Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:34 schreef Dagoduck het volgende:
Je zou ook twee categoriën elektrische fietsen kunnen maken. Eentje begrensd op 15 km/u en eentje op 25 km/u (en dan alles boven de 15 scharen onder de categorie 25). 15km/u wordt ookwel omschreven als stapvoets en is min of meer dezelfde snelheid als een gewone fiets (desnoods maak je er 17 km/u van, maar ongeveer gelijk met een niet-elektrische fiets). Dan kun je die van 25 km/u gelijkstellen aan snorfietsen en daarvoor een rijbewijs en helmplicht vragen. Die categorie van 15 km/u is dan voor mensen onder de 16, mensen die geen rijbewijs kunnen halen en mensen die geen helm willen dragen.
Ik haal elke ochtend groepjes jeugd in die echt niet veel harder dan 15 fietsen en deze ochtend vlogen meerdere fatbikes met jongeren mij voorbij waarbij ik op hun teller in het voorbijgaan 36 zag staan.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
Ik heb ook maar gegoogled. Volgens de SWOV is de gemiddelde snelheid van een niet-elektrische fietser 17,6 km/u. Volgens andere websites 10/12-15 km/u. Om af te ronden nam ik 15, om meer richting de daadwerkelijke snelheid te komen opperde ik al 17. Desnoods doe je 18. Wil je sneller? Rijbewijs + helm.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
Ik vind het nog altijd het beste om het onderscheid te maken wat fabrikanten zelf ook doen in hun boekjes: met trapondersteuning (dat is dat je lichtjes geholpen wordt als je zelf kracht zet) of met elektrische motor (dan hoef je geen kracht te zetten). De eerste optie is meestal een middenmotor. De vraag is alleen hoe handhaafbaar het is voor de politie, dan zou er verplicht een aanduiding op de fiets moeten.
Elke fietser is een wielrenner bij jouquote:De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.9 apr 2022
quote:Op een verharde weg ligt de gemiddelde snelheid van een mountainbike rond de 20 km per uur. Op een onverharde weg ligt de fietssnelheid rond de 10 tot 15 km per uur.
.quote:De gemiddelde fietssnelheid
Wanneer we kijken naar de fietssnelheid, kijken we naar hoeveel km per uur je fietst. De gemiddelde fietssnelheid is van meerdere factoren afhankelijk: soort fiets, weersomstandigheden en de weg waar je oprijdt. Heb je wind tegen? Dan fiets je natuurlijk wat langzamer? Fiets je een heuvel af? Dan rijd je logischerwijs sneller. Verder zit er natuurlijk ook verschil in wanneer je op een stadsfiets rijdt en wanneer je op een elektrische fiets rijdt.
Maar hoe snel fiets je gemiddeld in ‘normale’ omstandigheden - geen tot een milde wind, prettige weersomstandigheden, op een gewone stadsfiets of omafiets en op een vlakke weg? Het gemiddelde fietstempo in deze omstandigheden is 18 km per uur
Inderdaad. Lijkt me dat je een fiets ook zo kan fabriceren dat ie tot 18 km/u trapondersteuning geeft en daarboven acteert als een gewone fiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
Elke fietser is een wielrenner bij jou
[..]
[..]
.
Ik had het ook al eerder aangekaart een fiets met gaspedaal tot 14-17 is gewoon ideaal voor een gemiddelde fietser.
Een fiets met gaspedaal waarbij de trappers als accessoire erop zitten heet gewoon scooter.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik had het ook al eerder aangekaart een fiets met gaspedaal tot 14-17 is gewoon ideaal voor een gemiddelde fietser.
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:09 schreef Hanca het volgende:
Deze motie lijkt me trouwens het meest efficiënt:
https://www.tweedekamer.n(...)13877&did=2024D34079
Typegoedkeuring voor alle e-bikes, alles wat te hard gaat, te makkelijk op te voeren is of een knopje heeft om hem snel naar de fabrieksinstellingen te zetten voor de controle door de politie gewoon afkeuren omdat die potentieel onveilig zijn. Valt die skinnybike ook onder.
Vroegah vonden we jeugd onder de 16 potentieel onveilig waardoor deze groep nooit op gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg mochten rijden..quote:Op donderdag 26 september 2024 11:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.
Jawel, om die reden is de Stint ook van de weg gehaald.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.
Die rijden er al rond: https://www.mamaloes.nl/e(...)pOPSqtMaAje7EALw_wcBquote:Op donderdag 26 september 2024 11:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met een totaal ontbrekende leeftijdsgrens kun je zelfs je kleinkind wat 3 geworden is een zijwieltjes fiets met electrische aandrijving kado geven..
gashendelquote:Op donderdag 26 september 2024 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een fiets met gaspedaal waarbij de trappers als accessoire erop zitten heet gewoon scooter.
De stint valt , naast herkenbaar als doel, in een speciale voertuigcategori en is puur op basis van te stellen (specifiek NL) voertuigcriteria te toetsen. Iets dat niet op gaat voor een fiets dat immers voor de wet een fiets is.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, om die reden is de Stint ook van de weg gehaald.
Maar je kunt ook van de elektrische fiets een losse categorie maken, hebben we ook gedaan met de speedpadelac die ook een typegoedkeuring nodig heeft.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
De stint valt , naast herkenbaar als doel, in een speciale voertuigcategori en is puur op basis van te stellen (specifiek NL) voertuigcriteria te toetsen. Iets dat niet op gaat voor een fiets dat immers voor de wet een fiets is.
Dat kan je zeggen maar meer ook niet.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar je kunt ook van de elektrische fiets een losse categorie maken, hebben we ook gedaan met de speedpadelac die ook een typegoedkeuring nodig heeft.
Boven de 250 watt motor mag van de wet al niet als e bike verkocht worden (die begrenzer is dus niet relevant) maar zou als speedelec goedkeur moeten krijgen en daaronder vallen..quote:Op vrijdag 27 september 2024 08:59 schreef Hanca het volgende:
Na de Ouxi V8 worden waarschijnlijk meer fatbikes verboden: https://www.ad.nl/binnenl(...)-la-souris~ab61c285/
Al deze fatbikes hebben een zware motor die in theorie vervolgens begrensd is, maar die begrenzing is makkelijk op te heffen.
Er is nog helemaal niets verboden, alleen een advies afgegeven. En zelfs dan, succes met de handhaving. Van elk specifiek model fatbike een apart verbod gaan opstellen? Dan ben je echt járen verder..bovendien is het wel rechtmatig? Misschien zijn die Chinezen gewoon goedkoper én net zo goed als overdreven dure concurrenten binnen Europa, wie heeft die fietsen ooit echt serieus met elkaar vergeleken én belangrijker van binnen en buiten intensief geïnspecteerd?? Daar zou ik dolgraag weleens het antwoord op willen weten, en een rechter ook voordat er definitief iets verboden wordt, want het moet wel met feiten te argumenteren zijn. En niet omdat het toevallig uit China komt en een killer/monster concurrent is voor Europese overdreven dure fietsen… Al onze kleding en electronica komt niet voor niets al tientallen jaren óók allemaal uit China, daar is misschien wel een hele goede reden voor?quote:Op vrijdag 27 september 2024 08:59 schreef Hanca het volgende:
Na de Ouxi V8 worden waarschijnlijk meer fatbikes verboden: https://www.ad.nl/binnenl(...)-la-souris~ab61c285/
Al deze fatbikes hebben een zware motor die in theorie vervolgens begrensd is, maar die begrenzing is makkelijk op te heffen.
De QM Wheel V20(pro) zou op de nominatie staan om te worden verboden. En waarschijnlijk volgen er meer. Ik wil toch al geen fatbike, maar ik zou zeker geen Chinese makelij meer kopen met het grote risico dat hij straks verboden is. En zeker niet bij een online Chinese winkel, want dan gaat de verplichte terugroepactie natuurlijk ook nooit plaatsvinden.
Ze zijn simpelweg verboden omdat ze een 500 of 750 watt motor hebben, die wordt afgekapt op 250 watt, ipv een 250 watt motor. Daarom zijn ze ook simpel op te voeren, je haalt gewoon die begrenzing er af. Maar dat voldoet dus niet aan de regels. Er moet geen begrensde zware motor op zitten, maar echt een max 250 watt motor.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:36 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Er is nog helemaal niets verboden, alleen een advies afgegeven. En zelfs dan, succes met de handhaving. Van elk specifiek model fatbike een apart verbod gaan opstellen? Dan ben je echt járen verder..bovendien is het wel rechtmatig? Misschien zijn die Chinezen gewoon goedkoper én net zo goed als overdreven dure concurrenten binnen Europa, wie heeft die fietsen ooit echt serieus met elkaar vergeleken én belangrijker van binnen en buiten intensief geïnspecteerd?? Daar zou ik dolgraag weleens het antwoord op willen weten, en een rechter ook voordat er definitief iets verboden wordt, want het moet wel met feiten te argumenteren zijn. En niet omdat het toevallig uit China komt en een killer/monster concurrent is voor Europese overdreven dure fietsen… Al onze kleding en electronica komt niet voor niets al tientallen jaren óók allemaal uit China, daar is misschien wel een hele goede reden voor?
Hmmmm. definieer vermogen...... bij welke aanvoer spanning... en aanstuurfrequentie en niet onbelangrijk het uiteindelijk geleverd effectief rendement. Een jongere van 40kg met een fiets van 250W is heel wat anders dan iemand van 120kg. Laat staan op dunne bandjes die lekker weinig rol weerstand bieden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn simpelweg verboden omdat ze een 500 of 750 watt motor hebben, die wordt afgekapt op 250 watt, ipv een 250 watt motor. Daarom zijn ze ook simpel op te voeren, je haalt gewoon die begrenzing er af. Maar dat voldoet dus niet aan de regels. Er moet geen begrensde zware motor op zitten, maar echt een max 250 watt motor.
Dus ja, dat is rechtmatig.
En die V8 is al echt verboden, dat is geen advies.
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.quote:Op zaterdag 28 september 2024 02:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmmm. definieer vermogen...... bij welke aanvoer spanning... en aanstuurfrequentie en niet onbelangrijk het uiteindelijk geleverd effectief rendement. Een jongere van 40kg met een fiets van 250W is heel wat anders dan iemand van 120kg. Laat staan op dunne bandjes die lekker weinig rol weerstand bieden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |