abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 februari 2024 @ 19:41:56 #251
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_212527980
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:35 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ik heb ook niks gezegd over de reden dan wel aanleiding. Het is gewoon akward die lijst vol Nederlanders :).
Betreffende de tweede wereldoorlog volg ik je daar wel, qua eerste wereldoorlog zou het eerder schokkend zijn als er niet veel Nederlandse spionnen zouden zijn.

Het zou me overigens ook niet verbazen als Churchill door zijn persoonlijke ervaringen in de Boerenoorlogen (hij is daar gevangen gehouden) een hekel aan Nederlanders heeft gekregen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_212528042
Ik kom nog even zwaaien naar Zaluzhny :W

De laaste tijd geen tijd om het goed te volgen en mee te posten zoals eerst. Dus nu ervaar ik hoe het is om alleen de NOS highlights over de oorlog mee te krijgen.
pi_212528065
https://news.liga.net/en/(...)hto-eto-polnoe-vrane
quote:
NYT reports "hundreds" of Ukrainian POWs in Avdiivka, ZSU call it "complete fabrication"
A spokesperson for the Tavria operational-strategic group, Lykhoviy, stated that NYT might have wittingly or unwittingly spread a Russian propaganda fake

The Armed Forces of Ukraine have refuted information from The New York Times about "hundreds" of Ukrainian military personnel supposedly captured by Russia during the defense withdrawal from Avdiivka.

Dmytro Lykhoviy, head of public relations for the Tavria operational-strategic group, stated in a telethon that NYT journalists disseminated a Russian narrative, labeling the information as inaccurate.

On February 20th, NYT published an article suggesting that "hundreds" of Ukrainian service members could have been captured or gone missing during the retreat from Avdiivka.

The journalists wrote that "two soldiers aware of the retreat" shared their "estimates" with them – supposedly between 850 to 1000 defenders were captured or considered missing. Unnamed "Western officials" told NYT that this range "seems accurate."

Lykhoviy expressed his disappointment commenting on the article, saying, "We were unpleasantly surprised by this publication because we had given our comment on this matter... Whether intentionally or accidentally, the NYT authors have spread a Russian propagandist narrative without any substantiation. The sources they refer to are utterly unreliable because such people do not exist, and it's not factual."

He said that the Ukrainian Armed Forces did not hide or deny that after the withdrawal from Avdiivka, "a certain portion" of defenders lost contact.

Lykhoviy noted that Russia, having suffered significant losses in Avdiivka, is now spreading fakes picked up by some global media.

"These claims by Russian propaganda about hundreds and thousands of POWs are complete misinformation, which is unsubstantiated," Lykhoviy stated.

He recalled the events in Mariupol when Ukrainian forces were exiting Azovstal. At that time, Russian propaganda distributed videos of hundreds of fighters being disarmed. Currently, no such footage exists, leading Lykhoviy to declare it "complete lies" from the Russian side.

"Yes, there are POWs, but their number is in no way in the hundreds," the Armed Forces of Ukraine spokesperson said.
Een beetje een welles/niettus verhaal dus.

Tot nu toe zijn de vermelde aantallen:
Rusland: 1500 gevangenen/doden
New York Times: 850-1000 gevangenen/vermisten
Oekraine: 100-200? gevangengenomen/vermist. (zijn ze niet echt duidelijk over, zegt alleen dat het niet in de honderden ligt in dit artikel)

Ik denk dat de daadwerkelijke aantallen ergens tussen die van Oekrane en de New York times inliggen. En dan ga ik er vanuit dat de meeste gewoon dood zijn. Het valt mij vooral op dat Rusland nog geen beelden heeft uitgebracht van die honderden gevangengenomen soldaten voor propaganda doeleinden.

Na de val van Mariupol deden ze dit wel. Toen werden deze krijgsgevangenen uitgebreid rond geparadeerd in de media (en later in showtrials).

Elke dode/vermiste/gevangengenomen soldaat is er 1 te veel natuurlijk. Oekrane had dit beter aan kunnen pakken. Maar het westen is ook medeverantwoordelijk hierin.
  woensdag 21 februari 2024 @ 19:48:31 #254
56749 BlaZ
pi_212528101
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:46 schreef Delenlill het volgende:
[..]

Oekraine: 100-200? gevangengenomen/vermist. (zijn ze niet echt duidelijk over, zegt alleen dat het niet in de honderden ligt in dit artikel)

Ik denk dat de daadwerkelijke aantallen ergens tussen die van Oekrane en de New York times inliggen. En dan ga ik er vanuit dat de meeste gewoon dood zijn. Het valt mij vooral op dat Rusland nog geen beelden heeft uitgebracht van die honderden gevangengenomen soldaten voor propaganda doeleinden.

Na de val van Mariupol deden ze dit wel. Toen werden deze krijgsgevangenen uitgebreid rond geparadeerd in de media (en later in showtrials).

Elke dode/vermiste/gevangengenomen soldaat is er 1 te veel natuurlijk. Oekrane had dit beter aan kunnen pakken. Maar het westen is ook medeverantwoordelijk hierin.
Kiev independent had het over 300 krijgsgevangen, meeste achtergelaten gewonden.
Dat was op basis van getuigen van de brigade die in Avdiivka gevochten heeft.
pi_212528297
https://mil.in.ua/en/news(...)security-agreements/
quote:
The European Union and Japan plan to conclude security agreements
The European Union has decided to negotiate a security and defense partnership agreement with Japan.

Kyodo News reported on this.

The two sides will explore increasing cooperation across wide areas, including maritime security, intelligence sharing, and coping with hybrid attacks.

The move comes after Japan and the EU vowed to “further develop (their) security partnership” in a joint statement following their summit meeting last July.

The European Union and Japan are concerned about China’s growing clout in the East and South China seas.

Calling Japan a “key partner in the Indo-Pacific” region, the document outlined the two sides are “longstanding partners in the field of peace, security, and defense and have significantly developed their relationship in these areas over the past few years.

Among 14 areas the EU listed as being considered for boosting ties with Japan is maritime security, including conducting exercises in an apparent reference to joint drills in the Indo-Pacific region, alongside possible cooperation on strengthening Southeast Asian nations’ maritime security capabilities.

Other areas include responding to cyber threats, protecting critical infrastructure, and coordinating counterterrorism, space security, and defense.

At the end of December, Militarnyi reported on another important political decision of the Japanese government: easing the conditions for arms exports to countries that own licensed products.

According to the adopted amendments, the government allowed the export of weapons to a certain category of countries that have sold Japanese companies the relevant documentation for licensed production.

Among these countries is the United States, which is currently seeking to obtain PAC-2 and PAC-3 missiles from the Japan Ministry of Defense as part of an export agreement.

Exporting missiles of this type to the United States would increase the number of missiles that the United States could transfer to Ukraine. In addition, there is a possibility that Japanese missiles could be transferred for the needs of the Armed Forces of Ukraine.
pi_212528345
https://www.theguardian.c(...)-alexei-navalny-died
quote:
UK imposes sanctions on officials at prison where Alexei Navalny died
Foreign secretary announces six people will have their assets frozen and be banned from entering UK

Senior prison officials at the Arctic penal colony where the Russian opposition figure Alexei Navalny was detained and died will be banned from the UK and have their assets frozen, under sanctions announced by David Cameron.

The UK foreign secretary imposed sanctions on six individuals in response to Navalny’s death, which has been widely blamed on the Kremlin.

The head of the penal colony, Vadim Konstantinovich Kalinin, who allegedly oversaw the brutal prison camp, is among those hit by the new restrictions.

The Foreign Office said the six had been targeted for “activity that violates the right not to be subjected to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment and the right to life”.

Announcing the sanctions, Cameron said: “It’s clear that the Russian authorities saw Navalny as a threat and they tried repeatedly to silence him. FSB operatives poisoned him with novichok in 2020, they imprisoned him for peaceful political activities, and they sent him to an Arctic penal colony.

“No one should doubt the oppressive nature of the Russian system. That’s why we’re today sanctioning the most senior prison officials responsible for his custody in the penal colony where he spent his final months.

“Those responsible for Navalny’s brutal treatment should be under no illusion – we will hold them accountable.”

Rishi Sunak also confirmed the sanctions as he appeared in the House of Commons for prime minister’s questions.

“He died for a cause to which he dedicated his whole life: freedom,” Sunak told parliament. “And to return home knowing that Putin had already tried to have him killed was one of the most courageous acts of our time.
pi_212528387
twitter
pi_212528584
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:46 schreef Delenlill het volgende:
[..]

Het is allebei propaganda, ik denk niet dat we hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Oekraine gooit net zo goed heel veel propaganda in de ether.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_212528636
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:47 schreef LethalNinja het volgende:

Omdat hier ook veel mensen lezen maar niet reageren weet ik dat er mensen zijn die dit interessant vinden. Even een andere blik op wat er in Adviika gebeurd is.

Als je kritisch kijkt kan je ook het volgende patroon zien terug komen. Rusland en Oekrane vechten maanden of jaren om een plaats. Steeds geeft Zelensky aan dat het een belangrijke plaats is en als het dan bijna veroverd wordt door de Russen dan stelt het ineens niks meer voor. Zelensky himself is notabene in Adviika bij een plek gestaan waar hij vol trots zei dat het zou worden verdedigd omdat het zo belangrijk is. Vervolgens wordt het overal in de westerse media gebagataliseerd "ja is geen belangrijke plaats, dus boeiend dat het veroverd of kapot geschoten is". Dit deden ze bij Bachmoet, nu bij Adviika, gaan ze dat ook doen bij Kiev?

Helaas moet ik deze alinea ook toevoegen anders krijg ik allemaal schuimbekende Fokkers over mij heen dus ik zal hem er maar in gooien. Ik ben TEGEN de invasie van Rusland in Oekrane, ik zie Oekrane als een soeverijn land waaruit RUSLAND moet oprotten. Daarna mag Rusland opdraaien voor alle gemaakte kosten, excuses aanbieden etc etc. Ik ben dus kritisch over de berichtgeving maar sta wel achter Oekrane (dus rustig aan jongens).
Om een soortgelijke reden wilde ik gisteren eigenlijk niet reageren op deze tweet:

twitter

Terwijl dit nmm wel een belangrijke zinsnede is:
"Nevertheless, the attack reveals that the enemy controls more ground than previously known"

Kortom, men heeft de boel weer eens veel te rooskleurig ingeschat... En op basis van wat vraag ik me dan af, is het wensdenken?
pi_212528719
https://kyivindependent.c(...)ukraine-can-win-war/
quote:
Poll: Only 10% of Europeans believe Ukraine can win war
An average of only 10% of Europeans believe that Ukraine can ultimately defeat Russia, according to a poll released on Feb. 21 by the European Council on Foreign Relations (ECFR). Around 20% of respondents said they thought Russia would win the war.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://ecfr.eu/publicati(...)support-for-ukraine/
quote:
Wars and elections: How European leaders can maintain public support for Ukraine

Summary
• As Russia’s war on Ukraine approaches its second anniversary, the European Parliament and US presidential elections are also on the horizon. Against this backdrop, Vladimir Putin is banking on war fatigue in the West to help achieve a Russian victory.
• European public opinion can inform Europe’s leaders about how best to make the case to continue support for Ukraine in this difficult environment.
• Europeans seem pessimistic about Ukraine’s chances of winning the war, while a plurality think it will end in some kind of settlement. But most Europeans are not in the mood for appeasement either.
• They would be disappointed if Donald Trump were to be re-elected, and many believe his victory could also be a win for Putin. In most member states, a plurality would want Europe to maintain its current support or increase it in the event of the US scaling down its aid.
• Leaders in Ukraine and Europe need to adjust their language and define the meaning of a ‘durable peace’ to prevent Putin taking advantage of war fatigue.
Er staan een aantal interessante grafieken in de rest van het artikel. En nog veel meer informatie. Het artikel is redelijk lang, en de grafieken zijn geen handige afbeeldingen die ik hier kan plaatsen. Dus zelf even op het linkje klikken als je benieuwd bent.

Nederland doet het in veel dingen beter dan het gemiddelde van de EU. Maar een aantal van die cijfers zijn over het algemeen genomen redelijk negatief voor Oekrane.
  woensdag 21 februari 2024 @ 20:26:29 #261
335449 BEFEM
pi_212528759
Alles valt of staat met steun van de VS, anders hebben ze geen serieuze kans, dan is een wapenstilstand op een gegeven moment het hoogst haalbare.
  woensdag 21 februari 2024 @ 20:29:46 #262
103434 Delenlill
pi_212528802
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:16 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Het is allebei propaganda, ik denk niet dat we hier iets zinnigs over kunnen zeggen. Oekraine gooit net zo goed heel veel propaganda in de ether.
Propaganda hoeft per definitie natuurlijk niet onwaar te zijn, het hoeft slechts een gewenst narratief te volgen. Veel van Oekraense propaganda is grotendeels waar omdat zij daar bij gebaat zijn. Terwijl van propaganda vanuit Rusland keer op keer bewezen is dat het leugens zijn, omdat zij juist daar bij gebaat zijn.

Oekraine is bijvoorbeeld gebaat bij het laten zien van de destructie en mensenrechten schendingen van Rusland. Ook zijn zij gebaat bij het laten zien van hoe effectief de hulp van het westen is (denk aan luchtafweer systemen etc.) Terwijl zij aan de andere hand willen laten zien dat het gewoon nog niet genoeg is. Zij willen het westen laten zien hoeveel hun burgers wel niet lijden onder deze oorlog.

Dat kan allemaal prima onder propaganda vallen. Maar dat maakt het nog niet onwaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 21-02-2024 20:35:04 ]
  woensdag 21 februari 2024 @ 20:33:05 #263
56749 BlaZ
pi_212528853
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:19 schreef AchJa het volgende:

Kortom, men heeft de boel weer eens veel te rooskleurig ingeschat... En op basis van wat vraag ik me dan af, is het wensdenken?
Dit is simpelweg een bron die niet op de hoogte is, op de 15e zaten de Russen al op 500m van Lastochkine en precies via de uitbraak richting dat plaatsje heeft men Avdiivka kunnen doen evacuren:

https://deepstatemap.live/en#13/48.1450/37.7317
  woensdag 21 februari 2024 @ 20:38:51 #264
103434 Delenlill
pi_212528916
https://gwaramedia.com/en(...)uildings-in-kharkiv/
quote:
SBU Detained Woman Suspected of Directing Missiles at Civilian Buildings in Kharkiv
KHARKIV, UKRAINE, Feb 21 — The SBU suspects a 34-year-old Kharkiv resident of directing Russian missile attacks on civilian buildings in the city. She is in custody, reported SBU spokesman Vladyslav Abdula.

According to the investigation, after the shelling of the Kyivskyi and Kholodnohirskyi districts of Kharkiv on January 23, the suspect had to arrive at the hit sites to collect information about the damaged infrastructure and the victims.

The spokesman reminded that on January 23 this year, at around 10 p.m., Russians fired S-300 and Kh-22 missiles at Kyivskyi and Kholodnohirskyi districts of the city.

The attack damaged private houses, an educational institution, and a postal enterprise. The damage forced 16 civilians, including two children, to move out. The Russian missile attack injured nine residents of the city.

SBU officers detained the suspect while she was conducting surveillance near the houses that Russian troops shelled. Investigators seized the woman’s phone, in which they found anonymous chats in a messenger where the suspect communicated with Russians.

Law enforcement officers found out that the Kharkiv resident passed the coordinates of the most densely populated areas of the city to the Russians. She also sent geolocations of buildings that she assumed the Defence Forces could use. In addition, she collected intelligence on the routes of movement of the Armed Forces units in the direction of the eastern section of the frontline.

“After the first communication session with the occupiers, the woman received an “advance payment” from them [Russians — ed.] for further reconnaissance and subversive activities against Ukraine,” Vladyslav Abdula noted.

The SBU investigators have served the detainee a notice of suspicion under Part 2 Article 111 of the Criminal Code of Ukraine (high treason committed under martial law). The woman is in custody. She faces life imprisonment.
  woensdag 21 februari 2024 @ 20:46:45 #265
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_212529010
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:41 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Betreffende de tweede wereldoorlog volg ik je daar wel, qua eerste wereldoorlog zou het eerder schokkend zijn als er niet veel Nederlandse spionnen zouden zijn.

Het zou me overigens ook niet verbazen als Churchill door zijn persoonlijke ervaringen in de Boerenoorlogen (hij is daar gevangen gehouden) een hekel aan Nederlanders heeft gekregen.
Tbh het was jaren geleden en toen lag mijn interesse vooral bij WOII. Van WOI wist ik de basis en dat de afhandeling van WOI een opmaat was voor WOII.

Dus als je daar staat met de mindset van Duitsers slecht, de rest oke. Is het een vreemde gewaarwording die lijst.

Van WOII wist ik overigens wel dat naast on verzet er ook vele verraders waren.

De interesse voor andere conflicten en geschiedenis in het algemeen is wel gekweekt in dat museum. Omdat je daar wel leert dat je ook naar eerdere conflicten moet kijken om bepaalde oorlogen te begrijpen.

En wat betreft Churchill, de beste man had een hekel aan van alles en nog wat.
The name is Putler, Vladimir Putler
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:00:23 #266
103434 Delenlill
pi_212529205
https://www.polskieradio.(...)-farmers-in-dorohusk
quote:
Protesters from EU countries join Polish farmers in Dorohusk
German, Belgian, Dutch, and French farmers on Sunday joined the Polish border blockade of the Dorohusk-Yahodyn entry point to Ukraine.

The Polish farmers’ protests follow a recent two-month blockade by Polish truckers at major border crossings, attempting to address local issues by disrupting imports to and exports from war-ravaged Ukraine. However, the demonstrations are also the result of anger over economic, regulatory, and the EU’s green policies.

Farmers across the bloc say that the costs of energy, fertilizer, and transport have risen, particularly in light of Russia’s war in Ukraine, CNN reported.

Blockade of Dorohusk
On 18 February, truck traffic at the Dorohusk-Yahodyn international checkpoint at the Ukrainian-Polish border was completely blocked, public broadcaster Polish Radio’s IAR news agency reported.

According to the State Customs Service of Ukraine, the Polish farmers who have been blocking the checkpoint since 9 February are joined by farmers from Germany, Belgium, the Netherlands, and France, Suspilne reports. Polish customs officials warned the Ukrainian side about the large-scale protest, the Ukrainian public television channel Suspline reported.

Farmers blocked the access to the border terminal. Currently, there are several hundred people in front of Dorohusk, and more farmers are arriving. The protest is secured by the police.

Warsaw has been Kyiv's staunchest supporter against Russia but relations have taken a hit by several economic disputes in recent months, according to the Reuters News Agency.

Poland’s Prime Minister Donald Tusk, who traveled to meet Zelensky in Kyiv last month, has urged both sides to find a compromise.

Sunday is day 725 of Russia’s war on Ukraine.
Er zijn dus boeren van meer landen dan alleen Polen die de grens daar geblokkeerd houden. Waaronder mogelijk een aantal Nederlandse boeren.

Hebben die boeren geen boerderij om te runnen? Of zijn dat weer van die "boeren" die eigenlijk beroepsdemonstranten zijn. Of van die figuren die drukker bezig zijn met de belangen van Rusland dan die van ons eigen land.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:05:28 #267
21467 franske19
Hit the deck!
pi_212529286
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:20 schreef skrn het volgende:

[..]
Is dit serieus? Een factor 10?!
In het begin van de inval natuurlijk niet maar op het moment schat ik de verhouding wel zo in. Voor elke Oekraense soldaat die sneuvelt of gewond raakt verliest Rusland er 10. Verklaard waarom Rusland nauwelijks vooruitgang boekt, je constant filmpjes ziet van de kant van Oekrane waarbij meerdere pelotons Russische soldaten worden gedood met 1 raket. Als de verhouding veel kleiner zou zijn dan had Oekrane al geen leger meer gehad.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:07:21 #268
-1 #ANONIEM
pi_212529305
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:26 schreef BEFEM het volgende:
Alles valt of staat met steun van de VS, anders hebben ze geen serieuze kans, dan is een wapenstilstand op een gegeven moment het hoogst haalbare.
Probleem is dat het voor ons Europa het allerbeste is dat Rusland geen kans krijgt op sterkte te komen, want anders is het gauw genoeg game over voor ons.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:08:19 #269
54618 3rr0r
pi_212529325
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:00 schreef Delenlill het volgende:
https://www.polskieradio.(...)-farmers-in-dorohusk
[..]
Er zijn dus boeren van meer landen dan alleen Polen die de grens daar geblokkeerd houden. Waaronder mogelijk een aantal Nederlandse boeren.

Hebben die boeren geen boerderij om te runnen? Of zijn dat weer van die "boeren" die eigenlijk beroepsdemonstranten zijn. Of van die figuren die drukker bezig zijn met de belangen van Rusland dan die van ons eigen land.
Je denkt dat ze in de winter zaaien of oogsten? Ze denken aan hun eigen belang, niet aan of het geopolitiek goed voor hun land is. Niet zo vreemd ook als jouw inkomen eraan gaat door oneerlijke concurrentie en je niet gecompenseerd wordt.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:13:08 #270
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212529383
Hmmm, moet zeggen dat ik ergens ook wel bang ben dat Poetin nog best aardig wegkomt met deze special operation. Dat zou wel echt het falen van de westerse samenwerking laten zien. Betekent niet veel goeds voor de toekomst :{ .
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:20:44 #271
335449 BEFEM
pi_212529508
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Probleem is dat het voor ons Europa het allerbeste is dat Rusland geen kans krijgt op sterkte te komen, want anders is het gauw genoeg game over voor ons.
Het zal geen game over zijn voor ons want Rusland gaat ons niet aanvallen, naar mijn mening. Ik geloof ook niet in een aanval op de Baltische Staten of Finland ofzo. Dat is echt te risicovol voor Rusland en een grens ver overschreden. Als Oekrane verliest is dat wel een strategische en politieke blunder, op z'n zachtst gezegd, voor Europa.

Maar dat de noodzaak in Europa nog niet echt gevoeld wordt dat we meer op defensie moeten doen is echt schandalig. Wat is er qua productie nu echt gebeurd in de afgelopen 2 jaar? Bestaande bedrijven zoals Rheinmetall en Nexter hebben wat uitgebreid binnen de mogelijkheden die ze hebben, recent een paar joint ventures aangegaan in Oekraine, maar dat is het zo'n beetje wel. Politici die zeggen 'het kost nu eenmaal tijd', zouden ze linea recta naar het front moeten sturen.

Wat ik heb gelezen en bekend is in ieder geval. Hoor graag als het flink anders is.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:25:12 #272
359105 Pleun2011
pi_212529602
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:13 schreef bleiblei het volgende:
Hmmm, moet zeggen dat ik ergens ook wel bang ben dat Poetin nog best aardig wegkomt met deze special operation. Dat zou wel echt het falen van de westerse samenwerking laten zien. Betekent niet veel goeds voor de toekomst :{ .
Ik vrees er ook voor. Putin gaat 'all in' en de oorlogseconomie draait op volle toeren.
Het Westen heeft vanaf het begin de handrem erop gehouden en de VS lijken helemaal af te haken met hun steun.
Dat dit een kostbare en ook moreel verwerpelijke nalatigheid is van het Westen zal de toekomst wel gaan uitwijzen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:25:42 #273
103434 Delenlill
pi_212529613
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:08 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Je denkt dat ze in de winter zaaien of oogsten? Ze denken aan hun eigen belang, niet aan of het geopolitiek goed voor hun land is. Niet zo vreemd ook als jouw inkomen eraan gaat door oneerlijke concurrentie en je niet gecompenseerd wordt.
Er zijn vast boeren die in de winter weinig te doen hebben. Maar er zijn veel meer boeren die ook in de winter druk aan het werk zijn. Dat is bij uitstek het perfecte moment om allerlei onderhoud uit te voeren bijvoorbeeld. En in januari/februari zijn er een aantal gewassen die geoogst/gezaaid worden hier.

Het hangt natuurlijk wel af van het soort boer. Er zijn ook gewassen die in schuren gekweekt worden, of in kassen (dus het hele jaar door), en dan zijn er nog de veehouders die het ook gewoon het hele jaar door druk hebben.

En veel van de huidige problemen worden veroorzaakt door Rusland, de regering van ons/hun eigen land, en door de EU. Niet door Oekrane. Die zijn slachtoffers van dit gehele gebeuren.

Dus de Nederlandse boer heeft gewoon niks te zoeken bij de protesten bij de grens tussen Oekrane en Polen. Dan kunnen ze beter bij de Russische ambassade gaan staan (of natuurlijk in Brussel/Den Haag).
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:26:05 #274
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_212529623
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:15 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je hoeft niet zo om je heen te schoppen hoor.

Het is vaker gezegd: het is niet zo gek dat dat zulke heftige reacties oproept, als je uit totale desinteresse of egosme roept dat we maar moeten stoppen en daarmee in feite zegt "zoek het lekker uit daar" ben je geen knip voor je neus waard.
Dat klinkt natuurlijk wel ridderlijkk maar aan het einde van de dag is het het doorgaan van die oorlog natuurlijk waar mensen aan doodgaan. Niet omdat dat Oekraine of Rusland wint.
Heel veel sambal
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:28:29 #275
-1 #ANONIEM
pi_212529659
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:20 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Het zal geen game over zijn voor ons want Rusland gaat ons niet aanvallen, naar mijn mening. Ik geloof ook niet in een aanval op de Baltische Staten of Finland ofzo. Dat is echt te risicovol voor Rusland en een grens ver overschreden. Als Oekrane verliest is dat wel een strategische en politieke blunder, op z'n zachtst gezegd, voor Europa.

Maar dat de noodzaak in Europa nog niet echt gevoeld wordt dat we meer op defensie moeten doen is echt schandalig. Wat is er qua productie nu echt gebeurd in de afgelopen 2 jaar? Bestaande bedrijven zoals Rheinmetall en Nexter hebben wat uitgebreid binnen de mogelijkheden die ze hebben, recent een paar joint ventures aangegaan in Oekraine, maar dat is het zo'n beetje wel. Politici die zeggen 'het kost nu eenmaal tijd', zouden ze linea recta naar het front moeten sturen.

Wat ik heb gelezen en bekend is in ieder geval. Hoor graag als het flink anders is.
Eens. We zouden miljarden moeten pompen in productielijnen en maximaal wapens, ammunitie en drones moeten produceren. We hebben 2 jaar de tijd gehad en het resultaat is magertjes. We zijn volgens mij nog steeds na een week door onze munitie heen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:29:47 #276
54618 3rr0r
pi_212529697
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:25 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Er zijn vast boeren die in de winter weinig te doen hebben. Maar er zijn veel meer boeren die ook in de winter druk aan het werk zijn. Dat is bij uitstek het perfecte moment om allerlei onderhoud uit te voeren bijvoorbeeld. En in januari/februari zijn er een aantal gewassen die geoogst/gezaaid worden hier.

Het hangt natuurlijk wel af van het soort boer. Er zijn ook gewassen die in schuren gekweekt worden, of in kassen (dus het hele jaar door), en dan zijn er nog de veehouders die het ook gewoon het hele jaar door druk hebben.

En veel van de huidige problemen worden veroorzaakt door Rusland, de regering van ons/hun eigen land, en door de EU. Niet door Oekrane. Die zijn slachtoffers van dit gehele gebeuren.

Dus de Nederlandse boer heeft gewoon niks te zoeken bij de protesten bij de grens tussen Oekrane en Polen. Dan kunnen ze beter bij de Russische ambassade gaan staan (of natuurlijk in Brussel/Den Haag).
Rusland gaat sowieso niks voor ze doen, EU mogelijk wel door regels te veranderen of een zak geld te geven. Degenen die gaan, gaan misschien uit solidariteit. Of avontuurlijk ingesteld.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:31:50 #277
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_212529744
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:26 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Dat klinkt natuurlijk wel ridderlijkk maar aan het einde van de dag is het het doorgaan van die oorlog natuurlijk waar mensen aan doodgaan. Niet omdat dat Oekraine of Rusland wint.
Wint Oekrane dan gaat dat in de toekomst levens sparen, andersom gaat vele levens in de nabije toekomst kosten.
The name is Putler, Vladimir Putler
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:34:01 #278
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212529790
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Eens. We zouden miljarden moeten pompen in productielijnen en maximaal wapens, ammunitie en drones moeten produceren. We hebben 2 jaar de tijd gehad en het resultaat is magertjes. We zijn volgens mij nog steeds na een week door onze munitie heen.
Belangrijker, er moet fatsoenlijk lange termijn beleid opgesteld worden. Nu hollen we van crisis naar crisis met uiteindelijk bar weinig resultaat tegen gigantisch hoge kosten. Want waar moeten die miljarden vandaan komen? De zorg waar het net ingepompt is met dank aan de pandemie? En wat doen we dan over 3 jaar als blijkt dat het het juiste effect had en Poetin wel drie keer uit kijkt, maar er een overstroming is waarbij de hele randstad onder 4m. water ligt, in paniek gaan roepen dat we rijkswaterstaat en de milieuorganisaties miljarden moeten geven? Ten koste van die totaal overbodige defensie?

Nee, er moet duidelijk lange termijn beleid komen. Hoe zorgen we er voor dat we met minimale kosten, gespreid over x jaar de boel weer op de rit krijgen. Zonder de andere belangrijke posten achterstallig te laten worden.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:37:40 #279
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_212529855
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:24 schreef Delenlill het volgende:
https://kyivindependent.c(...)ukraine-can-win-war/
[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://ecfr.eu/publicati(...)support-for-ukraine/
[..]
Er staan een aantal interessante grafieken in de rest van het artikel. En nog veel meer informatie. Het artikel is redelijk lang, en de grafieken zijn geen handige afbeeldingen die ik hier kan plaatsen. Dus zelf even op het linkje klikken als je benieuwd bent.

Nederland doet het in veel dingen beter dan het gemiddelde van de EU. Maar een aantal van die cijfers zijn over het algemeen genomen redelijk negatief voor Oekrane.
Vooral deze zet e.e.a. in context:
quote:
Firstly, Europeans appear pessimistic about the outcome of the war. An average of just 10 per cent of Europeans across 12 countries believe that Ukraine will win. Twice as many expect a Russian victory. We can only speculate as to how people define a Russian victory, but it seems plausible to suggest that, for many, the idea of a Russian victory means Ukraine will not be able to liberate all its occupied territories (and a Ukrainian victory that it will).
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Forum Admin woensdag 21 februari 2024 @ 21:39:12 #280
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212529874
quote:

[..]
Zeker, maar ik denk dat het vooral belangrijk is wat (de meerderheid van) Oekraners zelf willen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin woensdag 21 februari 2024 @ 21:41:37 #281
pi_212529911
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik denk dat dat niet uitmaakt. De Oekrainers kunnen gewoon niet vechten en zullen dus ook verliezen. Als je je zo laat kennen door zo'n belangrijk punt te verliezen met zoveel man weet je gewoon niet waar je mee bezig bent.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:41:59 #282
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212529915
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]
in nederland is de politiek nog steeds aan het dubben of ze airport lelystad nu wel of niet gaan gebruiken en of ze nu wel of niet woningen in weilanden willen gaan bouwen

en wat men in de toekomst met de stikstof en de vleermuizen moet gaan doen 8)7 8)7
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:42:21 #283
103434 Delenlill
pi_212529921
https://www.newsweek.com/trump-pelosi-putin-financial-1871483
quote:
Putin Has 'Financial' Power Over Donald Trump, Nancy Pelosi Suggests
Former House Speaker Nancy Pelosi has said that Donald Trump's recent comments about Russia suggests that Vladimir Putin has some financial hold over the Republican primary front-runner.
SPOILER
twitter

Dat Rusland een financile greep op Trump heeft is niet helemaal een verassing natuurlijk. Daar geld vanuit Rusland al meerdere keren Trump heeft gered in het verleden. En Trump kennende waren deze vast niet helemaal kosher.
  Forum Admin woensdag 21 februari 2024 @ 21:44:08 #284
pi_212529951
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Om een soortgelijke reden wilde ik gisteren eigenlijk niet reageren op deze tweet:

[x]https://twitter.com/spatialgrounds/status/1759964173570650208[/x]

Terwijl dit nmm wel een belangrijke zinsnede is:
"Nevertheless, the attack reveals that the enemy controls more ground than previously known"

Niet wensdenken, gewoon aandikken zodat het meer lijkt.
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:46:47 #285
-1 #ANONIEM
pi_212530007
twitter

Oh, daar gaat een bank naar de knoppen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:01:56 #286
103434 Delenlill
pi_212530253
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:46 schreef Ulx het volgende:
[x]https://twitter.com/nexta_tv/status/1760378964034433264?s=20[/x]

Oh, daar gaat een bank naar de knoppen.
Hopelijk zullen er meer volgen.

En het zou wel verschrikkelijk veel pech zijn voor die Canadezen als zij juist het geld bij deze bank gestort hadden. Dan gaat het nog erg lang duren voordat ze hun geld terug zien verwacht ik. Als ze het ooit al terug gaan zien.

En hopelijk zal dit ook voor nog meer onrust zorgen onder de burgers.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:09:12 #287
359329 Discombobulate
pi_212530405
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:13 schreef bleiblei het volgende:
Daar lijkt het inderdaad wel op. Oekrane is het aardig aan het verliezen nu met veel minder steun. Gister ook al item bij Op1, vandaag bij Jeroen & Sophie. Zeer pessimistische toon. VS trekt er helemaal z'n hand van af over een jaar ben ik bang. En wij kunnen ook niet heel veel meer straks tenzij we echt ook een oorlogseconomie vormen, wat we echt niet gaan doen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:12:20 #288
-1 #ANONIEM
pi_212530458
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 16:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Huilend de vleesmangel vullen tot er ooit een akkoord gevonden kan worden.
Veel meer zit er volgens mij niet in.
Je weet toch dat Rusland zich niet houdt aan verdragen? Of denk je van wel? Een akkoord heeft alleen zin als Rusland zich eraan houdt.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:13:34 #289
103434 Delenlill
pi_212530487
twitter

twitter

De tweede dus. Hopelijk is het waar en komt er snel meer nieuws over. Maar dit zou dus de tweede oefenterrein zijn wat geraakt is in de laatste 48 uur.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:13:41 #290
359329 Discombobulate
pi_212530492
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zeker, maar ik denk dat het vooral belangrijk is wat (de meerderheid van) Oekraners zelf willen.
Uiteindelijk draait het om macht en belangen, niet om wat Oekraners zelf willen. Dat zagen we tijdens vredesbesprekingen in Joegoslavi ook al.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:17:23 #291
-1 #ANONIEM
pi_212530577
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 22:09 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Daar lijkt het inderdaad wel op. Oekrane is het aardig aan het verliezen nu met veel minder steun. Gister ook al item bij Op1, vandaag bij Jeroen & Sophie. Zeer pessimistische toon. VS trekt er helemaal z'n hand van af over een jaar ben ik bang. En wij kunnen ook niet heel veel meer straks tenzij we echt ook een oorlogseconomie vormen, wat we echt niet gaan doen.
Over Rusland waren ze ook niet optimistisch.
En natuurlijk kan Europa veel meer doen. En natuurlijk moeten wij en elk Europees land hun militaire productie opschalen. Een militair conflict met Rusland lijkt onvermijdelijk.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:21:17 #292
-1 #ANONIEM
pi_212530626
twitter

Teller schiet lekker omhoog.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:25:48 #293
103434 Delenlill
pi_212530705
https://mil.in.ua/en/news(...)-in-kreminna-sector/
quote:
Azov Brigade Foils Russian Invasion Attempt in Kreminna Sector

The Azov Brigade of the National Guard of Ukraine repelled the Russian invaders from their positions. Previously, these positions were occupied by the Russians.

The video of the failed assault by the invaders was posted on the official page of the Azov Brigade on YouTube.

The published video shows an attempt by the Russians to demine the area where they were supposed to storm the positions of Ukrainian defenders.

To organize the assault, the enemy allocated one tank and an infantry unit, which were thrown into the trenches.
Thanks to the timely detection of the enemy by aerial reconnaissance, the Russian offensive did not come as a surprise. The enemy was detected during demining operations, which involved specialized equipment.

The operational actions of the Azov Brigade units allowed them to start shelling the enemy with artillery and FPV drones.

Soon after the assault began, the Russian invaders lost their tank because of their poor organization and intelligence. The remnants of the infantry unit started to seek cover from artillery and drone fire

After short-lived shelling and losses of personnel, the enemy abandoned their positions and began a disorganized flight.

As Militarnyi previously reported, soldiers of the 1st Battalion of the Azov Brigade of the National Guard of Ukraine demonstrated the assault on the Russian invaders’ positions in the forests of Kreminna.

The video captures soldiers from one of the groups disembarking from an armored vehicle to storm Russian positions in the forests of Kreminna.

To ensure a successful assault, the unit’s drones adjusted mortar fire on enemy trenches and dugouts. The Azov Brigade soldiers, divided into three tactical groups, were preparing for the assault.

The third tactical group was the first to engage, and it opened fire on the enemy. A drone was used to better understand the circumstances directly at the enemy’s positions.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:29:47 #294
117098 Hathor
Effe niet
pi_212530735
quote:

[..]
Heb je enig idee hoeveel mensen er zullen gaan sterven als Rusland dit wint?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:31:40 #295
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_212530749
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 22:29 schreef Hathor het volgende:

[..]
Heb je enig idee hoeveel mensen er zullen gaan sterven als Rusland dit wint?
Maar daar krijgen we dan niks van mee, dus is het goed.
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:34:10 #296
103434 Delenlill
pi_212530769
https://www.politico.com/(...)op-retreagt-00142436
quote:
Mike Johnson invoked God in a GOP presentation on keeping the majority. It didn’t land well.
The speaker delivered a presentation that, while ostensibly about holding the majority this fall, took a notably moral turn, according to two people in the room.
SPOILER
Hoe meer verdeeldheid bij de republikeinen hoe beter. En laten we hopen dat Johnson zijn positie flink aan het wankelen is. Die gast is 2de in de rij voor president mocht Biden wat overkomen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:38:23 #297
103434 Delenlill
pi_212530797
https://thehill.com/homen(...)ed-ukraine-aid-push/
quote:
Trumpworld takes aim at Republicans who supported Ukraine aid push
Senate Republicans who voted to advance aid for Ukraine last week are taking heavy incoming from allies of former President Trump, who are calling them out publicly and threatening primary challenges after they defied Trump’s calls to oppose the package.

Donald Trump Jr., the ex-president’s eldest son, has led the charge against the 22 Republicans who backed the national security supplemental, many of whom are allies of Senate Minority Leader Mitch McConnell (R-Ky.).
SPOILER
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:41:03 #298
117098 Hathor
Effe niet
pi_212530820
Als ik Oekraine was zou ik een assassin op Trump af sturen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:43:28 #299
103434 Delenlill
pi_212530851
https://mil.in.ua/en/news(...)-non-nato-countries/
quote:
Canada to Fund Purchase of Artillery Shells for Ukraine from Non-NATO Countries
The Government of Canada is close to providing funding for the purchase of artillery shells from countries outside the NATO bloc for Ukraine.

This was reported by the CBC.

The country is ready to support the initiative of the Czech Republic, which, at the opening of the Munich Security Conference, reported that it found more than 800,000 artillery shells in countries outside the NATO.

According to Czech President Petr Pavel, other countries should also join this initiative, since additional funding is needed for implementation.

According to sources at the Ministry of Defense of Canada, the government is preparing to support a $30 million proposal for the purchase of these shells.

Canadian Defense Minister Bill Blair confirmed the discussion with representatives of the Czech Republic on this issue, but noted that the details will be reported later.

“I’ve entered into the memorandum of understanding with one of our European allies, the Czech Republic, with respect to perhaps acquiring munitions that they currently have in their possession that will enable us to … make them available more rapidly to Ukraine as we ramp up our own production,” the minister said.

It should be noted that some countries fear that Canada, due to funding for the purchase of artillery shells outside NATO, will not continue increasing the production of artillery ammunition on its territory in the future.

Today, Canada produces about 5,000 artillery shells on a monthly basis, which are a licensed copy of the American M107 for use with M777 howitzers.

As Militarnyi reported, the Czech Republic found about 800,000 artillery shells of NATO and Soviet caliber, which could be sent to Ukraine in a few weeks.

According to the Czech president, representatives of the country managed to find abroad about 500,000 artillery shells of 155mm caliber and 300,000 shells of 122mm caliber.

Petr Pavel noted that the Czech Republic would appeal to partners from the USA, Germany, Sweden, and other countries who would be able to contribute financially to this effort.
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:43:50 #300
-1 #ANONIEM
pi_212530859
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 22:41 schreef Hathor het volgende:
Als ik Oekraine was zou ik een assassin op Trump af sturen.
Nah, niet nodig. De GOP ligt in puin. Biden's Democraten winnen zo'n beetje elke tussentijdse verkiezingen. Laat die GOP maar vol op de Yeehawdi Prairietaliban toer gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')