In de Eerste Kamer hoort dat juist plaats. Juist nu, nu een antirechtstatelijk, extreemrechts kabinet allerlei grenzen fors dreigt te overtreden. Precies dan moet de Eerste Kamer in actie komen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:03 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dezelfde discussie nu voor de derde keer over doen is ook vrij lelijk en inmiddels ook een behoorlijke verspilling van tijd en geld aan het worden. Dit gezeik al gehad bij de hoorzittingen en in de tweede kamer. Moeten we dat nu ook over gaan doen in de eerste kamer waar dat absoluut niet plaats hoort? De dagelijkse waan hoort daar niet thuis.
Ik vind het terecht dat de voorzitter dat afkapt.
Daar horen persoonlijke aanvallen en discussies over de persoon niet bij. Als een wet ongrondwettelijk is dan staat het de Eerste Kamer vrij daar tegen te stemmen zoals dat hun taak is. De taak van de Eerste Kamer is niet om het parlement en dus die ministers te controleren, die taak ligt bij de Tweede Kamer.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:07 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
In de Eerste Kamer hoort dat juist plaats. Juist nu, nu een antirechtstatelijk, extreemrechts kabinet allerlei grenzen fors dreigt te overtreden. Precies dan moet de Eerste Kamer in actie komen.
En zo strikt ligt het allang niet meer. En als dat de ene kant op werkt, dus de Eerstekamerfractie die blind meestemt met het kabinet, dan werkt dat ook de andere kant op, waarbij de oppositie extra kritisch is omdat het om een extreem kabinet gaat.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:11 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Daar horen persoonlijke aanvallen en discussies over de persoon niet bij. Als een wet ongrondwettelijk is dan staat het de Eerste Kamer vrij daar tegen te stemmen zoals dat hun taak is. De taak van de Eerste Kamer is niet om het parlement en dus die ministers te controleren, die taak ligt bij de Tweede Kamer.
Wel mee eens. Maar dan moet je een vorm van constitutionele toetsing invoeren. Anders krijgt de winnaar van de verkiezingen in een klap te veel macht. Dan verdwijnt alle balans uit het systeem.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:20 schreef TAmaru het volgende:
Het wordt tijd om de Eerste Kamer een keertje af te schaffen. Wordt allang niet meer gebruikt waar die ooit voor bedoeld was.
Op zich mee eens, maar dan eerst een ander instrument om de politieke waan van de dag enigszins te temperen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:20 schreef TAmaru het volgende:
Het wordt tijd om de Eerste Kamer een keertje af te schaffen. Wordt allang niet meer gebruikt waar die ooit voor bedoeld was.
Ik zou het hoofdstuk “de eerste kamer en de vertrouwensregel” in een willekeurig handboek staatsrecht nog eens doorlezenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:11 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Daar horen persoonlijke aanvallen en discussies over de persoon niet bij. Als een wet ongrondwettelijk is dan staat het de Eerste Kamer vrij daar tegen te stemmen zoals dat hun taak is. De taak van de Eerste Kamer is niet om het parlement en dus die ministers te controleren, die taak ligt bij de Tweede Kamer.
Constitutioneel Hof lost dat op? Dat is een vraag van mij, geen kritiek of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wel mee eens. Maar dan moet je een vorm van constitutionele toetsing invoeren. Anders krijgt de winnaar van de verkiezingen in een klap te veel macht. Dan verdwijnt alle balans uit het systeem.
Ik zei constitutionele toetsing, niet constitutioneel hof. Das toch nog wel een belangrijk nuanceverschil. Want over de vorm kun je nog praten.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Constitutioneel Hof lost dat op? Dat is een vraag van mij, geen kritiek of iets dergelijks.
Verordeningen werken rechtstreeks, is geen omzettingshandeling voor nodig (dat mag niet eens). Of Nederland op eigen houtje uitzonderingen kan maken hangt af vab de tekst van de verordening. Dat kan alleen als de verordening die ruimte biedt.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:59 schreef Bluesdude het volgende:
Vraagje voor wie het weet
Is deze algemene groepsvrijstellngsverordening* (AGVV) van een EU-orgaan bindend voor Nederland?
Is het ooit door de Tweede Kamer aangenomen als bindend? Wanneer was dit ? En kan Nederland op eigen houtje uitzonderingen maken
https://eur-lex.europa.eu(...)tion-regulation.html
Zo strikt ligt het wettelijk gezien nog steeds, dus hier kunnen we alleen uit concluderen dat partijen die de rechtstaat hoog in het vaandel hebben er zelf ook niet vies van zijn om de rechtstaat op te rekken als hun dat uitkomt.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:20 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En zo strikt ligt het allang niet meer. En als dat de ene kant op werkt, dus de Eerstekamerfractie die blind meestemt met het kabinet, dan werkt dat ook de andere kant op, waarbij de oppositie extra kritisch is omdat het om een extreem kabinet gaat.
Ik zou dit mooie stuk van de Eerste Kamer even doorlezen over de vraag of de vertrouwensregel bestaat voor de Eerste Kamer. Daarin worden de willekeurige handboeken (die hier geen eenduidig standpunt over hebben) staatsrecht en de visies van de 1ste, 2de kamer en de politieke fracties met elkaar vergeleken.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou het hoofdstuk “de eerste kamer en de vertrouwensregel” in een willekeurig handboek staatsrecht nog eens doorlezen
Zelfs bij het kabinet Rutte II hebben ze een hele hoop idiote plannen weten te voorkomen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:31 schreef Harvest89 het volgende:
Ik vond de Eerste Kamer ook maar tijd en geldverspilling.
Maar nu met dit flopkabinet ben ik wel blij met ze.
Welk stuk precies?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:36 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zo strikt ligt het wettelijk gezien nog steeds, dus hier kunnen we alleen uit concluderen dat partijen die de rechtstaat hoog in het vaandel hebben er zelf ook niet vies van zijn om de rechtstaat op te rekken als hun dat uitkomt.
[..]
Ik zou dit mooie stuk van de Eerste Kamer even doorlezen over de vraag of de vertrouwensregel bestaat voor de Eerste Kamer. Daarin worden de willekeurige handboeken (die hier geen eenduidig standpunt over hebben) staatsrecht en de visies van de 1ste, 2de kamer en de politieke fracties met elkaar vergeleken.
Daaruit vloeit voort dat niemand precies weet of die vertrouwensregel bestaat voor de Eerste Kamer, deze in ieder geval niet wettelijk is vast gelegd en gezien de onzekerheid hierover de Eerste Kamer zich ondergeschikt dient te maken aan Tweede Kamer (Sinds deze direct democratisch is gekozen) en niet zelfstandig over te gaan tot activering van de vertrouwensregel.
https://www.eerstekamer.nl/id/vil7lkxkqjw1/quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Welk stuk precies?
Overigens ligt de vertrouwensregel in zijn geheel niet wettelijk vast, ook niet tussen TK en kabinet. Dus daar je argumenten op baseren lijkt me niet heel sterk.
Dus.... de Tweede Kamer wordt gepasseerd? Vanuit Brussel dicteert men ?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verordeningen werken rechtstreeks, is geen omzettingshandeling voor nodig (dat mag niet eens). Of Nederland op eigen houtje uitzonderingen kan maken hangt af vab de tekst van de verordening. Dat kan alleen als de verordening die ruimte biedt.
Laten we beginnen met de vaststelling van de status van dat stuk, een ambtelijke notitie. Ik lees daarin bovendien dat de opvattingen weliswaar wat verschillen over de strekking. Maar dat steeds breder wordt aanvaard dat er in ieder geval een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en bewindspersonen. Het zou anders ook niet werkbaar zijn, de EK is dan een tandeloze tijger.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:43 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
https://www.eerstekamer.nl/id/vil7lkxkqjw1/
Excuus
Dat is wel heel kort door de bocht.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus.... de Tweede Kamer wordt gepasseerd? Vanuit Brussel dicteert men ?
De politieke terughoudendheid is het gevolg van twijfel over de bevoegdheidquote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laten we beginnen met de vaststelling van de status van dat stuk, een ambtelijke notitie. Ik lees daarin bovendien dat de opvattingen weliswaar wat verschillen over de strekking. Maar dat steeds breder wordt aanvaard dat er in ieder geval een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en bewindspersonen. Het zou anders ook niet werkbaar zijn, de EK is dan een tandeloze tijger.
Politieke terughoudendheid is iets anders dan gebrek aan bevoegdheid.
Waar blijkt dat uit?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:55 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De politieke terughoudendheid is het gevolg van twijfel over de bevoegdheid.
Vetgedrukt door mij.quote:De taken van de Eerste Kamer liggen vooral op het gebied van de wetgeving, maar ook bij het controleren van de regering heeft zij een rol.
Kan dat constitutioneel hof daarvoor niet dienen? Of wat voor instrument zou jij dan voorstellen?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 18:23 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Op zich mee eens, maar dan eerst een ander instrument om de politieke waan van de dag enigszins te temperen.
Deze verordening geeft meer macht aan de nationale regering om bedrijven te steunen zonder controle door de Europese Commissie. Maar in Nederland werkt het in elk geval zo dat als dat financieel is, dat door de Kamer wel wordt gecontroleerd. Als het niet vooraf is, dan in elk geval achteraf.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus.... de Tweede Kamer wordt gepasseerd? Vanuit Brussel dicteert men ?
De kabinetten Rutte hebben bijna nooit een meerderheid in de EK gehad. Alleen Rutte 3 had twee jaar 38 zetels. Dus de stelling dat coalities meestal een meerderheid hebben in de EK waag ik toch wel te betwijfelen. Dat is overigens prima werkbaar gebleken, dus voor een verlammend effect op de besluitvorming ben ik ook niet zo bang.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:09 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kan dat constitutioneel hof daarvoor niet dienen? Of wat voor instrument zou jij dan voorstellen?
Ik vraag mij trouwens af in hoeverre de waan van de dag getemperd wordt door de EK. Men zoekt over het algemeen coalities die ook een meerderheid in de EK hebben. Het enige wat je dus krijgt is dat de EK een andere samenstelling heeft en er dus meer politieke compromissen gevonden moeten worden. Op zich is dat niet verkeerd, maar ik denk dat het de besluitvorming ook heel langzaam kan maken.
Grondwetswijzigingen zijn ook heel lastig door de TK te krijgen, laat staan ook nog de EK. Ik zie niet zo in waarom we zo'n tweekamersysteem zouden moeten hebben.
Dat blijkt uit het stuk wat is gelinkt. die bevoegdheid is namelijk wel degelijk omstreden. Het gaat er staatskundig om of de Eerste Kamer door het opzeggen van vertrouwen bewindslieden direct kan wegsturen. Indirect kunnen ze door het afkeuren van wetten of het dreigen met een crisis bewindslieden zover krijgen dat ze zelf opstappen en dat komt regelmatig voor. Daarom spreekt men met betrekking tot de Eerste Kamer soms ook wel over een vertrouwensrelatie in plaats van een vertrouwensregel. Een kabinet of minister wil namelijk wel in beide kamers worden vertrouwd, dat lijkt me logisch. Het direct wegsturen is voor zover ik weet echter nog nooit voorgekomen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waar blijkt dat uit?
Volgens mij is die bevoegdheid helemaal niet zo omstreden. Het onaanvaardbaar is meermaals uitgesproken in de Eerste Kamer, daaruit volgt al dat de vertrouwensregel bestaat. Bovendien is de stelling dat de Eerste Kamer geen controlerende taak heeft, zoals je die eerder innam, onjuist. Ik verwijs simpelweg naar de website van de eerste kamer: https://www.eerstekamer.nl/begrip/taken_en_positie_eerste_kamer
[..]
Vetgedrukt door mij.
Dat iets nog nooit is voorgekomen is natuurlijk geen doorslaggevend argument. De Eerste Kamer heeft nog nooit een enquête gehouden bijvoorbeeld, maar dat het kan twijfelt niemand over. Bovendien blijkt volgens mij uit die notitie juist het tegendeel van jouw standpunt, namelijk dat steeds meer auteurs juist wel aannemen dat er een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en Kabinet. Ik zou ook niet weten hoe het anders moet functioneren. U mag vragen stellen. Maar als ik niet antwoord dan zoekt u het maar uit? Dat kan niet zo bedoeld zijn.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:29 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat blijkt uit het stuk wat is gelinkt. die bevoegdheid is namelijk wel degelijk omstreden. Het gaat er staatskundig om of de Eerste Kamer door het opzeggen van vertrouwen bewindslieden direct kan wegsturen. Indirect kunnen ze door het afkeuren van wetten of het dreigen met een crisis bewindslieden zover krijgen dat ze zelf opstappen en dat komt regelmatig voor. Daarom spreekt men met betrekking tot de Eerste Kamer soms ook wel over een vertrouwensrelatie in plaats van een vertrouwensregel. Een kabinet of minister wil namelijk wel in beide kamers worden vertrouwd, dat lijkt me logisch. Het direct wegsturen is voor zover ik weet echter nog nooit voorgekomen.
De taak van de eerste kamer gaat wel degelijk verder dan alleen het toetsen van wetgeving. Ik wijs bijvoorbeeld op het budgetrecht, het recht van interpellatie of het enquêterecht.quote:En mijn standpunt met betrekking van de controle van de Eerste Kamer op het parlement en bewindslieden betrof de functies/personen. De hele taak van de Eerste Kamer is het controleren en toetsen van de wetten, zoals ook uitgelegd wordt in de link die je hebt geplaatst
Er zit een zeer groot verschil tussen het niet uitvoeren van een wettelijk vastgelegd recht van de Eerste Kamer en het niet uitvoeren van ongeschreven bevoegdheden door staatsrechtelijke twijfel. En dat betreft geen nuance, een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie zijn twee verschillende dingen. Van de relatie staat vast dat die er is tussen de Eerste Kamer en het parlement, van de regel niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat iets nog nooit is voorgekomen is natuurlijk geen doorslaggevend argument. De Eerste Kamer heeft nog nooit een enquête gehouden bijvoorbeeld, maar dat het kan twijfelt niemand over. Bovendien blijkt volgens mij uit die notitie juist het tegendeel van jouw standpunt, namelijk dat steeds meer auteurs juist wel aannemen dat er een vorm van een vertrouwensregel is tussen EK en Kabinet. Ik zou ook niet weten hoe het anders moet functioneren. U mag vragen stellen. Maar als ik niet antwoord dan zoekt u het maar uit? Dat kan niet zo bedoeld zijn.
Daarbij moet overigens worden aangetekend dat ook de vertrouwensregel in de tweede kamer geen ontslagbevoegdheid is. Je zoekt denk ik een nuance die er niet is.
[..]
De taak van de eerste kamer gaat wel degelijk verder dan alleen het toetsen van wetgeving. Ik wijs bijvoorbeeld op het budgetrecht, het recht van interpellatie of het enquêterecht.
quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:41 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, als je een voorbeeld zoekt: https://www.parlement.com(...)en_van_een_politieke
https://www.parlement.com(...)ssen_eerste_kamer_enquote:De staatsrechtelijke positie van de staatssecretaris werd daarmee gemarkeerd. Tevens bleek dat er een zekere vertrouwensrelatie bestaat tussen bewindspersonen en de Eerste Kamer. Dat dit echter een 'sluimerende' relatie is, kan worden afgeleid uit het feit dat nadien nimmer een staatssecretaris door de Senaat is weggezonden. De val van Kranenburg moet dan ook vooral worden gezien in het licht van de naderende breuk tussen 'rooms' en 'rood', in november 1958.
Vertrouwensregel, vertrouwensrelatie. Dat is een woordenspel. Wat bedoel je er mee? Als je bedoelt te zeggen dat de EK geen hele kabinetten kan wegsturen ben ik geneigd het daar wel mee eens te zijn. Maar richting individuele bewindspersonen zie ik geen enkele twijfel. Alle grote handboeken nemen inmiddels dat standpunt in, bij de grondwetsherziening heeft de regering dat standpunt ingenomen. Dan is de enkele stelling dat er nog nooit een MvW geweest is mijns inziens volkomen onvoldoende om dat te ondergraven.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:48 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Er zit een zeer groot verschil tussen het niet uitvoeren van een wettelijk vastgelegd recht van de Eerste Kamer en het niet uitvoeren van ongeschreven bevoegdheden door staatsrechtelijke twijfel. En dat betreft geen nuance, een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie zijn twee verschillende dingen. Van de relatie staat vast dat die er is tussen de Eerste Kamer en het parlement, van de regel niet.
[..]
[..]
https://www.parlement.com(...)ssen_eerste_kamer_en
Ook daar spreken ze met recht over een vertrouwensrelatie, en geen vertrouwensregel.
Ollongren is ooit bijna weggestemd zijn door de Eerste Kamer, er was een meerderheid voor een motie van afkeurimg: https://nos.nl/artikel/23(...)ring-tegen-ollongrenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vertrouwensregel, vertrouwensrelatie. Dat is een woordenspel. Wat bedoel je er mee? Als je bedoelt te zeggen dat de EK geen hele kabinetten kan wegsturen ben ik geneigd het daar wel mee eens te zijn. Maar richting individuele bewindspersonen zie ik geen enkele twijfel. Alle grote handboeken nemen inmiddels dat standpunt in, bij de grondwetsherziening heeft de regering dat standpunt ingenomen. Dan is de enkele stelling dat er nog nooit een MvW geweest is mijns inziens volkomen onvoldoende om dat te ondergraven.
Overigens zou ik ook wel graag een onderbouwing zien voor de stelling dat die terughoudendheid komt 'door staatsrechtelijke twijfel'. Volgens mij is het namelijk vooral politieke prudentie.
Was voor de staatsrechtelijke geschiedschrijving wel interessant geweest hoor, dan hadden we deze discussie nu niet gehad. Ik denk dat ze uiteindelijk gegaan was. Al was het maar omdat er anders bijvoorbeeld begrotingen weggestemd gaan worden.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ollongren is ooit bijna weggestemd zijn door de Eerste Kamer, er was een meerderheid voor een motie van afkeurimg: https://nos.nl/artikel/23(...)ring-tegen-ollongren
Nou is afkeuring geen wantrouwen (ondanks wat Kaag zegt, die heeft een lesje staatsrecht van haar partijgenoot nodig), maar ik vraag me af wat er was gebeurd als het wel een motie van wantrouwen was geweest: diezelfde week had ze in de Tweede Kamer een motie van wantrouwen op hetzelfde onderwerp overleefd.
Wat maakt het uit wat ik daar mee bedoel? Ik heb die termen toch niet bedacht.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vertrouwensregel, vertrouwensrelatie. Dat is een woordenspel. Wat bedoel je er mee? Als je bedoelt te zeggen dat de EK geen hele kabinetten kan wegsturen ben ik geneigd het daar wel mee eens te zijn. Maar richting individuele bewindspersonen zie ik geen enkele twijfel. Alle grote handboeken nemen inmiddels dat standpunt in, bij de grondwetsherziening heeft de regering dat standpunt ingenomen. Dan is de enkele stelling dat er nog nooit een MvW geweest is mijns inziens volkomen onvoldoende om dat te ondergraven.
Overigens zou ik ook wel graag een onderbouwing zien voor de stelling dat die terughoudendheid komt 'door staatsrechtelijke twijfel'. Volgens mij is het namelijk vooral politieke prudentie.
Regel, relatie. Als je er hetzelfde mee bedoelt is het een woordenspel. Wat is nou je standpunt. Dat de Eerste Kamer geen ministers naar huis kan sturen of dat ze geen kabinetten als geheel weg kunnen sturen?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:11 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Wat maakt het uit wat ik daar mee bedoel? Ik heb die termen toch niet bedacht.
Zoals te lezen in het stuk van eerder:
Er is nou eenmaal twijfel en die twijfel zelf komt al voort uit een woordenspel. Er wordt gesteld dat de vertrouwensregel bestaat tussen de kamer en het parlement. Men is het echter niet eens of het woord kamer slaat op zowel de Eerste als de Tweede Kamer. Van de Tweede Kamer is er consensus omdat die direct democratisch is gekozen.
Die consensus bestaat er niet voor de Eerste Kamer omdat deze indirect is gekozen en het daarom onduidelijk is of ze die bevoegdheid hebben. Men is het er ook niet over eens of het wenselijk is dat ze die bevoegdheid hebben en dat ze zich daarom op dit vlak onderschikt dienen te maken tot de Tweede Kamer.
Daarom wordt over de ene kamer gesproken met een vertrouwensregel en de ander een vertrouwensrelatie. Meer kan ik er ook niet van maken, dat is hoe het is.
Ik zou echt gewoon de moeite nemen zelf even op te zoeken wat een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie is. Dat zijn niet dezelfde dingen en daar wordt ook niet hetzelfde mee bedoelt en daar kan men ook niet dezelfde bevoegdheden of rechten aan ontleden. Dat is zo'n beetje de essentie van de hele staatskundige discussie die eromheen zit.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Regel, relatie. Als je er hetzelfde mee bedoelt is het een woordenspel. Wat is nou je standpunt. Dat de Eerste Kamer geen ministers naar huis kan sturen of dat ze geen kabinetten als geheel weg kunnen sturen?
quote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:28 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ik zou echt gewoon de moeite nemen zelf even op te zoeken wat een vertrouwensregel en een vertrouwensrelatie is. Dat zijn niet dezelfde dingen en daar wordt ook niet hetzelfde mee bedoelt en daar kan men ook niet dezelfde bevoegdheden of rechten aan ontleden. Dat is zo'n beetje de essentie van de hele staatskundige discussie die eromheen zit.
Ik heb die boeken gewoon in huis hè?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:25 schreef trein2000 het volgende:
Overigens wil de jurist in mij ook best een woordenspel spelen. Constitutioneel Recht erkent het bestaan van een vertrouwensregel tussen EK en kabinet. Het Nederlandse Parleement gebruikt relatie en regel door mekaar en staat gelardeerd van voorbeelden van de vertrouwensregel in de Eerste Kamer.
Scans zijn op aanvraag beschikbaar via DM
Als het een regel/wet is die automatisch ook geldt voor Nederland dan wordt de Tweede Kamer gepasseerd.quote:
De Kamer heeft natuurlijk ingestemd met het EU verdrag op basis waarvan deze regelgeving tot stand komt. Daarnaast heb je zoiets als een parlementair behandelvoorbehoud en kan de minister met een bepaalde opdracht (bijvoorbeeld als resultaat daarvan) naar Brussel gestuurd worden. Daarnaast heeft de EU natuurlijk haar eigen democratisch gelegitimeerd orgaan, namelijk het EP.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als het een regel/wet is die automatisch ook geldt voor Nederland dan wordt de Tweede Kamer gepasseerd.
Tenzij de Kamer zich uitsprak vóór die EU-regel en daarmee het voor Nederland wet/vaste regel maakt .
Er is een verschil tussen internationaal afspraken maken tussen de staten en die afspraken laten maken door organen buiten die staten...
Dat geloof ik graag, ik zal er ook vanuit gaan dat je ze hebt gelezen en begrepen dat is immers niet hetzelfde als ze in huis hebben. Leuk woordspelletjequote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Ik heb die boeken gewoon in huis hè?
Ik hou niet zo van gekoketteer met titels, maar die mr. met politiek-staatsrechtelijke afstudeerscriptie heb ik niet helemaal bij een pakje boter gekregenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:41 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag, ik zal er ook vanuit gaan dat je ze hebt gelezen en begrepen dat is immers niet hetzelfde als ze in huis hebben. Leuk woordspelletje![]()
Maar dan zal je net als ik ook moeten weten dat de opvattingen in de handboeken over het bestaan ervan verschillen omdat er nergens expliciet is aangegeven dat de vertrouwensregel bestaat in de relatie tot de Eerste Kamer, maar dat ook nergens expliciet is aangegeven dat deze niet bestaat. En het handboek daarom het standpunt van de auteur vertegenwoordigd, en niet die van het recht, daarom is het ook een discussie.
Verlammend voor wie? Want voor een centrumkabinet zoals die van Rutte valt het inderdaad wel mee omdat een centrumkabinet zeker met zo'n handige premier aan beide zijden meerderheden kan sprokkelen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De kabinetten Rutte hebben bijna nooit een meerderheid in de EK gehad. Alleen Rutte 3 had twee jaar 38 zetels. Dus de stelling dat coalities meestal een meerderheid hebben in de EK waag ik toch wel te betwijfelen. Dat is overigens prima werkbaar gebleken, dus voor een verlammend effect op de besluitvorming ben ik ook niet zo bang.
Is dat niet ook een beetje de bedoeling van een contragewicht? Ik zou het ‘temperen van de waan van de dag’ willen noemen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:06 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Verlammend voor wie? Want voor een centrumkabinet zoals die van Rutte valt het inderdaad wel mee omdat een centrumkabinet zeker met zo'n handige premier aan beide zijden meerderheden kan sprokkelen.
Ik verwacht echter dat de huidige constellatie een stuk meer hinder gaat ondervinden.
Maar wat is nu je probleem met deze specifieke verordening, die nationale regeringen meer macht geeft tov de Europese Commissie, maar verder niks zegt over controle door de parlementen?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als het een regel/wet is die automatisch ook geldt voor Nederland dan wordt de Tweede Kamer gepasseerd.
Tenzij de Kamer zich uitsprak vóór die EU-regel en daarmee het voor Nederland wet/vaste regel maakt .
Er is een verschil tussen internationaal afspraken maken tussen de staten en die afspraken laten maken door organen buiten die staten...
Ik vond persoonlijk dat de uiteenzetting in het ambtelijk stuk de twijfel tussen de handboeken, regeringsdelen en politieke partijen voldoende uitlegde. En dat die twijfel vooral lag in de vraag of er een verschil bestaat. Men zou kunnen stellen dat er een wezenlijk verschil bestaat als over het een wel wordt getwijfeld en de ander niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik hou niet zo van gekoketteer met titels, maar die mr. met politiek-staatsrechtelijke afstudeerscriptie heb ik niet helemaal bij een pakje boter gekregen
Maar dat gezegd hebbende, waar blijkt nu die twijfel uit? Dat er geen geschreven vertrouwensregel bestaat klopt. Maar die is er richting tweede kamer ook niet. Dus dat is van zeer beperkte betekenis. De handboeken aanvaarden het bestaan, de regering heeft het bestaan er van bevestigd. Wat wijst nou op het tegendeel dan? En of je het dan relatie of regel noemt, ik zie het verschil niet en ik voel mij gestekt in het feit dat de handboeken dat ook niet doen
Als er geen twijfel bestond dan lijkt mij dit soort toevoegingen in adviezen aan de Raad van State niet nodig.quote:De vraag in hoeverre en op welke wijze de vertrouwensregel geldt in de verhouding tot de Eerste Kamer, blijft hier buiten beschouwing.
Ja, dat zei ik bij de verdeling van de posten al, dat dat de meest geliefde post was.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:31 schreef TheVulture het volgende:
Die Karremans valt als staatsecretaris van Sport wel met zijn neus in de boter, 2 en wellicht 3 EK-Wedstrijden, dan nog de OS en daarna zal de boel wel klappen
Dat heeft de VVD heel slim gedaan, hun gedoodverfde opvolger kan zo op een leuke manier worden voorgesteld aan het land.quote:Op woensdag 12 juni 2024 10:51 schreef Hanca het volgende:
Ik zou trouwens staatssecretaris sport worden. Het kabinet zit er waarschijnlijk hooguit een jaar, ofzo. Maar in dat jaar kun je dan wel naar het EK voetbal (8e finales zijn net haalbaar), de Olympische Spelen, de Formule 1 in Zandvoort, het EK indoor atletiek in maart 2025 in Apeldoorn. Best een aantrekkelijk baantje.
quote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik bij de verdeling van de posten al, dat dat de meest geliefde post was.
[..]
Dat heeft de VVD heel slim gedaan, hun gedoodverfde opvolger kan zo op een leuke manier worden voorgesteld aan het land.
Natuurlijk is er een specifiek probleem met deze verordening, maar ik zet het in een kader van al die EU-regels, waarvan ik denk dat die niet behandeld worden in de Tweede Kamer en dat algemeen het defaitistische idee is : dat moet van de EU. Dat is dus van de EU een staat boven de staat maken... het afstaan van brokjes souvereiniteit aan eu-politici die de burgers niet kennen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat is nu je probleem met deze specifieke verordening, die nationale regeringen meer macht geeft tov de Europese Commissie, maar verder niks zegt over controle door de parlementen?
Zoals ze op een niet nader te noemen universiteit zeiden: als je niets kunt, ga je rechten studerenquote:Op dinsdag 9 juli 2024 21:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik hou niet zo van gekoketteer met titels, maar die mr. met politiek-staatsrechtelijke afstudeerscriptie heb ik niet helemaal bij een pakje boter gekregen
Maar dat gezegd hebbende, waar blijkt nu die twijfel uit? Dat er geen geschreven vertrouwensregel bestaat klopt. Maar die is er richting tweede kamer ook niet. Dus dat is van zeer beperkte betekenis. De handboeken aanvaarden het bestaan, de regering heeft het bestaan er van bevestigd. Wat wijst nou op het tegendeel dan? En of je het dan relatie of regel noemt, ik zie het verschil niet en ik voel mij gestekt in het feit dat de handboeken dat ook niet doen
In Leiden ook een nieuwe burgemeester van CDA huize. Dat is flink tegen de politieke stroom in en bijzonder in een GL D66 bolwerkquote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:53 schreef borisz het volgende:
Diverse gemeenteraden kozen een nieuwe BM vanavond.
Deze wil ik wel even highlighten https://www.haarlemsdagbl(...)endaal/15659171.html
Michel Rog gaat passen op het Wespennest van Bloemendaal. Voormalig CDA, nu NSC. Vertrok na een jaar in Haarlem omdat hij nooit echt de klik had met het college en in kamp Mona zat qua corona. Nu dus naar Bloemendaal.
Gelukkig wel.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
In Leiden ook een nieuwe burgemeester van CDA huize. Dat is flink tegen de politieke stroom in en bijzonder in een GL D66 bolwerk
Zeker, maar dan werkt het dus wel verlammend afhankelijk van de constellatie. Dat geeft een spanning.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is dat niet ook een beetje de bedoeling van een contragewicht? Ik zou het ‘temperen van de waan van de dag’ willen noemen.
Dan maken we het rijtje maar af met https://www.capelleaanden(...)pelle-aan-den-ijsselquote:Op dinsdag 9 juli 2024 22:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
In Leiden ook een nieuwe burgemeester van CDA huize. Dat is flink tegen de politieke stroom in en bijzonder in een GL D66 bolwerk
Gelukkig blijven ze dan ook de genocide op de Palestijnen steunen! Boffen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
Ze komen er steeds meer voor uit, het nieuwe kabinet is qua beleid op heel veel punten gewoon een voorzetting van Rutte IV. Zo zegt ook Brekelmans bij de NAVO: https://www.trouw.nl/poli(...)et-bestaat~bafa7e6b/
Ja, maar je kunt van hem zeggen wat je wil, hij vind iig niet dat we ernaar moeten streven om mensen die ietwat 'afwijken' van het zogenaamd normale ook als een serieus persoon te zien. Want dat is het echte kwaad, natuurlijk, niet Putin.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 23:41 schreef Bluesdude het volgende:
De anti-woke actvist Laurens Buijs
[ x ]
en deze
[ x ]
Zit hij nog bij de FvD? Of al maanden geleden met ruzie weggegaan ?
Het echte kwaad is dat men zowel op links als rechts het als missie heeft aangenomen om mensen niet langer als individuen te zien, maar als ras x, geslacht x, seksuele voorkeur x.quote:Op woensdag 10 juli 2024 00:29 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, maar je kunt van hem zeggen wat je wil, hij vind iig niet dat we ernaar moeten streven om mensen die ietwat 'afwijken' van het zogenaamd normale ook als een serieus persoon te zien. Want dat is het echte kwaad, natuurlijk, niet Putin.
Extra vraag: zijn er nu al minder Marokkanen, want ze wonen nog steeds in mijn straat en het lijkt zo lang te duren, de verkiezingen zijn al lang geleden.
Misschien is jouw obsessies op anderen projecteren niet zo’n briljant planquote:Op woensdag 10 juli 2024 01:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het echte kwaad is dat men zowel op links als rechts het als missie heeft aangenomen om mensen niet langer als individuen te zien, maar als ras x, geslacht x, seksuele voorkeur x.
Of een VVD'er zegt wat zijn partij goed uitkomt, namelijk doen alsof het meevalt, dat kan natuurlijk ook.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 23:20 schreef Hanca het volgende:
Ze komen er steeds meer voor uit, het nieuwe kabinet is qua beleid op heel veel punten gewoon een voorzetting van Rutte IV. Zo zegt ook Brekelmans bij de NAVO: https://www.trouw.nl/poli(...)et-bestaat~bafa7e6b/
Op Oekraïne, buitenlandbeleid, klimaat, huizenbouw en zelfs wat betreft de spreidingswet gaat dit kabinet exact verder met wat het vorige kabinet deed. En de minister van landbouw heeft ook al min of meer toegegeven dat ze dat op landbouw ook gaan doen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 07:44 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Of een VVD'er zegt wat zijn partij goed uitkomt, namelijk doen alsof het meevalt, dat kan natuurlijk ook.
Ik denk dat het enige verschil met een normaal kabinet buiten de charade met de MP is dat de gezamenlijke coalitielijn bij de fracties niet bestaat.
Of wanneer iemand het als missie heeft aangenomen om mensen niet langer als individuen te zien, maar als woke en D&I manager.quote:Op woensdag 10 juli 2024 01:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het echte kwaad is dat men zowel op links als rechts het als missie heeft aangenomen om mensen niet langer als individuen te zien, maar als ras x, geslacht x, seksuele voorkeur x.
Je bedoelt rechtstaatherstelpartij NSC die omwille van een makkelijkere meerderheid in de Eerste Kamer BBB het kabinet in werkte?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 19:36 schreef Timwonnacott het volgende:
Zo strikt ligt het wettelijk gezien nog steeds, dus hier kunnen we alleen uit concluderen dat partijen die de rechtstaat hoog in het vaandel hebben er zelf ook niet vies van zijn om de rechtstaat op te rekken als hun dat uitkomt.
Zomaar even een idee: om de twee jaar verkiezingen waarbij telkens de helft van de Tweede Kamer wordt gekozen. Dan kan het dus zijn dat een kabinet de meerderheid verliest en dan gaat het als minderheidskabinet verder, of er moet opnieuw geformeerd worden. Valt het kabinet op een ander moment? Het parlement is gekozen, dus nieuwe verkiezingen zijn er pas op het eerstvolgende vaste moment.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 20:09 schreef TAmaru het volgende:
Kan dat constitutioneel hof daarvoor niet dienen? Of wat voor instrument zou jij dan voorstellen?
Natuurlijk zit die niet meer bij Forum, Baudet is immers een deep-state spion. Verder is die man zodanig doorgedraaid dat POL me daar nou geen plek voor lijkt.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 23:41 schreef Bluesdude het volgende:
De anti-woke actvist Laurens Buijs
[ x ]
en deze
[ x ]
Zit hij nog bij de FvD? Of al maanden geleden met ruzie weggegaan ?
Brr, dat wordt constant chaos, wetende hoelang ze doen over het formeren ...quote:Op woensdag 10 juli 2024 08:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Zomaar even een idee: om de twee jaar verkiezingen waarbij telkens de helft van de Tweede Kamer wordt gekozen. Dan kan het dus zijn dat een kabinet de meerderheid verliest en dan gaat het als minderheidskabinet verder, of er moet opnieuw geformeerd worden. Valt het kabinet op een ander moment? Het parlement is gekozen, dus nieuwe verkiezingen zijn er pas op het eerstvolgende vaste moment.
Lijkt mij niet dat dat een werkbaardere situatie oplevert dan nu. De noodzaak om een coalitie te vormen wordt kleiner, partijen kunnen meer in hun eigen gelijk blijven hangen. Partijen komen ook 8/9 maanden voor verkiezingen in campagnestand en sluiten dan nauwelijks compromissen meer, dat zou in jouw situatie dus ongeveer de helft van de tijd zijn. En na die 2 jaar komen er dus nieuwe coalitieonderhandelingen, die duren een half jaar. Effectief hebben we in 4 jaar dan 2x een half jaar een missionaire regering die kan functioneren.quote:Op woensdag 10 juli 2024 08:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Zomaar even een idee: om de twee jaar verkiezingen waarbij telkens de helft van de Tweede Kamer wordt gekozen. Dan kan het dus zijn dat een kabinet de meerderheid verliest en dan gaat het als minderheidskabinet verder, of er moet opnieuw geformeerd worden. Valt het kabinet op een ander moment? Het parlement is gekozen, dus nieuwe verkiezingen zijn er pas op het eerstvolgende vaste moment.
In het Zweedse model zijn verkiezingen standaard om de vier jaar op de tweede zondag van september oid. Dan moet de kamer zich dus maar redden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 08:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Op landbouw is elk stootkussen leeggelopen, dat wordt echt een heel andere en veel hardere sanering want het geld is er niet. Klimaat heeft de VVD binnengehaald net als Oekraïne.quote:Op woensdag 10 juli 2024 07:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op Oekraïne, buitenlandbeleid, klimaat, huizenbouw en zelfs wat betreft de spreidingswet gaat dit kabinet exact verder met wat het vorige kabinet deed. En de minister van landbouw heeft ook al min of meer toegegeven dat ze dat op landbouw ook gaan doen.
Of het laatste wel of niet welkom is daar kun je een hele discussie over voeren.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind twee kamers die ook op inhoud toetsen wel prima. Veel landen kennen een tweekamer systeem. Zeker in onrustige tijden kan dat toch zorgen dat teveel gekke capriolen die door toevallige meerderheden mogelijk worden, worden begrenst. Zeker in een systeem waar je stemt op een totaalpakket, en je dus moet schipperen.
Ik snap ook niet het verwijt aan partijen om inhoudelijke gronden mee te nemen in hun afwegingen. Stel er komt de voltooid leven wet. Dan kun je toch onmogelijk verlangen dat de SGP in de 1e kamer voor zoiets stemt? Of er komt een wet om uitkeringen te verlagen. Lijkt me niet dat je de SP kan verwijten daar tegen te zijn, ook al is zo'n wet goed in elkaar gezet.
Op zorg is er nog helemaal niks in het hoofdlijnenakkoord, denk niet dat daar veel gaat veranderen. En op migratie gaat er ook praktisch niks kunnen, dus daar wordt het ook voortzetting van 'beleid'. Er was natuurlijk nauwelijks beleid de afgelopen jaren op migratie, daarom zitten we met een opvangprobleem (geen instroomprobleem). Dat zal zo blijven.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:08 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Maar op migratie, zorg etc ga je echt andere dingen zien.
Qua beleid zal je wel redelijk gelijk hebben. Qua lawaai zal het wel heel anders gaan, denk je niet?quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op zorg is er nog helemaal niks in het hoofdlijnenakkoord, denk niet dat daar veel gaat veranderen. En op migratie gaat er ook praktisch niks kunnen, dus daar wordt het ook voortzetting van 'beleid'. Er was natuurlijk nauwelijks beleid de afgelopen jaren op migratie, daarom zitten we met een opvangprobleem (geen instroomprobleem). Dat zal zo blijven.
quote:Op woensdag 10 juli 2024 01:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Met VVD en BBB in een kabinet wat aan arbeidsmigratie doen? Nee, dat gaat niet gebeuren helaas.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Qua beleid zal je wel redelijk gelijk hebben. Qua lawaai zal het wel heel anders gaan, denk je niet?
Verder vraag ik mij af of er nog wat gedaan wordt aan arbeidsmigratie?
Een inhoudelijke toets (of op haalbaarheid) lijkt me een prima taak van de 1e kamer.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind twee kamers die ook op inhoud toetsen wel prima. Veel landen kennen een tweekamer systeem. Zeker in onrustige tijden kan dat toch zorgen dat teveel gekke capriolen die door toevallige meerderheden mogelijk worden, worden begrenst. Zeker in een systeem waar je stemt op een totaalpakket, en je dus moet schipperen.
Ik snap ook niet het verwijt aan partijen om inhoudelijke gronden mee te nemen in hun afwegingen. Stel er komt de voltooid leven wet. Dan kun je toch onmogelijk verlangen dat de SGP in de 1e kamer voor zoiets stemt? Of er komt een wet om uitkeringen te verlagen. Lijkt me niet dat je de SP kan verwijten daar tegen te zijn, ook al is zo'n wet goed in elkaar gezet.
Een paar jaar geleden was er min of meer een campagne die vroeg, als Wilders weer eens wat schreeuwde, #hoedanquote:Op woensdag 10 juli 2024 09:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Qua beleid zal je wel redelijk gelijk hebben. Qua lawaai zal het wel heel anders gaan, denk je niet?
Verder vraag ik mij af of er nog wat gedaan wordt aan arbeidsmigratie?
https://www.nd.nl/nieuws/(...)el-vragen-dit-wordt-quote:Op woensdag 10 juli 2024 10:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden was er min of meer een campagne die vroeg, als Wilders weer eens wat schreeuwde, #hoedan
Dat zou nieuw leven ingeblazen moeten worden.
Ik heb echt he-le-maal niets met haar standpunten of partij.quote:Op woensdag 10 juli 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)el-vragen-dit-wordt-
Rond het kabinet-in-wording hangen nog veel vragen. ‘Dit wordt het kabinet-hoe dan’
Alle vier de partijen kregen van de oppositie stevige kritiek te verduren over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de plannen. Volgens ChristenUnie-leider Bikker is er sprake van een ‘kabinet-Hoe dan?’
Knap gejat van Zondag met Lubach (ik neem aan teruggekeken op maandag) uit 2017. Slaat nog niet echt aan, ze gebruikt deze 'vondst' al 2 maanden en niemand heeft het nog overgenomen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alle vier de partijen kregen van de oppositie stevige kritiek te verduren over de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de plannen. Volgens ChristenUnie-leider Bikker is er sprake van een ‘kabinet-Hoe dan?’
Maakt het niet minder waar natuurlijk. Tot nu toe vind ik het tegenvallen met dit kabinet, terwijl er juist zoveel mensen naar uitkeken. Maar die zijn opvallend stil over de gang van zaken.quote:Op woensdag 10 juli 2024 11:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
Knap gejat van Zondag met Lubach (ik neem aan teruggekeken op maandag) uit 2017. Slaat nog niet echt aan, ze gebruikt deze 'vondst' al 2 maanden en niemand heeft het nog overgenomen.
Sterker nog, waar ze een jaar geleden woe-dend waren reageren ze nu alsof het allemaal prima is. Het is wel opvallend.quote:Op woensdag 10 juli 2024 11:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maakt het niet minder waar natuurlijk. Tot nu toe vind ik het tegenvallen met dit kabinet, terwijl er juist zoveel mensen naar uitkeken. Maar die zijn opvallend stil over de gang van zaken.
Ze gaan de komende 2 maanden uitwerken Hoe Dan. Het is apart dat je een regering kan beginnen zonder plan van aanpak, maar Balkenende IV begon ook met 100 dagen door het land reizen om een koers te bepalen. Ze hebben nog weinig concrete plannen gemaakt en wat er is bevalt me niet, dus hopelijk stellen ze het plannen maken nog zo lang mogelijk uitquote:Op woensdag 10 juli 2024 11:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maakt het niet minder waar natuurlijk. Tot nu toe vind ik het tegenvallen met dit kabinet, terwijl er juist zoveel mensen naar uitkeken. Maar die zijn opvallend stil over de gang van zaken.
Valt ook wel mee. Die zijn vooral heel erg boos als er kritiek is.quote:Op woensdag 10 juli 2024 11:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wat vind je tegenvallen dan? Ze zijn nu in de fase dat het hoofdlijnenakkoord wordt vertaald naar een concreet regeerprogramma. Pas als die er is kun je echt wat zeggen over de kwaliteit en haalbaarheid van het beleid.quote:Op woensdag 10 juli 2024 11:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het gaat mij om de shotshow van vorige week, waar je met wat naïviteit zou verwachten dat ze nu allemaal aan heel Nederland laten zien hoe je wel een integer kabinet kan zijn. Hetzelfde als bij Trump, als die ineens zich was gaan gedragen als een president voor iedereen dan had ie zo een tweede termijn kunnen regelen in 2020. Met een mond praten, dat gaat nog een heel dingetje worden voor dit kabinet, waar ze mij positief hadden kunnen verrassen door dit wel serieus te nemen.quote:Op woensdag 10 juli 2024 11:21 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wat vind je tegenvallen dan? Ze zijn nu in de fase dat het hoofdlijnenakkoord wordt vertaald naar een concreet regeerprogramma. Pas als die er is kun je echt wat zeggen over de kwaliteit en haalbaarheid van het beleid.
Ik heb er persoonlijk geen hoge verwachtingen van, maar het is desalniettemin te vroeg om ze nu al te beoordelen.
Dáár cringe je over en niet over de shitshow die ons land zegt te gaan besturen? Vooral doir te polariseren en geld weg te halen bij zaken die hen niet bevallen, ongeacht wat de meerderheid van Nederland ervan vindt?quote:Op woensdag 10 juli 2024 12:10 schreef nostra het volgende:
CU mensjes die gestolen woordgrapjes met bloedserieuse ondertoon uithalen zijn toch altijd wat cringe.
Misschien vind hij het wel beide, dat is ook een mogelijkheid toch?quote:Op woensdag 10 juli 2024 12:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dáár cringe je over en niet over de shitshow die ons land zegt te gaan besturen? Vooral doir te polariseren en geld weg te halen bij zaken die hen niet bevallen, ongeacht wat de meerderheid van Nederland ervan vindt?
Je weet niet of het gestolen is en het is geen woordgrap. Het is gewoon het enige wat je kan denken als je dat hoofdlijnenakkoord leest "hoe dan?".quote:Op woensdag 10 juli 2024 12:10 schreef nostra het volgende:
CU mensjes die gestolen woordgrapjes met bloedserieuse ondertoon uithalen zijn toch altijd wat cringe.
quote:Op woensdag 10 juli 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)el-vragen-dit-wordt-
Rond het kabinet-in-wording hangen nog veel vragen. ‘Dit wordt het kabinet-hoe dan’
De inbreng van Bontebal kende toch wel een beetje hetzelfde karakter. Hij zei dan wel geen hoe dan, maar hij legde de tegenstrijdigheden in het hoofdlijnenakkoord wel aardig bloot:quote:Op woensdag 10 juli 2024 11:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
Knap gejat van Zondag met Lubach (ik neem aan teruggekeken op maandag) uit 2017. Slaat nog niet echt aan, ze gebruikt deze 'vondst' al 2 maanden en niemand heeft het nog overgenomen.
quote:Voorzitter, Wij zullen dit kabinet houden aan haar beloftes. Het hoofdlijnenakkoord bevat een groot aantal beloftes om de problemen in Nederland aan te pakken. De koopkracht neemt toe en mensen merken dit direct in de portemonnee. De asielinstroom neemt af, omdat op de eerste dag al instroombeperkende maatregelen worden genomen. De overheid wordt kleiner en goedkoper, maar er zal desondanks nieuw beleid gemaakt en uitgevoerd worden. Energie wordt goedkoper, een aantal klimaatregelen wordt geschrapt, maar toch gaan we de klimaatdoelen halen. Jaarlijks worden 100.000 woningen erbij gebouwd, ook als er weerstand is bij sommige omwonenden. De agrarische sector krijgt meer ademruimte, maar de stikstofdoelen blijven staan en het Transitiefonds van 25 miljard wordt geschrapt. De toegang tot de zorg zal worden verbeterd, ook al zullen de zorgkosten niet alsmaar kunnen blijven stijgen. Het kabinet gaat naar Europa toe om verandering van beleid af te dwingen op het gebied van landbouw en migratie, en toch zal er ook minder geld worden afgedragen aan de Europese begroting. Het kabinet investeert in de bereikbaarheid van de regio, zoals de aanleg van de Lelylijn. Het geld voor deze investeringen moet nog worden gezocht.
Kortom, het kabinet doet stevige en grote beloftes. Beloftes op basis waarvan groepen kiezers hun stem hebben uitgebracht in de veronderstelling dat deze beloftes ook snel waargemaakt gaan worden. Het zijn de beloftes van dit kabinet en het is ook aan u om ze waar te maken. Afspraak is afspraak.
Ja, het is een algemene gedachte natuurlijk. We zeggen hier toch ook de hele tijd dat het hoofdlijnenakkoord geen plannen alleen wensen bevat? Vuist-op-tafel bij Brussel heeft toch ook dezelfde insteek?quote:Op woensdag 10 juli 2024 13:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
De inbreng van Bontebal kende toch wel een beetje hetzelfde karakter. Hij zei dan wel geen hoe dan, maar hij legde de tegenstrijdigheden in het hoofdlijnenakkoord wel aardig bloot:
[..]
En dat zouden veel meer mensen moeten doen. Je moet echt niet medeplichtig willen zijn aan extreemrechtse politiek.quote:Op woensdag 10 juli 2024 14:57 schreef Hanca het volgende:
Oud-minister Ter Horst stopt met haar rol als 'bestuurlijk aanjager Onbeperkt Meedoen' bij het ministerie van VWS, omdat ze samenwerken met Agema en Maeijer niet ziet zitten: "Ik kan me niet voorstellen dat ik met zo iemand aan tafel zou moeten zitten zonder binnen vijf minuten slaande ruzie te krijgen. Ik zou niet meer effectief kunnen zijn in die rol."
https://www.nporadio1.nl/(...)-lukt-me-gewoon-niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |