De kreet: From the river to the sea, Palestina will be free... " is strikt genomen geen oproep joden te vermoorden.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, veel landen denken daar anders over en de Nederlandse Tweede Kamer ook: https://jonet.nl/from-the-river-to-the-sea-wordt-strafbaar/
Niet dat ik iedereen die dat roept antisemiet wil noemen, zeker niet. Maar met dit in je achterhoofd weet je dat als je wat wil bereiken, dat je dan niet deze leus moet roepen. Zodra je controversiële dingen gaat roepen, weet je zeker dat niemand meer naar je luistert.
Typisch wel.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 19:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Overigens mogen ze dan ook wel wat andere hondenfluitjes gaan verbieden.
Om zoiets multi-interpretabels in het strafrecht te mieteren wordt wel een enorm glijdende schaal zeg, als je daarmee er niet al afgegleden bent.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:44 schreef Hanca het volgende:
From the river to the sea roepen is in de meeste westerse landen inmiddels wel strafbaar, dat is niet voor niets. Ook in Nederland wordt dit strafbaar.
Alsof mensen ook niet als de dood zijn om islamofoob, transfoob of homofoob genoemd te worden; zet die kleppen eens een keer af.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waar ga je wel wat mee bereiken dan? Ik zie het niet zo scherp meer, Israel pleegt gewoon op grote schaal moord en onderscheid zich in niets van Hamas maar de een is een terreur organisatie en de andere steunen we onvoorwaardelijk.
Maar we zijn zo ontiegelijk bang om anti-semiet genoemd te worden dat zelfs Israeli's die protest laten horen bedreigd worden en anti-semieten genoemd worden (zie Berlinale).
Strafrecht is vaak algemeen geformuleerd, zodat de rechter het kan interpreteren binnen de juiste context. De Kamer heeft ook geen motie aangenomen om deze specifieke uitspraak te verbieden, maar om het OM te bewegen tot vervolging over te gaan van mensen die dit roepen. Lijkt misschien een nuance verschil, maar ik moet nog maar zien of dit leidt tot een daadwerkelijke veroordeling.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Om zoiets multi-interpretabels in het strafrecht te mieteren wordt wel een enorm glijdende schaal zeg, als je daarmee er niet al afgegleden bent.
Conclusies als ‘de kamer wil dit verbieden’ kloppen dan ook niet. De kamer wilde vooral een signaal afgeven denk ik, maar de conclusie dat het wetboek van strafrecht “de mogelijkheid biedt om hier tegen op te treden” is voor eigen rekening.quote:De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat er sinds het uitbreken van de oorlog in Israël een huiveringwekkende stijging van antisemitische incidenten in Nederland plaatsvindt;
constaterende dat er demonstraties plaatsvinden waarbij antisemitische leuzen gescandeerd worden en terreur verheerlijkt wordt;
overwegende dat de context van de leus «From the river to the sea ...» rechtstreeks uit het handvest van Hamas komt en oproept tot het uitroeien van alle Joden wereldwijd;
overwegende dat het Wetboek van Strafrecht de mogelijkheid biedt om hiertegen op te treden, maar dat de politie en het OM hier zeer terughoudend in zijn vanwege de context;
verzoekt de regering om in navolging van Duitsland en Oostenrijk het scanderen van de leus «From the river to the sea ...» bij demonstraties in antisemitische context te plaatsen en dit in het handelingsperspectief op te nemen,
En dit zijn niet de eerste de beste ambtenaren die bij zo'n proces worden gezet. De kans is nul dat die deze terminologie typen als dat niet de bedoeling was. Jorritsma veegt hier haar straatje schoon met semantisch gelul. Dan is elke kamerbrief maar tekst van een ambtenaar want die schrijven ze ook niet zelf.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, noem het zoals je wil, maar de befaamde Omtzigt-functie-elders-memo lag er na jaren van ijzeren kadaverdiscipline, waar je enige taak als (coalitie)kamerlid was om vooral geen kritische vragen aan bewindspersonen te stellen en af en toe je hand op te steken. Waar men stelselmatig informatie achterhield voor het parlement, en er was er toevallig eentje die daar de hele tijd stennis over aan het schoppen was. Dat moet je niet hebben, natuurlijk. Straks word je nog verantwoordelijk gehouden voor je beleid, stel je voor.
Zouden eigenlijk een motie moeten indienen om "All lives matter" te verbieden. Eens zien of de SGP meegaat.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Om zoiets multi-interpretabels in het strafrecht te mieteren wordt wel een enorm glijdende schaal zeg, als je daarmee er niet al afgegleden bent.
https://www.montesquieu-i(...)?colctx=vllzft76lfmuquote:SGP is constitutioneel kompas kwijtgeraakt
donderdag 29 februari 2024, 13:37, column van Prof.Dr. Bert van den Braak
Gisteren was er een unicum in de Tweede Kamer. Dat deed zich voor bij de behandeling van het wetsvoorstel om een elfde gemeente toe te voegen aan de lijst van gemeenten waar het coffeeshop-experiment mag plaatsvinden. SGP'er Diederik van Dijk diende een motie in om de Kamer te laten uitspreken dat het D66-initiatiefvoorstel over het invoeren van de gesloten coffeeshopketen dient te worden ingetrokken. Dat wetsvoorstel ligt bij de Eerste Kamer.
Van Dijk stelt: het door de Tweede Kamer op 21 februari 2017 aangenomen initiatiefvoorstel is op grond van artikel 82, 1e lid een initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamer geworden en zij gaat erover.
Het initiatiefvoorstel werd in 2015 ingediend door Vera Bergkamp en door haar in 2017 met succes verdedigd in de Tweede Kamer. Daarmee werd het inderdaad formeel een initiatiefvoorstel van de Tweede Kamer. Die droeg Bergkamp op het wetsvoorstel in de Eerste Kamer te verdedigen. Zij gaf die verdediging in juni 2021 (na haar verkiezing tot Kamervoorzitter) over aan haar fractiegenoten Joost Sneller en Sjoerd Sjoerdsma.
Formeel is het de Tweede Kamer die kan besluiten tot intrekking. Dat is sinds 1945 zeven maal gebeurd. Zo werd in 1956 een eerstelezingsvoorstel over regeling van een parlementsloze periode (ingediend door P.J. Oud) ingetrokken. Hetzelfde gold in mei 2023 met een initiatiefvoorstel van VVD en CDA over het laten vervallen van het verplichte voorzitterschap van raadscommissies door raadsleden, Statenleden en eilandsraadsleden.
Een ander voorbeeld was een initiatiefvoorstel van GroenLinks over duurzaam geproduceerd hout (en een bijbehorende novelle). Dat was omdat tijdens de behandeling in de Eerste Kamer bleek dat er strijdigheid was met EU-regels.
Het waren echter steeds de verdedigers van het voorstel die om intrekking verzochten. Dat dit buiten de indiener c.q. verdediger omgaat, is niet eerder gebeurd.
Bij de indiening van zijn motie bleek Van Dijk namelijk geen overleg met Sneller te hebben gepleegd. Van Dijk verwees naar de Grondwet en stelde dat de Tweede Kamer nu eenmaal het recht heeft dit te doen. Formeel mag dit zo zijn. Er is geen precedent en deze stap zonder overleg met de verdediger nemen, grenst niet alleen aan onhoffelijkheid. Dat is het gewoon.
Uiteraard is het aan de verdediger om te beslissen over wel of niet voortzetten van de verdediging. Dit is niet iets wat de Tweede Kamer bij motie - en al helemaal niet zonder overleg - moet doen; zelfs al is het formeel toegestaan.
De SGP lijkt dus haar constitutionele kompas te hebben verloren, maar zeker haar oog voor wat constitutioneel betamelijk is.
Je zal Bas van der Vlies wel bedoelen?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:37 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.montesquieu-i(...)?colctx=vllzft76lfmu
leefde Kees van der Staaij maar nog
Uiteraard werd die motie alleen gesteund door de PVVquote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:37 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.montesquieu-i(...)?colctx=vllzft76lfmu
leefde Kees van der Staaij maar nog
Je ziet weer spoken.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh alleen extreemlinkse hondenfluitjes moeten verboden worden?
Yesilgöz blijkt niet de enige schizofrene VVD'er.quote:De Tweede Kamer heeft het kabinet opgedragen in Brussel tégen de Europese Natuurherstelwet te stemmen. VVD-Kamerlid Christianne van der Wal steunt dat verzoek, terwijl zij de nieuwe wet als minister verdedigt.
Dit is natuurlijk niet zo gek: de mening van een fractie uit een coalitie hoeft natuurlijk lang niet altijd overeen te komen met de mening van de complete coalitie en dus de regering. En in een demissionaire periode komt dit wat vaker tot uiting en na de verkiezingen zitten dan ook de bewindspersonen deels nog in de Kamer.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Yesilgöz blijkt niet de enige schizofrene VVD'er.
Strikt genomen is die leus verzonnen door mensen die de Joden in Israël wilden uitroeien. Allerlei leuzen uit de Tweede Wereldoorlog zijn als losse leus ook niet erg, maar met de geschiedkundige achtergrond erbij wel.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De kreet: From the river to the sea, Palestina will be free... " is strikt genomen geen oproep joden te vermoorden.
De tweede kamer wilt dit verbieden... en dat is precies de westerse steun van al 75 jaar die het mogelijk maakt voor zionisten de Palestijnen hun land af te pakken, te onderdrukken en nu dan de massamoorden in Gaza.
Wat te denken van deze kreet: 'Joden hebben recht op een staat rond Jeruzalem'
Dat vind men normaal en niks mis mee. Terwijl het neerkomt op land inpikken en Palestijnen onderdrukken.
Maar strikt genomen is het geen oproep tot massamoorden te Gaza. Hoewel sommigen die lading wel geven aan deze kreet
Dat uitroeien verzin je er zelf bij. De uitspraak bestond al eerder (ironisch genoeg ook onder zionisten), maar wordt vanaf de jaren’60 gebruikt om aan te geven dat het ‘Palestijnse gebied’ bedoeld is voor Palestijnen en Joodse mensen met wortels pre-1948.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Strikt genomen is die leus verzonnen door mensen die de Joden in Israël wilden uitroeien. Allerlei leuzen uit de Tweede Wereldoorlog zijn als losse leus ook niet erg, maar met de geschiedkundige achtergrond erbij wel.
Roep dan gewoon: "de Palestijnen hebben ook recht op een eigen staat!". En niet een leus waarvan iedereen inmiddels wel weet dat die oorspronkelijk een antisemitische achtergrond heeft.
Ja dus eigenlijk is het een hondenfluitje voor "Veeg Israel en zijn inwoners van de kaart!"quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:30 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat uitroeien verzin je er zelf bij. De uitspraak bestond al eerder (ironisch genoeg ook onder zionisten), maar wordt vanaf de jaren’60 gebruikt om aan te geven dat het ‘Palestijnse gebied’ bedoeld is voor Palestijnen en Joodse mensen met wortels pre-1948.
Nee, dat verzin ik er niet bij, de leus werd als eerst gebruikt door een groep Palestijnen die de Joden wilden uitroeien.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:30 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat uitroeien verzin je er zelf bij. De uitspraak bestond al eerder (ironisch genoeg ook onder zionisten), maar wordt vanaf de jaren’60 gebruikt om aan te geven dat het ‘Palestijnse gebied’ bedoeld is voor Palestijnen en Joodse mensen met wortels pre-1948.
Ja, denk wel meer dan een hondenfluitje. Ze gaan er vanuit dat als Israël geschapen kan worden door de internationale gemeenschap, die ook weer opgeheven kan worden.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dus eigenlijk is het een hondenfluitje voor "Veeg Israel en zijn inwoners van de kaart!"
Ja wel eens dat ze dan ook kleur mogen bekennen over anderen hondenfluitjes.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:42 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ja, denk wel meer dan een hondenfluitje. Ze gaan er vanuit dat als Israël geschapen kan worden door de internationale gemeenschap, die ook weer opgeheven kan worden.
Er zijn overigens ultra-nationalistische Israëliërs die soortgelijke uitspraken doen over Palestina. Ik moet daar de eerste motie van de SGP of de CU nog over tegenkomen.
Ik wil niet de verkeerde indruk wekken dat ik aan hun kant sta (ik ben zelf voorstander van het bestaan van Israël). Maar het ontkennen van het bestaansrecht van het land Israël betekent niet dat je alle Joden wil uitroeien.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat verzin ik er niet bij, de leus werd als eerst gebruikt door een groep Palestijnen die de Joden wilden uitroeien.
Waar denk je dat 'from the river tot the see' voor staat? Niet voor het Palestijnse gebied, maar het complete gebied incl Israël. Als je 'from the river to the see' zegt, verwerp je de tweestatenoplossing en dat weet iedereen die daar vanmiddag aanwezig was ook wel zeer goed. En de uitvoering van het stoppen van de tweestatenoplossing was het oorspronkelijke idee: drijf de Joden de zee in.
Ik heb geen idee of er ook Joden of andere mensen in Nederland dat roepen op straat. Daar gaat dit natuurlijk om, was Israëlische mensen in hun eigen parlement of op straat roepen heeft de Tweede Kamer niet zo bar veel mee te maken. Ik weet wel dat de ChristenUnie een groot voorstander is van de tweestatenoplossing en ook regelmatig voor de Palestijnen is opgekomen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:42 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ja, denk wel meer dan een hondenfluitje. Ze gaan er vanuit dat als Israël geschapen kan worden door de internationale gemeenschap, die ook weer opgeheven kan worden.
Er zijn overigens ultra-nationalistische Israëliërs die soortgelijke uitspraken doen over Palestina. Ik moet daar de eerste motie van de SGP of de CU nog over tegenkomen.
Nee, dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de Palestijnse groepering die als eerste met deze leus kwam dat wel wilde. Het is echt een beetje alsof je een leus van de nazi's herhaalt en dan zegt "ja, maar als je de tekst letterlijk neemt is die niet zo erg". Rondlopen met Blut und Ehre op je kleding is strafbaar in Duitsland. Niet omdat "bloed en eer" samen zo'n afschuwelijke kreet is, maar omdat het verwijst naar het nazisme. Of "ein reich, ein volk, ein führer", letterlijk is daar op zich weinig mis mee. Zo verwijst deze kreet naar een Palestijnse groepering die de Joden in Israël uit wilden roeien.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:46 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik wil niet de verkeerde indruk wekken dat ik aan hun kant sta (ik ben zelf voorstander van het bestaan van Israël). Maar het ontkennen van het bestaansrecht van het land Israël betekent niet dat je alle Joden wil uitroeien.
Ze gaan gelukkig niet zo ver als clubs zoals Christenen voor Israëlquote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of er ook Joden of andere mensen in Nederland dat roepen op straat. Daar gaat dit natuurlijk om, was Israëlische mensen in hun eigen parlement of op straat roepen heeft de Tweede Kamer niet zo bar veel mee te maken. Ik weet wel dat de ChristenUnie een groot voorstander is van de tweestatenoplossing en ook regelmatig voor de Palestijnen is opgekomen.
Meningen?quote:https://eenvandaag.avrotr(...)dbaarheid-verdwijnt/
Ambtenaren die discrimineren kunnen voortaan makkelijker voor de rechter worden gesleept. Wat betekent dat voor de toekomst? "Het gevoel van onschendbaarheid verdwijnt."
De beschikking van het Gerechtshof in Den Haag is nog niet officieel gepubliceerd, maar een belangrijke conclusie kan al getrokken worden: ambtenaren kunnen in de toekomst strafrechtelijk vervolgd worden als ze discrimineren, zoals gebeurde tijdens de toeslagenaffaire.
'Ambtenaren zagen afkomst als risico op fraude'
"Deze uitspraak is van groot belang", zegt advocaat Anis Boumanjal. Hij vertegenwoordigt gedupeerde ouders die aangifte hebben gedaan wegens discriminatie. "Ambtenaren zagen bijvoorbeeld afkomst aan als een verhoogd risico op fraude."
Deze vorm van discriminatie vanuit de overheid kan in de toekomst makkelijker aangepakt worden. En dat zal zeker invloed hebben, zegt de advocaat: "Het gevoel van onschendbaarheid verdwijnt."
'Strafrechtelijke stok achter de deur'
Boumanjal is tevreden, ondanks dat de medewerkers van de belastingdienst die verwikkeld waren in de toeslagenaffaire niet meer vervolgd kunnen worden.
"De mogelijke strafbare feiten zijn inmiddels verjaard. Maar van deze nieuwe beschikking gaat wel duidelijk een signaalwerking uit. Het is een strafrechtelijke stok achter de deur voor het geval dat ambtenaren in de toekomst opnieuw discrimineren." En dat is nieuw, tot nu toe hadden overheidsambtenaren strafrechtelijke immuniteit en waren ze dus niet aansprakelijk.
'Logisch dat gekeken wordt naar verantwoordelijkheid'
Bas van Weegberg is lid van het dagelijks bestuur van vakbond FNV. Daarnaast is hij voorzitter van de Algemene Centrale Overheidspersoneel (ACOP), de vakbeweging voor medewerkers van de overheid, en dus ook van ambtenaren.
Op de beschikking van het gerechtshof reageert Van Weegberg ietwat aarzelend: "Hoe het gaat uitpakken, dat gaan we nog zien. Het is logisch dat bij discriminatie en racisme, zoals dat ook duidelijk aan de orde was bij het toeslagenschandaal, gekeken wordt wie daar verantwoordelijk voor is."
'Politiek aanspreken'
Maar volgens Van Weegberg is het vooral de politiek die de weg moet wijzen: "Het kabinet moet gewoon beleid maken dat past binnen de rechtsstaat. En als ambtenaren dat beleid uitvoeren, dan moet je in eerste instantie dus de politiek aanspreken en desnoods politici naar huis sturen, als zij racistisch of anderszins discriminerend beleid maken."
De vakbond-man voegt nadrukkelijk toe: "Als ambtenaren zelf opzettelijk professionele ruimte misbruiken om racistische of discriminerende handelingen te verrichten, dan wordt het natuurlijk een andere discussie."
Verhouding tussen politiek en ambtenarij op scherp
Volgens Weegberg zet deze beschikking de discussie over de professionele ruimte van ambtenaren en de verhouding tussen politiek en ambtenarij op scherp. En dat is niet zomaar opgelost: "Je ziet het nieuws over sociale onveiligheid op heel veel plekken, ook bij de overheid. Mensen voelen niet de ruimte om 'nee' te zeggen, omdat ze erg afhankelijk zijn. Dus het verstevigen van die positie van ambtenaren is heel erg belangrijk."
"We vinden ook dat ambtenaren aan moeten kunnen geven als ze bepaald werk niet willen doen vanwege gewetensbezwaren", voegt hij eraan toe.
'Standpunt van OM triggerde mij'
"Het oorspronkelijke standpunt van het Openbaar Ministerie (OM) triggerde me echt", vertelt advocaat Anis Boumanjal. "Ambtenaren die buiten de lijntjes kleurden handelden vanuit overheidsbelang. Daarom genieten ze strafrechtelijke immuniteit en zijn ze onschendbaar, zo luidde de redenering van het ministerie. Toen brak toch wel mijn klomp."
Daarmee zouden kwaadwillende ambtenaren ook in de toekomst carte blanche krijgen, volgens de advocaat. "We hebben toen alles uit de kast gehaald, en ook jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens erbij gehaald." Met de nieuwe beschikking, is de opstelling van het OM van tafel. "Er is nu eindelijk een prikkel van buitenaf om te denken: 'ik doe het niet, ik ga niet discriminerend te werk'."
Huh? Heb je daar een bron van?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat verzin ik er niet bij, de leus werd als eerst gebruikt door een groep Palestijnen die de Joden wilden uitroeien.
Waar denk je dat 'from the river tot the see' voor staat? Niet voor het Palestijnse gebied, maar het complete gebied incl Israël.
Mjah, dat vind ik ook. Of dat zouden ze iig moeten weten als ze zich daadwerkelijk eens enigszins objectief in de historische context van het conflict hadden verdiept, ipv louter bezig te zijn met hun activisme. Lees eerst eens wat, voordat ze gaan lopen schreeuwen.quote:Als je 'from the river to the see' zegt, verwerp je de tweestatenoplossing en dat weet iedereen die daar vanmiddag aanwezig was ook wel zeer goed. En de uitvoering van het stoppen van de tweestatenoplossing was het oorspronkelijke idee: drijf de Joden de zee in.
Zoals ik al schreef, De PVV wil omgekeerd hetzelfde maar dan is het blijkbaar prima:quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:42 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hoe lang gaat deze ellende nog duren?quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:37 schreef -XOR- het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ug-op-agenda-putters
Nok hier maar mee trouwens.
Dit is een artikel van een week oud, Omtzigt heeft in die week een keer of 7 gezegd dat hij nog steeds niet in een kabinet met de PVV wil, dus dit lijkt wat achterhaald.quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:37 schreef -XOR- het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ug-op-agenda-putters
Nok hier maar mee trouwens.
Klopt inderdaad, dat opnieuw specifiek gekeken ging worden naar hetzelfde meerderheidskabinet was me even ontgaan.quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is een artikel van een week oud, Omtzigt heeft in die week een keer of 7 gezegd dat hij nog steeds niet in een kabinet met de PVV wil, dus dit lijkt wat achterhaald.
En je kunt wel zeggen 'nok hier maar mee', maar wat dan? Accepteren dat er geen kabinet komt? Wilders een proeve van een regeerakkoord laten schrijven zoals Kok ooit deed (en wat VVD en D66 ook probeerden afgelopen formatie)? Of waar denk je dan aan?
Centrumkabinet is de nee van Omtzigt net zo hard tegen (hij stapt niet in een regering) en volgens mij wordt dat minderheidskabinet nu onderzocht, dat artikel is al een week oud.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Minderheidskabinet of centrumkabinet maar opnieuw kijken naar een rechts meerderheidskabinet is zinloos als het op deze manier is geklapt, de nee van Omtzigt is gewoon een harde nee
"Ik loop wat achter met de kranten"quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Centrumkabinet is de nee van Omtzigt net zo hard tegen (hij stapt niet in een regering) en volgens mij wordt dat minderheidskabinet nu onderzocht, dat artikel is al een week oud.
And here we go:quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:57 schreef nostra het volgende:
En dat geldt niet alleen voor Shell, maar ook voor Unilever en DSM en straks ASML of NXP met de plannen van NSC en PVV.
Operatie Beethovenquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/25(...)derland-te-voorkomen
Input van Thierry.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Operatie Beethoven
Is dit de kleuterschool?
ASML is net huizen aan het financieren voor zijn werknemers, klinkt nogal onwaarschijnlijk dat ze op datzelfde moment bezig zijn met vertrekken.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk zoiets als Marengo, met een computer random verzonnen.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Operatie Beethoven
Is dit de kleuterschool?
Daarom ben ik het ook wel met je eens dat ook sommige plannen van PvdA-Gl mbt het grootbedrijf wat erg driest zijn en contraproductief kunnen uitpakken.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
Het zal enkel de uitbreiding zijn natuurlijk. Maar risico dat je hebt is wel dat op een gegeven moment het zwaartepunt uit Nederland weggaat.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
ASML is net huizen aan het financieren voor zijn werknemers, klinkt nogal onwaarschijnlijk dat ze op datzelfde moment bezig zijn met vertrekken.
Slecht ditquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Operatie Beethoven
Is dit de kleuterschool?
Uberhaupt codenamen. Het is geen James Bond.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zoiets als Marengo, met een computer random verzonnen.
BBB, PVV, NSC, VVDquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:32 schreef Hexagon het volgende:
Omtzigt heeft toch aangegeven een rechts kabinet te willen gedogen? Dan moet dat het maar worden. Dat gaat de VVD als het erop aankomt echt niet weigeren.
Waarschijnlijk was het plan B om maar een naam te hebben voor documentatie is er een noemer aan gegeven.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uberhaupt codenamen. Het is geen James Bond.
Dat klopt, ASML heeft gesteld toekomstige uitbreidingen mogelijk niet meer in Nederland te doen maar in het buitenland, het heeft (iig nog) niet gezegd te vertrekken uit Nederland met het al bestaande personeel en activiteitenquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
ASML is net huizen aan het financieren voor zijn werknemers, klinkt nogal onwaarschijnlijk dat ze op datzelfde moment bezig zijn met vertrekken.
De uitbreiding zit hem in de nieuwe technologie. Heb je straks de toeleverketen daar, waar ASML nogal wat in uit zet, en dus ook de innovatie in de toeleverketen daar. Weg innovatie en nieuwe innovatieve bedrijven dus.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
Natuurlijk zijn ze niet van vandaag op morgen weg nee, dat is fysiek niet eens mogelijk. Maar als de 30%-regeling en alle andere beperkingen op arbeids- en studiemigratie de hoofdreden zijn om te verkassen, dan gaat alle nieuwe voeding dus linea recta naar (blijkbaar) Frankrijk. En is er over twintig jaar nog wat restwerk over in Veldhoven.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |