Ze gaan gelukkig niet zo ver als clubs zoals Christenen voor Israëlquote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of er ook Joden of andere mensen in Nederland dat roepen op straat. Daar gaat dit natuurlijk om, was Israëlische mensen in hun eigen parlement of op straat roepen heeft de Tweede Kamer niet zo bar veel mee te maken. Ik weet wel dat de ChristenUnie een groot voorstander is van de tweestatenoplossing en ook regelmatig voor de Palestijnen is opgekomen.
Meningen?quote:https://eenvandaag.avrotr(...)dbaarheid-verdwijnt/
Ambtenaren die discrimineren kunnen voortaan makkelijker voor de rechter worden gesleept. Wat betekent dat voor de toekomst? "Het gevoel van onschendbaarheid verdwijnt."
De beschikking van het Gerechtshof in Den Haag is nog niet officieel gepubliceerd, maar een belangrijke conclusie kan al getrokken worden: ambtenaren kunnen in de toekomst strafrechtelijk vervolgd worden als ze discrimineren, zoals gebeurde tijdens de toeslagenaffaire.
'Ambtenaren zagen afkomst als risico op fraude'
"Deze uitspraak is van groot belang", zegt advocaat Anis Boumanjal. Hij vertegenwoordigt gedupeerde ouders die aangifte hebben gedaan wegens discriminatie. "Ambtenaren zagen bijvoorbeeld afkomst aan als een verhoogd risico op fraude."
Deze vorm van discriminatie vanuit de overheid kan in de toekomst makkelijker aangepakt worden. En dat zal zeker invloed hebben, zegt de advocaat: "Het gevoel van onschendbaarheid verdwijnt."
'Strafrechtelijke stok achter de deur'
Boumanjal is tevreden, ondanks dat de medewerkers van de belastingdienst die verwikkeld waren in de toeslagenaffaire niet meer vervolgd kunnen worden.
"De mogelijke strafbare feiten zijn inmiddels verjaard. Maar van deze nieuwe beschikking gaat wel duidelijk een signaalwerking uit. Het is een strafrechtelijke stok achter de deur voor het geval dat ambtenaren in de toekomst opnieuw discrimineren." En dat is nieuw, tot nu toe hadden overheidsambtenaren strafrechtelijke immuniteit en waren ze dus niet aansprakelijk.
'Logisch dat gekeken wordt naar verantwoordelijkheid'
Bas van Weegberg is lid van het dagelijks bestuur van vakbond FNV. Daarnaast is hij voorzitter van de Algemene Centrale Overheidspersoneel (ACOP), de vakbeweging voor medewerkers van de overheid, en dus ook van ambtenaren.
Op de beschikking van het gerechtshof reageert Van Weegberg ietwat aarzelend: "Hoe het gaat uitpakken, dat gaan we nog zien. Het is logisch dat bij discriminatie en racisme, zoals dat ook duidelijk aan de orde was bij het toeslagenschandaal, gekeken wordt wie daar verantwoordelijk voor is."
'Politiek aanspreken'
Maar volgens Van Weegberg is het vooral de politiek die de weg moet wijzen: "Het kabinet moet gewoon beleid maken dat past binnen de rechtsstaat. En als ambtenaren dat beleid uitvoeren, dan moet je in eerste instantie dus de politiek aanspreken en desnoods politici naar huis sturen, als zij racistisch of anderszins discriminerend beleid maken."
De vakbond-man voegt nadrukkelijk toe: "Als ambtenaren zelf opzettelijk professionele ruimte misbruiken om racistische of discriminerende handelingen te verrichten, dan wordt het natuurlijk een andere discussie."
Verhouding tussen politiek en ambtenarij op scherp
Volgens Weegberg zet deze beschikking de discussie over de professionele ruimte van ambtenaren en de verhouding tussen politiek en ambtenarij op scherp. En dat is niet zomaar opgelost: "Je ziet het nieuws over sociale onveiligheid op heel veel plekken, ook bij de overheid. Mensen voelen niet de ruimte om 'nee' te zeggen, omdat ze erg afhankelijk zijn. Dus het verstevigen van die positie van ambtenaren is heel erg belangrijk."
"We vinden ook dat ambtenaren aan moeten kunnen geven als ze bepaald werk niet willen doen vanwege gewetensbezwaren", voegt hij eraan toe.
'Standpunt van OM triggerde mij'
"Het oorspronkelijke standpunt van het Openbaar Ministerie (OM) triggerde me echt", vertelt advocaat Anis Boumanjal. "Ambtenaren die buiten de lijntjes kleurden handelden vanuit overheidsbelang. Daarom genieten ze strafrechtelijke immuniteit en zijn ze onschendbaar, zo luidde de redenering van het ministerie. Toen brak toch wel mijn klomp."
Daarmee zouden kwaadwillende ambtenaren ook in de toekomst carte blanche krijgen, volgens de advocaat. "We hebben toen alles uit de kast gehaald, en ook jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens erbij gehaald." Met de nieuwe beschikking, is de opstelling van het OM van tafel. "Er is nu eindelijk een prikkel van buitenaf om te denken: 'ik doe het niet, ik ga niet discriminerend te werk'."
Huh? Heb je daar een bron van?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat verzin ik er niet bij, de leus werd als eerst gebruikt door een groep Palestijnen die de Joden wilden uitroeien.
Waar denk je dat 'from the river tot the see' voor staat? Niet voor het Palestijnse gebied, maar het complete gebied incl Israël.
Mjah, dat vind ik ook. Of dat zouden ze iig moeten weten als ze zich daadwerkelijk eens enigszins objectief in de historische context van het conflict hadden verdiept, ipv louter bezig te zijn met hun activisme. Lees eerst eens wat, voordat ze gaan lopen schreeuwen.quote:Als je 'from the river to the see' zegt, verwerp je de tweestatenoplossing en dat weet iedereen die daar vanmiddag aanwezig was ook wel zeer goed. En de uitvoering van het stoppen van de tweestatenoplossing was het oorspronkelijke idee: drijf de Joden de zee in.
Zoals ik al schreef, De PVV wil omgekeerd hetzelfde maar dan is het blijkbaar prima:quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:42 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ja, denk wel meer dan een hondenfluitje. Ze gaan er vanuit dat als Israël geschapen kan worden door de internationale gemeenschap, die ook weer opgeheven kan worden.
Er zijn overigens ultra-nationalistische Israëliërs die soortgelijke uitspraken doen over Palestina. Ik moet daar de eerste motie van de SGP of de CU nog over tegenkomen.
Hoe lang gaat deze ellende nog duren?quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:37 schreef -XOR- het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ug-op-agenda-putters
Nok hier maar mee trouwens.
Dit is een artikel van een week oud, Omtzigt heeft in die week een keer of 7 gezegd dat hij nog steeds niet in een kabinet met de PVV wil, dus dit lijkt wat achterhaald.quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:37 schreef -XOR- het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ug-op-agenda-putters
Nok hier maar mee trouwens.
Klopt inderdaad, dat opnieuw specifiek gekeken ging worden naar hetzelfde meerderheidskabinet was me even ontgaan.quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is een artikel van een week oud, Omtzigt heeft in die week een keer of 7 gezegd dat hij nog steeds niet in een kabinet met de PVV wil, dus dit lijkt wat achterhaald.
En je kunt wel zeggen 'nok hier maar mee', maar wat dan? Accepteren dat er geen kabinet komt? Wilders een proeve van een regeerakkoord laten schrijven zoals Kok ooit deed (en wat VVD en D66 ook probeerden afgelopen formatie)? Of waar denk je dan aan?
Centrumkabinet is de nee van Omtzigt net zo hard tegen (hij stapt niet in een regering) en volgens mij wordt dat minderheidskabinet nu onderzocht, dat artikel is al een week oud.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Minderheidskabinet of centrumkabinet maar opnieuw kijken naar een rechts meerderheidskabinet is zinloos als het op deze manier is geklapt, de nee van Omtzigt is gewoon een harde nee
"Ik loop wat achter met de kranten"quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Centrumkabinet is de nee van Omtzigt net zo hard tegen (hij stapt niet in een regering) en volgens mij wordt dat minderheidskabinet nu onderzocht, dat artikel is al een week oud.
And here we go:quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:57 schreef nostra het volgende:
En dat geldt niet alleen voor Shell, maar ook voor Unilever en DSM en straks ASML of NXP met de plannen van NSC en PVV.
Operatie Beethovenquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/25(...)derland-te-voorkomen
Input van Thierry.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Operatie Beethoven
Is dit de kleuterschool?
ASML is net huizen aan het financieren voor zijn werknemers, klinkt nogal onwaarschijnlijk dat ze op datzelfde moment bezig zijn met vertrekken.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk zoiets als Marengo, met een computer random verzonnen.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Operatie Beethoven
Is dit de kleuterschool?
Daarom ben ik het ook wel met je eens dat ook sommige plannen van PvdA-Gl mbt het grootbedrijf wat erg driest zijn en contraproductief kunnen uitpakken.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
Het zal enkel de uitbreiding zijn natuurlijk. Maar risico dat je hebt is wel dat op een gegeven moment het zwaartepunt uit Nederland weggaat.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
ASML is net huizen aan het financieren voor zijn werknemers, klinkt nogal onwaarschijnlijk dat ze op datzelfde moment bezig zijn met vertrekken.
Slecht ditquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Operatie Beethoven
Is dit de kleuterschool?
Uberhaupt codenamen. Het is geen James Bond.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zoiets als Marengo, met een computer random verzonnen.
BBB, PVV, NSC, VVDquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:32 schreef Hexagon het volgende:
Omtzigt heeft toch aangegeven een rechts kabinet te willen gedogen? Dan moet dat het maar worden. Dat gaat de VVD als het erop aankomt echt niet weigeren.
Waarschijnlijk was het plan B om maar een naam te hebben voor documentatie is er een noemer aan gegeven.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uberhaupt codenamen. Het is geen James Bond.
Dat klopt, ASML heeft gesteld toekomstige uitbreidingen mogelijk niet meer in Nederland te doen maar in het buitenland, het heeft (iig nog) niet gezegd te vertrekken uit Nederland met het al bestaande personeel en activiteitenquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
ASML is net huizen aan het financieren voor zijn werknemers, klinkt nogal onwaarschijnlijk dat ze op datzelfde moment bezig zijn met vertrekken.
De uitbreiding zit hem in de nieuwe technologie. Heb je straks de toeleverketen daar, waar ASML nogal wat in uit zet, en dus ook de innovatie in de toeleverketen daar. Weg innovatie en nieuwe innovatieve bedrijven dus.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
And here we go:
[ afbeelding ]
Natuurlijk zijn ze niet van vandaag op morgen weg nee, dat is fysiek niet eens mogelijk. Maar als de 30%-regeling en alle andere beperkingen op arbeids- en studiemigratie de hoofdreden zijn om te verkassen, dan gaat alle nieuwe voeding dus linea recta naar (blijkbaar) Frankrijk. En is er over twintig jaar nog wat restwerk over in Veldhoven.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |