De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder
Op dinsdag 7 mei 2024 15:06 schreef BMW1993 het volgende: Er zijn op dit moment besprekingen bezig over een staakt het vuren.
Hoe groot achten jullie de kans dat het dit keer wel gaat slagen?
Isral wil gijzelaars van de overeenkomst die nog leven. Hamas wil niet zeggen of ze nog leven. Dus ze kunnen nog een groep gijzelaars achter de hand houden die nog leven, maar ze kunnen nu met gijzelaars in een lijkzak komen. Als ik het goed heb begrepen. Daar gaat Isral niet mee akkoord.
[..] Isral wil gijzelaars van de overeenkomst die nog leven. Hamas wil niet zeggen of ze nog leven. Dus ze kunnen nog een groep gijzelaars achter de hand houden die nog leven, maar ze kunnen nu met gijzelaars in een lijkzak komen. Als ik het goed heb begrepen. Daar gaat Isral niet mee akkoord.
Nah, dit is kolder. Voor Israel zijn de gijzelaars ook allang geen prioriteit meer, Hamas vernietigen is sinds 7 oktober prioriteit.
Hamas executeert nu het nog kan nog snel even wat (vermeende) leden van Fatah op het strand. Je ziet niet echt iets, maar toch even in een spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even voor de mensen die zich afvragen hoe het eigenlijk met de Palestijnen gaat.
Op dinsdag 7 mei 2024 16:31 schreef Qarrad het volgende: Hamas executeert nu het nog kan nog snel even wat (vermeende) leden van Fatah op het strand. Je ziet niet echt iets, maar toch even in een spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Even voor de mensen die zich afvragen hoe het eigenlijk met de Palestijnen gaat.
Fatah en Hamas dat worden nooit vrienden
[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 07-05-2024 20:21:51 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Israel has promised the United States and Egypt that its limited operation in the Gazan city of Rafah is focused on getting the Rafah Crossing with Egypt out of Hamas’s control to prevent the smuggling of arms and other banned goods, Haaretz reports.
The plan, according to the report, is to transfer control of the key crossing to a private American security firm after the IDF concludes the offensive. It says negotiations are ongoing with the unnamed company, which employs former elite US soldiers and is an expert on securing strategic sites in Africa and the Middle East. Israel and the US will help the firm if needed.
Israel has reportedly promised to only operate in the city’s eastern part, and not to damage border infrastructure.
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Jammer dat het nodig is, maar goed dat ze het doen. Overigens is het schandalig als de Zweden een demonstratie van 40.000 betogers zou toestaan. En voor de figuren die nu moeten roepen dat het een democratisch recht is; nee dat is het niet. Zelfs het EVRM zou een verbod dekken.
Laten we er even puur rationeel naar kijken en emotie opzij zetten. Stel, Palestina zou helemaal verdwijnen. Heeft dat ernstige gevolgen voor de rest van de wereld? Gaat productiviteit omlaag, worden er minder uitvindingen gedaan en Nobelprijzen uitgereikt?
[..] Jammer dat het nodig is, maar goed dat ze het doen. Overigens is het schandalig als de Zweden een demonstratie van 40.000 betogers zou toestaan. En voor de figuren die nu moeten roepen dat het een democratisch recht is; nee dat is het niet. Zelfs het EVRM zou een verbod dekken.
Op dinsdag 7 mei 2024 19:41 schreef Beaurealis het volgende: Laten we er even puur rationeel naar kijken en emotie opzij zetten. Stel, Palestina zou helemaal verdwijnen. Heeft dat ernstige gevolgen voor de rest van de wereld? Gaat productiviteit omlaag, worden er minder uitvindingen gedaan en Nobelprijzen uitgereikt?
De wereld kan best zonder Palestina inderdaad, maar dat neemt nog steeds niet weg dat wat Isral momenteel doet niet echt goedgekeurd hoeft te worden.
Op dinsdag 7 mei 2024 19:41 schreef Beaurealis het volgende: Laten we er even puur rationeel naar kijken en emotie opzij zetten. Stel, Palestina zou helemaal verdwijnen. Heeft dat ernstige gevolgen voor de rest van de wereld? Gaat productiviteit omlaag, worden er minder uitvindingen gedaan en Nobelprijzen uitgereikt?
Palestina bestaat niet en zou ook nooit hebben bestaan. Daarom dat die mensen sowieso nergens aanspraak op zouden moeten kunnen maken. Meer informatie bij HowardRoark
Op dinsdag 7 mei 2024 20:08 schreef Electric_Eye het volgende: maar dat neemt nog steeds niet weg dat wat Isral momenteel doet niet echt goedgekeurd hoeft te worden.
Je kijkt er met een Westerse bril naar. Stel je voor dat je in Isral woont. Heel vaak te maken hebt met islamitisch geweld, raketten, aanslagen. Ik snap de reactie wel. Wat Isral begrijpt -en west Europa niet- is dat moslims alleen de taal van geweld verstaan. Jammer, maar het is nou eenmaal zo.
We kunnen veel leren van Isral. Die zouden na de moord op Theo van Gogh en de aanslag in de Utrechtse tram meteen keihard teruggeslagen hebben. Alleen zo krijg je de moslims weer terug in hun hok. Wat mij betreft gooit Isral er nog een tandje bovenop zodat we niets meer horen uit die zandbak en we ons weer op belangrijke zaken kunnen richten.
Sterker nog, Palestina bestaat niet eens en heeft ook niet bestaan. Het is dus vooral een soort rare melancholie die mensen voelen bij een land dat nooit heeft bestaan, waarvan men zich inbeeld dat als het wl zou bestaan, het een oase van vrede, gelijkheid en rechtvaardigheid zou zijn of zo.
De realiteit is dat als er een Palestijnse staat zou zijn, dit een soort mini Iran/IS/Afghanistan zou zijn met een grote vijandigheid jegens het Westen. Maar blijkbaar willen sommigen dit heel graag, meer is er eigenlijk niet van te maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Nou, als Hamas weer een voorstel dat Isral niet gedaan heeft accepteert: erg groot. Anders: rond de 0,3%
Idd opvallend hoe dat steeds weer in het nieuws berichten opduiken dat een door ander gedaan voorstel niet door Isral wordt geaccepteerd wanneer dat betekent dat hamas daarmee bepaalt wat Isral zou moeten met de aangedane terreur.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 07-05-2024 22:03:00 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Wat ik ook totaal niet kan begrijpen is dat mensen in Lebanon nog lekker op een terrasje zitten of op een festival. Het reisadvies is rood, dat betekend dat het land gewoon in gevaar is.
Doen net alsof er niks aan de hand is, zitten gewoon met vrienden op een bankje, terwijl Lebanon op het randje van de burgeroorlog staat met Hezbollah.
Ik kom nu al met dit hele conflict minder of nauwelijks buiten, omdat ik de wereld gewoon niet meer vertrouw met al die conflicten, in Lebanon zitten ze nog veel dichter bij die hele Gaza oorlog, en toch lijken de mensen gewoon door te gaan met hun dagelijks leven, terwijl Isral gewoon door heel Lebanon bombardeert.
[ Bericht 4% gewijzigd door BMW1993 op 08-05-2024 01:27:57 ]
Op woensdag 8 mei 2024 01:22 schreef BMW1993 het volgende: Wat ik ook totaal niet kan begrijpen is dat mensen in Lebanon nog lekker op een terrasje zitten of op een festival. Het reisadvies is rood, dat betekend dat het land gewoon in gevaar is.
Doen net alsof er niks aan de hand is, zitten gewoon met vrienden op een bankje, terwijl Lebanon op het randje van de burgeroorlog staat met Hezbollah.
Ik kom nu al met dit hele conflict minder of nauwelijks buiten, omdat ik de wereld gewoon niet meer vertrouw met al die conflicten, in Lebanon zitten ze nog veel dichter bij die hele Gaza oorlog, en toch lijken de mensen gewoon door te gaan met hun dagelijks leven, terwijl Isral gewoon door heel Lebanon bombardeert.
Dan wordt blijkbaar niet heel Lebanon gebombardeerd.
Op woensdag 8 mei 2024 01:22 schreef BMW1993 het volgende: Wat ik ook totaal niet kan begrijpen is dat mensen in Lebanon nog lekker op een terrasje zitten of op een festival. Het reisadvies is rood, dat betekend dat het land gewoon in gevaar is.
Op een gegeven moment heb je dat ook wel gehad. Net zoals dat mensen in Kiev ook gewoon op het terras zitten.
Lol Lebanon staat altijd op de rand van de afgrond. Inflatie, brandstoftekorten, de mega-explosie die het halve centrum opblies een paar jaar terug, voedseltekorten, Hezbollah, alle vorige oorlogen, etc. Israel is misschien wel de meest berekenbare factor.
Op een gegeven moment heb je dat ook wel gehad. Net zoals dat mensen in Kiev ook gewoon op het terras zitten.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Als je in Nederland woont lijkt die houding me niet zo gezond
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
[..] Lol Lebanon staat altijd op de rand van de afgrond. Inflatie, brandstoftekorten, de mega-explosie die het halve centrum opblies een paar jaar terug, voedseltekorten, Hezbollah, alle vorige oorlogen, etc. Israel is misschien wel de meest berekenbare factor.
Dit ja, het leven gaat altijd door, en gelukkig ook maar
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Straks bombarderen ze Rotterdam Zuid nog
Man, laat het gaan en wees niet zo bang voor iets wat nooit gaat gebeuren hier.
En als het gebeurt dan ben jij waarschijnlijk net die ene pechvogel
Wat hierboven mij al is gepost: het leven gaat door en dat is maar goed ook.
Je doet nu net of de wereld er beter van werd nadat het zionistisch kolonialistisch project van de grond af kwam.
Ik blijf achter mijn standpunt staan dat er geen enkel bewijs is voor een genocide in Gaza. MAAR, wil nu als nuance wel erbij vermelden, dat het wel gaat afhangen hoe Israel de komende tijd in Rafah gaat handelen. Naar verluid schuilen er meer dan 600.000 kinderen in dat gebied. Als je met dat gegeven gewoon maar 'los gaat'..
Op woensdag 8 mei 2024 08:37 schreef Chadi het volgende: Je doet nu net of de wereld er beter van werd nadat het zionistisch kolonialistisch project van de grond af kwam.
Er is daar wel vruchtbare landbouwgrond ontstaan waar de arabieren jaloers naar keken. Hoe hadden ze dat toch voor elkaar gekregen
De 'fabel' is dat de Isralirs als enige in het Midden-Oosten een fatsoenlijk functionerend land hebben opgebouwd. Misschien, heel misschien, zouden onze allahu akbar roepende vrienden daar eens een voorbeeld aan kunnen nemen, in plaats van altijd maar het agressieve pad te bewandelen.
[..] Daar is het te klein voor. Van Jakarta tot Rabat, pas dan is Isral groot zat.
lekker demonstratieleus wel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Ik begrijp de actie van Isral volkomen, maar ook nu weer blijkt dat ze hun reet afvegen met mensenrechten. Ze weten wl hoeveel Hamas-leden ze hebben omgebracht, hoeveel Hamasleden er berhaupt zijn maar durven niet te vermelden dat ze bijna 2 keer zoveel burgerslachtoffers hebben gemaakt.
[..] Ik begrijp de actie van Isral volkomen, maar ook nu weer blijkt dat ze hun reet afvegen met mensenrechten. Ze weten wl hoeveel Hamas-leden ze hebben omgebracht, hoeveel Hamasleden er berhaupt zijn maar durven niet te vermelden dat ze bijna 2 keer zoveel burgerslachtoffers hebben gemaakt.
Nee. Hij heeft echt geen idee. Daarom is hij gedwongen af te gaan op de cijfers van Hamas. Om daarna te beweren dat die cijfers niet betrouwbaar zijn , want: Hamas.
Het is ongelooflijk. Voordeel: Isral hoeft zich nooit meer zorgen te maken dat het antisemitische idee dat Joden alles in handen hebben, nog aan populariteit wint. Want, wat een amateurs...
[..] Ik begrijp de actie van Isral volkomen, maar ook nu weer blijkt dat ze hun reet afvegen met mensenrechten. Ze weten wl hoeveel Hamas-leden ze hebben omgebracht, hoeveel Hamasleden er berhaupt zijn maar durven niet te vermelden dat ze bijna 2 keer zoveel burgerslachtoffers hebben gemaakt.
Je vergeet weer te vermelden dat dit komt door de vechtstrategie van de Palestijnse terroristen zelf. Deze is bewust gericht op het verschil tussen strijder en burger zo klein mogelijk te maken (wat een oorlogsmisdaad is volgens de Geneefse Conventies) kun je de consequenties van deze strategie niet gaan verhalen op de tegenpartij.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Bijna 2x zoveel burgerslachtoffers is in urban warfare best goed, eigenlijk. De Amerikanen hebben ongeveer 10x zoveel burgerslachtoffers moeten maken in hun strijd in Irak. Zo werkt dat nou eenmaal.
Dat Isral zo succesvol is om dat te beperken is iets wat andere landen goed zouden moeten bestuderen. Ze laten zien hoe een dergelijke oorlog te voeren. En dat is inclusief de regel dat gebouwen in hun geheel tegen de vlakte gaan als er het vermoeden is dat er een tunnel onder zit, of het om een Hamas-basis gaat. Dat kostte ze in de eerste dagen veel soldaten. Cynisch genoeg omdat Biden hen vroeg om naar binnen te gaan in plaats van het gebouw te mollen...
[..] De 'fabel' is dat de Isralirs als enige in het Midden-Oosten een fatsoenlijk functionerend land hebben opgebouwd. Misschien, heel misschien, zouden onze allahu akbar roepende vrienden daar eens een voorbeeld aan kunnen nemen, in plaats van altijd maar het agressieve pad te bewandelen.
Als je alu akbar zou vervangen door joden.... Dat klinkt wel heel erg als antisemitisme
[..] Yep, vanuit Rafah, alweer, opnieuw. Hamas is bezig zijn laatste troeven uit te spelen. Ze weten dat IDF er toch wel aankomt.
De IDF nam moeiteloos en zonder enorme gevechten de grensovergang in. Dat is qua PR ook heel slecht voor Hamas. Maar misschien hebben ze geluk en gaan nog wat burgers in de vuurlinie staan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] De IDF nam moeiteloos en zonder enorme gevechten de grensovergang in. Dat is qua PR ook heel slecht voor Hamas. Maar misschien hebben ze geluk en gaan nog wat burgers in de vuurlinie staan.
Ja ze zijn een stuk beter in tunnels graven, stoere filmpjes maken en burgers afslachten.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Netanyahu heeft het ook niet makkelijk. Een akkoord = rechtse coalitiepartners die gaan steigeren, geen akkoord is toenemende druk vanuit de VS, en gijzelaars die in Gaza blijven + dus boze linkse + liberale mensen in Israel.
Dit is toch wel een leuke troll. Satire op zijn best.
Gaat genieten worden om die linkse blokjes volledig uit elkaar te zien vallen. Fatsoenlijk, alleen soms beetje naef en dommig links gaat gewoon niet samen met fascistisch en islamitisch links.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon n op n teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Op woensdag 8 mei 2024 13:08 schreef theunderdog het volgende: Netanyahu heeft het ook niet makkelijk. Een akkoord = rechtse coalitiepartners die gaan steigeren, geen akkoord is toenemende druk vanuit de VS, en gijzelaars die in Gaza blijven + dus boze linkse + liberale mensen in Israel.
volgens mij is de overgrote meerderheid in Israel klaar met de oorlog en waren ze dat allang. Netanyahu wordt simpelweg gegijzeld door zijn eigen kabinet. Als het kabinet valt zit er een kans in dat Netanyahu een cel gaat zien. Welke dat is, als hij verder wordt vervolgd in eigen land, of uitgeleverd is de vraag.
[..] volgens mij is de overgrote meerderheid in Israel klaar met de oorlog
Nou dat lijkt mij niet...
Vergeet niet dat het die mensen daadwerkelijk aangaat. Wij in het westen zijn natuurlijk allang oorlogsmoe, maar ik denk dat de Israli niets liever willen dan Hamas vernietigd zien en als het even kan, hun dierbaren weer thuis.
Vergeet niet dat het die mensen daadwerkelijk aangaat. Wij in het westen zijn natuurlijk allang oorlogsmoe, maar ik denk dat de Israli niets liever willen dan Hamas vernietigd zien en als het even kan, hun dierbaren weer thuis.
Op de manier zoals Isral het nu aanpakt creren ze een voedingsbodem voor ng meer van die Arabische gekken. Hamas is op deze manier lastig uit te roeien en als het ze al lukt staat de volgende partij al wel klaar.
[..] Dit is toch wel een leuke troll. Satire op zijn best.
Nou ja rationeel klopt het. Ethisch gaat het natuurlijk helemaal nergens over en zou je hetzelfde kunnen zeggen van grote stukken in het westen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
'We willen alleen maar een staak-het-vuren' 'Het gaat ons alleen maar om de "onschuldige" Palestijnen'
Tja, de beelden van het partijcongres, waar schuimbekkend de meest rare complottheorien werden verspreid over Zionisme, zeiden helaas wel genoeg. Een aanzienlijk deel van deze mensen vinden dat Isral eigenlijk geen bestaansrecht heeft.
[..] Op de manier zoals Isral het nu aanpakt creren ze een voedingsbodem voor ng meer van die Arabische gekken. Hamas is op deze manier lastig uit te roeien en als het ze al lukt staat de volgende partij al wel klaar.
Dat doet Israel al door te bestaan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Tja, wat moet je ook verwachten van een land waar honderdduizenden Joden in de Tweede Wereldoorlog zijn gedeporteerd en waar de grafstenen van de Joodse begraafplaatsen zijn gebruikt voor bestrating en constructie van kerken en gebouwen.
twitter
[..] volgens mij is de overgrote meerderheid in Israel klaar met de oorlog en waren ze dat allang. Netanyahu wordt simpelweg gegijzeld door zijn eigen kabinet. Als het kabinet valt zit er een kans in dat Netanyahu een cel gaat zien. Welke dat is, als hij verder wordt vervolgd in eigen land, of uitgeleverd is de vraag.
Op woensdag 8 mei 2024 15:13 schreef HowardRoark het volgende: Tja, wat moet je ook verwachten van een land waar honderdduizenden Joden in de Tweede Wereldoorlog zijn gedeporteerd en waar de grafstenen van de Joodse begraafplaatsen zijn gebruikt voor bestrating en constructie van kerken en gebouwen.
Dit is wel gekkigheid. Dat dit nog kan anno 2024. Natte Yahoo, kijk je mee!!!!
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Op woensdag 8 mei 2024 08:37 schreef theunderdog het volgende: Ik blijf achter mijn standpunt staan dat er geen enkel bewijs is voor een genocide in Gaza. MAAR, wil nu als nuance wel erbij vermelden, dat het wel gaat afhangen hoe Israel de komende tijd in Rafah gaat handelen. Naar verluid schuilen er meer dan 600.000 kinderen in dat gebied. Als je met dat gegeven gewoon maar 'los gaat'..
Tja tja tja...
Alles valt en staat met een definitie waarbij genocide het de actie betreft om een bevolkingspopulatie of het ontstaan daarvan met een bepaald kenmerk, cultuur, overtuiging of origine, te elimineren.
Hoewel de door hamas geclaimde slachtoffers (het getal van ik meen 35.000 telt) tragisch is, is dat nauwelijks relevant op een populatie van ruim 2.100.000. Hierbij ook in acht nemen dat in dat aantal van 35.000 waarschijnlijk ook een component van "natuurlijk" overlijden zit van 3 op de 1000 inwoners. Het geluk is weer dat er flink meer geboorten zijn van ca 28 op de 1000 bron:wiki. Beetje zuur gezegd zijn sinds 07okt23 volgens hamas 35.000 mensen gedood maar op grond van vast te stellen demografie ook een kleine 35.000 kinderen (statistisch 34,300) het licht zullen hebben gezien.
Dus per saldo is de populatie ongeveer hetzelfde gebleven en kan/zal er daar dus geen sprake zijn van genocide of zelfs plannen daartoe.
Dat er casualties of war zijn, is dan een triest gevolg van de verkozen hamas ideologie die terreur aanwendt en zich verbergt met stuen van de bevolking, om anderen gezindten hun religieuze aangestuurde wil op te blijven leggen. Dat Isral zich vooral richt op hamas terroristen, aanvoerders en hun gelieerden te elimineren, zal door "useful idiots" dan gezien worden als genocide. Hier omdat Isral zich vooral richt op criminelen die als kenmerk, geweld inzetten om hun doel(en) te bereiken.
Steeds weer wordt ook vergeten dat hamas de keuze heeft de schoonmaak te stoppen door gegijzelden onvoorwaardelijk vrij te laten, te stoppen met terreur en daders zich verantwoorden voor hun misdrijven jegens onschuldige burgers.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Brief leden GroenLinks aan Timmerfrans: Boycot vlag Isral en steun 'From the river to the sea' https://www.geenstijl.nl/(...)the-river-to-the-sea
Koekoek
Benieuwd wat de ingelijfde PvdA'ers gaan vinden van de oproep tot gemaskeerd Antisemitisme. Dat GL'ers vinden dat de steun aan Isral onverkort moet worden ingetrokken, was (mij) al bekend. Kan nog 'leuk' worden hoe dat als splijtzwam zich gaat verhouden in allerlei ideologisch gedreven overwegingen. Frans is natuurlijk wel goed in staat om een (zuurstof)masker op te zetten.
[..] Tja, waarom zou Isral eigenlijk Rafah niet moeten binnenvallen? Daar worden de gijzelaars vastgehouden, zitten nog terroristen en is nog veel van hun infrastructuur.
(ik heb je reactie even uit het andere topic hier geplaats want daar is 't offtopic)
IDF heeft een gedeelte van Rafah opgeroepen om weer een keer te verkassen. Hoe voorkomt IDF dat Hamas met de burgers mee vlucht en dat de burgers in de weg gaan lopen?
[..] Op de manier zoals Isral het nu aanpakt creren ze een voedingsbodem voor ng meer van die Arabische gekken. Hamas is op deze manier lastig uit te roeien en als het ze al lukt staat de volgende partij al wel klaar.
Isral heeft helemaal geen invloed op de Arabische gekken (a.k.a. Arabische jodenhaat). Niets wat Isral aan toezeggingen heeft gedaan, heeft geleid tot minder haat. De terugtrekking uit Gaza in 2005 en het Palestijnse zelfbestuur bijvoorbeeld. De haat is alleen maar toegenomen, niet afgenomen. De appeasement-aanpak van de afgelopen twee decennia, waarbij relatief mild werd gereageerd op doorlopende terreuraanslagen (een raketbeschieting is een terreuraanslag), heeft niet geleid tot minder haat. Sterker nog, de haat liep z erg op dat 7 oktober 2023 heeft plaatsgevonden.
Dus deze oorlog is eigenlijk de eerste waarin Isral erkent: ze haten ons omdat we bestaan, niet om wat we doen, dus wij hoeven daar geen rekening meer mee te houden. Wij moeten nu gaan doen wat nodig is om onszelf te beschermen.
Met andere woorden: die Arabische gekken hebben al een voedingsbodem; het maakt niet uit wat Isral doet of laat.
[..] (ik heb je reactie even uit het andere topic hier geplaats want daar is 't offtopic)
IDF heeft een gedeelte van Rafah opgeroepen om weer een keer te verkassen. Hoe voorkomt IDF dat Hamas met de burgers mee vlucht en dat de burgers in de weg gaan lopen?
Goede vraag, dat is iets waar men dus oog voor moet houden. Grote groepen gijzelaars verplaatsen zal daarentegen moeilijker zijn. Punt is meer dat het natuurlijk opmerkelijk is om Isral de hele Gazastrook te laten uitkammen op n plek na.
Wat een ontzettend slecht filmpje. Valse suggesties. Tegen het zielige aan.
Ze zijn (vrijwillig) vertrokken na 1948 naar Palestina. En dan doen ze of ze zijn uitgemoord.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] 'We willen alleen maar een staak-het-vuren' 'Het gaat ons alleen maar om de "onschuldige" Palestijnen'
Tja, de beelden van het partijcongres, waar schuimbekkend de meest rare complottheorien werden verspreid over Zionisme, zeiden helaas wel genoeg. Een aanzienlijk deel van deze mensen vinden dat Isral eigenlijk geen bestaansrecht heeft.
[..] Isral heeft helemaal geen invloed op de Arabische gekken (a.k.a. Arabische jodenhaat). Niets wat Isral aan toezeggingen heeft gedaan, heeft geleid tot minder haat. De terugtrekking uit Gaza in 2005 en het Palestijnse zelfbestuur bijvoorbeeld. De haat is alleen maar toegenomen, niet afgenomen. De appeasement-aanpak van de afgelopen twee decennia, waarbij relatief mild werd gereageerd op doorlopende terreuraanslagen (een raketbeschieting is een terreuraanslag), heeft niet geleid tot minder haat. Sterker nog, de haat liep z erg op dat 7 oktober 2023 heeft plaatsgevonden.
Dus deze oorlog is eigenlijk de eerste waarin Isral erkent: ze haten ons omdat we bestaan, niet om wat we doen, dus wij hoeven daar geen rekening meer mee te houden. Wij moeten nu gaan doen wat nodig is om onszelf te beschermen.
Met andere woorden: die Arabische gekken hebben al een voedingsbodem; het maakt niet uit wat Isral doet of laat.
Het hele conflict dateert a van meer dan een eeuw geleden, een grondoorzaak zal lastig te achterhalen zijn en is ook totaal irrelevant eigenlijk. Maar ik vind niet dat we Isral onvoorwaardelijk moeten steunen in hun al grootscheepse acties om Hamas klein te krijgen. Wat mij betreft schaffen we de Islam en haar krankzinnige gevolg per direct af maar dat betekent niet dat we het zomaar toe moeten staan dat Isral maar mag doen waar ze zin in hebben.
[..] Alles valt en staat met een definitie waarbij genocide het de actie betreft om een bevolkingspopulatie of het ontstaan daarvan met een bepaald kenmerk, cultuur, overtuiging of origine, te elimineren.
Hoewel de door hamas geclaimde slachtoffers (het getal van ik meen 35.000 telt) tragisch is, is dat nauwelijks relevant op een populatie van ruim 2.100.000. Hierbij ook in acht nemen dat in dat aantal van 35.000 waarschijnlijk ook een component van "natuurlijk" overlijden zit van 3 op de 1000 inwoners. Het geluk is weer dat er flink meer geboorten zijn van ca 28 op de 1000 bron:wiki. Beetje zuur gezegd zijn sinds 07okt23 volgens hamas 35.000 mensen gedood maar op grond van vast te stellen demografie ook een kleine 35.000 kinderen (statistisch 34,300) het licht zullen hebben gezien.
Dus per saldo is de populatie ongeveer hetzelfde gebleven en kan/zal er daar dus geen sprake zijn van genocide of zelfs plannen daartoe.
Dat er casualties of war zijn, is dan een triest gevolg van de verkozen hamas ideologie die terreur aanwendt en zich verbergt met stuen van de bevolking, om anderen gezindten hun religieuze aangestuurde wil op te blijven leggen. Dat Isral zich vooral richt op hamas terroristen, aanvoerders en hun gelieerden te elimineren, zal door "useful idiots" dan gezien worden als genocide. Hier omdat Isral zich vooral richt op criminelen die als kenmerk, geweld inzetten om hun doel(en) te bereiken.
Steeds weer wordt ook vergeten dat hamas de keuze heeft de schoonmaak te stoppen door gegijzelden onvoorwaardelijk vrij te laten, te stoppen met terreur en daders zich verantwoorden voor hun misdrijven jegens onschuldige burgers.
Het spijt mij echt. Maar je zegt hier helemaal niets.
[..] Wat een ontzettend slecht filmpje. Valse suggesties. Tegen het zielige aan.
Ze zijn (vrijwillig) vertrokken na 1948 naar Palestina. En dan doen ze of ze zijn uitgemoord.
Nee hoor, dit is enkel jouw eigen onjuiste conclusie omdat je schijnbaar geen kennis hebt van de term 'etnisch zuiveren'.
En tevens is er niemand vertrokken naar Palestina, zoals inmiddels bekend bestaat dit land niet en heeft het nooit bestaan. De meeste Joden zijn uit de Arabische wereld, soms met veel geweld, verdreven of gevlucht.
[..] Goede vraag, dat is iets waar men dus oog voor moet houden. Grote groepen gijzelaars verplaatsen zal daarentegen moeilijker zijn. Punt is meer dat het natuurlijk opmerkelijk is om Isral de hele Gazastrook te laten uitkammen op n plek na.
Zeker. Ik kan me goed voorstellen dat deze "laatste" hobbel (helaas wel meer dan 2/3e van alles ten zuiden van snelweg 749) heel graag genomen wordt. IDF is nu al zo ver, halverwege stoppen is echt zonde. Dit is een uitgelezen kans om Hamas een enorme slag toe te brengen en wellicht worden er ook gijzelaars gevonden.
Er ontbreekt, als ik de Amerikanen mag geloven, waarschijnlijk nog wel een plan voor de komende maanden en vooral wat gaat er met gaza gebeuren als alles onder controle is.
Op woensdag 8 mei 2024 16:26 schreef HowardRoark het volgende: En tevens is er niemand vertrokken naar Palestina, zoals inmiddels bekend bestaat dit land niet en heeft het nooit bestaan.
Wanneer houd je nou eens op met deze act . Wanneer iemand het over Palestina heeft weet je dondergoed wat en welke plek daarmee bedoeld wordt. Het verandert ook helemaal niks aan het argument om daar zo'n punt van te maken steeds. Ja voor jou is het wel handig omdat je dan kan doen alsof de kous af is maar de mensen die het lezen vinden het lachwekkend.
[..] (ik heb je reactie even uit het andere topic hier geplaats want daar is 't offtopic)
Niet. Maar dat maakt niet uit. Het geeft de IDF de mogelijkheid de hamasinfrastructuur te vernietigen zonder zelf verliezen te lijden. Die hamassholes zijn die dan kwijt.
Op woensdag 8 mei 2024 15:13 schreef HowardRoark het volgende: Tja, wat moet je ook verwachten van een land waar honderdduizenden Joden in de Tweede Wereldoorlog zijn gedeporteerd en waar de grafstenen van de Joodse begraafplaatsen zijn gebruikt voor bestrating en constructie van kerken en gebouwen.
[..] Wanneer houd je nou eens op met deze act . Wanneer iemand het over Palestina heeft weet je dondergoed wat en welke plek daarmee bedoeld wordt. Het verandert ook helemaal niks aan het argument om daar zo'n punt van te maken steeds. Ja voor jou is het wel handig omdat je dan kan doen alsof de kous af is maar de mensen die het lezen vinden het lachwekkend.
Eens. Het is historische pietpraat, waar je niets aan hebt qua feiten nu.
Ja, Palestijnen als volk zijn een recente uitvinding. Maar dat gaat ook op voor Israeliers.
[..] Wanneer houd je nou eens op met deze act . Wanneer iemand het over Palestina heeft weet je dondergoed wat en welke plek daarmee bedoeld wordt. Het verandert ook helemaal niks aan het argument om daar zo'n punt van te maken steeds. Ja voor jou is het wel handig omdat je dan kan doen alsof de kous af is maar de mensen die het lezen vinden het lachwekkend.
Het betreft geen act, het betreft de realiteit. Er wordt namelijk geregeld naar 'Palestina' verwezen alsof dit een land is (of was). Dit is simpelweg niet waar, ik snap dat dit voor een user zoals jij, die heilig gelooft in alle verzinsels rondom de zogenaamd onschuldige Palestijnen en hun zogenaamd 'gestolen land' Palestina, lastig is te accepteren, maar dat is niet mijn probleem.
Kritiek hebben op een tweet die ik plaats en dan zelf met Reddit als een bron komen, hmm. Bovendien, dat er ook rellen in Athene waren ontkracht deze tweet toch niet? Soortgelijke taferelen hebben we al eerder kunnen zien in Dagestan.
Op woensdag 8 mei 2024 20:53 schreef Ulx het volgende: Mensen moeten ook geld sturen aan gewone onschuldige Palestijnen zodat die hulp kunnen kopen bij HAMAS UNRWA.
Er was voor de oorlog een werkloosheid van meer dan 80% en dat is nu natuurlijk helemaal hoog en alles ligt in puin. Hoe moeten die mensen aan geld komen om iets te kunnen kopen?
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat voedselhulp en hulpgoederen op de markt terecht komt alleen dat gaat natuurlijk wel gebeuren. Er is totaal geen gezag meer want dat was Hamas of de politie en beide worden door IDF aangevallen en IDF wil zich er verder niet mee bemoeien. De brave Palestijn is extreem de klos. Dat de brave Palestijn op weinig compassie kan rekenen begrijp ik, maar het zijn wel mensen en ze hebben er niet voor gekozen om daar geboren te worden of berhaupt te leven
[..] Het hele conflict dateert a van meer dan een eeuw geleden, een grondoorzaak zal lastig te achterhalen zijn en is ook totaal irrelevant eigenlijk. Maar ik vind niet dat we Isral onvoorwaardelijk moeten steunen in hun al grootscheepse acties om Hamas klein te krijgen.
Ik wel. Waarom zouden we het niet doen?
quote:
Wat mij betreft schaffen we de Islam en haar krankzinnige gevolg per direct af maar dat betekent niet dat we het zomaar toe moeten staan dat Isral maar mag doen waar ze zin in hebben.
Waar ze zin in hebben?
Hoe weet jij nou waar Isral zin in heeft?
Het is een vrij, democratisch land dus mij dunkt dat ze zin hebben in ongeveer dezelfde dingen als wij. Maar het is belangrijker om te analyseren waar ze geen zin in hebben. Buren die ze haten om wat ze zijn. Hadden wij ook niet getolereerd, toch? Of wel?
[..] Ik wel. Waarom zouden we het niet doen? [..] Waar ze zin in hebben?
Hoe weet jij nou waar Isral zin in heeft?
Het is een vrij, democratisch land dus mij dunkt dat ze zin hebben in ongeveer dezelfde dingen als wij. Maar het is belangrijker om te analyseren waar ze geen zin in hebben. Buren die ze haten om wat ze zijn. Hadden wij ook niet getolereerd, toch? Of wel?
Doen waar ze zin in hebben in de Gazastrook dan. Volgens mij staan we het Oekrane ook niet toe om Massaal hele gebieden in Rusland van de kaart te vegen.
En waarom we ze niet onvoorwaardelijk moeten steunen. Moet ik dat echt uitleggen?
Ga maart naar Iran vergeet je hoofddoek niet , en maak je klaar voor de steniging
quote:
Woke studenten kunnen naar Iran vertrekken, geniet maar van de ayatollahs
De onrust op Amerikaanse universiteiten toont aan hoe het kritisch denken in het Westen allang onderworpen is geraakt aan het wokisme.
Het idee dat de wereld verdeeld is in twee groepen: daders en slachtoffers.
De dader is uiteraard altijd het Westen en de slachtoffers dat zijn zij, de demonstranten en groepen waarvoor zij zeggen op te komen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
[..] Het hele conflict dateert a van meer dan een eeuw geleden, een grondoorzaak zal lastig te achterhalen zijn en is ook totaal irrelevant eigenlijk. Maar ik vind niet dat we Isral onvoorwaardelijk moeten steunen in hun al grootscheepse acties om Hamas klein te krijgen. Wat mij betreft schaffen we de Islam en haar krankzinnige gevolg per direct af maar dat betekent niet dat we het zomaar toe moeten staan dat Isral maar mag doen waar ze zin in hebben.
Geen idee hoe je je dat afschaffen van die onderdrukkende religie voorstelt. Isral zeker doet zeker niet waar zij "zin" in heeft en wringt zich juist in allerlei kromme bochten om het aantal slachtoffers, beperkt te houden. Het soevereine Isral heeft het volste en zelfs onvoorwaardelijke recht zich te verweren tegen de voortdurend escalerende terreur die hamas opererend onder dekking van burgers vanuit Gaza, veroorzaakt.
Het vervelende van historische oorzaken of vermeende rechten erbij slepen, is dat in een (eigen) aangepaste geschiedenislezing een passende reden te vinden zal zijn dat n of de ander, hun (on)gelijk heeft. Het lastige van tribaal georganiseerde structuren, w.o. idd de islam, is dat zij anderen op grond van haar geclaimde ontstaansgeschiedenis wil onderwerpen en als dat niet gaat, oproept tot verdrijven.
In dat verband verdiend Isral juist alle steun om zich in haar bestaan te kunnen blijven verdedigen. Dat dit tragische gevolgen heeft is n en alleen de ter volle verantwoording van hamas als terreurorganisatie.
[..] Geen idee hoe je je dat afschaffen van die onderdrukkende religie voorstelt. Isral zeker doet zeker niet waar zij "zin" in heeft en wringt zich juist in allerlei kromme bochten om het aantal slachtoffers, beperkt te houden. Het soevereine Isral heeft het volste en zelfs onvoorwaardelijke recht zich te verweren tegen de voortdurend escalerende terreur die hamas opererend onder dekking van burgers vanuit Gaza, veroorzaakt.
Het vervelende van historische oorzaken of vermeende rechten erbij slepen, is dat in een (eigen) aangepaste geschiedenislezing een passende reden te vinden zal zijn dat n of de ander, hun (on)gelijk heeft. Het lastige van tribaal georganiseerde structuren, w.o. idd de islam, is dat zij anderen op grond van haar geclaimde ontstaansgeschiedenis wil onderwerpen en als dat niet gaat, oproept tot verdrijven.
In dat verband verdiend Isral juist alle steun om zich in haar bestaan te kunnen blijven verdedigen. Dat dit tragische gevolgen heeft is n en alleen de ter volle verantwoording van hamas als terreurorganisatie.
Leuk betoog, kan zo de prullenbak in. Isral gaat wat verder dan “zich verdedigen”. Precies wat we Oekrane vertellen te doen en niet te doen. Bij Isral moeten we maar een oogje toeknijpen? Prima maar ik ben blij dat de grote wereldleiders toch aardig kritisch zijn op de acties van Isral.
[..] Er was voor de oorlog een werkloosheid van meer dan 80% en dat is nu natuurlijk helemaal hoog en alles ligt in puin. Hoe moeten die mensen aan geld komen om iets te kunnen kopen?
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat voedselhulp en hulpgoederen op de markt terecht komt alleen dat gaat natuurlijk wel gebeuren. Er is totaal geen gezag meer want dat was Hamas of de politie en beide worden door IDF aangevallen en IDF wil zich er verder niet mee bemoeien. De brave Palestijn is extreem de klos. Dat de brave Palestijn op weinig compassie kan rekenen begrijp ik, maar het zijn wel mensen en ze hebben er niet voor gekozen om daar geboren te worden of berhaupt te leven
Wanneer "rekening houden met" betekent dat hamas Isral blijft, mag of nog kan terroriseren; lijkt mij dat niet mogelijk. Dat Gazanen zelfs in die chaos van verdeelde eigenbelangen niet in staat zijn zichzelf te organiseren maakt mij te meer duidelijk zij zelf niet in staat blijkt om enige rechtsorde te hebben voor een betere toekomst.
Goed om te blijven verduidelijken dat hamas als ("verkozen") autoriteit ter plaatse als enige hoofdverantwoordelijk is voor al het aangedaan geweld. Het noodlot van leven is dat niemand daarvoor heeft gekozen maar wel kan bepalen hoe dat zo (vol)waardig mogelijk wordt geleefd.
[..] Wanneer "rekening houden met" betekent dat hamas Isral blijft, mag of nog kan terroriseren; lijkt mij dat niet mogelijk. Dat Gazanen zelfs in die chaos van verdeelde eigenbelangen niet in staat zijn zichzelf te organiseren maakt mij te meer duidelijk zij zelf niet in staat blijkt om enige rechtsorde te hebben voor een betere toekomst.
Goed om te blijven verduidelijken dat hamas als ("verkozen") autoriteit ter plaatse als enige hoofdverantwoordelijk is voor al het aangedaan geweld. Het noodlot van leven is dat niemand daarvoor heeft gekozen maar wel kan bepalen hoe dat zo (vol)waardig mogelijk wordt geleefd.
HAMAS moet de gijzelaars vrij laten
Op woensdag 8 mei 2024 22:28 schreef Molo het volgende: Het is verder wel een hopeloze bedoening allemaal qua vooruitgang... Hoop dat er achter de schermen wel wat voor elkaar gekregen wordt
Lijkt mij best lastig om met de verantwoordelijken van een geplande terreuraanslag - ook achter de schermen - te onderhandelen. Ik kan mij hier dan ook weinig anders bij voorstellen dan rekken is uiteindelijk strekken.
[..] Leuk betoog, kan zo de prullenbak in. Isral gaat wat verder dan “zich verdedigen”. Precies wat we Oekrane vertellen te doen en niet te doen. Bij Isral moeten we maar een oogje toeknijpen? Prima maar ik ben blij dat de grote wereldleiders toch aardig kritisch zijn op de acties van Isral.
Mooi, je kan je scharen onder al die andere scheidsrechters die omdat een zeker betoog niet past in hun weldenken, repliek geen inhoud zou hebben.
Ben wel benieuwd hoe dat werkt in iemands hoofd door de situatie van Oekrane te schakelen met dat wat plaatsvindt in Gaza. Wie hier en waar dan op welke wijze een oogje toeknijpt, mag je mij proberen uit te leggen. Zelf heb ik niet zo'n hoge pet op van wereldleiders die vooral in staat zijn gebleken op aan de top van hun piramide te komen en anderen voor hun karretje te spannen. Dat iemand wereldleider is maakt de persoon nog niet rechtvaardig of geschikt een rol te hebben.
Laat staan wie zijn zij dan wel die menen wel Isral te mogen veroordelen op haar reactie maar zelf geen acties nemen om door hamas veroorzaakte terreur uit te willen bannen. De oplossing zou relatief simpel zijn dat Gaza onder VN gezag zou komen, iets dat allerlei facties ter linkerzijde helaas wisten te voorkomen en die hoogmoedige wereldleiders geen trek in hebben. Isral rest dan niets anders dan zelf te zorgen voor haar veiligheid dat hier betekent: de eradicatie van hamas.
[..] Doen waar ze zin in hebben in de Gazastrook dan. Volgens mij staan we het Oekrane ook niet toe om Massaal hele gebieden in Rusland van de kaart te vegen.
Worden er in Gaza dan gebieden van de kaart geveegd?
Kijk nou nog eens wat er daar allemaal gebeurt. Met al hun vuurkracht hadden ze geheel Gaza tot as kunnen branden maar daar is helemaal geen sprake van.
Weet je zeker dat je je informatie wel van de juiste bronnen haalt?
quote:
En waarom we ze niet onvoorwaardelijk moeten steunen. Moet ik dat echt uitleggen?
Yep. Want ik zou niet weten welk land of leger meer rekening zou houden met een vijand die zo meedogenloos is als de Palestijnen. Ik zou het echt niet weten. Wijzelf hadden de Palestijnen met heel hun smerige haatcultuur allang in zee gegooid.
[..] Ik zei niet dat het een logisch doel is. Maar Isral isoleren van de rest van de wereld is wel een doel gok ik.
En ze genieten vast van het groeiende anti semitisme overal.
Dat was idd het strategische ingeplande "idee" dat de leiders van hamas in Qatar met de terreur voor ogen hadden om als allerlaatste poging en vooral wanhoopsgok, de status quo te doen kantelen.
Buiten dat dit een doelbewust vooropgezette misdaad is die "onschuldige" burgers in dood en verderf stort(te), lijkt mij dat het uiterst geavanceerde (en autonoom opererende) Isral zich zeker niet en nooit zal onderwerpen aan andersmans idee van een onderdrukkende leefwijze.
[..] Mooi, je kan je scharen onder al die andere scheidsrechters die omdat een zeker betoog niet past in hun weldenken, repliek geen inhoud zou hebben.
Ben wel benieuwd hoe dat werkt in iemands hoofd door de situatie van Oekrane te schakelen met dat wat plaatsvindt in Gaza. Wie hier en waar dan op welke wijze een oogje toeknijpt, mag je mij proberen uit te leggen. Zelf heb ik niet zo'n hoge pet op van wereldleiders die vooral in staat zijn gebleken op aan de top van hun piramide te komen en anderen voor hun karretje te spannen. Dat iemand wereldleider is maakt de persoon nog niet rechtvaardig of geschikt een rol te hebben.
Laat staan wie zijn zij dan wel die menen wel Isral te mogen veroordelen op haar reactie maar zelf geen acties nemen om door hamas veroorzaakte terreur uit te willen bannen. De oplossing zou relatief simpel zijn dat Gaza onder VN gezag zou komen, iets dat allerlei facties ter linkerzijde helaas wisten te voorkomen en die hoogmoedige wereldleiders geen trek in hebben. Isral rest dan niets anders dan zelf te zorgen voor haar veiligheid dat hier betekent: de eradicatie van hamas.
Verdediging houdt in mijn woordenboek op daar waar je landsgrenzen eindigen. Dus dat houdt wat mij betreft dan ook in dat er van verdediging geen sprake is maar we hebben het hier over een aanval. Je kunt allerlei dure woorden gebruiken en vooral je zinsopbouw zodanig wegzetten dat niemand er wat van begrijpt, dat maakt nog niet dat je betoog enig stand houdt.
[..] Verdediging houdt in mijn woordenboek op daar waar je landsgrenzen eindigen. Dus dat houdt wat mij betreft dan ook in dat er van verdediging geen sprake is maar we hebben het hier over een aanval. Je kunt allerlei dure woorden gebruiken en vooral je zinsopbouw zodanig wegzetten dat niemand er wat van begrijpt, dat maakt nog niet dat je betoog enig stand houdt.
Mooi dat eigen woordenboek en gelijk het probleem omdat het geen vertaling bevat van een andere zienswijze.
Hoe zou Isral zich dan tegen een terreuraanval en raketten moeten verdedigen als (en wordt) gedaan vanuit Gaza ? Of geldt dan ook dat Isral zich dat om wille van zg landsgrenzen die in iemands hoofd zitten, allemaal moet laten welgevallen ?
Los daarvan is de Gazastrip geen land maar een overeengekomen autonoom "gebied" of zo je wilt, "(vluchtelingen)kamp" als product van ooit een wapenstilstand tussen Egypte en Isral. Hamas greep daar ergens in 2007 de macht en heeft haar aanwezigheid sindsdien een steeds groter totalitair terreurkarakter gegeven. Palestijnen kennen zichzelf overigens een veel groter gebied toe als hun "land" dat zich niet voor niets uitstrekt van de "rivier tot aan de zee". Isral als staat, heeft daarin geen recht om (voort) te bestaan.
Wat Isral daar(in) mogelijk te verwijten is dat zij vanwege de voortdurend daaruit ontstane dreiging(en), de bewoners feitelijk op water en brood onder curatele hekbewaking plaatste etc.etc met de huidige situatie tot gevolg.
De hamas strategen en hun sponsoren, willen geen andere mogelijkheid gebruiken dan terreur als drukmiddel. In een tribale cultuur, kent helaas alleen het recht van de (ge)weldadige overwinnaar. De vraag is dan hoe dan wel, anders dan met groter geweld, die methode de kop in te drukken ?
Wat je ook vindt van de Isralische keuze om hamas uit te gaan roeien, is daarmee voor de Gazanen de kans groter dat zij weer kunnen gaan toewerken naar een eigen land(sgrens cq tweestaten oplossing) om daarbinnen dan weer zelf te beschikken. Ik vrees dat ook dan, omdat er veel andere terreurorganisaties zijn, die oplossing nog een lange adem nodig zal hebben.
Ik hoop dat de tienduizenden doden het uiteindelijke gevolg hebben dat Israel als wereldmacht straks niets meer voorsteld en dat het terecht gezien gaat worden als een terroristische paria staat. Dat alle extremistische zionistische organisaties ontmanteld worden en er groepen macht krijgen die deze ellende kunnen verhelpen zodat men uiteindelijk samen kunnen leven. Het feit dat Israel hun eigen deal voor een staakt het vuren weigert te ondertekenen zegt al genoeg. Men wil een genocide, geen vrede. En ondertussen wordt de Westelijke Jordaanoever ook verder ontmanteld.
Onmenselijke Israelische terreur en ik ben in ieder geval blij dat er protesten woren gevoerd hiertegen.
Israel als legitieme staat is helemaal prima maar dan wel weer terug naar de grenzen van 1947.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie. Vrijheid
[..] Mooi dat eigen woordenboek en gelijk het probleem omdat het geen vertaling bevat van een andere zienswijze.
Hoe zou Isral zich dan tegen een terreuraanval en raketten moeten verdedigen als (en wordt) gedaan vanuit Gaza ? Of geldt dan ook dat Isral zich dat om wille van zg landsgrenzen die in iemands hoofd zitten, allemaal moet laten welgevallen ?
Los daarvan is de Gazastrip geen land maar een overeengekomen autonoom "gebied" of zo je wilt, "(vluchtelingen)kamp" als product van ooit een wapenstilstand tussen Egypte en Isral. Hamas greep daar ergens in 2007 de macht en heeft haar aanwezigheid sindsdien een steeds groter totalitair terreurkarakter gegeven. Palestijnen kennen zichzelf overigens een veel groter gebied toe als hun "land" dat zich niet voor niets uitstrekt van de "rivier tot aan de zee". Isral als staat, heeft daarin geen recht om (voort) te bestaan.
Wat Isral daar(in) mogelijk te verwijten is dat zij vanwege de voortdurend daaruit ontstane dreiging(en), de bewoners feitelijk op water en brood onder curatele hekbewaking plaatste etc.etc met de huidige situatie tot gevolg.
De hamas strategen en hun sponsoren, willen geen andere mogelijkheid gebruiken dan terreur als drukmiddel. In een tribale cultuur, kent helaas alleen het recht van de (ge)weldadige overwinnaar. De vraag is dan hoe dan wel, anders dan met groter geweld, die methode de kop in te drukken ?
Wat je ook vindt van de Isralische keuze om hamas uit te gaan roeien, is daarmee voor de Gazanen de kans groter dat zij weer kunnen gaan toewerken naar een eigen land(sgrens cq tweestaten oplossing) om daarbinnen dan weer zelf te beschikken. Ik vrees dat ook dan, omdat er veel andere terreurorganisaties zijn, die oplossing nog een lange adem nodig zal hebben.
Hamas is niet heel veel anders dan Nederlands verzet in de tweede wereldoorlog. (behalve dan dat het 70+ jaar duurt ipv 5) De ironie is schrijnend. Ik heb weinig tot niets met de Islam of religie in zijn geheel maar als mijn land chronisch verkracht zou worden door een externe partij zou ik ook alles doen in mijn macht om me ertegen te verzetten (Hoop ik dan maar, sowieso is het meer dan begrijpelijk dat een volk zich steeds extremer verzet hoe hopelozer de situatie wordt)
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie. Vrijheid
[..] Hamas is niet heel veel anders dan Nederlands verzet in de tweede wereldoorlog. (behalve dan dat het 70+ jaar duurt ipv 5) De ironie is schrijnend. Ik heb weinig tot niets met de Islam of religie in zijn geheel maar als mijn land chronisch verkracht zou worden door een externe partij zou ik ook alles doen in mijn macht om me ertegen te verzetten (Hoop ik dan maar, sowieso is het meer dan begrijpelijk dat een volk zich steeds extremer verzet hoe hopelozer de situatie wordt)
[..] Mooi dat eigen woordenboek en gelijk het probleem omdat het geen vertaling bevat van een andere zienswijze.
Heel leuk die langspeelplaat over zg niet bestaande landsgrenzen. Mij zegt dat tot die hoogte zoveel dat Isral wel degelijk grenzen heeft en een gebied waar buiten een hoop terroristen ook gewoon burgers wonen die op een zodanige manier behandeld worden dat zij Isral de komende 50 jaar niet als vrienden gaat zien.
[..] Heel leuk die langspeelplaat over zg niet bestaande landsgrenzen. Mij zegt dat tot die hoogte zoveel dat Isral wel degelijk grenzen heeft en een gebied waar buiten een hoop terroristen ook gewoon burgers wonen die op een zodanige manier behandeld worden dat zij Isral de komende 50 jaar niet als vrienden gaat zien.
3/4 staat achter hamas en vond de 7 oktober aanvallen helemaal top.
Zij dienen israel en de joden ook niet zo te behandelen zoals ze doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Hamas is niet heel veel anders dan Nederlands verzet in de tweede wereldoorlog. (behalve dan dat het 70+ jaar duurt ipv 5) De ironie is schrijnend. Ik heb weinig tot niets met de Islam of religie in zijn geheel maar als mijn land chronisch verkracht zou worden door een externe partij zou ik ook alles doen in mijn macht om me ertegen te verzetten (Hoop ik dan maar, sowieso is het meer dan begrijpelijk dat een volk zich steeds extremer verzet hoe hopelozer de situatie wordt)
Hamas is geen verzet. Hamas zijn terroristen.
Een detail nog: Het verzet richte zich tegen de bezetter, het verzet ging niet de grens over om al verkrachtend, borstafsnijdend, in de brand steken rond te moorden op willekeurige burgers in Duitsland.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
[ Bericht 29% gewijzigd door Kijkertje op 09-05-2024 02:55:50 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
[ Bericht 34% gewijzigd door Kijkertje op 09-05-2024 03:12:19 ]
Die zoon van een Hamas-leider die voor de Israelische geheime dienst Shin Bet ging werken:
twitter
Netanyahu's eigen oorlogskabinet was tegen de aanval op Rafah ....
[..] Wanneer "rekening houden met" betekent dat hamas Isral blijft, mag of nog kan terroriseren; lijkt mij dat niet mogelijk. Dat Gazanen zelfs in die chaos van verdeelde eigenbelangen niet in staat zijn zichzelf te organiseren maakt mij te meer duidelijk zij zelf niet in staat blijkt om enige rechtsorde te hebben voor een betere toekomst.
Ik weet niet waar je dat 'rekening houden met' en die invulling vandaan haalt.
Ik vind het gek zoals je het spint dat ze het 'zelfs in die chaos' niet kunnen organiseren. Zelfs. Dan verwoord je het waardeloos of redeneer je een kant op
Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef jogy het volgende: Ik hoop dat de tienduizenden doden het uiteindelijke gevolg hebben dat Israel als wereldmacht straks niets meer voorsteld en dat het terecht gezien gaat worden als een terroristische paria staat. Dat alle extremistische zionistische organisaties ontmanteld worden en er groepen macht krijgen die deze ellende kunnen verhelpen zodat men uiteindelijk samen kunnen leven. Het feit dat Israel hun eigen deal voor een staakt het vuren weigert te ondertekenen zegt al genoeg. Men wil een genocide, geen vrede. En ondertussen wordt de Westelijke Jordaanoever ook verder ontmanteld.
Onmenselijke Israelische terreur en ik ben in ieder geval blij dat er protesten woren gevoerd hiertegen.
Israel als legitieme staat is helemaal prima maar dan wel weer terug naar de grenzen van 1947.
Je dacht: goh, ik post hier niet zo vaak iets,laat ik met iets volkomen wereldvreemds komen?
Ja precies. Want Hamas laat de Palestijnen zelf wel echt voelen alsof ze 'vrij' zijn. Echte democraten die Hamas.
Ja precies. Want Hamas laat de Palestijnen zelf wel echt voelen alsof ze 'vrij' zijn. Echte democraten die Hamas.
Antisemitisme heeft in Europa een van de ergste grootschalige misdaden van de mensheid veroorzaakt, namelijk de holocaust. Zeker en vast.
Maar antisemitisme geen islamitisch probleem? en dat omdat Joden ook wel eens welkom waren in moslimlanden? vanwege goed gedrag jegens Joden, vergeten we de pogroms door de historie heen ofzo?
Op donderdag 9 mei 2024 03:30 schreef Kijkertje het volgende: Die zoon van een Hamas-leider die voor de Israelische geheime dienst Shin Bet ging werken:
Intelligente man. Hij komt ook geduldig en beschaafd over.
Bedoel, soms als je naar iemand kijkt, dan krijg je het gevoel alsof ze hoog in hun stress-niveau zitten. Harde stem, schreeuwen, ogen die nogal open staan (alsof ze iets hebben gebruikt). Dat heb je bij deze man helemaal niet. Wat een rust.
Vind dit een beetje 'meh'. Ik ben alles behalve fan van Netanyahu, maar dat neemt niet weg dat het ook prima kan dat hij goede argumenten heeft om wel Rafah aan te vallen. En ja, ik denk ook dat hij het verslaan van Hamas, krachtigheid tonen aan de rechtse kiezers hoger op zijn prioriteiten lijst heeft staan, dan de gijzelaars.
Maar, dat kan toch? het is dubieus, maar is niet de eerste keer in oorlogen, hoor. Dat gijzelaars worden opgeofferd voor een ander doel.
Op woensdag 8 mei 2024 23:09 schreef LaDaDiDa het volgende: Hamas IRAN heeft hoe dan ook hun doel bereikt. Joden en Isral worden veel meer gehaat.
zo even aangepast
Op woensdag 8 mei 2024 23:09 schreef LaDaDiDa het volgende: Hamas heeft hoe dan ook hun doel bereikt. Joden en Isral worden veel meer gehaat.
Dat is wat je ziet in alle openheid. Onder de schijnheilige Nederlandse oppervlakte zijn er massa's mensen die niks meer zeggen dan anders maar die over het randje zijn gevallen en naar het stemhokje zijn gerend omdat ze klaar zijn met wat ze hebben gezien vanuit islamitische maar ook "progressief" linkse hoek bij de taferelen bij de "pro-Palestina"-demonstraties.
Wilders staat op rond de 50 zetels nu. Hamas heeft niet alleen voor elkaar gekregen dat de Jodenhaat is opgeflakkerd, maar dat de gevoelens van wantrouwen naar met name moslims toe verder over aan het koken zijn.
En als dit nu spontaan en zuiver politiek was geweest, dan was dat niet gebeurd. Dit is zorgvuldig geplot, afgewogen en georkestreerd, een stukje agenda dat zelfs IS niet zo voor elkaar heeft kunnen boksen. Het drukt bij mensen op een paar hele nare, primitieve knopjes.
Net als met die complottheorien is het een gevoelskwestie en daar werkt geen redelijkheid bij.
Het Nederlands verzet heeft nooit aanslagen gepleegd op Duitse burgers. Verder zou ik nog veel andere dingen tegen je willen zeggen, maar dan krijg ik een ban hier. In elk geval: je bent knettergek.
[..] Het Nederlands verzet heeft nooit aanslagen gepleegd op Duitse burgers. Verder zou ik nog veel andere dingen tegen je willen zeggen, maar dan krijg ik een ban hier. In elk geval: je bent knettergek.
Heeft het Nederlandse verzet bewust Duitse burgers gespaard omdat het onschuldige mensen zijn of zijn die Duitse burgers gespaard omdat ze ergens ver weg woonde waar wij niet wonen? Verder zijn er bij aanvallen van het neferlandse verzet wel
Als burgers aanvallen absoluut not done is, zou dat voor 7 oktober in Gaza ook enigszins zo moeten zijn. Een dode Palestijnse burger doet ons al jaren geen pijn, het is altijd de volledige verantwoordelijkheid van Hamas. Ook zo'n bloedbad als Great March of Return
[..] Het Nederlands verzet heeft nooit aanslagen gepleegd op Duitse burgers. Verder zou ik nog veel andere dingen tegen je willen zeggen, maar dan krijg ik een ban hier. In elk geval: je bent knettergek.
Ja dit ja.
Met nog een aantal anderen er bij.
Op donderdag 9 mei 2024 01:03 schreef jogy het volgende: Ik hoop dat de tienduizenden doden het uiteindelijke gevolg hebben dat Israel als wereldmacht straks niets meer voorsteld en dat het terecht gezien gaat worden als een terroristische paria staat. Dat alle extremistische zionistische organisaties ontmanteld worden en er groepen macht krijgen die deze ellende kunnen verhelpen zodat men uiteindelijk samen kunnen leven. Het feit dat Israel hun eigen deal voor een staakt het vuren weigert te ondertekenen zegt al genoeg. Men wil een genocide, geen vrede. En ondertussen wordt de Westelijke Jordaanoever ook verder ontmanteld.
Goed verhaal, lekker kort.
Kan er niks mee helaas. Ik zit in een andere informatiebubbel dan jij.
[..] Heeft het Nederlandse verzet bewust Duitse burgers gespaard omdat het onschuldige mensen zijn of zijn die Duitse burgers gespaard omdat ze ergens ver weg woonde waar wij niet wonen? Verder zijn er bij aanvallen van het neferlandse verzet wel
Als burgers aanvallen absoluut not done is, zou dat voor 7 oktober in Gaza ook enigszins zo moeten zijn. Een dode Palestijnse burger doet ons al jaren geen pijn, het is altijd de volledige verantwoordelijkheid van Hamas. Ook zo'n bloedbad als Great March of Return
Opnieuw: the Great March of Return was geen geval van spontaan protesterende boze burgers die allemaal dezelfde kant op besloten te lopen, het was een door Hamas en de PIJ gechoreografeerde stampede in een militaire bufferzne richting een grens waarbij er met projectielen en snipers een reactie werd uitgelokt.
Dus ja, deze burgers zijn volledig door Hamas omgekomen. Tevens was een flink aantal van de doden niet eens een burger maar een militant lid van Hamas of de PIJ. Tevens werden de protesten gebruikt als dekmantel voor operaties in het grensgebied door deze organisaties.
Dit is niet altijd het geval, maar dit is echt een heel slecht voorbeeld.
Je bedoelt het verdelingsplan dat unaniem door de Arabieren is afgewezen?
Koekoek. Dit kan echt niet meer.
Ik weet niet welke geschiedenisboeken jij zoal hebt opengeslagen, maar ik heb nog nooit ergens gelezen dat er alvorens de Tweede Wereldoorlog uitbrak, er door Nederlandse groeperingen honderden terroristische aanslagen waren in Duitsland of de Nederlandse leiding als doel had het vernietigen van Duitsland en een nieuw land te stichten, vanuit die religieuze motieven, zonder etnische Duitsers. Laat staan dat er manifesto's waren met testen als:
'"The Day of Judgement will not come about until the Dutch fight the Germans (killing the Germans), when the Germans will hide behind stones and trees.'
[..] Je bedoelt het verdelingsplan dat unaniem door de Arabieren is afgewezen? [..]
En terecht. Het land hoefde helemaal niet verdeeld te worden. en staat met gelijke rechten voor allen is wat er toen had moeten gebeuren. Maar dat konden de Joden niet accepteren!
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
Op donderdag 9 mei 2024 10:35 schreef trein2000 het volgende: [ x ] Minister van nationale veiligheid dames en heren. Als je nog wil weten wat voor kleuters het in Isreal voor het zeggen hebben.
En dus?
Maarre, ligt het nou aan mij of is Isral gewoon Rafah binnengegaan zonder dat ze eerst een volledig terreurbombardement hebben uitgevoerd op die stad en genocideren de grondtroepen ook niet iedereen die ze zien rondlopen?
Op woensdag 8 mei 2024 23:09 schreef LaDaDiDa het volgende: HamasPutin heeft hoe dan ook hun zijn doel bereikt. Joden en Isral worden veel meer gehaat., de wereld is afgeleid van de oorlog in Ukraine
Fixed
Laten we duidelijk zijn, via vazal en vriendje Iran heeft Putin verschillende Proxy oorlogen gestart. Naast deze ook in de Rode Zee, Burkina Faso, Niger. Vind het opvallend hoe er zo niet gedemonstreerd wordt tegen Putin
Op donderdag 9 mei 2024 10:35 schreef trein2000 het volgende: [ x ] Minister van nationale veiligheid dames en heren. Als je nog wil weten wat voor kleuters het in Isreal voor het zeggen hebben.
Met een beetje pech heeft er in de VS over een paar maanden ook weer een kleuter het voor het zeggen. Kunnen ze samen in de zandbak spelen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Types zoals jij denken dat er in 1947 gewoon een speld op de kaart is gedrukt door Ben Gurion 'doe daar maar, daar is het altijd mooi weer en hebben ze palmbomen'
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
[..] Types zoals jij denken dat er in 1947 gewoon een speld op de kaart is gedrukt door Ben Gurion 'doe daar maar, daar is het altijd mooi weer en hebben ze palmbomen'
Wat ook voor het gemak ook vaak vergeten wordt is dat het plan ook een douane/economische unie was. Dus het hele 'we hebben geen haven' geneuzel sloeg totaal nergens op.