gehad en ik neem die 290 euro + administratiekosten graag voor lief om er lekker een beetje lol mee te hebben. Ik voel me weer een klein kind maar wel met de ervaring van 10+ jaren rijbewijs. Leeftijdsplicht (16+) zou meer dan voldoende moeten zijn voor dit speelgoed, want dat is het gewoon: speelgoed. Met dit soort dingen ben ik blij dat China bestaat, alleen daar kunnen ze zoiets moois voor zó weinig geld massaal produceren. Europese makers zijn gewoon stikjaloers dat zij deze pretdingen niet voor die paar grijpstuivers kunnen maken, en dat ze de boot met deze rage totaal gemist hebben. Die loeidure oude lullen ebikes met trapondersteuning wilt nu niemand onder de 35 toch nog op rijden?
Trainingspak zeker, heb er serieus zelfs speciaal twee bijgekocht nav mn gekochte fatbike hehe. Het zit gewoon zoveel lekkerder. Ik rijd er nog steeds elke dag mee ook al wordt het weer wel kouder, en als het regent pak ik de auto, ook om hem een beetje mooi te houden, en nog nooit politie ook maar in de buurt gezien, eindelijk een voordeeltje van de “het land naar de klote helpende politiek” van de laatste 30 jaar: er lijkt nauwelijks nog gezag tijd te hebben voor nonsense als fatbike controle. En terecht ook als aangiftes van bijv diefstal en inbraak niet eens meer op het bureau in behandeling worden genomen en je doorverwezen wordt naar een website waar de aangifte vervolgens alleen nog dient als bewijsje voor de verzekering.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Heb je ook een trainingspak en een opgeschoren kapsel?
Wat is een chopper?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 00:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik zag eergisteren al een heel jong ventje op een elektrische fiets die meer leek op een chopper. Dus tegen de tijd dat de wet het hebben van een fatbike strafbaar heeft gesteld, wat nog wel een jaartje of zo gaat duren, rijden ze allemaal op elektrische fietsen die ook heel vet zijn, maar geen fatbikes.
En als Elon Musk zijn zin krijgt, zitten ze over 5 jaar allemaal in een zelfrijdende auto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |