De wet maakt daarin geen onderscheid.quote:Op maandag 30 september 2024 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Die zijn volkomen legaal, dat ontken ik ook niet.
Maar trapondersteuning is wat anders dan een motor in je fiets. De pure trapondersteuning, die je alleen een beetje helpt bij het trappen, is altijd een middenmotor. Fabrikanten maken in hun reclame ook onderscheid tussen een e-bike en een fiets met trapondersteuning, ik heb zeer bewust dat laatste gekocht voor mijn dochter omdat het gewoon minder gevaarlijk is. En trouwens toch ook nog meer beweging oplevert.
Klopt, maar ik wel. Ook in veiligheid voor kinderen. Het onderscheid is er natuurlijk namelijk wel.quote:Op maandag 30 september 2024 21:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
De wet maakt daarin geen onderscheid.
Nee, het is geen reclame, het verschil is gewoon de hoeveelheid kracht die je moet zetten. Dat besef je je wel als je op beide soorten wel eens hebt gefietst.quote:Ook met je voorwiel of achterwiel of mijn part (elektrische) solex aandrijving op je voorwiel, is het trandondersteuning. Hierbij niet denken dat de trapas perse moet worden aangedreven om het tot trapondersteuning te maken.
Hoe verkopers het verkopen, laat ik over aan de reclamedefinities die vaak iets suggereren om het te onderscheiden.
Je gaat de discussie afleiden op "heb je wel eens" en ja ik heb dat met dat er flink wat verschil is hoe makers, dingen tot hun ideaal vermaken.quote:Op maandag 30 september 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar ik wel. Ook in veiligheid voor kinderen. Het onderscheid is er natuurlijk namelijk wel.
[..]
Nee, het is geen reclame, het verschil is gewoon de hoeveelheid kracht die je moet zetten. Dat besef je je wel als je op beide soorten wel eens hebt gefietst.
Bij trapondersteuning trap je en word je een beetje geholpen, met een motor in meestal het voorwiel beweeg je je trappers een beetje en dan schiet je fiets vooruit.
Ik had het nergens over wettelijke verschillen. Maar jij hebt duidelijk geen ervaring met beide types.quote:Op maandag 30 september 2024 21:25 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je gaat de discussie afleiden op "heb je wel eens" en ja ik heb dat met dat er flink wat verschil is hoe makers, dingen tot hun ideaal vermaken.
We hadden het over vermogen dat volgens jou ertoe deed en de (normale) e-bike niet gevaarlijk is, waarna we terecht kwam in jouw exit-verhaal omtrent allerlei zg verschillen zoals kracht, motorpositie met waar volgens jou wel en niet iets verboden zou zijn en door commercie genoemd wordt om vervolgens weer te eindigen met jouw jijbak.quote:Op maandag 30 september 2024 21:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had het nergens over wettelijke verschillen. Maar jij hebt duidelijk geen ervaring met beide types.
Niet vanuit de industrie, maar vanuit het land. En terecht. Tienduizenden kinderen gaan nu per normale elektrische fiets (geen fatbike) naar scholen die veraf liggen (minstens 15km), naar sportverenigingen in een andere plaats, naar muziekles. Ondertussen is het OV afgebroken. De elektrische fiets voor alle kinderen onder de 16 verbieden kan gewoon niet meer.quote:Op maandag 30 september 2024 22:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
We hadden het over vermogen dat volgens jou ertoe deed en de (normale) e-bike niet gevaarlijk is, waarna we terecht kwam in jouw exit-verhaal omtrent allerlei zg verschillen zoals kracht, motorpositie met waar volgens jou wel en niet iets verboden zou zijn en door commercie genoemd wordt om vervolgens weer te eindigen met jouw jijbak.
Nog even los dat je overduidelijk geen notie hebt; en kan hebben waar hier mijn proportionele ervaring ligt.
Wellicht handiger om de vergezichten aangaande (veronder)stellingen, laat staan omtrent die van techniek, wat bij te stellen.
Goeie discussie verder die mij doet herbevestigen dat regulatie van wildgroei niet moet plaatsvinden door technische eisen maar allereerst door te zorgen dat alleen kundige verkeersdeelnemers motorisch aangedreven vervoermiddelen mogen besturen.
Zorgt ook dat onkundige wannabes, juridisch kunnen worden aangepakt zonder dat handhavers inhoudelijk een deskundige moet zijn t.a.v. die verschillen tussen een fiets en iets anders zoals een pedelec.
Maar goed, er zal - ook vanuit de industrie - veel verzet zijn dat een e-biker moet gaan beschikken over een rijbewijs en registratie etc.etc.
Ik snap zeker je zienswijze met achterliggende redenatie. Issue is dat aan die fietsen nu nauwelijke eisen zijn te stellen dan die achterhaald zijn metsamengevat: vermogen(sbegrenzing) tot trapsondersteuning.quote:Op maandag 30 september 2024 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet vanuit de industrie, maar vanuit het land. En terecht. Tienduizenden kinderen gaan nu per normale elektrische fiets (geen fatbike) naar scholen die veraf liggen (minstens 15km), naar sportverenigingen in een andere plaats, naar muziekles. Ondertussen is het OV afgebroken. De elektrische fiets voor alle kinderen onder de 16 verbieden kan gewoon niet meer.
Maar die fietsen, daar moet je dus juist wel technische eisen aan stellen.
Zolang overheden lekker vaag blijven en zelfs denken dat wat extra regeltjes voor een fiets met dikke banden iets gaat veranderen zal de sector lekker kunnen door rommelen.quote:Op maandag 30 september 2024 23:27 schreef Vallon het volgende:
Fout hier - zover je dat kan verwijten aan commercie - is ook de sector, zelf die wmb dingen naar zichzelf toe uitlegt en alles lijkt te doen om te voorkomen dat de overheid grip krijgt op haar verdienmodel.
Ik laat helemaal geen kwalificaties achterwege! Dit is wat ik dagelijks zie rondrijden op die spuuglelijke bakken. Over het algemeen niet het meest fijn besnaarde volk ......quote:Op maandag 30 september 2024 15:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Laat de kwalificlaties maar achterwege. Dat iemand iets/wik kan betalen, maakt de persoon nog niet tot aso.
Ik maak mij meer zorgen om de fatsoensrakkers die omdat ze het betalen, menen geen verantwoordelijkheden te hoeven hebben.
Een oerhollandse fiets kost snel ¤1000 en een e-bike uit china heb je al voor ¤700. Laat staan dit te vergelijken met uit china geïmporteerde onderdelen die hier zijn samengesteld voor doodnormale prijzen van ¤2000. Wat dan (geen) kwaliteit is, is vooral een (gemarketierde) beleving.
Het is mij duidelijk dat je je laat leiden met wat je waarneemt en dan prijs ik mij gelukkig in een land te wonen waar wetten zijn die burgers beschermen tegen een rare blik.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:00 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ik laat helemaal geen kwalificaties achterwege! Dit is wat ik dagelijks zie rondrijden op die spuuglelijke bakken. Over het algemeen niet het meest fijn besnaarde volk ......
Dat maak jij niet uit, lijkt me. Ik geef weer wat ik waarneem. Punt. En nu weer on topicquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is mij duidelijk dat je je laat leiden met wat je waarneemt en dan prijs ik mij gelukkig in een land te wonen waar wetten zijn die burgers beschermen tegen een rare blik.
Natuurlijk p[rima om een eigen smaak te hebben dat echter niet zinnig is om te bediscussiëren. en laat staan anderen mee te beoordelen.
Dit is en was on topic bedoel je?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat maak jij niet uit, lijkt me. Ik geef weer wat ik waarneem. Punt. En nu weer on topic
Het is echt uitverkoop in de fietsenhandelquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:06 schreef WheatWaffles het volgende:
Kijk ook even op marktplaats. Het petjesvolk dat die dingen verkoopt dumpen ze nu voor rond de 700 800 Euro. Voorheen was het dikke 1300 Euro.
Ik had het over die v8 v20 fatbikes. Maar geef je wel gelijk die prijzen mogen best een stuk lager.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:54 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het is echt uitverkoop in de fietsenhandel
blijkbaar zijn ze allemaal bang dat die fietsen straks onverkoopbaar zullen zijn
dit is wel het moment om een fiets te kopen
[ afbeelding ]
Heb je ook een trainingspak en een opgeschoren kapsel?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 05:43 schreef Eagles89 het volgende:
Praten jullie hier maar lekker verder met alle respect uiteraard, maar ik heb er inmiddels al een paar weken sinds aankoop iedere dag op gereden en heb nog nooit een politie agent of auto gezien die er ook maar een seconde in geïnteresseerd was. Een enkele keer van een afstandje een politie auto voorbij zien rijden en toen snel een beetje gaan trappen maar die was veel te druk bezig met belangrijkere zaken. Ik heb sinds ik heel jong was niet meer zoveel plezier gehad en ik neem die 290 euro + administratiekosten graag voor lief om er lekker een beetje lol mee te hebben. Ik voel me weer een klein kind maar wel met de ervaring van 10+ jaren rijbewijs. Leeftijdsplicht (16+) zou meer dan voldoende moeten zijn voor dit speelgoed, want dat is het gewoon: speelgoed. Met dit soort dingen ben ik blij dat China bestaat, alleen daar kunnen ze zoiets moois voor zó weinig geld massaal produceren. Europese makers zijn gewoon stikjaloers dat zij deze pretdingen niet voor die paar grijpstuivers kunnen maken, en dat ze de boot met deze rage totaal gemist hebben. Die loeidure oude lullen ebikes met trapondersteuning wilt nu niemand onder de 35 toch nog op rijden?
Trainingspak zeker, heb er serieus zelfs speciaal twee bijgekocht nav mn gekochte fatbike hehe. Het zit gewoon zoveel lekkerder. Ik rijd er nog steeds elke dag mee ook al wordt het weer wel kouder, en als het regent pak ik de auto, ook om hem een beetje mooi te houden, en nog nooit politie ook maar in de buurt gezien, eindelijk een voordeeltje van de “het land naar de klote helpende politiek” van de laatste 30 jaar: er lijkt nauwelijks nog gezag tijd te hebben voor nonsense als fatbike controle. En terecht ook als aangiftes van bijv diefstal en inbraak niet eens meer op het bureau in behandeling worden genomen en je doorverwezen wordt naar een website waar de aangifte vervolgens alleen nog dient als bewijsje voor de verzekering.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Heb je ook een trainingspak en een opgeschoren kapsel?
Wat is een chopper?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 00:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik zag eergisteren al een heel jong ventje op een elektrische fiets die meer leek op een chopper. Dus tegen de tijd dat de wet het hebben van een fatbike strafbaar heeft gesteld, wat nog wel een jaartje of zo gaat duren, rijden ze allemaal op elektrische fietsen die ook heel vet zijn, maar geen fatbikes.
En als Elon Musk zijn zin krijgt, zitten ze over 5 jaar allemaal in een zelfrijdende auto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |