denk dat je met een of twee het puntje van de ijsberg nog niet in zicht hebtquote:Op woensdag 4 september 2024 12:13 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Als het een of twee ministers waren afgetreden, dan had ik dat als reden gesnapt.
Maar in de afgelopen twee jaar zijn er al eerder veel Oekraense ministers afgetreden. Het lijkt nu er nu op (bij mij), dat Zelensky zijn inner circle steeds kleiner aan het maken is.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk dat je met een of twee het puntje van de ijsberg nog niet in zicht hebt
Hij lijkt wel een beetje op Poetin.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar in de afgelopen twee jaar zijn er al eerder veel Oekraense ministers afgetreden. Het lijkt nu er nu op (bij mij), dat Zelensky zijn inner circle steeds kleiner aan het maken is.
quote:Op woensdag 4 september 2024 12:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk dat je met een of twee het puntje van de ijsberg nog niet in zicht hebt
quote:Op woensdag 4 september 2024 12:13 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Als het een of twee ministers waren afgetreden, dan had ik dat als reden gesnapt.
aftreden en uit het raam vallen is niet hetzelfdequote:Op woensdag 4 september 2024 12:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij lijkt wel een beetje op Poetin.
Anderzijds is een baan als min buza nou niet echt een positie waar je makkelijk je zakken kunt vullen. Op die positie heb je geen noemenswaardige budgetten.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze kunnen proberen minder geld in hun eigen zakken te steken vermoed ik, het is niet dat dat onderwerp ineens van de tafel is puur omdat de Russen zijn binnengevallen
Ja, want rus is kyiv tot op 500 meter genaderd. Ofzo.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:31 schreef ach het volgende:
Ik vraag me af of de regering het einde aan zit komen en op de vlucht aan het slaan is
quote:
Propaganda is goed als het in jouw straatje past? Dan kan je alles goedpraten. Zo denken de Russen ook waarschijnlijk.quote:Op woensdag 4 september 2024 07:44 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is het mooie aan propaganda. Het is niet per definitie onwaar, zolang het maar in het gewenste narratief past.
De Russische soldaten misdragen zich flink, dat zien wij de hele oorlog al. En de Oekraense soldaten gedragen zich grotendeels goed, al zijn er altijd uitzonderingen natuurlijk. Dus dat filmpje is gewoon feitelijk correct en ondersteund met onder andere filmpjes als bewijs, die je zelf kunt bekijken op zijn telegram kanaal.
Dat er een pro Oekraense tintje aan zit is ook prima te verklaren daar hij gewoon Oekraens is.
Russische propaganda is juist het tegenovergestelde, grotendeels bestaat die namelijk uit leugens en onwaarheden zonder ondersteunend bewijs.
Je moet eens opzoeken wat propaganda precies is.quote:Op woensdag 4 september 2024 14:54 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
Propaganda is goed als het in jouw straatje past? Dan kan je alles goedpraten. Zo denken de Russen ook waarschijnlijk.
Door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie, wordt geprobeerd de publieke opinie te bespelen.quote:Op woensdag 4 september 2024 15:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je moet eens opzoeken wat propaganda precies is.
Ik zou wikipedia niet perse gebruiken voor definities op te zoekenquote:Op woensdag 4 september 2024 16:08 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
Door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie, wordt geprobeerd de publieke opinie te bespelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_(communicatie)
Dit is nooit goed ook al past het toevallig in jouw straatje.
Probeer een woordenboek, ipv wikipedia.quote:Op woensdag 4 september 2024 16:08 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
Door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie, wordt geprobeerd de publieke opinie te bespelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_(communicatie)
Dit is nooit goed ook al past het toevallig in jouw straatje.
Propaganda hoeft niet eenzijdig of onjuist te zijn.quote:Betekenis 'propaganda'
Je hebt gezocht op het woord: propaganda.
propaganda (de; v(m))
1
alles wat wordt gedaan om aanhangers te winnen voor bepaalde (politieke) ideen: propaganda maken
betaalde propaganda zoals dat het voor nederland nadelig zou zijn dat Ruzzia de Nordstream pijpen kwijt isquote:Op woensdag 4 september 2024 14:54 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
Propaganda is goed als het in jouw straatje past? Dan kan je alles goedpraten. Zo denken de Russen ook waarschijnlijk.
vraag me af of het tegen mensen is want het lijkt niet super efficientquote:Op woensdag 4 september 2024 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mag dit wel?
Was dat niet als chemisch wapen geclassificeerd wanneer het tegen mensen ingezet wordt?
Munitie doet boem. Metaal gaat stuk. En angst is ook prima.quote:Op woensdag 4 september 2024 16:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
vraag me af of het tegen mensen is want het lijkt niet super efficient
Het brand ook gewoon door die adhoc bunkertjes die ze maken in de loopgraven.quote:Op woensdag 4 september 2024 16:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Munitie doet boem. Metaal gaat stuk. En angst is ook prima.
Misschien omdat ik ietsje minder vertrouwen heb gekregen in dat men echt goed gaat helpen vanuit de NAVO als er iets gebeurt. Zal wel komen door afgelopen jaren en Oekraine is geen NAVO land dus het zegt waarschijnlijk niet veel, maar krijg vaak het gevoel dat als puntje bij paaltje komt veel landen vooral denken aan hoe ze zelf uit de wind kunnen blijven en economisch niet teveel impact ervaren of risico lopen op bombardementen op eigen gebied. Dus ik ben benieuwd in welke mate andere landen dan helpen en all-in gaan als een NAVO land aangevallen wordt.quote:Op woensdag 4 september 2024 09:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het vervelende aan episodes zoals dit, is dat net zoals Golfoorlog 1&2 lange tijd het beeld gedomineerd hebben over wat een oorlog precies is, dit bombarderen nu het beeld domineert over wat oorlog is.
Maar vergis je niet, zou rus het in z'n zotte kop halen om west-europa te bombarderen, dan kunnen ze dat 1 keer doen.
Dan gaan er als een gecombineerd antwoord 100en moderne straaljagers naar rus, die alles wat groen is naar de maan bombarderen. Met of zonder de hulp van de VS.
Ook heeft rus natuurlijk met de landmassa van polen duitsland te maken voor ze bij ons zijn. Dan is een bombardement op polen, duitsland al waarschijnlijker dan dat rus op ons gaat schieten. Spul waar rus oekraine mee bombardeert haalt NL gewoon niet eens.
Hulpeloos toe moeten kijken hoe rus bezig blijft en zelf niks terug mogen doen van de VS&DE is helaas de situatie waar oekraine zich in bevind, maar dus zeker niet de norm.
Bij de NOS las ik dat de reden van die van justitiie bijv is dat de persoon zelf nogal uitgeput was. Van anderen omdat ze dichter bij Zelensky staan.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:07 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet. Al zeven ministers vandaag en gisteren weg, zogenaamd vanwege de ontwikkeling van de oorlog. maar wat kunnen die vakministers (van justitie, van Europese integratie e.d.) nou doen aan de oorlogssituatie?
quote:"De herschikking van de ploeg heeft verschillende achtergronden. Sommige ministers zijn uitgeput, zoals de minister van Justitie. Op landbouw komt een minister die meer verstand heeft van Europese regelgeving. Die kan Oekrane beter klaarmaken voor de onderhandelingen met Brussel.
De vervanging van het bekendste gezicht, van minister Koeleba van Buitenlandse Zaken, is waarschijnlijk puur politiek. Zijn beoogd vervanger is afkomstig uit de presidentile administratie en staat dichter bij Zelensky. De indruk bij verschillende analisten is dat de nieuwe ploeg dienstbaarder aan Zelensky wordt en minder onafhankelijk zal opereren.
Deze definitie van het woordenboek vind ik, gezien het een gerundivum is, ook wel te kort schieten eigenlijk.quote:Op woensdag 4 september 2024 16:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Probeer een woordenboek, ipv wikipedia.
[..]
Propaganda hoeft niet eenzijdig of onjuist te zijn.
Je mag ook een encyclopedie proberen:
https://www.encyclo.nl/begrip/propaganda
Maar enkele, merendeel niet heeft het over onjuist en/of misleindend. Heb je daar lang naar moeten zoeken?
Volgens de Engelstalige Wikipedia zijn er met Oekraense tegenoffensief van 2023 14 dorpen hervoerd, zie rechterbovenhoek van die Wikipediapagina.quote:Op dinsdag 3 september 2024 20:24 schreef Idisrom het volgende:
Even tussendoor voor jullie een kleine opgave. Morgenavond kom ik met de toelichting.
Vorig jaar zijn tijdens het zomeroffensief van Oekrane 14 dorpen/plaatsen veroverd.
Hoeveel zijn er nu nog in Oekraens bezit?
[poll=7791]
Ik zeg niks over geslaagd of niet geslaagd. Ik was gewoon nieuwsgierig hoe het met die dorpen er voor stond een jaar later.quote:Op woensdag 4 september 2024 20:38 schreef sp3c het volgende:
Dus het mislukte zomer offensief van de Oekraners is niet echt geslaagd zeg je?
Damn
Verbaasd me dat ze er nog zoveel in handen hebbenquote:Op woensdag 4 september 2024 20:43 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik zeg niks over geslaagd of niet geslaagd. Ik was gewoon nieuwsgierig hoe het met die dorpen er voor stond een jaar later.
Thermiet is natuurlijk wel vaker ingezet, oa bij Azovstal. Ook in Vuhledar:quote:Op woensdag 4 september 2024 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Mag dit wel?
Was dat niet als chemisch wapen geclassificeerd wanneer het tegen mensen ingezet wordt?
En ja, dit soort munitie mag gewoon tegen militaire doelen ingezet worden.quote:White Phosphorous. WP proved to be an effective and versatile munition. We used it for screening missions at two breeches and, later in the fight, as a potent psychological weapon against the insurgents in trench lines and spider holes when we could not get effects on them with HE. We fired "shake and bake" missions at the insurgents, using WP to flush them out and HE to take them out.
Misschien hebben ze die wel niet, of niet genoeg.quote:Op woensdag 4 september 2024 21:05 schreef AchJa het volgende:
ik zou persoonlijk gewoon fosforgranaten gebruiken
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?quote:Op woensdag 4 september 2024 20:21 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Volgens de Engelstalige Wikipedia zijn er met Oekraense tegenoffensief van 2023 14 dorpen hervoerd, zie rechterbovenhoek van die Wikipediapagina.
Ik heb op die '14 villages' geklikt, en draai nu met de klok mee om te bekijken hoe het er nu voor staat.
Zo'n 8 tot 10 kilometer ten zuidwesten van Bachmoet ligt Klishchiivka, een langwerpig dorp. Deze is voor het oostelijke deel weer in Russische handen. Vlak daaronder ligt Andriivka, is nog steeds in Oekraense handen.
Het belangrijke knooppunt in het zuiden, Velyka Novosilka was voor 2023 in Oekraense handen, maar alle dorpen daaronder niet. De veroverde dorpen Neskuchne, Storozheve, Blahodatne, Makarivka zijn in Oekraense handen gebleven, maar de twee dorpen daar weer onder, Staromaiorke en Urozhaine zijn deze zomer weer terug veroverd door de Russen.
Ietsje westelijker ligt Rivnopil, en dan weer wat westelijker net over de grens met oblast Zaporizhja, liggen Novodarivka en Levadne. Al deze drie dorpen zijn in Oekraense handen.
Dat geldt niet meer voor halverwege het Zaporidzjafront gelegen Robotyne.
De beide meest westelijke plaatsen, dichtbij het grote stuwmeer van Zaporidzja, liggen Piatykhatky en Lobkove. Deze twee dorpen zijn nu in Oekraense handen.
Dus kom ik totaal op 10½ dorpen, wat Oekrane nu nog over heeft van die 14 veroverde dorpen.
Fosfor is nogal kleverig. Thermiet is een droog poeder en dus makkelijker een bepaalde richting op te sproeien.quote:Op woensdag 4 september 2024 21:05 schreef AchJa het volgende:
ik zou persoonlijk gewoon fosforgranaten gebruiken voor dit soort opdrachten, Shake and Bake.
10 miljoenquote:Op woensdag 4 september 2024 22:40 schreef ExTec het volgende:
Oeps. Zijn wat pro rus trollen door de mand gevallen, werden gewoon betaalt door het kremlin.
[ x ]
Helaas moeten we het doen met op FOK gratis onzin roepenquote:Op woensdag 4 september 2024 22:50 schreef over_hedge het volgende:
[..]
10 miljoenvoor 1 miljoen wil ik ook wel wat onzin op twitter gaan roepen
Met attritie gaan ze het niet winnen.quote:Op woensdag 4 september 2024 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
Verbaasd me dat ze er nog zoveel in handen hebben
Maar het is niet heel interessant, ze moeten sowieso ophouden met alles tot de dood te verdedigen, gewoon terugtrekken als het niet meer houdbaar is en in het volgende dorp verder
Enige manier dat ze dit gaan winnen is attritie, langer volhouden dan de Russen leuk vinden
Tim Pool is echt een bar slechte acteur.quote:Op woensdag 4 september 2024 22:40 schreef ExTec het volgende:
Oeps. Zijn wat pro rus trollen door de mand gevallen, werden gewoon betaalt door het kremlin.
[ x ]
Dat worden aanklachten wegens FARA neem ik aan.quote:Op woensdag 4 september 2024 22:40 schreef ExTec het volgende:
[ x ]
Rusland heeft mensen uit de Occupy-beweging geronseld.quote:Op woensdag 4 september 2024 23:20 schreef oheng het volgende:
[..]
Tim Pool is echt een bar slechte acteur.
[ x ]
Onmogelijk te zeggen maar veel andere opties hebben ze nietquote:Op woensdag 4 september 2024 23:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Met attritie gaan ze het niet winnen.
Krijg je een stijfje van hequote:Op woensdag 4 september 2024 23:52 schreef Discombobulate het volgende:
https://www.bbc.com/news/articles/c1m0ylnkylko
Bijna allemaal soldaten.
Nee, dat is niet wat ik zeg. De waarheid kan propaganda zijn als het in het gewenste narratief valt. Propaganda is niet per definitie onwaar namelijk. En propaganda is daarom ook niet per definitie slecht.quote:Op woensdag 4 september 2024 14:54 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
quote:Lviv region transferred 450 FPV drones for the needs of the Defense Forces
FPV drones donated by the Lviv region for the needs of the Ukrainian Defense Forces. Photo credits: Lviv Regional Military Administration
The Lviv region donated 450 FPV drones to the Ukrainian Defense Forces.
Maksym Kozytskyi, head of the Lviv Regional Military Administration, announced this.
The funds for the purchase of these drones were raised jointly with the Birds of Victory charity project and the Codelions for Ukraine charity organization.
This procurement enabled the Ukrainian Defense Forces to equip some units with additional munitions for use against enemy targets.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:US has not changed position on Ukrainian strikes deep into Russian territory – Pentagon
The United States has not changed its policy on Ukraine striking deep within Russian territory with the use of US-provided weapons.
Source: Pentagon Spokesman Brigadier General Patrick Ryder during a briefing on 3 September, as reported by European Pravda
Quote: "I don't have any announcements to make in terms of any change in policy."
Details: Ryder reiterated that Defense Secretary Lloyd Austin will have the opportunity to meet with Ukrainian and international partners later this week in the Ukraine Defence Contact Group (Ramstein-format) meeting.
"We'll be very focused on, again, better understanding Ukraine's security assistance needs and how best to meet those," he said.
"But in terms of any changes to our policy, I'm — I’m not going to have anything to provide. Again, there has been no changes," Ryder emphasised.
Background:
• Russia launched a ballistic missile attack on an educational institution and hospital in the city of Poltava on 3 September. The latest information says that the number of people killed has risen to 51, with 219 people injured in the attack.
• After the attack, Latvian President Edgars Rinkēvičs called for the removal of all restrictions on Ukraine's use of Western-provided weapons.
quote:British Modini introduced a Dart 250EW jet drone to destroy electronic warfare systems
Dart 250EW jet drone at MSPO2024. Photo credits: Militarnyi
British company Modini introduced a Dart 250EW jet drone to destroy electronic warfare systems.
Militarnyi reports on this.
The drone was presented at the MSPO2024 defense exhibition, which is currently taking place in Kielce, Poland.
The jet drone was developed based on the proven Modini Dart 250 jet drone, which ensured a high level of interchangeability of components and their availability.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Russia Secretly Buying Sensitive Electronics From India – FT
Russia has set up a covert trade route to obtain critical electronics from India for its war in Ukraine, the Financial Times reported Thursday, citing leaked government documents and anonymous sources.
The Moscow-based Consortium for Foreign Economic Activity and International Interstate Cooperation in Industry (Ved MMKP) reported to Russia’s Industry and Trade Ministry in October 2022 that it could spend 82 billion rupees ($976,650) on components previously bought through Western countries.
These components, including parts for “telecommunication, server and other complex electronic equipment,” have both civilian and military applications, making them subject to Western export controls.
Despite Western sanctions cutting off Russia’s access to essential foreign-produced electronics, the country’s military still relies on these components for missiles, drones and electronic warfare equipment.
According to FT, Ved MMKP’s report detailed plans to carry out transactions through a “closed payment system between Russian and Indian companies” to evade Western scrutiny. An unnamed Western official described the consortium as a likely “front” for Russian intelligence.
Russia has amassed Indian rupees from booming oil sales to India amid sanctions, with trade between the two nations almost doubling to $65 billion in 2023.
While it is unclear how Russia executed its covert trade plan, customs filings show that Indian exports of sensitive electronics, as listed in the Ved MMKP’s report, increased significantly from mid-2022.
An Indian company named Innovio Ventures reportedly supplied at least $4.9 million worth of electronics, including drones, to Russia, and shipped another $600,000 worth of goods to Kyrgyzstan, a Central Asian nation that has become a backchannel for Russia’s imports of sanctioned items.
At least one sanctioned Russian company, Testkomplekt, received $568,000 in electronic equipment for use in radio-electronic systems, according to FT.
quote:Ship Carrying 20K Tons of Explosive Cargo From Russia Docks at NATO Port
Aship carrying 20,000 tons of potentially hazardous cargo from Russia docked at a port in Norway this week after seeking shelter from a storm.
The Malta-flagged cargo vessel, the Ruby, departed from Russia's northern port of Kandalaksha on August 22. It was loaded with ammonium nitrate, a substance used in fertilizer and explosives, when it docked at the port of Troms, which is located near to a university campus and university hospital, Norwegian publication The Barents Observer reported on Tuesday.
Part of the grain silos in the port of Beirut collapses, due to an ongoing fire since the beginning of last month, on August 4, 2022. On August 4, 2020, the dockside blast of haphazardly stored ammonium nitrate, one of history's biggest non-nuclear explosions, killed more than 200 people.
quote:UK and Germany: No new decisions to lift restrictions on Ukrainian strikes on Russia's territory
The UK Prime Minister Keir Starmer and German Chancellor Olaf Scholz said on Wednesday that their countries had no new decisions on restrictions on the use of weapons transferred to Ukraine for further strikes on Russia.
Source: Starmer and Scholz at a press conference in Berlin, The Guardian reports; European Pravda
Details: The leaders of the two governments were asked whether they had discussed lifting restrictions on weapons provided to Ukraine, which would allow them to be used agaist Russia.
Starmer replied that "we support Ukraine, we provide it with weapons and we provide it with support". At the same time, he stressed that "no new or different decisions have been made".
"I'm not going to get into tactical issues about the use of weapons for obvious reasons, but no new decisions have been made," Starmer said.
Scholz emphasised that Germany is one of Ukraine's biggest supporters in Europe and is going to continue this support.
"As for the supply of weapons, there are no new decisions from Germany," Scholz said.
Background:
• On 24 August, President Volodymyr Zelenskyy urged Ukraine's friends to put pressure on the allies to authorise Ukraine to use Western-supplied long-range weapons on Russian territory.
• The media reported that amid the operation in Kursk Oblast, Ukraine intensified requests to the United States to allow it to use ATACMS to strike at Russian airfields.
• The Telegraph, citing its sources, noted that the UK supports the idea of striking Russia with Storm Shadow missiles, but fears problems in relations with the US.
quote:Ukrainian Armor presents the UGV Protector
Protector unmanned ground vehicle. September 2024. Photo credits: Ukrainian Armor
At the MSPO International Defense Industry Exhibition in Poland, Ukrainian Armor presented the UGV Protector (Unmanned Ground Vehicle).
Photos of the UGV were published on the company’s website.
The ideology of the UGV Protector is said to be the safe execution of dangerous missions.
“While working on this completely new development for our company, we analyzed the experience of the military who are on the front line and work with unmanned ground vehicles. This robot is designed to improve the safety and operational efficiency of military personnel on the battlefield,” CEO Vladyslav Belbas shared.
The platform’s weight can reach up to 4,000 kg, and the 190 hp engine can reach a speed of up to 60 kilometers per hour. It has Stanag 4569 level 1 ballistic protection.
quote:Paratroopers captured nine Russian invaders in the Kurakhove sector
Captured Russian invaders. Donetsk region, August/September 2024. Frame from video 46th Airmobile Brigade
Soldiers of the 46th Airmobile Brigade captured a unit of Russian invaders in the Donetsk region.
The incident took place in the Kurakhove sector, where the invaders are trying to advance, constantly storming Ukrainian positions.
The press service of the 46th Airmobile Brigade published the video of the capture of the invaders.
The brigade said that recently, the paratroopers captured nine Russian invaders, thus replenishing the exchange fund.
According to the military, thanks to intelligence, they managed to detect a hideout where the Russian advanced unit was located in time.
quote:Ukrspecsystems’ drones to be produced under license in Poland
SHARK and MINI SHARK drones at the ALS Systems booth at MSPO. September 2024. Photo credits: Militarnyi
Ukrspecsystems has licensed the Polish defense industry to produce its advanced drones.
Militarnyi reports on this.
A Ukrainian defense company has started cooperating with Polish ALS Systems.
ALS Systems received licenses to produce SHARK, MINI SHARK, and PD-2 reconnaissance drones.
Ukrspecsystems will assist with technology and expertise, and the Polish company will manufacture the drones at its plant in southern Poland.
quote:Putin's Alleged Sons Have 'Cover Documents,' Use Armored Train: Report
Russian President Vladimir Putin has two sons with his rumored mistress, Alina Kabaeva, according to an investigative site, which reported that they live a life of isolation and secrecy, and rarely see their parents.
The Dossier Center, a project launched by Russian opposition figure Mikhail Khodorkovsky, said Ivan Putin and Vladimir Putin Jr. can't be found in state databases as "they have had the kind of cover documents typically made for spies and people under state protection."
Previous Western media reports, citing anonymous sources, have claimed that Kabaeva shares two young sons with Putin, 71, as well as twin girls born in 2015. It has also been alleged that Kabaeva and their children are currently residing in Switzerland, though Newsweek could not independently verify the claim.
Kabaeva, a 41-year-old former Olympic gymnast, has been romantically linked to the Russian leader for years. The Kremlin has repeatedly shut down those rumors. Kabaeva has been dubbed as "Russia's First Mistress" and the "Secret First Lady."
Newsweek has contacted Russia's Foreign Ministry for comment.
quote:Russian singer boasts of Chanel cosmetic bag stolen from Ukrainian woman
Popular Russian singer Yulia Chicherina, who supports the war and dictator Putin, turned out to be a looter.
She boasted that during her visit to the occupied territories of Ukraine, she was given a Chanel cosmetic bag, which was stolen from a local resident.
The video was published on her social media.
The large pink cosmetic bag with the inscription Chanel was given to her by Russian occupants fighting against Ukraine.
In the video, they claim that they allegedly took it away from a French military man.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Filmpje kun je vinden in het artikel.
quote:Ukraine and Ireland sign a security agreement
Irish Prime Minister Simon Harris and President Volodymyr Zelensky. September 4, 2024, Ukraine. Photo credits: Office of the President
Ukraine and Ireland sign an agreement on support for Ukraine and cooperation between the two countries.
The agreement was signed by President Volodymyr Zelensky and Prime Minister of Ireland Simon Harris.
This year, Ireland has committed to providing an additional 128 million in non-lethal military support and at least 40 million in humanitarian aid to Ukraine.
Ireland will also supply mine clearance systems and explosive ordnance disposal equipment, continuing its involvement in the demining coalition.
Ireland will ensure the ongoing training of the Ukrainian Armed Forces through the EU Military Assistance Mission (EUMAM) in Ukraine.
quote:Rada dismisses four ministers, two resignations fall short
The Verkhovna Rada dismissed several Ukrainian government ministers, while some high-profile resignations went unvoted on Sept. 4.
On Sept. 4, the Verkhovna Rada dismissed several Ukrainian ministers:
• Oleksandr Kamyshin was removed as Minister for Strategic Industries. Reports suggest he may be moved to the President’s Office, possibly as a strategic advisor, and could replace Rostyslav Shurma as deputy chairman.
• Olga Stefanishyna was dismissed as Deputy Prime Minister for European and Euro-Atlantic Integration. There are suggestions that her role might merge with the Ministry of Justice, which she could then head.
• Ruslan Strelets was removed as Minister of Environmental Protection and Natural Resources.
• Denys Malyuska was dismissed as Minister of Justice. The Ministry of Justice is expected to merge with the Deputy Prime Minister's office for European and Euro-Atlantic Integration.
Votes to remove Vitaliy Koval from the State Property Fund and Iryna Vereshchuk from her role as Deputy Prime Minister for Reintegration fell short, with 225 and 214 votes respectively.
The resignation of Foreign Minister Dmytro Kuleba was also not considered. Zheleznyak mentioned that the process was halted, and Kuleba remains in his position for now. Reports indicate that Andrii Sybiha might be appointed as the new Foreign Minister.
Zheleznyak noted that the unsuccessful votes are temporary and that committees will reconvene to address the resignations, with further discussions planned within the Servant of the People faction on new ministerial nominations.
https://novayagazeta.eu/a(...)ear-old-girl-en-newsquote:Former Wagner fighter accused of brutal murder of pregnant girlfriend over broken speaker
A former Wagner Group mercenary has gone on trial in the Siberian city of Omsk for allegedly murdering his pregnant 18-year-old girlfriend, Russian business daily Kommersant reported on Tuesday.
According to the investigation, Sergey Kozlov beat his girlfriend Daria to death at a party in October 2023 after she broke his speaker.
Eyewitnesses reportedly saw Kozlov, who is twice the victim’s age, jump on the pregnant girl’s stomach and shout that she was unworthy of being the mother of his child, after which he stepped on her neck and started pressing down with his shoe.
“The victim was found to have a traumatic brain injury, a broken nose, a brain contusion, a ruptured liver, and blunt abdominal trauma. The description of all 138 injuries took up several pages,” Kommersant reported.
The 36-year-old Kozlov, who was recruited by Wagner while in prison, initially denied his involvement in the crime but later partially admitted guilt.
Kozlov has previously been convicted several times for theft, grievous bodily harm and robbery, Kommersant reported, though he was also awarded a medal for courage during his service in Ukraine, from which he returned home in the summer of 2023.
The court is expected to announce its verdict on 9 September.
quote:Russian ex-convict returned from war suspected of killing 11-year-old girl
A Russian ex-convict who had recently returned from the frontlines in Ukraine has been detained by police on suspicion of murdering an 11-year-old girl in the city of Nizhny Tagil in Russia’s Ural region, local media outlet E1.ru reported on Tuesday.
Anastasia Yakina, 11, disappeared on 31 August after going for a walk, the outlet wrote, after which her father contacted the police and volunteers helped in the search for the missing girl.
Yakina’s body was found on Tuesday in the basement of the apartment building where she lived, Telegram channel Ural Mash reported. Her father, Alexander Yakin, told E1.ru that traces of blood were found in the flat where his neighbour, who had recently returned from the frontlines in Ukraine, lived.
quote:The Defense Tech Valley summit will be held in Ukraine to support the defense industry
Exhibition of Ukrainian ground drones. Photo: Mykhailo Fedorov
In October, the first international investment summit for the defense industry, Defense Tech Valley, will be held in Ukraine.
The Brave1 Defense Innovation Cluster has already launched a special website where you can register for the summit on the Ukrainian defense tech industry.
Defense Tech Valley will be held on October 3-4 in Kyiv and will bring together hundreds of investors from Ukraine and partner countries, representatives of key government agencies, military, developers, and experts.
For two days, they will discuss how to turn Ukraine into one of the world’s top defense tech investment hubs.
The summit is intended to demonstrate to the world that Ukrainian defense innovations are not only about the latest technologies but also about promising business projects.
quote:Kyiv Suspends Chief of Unmanned Systems Amid Allegations of Treason and Russian Ties
The Chief of Staff of the Ukraine’s Unmanned Systems Command, Roman Hladkyi, was suspended after allegations of treason, corruption, and ties between his family and Russia.
Roman Hladkyi.Photo:mkrada.gov.ua
The Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine (AFU), Oleksandr Syrsky, suspended Roman Hladkyi, Chief of Staff of the Unmanned Systems Command, according to the General Staff of the Armed Forces of Ukraine.
The General Staff clarified that the Security Service of Ukraine (SBU) will conduct a special investigation into Hladkyi, who was appointed to the position in late August. This decision followed a meeting of the Verkhovna Rada’s Committee on National Security, Intelligence, and Defense, which had previously demanded such an investigation.
quote:Scholz: Germany Orders 17 IRIS-T Air Defense Systems for Ukraine
German Chancellor Olaf Scholz in the background of the IRIS-T SAM. September 2024. Germany. Photo credits: Ministry of Defense of Germany
German Chancellor Olaf Scholz stated that Germany has ordered 17 IRIS-T air defense systems for Ukraine.
The Chancellor stated this during a press conference at the Air Force base near Kiel.
At the military base, Scholz received the IRIS-T system for the German army.
He confirmed that Berlin had ordered 5 more IRIS-T systems for Germany and 17 more for Ukraine.
Scholz said that the purchase of six IRIS-Ts for the Bundeswehr will play a key role in strengthening the European initiative Sky Shield.
quote:Ukrainian Armed Forces show activities of military commandant's office in Kursk region – photos
Ukrainian military says Russian authorities have left their citizens to fend for themselves and have not created humanitarian corridors during the entire operation
Photo by the Ground Forces of the Ukrainian Armed Forces
The Ukrainian Armed Forces (UAF) have established a military commandant's office in Russia's Kursk region, where a Ukrainian military operation is ongoing. The Ukrainian Ground Forces shared photos of the office's activities.
The commandant's office reportedly ensures compliance with international humanitarian law in the Kursk region.
"A significant number of civilians, abandoned by Russian authorities without any means of survival – food, electricity, water, and gas – remain in the territory controlled by Ukrainian forces," the statement reads.
quote:Russian 'spy whale' was shot, animal groups say
The mammal was known locally as Hvaldimir, a pun on the Norwegian word for whale, "hval," and Russian President Vladimir Putin's first name
A beluga whale suspected of being a Russian spy found dead off the Norwegian coast was shot, animal rights activists have claimed.
The body of the otherwise healthy and relatively young animal - nicknamed Hvaldimir - was found floating in a bay off the country's south-western coast.
Animal rights groups said the whale was found with bullet wounds and had been shot in a “heinous crime”.
“We will pursue justice for Hvaldimir,” One Whale founder Regina Haug vowed in a statement on social media.
History Legends is n grote Russische propaganda show , dat ziet toch iedereen wel?quote:Op woensdag 4 september 2024 12:09 schreef Idisrom het volgende:
[..]
History Legends doet tenminste nog diepgaande achtergrondonderzoek, en hij probeert ons ook geen T-shirtjes, petjes en mokken aan te smeren.
Ze zijn bijna allemaal naar nieuwe belangrijke posities gegaan, enorme kneus.quote:Op woensdag 4 september 2024 12:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar in de afgelopen twee jaar zijn er al eerder veel Oekraense ministers afgetreden. Het lijkt nu er nu op (bij mij), dat Zelensky zijn inner circle steeds kleiner aan het maken is.
Daarna kan je normaliter het best gewoon je waffel dicht houden als je toch niet weet wie ze zijn?quote:Op woensdag 4 september 2024 12:42 schreef Idisrom het volgende:
Ik ken deze zeven ministers niet, maar dit lijken mij geen hardliners. De kans op vredesonderhandelingen vanuit Oekraense kant zie ik er nu niet groter op geworden.De zeven ministers worden toegelicht in de eerste 2 1/4 minuut.
Ministers Deserting Zelensky? Dy PM In Charge Of Kyiv’s NATO Bid, FM Kuleba Quit As Putin Rains Fire
Een minister heeft de voornaam Ruslan
Dit zou best een mooi opzichstaand topic zijn, ze zijn natuurlijk niet alleen ingezet door de Russen om Oekraine te beinvloedenquote:Op woensdag 4 september 2024 22:40 schreef ExTec het volgende:
[ x ]
quote:He helped the Russians attack Toretsk: the SBU exposed a former militiaman in Donetsk region. PHOTO reportage
An informant of the FSB of the Russian Federation was detained in Donetsk region, who gave the Russians the locations of Ukrainian troops defending Toretsk.
This was reported by the SBU press service, Censor.NET informs .
The attacker turned out to be a former employee of the local unit of the disbanded militia, who was waiting for the occupation of the community.
"In order to help the Russians to break into the city, the person involved went around the settlement, where he secretly recorded the location of the strongholds and fortified areas of the Armed Forces. He also tried to establish the coordinates of the headquarters and combat positions of the Ukrainian artillery, which is keeping under fire control the assault groups of the occupiers in the Toretsk direction. The person involved forwarded to a Telegram bot administered by representatives of the FSB," the message reads.
The man also passed on information to his old acquaintance - an "employee of the people's militia of the DNR" who works for the Russian special service.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog een aantal foto's in het artikel zelf. Maar daar valt niet veel op te zien.
quote:'Russen hebben oude Nederlandse ASML-machines voor chips in drones'
Met behulp van een of meerdere ASML-machines uit Nederland, kan Rusland tegenwoordig chips voor drones te maken. Dat meldt Trouw op basis van eigen onderzoek. Hoe de Russen aan onderdelen voor de machines komen, is niet duidelijk.
Dagblad Trouw ontdekte dat microchips die in Russische gevechtsdrones worden gebruikt, gemaakt zouden kunnen zijn met oude machines van chipfabrikant ASML uit het Nederlandse Veldhoven.
Zelf importeren
Eerder werd al duidelijk dat Rusland via bijvoorbeeld buitenlandse groente- en fruitbedrijven microchips en printplaten ondanks westerse sancties weet te importeren, maar volgens Trouw kunnen de Russen de chips ook zelf maken.
Volgens de krant hebben de Russen zeker n ASML-machine om chips mee te fabriceren. Moskou zou er sinds het begin van de oorlog in Oekrane in zijn geslaagd om zeker 170 reserveonderdelen voor de machine te importeren, met name via China.
De machine(s) van de chipfabrikant waar Rusland over zou beschikken, zijn volgens Trouw niet splinternieuw, maar zouden eind jaren negentig en begin jaren nul gemaakt zijn. Dat is modern genoeg om chips voor drones en wapens te fabriceren.
In drones op slagveld
De chips zijn volgens experts teruggevonden in drones op het slagveld in Oekrane.
Een woordvoerder van ASML laat weten dat het bedrijf zich aan de sancties houdt. De bedrijven die volgens Trouw betrokken zijn bij de import van reserveonderdelen, zeggen ook van niets te weten.
Zo groot als een klaslokaal
Machines van ASML zijn zo groot als een klaslokaal. Over de modernste versies is al lange tijd discussie, omdat de Amerikanen het Nederland niet toestaan deze aan China te leveren.
quote:Ukraine’s Latest Counter-Drone Weapon is Balloon-Based Sensor
As drone swarms saturate the battlefield, it may be more productive to go after the operator rather than defeating individual drones, and this new system may be the answer.
Image of an Aerobavovna aerostat balloon carrying the Aero Azmiuth SIGINT payload. Photo: X / Twitter
The military issues website The War Zone (TWZ) reported on Tuesday that Ukraine was trialing an electronic surveillance system suspended on an aerostat balloon, which is designed to detect enemy drone operators. TWZ said the exact status of the system, known as Aero Azimuth, was unknown but indicated a growing interest in the use of balloons as a platform for elevated sensors.
Aero Azimuth was developed by the Ukrainian Kvertus company and was reportedly demonstrated at a recent Ukrainian exhibition that focused on counter-drone technologies.
The ground-based versions of the Kvertus Azimuth system are already deployed with Ukraine’s Armed Forces (AFU) but this is the first time it has been applied to an airborne platform. The balloon – or, more properly, the aerostat – is produced by another Ukrainian company, Aerobavovna.
Overigens heeft de federale overheid in de VS een veroordelingspercentage van hoog in de 90%. Die gasten schijten niet voor 11en. Die komen echt alleen achter je aan als ze het zo goed als zeker weten.quote:Op donderdag 5 september 2024 07:21 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dit zou best een mooi opzichstaand topic zijn, ze zijn natuurlijk niet alleen ingezet door de Russen om Oekraine te beinvloeden
Elan Musk, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 5 september 2024 11:21 schreef ExTec het volgende:
Er zijn nogal wat tankies die nu in de problemen zitten. En dit feest is nog niet over.
Vreemd dat je dan toch nog achter Ruslands staat.quote:Ik zie Rusland er absoluut voor aan om een kinderziekenhuis te beschieten, maar aan de andere kant ik zie Ukraine er ook 100% voor aan om zo'n verhaal te verzinnen om meer militaire en financile steun te genereren
Het is geen zinloos gelul. We hebben het over een doelbewuste strategie. Twijfel zaaien, hagelbuien van propaganda om de situatie ondoorzichtig te maken. Ja maar hij dan, Ukraine is ook corrupt. Amerika begint ook oorlogen. Al die dingen waar we al 2 jaar mee te maken hebben om steun aan Ukraine af te remmen.quote:Op donderdag 5 september 2024 17:05 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Vreemd dat je dan toch nog achter Ruslands staat.
Ik vind het daadwerkelijk bombarderen van kinderziekenhuizen toch wel wat erger dan een 'leugentje voor bestwil' teneinde meer geld vrij te maken voor de verdediging van je land. Oke, leugentje voor bestwil is wat eufemistisch uitgedrukt.
Werkelijk waar, hoe kan je dat accepteren.. En dan kom je alleen maar met argumenten dat de Oekraners ook niet deugen. En het westen ook niet. En dat klopt (deels) ook gewoon. Maar wat the fuck maakt het uit dan? Dat is geen reden voor oorlog. En ook niet eens d reden.
Maar ja, zinloos gelul in de marge weer dit![]()
Dit is toch wel vreselijk als je als enigste het overleefd.quote:"Alleen de man op deze foto heeft de Russische aanval overleefd", schrijft de burgemeester van Lviv op X bij een foto van een gezin. Te zien zijn een lachende vader, moeder en drie dochters.
Hun huis, gelegen in de stad ver van het front, werd gisteren geraakt door een Russische raket. Vader Yaroslav werd levend onder het puin vandaan gehaald, maar zijn vrouw en dochters hebben de aanval niet overleefd.
Terwijl hulpverleners hem probeerden te troosten, keek Yaroslav vol ongeloof toe hoe de lichamen van zijn vrouw Yevheniya (43) en dochters Emiliya, Daryna en Yaryna in lijkzakken werden weggedragen.
Volgens ooggetuigen is de vader de enige overlevende omdat hij op het moment van de inslag naar hun appartement was gegaan om water te halen. De rest schuilde in het trappenhuis, dat als een veiliger plek werd beschouwd.
Kort na de aanval is te zien hoe hulpverleners de aangeslagen vader Yaroslav troosten:
De dood van de drie zusjes en hun moeder heeft veel losgemaakt in Lviv en de rest van het land.
In de post op X deelt burgemeester Andriy Sadovyi dat oudste dochter Yaryna een collega van hem was. "Ze werkte in ons stadhuis aan een project om Lviv de Europese jongerenhoofdstad van 2025 te maken."
Daryna, de middelste dochter van 18, studeerde Oekraense cultuur aan de universiteit van Lviv en was net aan haar tweede jaar begonnen. "Er zijn geen woorden voor dit immense verdriet," reageerde de universiteit op haar dood. "Laten we bidden voor de onschuldige slachtoffers en voor Jaroslav, de vader."
In haar sollicitatiebrief voor de universiteit omschreef Daryna haar familie als "ongelooflijk hecht en harmonieus". Ze schreef over de onvoorwaardelijke steun van haar ouders en hoe zij hun dochters verhalen vertelden over de Oekraense geschiedenis.
De scouting, waar de moeder en twee oudere dochters lid van waren, beschrijft de moeder als een "creatieve, intelligente en positieve persoonlijkheid."
Ver van het front
Lviv, dicht bij de Poolse grens, werd lange tijd beschouwd als een van de veiligste plekken van het land. De stad is een toevluchtsoord voor honderdduizenden Oekraners sinds het uitbreken van de oorlog.
Door de afstand tot het front heeft de Oekraense luchtafweer meestal wel tijd om raketten en drones die richting Lviv worden afgevuurd uit de lucht te halen.
Geen psychiater zou mij kunnen redden..quote:Op donderdag 5 september 2024 18:30 schreef Zoddie het volgende:
Vader verliest zijn hele gezin bij Russische raketinslag op huis Lviv
[ afbeelding ]
[..]
Dit is toch wel vreselijk als je als enigste het overleefd.
quote:Belarus Reportedly Downs Two Russian Drones for the First Time
On September 5, two Russian drones were reportedly shot down by Belarusian forces near Homel, 30 km from the Ukraine-Belarus border.
Belarusian monitoring group Belarusian Hajun reported this on their Telegram channel.
Screenshot from the video of intercepted Shahed drone near Belarusian city of Gomel. (Source: Belarusian monitoring channels)
If verified, this would mark the first confirmed instance of Belarusian forces successfully intercepting Russian drones in Belarusian airspace.
On the night of September 5, Russia launched another large-scale drone assault on Ukraine, targeting several regions.
According to Belaruski Hajun, multiple Belarusian fighter jets were deployed to intercept the drones near Homel around 1:30 a.m. local time, approximately 30 km from the Ukraine-Belarus border.
A third Russian attack drone is reported to have entered Belarusian airspace around 2:30 a.m., but no further details about its status have been provided.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wit-Rusland heeft nu nu meer Russische drones neergehaald dan Polen en Roemeni bij elkaar. (beide 0 nog steeds). Filmpje was al eerder hier langsgekomen.
Filmpjes nog tegengekomen in ander artikel. Volgens mij was 1 daarvan nog niet langsgekomen.
[ Bericht 9% gewijzigd door Delenlill op 05-09-2024 20:00:15 ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |