quote:https://www.nu.nl/politie(...)ike-niet-zinvol.html
Minister noemt plan voor helmplicht en minimumleeftijd fatbike 'niet zinvol'
Onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", zegt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Een Kamermeerderheid wil dat wel doen om de invoering van een helmplicht en een minimumleeftijd van veertien jaar mogelijk te maken.
Madlener vindt het signaal uit de Tweede Kamer "klip en klaar", schrijft hij dinsdag in een Kamerbrief. Maar de minister vreest dat de plannen van de Kamer niet effectief zijn.
Een Kamermeerderheid is voor een helmplicht en minimumleeftijd van veertien jaar voor fatbikes. NSC en VVD hebben hiervoor een motie opgesteld. Er gebeuren regelmatig ongevallen met deze fiets, die veel wordt opgevoerd. Vaak zijn daar jonge tieners bij betrokken.
De Kamer wil alleen niet dat de extra maatregelen voor alle elektrische fietsen gaan gelden. De kans bestaat dat dan minder mensen gaan fietsen. Om specifiek tegen de fatbike op te treden, wil de Kamer dat het kabinet een aparte juridische categorie in de wet opneemt voor de fatbike.
Fabrikanten zullen volgens minister regels omzeilen
Dat is volgens Madlener "in theorie mogelijk", maar hij is niet enthousiast over het plan. Fabrikanten van fatbikes gaan de regels dan proberen te omzeilen, zegt hij. Zo kunnen ze banden dunner maken of er een ander zadel op zetten.
Bovendien is het volgens de minister lastig te rechtvaardigen dat alleen de fatbike tot onveilige situaties leidt, zegt Madlener. Volgens de minister veroorzaken andere elektrische fietsen, die regelmatig opgevoerd worden, ook overlast.
De Kamer gaat woensdagavond in debat met de minister. Eerder zei Madlener dat hij bereid is de wens van de Kamer uit te voeren. Wel stipte hij toen al aan dat het lastig is een onderscheid te maken. Of een meerderheid van de Kamer, na deze nieuwe brief van de minister, nog steeds achter het voorstel van NSC en VVD staat, moet dan blijken.
quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:25 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Deze TT
TS heeft zelf zo’n mongooltjesfiets
Elon Musk is de allerergste met die raketten die hij laat bouwen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:02 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
wat is er mis met hard gaan
max verstappen gaat nog veel harder
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/quote:Nu er mogelijk extra regels komen voor de zo omstreden fatbikes, zoals een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht, verzinnen fabrikanten van fatbikes in een rap tempo fietsen die nét buiten de regels vallen. ,,We kunnen nu al de skinnybike leveren.”
Lekker fout rijgedrag en ongelukken blijven pushen om geld te harken.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
SKINNY BIKESquote:
Fatbikefabrikanten willen aangekondigde regels omzeilen: ‘Wij kunnen nu al skinnybike leveren’
Nu er mogelijk extra regels komen voor de zo omstreden fatbikes, zoals een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht, verzinnen fabrikanten van fatbikes in een rap tempo fietsen die nét buiten de regels vallen. ,,We kunnen nu al de skinnybike leveren.”
Marlies van Leeuwen 25-09-24, 14:58 Laatste update: 16:11
Fietsmerken als Doppio, Phatfour en Brekr, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, voelen zich ‘genoodzaakt’ om andere fietsen te ontwikkelen, zoals de skinnybike - een soort fatbike maar dan met smallere banden. ,,Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken”, zegt Pieter van Beusekom van Phatfour in een verklaring. Ze stellen zich ‘natuurlijk’ aan de Europese normen en Nederlandse wetten te houden.
Lees ook
Kamer stemt in met helmplicht en leeftijdsgrens fatbike, minister wacht ‘tot de kerst’ met reactie<br>
PREMIUM
Kamer stemt in met helmplicht en leeftijdsgrens fatbike, minister wacht ‘tot de kerst’ met reactie
Aantal ongelukken met fatbikes schiet omhoog, jonge kinderen ook slachtoffer: ‘Wacht tot ze 16 zijn’
Aantal ongelukken met fatbikes schiet omhoog, jonge kinderen ook slachtoffer: ‘Wacht tot ze 16 zijn’
Deze week werd er door de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin staat dat er een minimumleeftijd van 14 jaar moet komen en een helmplicht voor fatbikes. Die nieuwe regels lijken er nog niet snel te komen: minister Madlener ziet te veel bezwaren, omdat volgens hem alleen tegen álle e-bikes maatregelen genomen kunnen worden. Duidelijk is dat het aantal slachtoffers van fatbike-ongelukken fors toeneemt. In de eerste helft van dit jaar werden 140 slachtoffers met letsel binnengebracht op 14 (van de 83) spoedeisende hulpafdelingen in Nederland. Dat zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers als in heel 2023. Het gaat om jonge gewonden, die veelal ook met ernstig (hersen)letsel op de eerste hulp belanden.
De fatbikefabrikanten denken dat de voorstellen van de Tweede Kamer het probleem van de gevaarlijke fatbike niet oplost. ,,Dan zal je zien dat fabrikanten nieuwe e-bikes ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden”, zegt Niels Willems, woordvoerder van veilige-fatbikes.nl. ,,Het is geen onwil van onze kant, maar je gaat weer het probleem verplaatsen. Eerst van de snorfiets naar de fatbike en met de nieuwe regels naar een nieuw type e-bike. De minister noemde het al een kat-en-muisspel.”
Wil je 2 keer per week de Auto nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?
Meer informatie
Skinnybike
In de wetgeving rond de fatbike zullen de uiterlijke kenmerken worden beschreven van wat een fatbike precies behelst, zoals breedte van de band (bij fatbikes zo’n 10 centimeter), de lengte van het zadel en dat bij fatbikes de hoogte van het zadel niet verstelbaar is. ,,Wij kunnen nu al de coole skinnybike leveren”, meldt Michael Fiering van Knaap Bikes over zijn fatbike met dunne banden. Daar zullen de regels vooralsnog niet voor gelden. Fabrikant Brekr heeft al een fatbike in productie met een afwijkende bandenmaat en zadelhoogteverstelling.
Twee weken geleden lanceerde minister Madlener een nieuwe campagne genaamd ‘‘t kan hard gaan’, waarmee kinderen en ouders worden aangesproken op gevaren en gevolgen van het opvoeren van fatbikes - aangezien daar vaak het probleem zit. Extra controles, boetes en inbeslagnames moeten onveilig fietsgedrag voorkomen. De EU onderneemt ook stappen tegen gevaarlijke fatbikes. Vorige week besloot de Europese Unie nog om de Chinese OUXI-fatbike van de markt te halen omdat die harder gaat dan 25 kilometer per uur.
Overigens vinden de fietsfabrikanten wel dat maatregelen noodzakelijk zijn, maar breder dan alleen voor de omstreden fatbike. ,,Je kunt alle soorten e-bikes opvoeren, van bakfiets tot dames e-bike. En helaas gebeurt dat ook. Wij willen echt niet koste wat het kost fietsen verkopen, wij vinden het ook geen goed idee dat kinderen met een bloedgang over de weg gaan. We zijn voor een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor álle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op”, zegt Willems, die overigens denkt dat een helmplicht mensen alleen maar van de fiets jaagt. ,,Het stimuleren van een helm is een goed idee maar verplichten niet.”
Wie weet wordt gewicht of de hoeveelheid kracht die je moet zetten bij het trappen wel het vereiste en niet de dikte van de banden. Zit deze verkoper die zichzelf neer zet als "kan mij het schelen hoeveel kinderen er in het ziekenhuis komen, geld is belangrijker dan alles" mooi met zijn voorraad.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Voor 14+ voor alle bikes is geen meerderheid in de Kamer. Sterker, volgens mij zijn alle partijen daar tegen.quote:Op woensdag 25 september 2024 22:39 schreef quo_ het volgende:
Het zal wel uitdraaien op 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes.
Nou, die zagen we niet aankomen.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Eens, beetje knullig dat ze in het wetsvoorstel puur uiterlijke kenmerken beschrijven om een fatbike aan te duiden.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:09 schreef Hanca het volgende:
Deze motie lijkt me trouwens het meest efficiënt:
https://www.tweedekamer.n(...)13877&did=2024D34079
Typegoedkeuring voor alle e-bikes, alles wat te hard gaat, te makkelijk op te voeren is of een knopje heeft om hem snel naar de fabrieksinstellingen te zetten voor de controle door de politie gewoon afkeuren omdat die potentieel onveilig zijn. Valt die skinnybike ook onder.
Het is geen wetsvoorstel maar een motie en die motie geeft voorbeelden waaraan je ze zou herkennen. Het belangrijkste voorbeeld was trouwens gewicht. Dan zit je met elektrische bakfietsen, maar het zou ook prima zijn als je daar 14 of 16 voor moet zijn volgens mij. Ik ken ook geen jongere met een elektrische bakfiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens, beetje knullig dat ze in het wetsvoorstel puur uiterlijke kenmerken beschrijven om een fatbike aan te duiden.
Ik denk sowieso dat het maar bluf is van die fabrikanten om deze wetgeving tegen te houden.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wie weet wordt gewicht of de hoeveelheid kracht die je moet zetten bij het trappen wel het vereiste en niet de dikte van de banden. Zit deze verkoper die zichzelf neer zet als "kan mij het schelen hoeveel kinderen er in het ziekenhuis komen, geld is belangrijker dan alles" mooi met zijn voorraad.
Ik zou deze verkoper gelijk in de gaten blijven houden of hij geen V8 verkoopt of helpt bij opvoeren.
'de markt' is een stel amorele geldwolven.quote:Op woensdag 25 september 2024 18:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Lekker fout rijgedrag en ongelukken blijven pushen om geld te harken.
Zoals al voorspeld wat een fantastische lange termijn visie van minder dan 1 week hebben onze kamerleden toch getoond in afgelopen debat en gewenst beleid.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Zo'n wet herijken gaat gewoon met een hamerstuk. Dus die fabrikanten kunnen blijven ontwikkelen tot ze een ons wegen.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals al voorspeld wat een fantastische lange termijn visie van minder dan 1 week hebben onze kamerleden toch getoond in afgelopen debat en gewenst beleid.![]()
De minister heeft gelijk dat het onderscheid niet te maken is.
Handhaven en jeugd die te hard rijd bekeuren. Wetten om nieuwe wetten te maken en niet kunnen handhaven daar zijn onze bureaucraten tegenwoordig een meester is.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zo'n wet herijken gaat gewoon met een hamerstuk. Dus die fabrikanten kunnen blijven ontwikkelen tot ze een ons wegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |