quote:https://www.nu.nl/politie(...)ike-niet-zinvol.html
Minister noemt plan voor helmplicht en minimumleeftijd fatbike 'niet zinvol'
Onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is "niet zinvol", zegt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Een Kamermeerderheid wil dat wel doen om de invoering van een helmplicht en een minimumleeftijd van veertien jaar mogelijk te maken.
Madlener vindt het signaal uit de Tweede Kamer "klip en klaar", schrijft hij dinsdag in een Kamerbrief. Maar de minister vreest dat de plannen van de Kamer niet effectief zijn.
Een Kamermeerderheid is voor een helmplicht en minimumleeftijd van veertien jaar voor fatbikes. NSC en VVD hebben hiervoor een motie opgesteld. Er gebeuren regelmatig ongevallen met deze fiets, die veel wordt opgevoerd. Vaak zijn daar jonge tieners bij betrokken.
De Kamer wil alleen niet dat de extra maatregelen voor alle elektrische fietsen gaan gelden. De kans bestaat dat dan minder mensen gaan fietsen. Om specifiek tegen de fatbike op te treden, wil de Kamer dat het kabinet een aparte juridische categorie in de wet opneemt voor de fatbike.
Fabrikanten zullen volgens minister regels omzeilen
Dat is volgens Madlener "in theorie mogelijk", maar hij is niet enthousiast over het plan. Fabrikanten van fatbikes gaan de regels dan proberen te omzeilen, zegt hij. Zo kunnen ze banden dunner maken of er een ander zadel op zetten.
Bovendien is het volgens de minister lastig te rechtvaardigen dat alleen de fatbike tot onveilige situaties leidt, zegt Madlener. Volgens de minister veroorzaken andere elektrische fietsen, die regelmatig opgevoerd worden, ook overlast.
De Kamer gaat woensdagavond in debat met de minister. Eerder zei Madlener dat hij bereid is de wens van de Kamer uit te voeren. Wel stipte hij toen al aan dat het lastig is een onderscheid te maken. Of een meerderheid van de Kamer, na deze nieuwe brief van de minister, nog steeds achter het voorstel van NSC en VVD staat, moet dan blijken.
quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:25 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Deze TT
TS heeft zelf zo’n mongooltjesfiets
Elon Musk is de allerergste met die raketten die hij laat bouwen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 20:02 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
wat is er mis met hard gaan
max verstappen gaat nog veel harder
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/quote:Nu er mogelijk extra regels komen voor de zo omstreden fatbikes, zoals een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht, verzinnen fabrikanten van fatbikes in een rap tempo fietsen die nét buiten de regels vallen. ,,We kunnen nu al de skinnybike leveren.”
Lekker fout rijgedrag en ongelukken blijven pushen om geld te harken.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
SKINNY BIKESquote:
Fatbikefabrikanten willen aangekondigde regels omzeilen: ‘Wij kunnen nu al skinnybike leveren’
Nu er mogelijk extra regels komen voor de zo omstreden fatbikes, zoals een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht, verzinnen fabrikanten van fatbikes in een rap tempo fietsen die nét buiten de regels vallen. ,,We kunnen nu al de skinnybike leveren.”
Marlies van Leeuwen 25-09-24, 14:58 Laatste update: 16:11
Fietsmerken als Doppio, Phatfour en Brekr, verenigd in het convenant veilige-fatbikes.nl, voelen zich ‘genoodzaakt’ om andere fietsen te ontwikkelen, zoals de skinnybike - een soort fatbike maar dan met smallere banden. ,,Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken”, zegt Pieter van Beusekom van Phatfour in een verklaring. Ze stellen zich ‘natuurlijk’ aan de Europese normen en Nederlandse wetten te houden.
Lees ook
Kamer stemt in met helmplicht en leeftijdsgrens fatbike, minister wacht ‘tot de kerst’ met reactie<br>
PREMIUM
Kamer stemt in met helmplicht en leeftijdsgrens fatbike, minister wacht ‘tot de kerst’ met reactie
Aantal ongelukken met fatbikes schiet omhoog, jonge kinderen ook slachtoffer: ‘Wacht tot ze 16 zijn’
Aantal ongelukken met fatbikes schiet omhoog, jonge kinderen ook slachtoffer: ‘Wacht tot ze 16 zijn’
Deze week werd er door de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin staat dat er een minimumleeftijd van 14 jaar moet komen en een helmplicht voor fatbikes. Die nieuwe regels lijken er nog niet snel te komen: minister Madlener ziet te veel bezwaren, omdat volgens hem alleen tegen álle e-bikes maatregelen genomen kunnen worden. Duidelijk is dat het aantal slachtoffers van fatbike-ongelukken fors toeneemt. In de eerste helft van dit jaar werden 140 slachtoffers met letsel binnengebracht op 14 (van de 83) spoedeisende hulpafdelingen in Nederland. Dat zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers als in heel 2023. Het gaat om jonge gewonden, die veelal ook met ernstig (hersen)letsel op de eerste hulp belanden.
De fatbikefabrikanten denken dat de voorstellen van de Tweede Kamer het probleem van de gevaarlijke fatbike niet oplost. ,,Dan zal je zien dat fabrikanten nieuwe e-bikes ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden”, zegt Niels Willems, woordvoerder van veilige-fatbikes.nl. ,,Het is geen onwil van onze kant, maar je gaat weer het probleem verplaatsen. Eerst van de snorfiets naar de fatbike en met de nieuwe regels naar een nieuw type e-bike. De minister noemde het al een kat-en-muisspel.”
Wil je 2 keer per week de Auto nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?
Meer informatie
Skinnybike
In de wetgeving rond de fatbike zullen de uiterlijke kenmerken worden beschreven van wat een fatbike precies behelst, zoals breedte van de band (bij fatbikes zo’n 10 centimeter), de lengte van het zadel en dat bij fatbikes de hoogte van het zadel niet verstelbaar is. ,,Wij kunnen nu al de coole skinnybike leveren”, meldt Michael Fiering van Knaap Bikes over zijn fatbike met dunne banden. Daar zullen de regels vooralsnog niet voor gelden. Fabrikant Brekr heeft al een fatbike in productie met een afwijkende bandenmaat en zadelhoogteverstelling.
Twee weken geleden lanceerde minister Madlener een nieuwe campagne genaamd ‘‘t kan hard gaan’, waarmee kinderen en ouders worden aangesproken op gevaren en gevolgen van het opvoeren van fatbikes - aangezien daar vaak het probleem zit. Extra controles, boetes en inbeslagnames moeten onveilig fietsgedrag voorkomen. De EU onderneemt ook stappen tegen gevaarlijke fatbikes. Vorige week besloot de Europese Unie nog om de Chinese OUXI-fatbike van de markt te halen omdat die harder gaat dan 25 kilometer per uur.
Overigens vinden de fietsfabrikanten wel dat maatregelen noodzakelijk zijn, maar breder dan alleen voor de omstreden fatbike. ,,Je kunt alle soorten e-bikes opvoeren, van bakfiets tot dames e-bike. En helaas gebeurt dat ook. Wij willen echt niet koste wat het kost fietsen verkopen, wij vinden het ook geen goed idee dat kinderen met een bloedgang over de weg gaan. We zijn voor een minimumleeftijd van minimaal 14 jaar voor álle e-bikes. Dan zijn er geen geitenpaadjes meer en los je het probleem blijvend op”, zegt Willems, die overigens denkt dat een helmplicht mensen alleen maar van de fiets jaagt. ,,Het stimuleren van een helm is een goed idee maar verplichten niet.”
Wie weet wordt gewicht of de hoeveelheid kracht die je moet zetten bij het trappen wel het vereiste en niet de dikte van de banden. Zit deze verkoper die zichzelf neer zet als "kan mij het schelen hoeveel kinderen er in het ziekenhuis komen, geld is belangrijker dan alles" mooi met zijn voorraad.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Voor 14+ voor alle bikes is geen meerderheid in de Kamer. Sterker, volgens mij zijn alle partijen daar tegen.quote:Op woensdag 25 september 2024 22:39 schreef quo_ het volgende:
Het zal wel uitdraaien op 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes.
Nou, die zagen we niet aankomen.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Eens, beetje knullig dat ze in het wetsvoorstel puur uiterlijke kenmerken beschrijven om een fatbike aan te duiden.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:09 schreef Hanca het volgende:
Deze motie lijkt me trouwens het meest efficiënt:
https://www.tweedekamer.n(...)13877&did=2024D34079
Typegoedkeuring voor alle e-bikes, alles wat te hard gaat, te makkelijk op te voeren is of een knopje heeft om hem snel naar de fabrieksinstellingen te zetten voor de controle door de politie gewoon afkeuren omdat die potentieel onveilig zijn. Valt die skinnybike ook onder.
Het is geen wetsvoorstel maar een motie en die motie geeft voorbeelden waaraan je ze zou herkennen. Het belangrijkste voorbeeld was trouwens gewicht. Dan zit je met elektrische bakfietsen, maar het zou ook prima zijn als je daar 14 of 16 voor moet zijn volgens mij. Ik ken ook geen jongere met een elektrische bakfiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens, beetje knullig dat ze in het wetsvoorstel puur uiterlijke kenmerken beschrijven om een fatbike aan te duiden.
Ik denk sowieso dat het maar bluf is van die fabrikanten om deze wetgeving tegen te houden.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wie weet wordt gewicht of de hoeveelheid kracht die je moet zetten bij het trappen wel het vereiste en niet de dikte van de banden. Zit deze verkoper die zichzelf neer zet als "kan mij het schelen hoeveel kinderen er in het ziekenhuis komen, geld is belangrijker dan alles" mooi met zijn voorraad.
Ik zou deze verkoper gelijk in de gaten blijven houden of hij geen V8 verkoopt of helpt bij opvoeren.
'de markt' is een stel amorele geldwolven.quote:Op woensdag 25 september 2024 18:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Lekker fout rijgedrag en ongelukken blijven pushen om geld te harken.
Zoals al voorspeld wat een fantastische lange termijn visie van minder dan 1 week hebben onze kamerleden toch getoond in afgelopen debat en gewenst beleid.quote:Op woensdag 25 september 2024 15:57 schreef Papabear het volgende:
En de eerste Skinnybikes zijn al leverbaar...
[..]
https://www.ad.nl/auto/fa(...)skinnybike~a0bbee88/
Zo'n wet herijken gaat gewoon met een hamerstuk. Dus die fabrikanten kunnen blijven ontwikkelen tot ze een ons wegen.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals al voorspeld wat een fantastische lange termijn visie van minder dan 1 week hebben onze kamerleden toch getoond in afgelopen debat en gewenst beleid.![]()
De minister heeft gelijk dat het onderscheid niet te maken is.
Handhaven en jeugd die te hard rijd bekeuren. Wetten om nieuwe wetten te maken en niet kunnen handhaven daar zijn onze bureaucraten tegenwoordig een meester is.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zo'n wet herijken gaat gewoon met een hamerstuk. Dus die fabrikanten kunnen blijven ontwikkelen tot ze een ons wegen.
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.quote:Op donderdag 26 september 2024 08:34 schreef Dagoduck het volgende:
Je zou ook twee categoriën elektrische fietsen kunnen maken. Eentje begrensd op 15 km/u en eentje op 25 km/u (en dan alles boven de 15 scharen onder de categorie 25). 15km/u wordt ookwel omschreven als stapvoets en is min of meer dezelfde snelheid als een gewone fiets (desnoods maak je er 17 km/u van, maar ongeveer gelijk met een niet-elektrische fiets). Dan kun je die van 25 km/u gelijkstellen aan snorfietsen en daarvoor een rijbewijs en helmplicht vragen. Die categorie van 15 km/u is dan voor mensen onder de 16, mensen die geen rijbewijs kunnen halen en mensen die geen helm willen dragen.
Ik haal elke ochtend groepjes jeugd in die echt niet veel harder dan 15 fietsen en deze ochtend vlogen meerdere fatbikes met jongeren mij voorbij waarbij ik op hun teller in het voorbijgaan 36 zag staan.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
Ik heb ook maar gegoogled. Volgens de SWOV is de gemiddelde snelheid van een niet-elektrische fietser 17,6 km/u. Volgens andere websites 10/12-15 km/u. Om af te ronden nam ik 15, om meer richting de daadwerkelijke snelheid te komen opperde ik al 17. Desnoods doe je 18. Wil je sneller? Rijbewijs + helm.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
quote:Op donderdag 26 september 2024 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe traag jij fietst, maar op een gewone fiets gaat een gemiddelde tiener gewoon 20 hoor. 15 is echt een bejaardentempo.
Ik vind het nog altijd het beste om het onderscheid te maken wat fabrikanten zelf ook doen in hun boekjes: met trapondersteuning (dat is dat je lichtjes geholpen wordt als je zelf kracht zet) of met elektrische motor (dan hoef je geen kracht te zetten). De eerste optie is meestal een middenmotor. De vraag is alleen hoe handhaafbaar het is voor de politie, dan zou er verplicht een aanduiding op de fiets moeten.
Elke fietser is een wielrenner bij jouquote:De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.9 apr 2022
quote:Op een verharde weg ligt de gemiddelde snelheid van een mountainbike rond de 20 km per uur. Op een onverharde weg ligt de fietssnelheid rond de 10 tot 15 km per uur.
.quote:De gemiddelde fietssnelheid
Wanneer we kijken naar de fietssnelheid, kijken we naar hoeveel km per uur je fietst. De gemiddelde fietssnelheid is van meerdere factoren afhankelijk: soort fiets, weersomstandigheden en de weg waar je oprijdt. Heb je wind tegen? Dan fiets je natuurlijk wat langzamer? Fiets je een heuvel af? Dan rijd je logischerwijs sneller. Verder zit er natuurlijk ook verschil in wanneer je op een stadsfiets rijdt en wanneer je op een elektrische fiets rijdt.
Maar hoe snel fiets je gemiddeld in ‘normale’ omstandigheden - geen tot een milde wind, prettige weersomstandigheden, op een gewone stadsfiets of omafiets en op een vlakke weg? Het gemiddelde fietstempo in deze omstandigheden is 18 km per uur
Inderdaad. Lijkt me dat je een fiets ook zo kan fabriceren dat ie tot 18 km/u trapondersteuning geeft en daarboven acteert als een gewone fiets.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
Elke fietser is een wielrenner bij jou
[..]
[..]
.
Ik had het ook al eerder aangekaart een fiets met gaspedaal tot 14-17 is gewoon ideaal voor een gemiddelde fietser.
Een fiets met gaspedaal waarbij de trappers als accessoire erop zitten heet gewoon scooter.quote:Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik had het ook al eerder aangekaart een fiets met gaspedaal tot 14-17 is gewoon ideaal voor een gemiddelde fietser.
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.quote:Op donderdag 26 september 2024 07:09 schreef Hanca het volgende:
Deze motie lijkt me trouwens het meest efficiënt:
https://www.tweedekamer.n(...)13877&did=2024D34079
Typegoedkeuring voor alle e-bikes, alles wat te hard gaat, te makkelijk op te voeren is of een knopje heeft om hem snel naar de fabrieksinstellingen te zetten voor de controle door de politie gewoon afkeuren omdat die potentieel onveilig zijn. Valt die skinnybike ook onder.
Vroegah vonden we jeugd onder de 16 potentieel onveilig waardoor deze groep nooit op gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg mochten rijden..quote:Op donderdag 26 september 2024 11:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.
Jawel, om die reden is de Stint ook van de weg gehaald.quote:Op donderdag 26 september 2024 11:17 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Potentieel onveilig is toch niet juridisch waterdicht.
Die rijden er al rond: https://www.mamaloes.nl/e(...)pOPSqtMaAje7EALw_wcBquote:Op donderdag 26 september 2024 11:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met een totaal ontbrekende leeftijdsgrens kun je zelfs je kleinkind wat 3 geworden is een zijwieltjes fiets met electrische aandrijving kado geven..
gashendelquote:Op donderdag 26 september 2024 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een fiets met gaspedaal waarbij de trappers als accessoire erop zitten heet gewoon scooter.
De stint valt , naast herkenbaar als doel, in een speciale voertuigcategori en is puur op basis van te stellen (specifiek NL) voertuigcriteria te toetsen. Iets dat niet op gaat voor een fiets dat immers voor de wet een fiets is.quote:Op donderdag 26 september 2024 12:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, om die reden is de Stint ook van de weg gehaald.
Maar je kunt ook van de elektrische fiets een losse categorie maken, hebben we ook gedaan met de speedpadelac die ook een typegoedkeuring nodig heeft.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
De stint valt , naast herkenbaar als doel, in een speciale voertuigcategori en is puur op basis van te stellen (specifiek NL) voertuigcriteria te toetsen. Iets dat niet op gaat voor een fiets dat immers voor de wet een fiets is.
Dat kan je zeggen maar meer ook niet.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar je kunt ook van de elektrische fiets een losse categorie maken, hebben we ook gedaan met de speedpadelac die ook een typegoedkeuring nodig heeft.
Boven de 250 watt motor mag van de wet al niet als e bike verkocht worden (die begrenzer is dus niet relevant) maar zou als speedelec goedkeur moeten krijgen en daaronder vallen..quote:Op vrijdag 27 september 2024 08:59 schreef Hanca het volgende:
Na de Ouxi V8 worden waarschijnlijk meer fatbikes verboden: https://www.ad.nl/binnenl(...)-la-souris~ab61c285/
Al deze fatbikes hebben een zware motor die in theorie vervolgens begrensd is, maar die begrenzing is makkelijk op te heffen.
Er is nog helemaal niets verboden, alleen een advies afgegeven. En zelfs dan, succes met de handhaving. Van elk specifiek model fatbike een apart verbod gaan opstellen? Dan ben je echt járen verder..bovendien is het wel rechtmatig? Misschien zijn die Chinezen gewoon goedkoper én net zo goed als overdreven dure concurrenten binnen Europa, wie heeft die fietsen ooit echt serieus met elkaar vergeleken én belangrijker van binnen en buiten intensief geďnspecteerd?? Daar zou ik dolgraag weleens het antwoord op willen weten, en een rechter ook voordat er definitief iets verboden wordt, want het moet wel met feiten te argumenteren zijn. En niet omdat het toevallig uit China komt en een killer/monster concurrent is voor Europese overdreven dure fietsen… Al onze kleding en electronica komt niet voor niets al tientallen jaren óók allemaal uit China, daar is misschien wel een hele goede reden voor?quote:Op vrijdag 27 september 2024 08:59 schreef Hanca het volgende:
Na de Ouxi V8 worden waarschijnlijk meer fatbikes verboden: https://www.ad.nl/binnenl(...)-la-souris~ab61c285/
Al deze fatbikes hebben een zware motor die in theorie vervolgens begrensd is, maar die begrenzing is makkelijk op te heffen.
De QM Wheel V20(pro) zou op de nominatie staan om te worden verboden. En waarschijnlijk volgen er meer. Ik wil toch al geen fatbike, maar ik zou zeker geen Chinese makelij meer kopen met het grote risico dat hij straks verboden is. En zeker niet bij een online Chinese winkel, want dan gaat de verplichte terugroepactie natuurlijk ook nooit plaatsvinden.
Ze zijn simpelweg verboden omdat ze een 500 of 750 watt motor hebben, die wordt afgekapt op 250 watt, ipv een 250 watt motor. Daarom zijn ze ook simpel op te voeren, je haalt gewoon die begrenzing er af. Maar dat voldoet dus niet aan de regels. Er moet geen begrensde zware motor op zitten, maar echt een max 250 watt motor.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:36 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Er is nog helemaal niets verboden, alleen een advies afgegeven. En zelfs dan, succes met de handhaving. Van elk specifiek model fatbike een apart verbod gaan opstellen? Dan ben je echt járen verder..bovendien is het wel rechtmatig? Misschien zijn die Chinezen gewoon goedkoper én net zo goed als overdreven dure concurrenten binnen Europa, wie heeft die fietsen ooit echt serieus met elkaar vergeleken én belangrijker van binnen en buiten intensief geďnspecteerd?? Daar zou ik dolgraag weleens het antwoord op willen weten, en een rechter ook voordat er definitief iets verboden wordt, want het moet wel met feiten te argumenteren zijn. En niet omdat het toevallig uit China komt en een killer/monster concurrent is voor Europese overdreven dure fietsen… Al onze kleding en electronica komt niet voor niets al tientallen jaren óók allemaal uit China, daar is misschien wel een hele goede reden voor?
Hmmmm. definieer vermogen...... bij welke aanvoer spanning... en aanstuurfrequentie en niet onbelangrijk het uiteindelijk geleverd effectief rendement. Een jongere van 40kg met een fiets van 250W is heel wat anders dan iemand van 120kg. Laat staan op dunne bandjes die lekker weinig rol weerstand bieden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn simpelweg verboden omdat ze een 500 of 750 watt motor hebben, die wordt afgekapt op 250 watt, ipv een 250 watt motor. Daarom zijn ze ook simpel op te voeren, je haalt gewoon die begrenzing er af. Maar dat voldoet dus niet aan de regels. Er moet geen begrensde zware motor op zitten, maar echt een max 250 watt motor.
Dus ja, dat is rechtmatig.
En die V8 is al echt verboden, dat is geen advies.
Het is geen watt/kg, het is gewoon 250watt die die motoren mogen leveren, meer niet. Dat is niet lastig te definiëren, dat is zelfs zeer simpel te meten. En daar voldoe je wel of niet aan. En als het boven de 250 watt is, zoals bij die Chinese rommel, voldoe je er niet aan en word je dus door de EU verboden.quote:Op zaterdag 28 september 2024 02:47 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmmm. definieer vermogen...... bij welke aanvoer spanning... en aanstuurfrequentie en niet onbelangrijk het uiteindelijk geleverd effectief rendement. Een jongere van 40kg met een fiets van 250W is heel wat anders dan iemand van 120kg. Laat staan op dunne bandjes die lekker weinig rol weerstand bieden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |