abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214223379
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:03 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dezelfde discussie nu voor de derde keer over doen is ook vrij lelijk en inmiddels ook een behoorlijke verspilling van tijd en geld aan het worden. Dit gezeik al gehad bij de hoorzittingen en in de tweede kamer. Moeten we dat nu ook over gaan doen in de eerste kamer waar dat absoluut niet plaats hoort? De dagelijkse waan hoort daar niet thuis.

Ik vind het terecht dat de voorzitter dat afkapt.
In de Eerste Kamer hoort dat juist plaats. Juist nu, nu een antirechtstatelijk, extreemrechts kabinet allerlei grenzen fors dreigt te overtreden. Precies dan moet de Eerste Kamer in actie komen.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_214223432
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:07 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
In de Eerste Kamer hoort dat juist plaats. Juist nu, nu een antirechtstatelijk, extreemrechts kabinet allerlei grenzen fors dreigt te overtreden. Precies dan moet de Eerste Kamer in actie komen.
Daar horen persoonlijke aanvallen en discussies over de persoon niet bij. Als een wet ongrondwettelijk is dan staat het de Eerste Kamer vrij daar tegen te stemmen zoals dat hun taak is. De taak van de Eerste Kamer is niet om het parlement en dus die ministers te controleren, die taak ligt bij de Tweede Kamer.
pi_214223564
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Daar horen persoonlijke aanvallen en discussies over de persoon niet bij. Als een wet ongrondwettelijk is dan staat het de Eerste Kamer vrij daar tegen te stemmen zoals dat hun taak is. De taak van de Eerste Kamer is niet om het parlement en dus die ministers te controleren, die taak ligt bij de Tweede Kamer.
En zo strikt ligt het allang niet meer. En als dat de ene kant op werkt, dus de Eerstekamerfractie die blind meestemt met het kabinet, dan werkt dat ook de andere kant op, waarbij de oppositie extra kritisch is omdat het om een extreem kabinet gaat.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_214223568
Het wordt tijd om de Eerste Kamer een keertje af te schaffen. Wordt allang niet meer gebruikt waar die ooit voor bedoeld was.
Mja
pi_214223598
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:20 schreef TAmaru het volgende:
Het wordt tijd om de Eerste Kamer een keertje af te schaffen. Wordt allang niet meer gebruikt waar die ooit voor bedoeld was.
Wel mee eens. Maar dan moet je een vorm van constitutionele toetsing invoeren. Anders krijgt de winnaar van de verkiezingen in een klap te veel macht. Dan verdwijnt alle balans uit het systeem.
zie email 27 oktober
pi_214223603
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:20 schreef TAmaru het volgende:
Op zich mee eens, maar dan eerst een ander instrument om de politieke waan van de dag enigszins te temperen.
pi_214223621
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ik zou het hoofdstuk “de eerste kamer en de vertrouwensregel” in een willekeurig handboek staatsrecht nog eens doorlezen ;)
zie email 27 oktober
pi_214223973
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wel mee eens. Maar dan moet je een vorm van constitutionele toetsing invoeren. Anders krijgt de winnaar van de verkiezingen in een klap te veel macht. Dan verdwijnt alle balans uit het systeem.
Constitutioneel Hof lost dat op? Dat is een vraag van mij, geen kritiek of iets dergelijks.
pi_214224142
Vraagje voor wie het weet
Is deze algemene groepsvrijstellngsverordening* (AGVV) van een EU-orgaan bindend voor Nederland?
Is het ooit door de Tweede Kamer aangenomen als bindend? Wanneer was dit ? En kan Nederland op eigen houtje uitzonderingen maken
https://eur-lex.europa.eu(...)tion-regulation.html
pi_214224269
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Constitutioneel Hof lost dat op? Dat is een vraag van mij, geen kritiek of iets dergelijks.
Ik zei constitutionele toetsing, niet constitutioneel hof. Das toch nog wel een belangrijk nuanceverschil. Want over de vorm kun je nog praten.

Waar je mee zit is artikel 120 van de Grondwet. Kort gezegd, de rechter kan wetten niet toetsen behalve aan internationale verdragen. Zou je dat in stand laten maar de eerste kamer afschaffen dan krijg je de situatie dat een partij door een verkiezing te winnen feitelijk alles kan doen wat ze willen. Want je legt het vast in een wet en niemand kan er meer aankomen.
zie email 27 oktober
pi_214224298
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:59 schreef Bluesdude het volgende:
Vraagje voor wie het weet
Is deze algemene groepsvrijstellngsverordening* (AGVV) van een EU-orgaan bindend voor Nederland?
Is het ooit door de Tweede Kamer aangenomen als bindend? Wanneer was dit ? En kan Nederland op eigen houtje uitzonderingen maken
https://eur-lex.europa.eu(...)tion-regulation.html
Verordeningen werken rechtstreeks, is geen omzettingshandeling voor nodig (dat mag niet eens). Of Nederland op eigen houtje uitzonderingen kan maken hangt af vab de tekst van de verordening. Dat kan alleen als de verordening die ruimte biedt.
zie email 27 oktober
  dinsdag 9 juli 2024 @ 19:24:57 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214224469
Ik vind de eerste kamer een prima instrument als contragewicht om populistische idioterie af te remmen. Vooral in stand houden.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 19:31:23 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214224536
Ik vond de Eerste Kamer ook maar tijd en geldverspilling.
Maar nu met dit flopkabinet ben ik wel blij met ze.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214224605
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:20 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
En zo strikt ligt het allang niet meer. En als dat de ene kant op werkt, dus de Eerstekamerfractie die blind meestemt met het kabinet, dan werkt dat ook de andere kant op, waarbij de oppositie extra kritisch is omdat het om een extreem kabinet gaat.
Zo strikt ligt het wettelijk gezien nog steeds, dus hier kunnen we alleen uit concluderen dat partijen die de rechtstaat hoog in het vaandel hebben er zelf ook niet vies van zijn om de rechtstaat op te rekken als hun dat uitkomt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zou het hoofdstuk “de eerste kamer en de vertrouwensregel” in een willekeurig handboek staatsrecht nog eens doorlezen ;)
Ik zou dit mooie stuk van de Eerste Kamer even doorlezen over de vraag of de vertrouwensregel bestaat voor de Eerste Kamer. Daarin worden de willekeurige handboeken (die hier geen eenduidig standpunt over hebben) staatsrecht en de visies van de 1ste, 2de kamer en de politieke fracties met elkaar vergeleken.

Daaruit vloeit voort dat niemand precies weet of die vertrouwensregel bestaat voor de Eerste Kamer, deze in ieder geval niet wettelijk is vast gelegd en gezien de onzekerheid hierover de Eerste Kamer zich ondergeschikt dient te maken aan Tweede Kamer (Sinds deze direct democratisch is gekozen) en niet zelfstandig over te gaan tot activering van de vertrouwensregel.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 19:40:25 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214224655
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:31 schreef Harvest89 het volgende:
Ik vond de Eerste Kamer ook maar tijd en geldverspilling.
Maar nu met dit flopkabinet ben ik wel blij met ze.
Zelfs bij het kabinet Rutte II hebben ze een hele hoop idiote plannen weten te voorkomen.
pi_214224685
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:36 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Zo strikt ligt het wettelijk gezien nog steeds, dus hier kunnen we alleen uit concluderen dat partijen die de rechtstaat hoog in het vaandel hebben er zelf ook niet vies van zijn om de rechtstaat op te rekken als hun dat uitkomt.
[..]
Ik zou dit mooie stuk van de Eerste Kamer even doorlezen over de vraag of de vertrouwensregel bestaat voor de Eerste Kamer. Daarin worden de willekeurige handboeken (die hier geen eenduidig standpunt over hebben) staatsrecht en de visies van de 1ste, 2de kamer en de politieke fracties met elkaar vergeleken.

Daaruit vloeit voort dat niemand precies weet of die vertrouwensregel bestaat voor de Eerste Kamer, deze in ieder geval niet wettelijk is vast gelegd en gezien de onzekerheid hierover de Eerste Kamer zich ondergeschikt dient te maken aan Tweede Kamer (Sinds deze direct democratisch is gekozen) en niet zelfstandig over te gaan tot activering van de vertrouwensregel.
Welk stuk precies?
Overigens ligt de vertrouwensregel in zijn geheel niet wettelijk vast, ook niet tussen TK en kabinet. Dus daar je argumenten op baseren lijkt me niet heel sterk.
zie email 27 oktober
pi_214224719
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Welk stuk precies?
Overigens ligt de vertrouwensregel in zijn geheel niet wettelijk vast, ook niet tussen TK en kabinet. Dus daar je argumenten op baseren lijkt me niet heel sterk.
https://www.eerstekamer.nl/id/vil7lkxkqjw1/

Excuus :P
pi_214224741
Paul has joined the chat.

twitter
pi_214224776
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Verordeningen werken rechtstreeks, is geen omzettingshandeling voor nodig (dat mag niet eens). Of Nederland op eigen houtje uitzonderingen kan maken hangt af vab de tekst van de verordening. Dat kan alleen als de verordening die ruimte biedt.
Dus.... de Tweede Kamer wordt gepasseerd? Vanuit Brussel dicteert men ?
pi_214224877
quote:
Laten we beginnen met de vaststelling van de status van dat stuk, een ambtelijke notitie. Ik lees daarin bovendien dat de opvattingen weliswaar wat verschillen over de strekking. Maar dat steeds breder wordt aanvaard dat er in ieder geval een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en bewindspersonen. Het zou anders ook niet werkbaar zijn, de EK is dan een tandeloze tijger.

Politieke terughoudendheid is iets anders dan gebrek aan bevoegdheid.
zie email 27 oktober
pi_214224887
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat is wel heel kort door de bocht.
zie email 27 oktober
pi_214224957
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Laten we beginnen met de vaststelling van de status van dat stuk, een ambtelijke notitie. Ik lees daarin bovendien dat de opvattingen weliswaar wat verschillen over de strekking. Maar dat steeds breder wordt aanvaard dat er in ieder geval een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en bewindspersonen. Het zou anders ook niet werkbaar zijn, de EK is dan een tandeloze tijger.

Politieke terughoudendheid is iets anders dan gebrek aan bevoegdheid.
De politieke terughoudendheid is het gevolg van twijfel over de bevoegdheid ;) .
pi_214225043
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:55 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
De politieke terughoudendheid is het gevolg van twijfel over de bevoegdheid ;) .
Waar blijkt dat uit?
Volgens mij is die bevoegdheid helemaal niet zo omstreden. Het onaanvaardbaar is meermaals uitgesproken in de Eerste Kamer, daaruit volgt al dat de vertrouwensregel bestaat. Bovendien is de stelling dat de Eerste Kamer geen controlerende taak heeft, zoals je die eerder innam, onjuist. Ik verwijs simpelweg naar de website van de eerste kamer: https://www.eerstekamer.nl/begrip/taken_en_positie_eerste_kamer
quote:
De taken van de Eerste Kamer liggen vooral op het gebied van de wetgeving, maar ook bij het controleren van de regering heeft zij een rol.
Vetgedrukt door mij.
zie email 27 oktober
pi_214225201
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 18:23 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Op zich mee eens, maar dan eerst een ander instrument om de politieke waan van de dag enigszins te temperen.
Kan dat constitutioneel hof daarvoor niet dienen? Of wat voor instrument zou jij dan voorstellen?

Ik vraag mij trouwens af in hoeverre de waan van de dag getemperd wordt door de EK. Men zoekt over het algemeen coalities die ook een meerderheid in de EK hebben. Het enige wat je dus krijgt is dat de EK een andere samenstelling heeft en er dus meer politieke compromissen gevonden moeten worden. Op zich is dat niet verkeerd, maar ik denk dat het de besluitvorming ook heel langzaam kan maken.

Grondwetswijzigingen zijn ook heel lastig door de TK te krijgen, laat staan ook nog de EK. Ik zie niet zo in waarom we zo'n tweekamersysteem zouden moeten hebben.
Mja
pi_214225401
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Deze verordening geeft meer macht aan de nationale regering om bedrijven te steunen zonder controle door de Europese Commissie. Maar in Nederland werkt het in elk geval zo dat als dat financieel is, dat door de Kamer wel wordt gecontroleerd. Als het niet vooraf is, dan in elk geval achteraf.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214225680
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:09 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Kan dat constitutioneel hof daarvoor niet dienen? Of wat voor instrument zou jij dan voorstellen?

Ik vraag mij trouwens af in hoeverre de waan van de dag getemperd wordt door de EK. Men zoekt over het algemeen coalities die ook een meerderheid in de EK hebben. Het enige wat je dus krijgt is dat de EK een andere samenstelling heeft en er dus meer politieke compromissen gevonden moeten worden. Op zich is dat niet verkeerd, maar ik denk dat het de besluitvorming ook heel langzaam kan maken.

Grondwetswijzigingen zijn ook heel lastig door de TK te krijgen, laat staan ook nog de EK. Ik zie niet zo in waarom we zo'n tweekamersysteem zouden moeten hebben.
De kabinetten Rutte hebben bijna nooit een meerderheid in de EK gehad. Alleen Rutte 3 had twee jaar 38 zetels. Dus de stelling dat coalities meestal een meerderheid hebben in de EK waag ik toch wel te betwijfelen. Dat is overigens prima werkbaar gebleken, dus voor een verlammend effect op de besluitvorming ben ik ook niet zo bang.
zie email 27 oktober
pi_214225700
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waar blijkt dat uit?
Volgens mij is die bevoegdheid helemaal niet zo omstreden. Het onaanvaardbaar is meermaals uitgesproken in de Eerste Kamer, daaruit volgt al dat de vertrouwensregel bestaat. Bovendien is de stelling dat de Eerste Kamer geen controlerende taak heeft, zoals je die eerder innam, onjuist. Ik verwijs simpelweg naar de website van de eerste kamer: https://www.eerstekamer.nl/begrip/taken_en_positie_eerste_kamer
[..]
Vetgedrukt door mij.
Dat blijkt uit het stuk wat is gelinkt. die bevoegdheid is namelijk wel degelijk omstreden. Het gaat er staatskundig om of de Eerste Kamer door het opzeggen van vertrouwen bewindslieden direct kan wegsturen. Indirect kunnen ze door het afkeuren van wetten of het dreigen met een crisis bewindslieden zover krijgen dat ze zelf opstappen en dat komt regelmatig voor. Daarom spreekt men met betrekking tot de Eerste Kamer soms ook wel over een vertrouwensrelatie in plaats van een vertrouwensregel. Een kabinet of minister wil namelijk wel in beide kamers worden vertrouwd, dat lijkt me logisch. Het direct wegsturen is voor zover ik weet echter nog nooit voorgekomen.

En mijn standpunt met betrekking van de controle van de Eerste Kamer op het parlement en bewindslieden betrof de functies/personen. De hele taak van de Eerste Kamer is het controleren en toetsen van de wetten, zoals ook uitgelegd wordt in de link die je hebt geplaatst
pi_214225806
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:29 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dat blijkt uit het stuk wat is gelinkt. die bevoegdheid is namelijk wel degelijk omstreden. Het gaat er staatskundig om of de Eerste Kamer door het opzeggen van vertrouwen bewindslieden direct kan wegsturen. Indirect kunnen ze door het afkeuren van wetten of het dreigen met een crisis bewindslieden zover krijgen dat ze zelf opstappen en dat komt regelmatig voor. Daarom spreekt men met betrekking tot de Eerste Kamer soms ook wel over een vertrouwensrelatie in plaats van een vertrouwensregel. Een kabinet of minister wil namelijk wel in beide kamers worden vertrouwd, dat lijkt me logisch. Het direct wegsturen is voor zover ik weet echter nog nooit voorgekomen.
Dat iets nog nooit is voorgekomen is natuurlijk geen doorslaggevend argument. De Eerste Kamer heeft nog nooit een enqute gehouden bijvoorbeeld, maar dat het kan twijfelt niemand over. Bovendien blijkt volgens mij uit die notitie juist het tegendeel van jouw standpunt, namelijk dat steeds meer auteurs juist wel aannemen dat er een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en Kabinet. Ik zou ook niet weten hoe het anders moet functioneren. U mag vragen stellen. Maar als ik niet antwoord dan zoekt u het maar uit? Dat kan niet zo bedoeld zijn.
Daarbij moet overigens worden aangetekend dat ook de vertrouwensregel in de tweede kamer geen ontslagbevoegdheid is. Je zoekt denk ik een nuance die er niet is.
quote:
En mijn standpunt met betrekking van de controle van de Eerste Kamer op het parlement en bewindslieden betrof de functies/personen. De hele taak van de Eerste Kamer is het controleren en toetsen van de wetten, zoals ook uitgelegd wordt in de link die je hebt geplaatst
De taak van de eerste kamer gaat wel degelijk verder dan alleen het toetsen van wetgeving. Ik wijs bijvoorbeeld op het budgetrecht, het recht van interpellatie of het enquterecht.
zie email 27 oktober
pi_214225981
Overigens, als je een voorbeeld zoekt: https://www.parlement.com(...)en_van_een_politieke
zie email 27 oktober
pi_214226093
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat iets nog nooit is voorgekomen is natuurlijk geen doorslaggevend argument. De Eerste Kamer heeft nog nooit een enqute gehouden bijvoorbeeld, maar dat het kan twijfelt niemand over. Bovendien blijkt volgens mij uit die notitie juist het tegendeel van jouw standpunt, namelijk dat steeds meer auteurs juist wel aannemen dat er een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en Kabinet. Ik zou ook niet weten hoe het anders moet functioneren. U mag vragen stellen. Maar als ik niet antwoord dan zoekt u het maar uit? Dat kan niet zo bedoeld zijn.
Daarbij moet overigens worden aangetekend dat ook de vertrouwensregel in de tweede kamer geen ontslagbevoegdheid is. Je zoekt denk ik een nuance die er niet is.
[..]
De taak van de eerste kamer gaat wel degelijk verder dan alleen het toetsen van wetgeving. Ik wijs bijvoorbeeld op het budgetrecht, het recht van interpellatie of het enquterecht.
Er zit een zeer groot verschil tussen het niet uitvoeren van een wettelijk vastgelegd recht van de Eerste Kamer en het niet uitvoeren van ongeschreven bevoegdheden door staatsrechtelijke twijfel. En dat betreft geen nuance, een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie zijn twee verschillende dingen. Van de relatie staat vast dat die er is tussen de Eerste Kamer en het parlement, van de regel niet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:41 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, als je een voorbeeld zoekt: https://www.parlement.com(...)en_van_een_politieke
quote:
De staatsrechtelijke positie van de staatssecretaris werd daarmee gemarkeerd. Tevens bleek dat er een zekere vertrouwensrelatie bestaat tussen bewindspersonen en de Eerste Kamer. Dat dit echter een 'sluimerende' relatie is, kan worden afgeleid uit het feit dat nadien nimmer een staatssecretaris door de Senaat is weggezonden. De val van Kranenburg moet dan ook vooral worden gezien in het licht van de naderende breuk tussen 'rooms' en 'rood', in november 1958.
https://www.parlement.com(...)ssen_eerste_kamer_en

Ook daar spreken ze met recht over een vertrouwensrelatie, en geen vertrouwensregel.
pi_214226152
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:48 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Er zit een zeer groot verschil tussen het niet uitvoeren van een wettelijk vastgelegd recht van de Eerste Kamer en het niet uitvoeren van ongeschreven bevoegdheden door staatsrechtelijke twijfel. En dat betreft geen nuance, een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie zijn twee verschillende dingen. Van de relatie staat vast dat die er is tussen de Eerste Kamer en het parlement, van de regel niet.
[..]
[..]
https://www.parlement.com(...)ssen_eerste_kamer_en

Ook daar spreken ze met recht over een vertrouwensrelatie, en geen vertrouwensregel.
Vertrouwensregel, vertrouwensrelatie. Dat is een woordenspel. Wat bedoel je er mee? Als je bedoelt te zeggen dat de EK geen hele kabinetten kan wegsturen ben ik geneigd het daar wel mee eens te zijn. Maar richting individuele bewindspersonen zie ik geen enkele twijfel. Alle grote handboeken nemen inmiddels dat standpunt in, bij de grondwetsherziening heeft de regering dat standpunt ingenomen. Dan is de enkele stelling dat er nog nooit een MvW geweest is mijns inziens volkomen onvoldoende om dat te ondergraven.

Overigens zou ik ook wel graag een onderbouwing zien voor de stelling dat die terughoudendheid komt 'door staatsrechtelijke twijfel'. Volgens mij is het namelijk vooral politieke prudentie.
zie email 27 oktober
pi_214226323
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vertrouwensregel, vertrouwensrelatie. Dat is een woordenspel. Wat bedoel je er mee? Als je bedoelt te zeggen dat de EK geen hele kabinetten kan wegsturen ben ik geneigd het daar wel mee eens te zijn. Maar richting individuele bewindspersonen zie ik geen enkele twijfel. Alle grote handboeken nemen inmiddels dat standpunt in, bij de grondwetsherziening heeft de regering dat standpunt ingenomen. Dan is de enkele stelling dat er nog nooit een MvW geweest is mijns inziens volkomen onvoldoende om dat te ondergraven.

Overigens zou ik ook wel graag een onderbouwing zien voor de stelling dat die terughoudendheid komt 'door staatsrechtelijke twijfel'. Volgens mij is het namelijk vooral politieke prudentie.
Ollongren is ooit bijna weggestemd zijn door de Eerste Kamer, er was een meerderheid voor een motie van afkeurimg: https://nos.nl/artikel/23(...)ring-tegen-ollongren
Nou is afkeuring geen wantrouwen (ondanks wat Kaag zegt, die heeft een lesje staatsrecht van haar partijgenoot nodig), maar ik vraag me af wat er was gebeurd als het wel een motie van wantrouwen was geweest: diezelfde week had ze in de Tweede Kamer een motie van wantrouwen op hetzelfde onderwerp overleefd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_214226421
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ollongren is ooit bijna weggestemd zijn door de Eerste Kamer, er was een meerderheid voor een motie van afkeurimg: https://nos.nl/artikel/23(...)ring-tegen-ollongren
Nou is afkeuring geen wantrouwen (ondanks wat Kaag zegt, die heeft een lesje staatsrecht van haar partijgenoot nodig), maar ik vraag me af wat er was gebeurd als het wel een motie van wantrouwen was geweest: diezelfde week had ze in de Tweede Kamer een motie van wantrouwen op hetzelfde onderwerp overleefd.
Was voor de staatsrechtelijke geschiedschrijving wel interessant geweest hoor, dan hadden we deze discussie nu niet gehad. Ik denk dat ze uiteindelijk gegaan was. Al was het maar omdat er anders bijvoorbeeld begrotingen weggestemd gaan worden.

Overigens is dat onderscheid wantrouwen/afkeuring ook iets betrekkelijks en recents. Ik heb nog wel eens college gehad van een hoogleraar die betoogde dat het onderscheid berhaupt niet bestond staatsrechtelijk gezien. Beide waren volgens hem een dusdanige blijk van gebrek aan vertrouwen in de bewindspersoon/regering dat bij aanvaarding enkel aftreden gepast was. Ik ben het met die stelling niet eens. Maar het geeft maar aan hoe delicaat die vertrouwensregel is.
zie email 27 oktober
pi_214226715
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat maakt het uit wat ik daar mee bedoel? Ik heb die termen toch niet bedacht.

Zoals te lezen in het stuk van eerder:

Er is nou eenmaal twijfel en die twijfel zelf komt al voort uit een woordenspel. Er wordt gesteld dat de vertrouwensregel bestaat tussen de kamer en het parlement. Men is het echter niet eens of het woord kamer slaat op zowel de Eerste als de Tweede Kamer. Van de Tweede Kamer is er consensus omdat die direct democratisch is gekozen.

Die consensus bestaat er niet voor de Eerste Kamer omdat deze indirect is gekozen en het daarom onduidelijk is of ze die bevoegdheid hebben. Men is het er ook niet over eens of het wenselijk is dat ze die bevoegdheid hebben en dat ze zich daarom op dit vlak onderschikt dienen te maken tot de Tweede Kamer.

Daarom wordt over de ene kamer gesproken met een vertrouwensregel en de ander een vertrouwensrelatie. Meer kan ik er ook niet van maken, dat is hoe het is.
pi_214226951
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Wat maakt het uit wat ik daar mee bedoel? Ik heb die termen toch niet bedacht.

Zoals te lezen in het stuk van eerder:

Er is nou eenmaal twijfel en die twijfel zelf komt al voort uit een woordenspel. Er wordt gesteld dat de vertrouwensregel bestaat tussen de kamer en het parlement. Men is het echter niet eens of het woord kamer slaat op zowel de Eerste als de Tweede Kamer. Van de Tweede Kamer is er consensus omdat die direct democratisch is gekozen.

Die consensus bestaat er niet voor de Eerste Kamer omdat deze indirect is gekozen en het daarom onduidelijk is of ze die bevoegdheid hebben. Men is het er ook niet over eens of het wenselijk is dat ze die bevoegdheid hebben en dat ze zich daarom op dit vlak onderschikt dienen te maken tot de Tweede Kamer.

Daarom wordt over de ene kamer gesproken met een vertrouwensregel en de ander een vertrouwensrelatie. Meer kan ik er ook niet van maken, dat is hoe het is.
Regel, relatie. Als je er hetzelfde mee bedoelt is het een woordenspel. Wat is nou je standpunt. Dat de Eerste Kamer geen ministers naar huis kan sturen of dat ze geen kabinetten als geheel weg kunnen sturen?
zie email 27 oktober
pi_214227311
Overigens wil de jurist in mij ook best een woordenspel spelen. Constitutioneel Recht erkent het bestaan van een vertrouwensregel tussen EK en kabinet. Het Nederlandse Parleement gebruikt relatie en regel door mekaar en staat gelardeerd van voorbeelden van de vertrouwensregel in de Eerste Kamer.

Scans zijn op aanvraag beschikbaar via DM ;)
zie email 27 oktober
pi_214227473
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Regel, relatie. Als je er hetzelfde mee bedoelt is het een woordenspel. Wat is nou je standpunt. Dat de Eerste Kamer geen ministers naar huis kan sturen of dat ze geen kabinetten als geheel weg kunnen sturen?
Ik zou echt gewoon de moeite nemen zelf even op te zoeken wat een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie is. Dat zijn niet dezelfde dingen en daar wordt ook niet hetzelfde mee bedoelt en daar kan men ook niet dezelfde bevoegdheden of rechten aan ontleden. Dat is zo'n beetje de essentie van de hele staatskundige discussie die eromheen zit.
pi_214227513
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:28 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ik zou echt gewoon de moeite nemen zelf even op te zoeken wat een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie is. Dat zijn niet dezelfde dingen en daar wordt ook niet hetzelfde mee bedoelt en daar kan men ook niet dezelfde bevoegdheden of rechten aan ontleden. Dat is zo'n beetje de essentie van de hele staatskundige discussie die eromheen zit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:25 schreef trein2000 het volgende:
Overigens wil de jurist in mij ook best een woordenspel spelen. Constitutioneel Recht erkent het bestaan van een vertrouwensregel tussen EK en kabinet. Het Nederlandse Parleement gebruikt relatie en regel door mekaar en staat gelardeerd van voorbeelden van de vertrouwensregel in de Eerste Kamer.

Scans zijn op aanvraag beschikbaar via DM ;)
Ik heb die boeken gewoon in huis h? ;)
zie email 27 oktober
pi_214227692
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is wel heel kort door de bocht.
Als het een regel/wet is die automatisch ook geldt voor Nederland dan wordt de Tweede Kamer gepasseerd.
Tenzij de Kamer zich uitsprak vr die EU-regel en daarmee het voor Nederland wet/vaste regel maakt .
Er is een verschil tussen internationaal afspraken maken tussen de staten en die afspraken laten maken door organen buiten die staten...
pi_214227783
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Als het een regel/wet is die automatisch ook geldt voor Nederland dan wordt de Tweede Kamer gepasseerd.
Tenzij de Kamer zich uitsprak vr die EU-regel en daarmee het voor Nederland wet/vaste regel maakt .
Er is een verschil tussen internationaal afspraken maken tussen de staten en die afspraken laten maken door organen buiten die staten...
De Kamer heeft natuurlijk ingestemd met het EU verdrag op basis waarvan deze regelgeving tot stand komt. Daarnaast heb je zoiets als een parlementair behandelvoorbehoud en kan de minister met een bepaalde opdracht (bijvoorbeeld als resultaat daarvan) naar Brussel gestuurd worden. Daarnaast heeft de EU natuurlijk haar eigen democratisch gelegitimeerd orgaan, namelijk het EP.
zie email 27 oktober
pi_214227845
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[..]
Ik heb die boeken gewoon in huis h? ;)
Dat geloof ik graag, ik zal er ook vanuit gaan dat je ze hebt gelezen en begrepen dat is immers niet hetzelfde als ze in huis hebben. Leuk woordspelletje :D

Maar dan zal je net als ik ook moeten weten dat de opvattingen in de handboeken over het bestaan ervan verschillen omdat er nergens expliciet is aangegeven dat de vertrouwensregel bestaat in de relatie tot de Eerste Kamer, maar dat ook nergens expliciet is aangegeven dat deze niet bestaat. En het handboek daarom het standpunt van de auteur vertegenwoordigd, en niet die van het recht, daarom is het ook een discussie.
pi_214227957
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:41 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Dat geloof ik graag, ik zal er ook vanuit gaan dat je ze hebt gelezen en begrepen dat is immers niet hetzelfde als ze in huis hebben. Leuk woordspelletje :D

Maar dan zal je net als ik ook moeten weten dat de opvattingen in de handboeken over het bestaan ervan verschillen omdat er nergens expliciet is aangegeven dat de vertrouwensregel bestaat in de relatie tot de Eerste Kamer, maar dat ook nergens expliciet is aangegeven dat deze niet bestaat. En het handboek daarom het standpunt van de auteur vertegenwoordigd, en niet die van het recht, daarom is het ook een discussie.
Ik hou niet zo van gekoketteer met titels, maar die mr. met politiek-staatsrechtelijke afstudeerscriptie heb ik niet helemaal bij een pakje boter gekregen ;)

Maar dat gezegd hebbende, waar blijkt nu die twijfel uit? Dat er geen geschreven vertrouwensregel bestaat klopt. Maar die is er richting tweede kamer ook niet. Dus dat is van zeer beperkte betekenis. De handboeken aanvaarden het bestaan, de regering heeft het bestaan er van bevestigd. Wat wijst nou op het tegendeel dan? En of je het dan relatie of regel noemt, ik zie het verschil niet en ik voel mij gestekt in het feit dat de handboeken dat ook niet doen ;)
zie email 27 oktober
pi_214228428
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De kabinetten Rutte hebben bijna nooit een meerderheid in de EK gehad. Alleen Rutte 3 had twee jaar 38 zetels. Dus de stelling dat coalities meestal een meerderheid hebben in de EK waag ik toch wel te betwijfelen. Dat is overigens prima werkbaar gebleken, dus voor een verlammend effect op de besluitvorming ben ik ook niet zo bang.
Verlammend voor wie? Want voor een centrumkabinet zoals die van Rutte valt het inderdaad wel mee omdat een centrumkabinet zeker met zo'n handige premier aan beide zijden meerderheden kan sprokkelen.

Ik verwacht echter dat de huidige constellatie een stuk meer hinder gaat ondervinden.
pi_214228463
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:06 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Verlammend voor wie? Want voor een centrumkabinet zoals die van Rutte valt het inderdaad wel mee omdat een centrumkabinet zeker met zo'n handige premier aan beide zijden meerderheden kan sprokkelen.

Ik verwacht echter dat de huidige constellatie een stuk meer hinder gaat ondervinden.
Is dat niet ook een beetje de bedoeling van een contragewicht? Ik zou het ‘temperen van de waan van de dag’ willen noemen. :D
zie email 27 oktober
pi_214228697
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Maar wat is nu je probleem met deze specifieke verordening, die nationale regeringen meer macht geeft tov de Europese Commissie, maar verder niks zegt over controle door de parlementen?
pi_214229033
Die Karremans valt als staatsecretaris van Sport wel met zijn neus in de boter, 2 en wellicht 3 EK-Wedstrijden, dan nog de OS en daarna zal de boel wel klappen :P
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_214229130
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik hou niet zo van gekoketteer met titels, maar die mr. met politiek-staatsrechtelijke afstudeerscriptie heb ik niet helemaal bij een pakje boter gekregen ;)

Maar dat gezegd hebbende, waar blijkt nu die twijfel uit? Dat er geen geschreven vertrouwensregel bestaat klopt. Maar die is er richting tweede kamer ook niet. Dus dat is van zeer beperkte betekenis. De handboeken aanvaarden het bestaan, de regering heeft het bestaan er van bevestigd. Wat wijst nou op het tegendeel dan? En of je het dan relatie of regel noemt, ik zie het verschil niet en ik voel mij gestekt in het feit dat de handboeken dat ook niet doen ;)
Ik vond persoonlijk dat de uiteenzetting in het ambtelijk stuk de twijfel tussen de handboeken, regeringsdelen en politieke partijen voldoende uitlegde. En dat die twijfel vooral lag in de vraag of er een verschil bestaat. Men zou kunnen stellen dat er een wezenlijk verschil bestaat als over het een wel wordt getwijfeld en de ander niet.

Maar als je nog meer voorbeelden wilt:

https://www.raadvanstate.(...)ght=vertrouwensregel
https://www.raadvanstate.(...)ght=vertrouwensregel

quote:
De vraag in hoeverre en op welke wijze de vertrouwensregel geldt in de verhouding tot de Eerste Kamer, blijft hier buiten beschouwing.
Als er geen twijfel bestond dan lijkt mij dit soort toevoegingen in adviezen aan de Raad van State niet nodig.
pi_214229299
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:31 schreef TheVulture het volgende:
Die Karremans valt als staatsecretaris van Sport wel met zijn neus in de boter, 2 en wellicht 3 EK-Wedstrijden, dan nog de OS en daarna zal de boel wel klappen :P
Ja, dat zei ik bij de verdeling van de posten al, dat dat de meest geliefde post was.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2024 10:51 schreef Hanca het volgende:
Ik zou trouwens staatssecretaris sport worden. Het kabinet zit er waarschijnlijk hooguit een jaar, ofzo. Maar in dat jaar kun je dan wel naar het EK voetbal (8e finales zijn net haalbaar), de Olympische Spelen, de Formule 1 in Zandvoort, het EK indoor atletiek in maart 2025 in Apeldoorn. Best een aantrekkelijk baantje.
Dat heeft de VVD heel slim gedaan, hun gedoodverfde opvolger kan zo op een leuke manier worden voorgesteld aan het land.
pi_214229360
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat zei ik bij de verdeling van de posten al, dat dat de meest geliefde post was.
[..]
Dat heeft de VVD heel slim gedaan, hun gedoodverfde opvolger kan zo op een leuke manier worden voorgesteld aan het land.
:Y
pi_214229423
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar wat is nu je probleem met deze specifieke verordening, die nationale regeringen meer macht geeft tov de Europese Commissie, maar verder niks zegt over controle door de parlementen?
Natuurlijk is er een specifiek probleem met deze verordening, maar ik zet het in een kader van al die EU-regels, waarvan ik denk dat die niet behandeld worden in de Tweede Kamer en dat algemeen het defaitistische idee is : dat moet van de EU. Dat is dus van de EU een staat boven de staat maken... het afstaan van brokjes souvereiniteit aan eu-politici die de burgers niet kennen.
pi_214229434
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zoals ze op een niet nader te noemen universiteit zeiden: als je niets kunt, ga je rechten studeren :9 ;)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 9 juli 2024 @ 22:53:49 #53
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_214229614
Diverse gemeenteraden kozen een nieuwe BM vanavond.
Deze wil ik wel even highlighten https://www.haarlemsdagbl(...)endaal/15659171.html
Michel Rog gaat passen op het Wespennest van Bloemendaal. Voormalig CDA, nu NSC. Vertrok na een jaar in Haarlem omdat hij nooit echt de klik had met het college en in kamp Mona zat qua corona. Nu dus naar Bloemendaal.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_214229710
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:53 schreef borisz het volgende:
Diverse gemeenteraden kozen een nieuwe BM vanavond.
Deze wil ik wel even highlighten https://www.haarlemsdagbl(...)endaal/15659171.html
Michel Rog gaat passen op het Wespennest van Bloemendaal. Voormalig CDA, nu NSC. Vertrok na een jaar in Haarlem omdat hij nooit echt de klik had met het college en in kamp Mona zat qua corona. Nu dus naar Bloemendaal.
In Leiden ook een nieuwe burgemeester van CDA huize. Dat is flink tegen de politieke stroom in en bijzonder in een GL D66 bolwerk
pi_214229910
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:56 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
In Leiden ook een nieuwe burgemeester van CDA huize. Dat is flink tegen de politieke stroom in en bijzonder in een GL D66 bolwerk
Gelukkig wel.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_214229912
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is dat niet ook een beetje de bedoeling van een contragewicht? Ik zou het ‘temperen van de waan van de dag’ willen noemen. :D
Zeker, maar dan werkt het dus wel verlammend afhankelijk van de constellatie. Dat geeft een spanning.

Als dat het geval is in de Tweede Kamer en men komt er onderling echt niet uit bij het vinden van een meerderheid dan kan die spanning opgelost worden door een gang naar de kiezer en een nieuw mandaat. Maar de Eerste Kamer heeft dat mechanisme niet tussentijds.

In wezen is de positie van de Eerste Kamer ten opzichte van de regering daardoor sterker, ze kan immers niet praktisch ontbonden worden. Dat gaat goed bij gratie van rolvastheid en politieke cultuur, maar dat kan aan verandering onderhevig zijn.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 9 juli 2024 @ 23:11:20 #57
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_214229944
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 22:56 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dan maken we het rijtje maar af met https://www.capelleaanden(...)pelle-aan-den-ijssel
Joost Manusama (VVD) naar Capelle ad Ijssel. Eerste Molukse Burgemeester..

Partijkleur speelt steeds minder en minder een rol. Een netwerk komt nog altijd goed uit, maar partijkleur boeit steeds minder. En een Burrie ook niet veel te vertellen buiten zijn wettelijke zaken en wat de Raad hem toestopt. Kan vooral achter de schermen invloed uitoefenen, maar als de raad zegt we gaan naar het Oosten kan de Burrie niet zo snel zeggen toch maar westwaarts.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_214230090
Ze komen er steeds meer voor uit, het nieuwe kabinet is qua beleid op heel veel punten gewoon een voorzetting van Rutte IV. Zo zegt ook Brekelmans bij de NAVO: https://www.trouw.nl/poli(...)et-bestaat~bafa7e6b/
pi_214230214
De anti-woke actvist Laurens Buijs
twitter

en deze
twitter

Zit hij nog bij de FvD? Of al maanden geleden met ruzie weggegaan ?
  dinsdag 9 juli 2024 @ 23:49:42 #60
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214230265
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
Ze komen er steeds meer voor uit, het nieuwe kabinet is qua beleid op heel veel punten gewoon een voorzetting van Rutte IV. Zo zegt ook Brekelmans bij de NAVO: https://www.trouw.nl/poli(...)et-bestaat~bafa7e6b/
Gelukkig blijven ze dan ook de genocide op de Palestijnen steunen! Boffen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 00:29:44 #61
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214230421
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 23:41 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
en deze
[ x ]

Ja, maar je kunt van hem zeggen wat je wil, hij vind iig niet dat we ernaar moeten streven om mensen die ietwat 'afwijken' van het zogenaamd normale ook als een serieus persoon te zien. Want dat is het echte kwaad, natuurlijk, niet Putin.

Extra vraag: zijn er nu al minder Marokkanen, want ze wonen nog steeds in mijn straat en het lijkt zo lang te duren, de verkiezingen zijn al lang geleden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 10 juli 2024 @ 01:02:29 #62
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214230471
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 00:29 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja, maar je kunt van hem zeggen wat je wil, hij vind iig niet dat we ernaar moeten streven om mensen die ietwat 'afwijken' van het zogenaamd normale ook als een serieus persoon te zien. Want dat is het echte kwaad, natuurlijk, niet Putin.

Extra vraag: zijn er nu al minder Marokkanen, want ze wonen nog steeds in mijn straat en het lijkt zo lang te duren, de verkiezingen zijn al lang geleden.
Het echte kwaad is dat men zowel op links als rechts het als missie heeft aangenomen om mensen niet langer als individuen te zien, maar als ras x, geslacht x, seksuele voorkeur x.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214230907
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 01:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het echte kwaad is dat men zowel op links als rechts het als missie heeft aangenomen om mensen niet langer als individuen te zien, maar als ras x, geslacht x, seksuele voorkeur x.
Misschien is jouw obsessies op anderen projecteren niet zo’n briljant plan ;).
pi_214230917
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
Of een VVD'er zegt wat zijn partij goed uitkomt, namelijk doen alsof het meevalt, dat kan natuurlijk ook.

Ik denk dat het enige verschil met een normaal kabinet buiten de charade met de MP is dat de gezamenlijke coalitielijn bij de fracties niet bestaat.
pi_214230921
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 07:44 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Of een VVD'er zegt wat zijn partij goed uitkomt, namelijk doen alsof het meevalt, dat kan natuurlijk ook.

Ik denk dat het enige verschil met een normaal kabinet buiten de charade met de MP is dat de gezamenlijke coalitielijn bij de fracties niet bestaat.
Op Oekrane, buitenlandbeleid, klimaat, huizenbouw en zelfs wat betreft de spreidingswet gaat dit kabinet exact verder met wat het vorige kabinet deed. En de minister van landbouw heeft ook al min of meer toegegeven dat ze dat op landbouw ook gaan doen.
pi_214230924
quote:

[..]
Of wanneer iemand het als missie heeft aangenomen om mensen niet langer als individuen te zien, maar als woke en D&I manager.

[ Bericht 7% gewijzigd door KaheemSaid op 10-07-2024 07:54:33 ]
pi_214231090
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 19:36 schreef Timwonnacott het volgende:
Je bedoelt rechtstaatherstelpartij NSC die omwille van een makkelijkere meerderheid in de Eerste Kamer BBB het kabinet in werkte?
pi_214231110
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:09 schreef TAmaru het volgende:
Zomaar even een idee: om de twee jaar verkiezingen waarbij telkens de helft van de Tweede Kamer wordt gekozen. Dan kan het dus zijn dat een kabinet de meerderheid verliest en dan gaat het als minderheidskabinet verder, of er moet opnieuw geformeerd worden. Valt het kabinet op een ander moment? Het parlement is gekozen, dus nieuwe verkiezingen zijn er pas op het eerstvolgende vaste moment.
pi_214231271
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 23:41 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
en deze
[ x ]

Natuurlijk zit die niet meer bij Forum, Baudet is immers een deep-state spion. Verder is die man zodanig doorgedraaid dat POL me daar nou geen plek voor lijkt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_214231279
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 08:21 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Zomaar even een idee: om de twee jaar verkiezingen waarbij telkens de helft van de Tweede Kamer wordt gekozen. Dan kan het dus zijn dat een kabinet de meerderheid verliest en dan gaat het als minderheidskabinet verder, of er moet opnieuw geformeerd worden. Valt het kabinet op een ander moment? Het parlement is gekozen, dus nieuwe verkiezingen zijn er pas op het eerstvolgende vaste moment.
Brr, dat wordt constant chaos, wetende hoelang ze doen over het formeren ...
Mja
pi_214231283
quote:

[..]
Lijkt mij niet dat dat een werkbaardere situatie oplevert dan nu. De noodzaak om een coalitie te vormen wordt kleiner, partijen kunnen meer in hun eigen gelijk blijven hangen. Partijen komen ook 8/9 maanden voor verkiezingen in campagnestand en sluiten dan nauwelijks compromissen meer, dat zou in jouw situatie dus ongeveer de helft van de tijd zijn. En na die 2 jaar komen er dus nieuwe coalitieonderhandelingen, die duren een half jaar. Effectief hebben we in 4 jaar dan 2x een half jaar een missionaire regering die kan functioneren.
pi_214231289
quote:

[..]
In het Zweedse model zijn verkiezingen standaard om de vier jaar op de tweede zondag van september oid. Dan moet de kamer zich dus maar redden.
Zou er niet een tweejaarlijks circus van willen maken.
pi_214231314
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 23:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Gelukkig wel.
;)
pi_214231320
De Eerste Kamer is er in eerste instantie om te kijken of nieuwe wetten uitvoerbaar zijn en niet botsen met andere wetten en verdragen, voor ze worden ingevoerd. Nou werkt dat dus al niet, gezien het feit dat rechters vaak genoeg dingen af moeten schieten. Maar ik heb ook nooit begrepen waarom je dat aan een stel parttime, vaak bejaarde, politici zou overlaten die niet alleen een partijkleur hebben en zelfs bij de partijtop horen, maar vaak genoeg ook eigen belangen. En helemaal geen expert zijn op gebied van recht en verdragen.

Volgens mij is het veel effectiever om daar een groep onafhankelijke (let op: niet puur door de regering of de kamer benoemen, kijk naar de Raad van State hoe het wel moet) experts neer te zetten die zich hier fulltime mee bezig kunnen houden en geen partijbelangen of zakelijke belangen hoeven te dienen. Of je dat dan een constitutioneel hof noemt, hangt er vanaf hoe groot plezier je Omtzigt wil doen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 09:02:26 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214231453
Ik vind twee kamers die ook op inhoud toetsen wel prima. Veel landen kennen een tweekamer systeem. Zeker in onrustige tijden kan dat toch zorgen dat teveel gekke capriolen die door toevallige meerderheden mogelijk worden, worden begrenst. Zeker in een systeem waar je stemt op een totaalpakket, en je dus moet schipperen.

Ik snap ook niet het verwijt aan partijen om inhoudelijke gronden mee te nemen in hun afwegingen. Stel er komt de voltooid leven wet. Dan kun je toch onmogelijk verlangen dat de SGP in de 1e kamer voor zoiets stemt? Of er komt een wet om uitkeringen te verlagen. Lijkt me niet dat je de SP kan verwijten daar tegen te zijn, ook al is zo'n wet goed in elkaar gezet.
pi_214231500
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op Oekrane, buitenlandbeleid, klimaat, huizenbouw en zelfs wat betreft de spreidingswet gaat dit kabinet exact verder met wat het vorige kabinet deed. En de minister van landbouw heeft ook al min of meer toegegeven dat ze dat op landbouw ook gaan doen.
Op landbouw is elk stootkussen leeggelopen, dat wordt echt een heel andere en veel hardere sanering want het geld is er niet. Klimaat heeft de VVD binnengehaald net als Oekrane.

Maar op migratie, zorg etc ga je echt andere dingen zien.
pi_214231502
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind twee kamers die ook op inhoud toetsen wel prima. Veel landen kennen een tweekamer systeem. Zeker in onrustige tijden kan dat toch zorgen dat teveel gekke capriolen die door toevallige meerderheden mogelijk worden, worden begrenst. Zeker in een systeem waar je stemt op een totaalpakket, en je dus moet schipperen.

Ik snap ook niet het verwijt aan partijen om inhoudelijke gronden mee te nemen in hun afwegingen. Stel er komt de voltooid leven wet. Dan kun je toch onmogelijk verlangen dat de SGP in de 1e kamer voor zoiets stemt? Of er komt een wet om uitkeringen te verlagen. Lijkt me niet dat je de SP kan verwijten daar tegen te zijn, ook al is zo'n wet goed in elkaar gezet.
Of het laatste wel of niet welkom is daar kun je een hele discussie over voeren.

Dat er van de huidige constructie een dempende werking uit gaat daar ben ik alleen maar blij mee. Zeker met een kiezersklimaat wat grilliger is dan de bitcoin hoeven we wat mij betreft daar niet aan te tornen.
pi_214231536
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:08 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Maar op migratie, zorg etc ga je echt andere dingen zien.
Op zorg is er nog helemaal niks in het hoofdlijnenakkoord, denk niet dat daar veel gaat veranderen. En op migratie gaat er ook praktisch niks kunnen, dus daar wordt het ook voortzetting van 'beleid'. Er was natuurlijk nauwelijks beleid de afgelopen jaren op migratie, daarom zitten we met een opvangprobleem (geen instroomprobleem). Dat zal zo blijven.
pi_214231797
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op zorg is er nog helemaal niks in het hoofdlijnenakkoord, denk niet dat daar veel gaat veranderen. En op migratie gaat er ook praktisch niks kunnen, dus daar wordt het ook voortzetting van 'beleid'. Er was natuurlijk nauwelijks beleid de afgelopen jaren op migratie, daarom zitten we met een opvangprobleem (geen instroomprobleem). Dat zal zo blijven.
Qua beleid zal je wel redelijk gelijk hebben. Qua lawaai zal het wel heel anders gaan, denk je niet?

Verder vraag ik mij af of er nog wat gedaan wordt aan arbeidsmigratie?
  woensdag 10 juli 2024 @ 09:49:06 #80
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214231825
quote:

[..]
pi_214231854
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Qua beleid zal je wel redelijk gelijk hebben. Qua lawaai zal het wel heel anders gaan, denk je niet?

Met VVD en BBB in een kabinet wat aan arbeidsmigratie doen? Nee, dat gaat niet gebeuren helaas.
pi_214231999
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:02 schreef Hexagon het volgende:

Een inhoudelijke toets (of op haalbaarheid) lijkt me een prima taak van de 1e kamer.
Maar dan zou eigenlijk de 1e kamer partijloos moeten zijn, of uit ambtenaren/rechtsgeleerden moeten bestaan en niet zoals nu in lijn met de partij in de 2e kamer stemmen.
pi_214232070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden was er min of meer een campagne die vroeg, als Wilders weer eens wat schreeuwde, #hoedan

Dat zou nieuw leven ingeblazen moeten worden.
pi_214232404
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Een paar jaar geleden was er min of meer een campagne die vroeg, als Wilders weer eens wat schreeuwde, #hoedan

Dat zou nieuw leven ingeblazen moeten worden.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)el-vragen-dit-wordt-

Rond het kabinet-in-wording hangen nog veel vragen. ‘Dit wordt het kabinet-hoe dan’

Alle vier de partijen kregen van de oppositie stevige kritiek te verduren over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de plannen. Volgens ChristenUnie-leider Bikker is er sprake van een ‘kabinet-Hoe dan?’
pi_214232419
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Rond het kabinet-in-wording hangen nog veel vragen. ‘Dit wordt het kabinet-hoe dan’

Alle vier de partijen kregen van de oppositie stevige kritiek te verduren over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de plannen. Volgens ChristenUnie-leider Bikker is er sprake van een ‘kabinet-Hoe dan?’
Ik heb echt he-le-maal niets met haar standpunten of partij.

Maar ze doet het leuk als oppositie. Top. Zie ik graag.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 10 juli 2024 @ 11:00:47 #86
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214232526
quote:

[..]
Knap gejat van Zondag met Lubach (ik neem aan teruggekeken op maandag) uit 2017. Slaat nog niet echt aan, ze gebruikt deze 'vondst' al 2 maanden en niemand heeft het nog overgenomen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 11:14:00 #87
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214232667
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 11:00 schreef VoMy het volgende:

[..]
Knap gejat van Zondag met Lubach (ik neem aan teruggekeken op maandag) uit 2017. Slaat nog niet echt aan, ze gebruikt deze 'vondst' al 2 maanden en niemand heeft het nog overgenomen.
Maakt het niet minder waar natuurlijk. Tot nu toe vind ik het tegenvallen met dit kabinet, terwijl er juist zoveel mensen naar uitkeken. Maar die zijn opvallend stil over de gang van zaken.
pi_214232690
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 11:14 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Maakt het niet minder waar natuurlijk. Tot nu toe vind ik het tegenvallen met dit kabinet, terwijl er juist zoveel mensen naar uitkeken. Maar die zijn opvallend stil over de gang van zaken.
Sterker nog, waar ze een jaar geleden woe-dend waren reageren ze nu alsof het allemaal prima is. Het is wel opvallend.
  woensdag 10 juli 2024 @ 11:17:26 #89
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214232698
quote:

[..]
Ze gaan de komende 2 maanden uitwerken Hoe Dan. Het is apart dat je een regering kan beginnen zonder plan van aanpak, maar Balkenende IV begon ook met 100 dagen door het land reizen om een koers te bepalen. Ze hebben nog weinig concrete plannen gemaakt en wat er is bevalt me niet, dus hopelijk stellen ze het plannen maken nog zo lang mogelijk uit :P
pi_214232737
quote:

[..]
Valt ook wel mee. Die zijn vooral heel erg boos als er kritiek is.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_214232743
quote:

[..]
Wat vind je tegenvallen dan? Ze zijn nu in de fase dat het hoofdlijnenakkoord wordt vertaald naar een concreet regeerprogramma. Pas als die er is kun je echt wat zeggen over de kwaliteit en haalbaarheid van het beleid.

Ik heb er persoonlijk geen hoge verwachtingen van, maar het is desalniettemin te vroeg om ze nu al te beoordelen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 11:56:20 #92
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214233137
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 11:21 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Wat vind je tegenvallen dan? Ze zijn nu in de fase dat het hoofdlijnenakkoord wordt vertaald naar een concreet regeerprogramma. Pas als die er is kun je echt wat zeggen over de kwaliteit en haalbaarheid van het beleid.

Ik heb er persoonlijk geen hoge verwachtingen van, maar het is desalniettemin te vroeg om ze nu al te beoordelen.
Het gaat mij om de shotshow van vorige week, waar je met wat naviteit zou verwachten dat ze nu allemaal aan heel Nederland laten zien hoe je wel een integer kabinet kan zijn. Hetzelfde als bij Trump, als die ineens zich was gaan gedragen als een president voor iedereen dan had ie zo een tweede termijn kunnen regelen in 2020. Met een mond praten, dat gaat nog een heel dingetje worden voor dit kabinet, waar ze mij positief hadden kunnen verrassen door dit wel serieus te nemen.
pi_214233311
CU mensjes die gestolen woordgrapjes met bloedserieuze ondertoon uithalen zijn toch altijd wat cringe.

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 10-07-2024 19:55:44 ]
  woensdag 10 juli 2024 @ 12:35:41 #94
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214233627
quote:
7s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:10 schreef nostra het volgende:
CU mensjes die gestolen woordgrapjes met bloedserieuse ondertoon uithalen zijn toch altijd wat cringe.
Dr cringe je over en niet over de shitshow die ons land zegt te gaan besturen? Vooral doir te polariseren en geld weg te halen bij zaken die hen niet bevallen, ongeacht wat de meerderheid van Nederland ervan vindt?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_214233947
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Dr cringe je over en niet over de shitshow die ons land zegt te gaan besturen? Vooral doir te polariseren en geld weg te halen bij zaken die hen niet bevallen, ongeacht wat de meerderheid van Nederland ervan vindt?
Misschien vind hij het wel beide, dat is ook een mogelijkheid toch?
pi_214233993
quote:
7s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:10 schreef nostra het volgende:
CU mensjes die gestolen woordgrapjes met bloedserieuse ondertoon uithalen zijn toch altijd wat cringe.
Je weet niet of het gestolen is en het is geen woordgrap. Het is gewoon het enige wat je kan denken als je dat hoofdlijnenakkoord leest "hoe dan?".
pi_214234047
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 11:00 schreef VoMy het volgende:

[..]
De inbreng van Bontebal kende toch wel een beetje hetzelfde karakter. Hij zei dan wel geen hoe dan, maar hij legde de tegenstrijdigheden in het hoofdlijnenakkoord wel aardig bloot:

quote:
Voorzitter, Wij zullen dit kabinet houden aan haar beloftes. Het hoofdlijnenakkoord bevat een groot aantal beloftes om de problemen in Nederland aan te pakken. De koopkracht neemt toe en mensen merken dit direct in de portemonnee. De asielinstroom neemt af, omdat op de eerste dag al instroombeperkende maatregelen worden genomen. De overheid wordt kleiner en goedkoper, maar er zal desondanks nieuw beleid gemaakt en uitgevoerd worden. Energie wordt goedkoper, een aantal klimaatregelen wordt geschrapt, maar toch gaan we de klimaatdoelen halen. Jaarlijks worden 100.000 woningen erbij gebouwd, ook als er weerstand is bij sommige omwonenden. De agrarische sector krijgt meer ademruimte, maar de stikstofdoelen blijven staan en het Transitiefonds van 25 miljard wordt geschrapt. De toegang tot de zorg zal worden verbeterd, ook al zullen de zorgkosten niet alsmaar kunnen blijven stijgen. Het kabinet gaat naar Europa toe om verandering van beleid af te dwingen op het gebied van landbouw en migratie, en toch zal er ook minder geld worden afgedragen aan de Europese begroting. Het kabinet investeert in de bereikbaarheid van de regio, zoals de aanleg van de Lelylijn. Het geld voor deze investeringen moet nog worden gezocht.

Kortom, het kabinet doet stevige en grote beloftes. Beloftes op basis waarvan groepen kiezers hun stem hebben uitgebracht in de veronderstelling dat deze beloftes ook snel waargemaakt gaan worden. Het zijn de beloftes van dit kabinet en het is ook aan u om ze waar te maken. Afspraak is afspraak.
  woensdag 10 juli 2024 @ 13:07:53 #98
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214234072
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 13:05 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
De inbreng van Bontebal kende toch wel een beetje hetzelfde karakter. Hij zei dan wel geen hoe dan, maar hij legde de tegenstrijdigheden in het hoofdlijnenakkoord wel aardig bloot:

[..]

Ja, het is een algemene gedachte natuurlijk. We zeggen hier toch ook de hele tijd dat het hoofdlijnenakkoord geen plannen alleen wensen bevat? Vuist-op-tafel bij Brussel heeft toch ook dezelfde insteek?

Dat er weinig plannen bekend zijn voor dit kabinet en vooral doelen/wensen, is denk ik wel breed gedeeld.

Wilders zijn plannen koppelen aan 'hoe dan' werd echter al in 2017 op lokaal 'virale' wijze gedaan door Lubach. Of het gejat is weet ik niet, het zijn ook maar 2 woorden, maar het is niet uniek in ieder geval.
pi_214235136
Oud-minister Ter Horst stopt met haar rol als 'bestuurlijk aanjager Onbeperkt Meedoen' bij het ministerie van VWS, omdat ze samenwerken met Agema en Maeijer niet ziet zitten: "Ik kan me niet voorstellen dat ik met zo iemand aan tafel zou moeten zitten zonder binnen vijf minuten slaande ruzie te krijgen. Ik zou niet meer effectief kunnen zijn in die rol."

https://www.nporadio1.nl/(...)-lukt-me-gewoon-niet
pi_214235929
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:57 schreef Hanca het volgende:
Oud-minister Ter Horst stopt met haar rol als 'bestuurlijk aanjager Onbeperkt Meedoen' bij het ministerie van VWS, omdat ze samenwerken met Agema en Maeijer niet ziet zitten: "Ik kan me niet voorstellen dat ik met zo iemand aan tafel zou moeten zitten zonder binnen vijf minuten slaande ruzie te krijgen. Ik zou niet meer effectief kunnen zijn in die rol."

En dat zouden veel meer mensen moeten doen. Je moet echt niet medeplichtig willen zijn aan extreemrechtse politiek.
pi_214236198
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:57 schreef Hanca het volgende:

Lijkt me een erg vermoeiend mens als bij gesprekken binnen 5 minuten al je politieke standpunten met haar moet vergelijken.
pi_214236637
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 16:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Lijkt me een erg vermoeiend mens als bij gesprekken binnen 5 minuten al je politieke standpunten met haar moet vergelijken.
Ze zit daar om politiek te bedrijven, he?
  woensdag 10 juli 2024 @ 16:49:12 #103
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214236767
Europese Commissie: asielcrisis uitroepen kan niet zomaar

Het kabinet-Schoof kan niet per direct een asielcrisis uitroepen, zoals het van plan is. Ook het opschorten van de behandeling van asielaanvragen is niet mogelijk. Dat schrijft Eurocommissaris Ylva Johansson van Migratie in antwoord op vragen hierover van Europarlementarir Sophie in 't Veld.

"Als Nederland een asielcrisis wil uitroepen, moet het land een goed onderbouwd verzoek bij de Europese Commissie indienen", aldus Johansson. Nederland moet daarin aantonen dat het stelsel om migranten op te vangen, ondanks een goede voorbereiding en genomen maatregelen, is vastgelopen.

He, wat gek. Wat gaat Marjolein Faber nu doen dan?
pi_214236830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 16:49 schreef VoMy het volgende:

Het kabinet-Schoof kan niet per direct een asielcrisis uitroepen, zoals het van plan is. Ook het opschorten van de behandeling van asielaanvragen is niet mogelijk. Dat schrijft Eurocommissaris Ylva Johansson van Migratie in antwoord op vragen hierover van Europarlementarir Sophie in 't Veld.

"Als Nederland een asielcrisis wil uitroepen, moet het land een goed onderbouwd verzoek bij de Europese Commissie indienen", aldus Johansson. Nederland moet daarin aantonen dat het stelsel om migranten op te vangen, ondanks een goede voorbereiding en genomen maatregelen, is vastgelopen.

Zeggen dat de EU woke is of zo.
  woensdag 10 juli 2024 @ 17:05:15 #105
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214237018
quote:

Goh! Je verwacht het niet _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214237025
quote:

En daar gaat vuist-op-tafel nummer 2!

:')
pi_214237033
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 16:55 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Zeggen dat de EU woke is of zo.
Dit ja. Meer voer voor de omvolking aanhangers.
  woensdag 10 juli 2024 @ 17:07:39 #108
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214237042
Ondertussen is Schoof lekker aan het hardlopen in Washington :D :D

https://www.rtl.nl/nieuws(...)nd-fans-gaan-we-door
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214237058
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:05 schreef probeer het volgende:

[..]
En daar gaat vuist-op-tafel nummer 2!

Met de vuist op tafel slaan, levert vooral een zere vuist op...

Maar goed, dit wisten de vier schrijvers van het hoofdlijnenakkoord heel erg goed, Omtzigt zei niet voor niets dat er niks in de asielparagraaf stond.
pi_214237085
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 16:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze zit daar om politiek te bedrijven, he?
Oh ik dacht dat ze daar zat om mensen met een beperking te helpen. Als bestuurlijk aanjager ben je een verbinder tussen de overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Kortom, om de tafel zitten met mensen met andere standpunten en belangen en daar de verbindende factor tussen te zijn. Dat lijkt me bij uitstek geen functie waar je politieke belangen in nastreeft, of gaat ze bij die bedrijven en maatschappelijke organisaties ook eerst even na of ze wel op de juiste partij hebben gestemd? :')
pi_214237113
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat ze daar zat om mensen met een beperking te helpen. Als bestuurlijk aanjager ben je een verbinder tussen de overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Kortom, om de tafel zitten met mensen met andere standpunten en belangen en daar de verbindende factor tussen te zijn. Dat lijkt me bij uitstek geen functie waar je politieke belangen in nastreeft, of gaat ze bij die bedrijven en maatschappelijke organisaties ook eerst even na of ze wel op de juiste partij hebben gestemd? :')
Zij moet het politieke standpunt van het ministerie uitdragen. Dat is het idee. Ze gaat het standpunt van Maeijer (want die is het vooral op deze portefeuille) niet uitdragen.
pi_214237211
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:11 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Naar die mensen en belangenorganisaties luisteren is inderdaad een belangrijk deel van diens taak. Maar die taak omvat ook het uitleggen waarom het kabinet voor X gekozen heeft ipv de door die mensen/groep liever gewilde Y.

En ik gok dat dat voornamelijk het stukje is waar ze geen zin in heeft.
pi_214237324
quote:

Met de vuist op tafel slaan! edit, die mop was al 3x gemaakt
pi_214237345
Welnee joh, in het interview geeft ze al aan dat ze vanaf de verkiezingen al besloot dat als er een pvv'er op VWS kwam ze wel ging en dat ze nog geen idee heeft wat het beleid wordt.

Ze heeft geen idee van wat voor standpunten ze uit moet dragen.
pi_214237352
Dat asiel crisis gedoe was toch 1 van de speerpunten uit dat hoofdlijnen akkoord ? Alles valt zo in het water :')
pi_214237376
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:33 schreef Timwonnacott het volgende:
Welnee joh, in het interview geeft ze al aan dat ze vanaf de verkiezingen al besloot dat als er een pvv'er op VWS kwam ze wel ging en dat ze nog geen idee heeft wat het beleid wordt.

Ze heeft geen idee van wat voor standpunten ze uit moet dragen.
Ze vertegenwoordigd de minister bij instanties en lokale overheden, ze wil geen PVVer vertegenwoordigen. Dat ze best wat wil doen blijkt uit dat ze onder een VVDer hiermee begonnen is. Maar een PVVer gaat haar te ver en dat is zeer begrijpelijk.
pi_214237386
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:34 schreef zimmy910 het volgende:
Dat asiel crisis gedoe was toch 1 van de speerpunten uit dat hoofdlijnen akkoord ? Alles valt zo in het water :')
Gelukkig hebben ze de spreidingswet nog.
pi_214237398
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gelukkig hebben ze de spreidingswet nog.
Ja dat zou wel een mop zijn als EU zou zeggen, tja, als je nou die spreidings wet had doorgevoerd, dan hadden we nog eens kunnen kijken.
pi_214237413
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:39 schreef zimmy910 het volgende:

[..]
Ja dat zou wel een mop zijn als EU zou zeggen, tja, als je nou die spreidings wet had doorgevoerd, dan hadden we nog eens kunnen kijken.
Die hebben ze doorgevoerd en gaat volgens Schoof in elk geval voorlopig niet van tafel. Dus die hebben ze gewoon. En die lost het probleem ook op, het probleem is namelijk het gebrek aan opvang en niet de instroom.
  woensdag 10 juli 2024 @ 17:40:55 #120
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_214237417
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:39 schreef zimmy910 het volgende:

[..]

Het maakt in de ogen van de EU geen bal uit hoe we in Nederland die mensen willen opvangen. Er is hoe dan ook geen crisis. Als Nederland zelf een zooitje van de opvang maakt, maakt dat de situatie niet opeens een crisis.
  woensdag 10 juli 2024 @ 17:42:51 #121
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_214237436
Zou ook raar zijn als je net aangenomen spreidingswet gewoon meteen kliko in smijt en dan heel hard CRISIS roept dat ze daarin meegaan...
pi_214237608
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zou ook raar zijn als je net aangenomen spreidingswet gewoon meteen kliko in smijt en dan heel hard CRISIS roept dat ze daarin meegaan...
Zoiets stond er wel in het hoofdlijnen akkoord dacht ik. Maar goed. Daar staan wel meer rare dingen in ;)
pi_214237828
Om de asielstroom in te perken ontstond dit kabinet en die kwam met het vermeende succesvolle plan..... praten met de EU om een asielcrisis uit te roepen. Vanaf het begin was er kritiek.... EU had geen zin Nederland privileges te geven, want oa betekent dat andere landen meer asielzoekers moeten opvangen.
Aldus...... Er is geen concreet plan om de instroom af te remmen en de spreidingswet intrekken verergert de fouten bij de opvang. Mensen die buiten moeten slapen of verblijven in overvolle onhygienische centra.
Jaja stop ze in een hotel.... nog meer kosten dan een door de overheid zelf opgericht centrum.

Maar de instroom van arbeidsmigranten is 10x zo veel... Is er een plan van de regering Wilders dit in te perken?
Ik heb niks gehoord of gelezen
pi_214237840
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:57 schreef zimmy910 het volgende:

[..]
Zoiets stond er wel in het hoofdlijnen akkoord dacht ik. Maar goed. Daar staan wel meer rare dingen in ;)
In het hoofdlijnenakkoord staan meerdere onhaalbare zaken op gebied van migratie en mest. Daarom zijn de ministers daarvan ook van PVV en BBB. VVD en NSC hebben waarschijnlijk gezegd "het kan niet, maar van ons mag je het proberen als je dan ook de minister levert". Zoiets.
pi_214238023
quote:

Alsnog een asielcrisis uitroepen en bijbehorende maatregelen nemen. Juridische procedures zo lang mogelijk rekken. Tegen de tijd dat het echt niet meer houdbaar is het kabinet laten vallen.
pi_214238314
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 18:30 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Alsnog een asielcrisis uitroepen en bijbehorende maatregelen nemen. Juridische procedures zo lang mogelijk rekken. Tegen de tijd dat het echt niet meer houdbaar is het kabinet laten vallen.
Wat zijn dan die maatregelen die men kan uitroepen en die in de echte wereld werken? Even een serieuze vraag.
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:02:18 #127
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_214238446
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ij-ons-past-a4859347

Mooi. Dat er maar flink wat handtekeningen gezet mogen worden.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_214238480
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 18:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat zijn dan die maatregelen die men kan uitroepen en die in de echte wereld werken? Even een serieuze vraag.
Een greep uit het hoofdlijnenakkoord:
- een asielbeslisstop: asielaanvragen gedurende twee jaar stop zetten
- recht op opvang opschorten (oftewel: de straat op schoppen)
- dublinakkoord handhaven (oftewel: terugschoppen naar het land waar men de EU binnenkwam)
- Bewijslast omdraaien rondom rechtmatigheid asielaanvraag
- definitie aanpassen van wat een veilig land / onveilig land is
- stoppen van gezinshereniging (niet meer de zoon vooruit sturen en de rest van het gezin erachteraan)
- beperken van beroepsmogelijkheden op afwijzing asielaanvraag en ‘versoberen’ van rechtsbijstand
- maximaal inzetten op uitzetten van vreemdelingen
pi_214238516
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:04 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
- dublinakkoord handhaven (oftewel: terugschoppen naar het land waar men de EU binnenkwam)
- stoppen van gezinshereniging (niet meer de zoon vooruit sturen en de rest van het gezin erachteraan)
- beperken van beroepsmogelijkheden op afwijzing asielaanvraag en ‘versoberen’ van rechtsbijstand
Ja, maar geen enkel van die maatregelen stopt het binnenkomen van aanvragers.

En ook onder een crisis motto zijn een deel van die zaken ronduit illegaal volgens mij.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2024 19:09:42 ]
pi_214238537
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, maar geen enkel van die maatregelen stopt het binnenkomen van aanvragers.
Het idee is dat aanvragers eieren voor hun geld kiezen en dan maar naar Belgi of Duitsland gaan. Instroom stoppen door afschrikking.

quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En ook onder een crisis motto zijn een deel van die zaken ronduit illegaal volgens mij.
Dat zijn ze ook, maar als je de juridische procedures lang genoeg rekt, duurt het best wel een tijdje voordat je cht teruggefloten wordt door Brussel of de rechtspraak.
pi_214238548
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:04 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Streep 1 mag dus niet.
Streep 2 voorhoogt niet alleen de overlast, het mag ook niet.
Streep 3 gaat niet, er is een nieuw akkoord ipv dat dublinakkoord.
Streep 4 zorgt alleen voor langere procedures en misschien minder statushouders, niet voor minder asielzoekers.
Streep 5 gaat niet zomaar.
Streep 6 is al afgeschoten door de rechter.
Streep 7 verlaagt het aantal asielzoekers niet.
Streep 8 verlaagt de instroom ook niet, daarbij gebeurt dat al jaren.
pi_214238556
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:10 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het idee is dat aanvragers eieren voor hun geld kiezen en dan maar naar Belgi of Duitsland gaan. Instroom stoppen door afschrikking.
Verdrinkingsdood schrikt asielzoekers niet eens af.
pi_214238561
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:10 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
En het is inmiddels wel bewezen dat dat niet werkt.
pi_214238599
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
En het is inmiddels wel bewezen dat dat niet werkt.
Eerlijk gezegd denk ik dat de aantrekkelijkheid van een land best meespeelt in de beslissing waar je asiel aanvraagt. Er is een reden dat men massaal niet voor Oost-Europa kiest natuurlijk.
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:15:34 #135
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214238614
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:49 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Excuses, ik had moet weten dat hier al enkele maanden een onaantastbare alarmschijf geldt als achtergrondmuziek; ik zal mij schikken naar deze consensus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214238627
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:14 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat de aantrekkelijkheid van een land best meespeelt in de beslissing waar je asiel aanvraagt. Er is een reden dat men massaal niet voor Oost-Europa kiest natuurlijk.
Dat heeft meer met de economische situatie te maken.

Dus als ze een goede crisis creren lukt het wellicht.
pi_214238640
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Streep 1 mag dus niet.
Streep 2 voorhoogt niet alleen de overlast, het mag ook niet.
Streep 3 gaat niet, er is een nieuw akkoord ipv dat dublinakkoord.
Streep 4 zorgt alleen voor langere procedures en misschien minder statushouders, niet voor minder asielzoekers.
Streep 5 gaat niet zomaar.
Streep 6 is al afgeschoten door de rechter.
Streep 7 verlaagt het aantal asielzoekers niet.
Streep 8 verlaagt de instroom ook niet, daarbij gebeurt dat al jaren.
Het is inderdaad niet meer dan populistisch gehobby.
pi_214238641
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:14 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ja, dat die landen zeer openlijk racistisch zijn zal misschien meespelen, belangrijker is de economische situatie. Als we zorgen dat we het armste land van Europa worden, met zeer hoge werkloosheid, dan zal de asielinstroom misschien iets afnemen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:18:07 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214238651
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat die landen zeer openlijk racistisch zijn zal misschien meespelen, belangrijker is de economische situatie. Als we zorgen dat we het armste land van Europa worden, met zeer hoge werkloosheid, dan zal de asielinstroom misschien iets afnemen.
Oost-Europa is zeer openlijk racistisch ja?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214238751
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja. Dat zou jij zelfs wel meegekregen kunnen hebben.
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:26:09 #141
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214238773
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ja. Dat zou jij zelfs wel meegekregen kunnen hebben.
Vertel, geef eens voorbeelden van wetten in Oost-Europa.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:27:02 #142
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_214238795
quote:

[..]
Als we zorgen dat we het armste land van Europa worden, met zeer hoge werkloosheid, dan zal de asielinstroom misschien iets afnemen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_214238870
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vertel, geef eens voorbeelden van wetten in Oost-Europa.
Sinds wanneer zijn wetten nodig voor openlijk racisme?
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:35:31 #144
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214238928
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Sinds wanneer zijn wetten nodig voor openlijk racisme?
Oh OK. Andere voorbeelden.

Ga je gang.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214238973
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh OK. Andere voorbeelden.

Ga je gang.
De omgang met de Roma is wel een erg bekend voorbeeld.
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:41:12 #146
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239010
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De omgang met de Roma is wel een erg bekend voorbeeld.
ja, noem ze eens

ook wel benieuwd naar het aantal Roma in Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechi, Slowakijke, Sloveni...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214239048
Je zou denken dat iemand die zich altijd zou laat voorstaan op onderzoek en wetenschappelijke benadering even op Google zoekt naar onderzoek over racisme in Oost-Europa.

https://bibliotekanauki.pl/articles/2080396

Pagina's vol met resultaten overigens.
pi_214239115

Dit is ook altijd wel een mooie indicator.
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:45:55 #149
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239125
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:42 schreef Tijger_m het volgende:
Je zou denken dat iemand die zich altijd zou laat voorstaan op onderzoek en wetenschappelijke benadering even op Google zoekt naar onderzoek over racisme in Oost-Europa.

1. Zou je me specifieke voorbeelden kunnen geven van 'openlijk racisme' in Oost-Europa?
2. Hoe komt het precies dat je nu wel met wetenschap en bronnen en onderzoek aan komt zetten, maar wanneer ik - herhaaldelijk - bronnen plaats waaruit blijkt dat Nederland tot een van de minst racistische landen ter wereld behoort er geluiden van 'skepsis' zijn?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:46:56 #150
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239144
quote:
Is in POL thans als geloofsartikel eveneens aangenomen dat 'Oost-Europa openlijk racistisch is'?

Zo ja, laat het met even weten, dan laat ik de intersectionele bubbel weer even voor wat het is en ga ik dingen doen die tot wat minder breinrot leiden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214239372
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Is in POL thans als geloofsartikel eveneens aangenomen dat 'Oost-Europa openlijk racistisch is'?

Zo ja, laat het met even weten, dan laat ik de intersectionele bubbel weer even voor wat het is en ga ik dingen doen die tot wat minder breinrot leiden.
O, in dat geval: zeer zeker, absoluut en voor altijd! Enorm extremistisch wokebolwerk dit! Zeer, zr intersectioneel bovendien!
  woensdag 10 juli 2024 @ 19:59:17 #152
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_214239417
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:57 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
O, in dat geval: zeer zeker, absoluut en voor altijd! Enorm extremistisch wokebolwerk dit! Zeer, zr intersectioneel bovendien!
:D
Dit, dus.
pi_214239422
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ach, het komt altijd gewoon wat geforceerd over als een type als Bikker zoiets doet. Niets mis met haar verder inhoudelijk, maar ze heeft natuurlijk de uitstraling van, tja, een CU'er. Dan matcht dat gewoon niet echt.

Wat het kabinet allemaal voor fratsen uit gaat halen is niet cringe, dat is gewoon serieus. Grote kans dat dat misgaat, maar wel wat zwaarwegender dan dit.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:00:51 #154
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239449
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:57 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ja, dat weet ik.

Niet veel anders dan eender welke werkvloer in Nederland op dit moment.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214239509
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:42 schreef Tijger_m het volgende:

Ach, feiten zijn maar lastig als je tegen windmolens vecht.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:04:02 #156
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239528
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ach, feiten zijn maar lastig als je tegen windmolens vecht.
Het is dus een 'feit' dat Oost-Europa (goed gedefinieerd ook) openlijk racistisch is?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214239608
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, dat weet ik.

Niet veel anders dan eender welke werkvloer in Nederland op dit moment.
Gloria Wekker heeft alles overgenomen. Het is een schande, voorzitter. Waar is de rechtschapen negerzegger nog veilig anno 2024? Waar kun je nog eens een mooie potengrap plaatsen? Het is allemaal afgepakt van de ooit zo trots-blanke heteroman. Je zou erom janken, ware het niet dat janken voor wijven en flikkers is.
pi_214239668
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is dus een 'feit' dat Oost-Europa (goed gedefinieerd ook) openlijk racistisch is?
Dat racisme daar een heel fors probleem is, is inderdaad een bekend feit.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:10:58 #159
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239690
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:06 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Gloria Wekker heeft alles overgenomen. Het is een schande, voorzitter. Waar is de rechtschapen negerzegger nog veilig anno 2024? Waar kun je nog eens een mooie potengrap plaatsen? Het is allemaal afgepakt van de ooit zo trots-blanke heteroman. Je zou erom janken, ware het niet dat janken voor wijven en flikkers is.
Daar is Wekker niet voor nodig, zoals uit de laatste comments blijkt.

Dat een heel werelddeel als 'openlijk racistisch' weggezet wordt geeft vooral aan hoe ontzettend achterlijk men bezig is op de flank van het Grote Gelijk.

Wat helemaal grappig is, is dat wanneer wetenschappelijke bronnen worden aangehaald waaruit blijkt dat Nederland al jaren geldt als een van minst racistische landen ter wereld, dezelfde lieverds manen tot 'nuance' en 'skepsis', want uiteraard dient voor het eigen gemoed en het eigen ego het narratief van Nederland als Alabama aan de Noordzee overeind te blijven.

Je denkt wellicht dat je heel clever bezig bent, maar buiten POL en buiten die warme bubbel waarin allerlei gelijkgestemde zielen denken de wereld te begrijpen, kijkt men enkel met verbazing en enige gene naar dit fiasco van zelfgenoegzaamheid en het chronisch strooien met termen waarvan men de betekenis niet eens meer weet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:11:28 #160
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239706
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat racisme daar een heel fors probleem is, is inderdaad een bekend feit.
Ja, kom eens met voorbeelden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214239727
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Daar is Wekker niet voor nodig, zoals uit de laatste comments blijkt.
Dat zal ze echt jammer vinden.
pi_214239758
quote:

[..]
Ik denk niet dat de gemiddelde Afghaan, Eritreeer of Syrir weet hoe racistisch oost-europa zou zijn. Waarschijnlijk kennen ze die landen niet eens :')
pi_214239761
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, kom eens met voorbeelden.
Die zijn al volop gegeven.
Wat zou voor jou wel afdoende bewijs zijn?
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:15:21 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239791
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die zijn al volop gegeven.
Wat zou voor jou wel afdoende bewijs zijn?
Hmm, even nadenken.

Voorbeelden van hoe men systematisch in 'Oost-Europa' (Polen? Servi? Albani? Oekrane? Litouwen? Tsjechi?) openlijk racistisch is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214239830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hmm, even nadenken.

Voorbeelden van hoe men systematisch in 'Oost-Europa' (Polen? Servi? Albani? Oekrane? Litouwen? Tsjechi?) openlijk racistisch is.
Die zijn al gegeven. Dus wat zou dan wel voldoende zijn?
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:17:21 #166
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214239842
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Die zijn al gegeven. Dus wat zou dan wel voldoende zijn?
Nee hoor.

Er is niet eens een operationalisering van Oost-Europa gegeven.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214239940
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor.

Er is niet eens een operationalisering van Oost-Europa gegeven.
Maar wat zou dan wel voldoende zijn al voorbeelden?
Immers er zijn al heel wat voorbeelden gegeven die blijkbaar onvoldoende zijn.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:24:18 #168
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214240016
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar wat zou dan wel voldoende zijn al voorbeelden?
Immers er zijn al heel wat voorbeelden gegeven die blijkbaar onvoldoende zijn.
Er zijn geen voorbeelden gegeven.

Wellicht werkt het heel goed in het (ongetwijfeld heel witte) theehuis om jan en alleman van racisme te betichten, daarbuiten zit men wat minder te wachten op dergelijke ongesubstantieerde slogans.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214240286
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jij ontkent gewoon het bestaan van elke vorm van racisme, dat is inmiddels wel duidelijk. Als je zelfs het openlijke racisme van landen als Polen, Hongarije, Roemeni e.d. gaat ontkennen ben je wel echt enorm af. Wellicht past BNW dan beter bij je, want je leeft dan in een andere wereld.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:38:47 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214240302
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij ontkent gewoon het bestaan van elke vorm van racisme, dat is inmiddels wel duidelijk. Als je zelfs het openlijke racisme van landen als Polen, Hongarije, Roemeni e.d. gaat ontkennen ben je wel echt enorm af.

Wellicht mijn gevechten met de schedelmeters van weleer nog eens uitpluizen. Croft is je vriend.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214240340
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wellicht mijn gevechten met de schedelmeters van weleer nog eens uitpluizen. Croft is je vriend.
Jij bent de enige hier die altijd van alles roept dat het geen racisme is, die doet alsof racisme in Nederland geen probleem is en nu ga je het zelfs van zeer racistische landen (wel eens een oost-europese voetbalwedstrijd waar mensen met een andere huidskleur aan mee deden gezien?) ontkennen. Dan ben je gewoon iemand die racisme niet wil zien. Of je vindt racisme gewoon totaal niet erg, dat kan ook.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:43:27 #172
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214240382
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij bent de enige hier die altijd van alles roept dat het geen racisme is, die doet alsof racisme in Nederland geen probleem is en nu ga je het zelfs van zeer racistische landen (wel eens een oost-europese voetbalwedstrijd waar mensen met een andere huidskleur aan mee deden gezien?) ontkennen. Dan ben je gewoon iemand die racisme niet wil zien. Of je vind racisme gewoon totaal niet erg, dat kan ook.
Nee, ik kom met een tegengeluid tegen je onuitstaanbaar woke reflex om lles door de lens van ras te willen zien.

Heeft vooral te maken met mijn professie, de geschiedkunde. De wijze waarop jij hele volksstammen maar beticht van allerlei ranzige eigenschappen, is wat mij tegen de borst stuit, te meer, zoals wel is gebleken, je zelf van de vaderlandse geschiedenis niet eens een jota weet.

Het is dat rucksichtlos alles maar pinnen op haat en intolerantie en racisme, zonder enige nuance, waar ik tegen ageer, en als jij dat ziet als acceptatie van racisme ben je nog verder van alle ratio vandaan dan ik al vreesde. Ontzettend fijn dat je een levensmissie hebt gevonden in het willen inlossen van je 'witte erfschuld', aan dat soort achterlijkheden doe ik niet mee. Dat je dan niet verder komt met het roepen van 'racist' doet me niets; je bent niet de eerste, integendeel, de zoveelste totaal onbelezen hobbyist die denkt de wereld te moeten redden door vooral anderen maar weg te zetten als de meest verderfelijke wezens die er zijn wanneer ze wgen je levens- en wereldvisie te bekritiseren.

Dat volgens Pew Nederland behoort tot de minst racistische landen ter wereld, schuif je terzijde. Dat volgens datzelfe Pew we voor racisme vooral in Azi en het Midden-Oosten moeten zijn, wil je niet weten, en daar zul je ook nooit ook maar een woord aan wijden.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-racist-countries

En ook voor jou: mijn eigen familiesamenstelling is diverser dan heel jouw postcodegebied bij elkaar. Vertel mij s.v.p. niets over discriminatie, intolerantie en haat.

Succes met je kruistocht.

[ Bericht 4% gewijzigd door EttovanBelgie op 10-07-2024 20:57:54 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214240526
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Er zijn geen voorbeelden gegeven.

Dan zou ik je aanraden toch even terug te lezen.
  woensdag 10 juli 2024 @ 20:51:36 #174
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214240580
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:50 schreef Blastbeat het volgende:
Mijn god, online zelden een minder irritante psychische stoornis gezien. Wat een oeverloos, onnozel gedrein zeg. Er komt geen eind aan...
En nul inhoudelijke reactie, omdat je weet dat je met lege handen staat.

Noem me gewoon racist, Blast, en geniet van je victorie over wit paternalistisch koloniaal supremacisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214241280
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En nul inhoudelijke reactie, omdat je weet dat je met lege handen staat.

Noem me gewoon racist, Blast, en geniet van je victorie over wit paternalistisch koloniaal supremacisme.
Je bent geen racist, je bent wel iemand die feiten verdraait en racisme niet wil zien.
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:12:51 #176
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214241316
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je bent geen racist, je bent wel iemand die feiten verdraait en racisme niet wil zien.
Genoeg racisme gezien toen mijn bloedverwant, de witte kafir, met een Mocro trouwde. Was niet uit Nederlandse hoek, dat racisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214242248
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Genoeg racisme gezien toen mijn bloedverwant, de witte kafir, met een Mocro trouwde. Was niet uit Nederlandse hoek, dat racisme.
Mijn schoonmoeder ook toen ze met een Nederlandse man trouwde, allemaal racisme vanuit de Tsjechen.

Orban’s verhaal van het vermengen van Rassen met het Europese ras is natuurlijk onversneden racisme.
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:38:49 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214242456
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:32 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Komt goed Geert, komt goed.
Je bent niet alleen een lege huls, een compleet inhoudsloos vat, je bent ook een wandelende reclamezuil mbt alles waar ik tegen waarschuw.

Ga zo door
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:39:45 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214242482
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:34 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mijn schoonmoeder ook toen ze met een Nederlandse man trouwde, allemaal racisme vanuit de Tsjechen.

Orban’s verhaal van het vermengen van Rassen met het Europese ras is natuurlijk onversneden racisme.
Vermengen van geloven, gaat ook zo goed.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 21:39:49 #180
236264 crew  capricia
pi_214242484
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je bent niet alleen een lege huls, een compleet inhoudsloos vat, je bent ook een wandelende reclamezuil tegen alles waar ik tegen waarschuw.

Ga zo door
Kijk je geen voetbal?
Brood en spelen. :D

Of multitask je.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:40:52 #181
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_214242511
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:32 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Komt goed Geert, komt goed.
:D met dezelfde stem voorlezen.
Dit, dus.
pi_214242630
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vermengen van geloven, gaat ook zo goed.
Ik snap niet wat je hier precies mee bedoelt?
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:46:20 #183
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_214242641
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ah, Buitendam. De persoon die in een topic vol vrouwonvriendelijke, misogyne en middeleeuwse uitspraken over 'de natuurlijke status van de vrouw' nergens te bekennen was, totdat het moment zich aandiende om zich als 'white saviour' op te werpen voor de salafistische verschoppelingen der aarde.

Vrouwen, homo's en andersdenkenden hoeven niets van jou en jouw clublieden te verwachten.
Kijk, dat is nog eens een introductie wat recht doet aan mijn status. :)
Dit, dus.
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:46:34 #184
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214242649
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik snap niet wat je hier precies mee bedoelt?
Dat racisme en intolerantie - heel gek- geen 'wit dingetje' is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:46:59 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214242663
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:46 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Kijk, dat is nog eens een introductie wat recht doet aan mijn status. :)
Inhoudsloze wannabe Mandela?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214242805
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dan heb je nu verklaard waar je enorme haat tegen de islam en je blindheid voor het enorme racisme door blanken vandaan komt. Duidelijk. Maar besef dan wel dat je die blinde vlekken hebt.
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:52:12 #187
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214242821
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heb je nu verklaard waar je enorme haat tegen de islam en je blindheid voor het enorme racisme door blanken vandaan komt. Duidelijk. Maar besef dan wel dat je die blinde vlekken hebt.
Dag Hanca.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214242832
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat racisme en intolerantie - heel gek- geen 'wit dingetje' is.
Nee de witte man heeft daar geen monopoly op.
pi_214242866
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:52 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Nee de witte man heeft daar geen monopoly op.
Wat dan ook helemaal niemand beweert. Het is weer volop de eigen stropoppen verbranden.
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:55:04 #190
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214242899
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wat dan ook helemaal niemand beweert. Het is weer volop de eigen stropoppen verbranden.
Oh puh-leeze.

Wanneer het hier over racisme gaat - en dat gaat het nogal vaak - is dat steevast vanuit het idee dat dat een soort inherent wit gegeven is.

Wat heet, een heel werelddeel is zojuist weer weggezet als openlijk racistisch. Een wit werelddeel, uiteraard.

Erg leuk dat allerlei 'progressieven' een raison d'etre hebben gevonden in het belijden van hun witte erfschuld, ik doe daar als niet-schedelmeter niet aan mee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 21:59:32 #191
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_214243001
Nou als het politieke topic al woke vindt, dan zit je diep in een fuik, want hier worden gewoon politiek besproken en meneer komt zelf mer gestrekt been het topic, schreeuwend dat woke zogenaamd het echte kwaad is (en dus dit topic is het echte kwaad) en niet Putin (daar ging de og comment over).
pi_214243018
Ik gooi er even een advertentie tussendoor:

Wisten jullie dat je users kan ignoren met een abonnement? Ik kan het je van harte aanbevelen! :)
  woensdag 10 juli 2024 @ 22:00:31 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214243028
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:59 schreef Vis1980 het volgende:
Nou als het politieke topic al woke vindt, dan zit je diep in een fuik, want hier worden gewoon politiek besproken en meneer komt zelf mer gestrekt been het topic, schreeuwend dat woke zogenaamd het echte kwaad is (en dus dit topic is het echte kwaad) en niet Putin (daar ging de og comment over).
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 22:01:09 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214243040
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 22:00 schreef Tijger_m het volgende:
Ik gooi er even een advertentie tussendoor:

Wisten jullie dat je users kan ignoren met een abonnement? Ik kan het je van harte aanbevelen! :)
Dat is inderdaad de manier om een sekte te beschermen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 10 juli 2024 @ 22:23:04 #195
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_214243722
Maargoed, is er nog iets inhoudelijks te bespreken ? :)
Dit, dus.
  woensdag 10 juli 2024 @ 23:09:32 #196
38496 Perrin
pi_214245493
Je kunt je opwinden over het gebrek aan handhaving bij de gifspuiters.
twitter
  woensdag 10 juli 2024 @ 23:12:16 #197
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214245551
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:09 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Bizarre cijfers. Ik hoop dat ze niet kloppen.
pi_214245855
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:12 schreef VoMy het volgende:

[..]
Bizarre cijfers. Ik hoop dat ze niet kloppen.
Het zou me niet verbazen. De uitvoeringsdiensten voor dit soort zaken zijn behoorlijk beperkt in hun capaciteit…
pi_214246095
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het zou me niet verbazen. De uitvoeringsdiensten voor dit soort zaken zijn behoorlijk beperkt in hun capaciteit…
Hoe beperkt ben je met 114 controles?
  woensdag 10 juli 2024 @ 23:46:07 #200
38496 Perrin
pi_214246161
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hoe beperkt ben je met 114 controles?
2 per week. Daar zit 1/2 FTE op ofzo. In mijn eentje kan ik er wel 2 per werkdag doen.
pi_214247236
Gezellig hier.
  donderdag 11 juli 2024 @ 08:17:47 #202
38496 Perrin
pi_214247740
Ook gezellig:
twitter

twitter

RIP NAVO. RIP ons.
pi_214247759
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:09 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Oh dit beeld kan ik na een tijdje daar gewerkt te hebben beamen hoor, is ook op het gebied van dierenwelzijn en andere handhavingstaken een enorm ding.

Ze hebben gewoon niet genoeg mensen om dat enorme pakket te handhaven en dan moet je met beperkte middelen kiezen. Die mensen zijn ook niet te vinden trouwens.
pi_214248888
Dom, naif ? Maar als historicus moet je aan de tekenstijl en woordgebruik zien dat het een oudere tekening is .

Telegraaf :
quote:
Context
Meeldijk, die historicus is en in die rol veel onderzoek doet naar vermiste schepen op zee, heeft aan zijn partijleider laten weten dat hij de context van de afbeeldingen niet kende. Volgens Van der Plas is hij er al veel eerder op gestuit, toen het Nederlands elftal ook tegen de Engelsen speelde. Hij heeft haar laten weten dat hij de plaatjes toen heeft bewaard en nu weer online heeft gezet.

Volgens Van der Plas is er sprake van ’een domme fout’. Meeldijk had volgens haar ’geen kwade bedoelingen’: „Hij is naef geweest, maar absoluut niet ok om deze afbeeldingen te plaatsen. Dat beseft hij nu ook.
pi_214248914
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:24 schreef Bluesdude het volgende:
Dom, naif ? Maar als historicus moet je aan de tekenstijl en woordgebruik zien dat het een oudere tekening is .

[ afbeelding ]

Telegraaf :
[..]

Niet bepaald slim nee, al valt er misschien nog een soort van verzachtende omstandigheid te bedenken als het hakenkruis al was weggegumd. Aan de andere kant vraag ik me af in wat voor soort groepen dit soort plaatjes worden gedeeld.
pi_214248923
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 08:17 schreef Perrin het volgende:
Ook gezellig:
[ x ]
[ x ]

RIP NAVO. RIP ons.
Orban zit wel nog lekkerder in de zelfverheerlijking sinds 1 juli, mi gado
pi_214248924
We moesten niet eens tegen het VK.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:31:02 #208
38496 Perrin
pi_214248932
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:30 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Orban zit wel nog lekkerder in de zelfverheerlijking sinds 1 juli, mi gado
Die reist meer landen af in een week dan Biden in een jaar.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:37:24 #209
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214248990
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die reist meer landen af in een week dan Biden in een jaar.
Wat heeft Biden er nou weer mee te maken?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_214249039
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:28 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Niet bepaald slim nee, al valt er misschien nog een soort van verzachtende omstandigheid te bedenken als het hakenkruis al was weggegumd. Aan de andere kant vraag ik me af in wat voor soort groepen dit soort plaatjes worden gedeeld.
oa in de twitter-bubble van Meeldijk dus... en die bubble zal wel overlappingen hebben met meer rechtse bubbels
Maar schrijft de Telegraaf dat BBB-kandidaat Meeldijk ook de rechtse bewerkte poster op twitter zette, als reactie in hetzelfde topic ?
En die tekst moet iemand toch 'waarschuwen' Van kijk uit, kijk uit... wat is de bron ?

pi_214249076
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
oa in de twitter-bubble van Meeldijk dus... en die bubble zal wel overlappingen hebben met meer rechtse bubbels
Maar schrijft de Telegraaf dat BBB-kandidaat Meeldijk ook de rechtse bewerkte poster op twitter zette, als reactie in hetzelfde topic ?
En die tekst moet iemand toch 'waarschuwen' Van kijk uit, kijk uit... wat is de bron ?

[ afbeelding ]
Deze vind ik wel veel duidelijker dan die met de boten, met die beschietingen uit WO2 als reden voor 'vergelding'. Als je dat ergens plaatst, is dat geen vergissing meer.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:51:09 #212
38496 Perrin
pi_214249133
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:37 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat heeft Biden er nou weer mee te maken?
Je vraagt je soms af wie 'Het Westen' vertegenwoordigt. Trump en Orban?
pi_214249166
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja, een variant daarvan in ieder geval. De EU heeft niemand behalve zichzelf iets te verwijten, Orban en Hongarije hadden aan de kant kunnen staan maar de EU pakt niet door. Nu is Orban EU voorzitter met alle gevolgen van dien.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:53:35 #214
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214249167
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:51 schreef Perrin het volgende:

[..]
Orban handelt op eigen houtje (tegen de wens vd EU in), Trump is momenteel geen president. En "Het Westen" heeft geen vertegenwoordiger.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:54:39 #215
38496 Perrin
pi_214249174
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:53 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Orban handelt op eigen houtje (tegen de wens vd EU in), Trump is momenteel geen president. En "Het Westen" heeft geen vertegenwoordiger.
Nee dat is met types als Scholz, Biden, Starmer, Macron wel duidelijk dat we geen vertegenwoordiger hebben. Slappe hap.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:56:33 #216
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214249185
quote:
18s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nee dat is met types als Scholz, Biden, Starmer, Macron wel duidelijk dat we geen vertegenwoordiger hebben. Slappe hap.
Geen idee waar je op doelt.
Maar "Het Westen" heeft sowieso geen vertegenwoordiger. Het heeft geen overkoepelende organisatie.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:57:07 #217
38496 Perrin
pi_214249190
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Geen idee waar je op doelt.
Maar "Het Westen" heeft sowieso geen vertegenwoordiger. Het heeft geen overkoepelende organisatie.
Nee, wel veel politieke 'leiders' die hun snor drukken op het wereldtoneel.
pi_214249268
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ja de vraag is inderdaad vooral of ie zelf dom heeft zitten gummen, sowieso zouden bij dit soort teksten bij een gemiddeld weldenkend mens al de alarmbellen af moeten gaan dat de bron niet al te fris is...
pi_214249291
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nee, wel veel politieke 'leiders' die hun snor drukken op het wereldtoneel.
Totale onzin. Ze zitten nu op een NAVO top nota bene te overleggen met Japan, Australi en Zuid-Korea hoe ze het huidige grote gevaar (en nee, dat is niet Rusland, dat is China) kunnen aanpakken. Niks geen snordrukkerij, alleen ook geen dom spierballengeweld van zogenaamde sterke mannen.
pi_214249381
quote:
18s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja er is momenteel op Macron na eigenlijk niemand met gezag, maar ook die is eigenlijk aangeschoten wild
  donderdag 11 juli 2024 @ 11:16:23 #221
38496 Perrin
pi_214249413
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:13 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ja er is momenteel op Macron na eigenlijk niemand met gezag, maar ook die is eigenlijk aangeschoten wild
Allemaal lui die zoveel mogelijk vermijden om een staatsman te spelen. Geen schipper op het dek van het schip te bekennen. Hun ultieme doel lijkt hun tijd een beetje comfortabel uit te zitten.
  donderdag 11 juli 2024 @ 11:19:28 #222
38496 Perrin
pi_214249438
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Totale onzin. Ze zitten nu op een NAVO top nota bene te overleggen met Japan, Australi en Zuid-Korea hoe ze het huidige grote gevaar (en nee, dat is niet Rusland, dat is China) kunnen aanpakken. Niks geen snordrukkerij, alleen ook geen dom spierballengeweld van zogenaamde sterke mannen.
Oh, dus toch NAVO die een rol speelt. Hoe we Rusland 'aanpakken' is in ieder geval veelzeggend, iedereen weet nu precies hoe we China gaan 'aanpakken'.
pi_214249441
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:16 schreef Perrin het volgende:

[..]
Allemaal lui die zoveel mogelijk vermijden om een staatsman te spelen. Geen schipper op het dek van het schip te bekennen. Hun ultieme doel lijkt hun tijd een beetje comfortabel uit te zitten.
Wat wil je nou? Echte politici die daadwerkelijk wat betekenen, of een domme stoere leider die zijn spierballen laat zien en ondertussen niks bereikt? Want dat is een beetje de keus: in de internationale wereld bereik je wat met diplomatie en overleg, niet door te laten zien dat je de grootste ballen hebt.
  donderdag 11 juli 2024 @ 11:22:08 #224
38496 Perrin
pi_214249464
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat wil je nou? Echte politici die daadwerkelijk wat betekenen, of een domme stoere leider die zijn spierballen laat zien en ondertussen niks bereikt? Want dat is een beetje de keus: in de internationale wereld bereik je wat met diplomatie en overleg, niet door te laten zien dat je de grootste ballen hebt.
En wat is er allemaal bereikt rondom Rusland of China? Onze geostrategische positie in Noord-Afrika, of het Midden-Oosten? Klimaatverandering, verschraling van ecosystemen, onhoudbare afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Waar is de politieke leider die dit soort problemen uitlegt aan een breed publiek, plus de keuzes die we gezamenlijk moeten maken?

We laten de Oekraense bevolking spartelen met druppelsgewijze ondersteuning, pro-forma sancties. Op alle fronten falend beleid en halfhartig gezwam.

Als dit is wat 'Het Vrije Westen' te bieden heeft op dat vlak dan snap ik de aantrekkingskracht van gruwelijkere staatsvormen wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 11-07-2024 11:27:22 ]
pi_214249507
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
En wat is er allemaal bereikt rondom Rusland of China? Onze geostrategische positie in Noord-Afrika, of het Midden-Oosten? Klimaatverandering, verschraling van ecosystemen, onhoudbare afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Waar is de politieke leider die dit soort problemen uitlegt aan een breed publiek, plus de keuzes die we gezamenlijk moeten maken?

We laten de Oekraense bevolking spartelen met druppelsgewijze ondersteuning, pro-forma sancties. Op alle fronten falend beleid en halfhartig gezwam.

Als dit is wat 'Het Vrije Westen' te bieden heeft dan snap ik de aantrekkingskracht van gruwelijkere staatsvormen wel.
Oh, je hebt liever een systeem als Rusland waar honderduizenden levens in de gehakt molen gaan? Waar alle problemen die je eerder noemt ook spelen maar die je niet eens mag uitspreken zonder de gevangenis in te gaan? Ik niet en een ieder die claimt daar wel voorstander van te zijn hoort niet in Nederland thuis.
pi_214249568
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Oh, je hebt liever een systeem als Rusland waar honderduizenden levens in de gehakt molen gaan? Waar alle problemen die je eerder noemt ook spelen maar die je niet eens mag uitspreken zonder de gevangenis in te gaan? Ik niet en een ieder die claimt daar wel voorstander van te zijn hoort niet in Nederland thuis.
Dat zegt 'ie niet he ;)
pi_214249601
quote:

[..]

Als dit is wat 'Het Vrije Westen' te bieden heeft op dat vlak dan snap ik de aantrekkingskracht van gruwelijkere staatsvormen wel.
Tja, laten we maar zeggen dat we het totaal oneens zijn. Want er wordt genoeg bereikt. Juist ook qua Oekrane. En 'het westen' is vooral de schuld van klimaatverandering, maar daar worden echt serieuze stappen gezet. Maar een zogenaamde 'leider van het westen' die alles uitlegt aan een breed publiek, daar zit ik echt helemaal, totaal niet op te wachten. Daar hebben we onze eigen gekozen politici voor, ik zit niet te wachten op mensen die daar boven staan. Niet uit de EU en nog minder uit de VS.
pi_214249632
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, laten we maar zeggen dat we het totaal oneens zijn. Want er wordt genoeg bereikt. Juist ook qua Oekrane. En 'het westen' is vooral de schuld van klimaatverandering, maar daar worden echt serieuze stappen gezet. Maar een zogenaamde 'leider van het westen' die alles uitlegt aan een breed publiek, daar zit ik echt helemaal, totaal niet op te wachten. Daar hebben we onze eigen gekozen politici voor, ik zit niet te wachten op mensen die daar boven staan. Niet uit de EU en nog minder uit de VS.
Ja, die leider horen we geregeld op Twitter, Wilders heet hij, geloof ik.
pi_214249667
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, die leider horen we geregeld op Twitter, Wilders heet hij, geloof ik.
Dat Nederland nu beroerde politici aan de top heeft zitten, maar 'een grote leider van het westen' nog steeds niet gewenst. Sterker: Wilders is het bewijs dat een 'sterke leider' een slecht idee is. Want een zogenaamde sterke leider is altijd een figuur als Wilders of Trump. Doe mij maar niet zulke schreeuwerige, op de achtergrond werkende, diplomatieke politici. Liefst helemaal zonder twitter.
pi_214249681
quote:

[..]

Zoals @TheVulture terecht aangeeft is Macron degene die qua woorden met de duidelijkste koers en visie komt, tegelijk ondersteund hij deze woorden niet met geld en heeft hij het kiezersmandaat behoorlijk verloren.

Het is jammer dat mensen in geo politiek wat spannendere tijden stemmen op partijen die niet voor Europese of Westerse eensgezindheid staan. Maar je wil deze verworven rechten ook niet op geven omdat landen zonder deze verworven rechten sneller en beter kunnen schakelen.
  donderdag 11 juli 2024 @ 11:43:28 #231
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214249726
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juli 2024 10:30 schreef nostra het volgende:
We moesten niet eens tegen het VK.
Ook wat ik dacht. Die hele vlag bestond ook nog niet in 1673, ook toen moesten we tegen Engeland. Intens dom plaatje verder ook, de nazi's waren het niveau van Facebookgroep Gewoon Ons Haaksbergen blijkbaar niet ontstegen.
  donderdag 11 juli 2024 @ 11:48:22 #232
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214249770
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:43 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ook wat ik dacht. Die hele vlag bestond ook nog niet in 1673, ook toen moesten we tegen Engeland. Intens dom plaatje verder ook, de nazi's waren het niveau van Facebookgroep Gewoon Ons Haaksbergen blijkbaar niet ontstegen.
De NSB-ers..
pi_214250237
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Zoals @:thevulture terecht aangeeft is Macron degene die qua woorden met de duidelijkste koers en visie komt, tegelijk ondersteund hij deze woorden niet met geld en heeft hij het kiezersmandaat behoorlijk verloren.

Het is jammer dat mensen in geo politiek wat spannendere tijden stemmen op partijen die niet voor Europese of Westerse eensgezindheid staan. Maar je wil deze verworven rechten ook niet op geven omdat landen zonder deze verworven rechten sneller en beter kunnen schakelen.
Laat het radicaal conservatief rechts maar niet horen.
pi_214250444
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat Nederland nu beroerde politici aan de top heeft zitten, maar 'een grote leider van het westen' nog steeds niet gewenst. Sterker: Wilders is het bewijs dat een 'sterke leider' een slecht idee is. Want een zogenaamde sterke leider is altijd een figuur als Wilders of Trump. Doe mij maar niet zulke schreeuwerige, op de achtergrond werkende, diplomatieke politici. Liefst helemaal zonder twitter.
Mensen als Merkel, Rutte en nu ook Macron hebben wel een zekere mate van autoriteit zonder al teveel te schreeuwen. Dat soort politici verdwijnen nu van het toneel en daar maken figuren als Putin, Orban etc nu handig gebruik van. Ook omdat Macron zelf in eigen land steeds meer mandaat verliest...
pi_214250762
quote:
15s.gif Op donderdag 11 juli 2024 12:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Laat het radicaal conservatief rechts maar niet horen.
Jezelf iets niet gunnen omdat een ander er dan ook recht op heeft is hen niet vreemd inderdaad, ik ben daar niet zo van.
pi_214250804
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 11:16 schreef Perrin het volgende:
Geen schipper op het dek van het schip te bekennen.
welles, ontdekt !!!

sterke man , vermomd als vrouw
pi_214251555
Interne hommeles.

www.liberalevvd.nl
pi_214251727
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juli 2024 14:52 schreef nostra het volgende:
Interne hommeles.

www.liberalevvd.nl
quote:
Wij willen liberalisme terug in onze partij.

Vanuit vrijheid, respect en fatsoen zullen we de komende tijd die grenzen omschrijven op het gebied van rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, sociale rechtvaardigheid, gelijke kansen, de scheiding van kerk en staat, vrijheid van meningsuiting, non-discriminatie.
Men noemt nuttige waarden en normen, maar dat is niet exclusief liberalisme. Christendemocraten, sociaaldemocraten vinden dit ook belangrijk.
  donderdag 11 juli 2024 @ 16:36:06 #239
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214252584
https://nos.nl/artikel/25(...)en-voor-dorpsgenoten

Faber verzette zich eerder fel tegen de komst van een opvanglocatie in Nijkerk, specifiek in Hoevelaken. Toen vorig jaar gemeenteraadsleden de komst van een azc in haar ogen een stapje dichterbij brachten, noemde ze hen op sociale media "verraders", "huichelaars" en "farizeers". En op meerdere momenten protesteerde de PVV'er in Hoevelaken. Zo riep ze door een megafoon dat de inwoners van Hoevelaken niet beroofd willen worden.

Dit is nu dus de minister van Migratie. Gelukkig wel rechtsstatelijk verdedigbaar voor Omtzigt.
pi_214253223
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 16:36 schreef VoMy het volgende:

Faber verzette zich eerder fel tegen de komst van een opvanglocatie in Nijkerk, specifiek in Hoevelaken. Toen vorig jaar gemeenteraadsleden de komst van een azc in haar ogen een stapje dichterbij brachten, noemde ze hen op sociale media "verraders", "huichelaars" en "farizeers". En op meerdere momenten protesteerde de PVV'er in Hoevelaken. Zo riep ze door een megafoon dat de inwoners van Hoevelaken niet beroofd willen worden.

Dit is nu dus de minister van Migratie. Gelukkig wel rechtsstatelijk verdedigbaar voor Omtzigt.
Ongelooflijk idd. Je zult die wethouder van Nijkerk ook zijn die straks gebeld wordt door het ministerie of ze nog wat extra asielzoekers op kunnen vangen...
pi_214253274
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 13:01 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Mensen als Merkel, Rutte en nu ook Macron hebben wel een zekere mate van autoriteit zonder al teveel te schreeuwen. Dat soort politici verdwijnen nu van het toneel en daar maken figuren als Putin, Orban etc nu handig gebruik van. Ook omdat Macron zelf in eigen land steeds meer mandaat verliest...
Merkel, Rutte en Macron hebben zich ook nooit opgeworpen tot leider van het westen die wel even gingen uitleggen aan iedere westerling wat er aan de hand is. Al zat Macron wel tegen die grootheidswaanzin aan. Ik heb dan ook zeer weinig met Macron, bij wie alles om Macron draait en niks anders. Niet voor niets dat hij niet wilde aansluiten bij Alde maar een eigen fractie oprichtte. Want aansluiten, dat is niks voor Macron.

Heb ik liever politici als Merkel, maar nu ook zoals Scholz.
pi_214253427
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juli 2024 14:52 schreef nostra het volgende:
Interne hommeles.

www.liberalevvd.nl
Controled opposition.
pi_214253443
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 17:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Merkel, Rutte en Macron hebben zich ook nooit opgeworpen tot leider van het westen die wel even gingen uitleggen aan iedere westerling wat er aan de hand is. Al zat Macron wel tegen die grootheidswaanzin aan. Ik heb dan ook zeer weinig met Macron, bij wie alles om Macron draait en niks anders. Niet voor niets dat hij niet wilde aansluiten bij Alde maar een eigen fractie oprichtte. Want aansluiten, dat is niks voor Macron.

Heb ik liever politici als Merkel, maar nu ook zoals Scholz.
Snap in principe je voorkeur. Maar als je echt verandering wilt naar de toekomst, en dat zou met met alle uitdagingen misschien wel moeten, dan kan ik me voorstellen dat je ook visionairs nodig hebt. Niet dat ik per se de visie van Macron deel maar het type politicus kan wel van pas komen…
  donderdag 11 juli 2024 @ 18:02:04 #244
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214253479
Nederlandse economie heeft een groot probleem, een gebrek aan arbeidskrachten

https://www.volkskrant.nl(...)e-economie~b1b02c38/

een belangrijke factor hierin is, men werkt te weinig uren.
Oplossing. Verplaats de onderste belastingschalen naar boven, sterker nog, Schaf schaal 2 af, 37,07% wordt dan 20% en hou op met het subsidiren van mensen die parttime werken.
pi_214253497
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 17:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ongelooflijk idd. Je zult die wethouder van Nijkerk ook zijn die straks gebeld wordt door het ministerie of ze nog wat extra asielzoekers op kunnen vangen...
Als je het artikel leest zie je dat het al zover is.
  donderdag 11 juli 2024 @ 18:10:56 #246
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214253543
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Oplossing. Verplaats de onderste belastingschalen naar boven, sterker nog, Schaf schaal 2 af, 37,07% wordt dan 20% en hou op met het subsidiren van mensen die parttime werken.
Niet dat ik het nu direct met je oneens ben, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de fiscus dan moet gaan bijhouden hoe veel uren iemand werkt, en dat is bijna niet te doen. Of dat we vrij graag willen dat mensen mantelzorgen, maar dat wringt nogal met een druk om ook meer uren te gaan werken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214253558
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 16:36 schreef VoMy het volgende:

Heerlijk toch dit? De vrouw die met een megafoon in haar hand anderen voor verraders uitmaakte, moet nu een zuinig gezichtje trekken en toegeven dat het toch echt nodig is. Een betere anti-PVV campagne kan ik niet bedenken.
pi_214253566
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Niet dat ik het nu direct met je oneens ben, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de fiscus dan moet gaan bijhouden hoe veel uren iemand werkt, en dat is bijna niet te doen. Of dat we vrij graag willen dat mensen mantelzorgen, maar dat wringt nogal met een druk om ook meer uren te gaan werken.
Ook kan je je afvragen of dat veel respijt biedt in sectoren waar grote tekorten zijn. Ik heb niet direct het idee dat men in de zorg of het onderwijs wel veel meer uren wil gaan werken als dat netto iets meer oplevert. En in de technische beroepen valt het met het aantal parttimers volgens mij wel redelijk mee.
pi_214253598
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:12 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Heerlijk toch dit? De vrouw die met een megafoon in haar hand anderen voor verraders uitmaakte, moet nu een zuinig gezichtje trekken en toegeven dat het toch echt nodig is. Een betere anti-PVV campagne kan ik niet bedenken.
Gelukkig kan de achterban de PvdA nog de schuld geven.

quote:
. "Als je principieel tegen bent, moet je dat ook blijven. Anders ben je een salonsocialist"
pi_214253654
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ook kan je je afvragen of dat veel respijt biedt in sectoren waar grote tekorten zijn. Ik heb niet direct het idee dat men in de zorg of het onderwijs wel veel meer uren wil gaan werken als dat netto iets meer oplevert.
40%:
https://www.nursing.nl/we(...)ige-meer-kan-werken/
pi_214253675
quote:
En die stellen ook eisen overigens.
pi_214253695
quote:

Maar waarom zou je dan meer gaan werken als je met dezelfde uren, in jouw oplossing, flink meer gaat verdienen?
pi_214253701
quote:
quote:
onderhandelingen geleid tot 10 tot 14 procent loonsverhoging. Dat is een mooie stap, maar bij lange na niet genoeg. Om echt hogere inkomens in de zorg te kunnen realiseren zijn passende roosters voor grotere contracten minstens zo hard nodig als hogere lonen. Want die bovengenoemde 40 procent die meer uren wil werken verbindt daar wel voorwaarden aan. Met stip op n: een prettig rooster.
Dan is alleen een paar honderd euro extra netto blijkbaar niet genoeg.
pi_214253748
quote:
12s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als je het artikel leest zie je dat het al zover is.
Nee, ze heeft nog niet gebeld. Tenminste, dat haal ik niet uit het artikel.
pi_214253783
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
[..]
Dan is alleen een paar honderd euro extra netto blijkbaar niet genoeg.
Gaat grosso modo niet om de centen, maar om andere primaire en secundaire voorwaarden. Waarbij een werkgever roostertechnisch in de zorg nu eenmaal met piekbelastingen zit en dus niet elk poppetje 40 uur kn laten werken.
pi_214253791
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ook kan je je afvragen of dat veel respijt biedt in sectoren waar grote tekorten zijn. Ik heb niet direct het idee dat men in de zorg of het onderwijs wel veel meer uren wil gaan werken als dat netto iets meer oplevert. En in de technische beroepen valt het met het aantal parttimers volgens mij wel redelijk mee.
Ik heb voor de zorg wel vaker voorgesteld: beloon uren boven de 28 uur per week keer 1,5. Is wel een dure grap, maar zou het tekort misschien in 1 keer op kunnen lossen. Aangezien in 2019 het nog voldoende was als alle parttimers 1 uur meer gaan werken: https://eenvandaag.avrotr(...)-onderwijs-opgelost/

Nou zit ik aan de andere kant dubbel in deze discussie: ik ben enorm voor parttime werken. Parttime werken vind ik zeker als je kinderen hebt een veel gezondere situatie dan fulltime.
pi_214253805
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Gaat grosso modo niet om de centen, maar om andere primaire en secundaire voorwaarden. Waarbij een werkgever roostertechnisch in de zorg nu eenmaal met piekbelastingen zit en dus niet elk poppetje 40 uur kn laten werken.
Fulltime in de zorg is 36 uur, geen 40. Maar ook als je niet echt met piekbelastingen zit willen veel werkgevers liever geen 36 uurs contracten, omdat die bij ziekte, burn out of zwangerschap veel moeilijker op te vangen zijn.
pi_214253821
quote:

Deels mee eens wat betreft overmatig parttime werk, maar het stoppen met, of onaantrekkelijk maken van, sectoren die nauwelijks nog levensvatbaar zijn en weinig waarde toevoegen zou ook al behoorlijk helpen. Denk bijvoorbeeld aan de intensieve veeteelt met slachterijen waar niemand wil werken, de overdaad aan allerhande bezorgmaaltijden of de overdaad aan distributiedozen.

De shift van meer mensen naar lage productiviteitssectoren als de productiviteit groeit speelt altijd, maar een beetje tegendrukken voor meer productiviteitsgroei mag wel.

Daarnaast kun je het tekort in de zorg per definitie niet oplossen, daar moet een ander stelsel komen want de huidige groei kan zowel qua staatsfinancin als de arbeidsmarkt niet. De WRR had het over 1 op de 3 arbeidskrachten in de zorg als je zo doorgaat (nu 1 op de 6, dus de impact van groei i n de zorg is er al), dat is gewoon niet houdbaar maar zolang we daar niet echt iets mee doen slurpt het wel arbeidskrachten weg uit de rest van je activiteiten en wordt het probleem op termijn alleen maar groter.
pi_214253841
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:45 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Daarnaast kun je het tekort in de zorg per definitie niet oplossen, daar moet een ander stelsel komen want de huidige groei kan zowel qua staatsfinancin als de arbeidsmarkt niet. De WRR had het over 1 op de 3 arbeidskrachten in de zorg als je zo doorgaat (nu 1 op de 6, dus de impact van groei i n de zorg is er al), dat is gewoon niet houdbaar maar zolang we daar niet echt iets mee doen slurpt het wel arbeidskrachten weg uit de rest van je activiteiten en wordt het probleem op termijn alleen maar groter.
Idd, het tekort in de zorg is wat dat betreft misschien wel juist goed. Aangezien de politiek geen keuzes wil maken uit electoraal oogpunt, zal het personeelstekort ze misschien wel gaan dwingen.
pi_214253848
quote:

[..]
Deels mee eens wat betreft overmatig parttime werk, maar het stoppen met, of onaantrekkelijk maken van, sectoren die nauwelijks nog levensvatbaar zijn en weinig waarde toevoegen zou ook al behoorlijk helpen. Denk bijvoorbeeld aan de intensieve veeteelt met slachterijen waar niemand wil werken, de overdaad aan allerhande bezorgmaaltijden of de overdaad aan distributiedozen.

De shift van meer mensen naar lage productiviteitssectoren als de productiviteit groeit speelt altijd, maar een beetje tegendrukken voor meer productiviteitsgroei mag wel.

De laatste alinea is de derde rail van de Nederlandse politiek zo'n beetje, iedereen die ooit naar de data heeft gekeken weet donders goed dat er een enorm probleem in aankomst is maar niemand wil het onderwerp aanraken.
Dit jaar komt er weer 10 miljard bij voor de zorg en dat is, vermoedelijk, al niet genoeg maar de 2e Kamer houdt zich angstvallig stil.
pi_214253851
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Idd, het tekort in de zorg is wat dat betreft misschien wel juist goed. Aangezien de politiek geen keuzes wil maken uit electoraal oogpunt, zal het personeelstekort ze misschien wel gaan dwingen.
De pest is dat de meer verantwoordelijke partijen dan zoals wel vaker de Zwarte Piet toegespeeld krijgen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  donderdag 11 juli 2024 @ 18:51:02 #262
346939 Janneke141
pi_214253852
quote:

[..]
Ja, dit maakt het een vrij onoplosbaar probleem inderdaad.
Want
- We willen niet accepteren dat we beleidsmatig minder zorg verlenen
- We willen ook niet accepteren dat er wachttijden ontstaan door personeelstekorten
- We willen ook niet accepteren dat de premies stijgen als we verpleegkundigen meer betalen.

Kansloos dus.
pi_214253886
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De laatste alinea is de derde rail van de Nederlandse politiek zo'n beetje, iedereen die ooit naar de data heeft gekeken weet donders goed dat er een enorm probleem in aankomst is maar niemand wil het onderwerp aanraken.
Dit jaar komt er weer 10 miljard bij voor de zorg en dat is, vermoedelijk, al niet genoeg maar de 2e Kamer houdt zich angstvallig stil.
Dit is niet helemaal waar, WOZO is bijvoorbeeld een prima initiatief geweest van minister Helder: https://www.rijksoverheid(...)-en-meer-eigen-regie

Er zijn ook best wel initiatieven, zoals: https://eenvandaag.avrotr(...)het-is-echt-nijpend/
Maar zoals bij alles in de zorg gaat het traag en kost het in eerste instantie vooral een heleboel meer geld.
pi_214253955
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, dit maakt het een vrij onoplosbaar probleem inderdaad.
Want
- We willen niet accepteren dat we beleidsmatig minder zorg verlenen
- We willen ook niet accepteren dat er wachttijden ontstaan door personeelstekorten
- We willen ook niet accepteren dat de premies stijgen als we verpleegkundigen meer betalen.

Kansloos dus.
En keuze 1 is toch echt het hoofdpad dat we moeten gaan bewandelen, maar ja, wie gaat er campagne mee voeren? :')
pi_214253965
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 18:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Correct. Dan helpt wat spelen met de belastingtarieven in deze sector vermoedelijk dus niet zoveel…
pi_214253971
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:05 schreef nostra het volgende:

[..]
En keuze 1 is toch echt het hoofdpad dat we moeten gaan bewandelen, maar ja, wie gaat er campagne mee voeren? :')
Ook dit klopt. Rationeel is het best een logische keuze maar ethisch en maatschappelijk ligt het wel wat ingewikkeld….
pi_214253978
quote:

[..]
Minder zorg hoeft niet. Het moet vooral anders. Meer digitaal, meer robots, meer zelfhulpmiddelen. Dat hoeft niet per s minder zorg of zelfs een kwalitatief slechtere zorg te betekenen.
pi_214254001
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Correct. Dan helpt wat spelen met de belastingtarieven in deze sector vermoedelijk dus niet zoveel…
Nou, de werkgever van mijn vrouw heeft op 750 plekken zo'n 90 vacatures. Dan zou het natuurlijk best helpen als die 660 wel aanwezige personeelsleden meer uren gaan werken. En dat hoor je bij veel instellingen.

In de thuiszorg kun je vaak niet fulltime, omdat je eigenlijk vooral 's morgens en 's avonds werkt. Maar andere takken kun je best wel fulltime werken. En je zou misschien ouderenzorg en instellingszorg ook kunnen combineren, zodat de thuiszorgmedewerker wel kan kiezen om fulltime te werken.
pi_214254005
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder zorg hoeft niet. Het moet vooral anders. Meer digitaal, meer robots, meer zelfhulpmiddelen. Dat hoeft niet per s minder zorg of zelfs een kwalitatief slechtere zorg te betekenen.
Heel eerlijk: dit is allemaal nodig, maar aan het afremmen van met name de gigantische kosten in de allerlaatste levensfase, zowel qua behandeling als verzorging, gaan we niet ontkomen.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:15:12 #270
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254023
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:12 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Heel eerlijk: dit is allemaal nodig, maar aan het afremmen van met name de gigantische kosten in de allerlaatste levensfase, zowel qua behandeling als verzorging, gaan we niet ontkomen.
Qua behandeling is al amper/niet te verkopen.

Maar qua verzorging? Wat stel je voor dan? Mensen laten kreperen vd pijn en ook nog eens in hun eigen vuil? En met dorst/honger?

Of wat bedoel je?
pi_214254032
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat kan een deel van de oplossing zijn, maar de simpele onderkenning dat het leven (met kwaliteit) nu eenmaal eindig is en niet tot het maximaal rekbare opgerekt kan worden is ook een belangrijke pijler. Nu is 80k/qaly al een soort van softe norm, maar in de praktijk gebeurt daar weinig mee. Maar daar botsen zowel confessionele denkbeelden als medisch ethos nog wel eens met wat utilitair wenselijk zou zijn.
pi_214254039
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:12 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Daar ben ik het wel eens, qua behandeling. Er moet binnen de artsen beroepsgroep een discussie komen wat er nou wel nog passend is bij een bepaalde kwaliteit van leven (dat lijkt me een betere graadmeter dan leeftijd, een vitale vrouw van 85 behandel je misschien wel, terwijl je een vrouw van 75 met alzheimer geen operatie geeft). Dat zou ik het liefst bij de politiek weg houden, de artsen en de zorgverzekeraars zouden dit moeten regelen. De politiek zou dit gesprek alleen moeten faciliteren.

Qua verzorging zie ik hier geen winst.
pi_214254065
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar qua verzorging? Wat stel je voor dan? Mensen laten kreperen vd pijn en ook nog eens in hun eigen vuil? En met dorst/honger?

Of wat bedoel je?
Vertel het maar. Ik heb de antwoorden niet iig maar ik weet wel dat 1 op de 3 werknemers in de zorg een onmogelijkheid is en daar gaan we, met de huidige situatie qua zorgaanbod, naar toe.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:20:01 #274
346939 Janneke141
pi_214254071
quote:

[..]
Niemand, want dat is electorale zelfmoord. Na ons de zondvloed.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:20:30 #275
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254079
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat kan een deel van de oplossing zijn, maar de simpele onderkenning dat het leven (met kwaliteit) nu eenmaal eindig is en niet tot het maximaal rekbare opgerekt kan worden is ook een belangrijke pijler. Nu is 80k/qaly al een soort van softe norm, maar in de praktijk gebeurt daar weinig mee. Maar daar botsen zowel confessionele denkbeelden als medisch ethos nog wel eens met wat utilitair wenselijk zou zijn.
Het verschilt ook nogal per persoon he? Mijn toen nog zeer actieve moeder van 84 heeft vorig jaar november haar bekken op 8 (!!!) plaatsen gebroken. Maar ze herstelt prima en ze woont gewoon al weer maanden zelfstandig (na in het ziekenhuis en de revalidatie te hebben gelegen).

Maar ja >80 toen ze haar bekken brak. In jouw scenario (en dat van @tizitl2) was ze opgegeven en had ze moeten sterven...
pi_214254084
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat confessionele zie ik niet echt, trouwens. Tegen euthanasie zijn betekent niet dat je voor oneindig oprekken van leven bent. Palliatieve sedatie is in alle christelijke kringen in Nederland eigenlijk breed geaccepteerd. We hebben hier geen wantoestanden zoals in Itali, waar iemand die feitelijk hersendood is oneindig aan de beademing blijft liggen.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:23:09 #277
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254106
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat confessionele zie ik niet echt, trouwens. Tegen euthanasie zijn betekent niet dat je voor oneindig oprekken van leven bent. Palliatieve sedatie is in alle christelijke kringen in Nederland eigenlijk breed geaccepteerd. We hebben hier geen wantoestanden zoals in Itali, waar iemand die feitelijk hersendood is oneindig aan de beademing blijft liggen.
Palliatieve sedatie wordt pas toegepast als iemand op de rand vd dood staat he?
Bij mijn vader i.i.g. wel. Heeft geen 48 uur meer geleefd daarna..
pi_214254107
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Vertel het maar. Ik heb de antwoorden niet iig maar ik weet wel dat 1 op de 3 werknemers in de zorg een onmogelijkheid is en daar gaan we, met de huidige situatie qua zorgaanbod, naar toe.
Maar qua verzorging kunnen we echt niet minder doen, het moet alleen deels anders zoals ik al zei. Qua behandelen minder doen ben ik het mee eens, maar we kunnen er nooit voor kiezen om mensen maar in hun vieze luier te laten liggen oid. Of om gehandicapten maar halve dagen alleen te laten.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:25:29 #279
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254123
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Geen verzorging = absoluut onverkoopbaar. Dat is echt mensonwaardig/mensonterend. Dat kun je cht niemand aandoen :N
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:26:00 #280
38496 Perrin
pi_214254128
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Niemand, want dat is electorale zelfmoord. Na ons de zondvloed.
Dit gaat me steeds meer irriteren. Kop in het zand en hard LALALA roepen wordt steeds modieuzer.
pi_214254132
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:23 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Palliatieve sedatie wordt pas toegepast als iemand op de rand vd dood staat he?
Bij mijn vader i.i.g. wel. Heeft geen 48 uur meer geleefd daarna..
Klopt. Maar er is ook geen christen die zal zeggen dat je een bepaalde behandeling moet krijgen uit christelijk oogpunt, omdat je anders 'te vroeg zou sterven' oid. Oneindig rekken van leven zie ik echt niet. Ik zie dat confessionele punt dus niet. Ja, in Itali bij de zeer streng katholieken. De zeer streng gelovigen in Nederland (SGP hoek) zijn zelfs eerder van het weigeren van behandelingen 'omdat God bepaalt wanneer we sterven'.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:29:49 #282
346939 Janneke141
pi_214254157
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Geen verzorging = absoluut onverkoopbaar. Dat is echt mensonwaardig/mensonterend. Dat kun je cht niemand aandoen :N
Mee eens, dus dan moeten we iets verder vooruit denken dan we nu doen. Anders krijgt er in 2050 helemaal niemand meer zorg.
pi_214254167
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het verschilt ook nogal per persoon he? Mijn toen nog zeer actieve moeder van 84 heeft vorig jaar november haar bekken op 8 (!!!) plaatsen gebroken. Maar ze herstelt prima en ze woont gewoon al weer maanden zelfstandig (na in het ziekenhuis en de revalidatie te hebben gelegen).

Maar ja >80 toen ze haar bekken brak. In jouw scenario (en dat van @:tizitl2) was ze opgegeven en had ze moeten sterven...
Je kan natuurlijk best diversificeren in risk-reward overwegingen in behandelingen, maar uiteindelijk beland je altijd in a) harde keuzes en b) harde grenzen die nooit breed gedragen zullen worden. Het alternatief is echter een collectief lager niveau, la de UK.
pi_214254174
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Of wat bedoel je?
Ik stel voor dat we om te beginnen dingen als voltooid leven eens gaan accepteren voor mensen die zelf geen behoefte hebben aan die fase. Net als een betere vorm van euthanasie en wilsverklaring bij zaken als Alzheimer en Parkinson. Nu behandel je een aanzienlijke groep die daar zelf niet eens behoefte aan heeft.

Daarnaast bij ingrijpende ingrepen goed naar de patint kijken wat je wel en niet doet. Laatst nog een prima podcast van max over geluisterd met een arts die inderdaad aangaf dat het niet altijd handig is bijvoorbeeld een gebroken heup te behandelen, afhankelijk van de patint in kwestie (de toekomst is grijs).

Door het leven steeds te verlengen ongeacht de kwaliteit stijgen de kosten van verzorging exponentieel omdat de persoon helaas steeds minder zelf kan. Dus nee natuurlijk niet laten creperen, maar wel denken of het zinnig is en of we bij iemand met 5 aandoeningen echt nog een half jaar in slechte kwaliteit moeten winnen en dus dat traject deels proberen te vermijden.
pi_214254180
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou, de werkgever van mijn vrouw heeft op 750 plekken zo'n 90 vacatures. Dan zou het natuurlijk best helpen als die 660 wel aanwezige personeelsleden meer uren gaan werken. En dat hoor je bij veel instellingen.

In de thuiszorg kun je vaak niet fulltime, omdat je eigenlijk vooral 's morgens en 's avonds werkt. Maar andere takken kun je best wel fulltime werken. En je zou misschien ouderenzorg en instellingszorg ook kunnen combineren, zodat de thuiszorgmedewerker wel kan kiezen om fulltime te werken.
Dat soort maatregelen lijkt me zinvoller. Naast dat dit personeel wat mij betreft ook best een stuk beter beloond mag worden. Ze doen fysiek en mentaal zwaar werk voor relatief een fooi…
pi_214254190
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk best diversificeren in risk-reward overwegingen in behandelingen, maar uiteindelijk beland je altijd in a) harde keuzes en b) harde grenzen die nooit breed gedragen zullen worden. Het alternatief is echter een collectief lager niveau, la de UK.
Als elke arts bij elk type behandeling nou een soort beslisboom moet doorlopen of ze wel of niet gaan behandelen, opgesteld door de artsen zelf, heb je veel betere grenzen dan als je leeftijdsgrenzen er aan gaat hangen. Leeftijd vind ik echt een heel slechte indicatie, andere klachten (alzheimer bijvoorbeeld) vind ik veel relevanter. En dan haal je het bij de politiek weg en plaats je het daar waar het hoort: bij de artsen.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:37:06 #287
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254205
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. Maar er is ook geen christen die zal zeggen dat je een bepaalde behandeling moet krijgen uit christelijk oogpunt, omdat je anders 'te vroeg zou sterven' oid. Oneindig rekken van leven zie ik echt niet. Ik zie dat confessionele punt dus niet. Ja, in Itali bij de zeer streng katholieken. De zeer streng gelovigen in Nederland (SGP hoek) zijn zelfs eerder van het weigeren van behandelingen 'omdat God bepaalt wanneer we sterven'.
Ik ben ook niet voor "oneindig rekken vh leven". Vaak doe je er de patint ook cht geen plezier mee.

Maar er moet m.i. een individuele toetsing blijven. Het verschilt echt per persoon of behandeling nog wel zin heeft of niet. Een leeftijdsgrens is ontzettend arbitrair, zie mijn moeder.

Overigens heeft zij geen operatie gehad oid, maar wel zo goed als meteen "fysio" ondanks onwijs veel pijn, wat ontzettend belangrijk is voor het herstel. Als je iemand met een (of meerdere) heup/bekkenbreuk in bed laat liggen zonder behandeling dan is het einde onvermijdelijk.

In sommige gevallen is het een "aanvaardbare" oplossing (als de persoon al een erg zwakke gezondheid heeft), in andere gevallen zoals bij mijn moeder (>80 maar erg fit en met een zeer goede kans op genezing) blijft het m.i. echt onaanvaardbaar.

Dan moet je sterven omdat je een arbitraire leeftijdsgrens over bent..
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:39:58 #288
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254228
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:32 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik stel voor dat we om te beginnen dingen als voltooid leven eens gaan accepteren voor mensen die zelf geen behoefte hebben aan die fase. Net als een betere vorm van euthanasie en wilsverklaring bij zaken als Alzheimer en Parkinson. Nu behandel je een aanzienlijke groep die daar zelf niet eens behoefte aan heeft.

Daarnaast bij ingrijpende ingrepen goed naar de patint kijken wat je wel en niet doet.
Laatst nog een prima podcast van max over geluisterd met een arts die inderdaad aangaf dat het niet altijd handig is bijvoorbeeld een gebroken heup te behandelen, afhankelijk van de patint in kwestie (de toekomst is grijs).

Door het leven steeds te verlengen ongeacht de kwaliteit stijgen de kosten van verzorging exponentieel omdat de persoon helaas steeds minder zelf kan. Dus nee natuurlijk niet laten creperen, maar wel denken of het zinnig is en of we bij iemand met 5 aandoeningen echt nog een half jaar in slechte kwaliteit moeten winnen en dus dat traject deels proberen te vermijden.
Daar kan ik prima mee leven (zoals ik in de post hierboven zelf al stel), maar niet met een arbitraire leeftijdsgrens :N
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:41:41 #289
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_214254245
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Er zit toch nog wel wat tussen 'geen verzorging' en '1 op de 3 werkt in de zorg'.
pi_214254265
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:32 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Probleem is dat uit alle medische literatuur blijkt dat voltooid leven wensen bij niet ondraaglijk lijden bijna altijd een tijdelijke wens is, vaak met onderliggende oorzaken als eenzaamheid, niet tot last willen zijn of angst voor het onbekende. Al die mensen zou je dus in die tijdelijke fase van een doodswens hun leven beindigen, in plaats van de onderliggende klachten te verhelpen.

quote:
Daarnaast bij ingrijpende ingrepen goed naar de patint kijken wat je wel en niet doet. Laatst nog een prima podcast van max over geluisterd met een arts die inderdaad aangaf dat het niet altijd handig is bijvoorbeeld een gebroken heup te behandelen, afhankelijk van de patint in kwestie (de toekomst is grijs).

Eens, maar hier heb je het over behandelen en niet over verzorgen. Verzorgen stoppen kan gewoon nooit.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:45:15 #291
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254285
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:41 schreef VoMy het volgende:

[..]
Er zit toch nog wel wat tussen 'geen verzorging' en '1 op de 3 werkt in de zorg'.
Geen behandeling is m.i. in sommige gevallen prima bespreekbaar en vaak ook beter voor de patint (al zal het vaak de naasten vd patint heel zwaar vallen). Geen verzorging is wat mij betreft een absolute nono.
  donderdag 11 juli 2024 @ 19:46:44 #292
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214254298
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Probleem is dat uit alle medische literatuur blijkt dat voltooid leven wensen bij niet ondraaglijk lijden bijna altijd een tijdelijke wens is, vaak met onderliggende oorzaken als eenzaamheid, niet tot last willen zijn of angst voor het onbekende. Al die mensen zou je dus in die tijdelijke fase van een doodswens hun leven beindigen, in plaats van de onderliggende klachten te verhelpen.
[..]
Eens, maar hier heb je het over behandelen en niet over verzorgen. Verzorgen stoppen kan gewoon nooit.
Dat dus. Dat kan cht niet :N
pi_214254511
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Daar kan ik prima mee leven (zoals ik in de post hierboven zelf al stel), maar niet met een arbitraire leeftijdsgrens :N
Die heb ik niet genoemd, ik zou het overigens voor sommige behandelingen op kostenbasis wel verdedigbaar vinden.

Een hele dure maar werkzame behandeling kan je bijvoorbeeld wel overwegen bij een 15 jarige maar niet bij een 85 jarige, gewoon omdat het aantal gewonnen levensjaren nogal verschilt. De discussie over hoeveel een behandeling mag kosten zag je al bij het werkzame maar perperdure Zolgensma.
pi_214254557
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:14 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Die heb ik niet genoemd, ik zou het overigens voor sommige behandelingen op kostenbasis wel verdedigbaar vinden.

Een hele dure maar werkzame behandeling kan je bijvoorbeeld wel overwegen bij een 15 jarige maar niet bij een 85 jarige, gewoon omdat het aantal gewonnen levensjaren nogal verschilt. De discussie over hoeveel een behandeling mag kosten zag je al bij het werkzame maar perperdure Zolgensma.
Dan zou ik nog geen leeftijdsgrens doen, maar heb je in de beslisboom van die specifieke behandeling iets als "is het een rele verwachting dat de patint na behandeling nog een x aantal gezonde levensjaren heeft?" Kan bij een 60 jarige heel goed soms met nee worden beantwoord en bij een 75 jarige met ja.
  donderdag 11 juli 2024 @ 20:26:31 #295
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214254620
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 19:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Het percentage van de bevolking ouder dan 65 ligt in 17 EU lidstaten hoger dan in Nederland. En in de meeste daarvan is ook het percentage ouder dan 85 hoger.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar de zorgkosten (als % van GDP) liggen slechts in 5 landen (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden, Belgi) hoger (of even hoog) dan in Nederland.
https://ec.europa.eu/euro(...)penditure_statistics

Misschien eens kijken hoe andere landen erin slagen om het met minder te doen?
are we infinite or am I alone
pi_214254657
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zou ik nog geen leeftijdsgrens doen, maar heb je in de beslisboom van die specifieke behandeling iets als "is het een rele verwachting dat de patint na behandeling nog een x aantal gezonde levensjaren heeft?" Kan bij een 60 jarige heel goed soms met nee worden beantwoord en bij een 75 jarige met ja.
Die vraag wordt zelden binair verantwoord. Daarnaast zit je sowieso al met harde leeftijdsgrenzen, bijvoorbeeld voor beenmergtransplantatie. En heb je uitstekende behandelingen, zoal Carvykti, die alleen 5 ton pp kosten.
pi_214254741
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:26 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Het percentage van de bevolking ouder dan 65 ligt in 17 EU lidstaten hoger dan in Nederland. En in de meeste daarvan is ook het percentage ouder dan 85 hoger.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar de zorgkosten (als % van GDP) liggen slechts in 5 landen (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden, Belgi) hoger (of even hoog) dan in Nederland.
https://ec.europa.eu/euro(...)penditure_statistics

Misschien eens kijken hoe andere landen erin slagen om het met minder te doen?
De kwaliteit van zorg scoort dan wereldwijd ook alleen in Noorwegen hoger: https://demedischspeciali(...)0elkaar%20vergeleken.
Andere ranglijsten zetten Nederland zelfs op 1: https://www.zorgwijzer.nl(...)land-nummer-1-europa

Dus die andere landen doen ook minder of ze doen het minder goed.
pi_214254757
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Die vraag wordt zelden binair verantwoord. Daarnaast zit je sowieso al met harde leeftijdsgrenzen, bijvoorbeeld voor beenmergtransplantatie. En heb je uitstekende behandelingen, zoal Carvykti, die alleen 5 ton pp kosten.
Die vraag is veel verantwoorder dan een domme harde levensgrens. "Als u 69 jaar en 51 weken bent krijgt u deze behandeling wel, een week later niet". Dom, niet uit te leggen en zeer inefficint als die 69 jarige alzheimer heeft en bedlegerig is en die 70 jarige nog elk jaar de Nijmeegse vierdaagse uit loopt.
pi_214254792
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die vraag is veel verantwoorder dan een domme harde levensgrens. "Als u 69 jaar en 51 weken bent krijgt u deze behandeling wel, een week later niet". Dom, niet uit te leggen en zeer inefficint als die 69 jarige alzheimer heeft en bedlegerig is en die 70 jarige nog elk jaar de Nijmeegse vierdaagse uit loopt.
Uiteindelijk moet het altijd aan de arts zijn om vanuit zijn medische expertise in het individuele geval de beslissing te nemen. Maar dat we het uitgangspunt dat alles altijd moet, omdat het kan wat loslaten juich ik wel toe.
zie email 27 oktober
pi_214254826
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Uiteindelijk moet het altijd aan de arts zijn om vanuit zijn medische expertise in het individuele geval de beslissing te nemen. Maar dat we het uitgangspunt dat alles altijd moet, omdat het kan wat loslaten juich ik wel toe.
Ik ook zeker. Maar dan niet met leeftijdsgrenzen, maar met een vragenlijst/beslisboom vanuit de artsenfederatie. En dan 1 waarbij een second opinion mogelijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')