De bezuinigingen op OC&W zijn groter dan na de financiele crisis, je moet vrij masochistisch zijn om je daar voor te lenen.quote:Op zondag 23 juni 2024 09:49 schreef VoMy het volgende:
Waarom zou Bruins niet in dit kabinet stappen?
Is geen novumquote:Op zondag 23 juni 2024 09:15 schreef miss_sly het volgende:
Ik las deze analyse.
https://www.doorbraak.eu/de-grote-raad-en-koning-wilders/
In hoeverre is deze accuraat?
https://www.parlement.com(...)van_de_zaakwaarnemerquote:Toch kon je, de historie van het premierschap analyserend, nog onderscheid maken tussen drie typen minister-president: het eerste type was de politiek gedreven leidinggevende, zoals Den Uyl en eerder Abraham Kuyper (1901–1905); het tweede type was de premier-coördinator die zijn centrale positie vooral gebruikte als arbiter en als verbinder, zoals Drees en eerder Colijn; het derde was dat van de zaakwaarnemer. Die zat het kabinet wel voor maar werd op hoofdlijnen gestuurd door zijn politieke ‘chef’, die in de Tweede Kamer was gebleven. Voorbeelden daarvan: Ruijs de Beerenbrouck die de leiding moest aanvaarden van het priester-Kamerlid Nolens, en De Quay, die zijn orders ontving van politiek leider Romme en voorts bij AZ begeleiding kreeg van de daartoe aangewezen staatssecretaris Schmelzer. Ook premier Marijnen kan daartoe worden gerekend; hij was afhankelijk van dezelfde Schmelzer, die intussen Romme als politiek leider was opgevolgd. Een van de redenen voor zo’n eigenaardige constructie was, dat de ‘chef’ het zo druk had om zijn roomse schaapjes in de fractie bijeen te houden dat hij het premierschap er niet nog eens bij kon hebben.
Als er binnen de coalitie al overeenstemming voor zoiets is, dan is er waarschijnlijk wel genoeg draagvlak om dat ook voor anderen buiten de onderhandelaars om acceptabel te maken. Het zal niet zo'n heel impopulair idee zijn als 88 uit de 150 zetels er al achter staan.quote:Op zondag 23 juni 2024 09:51 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De bezuinigingen op OC&W zijn groter dan na de financiele crisis, je moet vrij masochistisch zijn om je daar voor te lenen.
En hij is nog voorzitter van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI). Dan lijkt het me nog extra gek om vol te moeten bezuinigenquote:Op zondag 23 juni 2024 09:51 schreef KaheemSaid het volgende:
De bezuinigingen op OC&W zijn groter dan na de financiele crisis, je moet vrij masochistisch zijn om je daar voor te lenen.
Hoe bedoel je? De BTW op kermissen blijft gewoon laagquote:Op zondag 23 juni 2024 10:30 schreef BlackLining het volgende:
Ik vind het vooral bijzonder hoe je als PVV altijd een grote bek hebt gehad over 'de Nederlandsche cultuur' om die dan vervolgens zo'n beetje af te schaffen.
Volgens mij krijgt heel de culturele sector bij het woord bezuinigingen nog het hoofd van Halbe Zijlstra voor ogen. Los daarvan was Bruins niet verbonden met de 88 zetels.quote:Op zondag 23 juni 2024 09:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
Als er binnen de coalitie al overeenstemming voor zoiets is, dan is er waarschijnlijk wel genoeg draagvlak om dat ook voor anderen buiten de onderhandelaars om acceptabel te maken. Het zal niet zo'n heel impopulair idee zijn als 88 uit de 150 zetels er al achter staan.
De pijn van de bezuinigingen komt niet bij de minister terecht, dus masochistisch zou ik het ook niet zo snel noemen. Henk Bleker was ook in zijn nopjes op Natuur, dat heeft ie ook volledig aan gort bezuinigd destijds.
Niet verbonden maar de omvang van het zetelaantal geeft toch aan dat het hoofdlijnenakkoord, met alle plannen en vooral doelen, een redelijk populaire stroming vertegenwoordigt waar je dus voldoende mensen voor kunt vinden die het wel willen uitvoeren. Bruins is dan 1 van die mensen.quote:Op zondag 23 juni 2024 11:06 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens mij krijgt heel de culturele sector bij het woord bezuinigingen nog het hoofd van Halbe Zijlstra voor ogen. Los daarvan was Bruins niet verbonden met de 88 zetels.
Wat dat volk verstaat onder Nederlandse cultuur is onder andere straalbezopen op slechte kampermuziek in de tuin van je buurman kotsen nadat je net als een creep je 19 jarige buurmeisje hebt aangerand.quote:Op zondag 23 juni 2024 10:30 schreef BlackLining het volgende:
Ik vind het vooral bijzonder hoe je als PVV altijd een grote bek hebt gehad over 'de Nederlandsche cultuur' om die dan vervolgens zo'n beetje af te schaffen.
Laten we hopen dat de boel valt voordat ze echt schade kunnen gaan aanrichten.
Waarom zou je dat doen als je van muskusrattenvolger naar 100k+ gaat om Aye of Nay te roepen op een paar momenten.quote:Op zondag 23 juni 2024 09:54 schreef zakjapannertje het volgende:
Bovendien kan je je nog steeds afsplitsen van de PVV-fractie
Luid boeren is ook wel een redelijk cultureel dingetje. Had een kennis uit een ander land die op een Nederlandse meid afknapte omdat ze gezegd had dat ze boerde wanneer ze wilde boeren. Die vrijheden moet je niet in de wielen willen rijden.quote:Op zondag 23 juni 2024 11:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat dat volk verstaat onder Nederlandse cultuur is onder andere straalbezopen op slechte kampermuziek in de tuin van je buurman kotsen nadat je net als een creep je 19 jarige buurmeisje hebt aangerand.
Wat een rare aanname, de post vanmorgen over dat die bezuiniging pijn doet komt namelijk ook van een creationist.quote:Op zondag 23 juni 2024 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:
Wetenschap en onderwijs zijn natuurlijk gewoon linkse hobby’s. Nu rechts eindelijk aan de macht komt gaat het mes er flink in.
En Bruins is vermoedelijk creationist, dus dan doet zoiets ook wat minder pijn…
Wat een onzin. Wetenschap en onderwijs zouden a-politieke onderwerpen moeten zijn, daar ze allebei van levensbelang zijn voor de samenleving als geheel. Iedere politieke stroming zou zijn best moeten doen om deze sectoren gezond te houden. Helaas blijkt rechts (zowel in Den Haag als op dit forum) te stom te zijn om dat in te zien.quote:Op zondag 23 juni 2024 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:
Wetenschap en onderwijs zijn natuurlijk gewoon linkse hobby’s. Nu rechts eindelijk aan de macht komt gaat het mes er flink in.
En Bruins is vermoedelijk creationist, dus dan doet zoiets ook wat minder pijn…
En de andere helft denkt dat het gesubsidieerd op kosten van de belasting betaler naar het Concertgebouw gaan is.quote:Op zondag 23 juni 2024 11:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat dat volk verstaat onder Nederlandse cultuur is onder andere straalbezopen op slechte kampermuziek in de tuin van je buurman kotsen nadat je net als een creep je 19 jarige buurmeisje hebt aangerand.
Eerst maar eens zien wáár nu precies op bezuinigd gaat worden voordat er allemaal stuiptrekkingen over kapotbezuinigen komen. Sowieso is er al een sterk dalende trend in studentenaantallen te zien (ook vooruitkijkend. precies wat men wilde) en dus ook minder rijksfinanciering.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:32 schreef Kickinalfa het volgende:
3,5 miljoen lijkt me echt wel wisselgeld.
En als we het financiële beleid volgen is daar ook wel ruimte voor zolang er maar ergens anders bezuinigt wordt.
En wat en door wie zou er dan met die ‘snelle en overduidelijke demonstratie van de totale incompetentie vannBBB/PVV’ gedaan moeten worden?quote:Op zondag 23 juni 2024 12:37 schreef Blastbeat het volgende:
Ik begin me steeds meer af te vragen hoelang Omtzigt nog door wil gaan met deze blufpolitiek. Hij lijkt te vertrouwen op een snelle en overduidelijke demonstratie van de totale incompetentie van BBB/PVV, maar hoe langer die op zich laat wachten, hoe meer schade er aangericht wordt.
Op het taalonderwijs?quote:Op zondag 23 juni 2024 12:32 schreef Kickinalfa het volgende:
3,5 miljoen lijkt me echt wel wisselgeld.
En als we het financiële beleid volgen is daar ook wel ruimte voor zolang er maar ergens anders bezuinigt wordt.
Deze bezuiniging op bijvoorbeeld Nova staat gewoon al precies genoemd in het akkoord, want dat zijn die sectorplannen die volledig worden afgeschaft.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Eerst maar eens zien wáár nu precies op bezuinigd gaat worden voordat er allemaal stuiptrekkingen over kapotbezuinigen komen. Sowieso is er al een sterk dalende trend in studentenaantallen te zien (ook vooruitkijkend. precies wat men wilde) en dus ook minder rijksfinanciering.
Dat is al in desastreuze mate gebeurd, als ik dit forum ern beetje als maatstaf neem.quote:
Ik zet zelf vooral in op Faber en Keijzer, maar de onmogelijkheid van het grootste deel van die plannen lijkt me een goede tweede.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En wat en door wie zou er dan met die ‘snelle en overduidelijke demonstratie van de totale incompetentie vannBBB/PVV’ gedaan moeten worden?
Nee, ik vroeg wie er dan iets met die incompetentie zou moeten doen. Oftewel, wat zouden de consequenties zijn als dit zou optreden? En wie zou die consequenties uitvoeren?quote:Op zondag 23 juni 2024 12:42 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik zet zelf vooral in op Faber en Keijzer, maar de onmogelijkheid van het grootste deel van die plannen lijkt me een goede tweede.
De consequentie is dat de VVD niet meer met hen wil samenwerken en dat er dus na verkiezingen vanzelf een middenkabinet komt. In de laatste peiling hebben de 4 trouwens ook al geen meerderheid meer.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg wie er dan iets met die incompetentie zou moeten doen. Oftewel, wat zouden de consequenties zijn als dit zou optreden? En wie zou die consequenties uitvoeren?
Ja, dat lijken niet de meest slimme bezuinigingen inderdaad. Sowieso is de steeds rapper wordende positie van Europa ten opzichte van met name de VS (waar nog een open speelveld mee is) en China (die daar de voordelen van autocratie mee heeft) zeer zorgwekkend.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze bezuiniging op bijvoorbeeld Nova staat gewoon al precies genoemd in het akkoord, want dat zijn die sectorplannen die volledig worden afgeschaft.
Ah, zo. Ik denk dat of Yesilgöz op gegeven moment zegt: ik dacht al dat dit niet zou gaan werken, we hebben het geprobeerd, maar dit gaat niet. Of Omtzigt die aangeeft dat vrijwel alle voorwaarden uit zijn brief uit het begin van de formatie inmiddels toch genegeerd worden en er daarna uitstapt.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg wie er dan iets met die incompetentie zou moeten doen. Oftewel, wat zouden de consequenties zijn als dit zou optreden? En wie zou die consequenties uitvoeren?
NSC moet toch echt wachten tot de VVD het ook echt zat is, anders zitten ze na de verkiezingen misschien weer met een VVD die naar rechts kijkt. Ze hadden er nooit aan moeten beginnen, maar nu het zo ver is kan NSC denk ik alleen samen met de VVD de stekker er uit trekken als ze nadenken over de iets langere termijn.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:47 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ah, zo. Ik denk dat of Yesilgöz op gegeven moment zegt: ik dacht al dat dit niet zou gaan werken, we hebben het geprobeerd, maar dit gaat niet. Of Omtzigt die aangeeft dat vrijwel alle voorwaarden uit zijn brief uit het begin van de formatie inmiddels toch genegeerd worden en er daarna uitstapt.
Motie van wantrouwen tegen een PVV / BBB minister die dan door NSC gesteund wordt. Maar ik moet het allemaal nog zien.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En wat en door wie zou er dan met die ‘snelle en overduidelijke demonstratie van de totale incompetentie vannBBB/PVV’ gedaan moeten worden?
Daar denkt dus niet iedereen hetzelfde over.quote:Op zondag 23 juni 2024 11:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wetenschap en onderwijs zouden a-politieke onderwerpen moeten zijn
NSC word weggevaagd in de peilingen, staan nu op -12 en dat word alleen maar minder, denk ik, Omtzigt hoeft zich, denk ik, niet druk te maken om een volgende regeringsdeelname.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
NSC moet toch echt wachten tot de VVD het ook echt zat is, anders zitten ze na de verkiezingen misschien weer met een VVD die naar rechts kijkt. Ze hadden er nooit aan moeten beginnen, maar nu het zo ver is kan NSC denk ik alleen samen met de VVD de stekker er uit trekken als ze nadenken over de iets langere termijn.
Gezien de positie, toch wel tussen PvdAGL en VVD in en het feit dat je met 7 zetels toch wel snel nodig bent als er 42 PVV, 7 BBB en nog een aantal FvD, PvdD, SGP en SP zetels minder snel in aanmerking komen, zou ik dat maar wel doen. Ook in de nieuwste peiling hebben GL-PvdA, VVD, D66 en CDA nog maar 65 zetels, heb je er echt toch nog 11 nodig en dan kijk je al snel naar de 7 van NSC.quote:Op zondag 23 juni 2024 13:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
NSC word weggevaagd in de peilingen, staan nu op -12 en dat word alleen maar minder, denk ik, Omtzigt hoeft zich, denk ik, niet druk te maken om een volgende regeringsdeelname.
Als dat er nog 7 zijn over een tijdje, ik zie dat nog wel verder teruglopen. En niet om het een of het ander maar ik zou liever de CU in een kabinet zien, die zijn tenminste redelijk eerlijk en open, dan ooit nog het NSC.quote:Op zondag 23 juni 2024 13:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gezien de positie, toch wel tussen PvdAGL en VVD in en het feit dat je met 7 zetels toch wel snel nodig bent als er 42 PVV, 7 BBB en nog een aantal FvD, PvdD SGP en SP zetels minder snel in aanmerking komen, zou ik dat maar wel doen. Ook in de nieuwste peiling hebben GL-PvdA, VVD, D66 en CDA nog maar 65 zetels, heb je er echt toch nog 11 nodig en dan kijk je al snel naar de 7 van NSC.
Ik zeg ook ‘zouden moeten zijn’. In een beschaafde samenleving.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:51 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Daar denkt dus niet iedereen hetzelfde over.
Een deel van de republikeinen in de VS vinden wetenschap en onderwijs maar onzin. Ook een deel van de conservatieve flank. Die zouden zo wetenschap en onderwijs afschaffen.
Zo zijn abortus en vaccineren ook politieke onderwerpen terwijl dit eigenlijk niet hoeft. Muhhhh abortus = moord muhhhhh
Ja, natuurlijk weet je niks over hoe een verkiezing zou verlopen. PVV ging in een half jaar van bijna weggevaagd in de provincies naar ruim de grootste van het land.quote:Op zondag 23 juni 2024 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als dat er nog 7 zijn over een tijdje, ik zie dat nog wel verder teruglopen. En niet om het een of het ander maar ik zou liever de CU in een kabinet zien, die zijn tenminste redelijk eerlijk en open, dan ooit nog het NSC.
Kan me wel voorstellen dat de VVD ook zenuwachtig wordt als ze in de gemeemteraadsverkiezingen van 2026 nog weer dreigen te worden gehalveerd. TK-zetelpeilingen zijn niet de enige overweging om het kabinet te laten klappen.quote:Op zondag 23 juni 2024 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
VVD en NSC kunnen met deze peilingen ( samen ca 30 zetels) niet op nieuwe verkiezingen aansturen.
Nu is nog maar 59% van de VVDers tevreden, wat als dat naar 40% zakt? Of nog lager? Op een gegeven moment moet je ook wat om niet die laatste paar kiezers weg te jagen.quote:Op zondag 23 juni 2024 13:42 schreef Bluesdude het volgende:
VVD en NSC kunnen met deze peilingen ( samen ca 30 zetels) niet op nieuwe verkiezingen aansturen.
In principe gaan de plannen van dit kabinet nog wel wat ellende opleveren waar je asielzoekers de schuld van kan geven. Dat zal de VVD in de campagne wel weer wat stemmen terugbrengen.quote:Op zondag 23 juni 2024 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nu is nog maar 59% van de VVDers tevreden, wat als dat naar 40% zakt? Of nog lager? Op een gegeven moment moet je ook wat om niet die laatste paar kiezers weg te jagen.
Mwah, er wordt toch redelijk vaak beroep gedaan op die paar zetels van het christendemocratische midden. In die zin hoeft NSC alleen groter te blijven dan het CDA / CU.quote:Op zondag 23 juni 2024 13:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
NSC word weggevaagd in de peilingen, staan nu op -12 en dat word alleen maar minder, denk ik, Omtzigt hoeft zich, denk ik, niet druk te maken om een volgende regeringsdeelname.
Maar dat gaat hem op deze manier echt niet lukken. Hij heeft eigenlijk zijn eigen graf gegraven toen hij definitief met Wilders in zee ging.quote:Op zondag 23 juni 2024 15:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Mwah, er wordt toch redelijk vaak beroep gedaan op die paar zetels van het christendemocratische midden. In die zin hoeft NSC alleen groter te blijven dan het CDA / CU.
De grootste hoeft niet eens want coalities met 2 van zulke partijen worden we ook regelmatig mee verwend.quote:Op zondag 23 juni 2024 15:21 schreef probeer het volgende:
[..]
Mwah, er wordt toch redelijk vaak beroep gedaan op die paar zetels van het christendemocratische midden. In die zin hoeft NSC alleen groter te blijven dan het CDA / CU.
Misschien moet Omtzigt hier nog even naar kijken voordat hij in Nederland ook een districtenstelsel in gaat voeren. Of zijn kiezers.quote:Op zondag 23 juni 2024 14:04 schreef Hanca het volgende:
In de laatste peiling van electoralcalculus pakt Labour trouwens met 39% van de stemmen 70% van de zetels. Hoe bewijs je dat je een waardeloos systeem hebt...
https://www.electoralcalculus.co.uk/prediction_main.html
Ze zijn in percentage gedaald, maar in zetels gestegen tov vorige week.
Edit: Reform met 17,5% van de stemmen 3 zetels, de Tories met 19,9% 76 zetels, SNP met 3,5% wel 22 zetels (ja, ik weet dat SNP alleen in Schotland mee doet, maar toch).
Ja, PVV had hier misschien wel 2/3e meerderheid kunnen scoren. En de verkiezingen daar voor was dat de VVD geweest.quote:Op zondag 23 juni 2024 15:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moet Omtzigt hier nog even naar kijken voordat hij in Nederland ook een districtenstelsel in gaat voeren. Of zijn kiezers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |